Druk nr E 113
18 marca 2005 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
opinia
KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ
o zmienionym wniosku dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w odniesieniu do zawartości siarki
w paliwach okrętowych
Marszałek Senatu skierował do komisji projekt aktu prawnego UE; projekt stanowiska Rady Ministrów w sprawie tego dokumentu został przekazany w dniu 11 marca 2005r.
Komisja rozpatrzyła wniosek na posiedzeniu w dniu 18 marca 2005 r.
Sygnatura dokumentu |
Komisja Europejska |
COM (2003) 476 końcowy |
Rada UE |
Przewodniczący Komisji
Spraw Unii Europejskiej
(-) Zygmunt Cybulski
OPINIA
Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na pos
iedzeniu w dniu 18 marca 2005 r.I Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej
Zmieniony wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w odniesieniu do zawartości siarki w paliwach okrętowych
(Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1999/32/EC as regards the sulphur content of marine fuels).II Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej
Rząd popiera projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w sprawie zawartości siarki w paliwie morskim - cześć II, w jego obecnym brzmieniu.
Odnosząc się do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady, Rząd nie popiera wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie. Jest to niezgodne z międzynarodową Konwencją MARPOL oraz powinno być poprzedzone analizą wpływu na środowisko oraz finansową. Poza tym na obecnym etapie trudno jest mówić o dostępności na rynku paliwa o tak niskiej zawartości siarki.
Rząd wyraża sprzeciw do propozycji Parlamentu w sprawie dodania artykułu (art. 4a) dotyczącego maksymalnej zawartości siarki w paliwach morskich używanych w UE (faza druga). Propozycja zawiera stwierdzenie, że od 1 stycznia 2010r. państwa członkowskie będą dążyć do obniżenia zawartości siarki w paliwach morskich używanych na ich wodach terytorialnych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej do 0,5%. Propozycja miałaby dotyczyć wszystkich statków, włąc
znie z tymi, które rozpoczęły podróż poza granicami UE. Rząd nie wyraża zgody na dalsze obniżanie zawartości siarki w paliwach na obecnym etapie. Dalsza redukcja zawartości siarki na wodach międzynarodowych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej powinna nastąpić na forum IMO poprzez zmianę Załącznika VI do Konwencji MARPOL.III Opinia komisji
Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie.