Druk nr E 128
17 sierpnia 2005 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
opinia
KOMISJI Spraw Unii Europejskiej
o wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE ustanawiającego środki towarzyszące dla krajów objętych Protokołem w
sprawie cukru poszkodowanych w wyniku reformy systemu cukrowego UEMarszałek Senatu skierował do komisji projekt aktu prawnego UE; projekt stanowiska Rady Ministrów w sprawie tego dokumentu został przekazany w dniu 2 sierpnia 2005r.
Komisja rozpatrzyła wni
Sygnatura dokumentu |
Komisja Europejska |
COM (2005) 266 końcowy |
Rada UE |
Przewodniczący Komisji
Spraw Unii Europejskiej
(-) Zygmunt Cybulski
OPINIA
Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. nr 52, poz. 515), Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 17 sierpnia 2005 r.
I Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE ustanawiającego środki towarzyszące dla krajów objętych Protokołem w sprawie cukru poszkodowanych
w wyniku reformy systemu cukrowego UE.
II Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej
Polska nie przeciwstawia się udzielaniu pomocy ze strony Wspólnoty dla państw będących sygnatariuszami Protokołu Cukrowego, która wynika z zawartych umów i zobowiązań międzynarodowych, jednakże ze względu na fakt, że powyższe rozporządzenie stanowi jeden
z elementów projektu reformy unijnego rynku cukru, której ostateczny kształt nie został jeszcze zaakceptowany i do którego Polska wnosi szereg zastrzeżeń, dokument ten, nawiązujący do reformy rynku cukru i z nią powiązany, nie może być w takiej formie akceptowany.
Projekt rozporządzenia budzi także zastrzeżenia w odniesieniu zarówno, co do skuteczności proponowanej pomocy, jak i sposobu jej finansowania. Zdaniem Polski, uwzględniając planowane ograniczenia środków finansowych w sektorze cukru, finansowanie programu dostosowawczego nie powinno obciążać budżetu Wspólnoty w części dotyczącej budżetu rolnego.
W dalszej dyskusji nad projektem rozporządzenia Polska będzie zabiegać, by priorytetem było wspieranie dywersyfikacji gospodarek państw - beneficjentów, oraz by wspierając poprawę konkurencyjności tamtejszych producentów cukru nie doprowadzić do nadmiernego wzrostu jego produkcji, co przejawiałoby się wypieraniem polskiego cukru z rynku krajowego
i tradycyjnych rynków eksportowych.
III Opinia komisji
Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera wniosku dotyczącego rozporząd
zenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE.