Druk nr 674

5 kwietnia 2004 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

PRZEWODNICZĄCA

Krajowej Rady Radiofonii

i Telewizji

Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Szanowny Panie Marszałku,

Na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji, przekazuję następujące dokumenty, przyjęte przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji uchwałą nr 149 z 24 marca bieżącego roku:

  1. "Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności"; http://www.krrit.gov.pl/
  2. "Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji" http://www.krrit.gov.pl/.

Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie obu materiałów i udostępnienie w druku senackim Paniom i Panom Senatorom zarówno Sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności, jak i Informacji o podstawowych problemach radiofonii i telewizji.

Z poważaniem

(-) Danuta Waniek


SPRAWOZDANIE KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z rocznego okresu działalności

WARSZAWA, marzec 2004 r.

SPIS TREŚCI

I. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI WOBEC WYZWAŃ UNII EUROPEJSKIEJ

Główne kierunki polityki medialnej Unii Europejskiej

Rola regulatorów audiowizualnych według Komisji Europejskiej

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w latach 1993 - 2004. Dokonania KRRiT i budowa wolnego rynku mediów elektronicznych

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a wyzwania dla europejskiego sektora mediów audiowizualnych

Proponowane kierunki polityki państwa w dziedzinie rynku mediów elektronicznych

II.KONSTYTUCYJNO-USTAWOWE ZADANIA KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI

Działania KRRiT na rzecz reprezentowania interesów odbiorców i zapewniania otwartego, pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. Kontrola działalności nadawców

Kontrola działalności nadawców - przykłady

Projektowanie w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów kierunków polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji

Nagrody Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, promocja wartościowych gatunków i pozycji programowych oraz inicjowanie postępu naukowo-technicznego i organizowanie współpracy z zagranicą w dziedzinie radiofonii i telewizji

Organizowanie współpracy z zagranicą w dziedzinie radiofonii i telewizji

Udział w pracach Sejmu RP i Senatu RP

Wybory organów spółek publicznej radiofonii i telewizji

III. DZIAŁALNOŚĆ PRAWOTWÓRCZA KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI

Realizacja ustawowych delegacji do wydawania przez KRRiT aktów wykonawczych

Projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Udział w pracach nad projektem ustawy Prawo telekomunikacyjne

Projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych ustaw

Własność intelektualna. Udział w nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Udział w pracach nad ustawą o kinematografii

Prace nad ustawą o przeciwdziałaniu promocji przemocy w środkach masowego komunikowania

Prace nad ustawą o podatku od towarów i usług

Realizacja przepisów innych ustaw związanych z funkcjonowaniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Biura KRRiT

Zmiany statutów jednostek publicznej radiofonii i telewizji

Zawiadomieniado prokuratury

Wpływ orzecznictwa na działalność KRRiT - przykłady

IV. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI JAKO ORGAN KONCESYJNY

Telewizja

Wprowadzenie

Postępowania w ramach ponownego udzielenia koncesji na nadawanie naziemnych programów telewizyjnych

Rozszerzenie koncesji o nowe kanały telewizyjne, zmiany techniczne koncesji naziemnych oraz postępowanie o cofnięcie koncesji

Nowe koncesje na nadawanie satelitarnych programów telewizyjnych, zmiany koncesji istniejących oraz uchylenie koncesji

Realizacja przez nadawców naziemnych i satelitarnych programów telewizyjnych obowiązku corocznego składania sprawozdań finansowych do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Nowe koncesje na nadawanie programów telewizyjnych i radiowych w sieciach telewizji kablowej, zmiany istniejących koncesji oraz zawieszenie emisji programów

Rejestracja programów rozprowadzanych w sieciach telewizji kablowej

Radio

Wprowadzenie

Postępowania w ramach ponownego udzielenia koncesji na nadawanie naziemnych programów radiowych

Nowe koncesje na nadawanie programów radiowych, rozszerzenie koncesji o nowe stacje nadawcze oraz inne zmiany techniczne skutkujące zwiększeniem zasięgu programu

Zmiany techniczne skutkujące zwiększeniem zasięgu programów radiowych

Zmiany koncesji w związku z wyrokiem NSA w sprawie z powództwa spółki Radio Muzyka Fakty sp. z o.o.Przekształcenia właścicielskie w spółkach wykonujących koncesje na nadawanie naziemnych programów radiowych

Zmiany koncesji w zakresie warunków dotyczących programu i reklamy

Przyznanie statusu nadawcy społecznego

Odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty opłaty koncesyjnej, umorzenia odsetek od zaległości we wnoszeniu opłat koncesyjnych

Realizacja obowiązku corocznego składania sprawozdań finansowych przez nadawców radiowych

V. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI A NADAWCY PUBLICZNI

Radiofonia publiczna

Działania na rzecz powiększenia zasięgu odbioru programów nadawanych przez Polskie Radio S.A.

