Druk nr E 113

18 marca 2005 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

opinia

KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ

o zmienionym wniosku dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w odniesieniu do zawartości siarki
w paliwach okrętowych
(Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1999/32/EC as regards the sulphur content of marine fuels)

Marszałek Senatu skierował do komisji projekt aktu prawnego UE; projekt stanowiska Rady Ministrów w sprawie tego dokumentu został przekazany w dniu 11 marca 2005r.

Komisja rozpatrzyła wniosek na posiedzeniu w dniu 18 marca 2005 r.

Sygnatura dokumentu

Komisja Europejska

COM (2003) 476 końcowy

Rada UE

12142/03

Przewodniczący Komisji

Spraw Unii Europejskiej

(-) Zygmunt Cybulski


OPINIA

Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 18 marca 2005 r.

I Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej

Zmieniony wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w odniesieniu do zawartości siarki w paliwach okrętowych (Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1999/32/EC as regards the sulphur content of marine fuels).

II Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej

Rząd popiera projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w sprawie zawartości siarki w paliwie morskim - cześć II, w jego obecnym brzmieniu.

Odnosząc się do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady, Rząd nie popiera wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie. Jest to niezgodne z międzynarodową Konwencją MARPOL oraz powinno być poprzedzone analizą wpływu na środowisko oraz finansową. Poza tym na obecnym etapie trudno jest mówić o dostępności na rynku paliwa o tak niskiej zawartości siarki.

Rząd wyraża sprzeciw do propozycji Parlamentu w sprawie dodania artykułu (art. 4a) dotyczącego maksymalnej zawartości siarki w paliwach morskich używanych w UE (faza druga). Propozycja zawiera stwierdzenie, że od 1 stycznia 2010r. państwa członkowskie będą dążyć do obniżenia zawartości siarki w paliwach morskich używanych na ich wodach terytorialnych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej do 0,5%. Propozycja miałaby dotyczyć wszystkich statków, włącznie z tymi, które rozpoczęły podróż poza granicami UE. Rząd nie wyraża zgody na dalsze obniżanie zawartości siarki w paliwach na obecnym etapie. Dalsza redukcja zawartości siarki na wodach międzynarodowych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej powinna nastąpić na forum IMO poprzez zmianę Załącznika VI do Konwencji MARPOL.

III Opinia komisji

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie.