Druk nr 575
9 stycznia 2004 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
KOMISJA
RegulaminowA, Etyki i Spraw Senatorskich
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 101, w związku z art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich wnosi projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję reprezentować będzie senator Andrzej Spychalski.
W załączeniu przekazuję projekt uchwały.
Zastępca Przewodniczącego Komisji
Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich
(-) Andrzej Spychalski
p r o j e k t
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie zmiany Regulaminu Senatu
Art. 1.
W uchwale Senatu z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (M. P. z 2002 r. Nr 54, poz. 741) wprowadza się następujące zmiany:
1) |
w art. 20 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do członków Prezydium Senatu."; |
2) |
w art. 22: a) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. W razie przeszkody uniemożliwiającej senatorowi udział w posiedzeniu Senatu, Zgromadzenia Narodowego lub ich organów powinien on pisemnie usprawiedliwić swoją nieobecność w terminie 7 dni od dnia nieobecności na posiedzeniu, przesyłając pismo do Marszałka Senatu, a w przypadku posiedzenia komisji - do przewodniczącego komisji.", b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu: "2a. Usprawiedliwionymi przeszkodami uniemożliwiającymi senatorowi udział w posiedzeniu Senatu, komisji, Zgromadzenia Narodowego lub jego organu, a także w głosowaniu na posiedzeniu Senatu są: 1) choroba, 2) konieczność opieki nad chorym, 3) wyjazd zagraniczny lub krajowy związany ze sprawowaniem mandatu, akceptowany przez Marszałka Senatu, 4) zbieg posiedzeń komisji, których senator jest członkiem, jeżeli brał udział w jednym z tych posiedzeń, 5) urlop udzielony senatorowi przez Prezydium Senatu na podstawie art. 23, 6) inne ważne, niemożliwe do przewidzenia lub nieuchronne przeszkody.", c) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Nieobecność senatora bez usprawiedliwienia na: 1) dwóch posiedzeniach Senatu w ciągu roku, 2) trzech posiedzeniach komisji w ciągu roku, 3) posiedzeniu Zgromadzenia Narodowego lub jego organu podlega rozpatrzeniu w trybie art. 25.", d) dodaje się ust. 8 w brzmieniu: "8. Prezydium Senatu określi tryb składania i rozpatrywania usprawiedliwień z tytułu nieobecności senatora na posiedzeniu Senatu, komisji, Zgromadzenia Narodowego lub jego organu i niewzięcia udziału w głosowaniu na posiedzeniu Senatu oraz tryb postępowania w przypadku braku usprawiedliwienia w tym zakresie.". |
3) |
art. 26 i 27 otrzymują brzmienie: "Art. 26. 1. Wniosek o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej Marszałek Senatu przekazuje Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, która po rozpatrzeniu wniosku uchwala sprawozdanie wraz z propozycją przyjęcia lub odrzucenia wniosku. 2. Senat rozpatruje sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich bez przeprowadzania dyskusji. Senator, którego dotyczy wniosek, może złożyć wyjaśnienia, a senatorom przysługuje prawo zadawania pytań w tej sprawie. 3. Jeżeli po nadaniu biegu wnioskowi, a przed podjęciem przez Senat uchwały w tej sprawie, upłynie kadencja Senatu, postępowanie w tej sprawie toczy się nadal w Senacie następnej kadencji, o ile senator, którego dotyczy ten wniosek, został wybrany na tę kadencję, przy czym: 1) wszystkie dotychczasowe czynności pozostają w mocy, z zastrzeżeniem pkt 2, 2) termin na dokonanie czynności w związku z rozpatrywaniem wniosku, przerwany wskutek upływu kadencji Senatu, biegnie na nowo od dnia złożenia ślubowania przez senatora, którego dotyczy ten wniosek, 3) jeżeli Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich Senatu ubiegłej kadencji uchwaliła sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Senatu następnej kadencji przedstawia to sprawozdanie w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania przez senatora, którego dotyczy wniosek. Art. 27. 1. Do postępowania w sprawie wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności za wykroczenia, w sprawie wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora do cywilnej odpowiedzialności sądowej za działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu, która narusza prawa osób trzecich, a także w sprawie wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na zatrzymanie lub aresztowanie senatora przepisy art. 26 stosuje się odpowiednio. 2. Do postępowania w sprawie wniosku o zażądanie przez Senat zawieszenia postępowania karnego wszczętego przed dniem wyboru na senatora przepisy art. 26 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.";
|
4) |
art. 37 i 38 otrzymują brzmienie: "Art. 37. 1. Uzyskiwanie informacji o działalności Senatu i jego organów odbywa się zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej i jest realizowane poprzez: 1) wcześniejsze informowanie opinii publicznej o posiedzeniach Senatu, 2) wstęp na posiedzenia Senatu i komisji senackich, 3) udostępnianie druków senackich, protokołów i sprawozdań stenograficznych z posiedzeń Senatu, protokołów i zapisów stenograficznych z posiedzeń komisji senackich, a także innych dokumentów i informacji związanych z działalnością Senatu i jego organów. 2. Udostępnianie dokumentów i innych informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3, odbywa się poprzez zamieszczenie ich w sieci teleinformatycznej. Informacje niezamieszczone w sieci teleinformatycznej udostępniane są na wniosek. 3. Dokumenty i inne informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą być również udostępniane poprzez wyłożenie, wywieszenie lub zainstalowanie urządzenia umożliwiającego zapoznanie się z nimi w miejscach ogólnie dostępnych. 4. Decyzje w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenia postępowania o udostępnienie informacji publicznej wydaje Szef Kancelarii Senatu. 5. Marszałek Senatu określa, w drodze zarządzenia, sposób uzyskiwania informacji publicznej w trybie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w szczególności miejsce i czas jej uzyskiwania. Art. 38. Informacje o planowanym posiedzeniu Senatu oraz przewidywanym porządku obrad przekazywane są agencjom informacyjnym."; |
5) |
w załączniku do uchwały pkt 8 otrzymuje brzmienie: "8) Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich - rozpatrywanie wniosków dotyczących immunitetu parlamentarnego, czynności związane z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej senatora przed Trybunałem Stanu, warunki wykonywania mandatu senatorskiego, wygaśnięcie mandatu, rozpatrywanie zarzutów niewykonywania przez senatora obowiązków senatorskich i zachowania nieodpowiadającego godności senatora oraz innych spraw z zakresu etyki senatorskiej, analizowanie oświadczeń senatorów o stanie majątkowym i przedstawianie wyników analizy Prezydium Senatu, działalność biur senatorskich, wyrażanie opinii w sprawach określonych w Regulaminie Senatu dotyczących w szczególności wykładni i stosowania Regulaminu, dokonywanie analiz skarg i wniosków kierowanych do Senatu i jego organów oraz rozpatrywanie spraw wynikających z funkcjonowania Kancelarii Senatu;". |
Art. 2.
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały stosuje się przepisy uchwały, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą, z wyjątkiem postępowań w sprawach, o których mowa w art. 22 ust. 2a, w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą, do których stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I. Niniejszy projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu zmierza do osiągnięcia trzech celów:
1) zwolnienia Marszałka i wicemarszałków Senatu z obowiązku członkostwa w komisji stałej;
2) określenia katalogu przeszkód uniemożliwiających senatorowi udział w posiedzeniu Senatu, komisji, Zgromadzenia Narodowego lub jego organu, a także w głosowaniu na posiedzeniu Senatu;
3) dostosowania przepisów dotyczących immunitetu senatorskiego do ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 26 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. Nr 137, poz. 1301);
4) doprecyzowania przepisów dotyczących prawa do uzyskiwania informacji o działalności Senatu i jego organów, w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
II. Zważywszy na specyfikę obowiązków członków Prezydium Senatu, proponuje się, aby byli oni zwolnieni z zapisanego w art. 20 ust. 1 obowiązku członkostwa w przynajmniej jednej komisji stałej (propozycja dodania ust. 1a w art. 20).
III. Potrzeba sformułowania przesłanek usprawiedliwienia nieobecności senatora na posiedzeniu Senatu, komisji, Zgromadzenia Narodowego lub jego organu, a także w głosowaniu na posiedzeniu Senatu wiąże się z wątpliwościami dotyczącymi zasad i trybu usprawiedliwiania tych nieobecności (propozycja dodania ust. 2a w art. 22). W ślad za tym projekt zawiera przepis upoważniający Prezydium Senatu do określenia trybu składania i rozpatrywania usprawiedliwień z tytułu nieobecności senatora na posiedzeniu tych organów i niewzięcia udziału w głosowaniu na posiedzeniu Senatu oraz trybu postępowania w przypadku braku usprawiedliwienia w tym zakresie (propozycja dodania ust. 8 w art. 22).
Projekt zawiera także dwie dodatkowe propozycje zmian w art. 22 wiążące się z problematyką nieobecności na posiedzeniach. Propozycja modyfikacji ust. 2 w tym artykule polega na tym, aby 7 dni na złożenie usprawiedliwienia liczone było od dnia nieobecności na posiedzeniu, a nie od dnia powstania przeszkody uniemożliwiającej senatorowi udział w posiedzeniu. Istotą modyfikacji brzmienia ust. 3 jest propozycja stosowania, wobec senatorów nieobecnych bez usprawiedliwienia na kilku posiedzeniach, odpowiedzialności regulaminowej, o której mowa w art. 25, a nie art. 25a.
IV. Realizacja trzeciego celu (propozycja zmiany brzmienia art. 26 - 27 oraz pkt 8 załącznika) wiąże się z określeniem szczegółowego trybu postępowania w sprawach dotyczących:
1) wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej;
2) wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności za wykroczenia;
3) wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora do cywilnej odpowiedzialności sądowej za działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu, która narusza prawa osób trzecich;
4) wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na zatrzymanie lub aresztowanie senatora;
5) wniosku o zażądanie przez Senat zawieszenia postępowania karnego wszczętego przed dniem wyboru na senato
ra.Projekt określa Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich jako właściwą w sprawach rozpatrywania w/w wniosków, statuuje zasadę, w myśl której Senat rozpatruje sprawozdanie tej komisji bez przeprowadzania dyskusji oraz przewiduje, że senator, którego dotyczy odpowiedni wniosek, może złożyć wyjaśnienia, a senatorom przysługuje prawo zadawania pytań w tej sprawie. Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora jeżeli po nadaniu biegu odpowiedniemu wnioskowi - z wyłączeniem
wniosku o zażądanie przez Senat zawieszenia postępowania karnego wszczętego przed dniem wyboru na senatora - a przed podjęciem przez Senat rozstrzygnięcia, upłynie kadencja Sejmu, postępowanie w danej sprawie toczy się nadal w Senacie następnej kadencji, o ile senator, którego wniosek dotyczy, został wybrany na tę kadencję. W związku z tym projekt przewiduje odpowiednie uregulowania w tym względzie, w szczególności w aspekcie biegu przerwanego wskutek upływu kadencji Senatu terminu na dokonanie czynności w związku z rozpatrywaniem danego wniosku oraz sytuacji, w której Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich uchwaliła sprawozdanie, lecz nie zostało ono rozpatrzone przez Senat na skutek upływu kadencji.V. Nadanie nowego brzmienia art. 37 i 38 Regulaminu Senatu zmierza do uściślenia i modyfikacji ich postanowień w zakresie prawa do uzyskiwania informacji publicznej dotyczącej działalności Senatu i jego organów. Mając na względzie ten cel projekt:
1) uściśla, że prawo to wiąże się z działalnością wszystkich organów Senatu;
2) doprecyzowuje tryb uzyskiwania informacji publicznej;
3) zawiera zasadę, w myśl której decyzje w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenia postępowania o udostępnienie informacji publicznej wydaje Szef Kanc
elarii Senatu.