Druk nr 604
20 lutego 2004 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 68. posiedzeniu w dniu 19 lutego 2004 r. ustawę
o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.
Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 19 lutego 2004 r.
o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) organizację i zadania Agencji Rynku Rolnego, zwanej dalej "Agencją";
2) zasady prowadzenia centralnego rejestru przedsiębiorców uczestniczących w mechanizmach administrowanych przez Agencję, w tym dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej, w ramach których Agencja realizuje swoje zadania;
3) organizację rynku:
a) mięsa,
b) wina,
c) cukru,
d) skrobi,
e) oliwy,
f) jedwabników.
2. Do realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej określonych w przepisach Unii Europejskiej nie stosuje się przepisów o ochronie konsumentów i konkurencji oraz przepisów o zamó
wieniach publicznych.3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz przepisów Unii Europejskiej w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej, o których mowa w ustawie.
Rozdział 2
Organizacja i zadania Agencji
Art. 2.
1. Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość pra
wną.2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych sprawuje nadzór nad gospoda
rką finansową Agencji.
Art. 3.
Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Wa
rszawa.
Art. 4.
W skład Agencji wchodzą:
1) biuro Agencji, zwane dalej "Centralą";
2) oddziały terenowe, działające na obszarze jednego wojewó
Art. 5.
1. Agencja działa na podstawie niniejszej ustawy oraz statutu.
2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, nadaje statut Agencji określający, w szczególności:
1) strukturę organizacyjną Centrali;
2) liczbę, zasięg terytorialny i siedziby oddziałów terenowych;
3) szczegółowe zasady gospodarki finansowej oraz sporządzania planu finansowego Agencji.
Art. 6.
1. Organem wykonawczym i zarządzającym Agencji jest Prezes
Agencji.2. Prezes Agencji jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów na
wniosek ministra właściwego do spraw rynków rolnych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Prezesa Agencji odwołuje Prezes Rady Ministrów.3. Prezes Agencji kieruje działalnością Agencji przy pomocy zastępców Prezesa
Agencji powoływanych w liczbie od 2 do 4 oraz dyrektorów oddziałów terenowych.4. Prezes Agencji składa roczne sprawozdanie z działalności Agencji ministrowi wł
aściwemu do spraw rynków rolnych oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Art. 7.
1. Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów terenowych mogą upoważniać pracowników Agencji do podejmowania określonych czynności, w tym do wydawania decyzji administracyjnych.
2. W postępowaniu administracyjnym organem wyższego stopnia w rozumieniu K
odeksu postępowania administracyjnego jest w stosunku do:1) dyrektorów oddziałów terenowych - Prezes Agencji;
2) Prezesa Agencji - minister właściwy do spraw rynków rolnych.
Art. 8.
1. Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
2. Agencja działa zgodnie z planem finansowym, obejmującym rok obrachunkowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym.
3. Roczny plan finansowy Agencji, na wniosek Prezesa Agencji, zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz minister właściwy do spraw rynków rolnych.
4. Działalność Agencji finansowana:
1) z dotacji budżetowej jest prowadzona zgodnie z przepisami o rachunkow
2) ze środków na prefinansowanie wydatków z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej jest prowadzona zgodnie z przepisami o finansach publicznych, z uwzględnieniem przepisów Unii Europe
jskiej.5. Prezes Agencji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rynków rolnych i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określa w zakładowym r
egulaminie wynagrodzeń zasady wynagradzania pracowników Agencji.
Art. 9.
1. Agencja może nabywać i obejmować udziały lub akcje w spółkach prawa handl
owego za zgodą ministra właściwego do spraw rynków rolnych oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych.2. Prawa i obowiązki udziałowca lub akcjonariusza, w imieniu Agencji, wykonuje Prezes Agencji.
Art. 10.
1. W przypadku trwałej utraty przez dłużników Agencji zdolności do spłaty zadłuż
enia Agencja może zbywać przysługujące jej wymagalne wierzytelności powstałe przed dniem 1 maja 2004 r.2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady oraz tryb zbywania wierzytelności, o których mowa w ust. 1, mając na względzie poprawę płynności finansowej Agencji.
Art. 11.
1. Agencja:
1) realizuje zadania na rynkach produktów rolnych i żywnościowych mające na celu stabilizację tych rynków w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Ro
lnej;2) prowadzi analizę rynków produktów rolnych i żywnościowych;
3) opracowuje i upowszechnia informacje związane z realizacją mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej oraz warunki udziału w tych mechanizmach;
4) prowadzi działania promocyjne i informacyjne dotyczące produktów rolnych i żywnościowych;
5) administruje obrotem z zagranicą towarami rolnymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz towarami przetworzonymi nieobjętymi załącznikiem I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (towary z grupy non-aneks I), w szczególności przez:
a) wydawanie i rozliczanie pozwoleń na przywóz i wywóz,
b) wydawanie dokumentów wymaganych do naliczenia i wypłacenia refundacji wywozowych oraz naliczenia opłat wywozowych,
c) obsługiwanie zabezpieczeń finansowych,
d) naliczanie i wypłacanie refundacji wywozowych i dopłat przywozowych,
e) nakładanie i egzekwowanie kar
administracyjnych.2. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rynków rolnych może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb i sposób działania Agencji w zakresie administrowania obrotem z zagranicą towarami, o których mowa w ust. 1 pkt 5, mając na względzie stabilizację rynku wewnętrznego oraz monitorowanie przywozu i wywozu produktów rolno-spożywczych w Unii E
uropejskiej.3. Rada Ministrów może powierzyć Agencji realizację innych zadań niż określone w ust. 1, związanych z funkcjonowaniem rynków produktów rolnych i żywności
owych.4. Rada Ministrów, powierzając zadania, o których mowa w ust. 3, zapewni Agencji na ten cel odpowiednie środki finansowe.
5. Szczegółowe zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na rynkach zbóż, lnu i k
onopi, mleka, owoców i warzyw, tytoniu oraz suszu paszowego są realizowane przez Agencję na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 12.
1. Agencja realizuje płatności w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej f
inansowanych z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz prowadzi ewidencję wydatków z tego Funduszu w odrębnych księgach rachunkowych.2. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Agencji jest organem właściwym do opracowania postępowania w zakresie uczestnictwa w realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.
Art. 13.
1. Prezes Agencji ustala, w drodze decyzji administracyjnej, kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków:
1) pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejski
2) krajowych, przeznaczonych na realizację Wspólnej Pol
ityki Rolnej.2. Do należności, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy Dzi
ału III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.2)), z wyłączeniem przepisó w dotyczących umarzania nalez ności, odraczania płatności oraz rozkładania płatności na raty.3. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, przysługują:
1) Prezesowi Agencji, jako organowi pierwszej instancji;
2) ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, jako organowi odwoła
wczemu od decyzji Prezesa Agencji.4. Do egzekucji należności, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 14.
1. W sprawach dotyczących ustalenia nienależnie lub nadmiernie pobranych środków, które zostały przekazane przez Agencję na podstawie umowy cywilnoprawnej w związku z realizacją Wspólnej Polityki Ro
lnej:1) pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gw
arancji Rolnej,2) krajowych, przeznaczonych na realizację Wspólnej Pol
ityki Rolnej- stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego.
2. Do egzekucji należności, o których mowa w ust. 1, na rzecz Agencji stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 15.
W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Agencji wydaje i p
oświadcza formularz kontrolny (formularz T5) w zakresie wykorzystania lub przemieszczenia produktów rolnych i żywnościowych pochodzących z zapasów interwencyjnych.
Art. 16.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Agencji może opr
acować roczny krajowy program wsparcia pszczelarstwa.2. Prezes Agencji przekazuje Komisji Europejskiej, po zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, program, o którym mowa w ust. 1.
3. Prezes Agencji jest organem właściwym do zawierania umów z wykonawcami programu, o którym mowa w ust. 1.
Art. 17.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Agencji jest organem właściwym do:
1) zgłaszania Komisji Europejskiej zamiaru uczestniczenia Rzeczypospolitej Polskiej w programie dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności Unii Europejskiej;
2) przekazywania Komisji Europejskiej:
a) wykazu organizacji charytatywnych sporządzonego na podstawie wykazu ustalonego przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społec
znego,b) informacji potrzebnych do sporządzenia rocznego planu rozdziału żywn
ości na rzecz najuboższej ludności Unii Europejskiej,c) sprawozdania z realizacji planu, o którym mowa w lit. b, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) powiadamiania Komisji Europejskiej o wszelkich zmianach, które są wprow
adzane w trakcie realizacji planu, o którym mowa w pkt 2 lit. b, w zakresie jego realizacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;4) przeprowadzania przetargów oraz zawierania umów w zakresie realizacji planu, o którym mowa w pkt 2 lit. b.
2. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłosi, w drodze obwies
zczenia, w wydawanym przez siebie Dzienniku Urzędowym, wykaz organizacji charytatywnych uprawnionych do uczestniczenia w programie dostarczania żywności dla najuboższej ludności Unii Europejskiej, wybranych spośród organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.
Art. 18.
W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej
Prezes Agencji jest organem właściwym do:1) ogłaszania zaproszeń do składania ofert dotyczących programów
2) dokonywania wyboru projektów programów promocyjnych i informacyjnych kwalifikujących się do uzyskania na ich realizację wsparcia ze środków Unii Europejskiej
oraz przekazywania wybranych projektów do Komisji Europejskiej;3) zawierania umów na realizację programów, o których mowa w pkt 1, z podmiotami, których projekty zostały zaakceptowane przez Komisję Europe
jską;4) wypłacania zaliczek, dopłat częściowych oraz dopłat końcowych na rzecz podmiotów, z którymi zawarto umowy, o których mowa w pkt 3;
5) przekazywania Komisji Europejskiej sprawozdań kwartalnych oraz sprawo
zdań końcowych z realizacji programów promocyjnych i informacyjnych.
Art. 19.
1. W przypadku istnienia obowiązku wynikającego z przepisów Unii Europejskiej ustanowienia zabezpieczenia kwot wynikających z płatności dokonywanych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej w formie gwarancji, gwarantem może być wyłącznie instytucja finansowa upoważniona do gwarantowania długów celnych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, określi, w drodze rozporządzenia, zasady współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi, o których mowa w ust. 1, a Agencją, w szczególności podstawowe definicje, prawa i obowiązki stron oraz wzory formularzy gwarancji w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
Art. 20.
1. Agencja przeprowadza:
1) kontrole w trybie i na zasadach określonych w przepisach odrębnych;
2) czynności sprawdzające u przedsiębiorców uczestniczących w mechanizmach Wspólnej Polityki Ro
lnej.2. Czynności sprawdzające są wykonywane przez:
1) służby techniczne Agencji, w skład których wchodzą pracownicy zatrudnieni w komórkac
2) jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 21,
- na podstawie upoważnienia do wykonywania tych czynności wydanego przez Prezesa Agencji.
3. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera wskazanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności sprawdzających, ich miejsce i zakres oraz podstawę pra
wną do ich wykonywania.4. Przed przystąpieniem do czynności sprawdzających osoba upoważniona do ich w
ykonywania jest obowiązana okazać upoważnienie, o którym mowa w ust. 2.5. Osoby upoważnione do wykonywania czynności sprawdzających mają prawo do:
1) wstępu do obiektów i pomieszczeń należących do przedsiębiorców, w szczególności do pomieszczeń produkcyjnych i magazynowych;
2) żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z pr
zedmiotem czynności sprawdzających;3) wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem czynności sprawdzających, sporządzania z nich odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych d
okumentów;4) sporządzania dokumentacji fotograficznej z przeprowadzonej czynności sprawdzającej;
5) pobierania do badań próbek produktów rolnych i żywnościowych oraz innych produktów zawierających w swoim składzie produkty rolne i żywn
ościowe.6. Osoba wykonująca czynności sprawdzające sporządza z tych czynności raport.
7. Raport podpisuje osoba wykonująca czynności sprawdzające oraz przedsiębiorca.
8. W przypadku odmowy podpisania raportu przez przedsiębiorcę, raport podpisuje tylko osoba wykonująca czynności sprawdzające, dokonując w raporcie stosownej adnotacji o tej odmowie.
9. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, wzór upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, mając na względzie ujednolicenie i
nformacji zawartych w upoważnieniu.
Art. 21.
1. Prezes Agencji może powierzyć, w drodze umowy, przeprowadzanie czynności sprawdzających,
o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2, wyspecjalizowanym jednostkom organizacyjnym, dysponującym warunkami organizacyjnymi, technicznymi i kadrowymi określonymi w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.2. Umowy, o których mowa w ust. 1, określają w szczególności:
1) szczegółowy zakres zadań, zwanych dalej "zadaniami delegowanymi";
2) zakres obowiązków i odpowiedzialność jednostki organizacyjnej za ich wyk
onanie;3) koszty realizacji zadań delegowanych;
4) sposób dokumentowania wykonywanych zadań delegowanych oraz terminy informowania organów Agencji o wynikach przeprowadzonych czynności sprawdzających;
5) sposób postępowania z dokumentami związanymi z realizacją zadań delegowanych.
3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, w
arunki organizacyjne, techniczne i kadrowe, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzanie czynności sprawdzających, mając na względzie zapewnienie wykonywania ich w jednolity sposób na obszarze całego kraju.
Rozdział 3
Centralny rejestr przedsiębiorców
Art. 22.
1. W mechanizmach administrowanych przez Agencję, w tym dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej, w ramach których Agencja realizuje swoje zadania, mogą uczes
tniczyć wyłącznie przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność do czynności prawnych, prowadzącymi we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową, wpisani do centralnego rejestru przedsiębiorców, zwanego dalej "rejestrem".2. Rejestr jest prowadzony przez Agencję w formie elektronicznej w sposób zape
wniający ochronę i zabezpieczenie danych przed ich utratą oraz nieuprawnionym dostępem.3. Wpisu do rejestru dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy.
4. Wniosek składa się na formularzu rejestracyjnym opracowanym i udostępnianym przez Agencję.
5. Formularz rejestracyjny zawiera w szczególności:
1) nazwę albo imię i nazwisko przedsiębiorcy;
2) siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy i adres do korespondencji;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy oraz numer identyfik
acyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany, a w przypadku osoby fizycznej również numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL), z zastrzeżeniem ust. 6.6. Jeżeli przedsiębiorcą jest osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego, nieposiadająca zarejestrowanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej, we wniosku zamiast numeru ewidencyjnego powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) podaje się numer identyfikacji podatkowej nadany w kraju pochodzenia danej osoby.
7. Do rejestru wpisuje się dane zawarte w formularzu, o którym mowa w ust. 4.
8. Dane indywidualne zawarte w rejestrze mogą być udostępniane wyłącznie organom statystyki publicznej, natomiast dane zbiorcze mogą być udostępniane innym org
anom administracji publicznej, prowadzącym systemy informacyjne.
Art. 23.
1. Jednocześnie z wpisem do rejestru przedsiębiorcy nadaje się numer rejestr
acyjny.2. Numer rejestracyjny, o którym mowa w ust. 1, jest niepowtarzalny i nie przechodzi na następcę prawnego.
Art. 24.
Przedsiębiorcy uczestniczący w mechanizmach Wspólnej Polityki Rolnej realizow
anych przez Agencję są obowiązani do posługiwania się numerem rejestracyjnym, o którym mowa w art. 23 ust. 1.
Art. 25.
1. Organy administracji publicznej udostępniają Agencji nieodpłatnie dane zawarte w rejestrach oraz ewidencjach prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów, niezbędne do realizowania przez Agencję zadań w ramach mechanizmów Wspó
lnej Polityki Rolnej.2. Do warunków oraz trybu udostępniania Agencji danych
przechowywanych w prowadzonych rejestrach i ewidencjach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz.U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76).
Art. 26.
Minister właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rynków ro
lnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki oraz tryb przekazywania danych o dłużnikach z tytułu nienależnie lub nadmiernie pobranych środków przeznaczonych na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, między Agencją a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, mając na uwadze konieczność odzyskania tych środków.
Rozdział 4
Rynek mięsa
Art. 27.
1. W zakresie określon
ym przepisami Unii Europejskiej:1) Agencja dokonuje interwencyjnych zakupów, przechowywania i sprzedaży mięsa wołowego oraz mięsa wieprzowego, a także udziela dopłaty do prywa
tnego przechowywania wieprzowiny, wołowiny, cielęciny, baraniny oraz mięsa koziego;2) Prezes Agencji:
a) wydaje świadectwa autoryzacji zakładów odkostniających i chłodni,
b) przekazuje Komisji Europejskiej informacje dotyczące rynku mięsa w z
akresie zadań realizowanych przez Agencję,c) dokonuje, w drodze przetargów, wyboru podmiotów, o których mowa w pkt 2 lit. a, z którymi Agencja zawrze umowy w zakresie odkostniania i przechowywania mięsa.
2. Wnioski o wydanie świadectw, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, składa się na formularzach udostępnianych przez Agencję.
3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania przetargów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, mając na względzie efektywność ekonomiczną przerobu i składowania zapasów interwe
ncyjnych.
Rozdział 5
Rynek wina
Art. 28.
W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Age
ncji:1) przyjmuje od przetwórców informacje dotyczące wyrobó
w winiarskich;2) przyjmuje wnioski o:
a) przyznanie pomocy,
b) przyznanie zaliczki na poczet przyznanej pomocy;
3) wydaje decyzje w sprawach:
a) przyznania pomocy,
b) przyznania zaliczki na poczet przyznanej pomocy;
4) wypłaca środki w ramach przyznanej pomocy oraz zaliczki na poczet tej p
omocy;5) przyjmuje i dokonuje zwrotu zabezpieczenia wypłaconych zaliczek.
