Druk nr 699
30 kwietnia 2004 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 74. posiedzeniu w dniu 30 kwietnia 2004 r. ustawę
o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Z poważaniem
(-) wz. Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Sejmu
USTAWA
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębio
rczości
Art. 1.
W ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 216, poz. 1824) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr ..., poz. ...):
1) jako instytucja wdrażająca, udzielająca pomocy finansowej beneficjentom określonym w art. 6b ust. 1 lub
2) jako beneficjent pomocy.";
2) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
"Art. 4a. 1. W zakresie wspierania eksportu minister właściwy do spraw gospodarki może bezpośrednio udzielać pomocy finansowej stanowiącej pomoc publiczną, dotyczącej w szczególności: udziału przedsiębiorców w imprezach targowo-wystawienniczych, misjach gospodarczych, realizacji branżowych projektów promocyjnych, realizacji projektów Domów Polskich, uzyskania certyfikatów wyrobu, szkoleń o tematyce handlu zagranicznego, organizacji konferencji, seminariów, warsztatów oraz przedsięwzięć wydawniczych.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzeń, przeznaczenie pomocy, o której mowa w ust. 1, warunki jej dopuszczalności, tryb udzielania oraz zapewni przejrzystość i wskaże zasady jej monit
orowania.";3) art. 6 otrzymuje brzmienie:
"Art. 6. 1. Agencja realizuje zadania w szczególności przez:
1) świadczenie usług doradczych dla przedsiębiorców, bezrobotnych i podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego, zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, które nie działają dla zysku lub zysk przeznaczają na cele statutowe,
2) organizowanie szkoleń i seminariów,
3) organizowanie przedsięwzięć informacyjnych, promocyjnych, targowych i wystawie
nniczych w kraju,4) organizowanie, w porozumieniu z właściwymi instytucjami, przedsięwzięć infor
macyjnych i promocyjnych za granicą,5) gromadzenie i udostępnianie informacji istotnych dla prze
dsiębiorców i bezrobotnych,6) opracowywanie, wydawanie i rozpowszechnianie publikacji,
7) świadczenie usług eksperckich, w tym organom administracji rządowej
i organom jednostek samorządu terytorialnego,8) prowadzenie, pod nazwą "Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw", rejestru podmiotów, które:
a) zapewniają należyte świadczenie usług doradczych, szk
b) nie działają dla zysku lub przeznaczają zysk na cele związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję,
9) promowanie podmiotów, o których mowa w pkt 8, organizowanie współpracy między nimi oraz świadczenie na ich rzecz usług doradczych, szkoleniowych i informacyjnych,
10) udzielanie pomocy finansowej przeznaczonej na:
a) wspomaganie działań określonych w pkt 1-6, prowadz
onych przez inne podmioty,b) wspomaganie inwestycji małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności sprzyjających wzrostowi ich konkurencyjności,
c) działania określone w art. 6b ust. 5,
d) wzmacnianie potencjału podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego, zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich.
2. Przez podmiot działający na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zas
obów ludzkich rozumie się w szczególności:1) organ prowadzący szkołę lub inną placówkę działającą w sy
2) szkołę wyższą,
3) jednostkę badawczo-rozwojową,
4) inną osobę prawną, która zgodnie ze statutem prowadzi działa
lność szkoleniową,5) przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w z
akresie szkoleń.3. Za czynności określone w ust. 1 pkt 1-7 Agencja może pobierać odpłatność w wysokości nieprzekraczającej ponoszonych kosztów.";
4) po art. 6 dodaje się art. 6a-6e w brzmieniu:
"Art. 6a. 1. O rejestrację w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw mogą się ubiegać podmioty, kt
1) posiadają potencjał techniczny i ekonomiczny niezbędny do należytego świadczenia usług określonych w art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a,
2) zapewniają realizację usług określonych w art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a przez osoby posiadające niezbędne kwalifik
acje,3) posiadają system zapewnienia jakości usług określonych w ar
t. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a,4) przestrzegają, w prowadzonej działalności, zasad etyki zaw
odowej.2. Minister właściwy do spraw gospodarki określa, w drodze rozp
orządzenia, szczegółowe wymagania określone w ust. 1 i tryb ich weryfikacji przez Agencję, a także standardy świadczenia usług doradczych, szkoleniowych, informacyjnych i finansowych małym i średnim przedsiębiorcom oraz osobom podejmującym działalność gospodarczą przez podmioty zarejestrowane w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, kierując się potrzebą zapewnienia należytej jakości tych usług.Art. 6b. 1. W zakresie realizacji zadań Agencja może udzielać pomocy fina
nsowej:1) przedsiębiorcom,
2) podmiotom działającym na rzecz rozwoju g
ospodarczego,3) podmiotom działającym na r
zecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich,4) jednostkom samorządu terytorialnego.
2. Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 1, może mieć formę:
1) bezzwrotnego wsparcia finansowego, zwanego dalej "wsparciem",
2) pożyczek,
3) finansowania kosztów usług świadczonych przez usługoda
wców bezpłatnie lub za odpłatnością niższą od ceny rynkowej.3. Agencja nie może udzielić wsparcia ani pożyczki:
1) przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną, jeżeli został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo składania fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko mieniu, dokumentom, obrotowi papierami wartościowymi, systemowi bankowemu, karno-skarbowe albo inne związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych,
2) podmiotowi określonemu w ust. 1 pkt 1-3 niebędącemu osobą fizyczną, w którym osoba będąca członkiem jego organów zarządzających bądź wspólnikiem, została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa, o których mowa w pkt 1,
3) podmiotowi określonemu w ust. 1 pkt 1-3, który:
a) posiada zaległości z tytułu należności publicznoprawnych lub
b) pozostaje pod zarządem komisarycznym bądź znajduje się w toku likwidacji, postępowania upadłościowego, postę
powania naprawczego, lubc) w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o udzielenie wsparcia lub pożyczki naruszył w sposób istotny umowę zawartą z Agencją.
4. Agencja może odmówić udzielenia wsparcia lub pożyczki podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, jeśli poweźmie uzasadnioną wątpliwość co do prawidłowego ich wykorzystania.
5. Wsparcie udzielone podmiotowi przez Agencję, przeznaczone na powiększenie wyodrębnionego księgowo funduszu, z którego ten podmiot:
1) udziela pożyczek, zwanego dalej "funduszem pożyczkowym" lub
2) udziela poręczeń lub gwarancji spłaty kredytów lub pożyczek, zwanego dalej "funduszem poręczeniowym", lub
3) obejmuje akcje lub udziały w małych lub średnich przedsiębiorcach znajdujących się we wczesnej fazie rozwoju, zwanego dalej "funduszem kapitału z
- uznaje się za wykorzystane w kwocie faktycznie wykorzystanej przez podmiot zgodnie z umową o udzieleniu wsparcia odpowie
dnio na udzielenie pożyczek, udzielenie poręczeń lub gwarancji bądź objęcie akcji lub udziałów.6. Wykorzystanie wsparcia, o którym mowa w ust. 5, powinno nastąpić w ciągu okresu ustalonego w umowie o udzieleniu wsparcia, nie dłuższego niż 5 lat od dnia przekazania wsparcia podmiotowi. Po upływie tego okresu podmiot zwraca Agencji niewykorzystaną kwotę wsparcia wraz z odsetkami wynikającymi z przechowywania tej kwoty na rachunku bankowym.
7. Podmiot, który po zakończeniu obowiązywania umowy o udziel
eniu wsparcia, o którym mowa w ust. 5, bez zgody Agencji zlikwidował fundusz pożyczkowy, fundusz poręczeniowy albo fundusz kapitału zalążkowego bądź zmienił zasady gospodarowania tym funduszem jest obowiązany wpłacić Agencji kwotę równą kwocie wykorzystanego wsparcia powiększoną o odsetki ustawowe naliczone od dnia likwidacji funduszu albo zmiany zasad gospodarowania funduszem.8. Agencja udziela pomocy finansowej w drodze umowy, do której stosuje się przepisy kodeksu cywilnego.
