Warszawa, dnia 23 listopada 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości
Uchwalona w dniu 5 listopada b.r. ustawa stanowi rezultat prac Sejmu nad projektem rządowym wniesionym 20 września b.r. (druk sejmowy nr 3276) oraz projektem senackim wniesionym 13 sierpnia b.r. (druk sejmowy nr 3244).
W zakresie nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym uchwalona przez Sejm ustawa uwzględnia niektóre zmiany zawarte w projekcie rządowym. Ustawa umożliwia pod określonymi warunkami wpis na listę doradców podatkowych osób fizycznych, których kwalifikacje do wykonywania zawodu doradcy podatkowego zostały uznane w Polsce na zasadach określonych w ustawie o zasadach uznawania nabytych w p
aństwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych. Chodzi tu o osoby, które nabyły określone kwalifikacje w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (tj. w Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii). Ponadto ustawa upoważnia Krajową Radę Doradców Podatkowych i ministra właściwego do spraw finansów publicznych do przeprowadzania kontroli spełnienia przez doradców podatkowych obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego.W zakresie nowelizacji ustawy o rachunkowości uchwalona przez Sejm ustawa dokładnie odzwierciedla treść projektu senackiego. Uzasadnieniem tego projektu była potrzeba dostosowania prawa bilansowego do przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie zasad dokumentacji. Rozporządzenie Ministra Finansów dotyczące zasad wystawiania faktur VA
T spośród wymagań dotyczących faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży wyłączyło obowiązek jej podpisywania - zgodnie z postanowieniami Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych. Zaproponowana przez Senat zmiana zmierzała do zapewnienia korelacji przepisów ustawy o rachunkowości z przepisami dotyczącymi podatku VAT, dopuszczając uznanie faktury VAT bez zamieszczanego na niej podpisu wystawcy oraz odbiorcy, za dowód księgowy do ujęcia w księgach rachunkowych.Uwagi do opiniowanej ustawy przedstawiono poniżej wyjaśniając propozycje poprawek.
1) |
w art. 1 w pkt 5 w lit. b, w ust. 4a wyraz "stron" zastępuje się wyrazem "strony"; Propozycja poprawienia błędu polegającego na użyciu niewłaściwej liczby wyrazu "strona". |
2) |
skreśla się art. 3; Propozycja skreślenia przepisu przejściowego, w myśl którego do zobowiązań wynikających z umów ubezpieczenia zawartych przed dniem wejścia w życie nowelizacji należy stosować przepisy d otychczasowe. Przepis ten stał się bezprzedmiotowy po przyjęciu przez Sejm wniosku skreślającego z projektu ustawy zmiany przepisów art. 43-46 ustawy o doradztwie podatkowym dotyczących umów ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. |
3) |
w art. 4 wyrazy "oraz art. 3, które wchodzą" zastępuje się wyrazami ", który wchodzi". Konsekwencja propozycji zawartej w pkt 2. |
Roman Kapeliński