Art. 29.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Agencja realizuje zadania w zakresie pomocy udzielanej do:
1) prywatnego składowania win stołowych i moszczy gronowych;
2) wykorzystywania:
a) moszczu gronowego i zagęszczonego moszczu gronowego do wyrobu s
oku winogronowego lub wyrobu z tego soku innych produktów spożywczych,b) zagęszczonego moszczu gronowego i rektyfikowanego zagęszczonego moszczu gronowego do podniesienia stężenia alkoholu w wyrobach w
iniarskich.2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych m
oz e określić, w drodze rozporządzenia:1) wzór kwartalnych sprawozdań, które powinni sporządzać przetwórcy moszczu gronowego i zagęszczonego moszczu gronowego, mając na względzie praw
idłową realizację dopłat do wykorzystania moszczu gronowego i zagęszczonego moszczu gronowego do wyrobu soku winogronowego lub wyrobu z tego soku innych produktów spożywczych;2) warunki kontroli czynności związanych ze zwiększeniem stężenia alkoholu w wyrobach winiarskich, mając na względzie prawidłową realizację dopłat do wykorzystania moszczu gronowego i rektyfikowanego zagęszczonego mos
zczu gronowego do podniesienia stężenia alkoholu w wyrobach winiarskich;3) termin przekazywania informacji przez podmioty realizujące umowy zawarte z Agencją na prywatne składowanie win stoło
wych i moszczy gronowych dotyczące wszelkich zmian następujących w okresie obowiązywania umowy, mając na względzie prawidłową realizację dopłat do prywatnego składowania win stołowych i moszczy gronowych.
Rozdział 6
Rynek cukru
Art. 30.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej minister właściwy do spraw rynków rolnych wydaje, na wniosek producentów cukru oraz izoglukozy, decyzje w sprawach przyznawania kwoty A i kwoty B cukru oraz kwoty A i kwoty B izoglukozy.
2. Przed wydaniem decyzji, o któ rej mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rynkó w rolnych zasięga opinii ogó lnokrajowych społeczno-zawodowych organizacji rolniczych, reprezentujących interesy plantatoró w burakó w cukrowych, w zakresie rozdziału kwoty A i kwoty B cukru pomiędzy producentó w cukru.
3. Decyzje w sprawach przyznania producentom kwoty A i kwoty B cukru oraz kwoty A i kwoty B izoglukozy na dany okres rozliczeniowy są wydawane do dnia 1 list
opada roku kalendarzowego poprzedzającego ten okres rozliczeniowy.4. Wniosek o wydanie decyzji, o której mowa w ust. 1, składa się w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego dany okres rozliczeniowy.
5. W przypadku zastosowania przez Komisję Europejską wskaźników redukcji kwoty A i kwoty B cukru oraz kwoty A i kwoty B izoglukozy, minister właściwy do spraw rynków rolnych, w drodze decyzji, zmniejsza przyznane na dany okres rozliczeniowy kwotę A i kwotę B cukru oraz kwotę A i kwotę B izoglukozy.
6. Decyzje wydane na podstawie ust. 5 stanowią podstawę do zmiany umów kontraktacyjnych zawartych z dostawcami buraków cukrowych.
7. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, wzory składania wniosków, o których mowa w ust. 4, mając na względzie k
onieczność pozyskania przez organ wydający decyzje informacji dotyczących dotychczasowej produkcji cukru oraz izoglukozy.
Art. 31.
1. W przypadku braku porozumienia branz owego, o któ rym mowa w przepisach Unii Europejskiej, w zakresie rozdziału pomiędzy plantatoró w buraków cukrowych ilości burakó w cukrowych przeznaczonych do produkcji cukru w ramach limitó w kwoty podstawowej, któ re producent cukru zamierza zakupić przed zasiewami, stosuje się przepisy ust. 2-6.
2. Producent cukru, w terminie do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok gospodarczy jest obowiązany w ramach przyznanej kwoty A i kwoty B cukru, określić limit A i limit B burakó w cukrowych, któ re zapewnią wyprodukowanie cukru w wysokości przyznanych producentowi cukru kwoty A i kwoty B cukru.
3. W ramach umó w kontraktacji producent cukru jest obowiązany dokonać rozdzielenia limitu A i limitu B burakó w cukrowych pomiędzy plantatoró w burakó w cukrowych, przy czym suma części rozdzielonych limitó w musi być ró wna odpowiednio limitowi A i limitowi B, o któ rych mowa w ust. 2.
4. Limit A i limit B burakó w cukrowych jest rozdzielany według wskaźnika określonego w ust. 5 pomiędzy plantatoró w burakó w cukrowych, któ rzy mieli zawarte umowy kontraktacji na rok gospodarczy 2001/2002.
5. Wskaźnik rozdzielania limitu A i limitu B pomiędzy plantatoró
w burakó w cukrowych, stanowi iloraz ogólnej ilości burakó w cukrowych w tonach, skupionych przez producenta cukru w ostatnich pięciu latach gospodarczych od plantatora burakó w cukrowych, któ ry miał zawartą umowę kontraktacji na rok gospodarczy 2001/2002, i ogó lnej ilości burakó w cukrowych w tonach, skupionych przez producenta cukru w ostatnich pięciu latach gospodarczych od wszystkich plantatoró w burakó w cukrowych, któ rzy mieli zawarte umowy kontraktacji na rok gospodarczy 2001/2002.6. Część limitu A i limitu B określona dla plantatora
burakó w cukrowych w wyniku rozdzielenia limitu A i limitu B burakó w cukrowych, o któ rym mowa w ust. 3, stanowi wielkość przysługującego plantatorowi burakó w cukrowych, w ramach umowy kontraktacji, prawa do uprawy i dostawy.
Art. 32.
W zakresie określonym
przepisami Unii Europejskiej:1) Agencja dokonuje interwencyjnego zakupu, przechowywania i sprzedaży c
ukru;2) Prezes Agencji:
a) przekazuje Komisji Europejskiej informacje dotyczące rynku cukru oraz
izoglukozy w zakresie zadań realizowanych przez Agencję,b) pobiera opłaty cukrowe od producentów cukru oraz izoglukozy, w tym
opłaty sankcyjne z tytułu niewyeksportowanych w terminie cukru C oraz izoglukozy C,c) przyznaje w drodze decyzji, na wniosek przetwórców, dopłaty do cukru wykorz
ystywanego w przemyśle chemicznym,d) wydaje świadectwa autoryzacji:
- magazynów, w których ma być przechowywany cukier pochodzący z zapasów i
- przetwórcom ubiegającym się o dopłaty do cukru wykorzystywanego w przemyśle chemicznym,
- przedsiębiorcom produkując
ym alkohol, rum i droz dz e na bazie cukru lub jego pochodnych,e) potwierdza wytworzenie produktu pośredniego na bazie produktu podst
awowego,f) udziela, na wniosek przetwórców, promes uzyskania dopłat do cukru w
ykorzystywanego w przemyśle chemicznym,g) wydaje, w drodze decyzji, pozwolenia na produkcję alkoholu, rumu i droz dz y na bazie cukru i jego pochodnych.
Art. 33.
1. Producenci cukru oraz izoglukozy są obowiązani do składania Prezesowi Agencji sprawozdań dotyczących produkcji, przechowywania, obrotu c
ukrem oraz izoglukozą, wielkości produkcji oraz obszarów uprawy buraków cukrowych.2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, wzory oraz terminy składania sprawozdań, o których mowa w ust. 1, mając na względzie konieczność przekazywania Komisji Europejskiej informacji dotyczą
cych obrotu cukrem oraz izoglukozą.
Art. 34.
1. Opłaty cukrowe, o których mowa w art. 32 pkt 2 lit. b, są wpłacane przez produce
ntów cukru oraz izoglukozy na wydzielony rachunek bankowy Agencji.2. Do należności wraz z odsetkami od zaległości z tytułu opłat cukrowych stosuje się odpowiednio przepisy Działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
3. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, przysługują:
1) Prezesowi Agencji, jako organowi pierwszej instancji;
2) ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, jako organowi odwoła
wczemu od decyzji Prezesa Agencji.4. Do egzekucji należności, o których mowa w ust. 2, mają zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Rozdział 7
Rynek skrobi
Art. 35.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Agencji:
1) wydaje decyzje w sprawach przyznawania:
a) kwot produkcji producentom skrobi ziemniaczanej,
b) premii produkcyjnych producentom skrobi ziemniaczanej,
c) dopłat do skrobi przetwórcom wykorzystującym skrobię do dalszego prz
erobu na cele niespożywcze;2) wydaje świadectwa autoryzacji:
a) producentom skrobi ziemniaczanej,
b) przetwórcom skrobi wykorzystujących skrobię do dalszego przerobu na cele n
iespożywcze;3) wypłaca premie produkcyjne oraz dopłaty przyznane decyzjami, o których mowa w pkt 1 lit. b i c.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i b, wydaje się na wniosek producenta skrobi ziemniaczanej.
3. Decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, wydaje się na wniosek przetwórcy wykorzystującego skrobię do dalszego przerobu na cele niespożywcze.
4. Wniosek o wydanie decyzji w sprawie przyznania producentom skrobi kwot produkcji skrobi ziemniaczanej na okres trzech lat gospodarczych składa się w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego okres, na który przyznawane są kwoty produkcji, na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.
5. Świadectwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wydaje się na wniosek:
1) producenta skrobi ziemniaczanej, składany w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego okres, na który są przyznawane kwoty produkcji;
2) przetwórcy skrobi wykorzystującego skrobię do dalszego przerobu na cele niespożywcze.
6. Wnioski, o których mowa w ust. 4 i 5, zawierają w szczególności:
1) nazwę albo imię i nazwisko wnioskodawcy;
2) siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy oraz numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany.
Art. 36.
1. Producent skrobi ziemniaczanej, który zamierza wykorzystać w okresie danego r
oku gospodarczego kwotę produkcji w wysokości większej niż przyznana mu na ten rok, ale nie większej niż 5% kwoty przyznanej na następny rok gospodarczy, jest obowiązany poinformować o tym Prezesa Agencji w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku gospodarczego.2. Producenci skrobi ziemniaczanej są obowiązani przekazywać Agencji wykaz umów kontraktacji zawartych z plantatorami ziemniaków skrobiowych, w terminie do dnia 31 maja każdego roku gospodarczego.
Art. 37.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Agencji przekazuje Komisji Europejskiej oraz ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych i
nformacje dotyczące rynku skrobi w zakresie zadań realizowanych przez Agencję.2. Producent skrobi ziemniaczanej jest obowiązany przekazywać Prezesowi Agencji, w terminie do dnia 30 kwietnia
każdego roku gospodarczego, informacje o:1) ilości ziemniaków przeznaczonych na produkcję skrobi ziemniaczanej, za kt
óre została wypłacona cena minimalna;2) wykorzystaniu kwot produkcji skrobi ziemniaczanej w okresie danego roku gospodarczego;
3) ilości skrobi ziemniaczanej, do której nie wypłacono premii produkc
yjnej;4) ilości skrobi ziemniaczanej, która powinna być wyeksportowana bez refu
ndacji.
Rozdział 8
Rynek oliwy
Art. 38.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej
Prezes Agencji:1) przyjmuje od przetwórców wykorzystujących oliwę z oliwek w przetwórstwie, zwanych dalej "przetwórcami", wnioski o:
a) przeprowadzenie czynności sprawdzających przed rozpoczęciem procesu przetwarzania,
b) przyznanie dopłaty z tytułu wykorzystania oliwy z oliwek w przetwórstwie, zwanej dalej "dopłatą",
c) przyznanie zaliczki na poczet dopłaty;
2) wydaje świadectwa autoryzacji przetwórcom;
3) wydaje decyzje w sprawach przyznania dopłaty oraz przyznania zaliczki na poczet przyznanej dopłaty;
4) wypłaca dopłaty i zaliczki na poczet tych dopłat;
5) przyjmuje i dokonuje zwrotu zabezpieczenia wypłaconych zaliczek;
6) przekazuje Komisji Europejskiej informacje dotyczące rynku oliwy w zakresie zadań realizowanych przez Agencję.
2. Świadectwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wydaje się na wniosek przetwórcy składany na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.
3. Wniosek zawiera w szczególności:
1) nazwę albo imię i nazwisko przetwórcy;
2) siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i adres przetwórcy;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) przetwórcy oraz numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany.
Rozdział 9
Rynek jedwabników
Art. 39.
1. W zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej Prezes Age
ncji:1) wydaje świadectwa autoryzacji przedsiębiorcom rozprowadzającym pojemniki z jajeczkami jedwabników;
2) przyjmuje wnioski producentów jedwabników o udzielenie dopłat;
3) wydaje decyzje w sprawie udzielenia dopłat;
4) wypłaca producentom jedwabników dopłaty;
5) przekazuje Komisji Europejskiej informacje dotyczące rynku jedwabników
w zakresie zadań realizowanych przez Agencję.
2. Wniosek o wydanie świadectwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera
w szczególności:
1) nazwę albo imię i nazwisko przedsiębiorcy;
2) siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy oraz numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany.
3. Wniosek składa się na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.
Rozdział 10
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 40.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukutryzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z pó źn. zm.3)) w art. 11 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Do należności, o których mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy Działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.
4)), z wyłączeniem przepisó w dotyczących umarzania nalez ności, odraczania płatności oraz rozkładania płatności na raty.".Art. 41.
W ustawie z dnia 26 sierpnia 1994 r. o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (Dz.U. Nr 98, poz. 473, z późn. zm.
5)) po art. 11 dodaje się art. 11a-11c w brzmieniu:"Art. 11a. Po utworzeniu Krajowej Spółki Cukrowej minister właściwy do spraw Skarbu Państwa spowoduje połączenie w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych tej spółki ze spółkami, w kt
1) Krajowa Spółka Cukrowa posiada 100% akcji,
2) Skarb Państwa i Krajowa Spółka Cukrowa wykonują łącznie i bez ograniczeń prawa z co najmniej 75% akcji.
Art. 11b. 1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, działający w imieniu Skarbu Państwa, wniesie na podwyższenie kapitału Krajowej Spółki Cukrowej wszystkie będące w posiadaniu Skarbu Państwa akcje Spółek Cukrowych utworzonych na podstawie art. 6 ust. 1 oraz akcje spółek, o których mowa w art. 7 ust. 2, które nie podlegały połączeniu z Krajową Spółką Cukrową. Do rozporządzania akcjami cukrowni polegającego na wniesieniu ich na podwyższenie kapitału Krajowej Spółki Cukrowej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.6)).
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, program pryw
atyzacji Krajowej Spółki Cukrowej oraz tryb zbywania akcji wyłącznie dla plantatorów buraków cukrowych związanych umowami kontraktacji buraków cukrowych z Krajową Spółką Cukrową i pracowników Krajowej Spółki Cukrowej. Zapłata za akcje może być dokonywana w ratach. Do zbywania akcji nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447, z późn. zm.7)) oraz ustawy, o której mowa w ust. 1.3. Plantatorzy buraków cukrowych i pracownicy przemysłu cukrown
iczego, w miejsce uprawnień do nieodpłatnego nabycia akcji uzyskanych na podstawie art. 8, nabywają odpowiednio prawo do nieodpłatnego nabycia akcji Krajowej Spółki Cukrowej. Przepisy Kodeksu spółek handlowych o zamianie akcji stosuje się odpowiednio.4. Akcje nabyte w trybie określonym w przepisach wydany
ch na podstawie ust. 2 lub nabyte z nowych emisji akcje bez wyłączonego prawa głosu mogą być zbywane wyłącznie innym plantatorom buraków cukrowych związanych umowami kontraktacji buraków cukrowych z Krajową Spółką Cukrową i pracownikom Krajowej Spółki Cukrowej albo mogą być nabyte przez Krajową Spółkę Cukrową w celu umorzenia. Akcje nowych emisji Krajowej Spółki Cukrowej mogą obejmować wyłącznie plantatorzy buraków cukrowych związani umowami kontraktacji buraków cukrowych z Krajową Spółką Cukrową lub pracownicy Krajowej Spółki Cukrowej, lub mogą być nabyte przez inne osoby wyłącznie w formie akcji z wyłączonym prawem głosu.Art. 11c. Z chwilą zakończenia postępowań sądowych w stosunku do Śląskiej Spółki Cukrowej oraz pozostałych cukrowni będących w sporze, a
kcje tych spółek zostaną wniesione na podwyższenie kapitału Krajowej Spółki Cukrowej.".
Art. 42.
W ustawie z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowią
zkowych paliw (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 197) wprowadza się następujące zmiany:1) art. 4 otrzymuje brzmienie:
"Art. 4. 1. Rezerwy mobilizacyjne, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, tworzą ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie, każdy w zakresie swojej działalności statutowej, w zakresie rzeczowym i ilościowym niezbędnym do realizacji zadań związanych z obro
nnością i bezpieczeństwem państwa.2. Rezerwy gospodarcze, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2, tworzy minister właściwy do spraw gospodarki w zakresie:
1) surowców, materiałów i paliw,
2) produktów leczniczych i wyrobów medycznych w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia,
3) produktów rolnych, produktów i półproduktów żywnościowych w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia Radzie
Ministrów informacje o stanie ilościowym, finansowaniu, wykorzystaniu i rozmieszczeniu rezerw gospodarczych, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku kalendarzowego za rok poprzedni.4. Rada Ministrów może określać, w drodze rozporządzenia, rezerwy gospodarcze niewymienione w ust. 2, zobowiązując do ich tworz
enia innych ministrów, kierowników urzędów centralnych lub wojewodów.'';2) uchyla się art. 6;
3) w art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Ministrowie, kierownicy urzędó
w centralnych i wojewodowie mogą przekazywać Agencji Rezerw Materiałowych do realizacji sprawy związane z zawieraniem umó w.";4) art. 9 otrzymuje brzmienie:
"Art. 9. Agencja Rezerw Materiałowych gospodaruje rezerwami w ramach przeznaczonych na ten cel środków finansowych.'';
5) art. 10 otrzymuje brzmienie:
"Art. 10. 1. Tworzy się Agencję Rezerw Materiałowych, zwaną dalej "Agencją''.
2. Agencja podlega ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.
3. Do zakresu działania Agencji należy:
1) gospodarowanie rezerwami w zakresie:
a) surowców, materiałów i paliw,
b) produktów leczniczych i wyrobów medycznych,
c) produktów rolnych, produktów i półproduktów żywności
owych,2) opracowywanie projektu planu rzeczowego i finansowego tworzenia rezerw,
3) inicjowanie przedsięwzięć inwestycyjnych na potrzeb
y rezerw,4) opracowywanie projektu informacji, o których mowa w art. 4 ust. 3, w terminie do dnia 31 marca każdego roku kalendarz
owego za rok poprzedni.4. Projekt planu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz projekt informacji, o którym mowa w ust. 3 pkt 4, zatwierdza minister właściwy do spraw gospodarki.
5. Agencją kieruje Prezes, powoływany i odwoływany przez ministra właśc
iwego do spraw gospodarki.'';6) w art. 11 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Minister właściwy do spraw gospodarki określa, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia Prezesa Agencji, uwzględniając w szczegó lności z
akres jego obowiązkó w.";7) w art. 22 w ust. 2 uchyla się pkt 3.
Art. 43.
W ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz.U. Nr 48, poz. 550, z późń. zm.8)) w art. 14 w ust. 2 uchyla się pkt 4.
Art. 44.
W ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 86, poz. 959, z późn. zm.
9)) w art. 8 w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:"7) Agencję Rynku Rolnego.''.
Art. 45.
W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 44, z późn. zm.
10)) w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:1) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Minister właściwy do spraw rynkó w rolnych określi, w drodze rozporządz
enia:1) sposób i tryb oceny i przekazywania wnioskó w o rejestrację świadectw dla artykułów rolno-spożywczych o szczególnym charakterze do Komisji Europejskiej,
2) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski, o któ
rych mowa w ust. 5- mając na względzie stworzenie procedur oceny wnioskó w o rejestrację pr
oduktów tradycyjnych oraz sprawne ich przekazywanie do Komisji Europejskiej.";2) dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:
"7. Minister właściwy do spraw rynkó
8. Jez eli wniosek nie spełnia wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, minister właściwy do spraw rynkó w rolnych, w drodze decyzji, odmawia przekazania wniosku do Komisji Europejskiej.".
Art. 46.
W ustawie z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz.U. Nr 166, poz. 1611) uchyla się art. 12.
Art. 47.
W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gw
arancji Rolnej (Dz.U. Nr 229, poz. 2273) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 1:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) wspierania przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt;",
b) uchyla się pkt 9,
c) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmi
eniu:"2. Warunki i tryb udzielania pomocy w zakresie uzupełnienia płatności be
zpośrednich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej są realizowane na podstawie przepisów odrębnych.";2) w art. 3 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania, wstrzymywania, zawieszania, zwracania i zmniejszania pomocy finansowej na działania objęte planem, a także przestrzenny z
asięg wdrażania tych działań, mając na względzie zapewnienie prawidłowej realizacji planu i ustalenia dokonane z Komisją Europejską;";3) w art. 5:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Pomoc jest udzielana na wniosek producenta rolnego, w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, lub grupy producentów rolnych, a w przypadku pomocy, o której mowa w art. 1 pkt 8, na wniosek jednostki organizacyjnej lub organu realizującego zadania związane z rozwojem obszarów wiejskich.",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Pomoc, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1-7, jest udzielana, wstrzymywana, zawieszana, zwracana lub zmniejszana w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez kierownika jednostki organizacyjnej Agencji, a pomoc, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 8, na podstawie umowy cywilno-prawnej.",
c) dodaje się ust. 6 w
brzmieniu:"6. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządz
enia, wzory wniosków o pomoc na działania określone w art. 1 ust. 1, oraz zawartość planów do działań określonych w art. 1 ust. 1 pkt 3 i 4, mając na względzie ujednolicenie informacji zawartych we wnioskach oraz zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem pomocy.";4) w art. 7:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Prezes Agencji może powierzyć przeprowadzanie kontroli, o których mowa w ust. 1, innym jednostkom organizacyjnym dysponującym odp
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Osoba wykonująca czynności kontrolne sporządza z tych czynności pr
otokół.",c) dodaje się ust. 6-8 w brzmieniu:
"6. Protokół podpisuje osoba wykonująca czynności kontrolne oraz podmiot kontrolowany.
7. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez podmiot kontrolowany, protokół podpisuje tylko osoba wykonująca czynności kontrolne, dokonując w protokole stosownej adnotacji o odmowie podpisania protokołu przez podmiot kontrolowany.
8. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontro
lnych, mając na względzie ujednolicenie informacji zawartych w upoważnieniu;2) warunki organizacyjne, techniczne i kadrowe, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzanie kontroli, mając na względzie zapewnienie wykonywania ich w jednolity sposób na obszarze całego kraju.";
5) w art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Grupy producentów rolnych, które zostały wpisane do rejestru grup do dnia 30 kwietnia 2004 r. na podstawie przepisów, o których mowa w art. 12, otrzym
ują pomoc finansową na dotychczasowych zasadach.";6) po art. 14 dodaje się art. 14a w brzmieniu:
"Art. 14a. 1. W 2004 r. rozporządzenie, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1, może być wydane po przyjęciu projektu planu przez Komisję Europejską.
2. W 2004 r. wnioski o udzielenie pomocy w zakresie wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania mogą być składane w terminie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca.";
7) art. 16 otrzymuje brzmienie:
"Art. 16. Ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, z wyjątkiem:
1) art. 2-4, art. 13, art. 14 ust. 2 i 3 oraz art. 15, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłosz
2) art. 1 ust. 2, art. 5 ust. 6, art. 7 ust. 8 i art. 14a ust. 2, któ re wchodzą w z ycie z dniem 15 marca 2004 r.".
Rozdział 11
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 48.
1. Decyzje administracyjne wydane przez ministra właściwego do spraw rynków ro
lnych na podstawie art. 6 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o regulacji rynku skrobi ziemniaczanej (Dz.U. Nr 11, poz. 83 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177) na okres kampanii produkcyjnych 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005, tracą moc w odniesieniu do kampanii produkcyjnej 2004/2005.2. Na kampanię produkcyjną 2004/2005 kontyngent krajowy produkcji skrobi wynosi 14
4 985 ton.3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych w ramach kontyngentu, o którym mowa w ust. 2, przyznaje na wniosek producenta skrobi, w drodze decyzji admin
istracyjnej, limit produkcyjny do wykorzystania w kampanii produkcyjnej 2004/2005.4. Ustalenie wielkości limitów produkcyjnych dla producentów skrobi następuje przez podział krajowego kontyngentu produkcji skrobi, przy uwzględnieniu przeciętnej ilości skrobi wyprodukowanej przez producentów skrobi w kampaniach produkcyjnych 1999/2000, 2000/2001 i 2001/2002.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się w terminie do dnia 31 ma
rca 2004 r.6. Wniosek zawiera w szczególności:
1) oznaczenie producenta skrobi z podaniem imienia i nazwiska oraz miejsca zamieszkania i adresu albo nazwy oraz siedziby i adresu, a w razie ustanowienia pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu producenta skrobi - również ich imiona i nazwiska,
2) informację o wielkości produkcji skrobi w kampaniach produkcyjnych 1999/2000, 2000/2001 i 2001/2002.
7. Wniosek podlega rozpatrzeniu w terminie do dnia 15 kwietnia 2004 r.
Art. 49.
1. W terminie do dnia 30 kwietnia 2004 r. akcje i udziały objęte przez Agencję w
utworzonych z jej udziałem spółkach, a także akcje i udziały w spółkach nabyte przez Agencję w innym trybie, z wyjątkiem akcji i udziałów spółek o profilu działalności związanym z obrotem i przechowalnictwem zbóż, podlegają przekazaniu na rzecz Skarbu Państwa w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę dokonania zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym i w księgach rachunk
owych Agencji.3. Do przekazania, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się postanowień umowy lub statutu spółki, przyznających pierwszeństwo nabycia lub ograniczających albo wyłącz
ających nabycie udziałów lub akcji.
Art. 50.
1. Do dopłat i opłat cukrowych ustalonych na rok 2003/2004 na podstawie przepisów dotychczasowych oraz do opłat sankcyjnych, o których mowa w przepisach d
otychczasowych, stosuje się te przepisy, z tym że:1) wysokość opłaty cukrowej wynosi:
a) 1,3% ceny interwencyjnej cukru białego w odniesieniu do ilości wyprod
b) 21,35% ceny interwencyjnej cukru białego w odniesieniu do ilości wypr
odukowanego cukru B oraz izoglukozy B;2) cena interwencyjna cukru białego, o której mowa w pkt 1, wynosi, bez podatku od towarów i usług, 1,85 złotych za kilogram;
3) środki pochodzące z opłat cukrowych niewykorzystane na dopłaty zwiększają wysokość udzielonych dopłat w wysokości proporcjonalnej do dotychczas wypłaconych kwot dopłat;
4) producenci cukru oraz izoglukozy mogą uzyskać dopłaty za rok 2003/2004 do eksportu cukru B oraz izoglukozy B po złożeniu do Agencji dokumentów potwierdzających, że w terminie do dnia 30 kwietnia 2004 r. dokonali wywozu cukru B oraz izoglukozy B poza polski obszar celny.
2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych, na wniosek Prezesa Agencji, określi wysokość dopłaty do eksportu 1 tony cukru oraz do przerobu 1 tony cukru na cele niespożywcze.
Art. 51.
W przypadku gdy w przepisach Unii Europejskiej zostanie ustalona dla Rzeczypospolitej Polskiej kwota produkcji i sprzedaży izoglukozy A i B na miesiące maj i czerwiec 2004 r., minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze decyzji, wielkość produkcji i sprzedaży izoglukozy A i B na te miesiące.
Art. 52.
1. Agencja Rezerw Materiałowych przejmie od Agencji zadania i obowiązki związane z gromadzeniem i gospodarowaniem państwowymi rezerwami produktów rolnych oraz produktów i półproduktów żywnościowych.
2. Agencja przekaże Agencji Rezerw Materiałowych środki rzeczowe i finansowe przeznaczone na realizację zadań i obowiązków, o których mowa w ust. 1, w te
rminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy.3. W terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy pracownicy Agencji zatrudnieni w Centrali oraz w oddziałach terenowych na stanowiskach pracy związanych z wykonywaniem zadań realizowanych w zakresie gromadzenia i gospod
arowania rezerwami, stają się pracownikami Agencji Rezerw Materiałowych, z zachowaniem wymogów, o których mowa w art. 231 Kodeksu pracy.4. Agencja Rezerw Materiałowych staje się stroną umów i porozumień zawartych przez Agencję związanych z gospodarowaniem rezerwami państwowymi produ
któw rolnych, produktów i półproduktów żywnościowych.5. W celu wykonania przepisów, o których mowa w ust. 1-4, Prezes Rady Ministrów dokona, w drodze rozporządzenia, przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budżetowych między działami budżetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych, wynikającego z ustawy budżetowej. Przepis art. 39 ust. 1c ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) stosuje się odpowiednio.
Art. 53.
1. W postępowaniach administracyjnych wszczętych przez Prezesa Agencji oraz
ministra właściwego do spraw rynków rolnych na podstawie art. 22 ustawy, o której mowa w art. 42, i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, organami właściwymi w tych sprawach stają się odpowiednio Prezes Agencji Rezerw Materiałowych albo minister właściwy do spraw gospodarki.2. Organy prowadzące postępowania, o których mowa w ust. 1, przekażą odpowiednio Prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych albo ministrowi właściwemu do spraw gospodarki akta tych postępowań, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie n
iniejszej ustawy.
Art. 54.
1. Kadencja członków Rady Agencji, powołanych na podstawie art. 7 ustawy, o której mowa w art. 55 pkt 1, upływa z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Kadencja członkó
w Komisji Porozumiewawczej do Spraw Cukru, powołanych na podstawie art. 3 ustawy, o któ rej mowa w art. 55 pkt 3, upływa z dniem wejścia w z ycie niniejszej ustawy.
Art. 55.
Tracą moc:
1) ustawa z dnia 7 czerwca 1990 r. o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego (Dz.U. z 1997 r. Nr 142, poz. 951, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 29, poz. 320, Nr 81, poz. 875 i Nr 129, poz. 1446, z 2002 r. Nr 127, poz. 1085 i Nr 240, poz. 2059, z 2003 r. Nr 166, poz. 1611 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 40);
2) ustawa z dnia 11 stycznia 2001 r. o regulacji rynku skrobi ziemniaczanej (Dz.U. Nr 11, poz. 83 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177);
3) ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o regulacji rynku cukru (Dz.U. Nr 76, poz. 810, Nr 122, poz. 1322, z 2002 r. Nr 127, poz. 1086 oraz z 2003 r. Nr 100, poz. 923).
Art. 56.
Ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, z wyjątkiem art. 12 ust. 2, art. 16, art. 17, art. 20-23, art. 42, art. 47, art. 48, art. 49, art. 50 ust. 1 pkt 4 i art. 51-53, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI