Druk nr E 85

29 października 2004 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

opinia

KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ

o wniosku dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE zmieniającej dyrektywę 2003/88/WE w sprawie pewnych aspektów organizacji czasu pracy (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2003/88/EC concerning certain aspects of the organisation of working time)

Marszałek Senatu skierował przekazany w dniu 11 października 2004 r. przez Radę Ministrów wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE do zaopiniowania przez komisję.

Komisja rozpatrzyła wniosek na posiedzeniu w dniu 28 października 2004 r.

Sygnatura dokumentu

Komisja Europejska

COM(2004) 607 końcowy

Rada UE

12683/04

Przewodniczący Komisji

Spraw Unii Europejskiej

(-) Zygmunt Cybulski


OPINIA

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. nr 52, poz. 515), Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 28 października 2004 r.

I Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej

Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/88/WE w sprawie pewnych aspektów organizacji czasu pracy (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2003/88/EC concerning certain aspects of the organisation of working time).

II Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej

1. Okres rozliczeniowy

Komisja Europejska zaproponowała, aby okres rozliczeniowy czasu pracy mógł być wydłużony do 12 miesięcy w drodze ustawowej, pod warunkiem konsultacji z odpowiednimi partnerami społecznymi i przy zachęcaniu każdej formy dialogu społecznego. Inne wymogi przedłużenia okresu rozliczeniowego dotyczą zagwarantowania odpowiedniego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracownika oraz występowania obiektywnych, technicznych lub organizacyjnych warunków uzasadniających takie przedłużenie.

Obecne przepisy Dyrektywy zezwalają na przedłużenie okresu rozliczeniowego, z 4 miesięcy do 6 miesięcy w określonych sytuacjach w drodze ustawowej, a wydłużenie do 12 miesięcy tylko w drodze układów zbiorowych pracy.

Polska popiera propozycję Komisji wydłużenia okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy na podstawie ustawy, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi partnerami społecznymi.

2. Klauzula opt-out

Komisja zaproponowała, aby korzystanie z możliwości indywidualnej zgody pracownika na pracę powyżej 48 godzin przeciętnie na tydzień było dopuszczalne na podstawie układów zbiorowych pracy lub porozumień społecznych. Komisja dopuszcza możliwość stosowania tej klauzuli w sytuacji, gdy nie ma układu ani porozumienia tylko pod warunkiem, że u danego pracodawcy nie ma przedstawicieli pracowników uprawnionych do zawarcia takiego układu lub porozumienia. Jednym z warunków wprowadzenia tej klauzuli jest też nieprzekroczenie 65 godzin pracy w żadnym tygodniu.

Dyrektywa przewiduje, że maksymalny tygodniowy czas pracy nie może przekroczyć w tygodniu przeciętnie 48 godzin (łącznie z godzinami nadliczbowymi). Obecnie Dyrektywa upoważnia Państwa Członkowskie do stosowania klauzuli opt-out bez konieczności zawarcia odpowiedniego układu zbiorowego pracy.

Polska nie popiera propozycji Komisji wprowadzenia dopuszczalności stosowania klauzuli opt-out głównie na podstawie wcześniejszego zawarcia układu zbiorowego pracy lub porozumienia społecznego, a także wprowadzenia zakazu pracy powyżej 65 godzin w każdym tygodniu.

Polska proponuje, aby w ustawodawstwie krajowym określić przesłanki, po spełnieniu których będzie można stosować klauzulę opt-out, a także proponuje ograniczyć tygodniowy czas pracy, w wypadku korzystania z ww. klauzuli, do 65 godzin przeciętnie w tygodniu w danym okresie rozliczeniowym.

3. Dyżur pracowniczy

Komisja proponuje, aby czas, w którym pracownik wykonuje czynności podczas dyżuru był traktowany jako czas pracy, natomiast czas, w którym nie wykonuje on żadnej pracy - “nieaktywny okres dyżuru”, nie był wliczany do czasu pracy.

Polska popiera propozycję Komisji, aby nieaktywny czas dyżuru nie był wliczany do czasu pracy. Jednakże Polska wnioskuje, aby Dyrektywa upoważniała kraje członkowskie do określenia w przepisach krajowych minimalnej części dyżuru, która obligatoryjnie byłaby wliczana do czasu pracy.

4. Równoważny odpoczynek

Komisja zaproponowała również, aby równoważny okres odpoczynku udzielany był w terminie nie przekraczającym 72 godzin.

Polska nie popiera propozycji Komisji.

Polska proponuje wydłużenie okresu udzielania równoważnego odpoczynku w terminie do 7 dni.

III Opinia komisji

Komisja Spraw Unii Europejskiej popiera wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska Rządu.