9. Umowa, o której mowa w ust. 8, określa w szczególności:
1) szczegółowe przeznaczenie pomocy finansowej,
2) wielkość pomocy finansowej,
3) szczegółowe zasady wykorzystywania pomocy finansowej,
4) sposób wypłaty pomocy finansowej,
5) sposób nadzorowania przez Agencję wykorzystania pomocy f
inansowej,6) warunki rozwiązania umowy,
7) warunki zwrotu pomocy finansowej,
8) w przypadku pomocy finansowej przeznaczonej na powię
kszenie funduszu, o którym mowa w ust. 5 - szczegółowe zasady gospodarowania funduszem.10. Ministrowie będący instytucjami zarządzającymi programami op
eracyjnymi, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, określają, w drodze rozporządzeń, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Agencję pomocy finansowej w ramach tych programów, mając na uwadze potrzebę realizacji celów w nich określonych, przy czym pomoc finansowa stanowiąca pomoc publiczną powinna być udzielana zgodnie z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi takiej pomocy.11. Minister właściwy do spraw gospodarki określa, w drodze rozp
orządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Agencję pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi, mając na uwadze potrzebę realizacji celów określonych w programach, o których mowa w art. 4 ust. 1, przy czym pomoc finansowa stanowiąca pomoc publiczną powinna być udzielana zgodnie z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi takiej pomocy.Art. 6c. 1. Podmiot, który otrzymał od Agencji wsparcie przeznaczone na finansowanie części kosztów usług doradczych i nie jest zobowiązany do wyboru wykonawcy tych usług z zastosowaniem przepisów o zamówieniach publicznych, dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty realizacji tych usług spośród ofert złożonych przez wykonawców posiadających akredytację Agencji.
2. Agencja udziela akredytacji, w drodze umowy, wykonawcy, który:
1) zapewnia bezpośrednią realizację usług przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w realizacji usług danego r
odzaju,2) przestrzega w prowadzonej działalności zasad etyki zawod
owej,3) nie znajduje się w żadnej z sytuacji określonych w art. 6b ust. 3.
3. Agencja udziela akredytacji na wniosek wykonawcy. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty potwierdzające spełnianie przez wykonawcę warunków określonych w ust. 2.
4. Umowa, o której mowa w ust. 2, określa w szczególności:
1) rodzaj usług doradczych, których dotyczy akredytacja,
2) imiona i nazwiska osób, które będą bezpośrednio realizowały usługi,
3) sposób nadzorowania przez Agencję działań wykonawcy w zakresie objętym akredytacją,
4) warunki rozwiązania umowy.
5. Wykonawca, który otrzymał akredytację Agencji informuje niezwłocznie Agencję o zmianach jego sytuacji w zakresie określonym w ust. 2.
6. Agencja niezwłocznie uchyla akredytację udzieloną wykonawcy, który przestał spełniać warunki określone w ust. 2. Wykonawca, któremu Agencja uchyliła akredytację, może ponownie ubiegać się o jej udzielenie po upływie 3 lat od dnia uchylenia
akredytacji.7. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozp
orządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania i uchylania akredytacji wykonawcom usług doradczych oraz tryb wyboru najkorzystniejszej oferty, uwzględniając potrzebę zapewnienia należytej jakości usług doradczych finansowanych z udziałem wsparcia.Art. 6d. 1. Agencja może zlecić regionalnej instytucji finansującej realizację w danym województwie niektórych zadań związanych z udzielaniem pomocy finansowej, a w szczególności: promocję, u
dzielanie informacji, przyjmowanie wniosków oraz nadzorowanie sposobu wykorzystania pomocy. Koszty realizacji przez regionalną instytucję finansującą zleconych zadań pokrywane są ze wsparcia udzielanego przez Agencję.2. Regionalną instytucją finansującą może być osoba prawna, która:
1) zgodnie ze statutem nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję,
2) zatrudnia pracowników posiadających kwalifikacje niezbędne do realizacji zadań z zakres
3) posiada niezbędny potencjał ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie w realizacji zadań z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub 1a.
3. Wybór najkorzystniejszej oferty na pełnienie roli regionalnej inst
ytucji finansującej jest dokonywany w drodze konkursu przeprowadzanego przez Agencję w porozumieniu z właściwym zarządem województwa.4. Spełnianie przez regionalną instytucję finansującą warunków okr
eślonych w ust. 2 powinno być potwierdzone audytem zleconym przez Agencję, przeprowadzanym co najmniej raz na 3 lata.5. W razie negatywnego wyniku audytu, o którym mowa w ust. 4, Agencja może, po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu województwa, zlecić realizację w danym województwie zadań określonych w ust. 1 regionalnej instytucji finansującej działającej w innym województwie, do czasu:
1) uzyskania przez właściwą regionalną instytucję finansującą p
ozytywnego wyniku audytu lub2) rozstrzygnięcia ponownego konkursu na wybór właściwej r
egionalnej instytucji finansującej, lub3) zakończenia realizacji danego programu.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania, które musi spełnić regionalna instytucja finansująca oraz szczegółowy tryb przeprowadzenia konkursu wyłaniającego regionalną instytucję finansującą, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia udziału przedstawicieli samorządu województwa w pracach komisji konkursowej.
