Opinie i ekspertyzy nr 6
OE-6/2004
prof. dr hab. Henryk Babis
dr Tomasz Sondej
dr Jacek Buko
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług
Uniwersytetu Szczecińskiego
DOSTĘPNOŚĆ USŁUG POCZTOWYCH NA OBSZARACH WIEJSKICH
W POLSCE NA TLE KRAJÓW UNII EUR
Dostępność do usług pocztowych w aspekcie regulacji w Unii Europejskiej i w Polsce
Rynek usług pocztowych na obszarze UE regulowany jest przez dwie dyrektywy: dyrektywę 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług oraz dyrektywę 2002/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
10 czerwca 2002 r. zmieniającą dyrektywę 97/67/WE w zakresie dalszego otwarcia usług pocztowych Wspólnoty na konkurencję. Wśród przesłanek wydania dyrektywy 97/67/WE w zakresie zapewnienia dostępu do usług pocztowych wymienić należy:
Przepisy dyrektywy 97/67/WE określają następujące:
a) pojęcia:
b) zakresy działań:
- w obszarze powszechnych usług pocztowych, w tym zastrzeżonych:
- w obszarze niezastrzeżonych powszechnych usług pocztowych:
Wśród przesłanek wydania dyrektywy 2002/39/WE w zakresie zapewnienia dostępu do usług pocztowych na obszarach wiejskich wymienić należy najważniejsze:
Konsekwencją tych zasad jest przyjęcie zmiany w zasadach ustalania cen i wykorzystywania zysków osiąganych ze świadczenia usług w obszarze zastrzeżonym. "Wzajemne subsydiowanie usług powszechnych poza sektorem zastrzeżonym z przychodów z usług w tym sektorze jest zabronione, za wyjątkiem, gdy ma to miejsce w rozmiarze, co do którego wykazano, że jest to całkowicie niezbędne do wywiązania się ze szczególnych zobowiązań powszechnych usług nałożonych w obszarach konkurencji. Z wyjątkiem państw członkowskich, gdzie nie ma zastrzeżonych usług, krajowe organy regulacyjne przyjmą w tym celu środki, o których powiadomią komisję."
3.Wnioski:
W Polsce funkcjonowanie rynku pocztowego, a zwłaszcza dostęp do usług pocztowych, regulowane jest przede wszyst
kim:Ustawa - Prawo pocztowe definiuje podstawowe pojęcia odnośnie działalności w dziedzinie poczty i podstawowe zasady świadczenia usług, z których najważniejsze to:
Ustawa o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska" stanowi, że:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych reguluje następujące aspekty dostępności do usług (w szczególności na terenach wiejskich):
Wnioski:
Dostępność do powszechnych usług pocztowych na obszarach wiejskich
Najbardziej znaną i powszechną formą działalności pocztowej na wsi były urzędy pocztowe. Coraz częściej w ich miejsce tworzone są inne, bardziej ekonomiczne formy, jak agencje "nowego typu" (umowa agencyjna) lub oddziały (okienko operacyjne zlokalizowane poza siedzibą macierzystego urzędu pocztowego).
Najsłabszym ogniwem w sieci urzędów pocztowych jest placówka wiejska. Wobec wyludnienia i starzenia się wsi nie ma zapotrzebowania na usługi w pełnym zakresie. Potrzeby tej społeczności ograniczają się do podstawowych usług. Mimo rozszerzenia zakresu działania tych placówek o dodatkowe funkcje jak działalność handlowa i usługi bankowe, w dalszym ciągu są one bardzo deficytowe. Dlatego przeobrażeniom strukturalnym sektora usług pocztowych powinny towarzyszyć niezbędne przemiany organizacyjne w sieci placówek usługowych. Dotyczy to zwłaszcza tych urzędów pocztowych, które legitymują się małym popytem na usługi pocztowe. Powinny być one przekształcane w placówki niższej rangi, np. agencje, punkty usługowe czynne w zmniejszonym wymiarze godzin (3-4 godziny dziennie ). Obsługa społeczeństwa wiejskiego może w wielu przypadkach być prowadzona w innej formie niż urzędy pocztowe. Sieć ta byłaby uzupełniana tworzonymi placówkami o znacznie mniejszych kosztach w formie urzędów nadawczych, oddziałów, agencji i pośrednictw.
Na wsi model pocztowej sieci usługowej docelowo powinien zostać ukształtowany w taki sposób, by urzędy pocztowe o pełnym zakresie działania wraz ze służbą doręczeń zlokalizowane były w dużych miejscowościach, głównie będących siedzibami gmin. Uzupełnieniem tych urzędów pocztowych powinny być w miejscowościach poniżej siedziby gminy urzędy pocztowe nadawcze i oddziały, a przede wszystkim agencje.
Analizując wskaźnik czasu oczekiwania klienta na załatwienie usługi zauważono pewne powtarzające się prawidłowości, mianowicie w ściśle określonych dniach miesiąca wskaźnik ten przedstawia się bardzo niekorzystnie. Wiąże się to z niepełnym wykorzystaniem potencjału ludzkiego. Ze względu na znaczne zróżnicowanie dostępności do usług pocztowych w rejonach wiejskich i miejskich odrębnie mierzy się dostępność w aspekcie czasowym. W badaniach dostępności bierze się pod uwagę nie tylko c
zas na pokonanie drogi do najbliższej placówki pocztowej, ale także czas oczekiwania na obsługę w placówce i czas obsługi. Dostępność cenowa jest istotna w ocenie jakości usług pocztowych o charakterze powszechnym, bowiem ich ceny są regulowane bezpośrednio lub pośrednio przez instytucje państwowe.Dofinansowanie sieci pocztowej na wsi występuje m.in. w Szwecji, Finlandii, Francji i w Wielkiej Brytanii.
Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych określa warunki dostępności usług pocztowych świadczonych przez operatora publicznego. Wartości parametrów osiągniętych przez Pocztę Polską przedstawia poniższe zestawienie.
Kryterium dostępności wg rozporządzenia |
Stopień spełnienia na dzień 31.12.2003 r. |
Na terenie kraju powinno być uruchomione co najmniej 8.240 placówek operatora rozmieszczonych z uwzględnieniem występującego na danym obszarze zapotrzebowania na usługi. |
Kryterium spełnione. Na koniec 2003 r. funkcjonowało 8.306 pla cówek pocztowych. |
Jedna placówka operatora, licząc średnio w kraju, powinna przypadać na 7 tys. mieszkańców na terenie miast. |
Kryterium spełnione. Średni wskaźnik dla miast wynosi 6,4 tys. mieszkańców na jedną placówkę. |
Jedna placówka operatora, licząc średnio w kraju, powinna przypadać na 65 km 2 powierzchni na obszarach wiejskich. |
Kryterium spełnione. Średni wskaźnik dla obszarów wiejskich wynosi 62,9 km 2 na 1 placówkę. |
W każdej gminie powinna być uruchomiona co najmniej jedna placówka operatora. |
Kryterium spełnione poza dwoma przypadkami: Gmina Nowosolna, powiat łódzki wschodni, woj. łódzkie (2.746 mieszkańców), Gmina Pawłosiów, powiat jarosławski, woj. podkarpackie (7.779 mieszkańców). Mieszkańcy tych gmin obsługiwani są przez urzędy pocztowe z Łodzi i Jarosławia. |
W przypadku gmin liczących poniżej 2,5 tys. ludności dopuszcza się objęcie tej gminy obszarem działania placówki operatora znajdującej się na terenie sąsiedniej gminy lub uruchomienie placówki ruchomej, pod warunkiem, że: |
|
Placówki operatora powinny być czynne we wszystkie dni robocze, co najmniej 5 dni w tygodniu, a jeżeli w tygodniu przypada dzień ustawowo wolny od pracy, liczba ta może być odpowiednio niższa. |
Kryterium spełnione. Placówki są czynne we wszystkie dni robocze. W dniach ustawowo wolnych od pracy obsługę klientów pełnią placówki dyżurują ce. |
Placówki pocztowe
Według stanu na 31 grudnia 2003 r. Poczta Polska świadczyła swoje usługi
w 8.306 placówkach pocztowych, z czego 2.316 placówek to placówki prowadzone przez agentów.
Spośród wszystkich placówek pocztowych 3.669 położonych jest na
terenach miejskich (co stanowi 44%), natomiast 4.637 na terenach wiejskich (co stanowi 56%).Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jedna placówka pocztowa obsługuje średnio 37,6 km
2 i 4.598,5 mieszkańców. Zamieszczony poniżej wykres ilustruje wartości wskaźników określających dostępność placówek pocztowych w Polsce na tle innych krajów.*Źródło: Trends in Europe and North America - 2003 UN Economic Commission for Europe,
Uwaga: Dane charakteryzujące inne kraje są za rok 2000, wskaźniki dotyczące Polski są za rok 2003; obliczenia własne na podstawie danych GUS i Poczty Polskiej.
Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na jedną placówkę pocztową przypada średnio 4.598 mieszkańców. Wartość wskaźnika określającego ilość osób przypadających na jedną placówkę w porównaniu z innymi krajami europejskimi kształtuje się na średnim poziomie. W Polsce na jedną placówkę przypada ok. dwukrotnie mniej mieszkańców niż np. w Hiszpanii i jednocześnie ponad dwukrotnie
więcej niż w Irlandii. Posługiwanie się wskaźnikiem liczby mieszkańców na jedną placówkę pocztową może być w niektórych przypadkach niewystarczającą informacją pozwalającą na ocenę dostępności terytorialnej usług pocztowych. W przypadku dużych skupisk ludności o znacznej gęstości zaludnienia niekiedy bardziej efektywne bywa uruchomienie i utrzymanie dużej placówki pocztowej z wieloma stanowiskami obsługi klienta niż paru mniejszych placówek świadczących usługi pocztowe.*Źródło:
Trends in Europe and North America - 2003 UN Economic Commission for Europe,Uwaga: Dane charakteryzujące inne kraje są za rok 2000, wskaźniki dotyczące Polski są za rok 2003; obliczenia własne na podstawie danych GUS i Poczty Polskiej.
Na terenie Rzeczpospolitej Polskiej jedna placówka pocztowa obsługuje przeciętnie terytorium o powierzchni 38 km2. Podobnie jak w przypadku liczby mieszkańców przypadających na jedną placówkę pocztową, wartość tego wskaźnika można uznać za oscylującą w okolicach średniej europejskiej. Najmniejsze pokrycie siecią placówek pocztowych jest w Finlandii, co jest uwarunkowane małą gęstością zaludnienia w tym kraju. Najgęstsza sieć placówek pocztowych jest na Malcie. Należy jednak zauważyć, że kraj ten ma niewielkie terytorium i jest znaczącym ośrodkiem turystycznym, co wiąże się również ze zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi pocztowe.
Z danych Poczty Polskiej wynika, iż od 2000 r. systematycznie spada liczba placówek pocztowych. Od 2000 do 2003 r. zmniejszono liczbę placówek na terenach wiejskich.
W mieście po zmniejszeniu liczby placówek w 2001 r. ich liczba systematycznie rośnie.
Syntetyczne porównanie kształtowania liczby placówek pocztowych przez operatorów publicznych w Europie przedstawia poniższa tabela.
Liczba placówek w wybranych państwach europejskich w latach 1998-2003
Kraj |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Austria |
2.300 |
1.699 |
||||
Belgia |
1.393 |
1393 |
1.391 |
1.352 |
1.342 |
1.328 |
Czechy |
3.409 |
3.373 |
3.374 |
3.401 |
3.407 |
3.415 |
Estonia |
605 |
604 |
578 |
555 |
554 |
553 |
Finlandia |
1.601 |
1.555 |
1.489 |
1.410 |
1.410 |
1.410 |
Francja |
17.018 |
17.080 |
17.065 |
17.125 |
17.048 |
16.965 |
Grecja |
1.213 |
1.604 |
1.702 |
1.957 |
2.065 |
2.194 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Węgry |
3.232 |
3.237 |
3.240 |
3.245 |
3.254 |
3.085 |
Irlandia |
1.911 |
1.913 |
1914 |
1.783 |
1.680 |
1.509 |
Włochy |
13.987 |
13.980 |
13.831 |
13.860 |
13.847 |
13.748 |
Łotwa |
310 |
314 |
380 |
413 |
432 |
419 |
Litwa |
967 |
965 |
959 |
944 |
944 |
945 |
Luksemburg |
106 |
106 |
108 |
108 |
108 |
108 |
Holandia |
2.387 |
2.361 |
2.282 |
2.313 |
2.407 |
2.431 |
Malta |
51 |
51 |
51 |
51 |
51 |
51 |
Polska |
7.836 |
7.887 |
8.063 |
8.222 |
8.245 |
8.304 |
Portugalia |
3.727 |
3.789 |
3.795 |
3.845 |
3.848 |
3.549 |
Słowacja |
1.624 |
1.623 |
1.626 |
1.627 |
1.626 |
1.617 |
Słowenia |
547 |
550 |
548 |
548 |
550 |
549 |
Hiszpania |
10.515 |
10.386 |
10.183 |
10.158 |
10.101 |
10.021 |
Wielka Brytania |
18.175 |
17.795 |
17.249 |
16.995 |
16.663 |
* w przypadku Austrii i Wielki
ej Brytanii dane dotyczą roku 2002Źródło: Nera.
Największy przyrost placówek miał miejsce w Grecji i na Łotwie, a największy ubytek miał miejsce w Austrii, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Generalnie można ocenić, że sieć placówek pocztowych jest ustabilizowana ze względu na liczbę placówek.
Nadawcze skrzynki pocztowe
Według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r. na terenie kraju Poczta Polska miała zainstalowanych 56.906 nadawczych skrzynek pocztowych, w tym w miastach 20.812 sztuk (co stanowi 37 %), a na teren
ach wiejskich 36.094 sztuk (co stanowi 63%).wg stanu ludności na dzień 30 czerwca 2003 roku , źródło: dane GUS
Przeciętnie na jedną nadawczą skrzynkę pocztową przypada 671 osób, przy czym wskaźnik ten jest zróżnicowany: na terenach wiejskich wynosi on 405 osób na jedną skrzynkę pocztową, a w miastach 1.131 osób. Kształtowanie tak różnych wartości tego wskaźnika jest wynikiem niejednorodnej gęstości zaludnienia w Polsce.
W Polsce średnio na jedną nadawczą skrzynkę pocztową przypada 5,5 km
2 powierzchni kraju.Zamieszczona poniżej tabela przedstawia liczbę skrzynek pocztowych w poszczególnych dyrekcjach okręgów Poczty z uwzględnieniem podziału na skrzynki zainstalowane na terenach wiejskich i w miastach.
DOP |
Skrzynki w miastach |
Skrzynki na wsi |
Skrzynki razem |
Gdańsk |
2.499 |
3.770 |
6.269 |
Katowice |
3.752 |
3.384 |
7.136 |
Kraków |
2.269 |
4.565 |
6.834 |
Lublin |
1.479 |
3.909 |
5.388 |
Łódź |
1.420 |
2.265 |
3.685 |
Olsztyn |
1.325 |
4.755 |
6.080 |
Poznań |
2.409 |
4.313 |
6.722 |
Szczecin |
1.210 |
2.250 |
3.460 |
Warszawa |
2.527 |
3.292 |
5.819 |
Wrocław |
1.922 |
3.591 |
5.513 |
RAZEM |
20.812 |
36.094 |
56.906 |
wg stanu ludności na dzień 30 czerwca 2003 roku , źródło: dane GUS
Artykuł 3 pkt 25c ustawy - Prawo Pocztowe określa, iż skrzynki nadawcze powinny być opróżniane co najmniej jeden raz dziennie w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez
5 dni w tygodniu.
Wszystkie zainstalowane przez Pocztę Polską skrzynki nadawcze spełniają wymagania określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 24 września 2003 r. w sprawie nadawczych skr
zynek pocztowych (Dz.U. Nr 177, poz. 1730).Jak wynika z danych Poczty Polskiej od 2000 r. systematycznie maleje liczba skrzynek pocztowych. Na terenach wiejskich, po przejściowym wzroście liczby skrzynek w 2001 r., systematycznie spada ich ilość. Na podstawie prezentowanych danych nie można zauważyć stałej tendencji w ilości skrzynek pocztowych na terenie miast.
Zmniejszenie ilości skrzynek oddawczych może stanowić utrudnienie w dostępie do świadczenia usług powszechnych. Jest to jeden z istotnych elementów dostępności do tych usług.
Służba doręczeń
W zakresie służby doręczeń Poczta Polska ściśle podporządkowała doręczanie przesyłek pocztowych uregulowaniom ustawy - Prawo pocztowe, zarówno w zakresie częstotliwości określonej w art. 3 ust. 25, jak i szczegółowym zapisom odnośnie zasad doręczania podanym w art. 26.
Tworząc perspektywiczne plany rozwoju i strategii działania dla Poczty Polskiej uwzględniono planowane wejście Polski do Unii Europejskiej i dostosowano standardy krajowe do wymogów unijnych. W zakresie częstotliwości doręczania Poczta Polska zapewnia dziennie przynajmniej jedno doręczenie przesyłek, co najmniej 5 dni w tygodniu w każdym rejonie. W miastach uruchomiono dodatkowo doręczanie przesyłek priorytetowych również w soboty.
Stan organizacyjny służby doręczeń (stan na 31 grudnia 2003 r.) przedstawia się następująco:
W 2003 r. Poczta Polska zatrudniała 26.918 listonoszy, z czego 14.899 listonoszy miejskich i 12.019 wiejskich. Na terenach miejskich przeciętnie jeden listonosz obsługiwał
1.580 mieszkańców, a na terenach wiejskich - 1.219 mieszkańców. Różnica wartości tego wskaźnika jest uwarunkowana różną gęstością zaludnienia terenów wiej
W latach 2000-2002 liczba listonoszy utrzymywała się na zbliżonym poziomie, natomiast w 2003 r. zanotowano ośmioprocentowy wzrost zatrudnienia w służbie doręczeń. Analizując dane z ostatnich czterech lat można zauważyć systematyczny wzrost liczby listonoszy pracujących w miastach, przy równoczesnym spadku liczby listonoszy obsługujących konsumentów na terenach wiejskich.
Stan zatrudnienia wg stanu na dzień 31 grudnia w l
atach 2002-2003 w Poczcie Polskiej
Stan zatrudnienia |
stan na 31.12.2002 r. |
stan na 31.12.2003 r. |
||
osoby |
etaty |
osoby |
etaty |
|
Poczta Polska ogółem |
10.2036 |
97.917,712 |
100.760 |
95.755,475 |
Listonosze miejscy |
14.287 |
13.973,55 |
14.899 |
14.303,665 |
Listonosze wiejscy |
12.450 |
11.840,71 |
12.019 |
11.253,795 |
wg stanu ludności na dzień 30 czerwca 2003 r., źródło: dane GUS
W Polsce na terenach wiejskich praktycznie nie wykorzystuje się urządzeń automatycznych do sprzedaży znaczków i materiałów pocztowych, co w przeciwieństwie do Poczty Polskiej wykorzystują niektórzy operatorzy pocztowi w UE.
Dostęp do usług pocztowych nie mających charakteru powszechnego
Współczesne funkcje poczty nie ograniczają się tylko do oferowania podstawowego wachlarza usług pocztowych. Operatorzy publiczni realizują także wiele zadań sprzyjających rozwojowi społeczno-gospodarczemu krajów UE. Do najważniejszych obszarów działań należy zaliczyć: usługi ekspresowe, finansowe, usługi dostępu do Internetu, usługi na rzecz administracji.
W obszarze usług ekspresowych dostęp do nich na obszarach wiejskich jest realizowany przez wielu operatorów na rynku usług pocztowych poprzez sieć kurierów. Z uwagi na koszty świadczenia tych usług a w konsekwencji wysokie ceny są one mało popularne na terenach wiejskich, zwłaszcza wśród klientów indywidualnych.
Usługi finansowe świadczone są przez pocztę na rzecz banków, w tym zwłaszcza preferowanego przez pocztę Banku Pocztowego. Działalność ta powinna być rozwijana zwłaszcza na obszarach, gdzie nie ma dostępu do jakiegokolwiek oddziału banku, w tym zwłaszcza banku spółdzielczego. Należy podkreślić, że wiele produktów bankowych oferowanych przez pocztę ma charakter tradycyjny. Szczególnie odczuwalny jest brak możliwości dokonywani
a operacji poprzez bankomaty.W zakresie dostępu do Internetu na wsi poczta pełni szczególną rolę w wielu krajach europejskich. Organizacja tzw. kiosków internetowych sprzyja upowszechniania tych usług wśród konsumentów zamieszkałych na wsi, którzy mają zdecydowanie bardziej konserwatywne podejście do nowych technologii. Poczta organizując własne stanowiska w placówkach umożliwia stosunkowo łatwy dostęp do zasobów informacyjnych bez ponoszenia większych nakładów. Dlatego także w Polsce szczególnie pożądane
byłoby zorganizowanie dostępu do usług informatycznych w placówkach Poczty Polskiej, zwłaszcza tych, które nadal pozostają jej własnością.Wśród usług na rzecz administracji, które realizowane są przez innych operatorów publicznych, w innych krajach należy wymienić na przykład:
Poziom rozwoju oraz dostępu do tego typu usług na wsi w Polsce należy ocenić jako niski lub bardzo niski, pomimo że najczęściej nie wynika on z winy operatora publicznego.
Większa dostępność do usług pocztowych jest uwarunkowana możliwością ich sfinansowania przez organy władzy zlecające realizację tych usług
Wyrażone w materiale opinie odzwierciedlają jedynie poglądy autora.
Copyright by Kancelaria Senatu, Warszawa 2004
Wszelkie p
rawa zastrzeżone. Żadna część ani całość opracowania nie może być bez zgody wydawcy - Kancelarii Senatu - reprodukowana, użyta do innej publikacji oraz przechowywana w jakiejkolwiek bazie danych.