Druk nr E 115
12 maja 2005 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
opinia
KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ
o wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemu REACH (rejestracji, ewaluacji, autoryzacji i ograniczeń dotyczących substancji chemicznych), ustanowienia Europejskiej Agencji do spraw Chemikaliów oraz zmiany dyrektywy nr 1999/45/WE i rozporządzenia (WE) (dotyczącego trwałych organicznych substancji trujących
) (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH), establishing a European Chemicals Agency and amending Directive 1999/45/EC and Regulation (EC) (on Persistent Organic Pollutants),o wniosku dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającym dyrektywę Rady nr 67/548/EWG w celu dostosowania jej do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, ewaluacji, autoryzacji i ograniczeń dotyczących substancji chemicznych (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 67/548/EEC in order to adapt it to Regulation (EC) of the European Parliament and of the Council concerning the registration, evaluation, authorisation and restriction of chemicals)
Marszałek Senatu skierował do komisji projekt aktu prawnego UE; projekt stanowiska Rady Ministrów w sprawie tego dokumentu został przekazany w dniu 28 kwietnia 2005 r.
Komisja rozpatrzyła wniosek na posiedzeniu w dniu 12 maja 2005 r.
Sygnatura dokumentu |
Komisja Europejska |
COM (2003) 644 końcowy |
Rada UE |
Przewodniczący Komisji
Spraw Unii Europejskiej
(-) Zygmunt Cybulski
OPINIA
Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 12 maja 2005 r.
I Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemu REACH (rejestracji, ewaluacji, autoryzacji i ograniczeń dotyczących substancji chemicznych), ustanowienia Europejskiej Agencji do spraw Chemikaliów oraz zmiany dyrektywy nr 1999/45/WE i rozporządzenia (WE) (dotyczącego trwałych organicznych substancji trujących)
(Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH), establishing a European Chemicals Agency and amending Directive 1999/45/EC and Regulation (EC) (on Persistent Organic Pollutants);
wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający dyrektywę Rady nr 67/548/EWG w celu dostosowania jej do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, ewaluacji, autoryzacji i ograniczeń dotyczących substancj
i chemicznych(Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 67/548/EEC in order to adapt it to Regulation (EC) of the European Parliament and of the Council concerning the registration, evaluation, authorisation and restriction of chemicals).
II Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej
Wyniki dotychczasowych prac nad systemem REACH wskazują na potrzebę ponownej i kompleksowej oceny praktycznego funkcjonowania tego systemu ze szczególnym uwzględnieniem jego skutków dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz głównych odbiorców substancji chemicznych, jego kompatybilności z rozwiązaniami przygotowywanymi w ramach WTO (GHS) oraz wpływu na konkurencyjność europejskiego przemysłu chemicznego wobec wiodących producentów chemikaliów z poza UE.
III Opinia komisji
Na obecnym etapie prac proponowane rozporządzenie w przedłożonej postaci nie jest do przyjęcia. Dalszego opracowania wymagają:
- sposób rejestracji;
- zawiłość procedur;
- koszty przeprowadzania testów;
- zagrożenia dla funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw;
- zagrożenia wzrostu bezrobocia związanego ze zmianami produkcji;
- pogorszenie konkurencyjności przemysłu chemicznego;
- rozrost instytucji zajmujących się rejestracją i kontrolą śr
odków chemicznych.Komisja Spraw Unii Europejskiej uważa, że Rząd powinien dalej wnikliwie pracować nad rozporządzeniem pod kątem interesów naszej gospodarki.