Druk nr E 35

8 września 2004 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

OPINIA

KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ

o projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie (INSPIRE) (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council establishing an infrastructure for spatial information in the Community (INSPIRE)).

Marszałek Senatu skierował przekazany w dniu 23 sierpnia 2004 r. przez Radę Ministrów projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE do zaopiniowania przez komisję.

Komisja rozpatrzyła projekt dyrektywy na posiedzeniu w dniu 7 września 2004 r.

Sygnatura dokumentu

Komisja Europejska

COM (2004) 516 końcowy

Rada UE

11781/04

Przewodniczący Komisji

Spraw Unii Europejskiej

(-) Zygmunt Cybulski


OPINIA

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. nr 52, poz. 515), Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 7 września 2004 r.

I. Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej:

Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie (INSPIRE) (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council establishing an infrastructure for spatial information in the Community (INSPIRE)).

II. Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej

Polska wyraża poparcie dla ogólnych postanowień projektu dyrektywy, które są zgodne z kierunkami polityki naszego państwa dotyczących informacji przestrzennej, strategii zrównoważonego rozwoju i polityki ekologicznej. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne nakłada na służbę geodezyjną i kartograficzną prowadzenie Krajowego Sytemu Informacji o Terenie (w projekcie nowelizacji Prawa geodezyjnego i kartograficznego mówi się o Krajowym Systemie Informacji Geograficznej), który swym zakresem i treścią w znacznym stopniu spełnia cele i zakres dyrektywy.

Krajowy System Informacji Geograficznej zawiera głównie dane referencyjne wykazane w załącznikach 1 i 2 do dyrektywy.

Istnieją także systemy administracyjne funkcjonujące z mocy prawa, które będą stanowiły źródło danych dla różnych warstw tematycznych, t.j. Państwowy Monitoring Środowiska, który funkcjonuje w oparciu ustawę z dnia 10 lipca 1991 roku o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 38, poz.452 z późn. zm.), rejestry funkcjonujące w ramach resortu rolnictwa, gospodarki, zdrowia i administracji, a także system statystyki publicznej. Wydaje się, iż część danych typu meta będzie można czerpać np. z Biuletynu Informacji Publicznej utworzonego na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001r. 01.112.1198).

Polskie prawo, dostosowane do wymagań UE zobowiązuje także administrację publiczną do udostępniania informacji wytwarzanych w ramach jej kompetencji, w tym informacji o środowisku za pomocą publicznych sieci telekomunikacyjnych. Z mocy prawa obowiązek informowania społeczeństwa o stanie środowiska i zjawiskach w nim zachodzących spoczywa między innymi na Inspekcji Ochrony Środowiska.

Przestrzennie prezentowana informacja jest niezbędna do funkcjonowania szeregu instrumentów prawnych takich jak oceny oddziaływania na środowisko, plany i programy a także ułatwiłaby zarządzanie środowiskiem poprzez pozwolenia. Coraz częściej nowe dyrektywy UE wymagają raportowania do KE informacji w formie map tematycznych (np. Ramowa Dyrektywa Wodna, Ramowa Dyrektywa dot. Jakości Powietrza i dyrektywy pochodne, Dyrektywa Hałasowa i in.).

Dyrektywa może wpłynąć porządkująco na działania podejmowane w różnych krajach jak dotąd w sposób nieskoordynowany pod warunkiem, iż będzie obejmowała dobrze zdefiniowane warstwy tematyczne uzasadnione adekwatnością do potrzeb wynikających z polityk UE, które kraje członkowskie, na zasadzie dobrowolnej, mogą dalej rozszerzać i pogłębiać - stosownie do swoich potrzeb, korzystając z platformy utworzonej w ramach dyrektywy.

Obecnie proponowany w aneksach zakres warstw tematycznych, poza danymi referencyjnymi sprawia wrażenie wykazu przypadkowego i "życzeniowego".

Reasumując, proponujemy, aby Polska poparła ogólne cele i założenia dyrektywy kwestionując jednocześnie niektóre rozwiązania szczegółowe.

III. Opinia komisji

Komisja Spraw Unii Europejskiej popiera projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.