Art. 6e. 1. Agencja może, w drodze umowy zawartej z właściwym zarządem województwa, powierzyć wojewódzkiemu urzędowi pracy wyk
onywanie niektórych czynności związanych z realizacją przez Agencję programów z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5, a w szczególności monitorowanie realizacji przedsięwzięć realizowanych z udziałem pomocy finansowej Agencji.2. Do powierzenia wojewódzkiemu urzędowi pracy czynności, o kt
órych mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.";5) w art. 11 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3. Minister właściwy do spraw gospodarki, może także, po zasięgnięciu opinii Rady oraz ministra właściwego do spraw pracy, odwołać Prezesa w trakcie kadencji:
1) w przypadkach określonych w art. 52 § 1 pkt 2 i art. 53 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy,
2) w razie naruszenia przez Prezesa przepisów ustawy,
3) w razie nieprawidłowego wykonywania przez Prezesa zadań Agencji.
4. W przypadku odwołania Prezesa w trakcie kadencji minister właściwy do spraw gospodarki powierza zastępcy Prezesa lub innej osobie pełnienie obowiązków Prezesa, do czasu powołania nowego Prezesa, jednak na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.";
6) w art. 12 w ust. 1 pkt 5a otrzymuje brzmienie:
"5a) zatwierdzanie wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finans
owego Agencji, dokonywanego przez Agencję w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych,";7) w art. 14:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Plan finansowy Agencji określa:
1) stan środków finansowych na początek roku obrotowego,
2) przewidywane wpływy środków finansowych w roku obrotowym, z wyodrębni
a) dotacji celowych,
b) dotacji podmiotowych,
c) środków pochodzących z funduszy przedakcesyjnych Unii Europejskiej, których obsługę księgową, na podstawie
umów, prowadzi Agencja,d) kwot pochodzących ze spłat pożyczek udzielonych przez Agencję,
e) środków, o których mowa w art. 35 ust. 3a ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689),
f) wpływów z tytułu pożyczek i kredytów zaciąganych przez Agencję, z wyjątkiem pożyczek i kredytów określonych w art. 15 ust. 7,
g) wpływów z innych tytułów,
3) limity kwot wydatków w roku obrotowym przeznaczonych na:
a) wypłaty wsparcia,
b) wypłaty pożyczek,
c) zakup usług stanowiący realizację zadań
Agencji,d) pokrycie bieżących kosztów zarządzania zadaniami real
izowanymi przez Agencję, w tym na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń,e) inwestycje Agencji,
f) spłatę pożyczek i kredytów zaciągniętych przez Agencję, z wyjątkiem pożyczek i kredytów określonych w art. 15 ust. 7,
g) inne wydatki,
4) przewidywane saldo różnic kursowych,
5) przewidywany stan środków finansowych na koniec roku obrotow
ego.",b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Prezes, w terminie do dnia 1 grudnia każdego roku, przekazuje min
istrowi właściwemu do spraw gospodarki, ministrowi właściwemu do spraw pracy oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych projekt planu działania Agencji w następnym roku obrotowym wraz z opinią Rady.",c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Prezes, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki następujące dokumenty dotyczące poprzedniego roku obrotowego:
1) sprawozdanie finansowe, sporządzone zgodnie z przepisami o r
achunkowości, wraz z opinią biegłego rewidenta,2) sprawozdanie z realizacji planu finansowego, sporządzone w ukł
adzie określonym w ust. 1a,3) sprawozdanie z działalności,
4) opinię Rady dotyczącą dokumentów określonych w pkt 1-3.",
d) w ust. 6a zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Minister właściwy do spraw gospodarki przed dokonaniem czynności, o kt
órych mowa w ust. 5, 5a i 6, zasięga opinii ministra właściwego do spraw pracy i ministra właściwego do spraw finansów publicznych.";8) art. 15 i 16 otrzymują brzmienie:
"Art. 15. 1. Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w celu wykonania rocznych planów działania.
2. Przychodami Agencji są:
1) dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na:
a) realizację zadań Agencji, w tym na współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej,
b) finansowanie lub dofinansowanie inwestycji Agencji,
2) środki pochodzące z funduszy przedakcesyjnych Unii Europe
jskiej, przeznaczone na realizację zadań Agencji, których obsługę księgową, na podstawie umów, prowadzi Agencja,3) dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczone na p
okrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Agencję zadaniami, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 1a,4) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Agencji, chyba że przepisy odrębne lub umowa, na podstawie której Agencja otrzymała środki, stanowi in
aczej,5) przychody z tytułu odpłatności za usługi świadczone przez
Agencję lub wydawane przez nią publikacje,6) przychody z tytułu przekazania środków, o których mowa w art. 35 ust. 3a ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne,
7) przychody z innych tytułów.
3. Koszty działalności Agencji, w tym wynagrodzenia pracowników, pokrywane są z jej przychodów.
4. Zasady wynagradzania pracowników Agencji określa regulamin wynagradzania, ustalany przez Prezesa za zgodą ministra właśc
iwego do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Rady.5. Agencja przeznacza środki, o których mowa w ust. 2 pkt 6, na
udzielanie wsparcia przeznaczonego na powiększenie funduszy pożyczkowych.6. Agencja może zaciągać kredyty i pożyczki, w szczególności w międzynarodowych instytucjach finansowych, a także udzielać p
oręczeń kredytów i pożyczek zaciąganych przez regionalne instytucje finansujące, za zgodą ministra właściwego do spraw gospodarki i ministra właściwego do spraw finansów publicznych, z zastrzeżeniem ust. 7.7. Zaciągnięcie kredytów lub pożyczek przez Agencję lub poręczenie przez nią kredytów lub pożyczek, których całkowita spłata przyp
ada w roku obrotowym, w którym zostały zaciągnięte, do wysokości 20% sumy funduszy określonych w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 2 nie wymaga zgody, o której mowa w ust. 6.8. Zasady prowadzenia przez Agencję rachunkowości określają prz
episy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 oraz z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276) oraz odrębne przepisy dotyczące podmiotów sektora finansów publicznych.Art. 16. 1. Agencja tworzy:
1) fundusz statutowy,
2) fundusz rezerwowy,
3) inne fundusze, jeśli obowiązek ich utworzenia wynika z przepisów prawa.
2. Fundusz statutowy Agencji składa się z równowartości netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku, stanowiących wyposażenie Agencji na dzień rozpoczęcia przez nią działalności.
3. Zysk netto Agencji za rok obrotowy przeznacza się na fundusz rezerwowy.
4. Stratę netto Agencji za rok obrotowy pokrywa się z funduszu r
ezerwowego. Jeżeli strata netto jest wyższa, niż fundusz rezerwowy, część straty niepokrytą z funduszu rezerwowego pokrywa się z funduszu statutowego.5. Czynności, o których mowa w ust. 3 i 4, dokonuje się uchwałą R
ady.".
Art. 2.
W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, umowy, na podst
awie których uprawnione podmioty otrzymały od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotacje przeznaczone na powiększenie funduszu pożyczkowego lub poręczeniowego, zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy, zostaną dostosowane do przepisów niniejszej ustawy.
Art. 3.
Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy regionalne instytucje finansujące, wyłoni
one na podstawie przepisów dotychczasowych, stają się regionalnymi instytucjami finansującymi, o których mowa w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Instytucje te mogą działać, bez przeprowadzania konkursu wyłaniającego regionalne instytucje finansujące, do czasu zakończenia realizacji programów ustanowionych nie później niż w dniu 31 grudnia 2004 r.
Art. 4.
Do dnia 31 grudnia 2004 r. dotacje podmiotowe mogą być udzielane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości również z przeznaczeniem na realizację jej z
adań.
Art. 5.
W dniu 31 grudnia 2004 r., z mocy prawa:
1) fundusz rezerwowy utworzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na podstawie przepisów dotychczasowych zostaje przeniesiony na fundusz statutowy;
2) fundusz statutowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pomniejsza się o niepokrytą stratę netto z
lat ubiegłych.
Art. 6.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie upoważnienia zawartego w art. 6b ust. 11 ustawy wymienionej w art. 1, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2004 r., zachowują moc przepisy wydane na podstawie art. 6 ust. 4 t
ej ustawy w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 7.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 4 w zakresie dotyczącym art. 6c, który wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia;
2) art. 1 pkt 8 w zakresie dotyczącym art. 16, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.
MARSZAŁEK SEJMU
/ -/ wz. Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Sejmu