Warszawa, dnia 5 kwietnia 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy o odpadach
Uchwalona przez Sejm w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawa o zmianie ustawy o odpadach wprowadza wymóg ewidencjonowania odpadów metali przekazywanych do punktu zbierania odpadów.
Posiadacz odpadów prowadzący punkt zbierania odpadów metali jest obowiązany, przy przyjmowaniu odpadów, do wypełnienia w dwóch egzemplarzach formularza przyjęcia odpadów metali. Formularz powinien zawierać w szczególności określenie rodzaju odpadów i prod
uktu, z którego powstały oraz źródło ich pochodzenia a ponadto imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer dokumentu tożsamości osoby przekazującej odpady. Jeżeli osoba ta działa w imieniu przedsiębiorcy, należy ujawnić także nazwę i adres siedziby przedsiębiorcy.
Ustawa nakłada na przekazującego odpady metali obowiązek okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość, a na posiadacza odpadów prowadzącego punkt ich zbierania - obowiązek odmowy przyjęcia odpadów metali, gdy przekazujący nie okaże dokumentu. Wypełnione formularze są przechowywane w punktach zbierania odpadów przez okres 5 lat i okazywane na żądanie organów kontrolujących, Policji, straży miejskiej i służb ochrony kolei. W ustawie stypizowano ponadto wykroczenie polegające na przyjmowaniu odpad
ów do punktu ich zbierania bez potwierdzenia tożsamości osoby przekazującej oraz bez wypełnienia formularza.
Uwagi szczegółowe
- Przedłożona nowelizacja po raz pierwszy wprowadza do ustawy o odpadach określenie "złom". Ponieważ w słownikowym rozumieniu tego pojęcia (niepotrzebne, zużyte przedmioty zbierane jako surowiec wtórny do przerobienia) mieści się nie tylko metal ale również inne surowce, np. szkło, rozważyć wypada, czy nie należałoby w ustawie zawrzeć jego definicji.
- Zgodnie z art. 43a ust. 7 ustawy (art. 1 pkt 1 noweli), jej przepisy nie dotyczą metalowych odpadów opakowaniowych po napojach i innych produktach żywnościowych. Z definicji odpadów zawartej w art. 3 ust. 1 ustawy (każda substancja lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany) wynika, że odpadem może być również przedmiot nie zużyty. W świetle art. 3 ust. 1 ustawy jest więc możliwe przekazanie do punktu zbierania odpadów metali, metalowych odpadów opakowaniowych po napojach i innych produktach żywnościowych, które są dopiero przeznaczone do użycia, a więc najprawdopodobniej pochodzą z kradzieży. Art. 43a ust. 7 w zaproponowanym przez Sejm brzmieniu pozwoli natomiast przyjmować takie przedmioty do punktów zbierania odpadów bez obowiązku potwierdzenia tożsamości osoby przekazującej oraz bez wypełnienia formularza.
Propozycja poprawki:
w art. 1 w pkt 1, w art. 43a w ust. 7 po wyrazach "nie dotyczą" dodaje się wyrazy "zużytych".
- Art. 1 pkt 2 noweli dodaje do ustawy przepis karny, zgodnie z którym każdy, kto prowadząc punkt zbierania odpadów metali, w tym punkt skupu złomu, przyjmuje odpady bez potwierdzenia tożsamości osoby przekazującej te odpady lub bez wypełnienia formularza przyjęcia odpadów metali, podlega karze aresztu albo grzywny. Redakcja tego przepisu zaproponowana przez Sejm jest nieprecyzyjna, ponieważ wynika z niej, że wykroczeniem jest przyjmowanie do punktu zbierania odpadów metali, wszelkich odpadów bez potwierdzenia tożsamości osoby przekazującej lub bez wypełnienia formularza, a nie jedynie odpadów metali z wyłączeniem metalowych odpadów opakowaniowych po napojach i innych produktach żywnościowych.
Propozycja poprawki:
w art. 1 w pkt 2, w art. 75a po wyrazach "przyjmuje odpady" dodaje się wyrazy "metali inne, niż zużyte metalowe odpady opakowaniowe po napojach i innych produktach żywnościowych,"
Oprac: M. Telec