Druk nr 733
18 czerwca 2004 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
KOMISJA
Ustawodawstwa
I Praworządności
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 69 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wnosi o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.
W załączeniu przekazuję projekt ustawy wraz z uzasadnieniem oraz projekt uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.
Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem ustawy komisję reprezentować będzie senator Teresa Liszcz.
Przewodnicząca Komisji
Ustawodawstwa i Praworządności
(-) Teresa Liszcz
p r o j e k t
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.
Jednocześnie upoważnia senator Teresę Liszcz do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
Art. 1
W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.
1)) wprowadza się następujące zmiany:1) art. 954 otrzymuje brzmienie:
"Art. 954. Obwieszczenie o licytacji doręcza się:
1) uczestnikom postępowania;
2) organowi gminy, urzędowi skarbowemu miejsca położenia nieruchomości oraz organom ubezpieczeń społecznych z wezwaniem, aby najpóźniej w terminie licytacji zgłosiły zestawienie podatków i innych danin publicznych, należnych po dzień licytacji.";
2) w art. 999 uchyla się § 3.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Niniejszy projekt jest efektem prac Komisji Ustawodawstwa i Praworządności Senatu nad ustawą o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, uchwaloną przez Sejm w dniu 28 maja 2004 r., podczas których pojawiła się potrzeba dokonania zmiany przepisów Kodeksu nie objętych nowelizacją. Regulacja zawarta w zmienianych w projekcie przepisach w
ywołuje duże wątpliwości i problemy w praktyce, jak też jest jedną z przyczyn nieskuteczności egzekucji z nieruchomości. W art. 954 pkt 2 stanowi się o skutkach złożenia przez organy skarbowe zestawienia podatków i innych danin publicznych. Skutkiem tym jest możność dochodzenia zaległości podatkowych od nabywcy nieruchomości. Unormowanie to jest podstawą do istnienia poglądu, iż także w przypadku nabycia nieruchomości w egzekucji nabywca ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe egzekwowanego dłużnika na podstawie art. 112 Ordynacji podatkowej, podczas gdy w doktrynie prawa finansowego uważa się, że art. 112 Ordynacji dotyczy tylko nabycia w drodze czynności materialnoprawnej, a nie w egzekucji. Ryzyko, iż zaległości podatkowe będą dochodzone od nabywcy sprawia, że wiele nieruchomości sprzedawanych w egzekucji nie znajduje nabywców. Proponowane zmiany usuną te wątpliwości i w konsekwencji doprowadzą do wzrostu skuteczności egzekucji z nieruchomości, a potencjalni nabywcy będą mieli jasną regulację prawną co do ciążących na nich zobowiązaniach w związku z nabyciem nieruchomości w egzekucji.Przedmiot inicjatywy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.