Druk nr E 33

8 września 2004 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

OPINIA

KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ

o projektach dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady UE: w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności kredytowej (nowa wersja); w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (nowa wersja) (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council relating to the taking up and pursuit of the business of credit institutions (recast); Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the capital adequacy of investment firms and credit institutions (recast))

Marszałek Senatu skierował przekazane w dniu 23 sierpnia 2004 r. przez Radę Ministrów projekty dyrektyw Rady UE do zaopiniowania przez komisję.

Komisja rozpatrzyła projekty dyrektyw na posiedzeniu w dniu 7 września 2004 r.

Sygnatura dokumentu

Komisja Europejska

COM (2004) 486 końcowy

Rada UE

11545/04 I, II, III, IV

Przewodniczący Komisji

Spraw Unii Europejskiej

(-) Zygmunt Cybulski


OPINIA

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. nr 52, poz. 515), Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 7 września 2004 r.

I. Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej:

Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności kredytowej (nowa wersja); Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (nowa wersja) (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council relating to the taking up and pursuit of the business of credit institutions (recast); Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the capital adequacy of investment firms and credit institutions (recast)).

 

II. Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej

Stanowisko strony polskiej w sprawie kwestiach, które nie zostały wcześniej rozstrzygnięte:

1) kwestia tzw. konsolidującego nadzorcy (w tym również sprawa walidacji modeli)

W kwestii uprawnień konsolidującego nadzorcy strona polska opowiada się za kolegialnością decyzji. W kwestii walidacji modeli strona polska opowiada się za drugą możliwością, czyli prowadzeniem rozmów aż do osiągnięcia porozumienia.

Strona polska proponuje usunięcie ostatniego zdania w art.129 ust.2, które brzmi: "In the absence of a determination within six months, the competent authority referred to in paragraph 1 shall make its own determination on the application". Wydaje się, że sformułowanie "determination" może być interpretowane jako wiążące zalecenie dla lokalnego nadzorcy i dlatego powyższe zdanie powinno zostać usunięte.

2. propozycje dat implementacji nowych wymogów kapitałowych

Strona polska opowiada się za jednoczesnym wejściem w życie wszystkich metod (tj. metody standardowej, podstawowej metody wewnętrznych ratingów, a także metody zaawansowanej). Strona polska uważa, że najkorzystniejszym rozwiązaniem dla polskich podmiotów (zwłaszcza firm inwestycyjnych) byłaby data 31 grudnia 2008r. Jednak wobec braku politycznego poparcia dla daty 31 grudnia 2008r. - strona polska opowiada się za najpóźniejszą możliwą datą implementacji, tj. 31 grudnia 2007r.

3) propozycja wprowadzenia alternatywnych wymogów kapitałowych dla firm inwestycyjnych (w tym odrębne traktowanie dużych firm inwestycyjnych - tzw. 730k)

Nie zachodzi potrzeba zajmowania jednoznacznego stanowiska, gdyż powyższa kwestia nie jest istotna dla polskiego rynku kapitałowego ze względu na brak na polskim rynku kapitałowym takich podmiotów, które kwalifikowałyby się do tej kategorii.

4) wyjaśnienie zakresu stosowania CAD do towarzystw funduszy inwestycyjnych

Należy wyjaśnić w jakim zakresie stosuje się wyłączenie z obowiązków dotyczących adekwatności kapitałowej towarzystw funduszy inwestycyjnych na podstawie art. 2.2.c dyrektywy 93/6/EEC.

 

III. Opinia komisji

Komisja Spraw Unii Europejskiej popiera projekty dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.