Aktualna sytuacja nadawcza regionalnych rozgłośni Polskiego Radia

Telewizja publiczna

Działania na rzecz rozszerzenia zasięgu i poprawy odbioru programów nadawanych przez Telewizję Polską S.A.

Rozwój sieci Oddziałów Terenowych TVP S.A.

Działania na rzecz rozwoju radiofonii i telewizji cyfrowej

VI. KONTROLA DZIAŁALNOŚCI PROGRAMOWEJ NADAWCÓW

Kontrola działalności programowej nadawców publicznych

Kontrola działalności programowej nadawców koncesjonowanych

Badania odbioru programów radiowych i telewizyjnych

VII. KONTROLA DZIAŁALNOŚCI REKLAMOWEJ I SPONSORSKIEJ NADAWCÓW TELEWIZYJNYCH I RADIOWYCH

Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej w TVP S.A.

Wpływy i czas emisji reklam w telewizji publicznej w 2003 roku

Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej koncesjonowanych nadawców telewizyjnych

Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej w programach nadawców telewizji kablowej

Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej w Polskim Radiu S.A.

Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej ogólnopolskich koncesjonowanych nadawców radiowych

Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej lokalnych koncesjonowanych nadawców radiowych

Naruszenia obowiązujących przepisów - decyzje o ukaraniu

VIII. DZIAŁALNOŚĆ MIĘDZYNARODOWA KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI

Działania KRRiT związane z integracją europejską.

Działania KRRiT na forum Rady Europy

Działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rzecz współpracy polsko‑ukraińskiej

Dostosowanie prawa krajowego do przepisów Unii Europejskiej

Działalność Biura Współpracy z Programem Media - Media Desk Polska w 2003 roku

IX. DZIAŁALNOŚĆ KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI W ZAKRESIE OPŁAT ABONAMENTOWYCH I POZAABONAMENTOWYCH

Wysokość opłat abonamentowych

Podział wpływów abonamentowych i pozaabonamentowych pomiędzy jednostki publicznej radiofonii i telewizji w 2003 roku

Podział wpływów abonamentowych planowanych na 2004 rok między spółki publicznej radiofonii i telewizji.

Umarzanie i rozkładanie na raty zaległości w opłatach abonamentowych

Korespondencja związana z opłatami abonamentowymi

Informacja o stanie abonentów radiowych i telewizyjnych

X. SKARGI I INTERWENCJE

Skargi dotyczące programów nadawców publicznych

Skargi dotyczące programów nadawców koncesjonowanych

Zorganizowane protesty

Zestawienie danych statystycznych dotyczących wniosków, skarg i opinii przekazanych w 2003 roku do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

XI. BUDŻET KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI


Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji

SPIS TREŚCI

I. WPROWADZENIE

II. TELEWIZJA I RADIOFONIA PUBLICZNA

Baza techniczna telewizji i radiofonii publicznej

Sytuacja finansowo-ekonomiczna telewizji i radiofonii publicznej

Oferta programowa nadawców publicznych i realizacja zobowiązań ustawowych

TELEWIZJA

Radiofonia

III. TELEWIZJA I RADIOFONIA KONCESJONOWANA

Koncesjonowanie jako element ładu medialnego

Kształt koncesjonowanego rynku audiowizualnego

Sytuacja ekonomiczno-rynkowa nadawców koncesjonowanych

Oferta programowa nadawców koncesjonowanych oraz realizacja przepisów ustawy i warunków koncesji

Telewizja

Radiofonia

IV. RAPORTY PROBLEMOWE DOTYCZĄCE PROGRAMU I SPOŁECZNEGO ODDZIAŁYWANIA TELEWIZJI

Wspieranie socjalizacji dzieci i młodzieży przez telewizję publiczną i koncesjonowaną

Obecność muzyki poważnej w telewizji publicznej

Preferencje i oczekiwania odbiorców pod adresem radia i telewizji

V. WIDOWNIA TELEWIZJI I AUDYTORIUM RADIA

Widownia telewizyjna

Wielkość audytorium radiowego

VI. ANALIZY I PERSPEKTYWY ROZWOJU RYNKU REKLAMOWEGO W POLSCE

Telewizja - zmiany i tendencje

Radio - zmiany i tendencje

Prasa

Kino

Internet

Outdoor

Podsumowanie

VII. PERSPEKTYWY ROZWOJU NAZIEMMNEJ RADIOFONII I TELEWIZJI CYFROWEJ

Radiofonia cyfrowa

Telewizja cyfrowa DVB

VIII. MIĘDZY NARODOWY KONTEKS DZIAŁALNOŚCI RADIOWEJ I TELEWIZYJNEJ

Realizacja polityki audiowizualnej na forum Unii Europejskiej

Działalność Rady Europy w dziedzinie mediów

Prace komitetów i grup ekspertów Rady Europy

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne