Druk nr E 105
8 grudnia 2004 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
OPINIA
KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ
o wniosku dotyczącym rozporządzenia Rady UE ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Marszałek Senatu skierował do komisji projekt aktu prawnego UE; projekt stanowiska Rady Ministrów w sprawie tego dokumentu został przekazany w dniu 30 listopada 2004 r.
Komisja rozpatrzyła wniosek na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2004 r.
Sygnatura dokumentu |
Komisja Europejska |
COM(2004) 641 końcowy |
Rada UE |
Przewodniczący Komisji
Spraw Unii Europejskiej
(-) Zygmunt Cybulski
OPINIA
Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. nr 52, poz. 515), Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2004 r.
I. Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej
Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
II. Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej
Strona polska popiera inicjatywę legislacyjną Komisji Europejskiej, w tym poszczególne zapisy, jakie znalazły się w projektowanym akcie prawnym. Wątpliwości budzi natomiast forma projektowanego aktu prawnego, jakim jest rozporządzenie. Strona polska proponuje zatem zastąpienie rozporządzenia decyzją Rady - punkt I uzasadnienia do stanowiska Rządu. W punkcie II uzasadnienia do stanowiska Rządu znalazła się informacja, w jakim zak
resie konieczna będzie zmiana obecnie obowiązujących przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, jeżeli projektowane przepisy zostaną uchwalone w przedstawionym przez Komisję Europejską brzmieniu.III. Opinia komisji
Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera przedstawionego projektu rozporządzenia Rady. Zdaniem komisji interpretacja przepisów Szóstej Dyrektywy w formie rozporządzenia może stanowić poważne zagrożenie dla spójności systemu źródeł polskiego prawa podatkowego.