Druk nr 545 Z
11 grudnia 2003 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI SPRAW ZAGRANICZNYCH I INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
oraz
KOMISJI GOSPODARKI I FINANSÓW PUBLICZNYCH
(wraz z zestawieniem wniosków)
Komisje, na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2003 r. po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w toku debaty w dniu 10 grudnia 2003 r. nad ustawą
o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw,
przedstawiają Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko:
- Wysoki Senat raczy przyjąć wnioski
zawarte w pkt: 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 i 18.
Przewodniczący Komisji |
Zastępca Przewodniczącej Komisji |
Gospodarki i Finansów Publicznych |
Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej |
(-) Jerzy Markowski |
(-) Zbigniew Kulak |
ZESTAWIENIE WNIOSKÓW do ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim oraz o zmianie innych ustaw |
||
1) |
w art. 1 w pkt 1 po wyrazach "w art. 3" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. b oraz dodaje się lit. a w brzmieniu: "a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Podstawowymi celami działalności NBP są: 1) utrzymanie stabilnego poziomu cen, 2) prowadzenie polityki monetarnej służącej wzrostowi gospodarczemu.","; |
Poprawka sen. |
Uwaga: |
||
2) |
w art. 1 w pkt 3 po wyrazach "w art. 9" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu: "b) w ust. 5 dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu: "4) Rada Ministrów odmówiła zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego NBP na podstawie art. 69 ust. 3, 5) Sejm odmówił udzielenia absolutorium, o którym mowa w art. 21 ust. 4.";"; |
Poprawka sen. |
3) |
w art. 1 w pkt 5 skreśla się lit. a; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
4) |
w art. 1 w pkt 6 w lit. a, w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie: "Funkcję członka Rady można pełnić nie dłużej niż przez dwie kadencje."; |
Poprawka sen |
5) |
w art. 1 w pkt 6 dodaje się lit. a 1 w brzmieniu:"a1) ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Organy uprawnione do powołania członka Rady mogą go odwołać wyłącznie w przypadku: 1) zrzeczenia się swej funkcji, 2) choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji, 3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa, 4) przyczyn, o których mowa w art. 14 ust. 2 i w art. 21 |
Poprawka sen. |
6) |
w art. 1 w pkt 7, w art. 15 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć przedstawiciel Rady Ministrów bez prawa udziału w głosowaniu; może on przedstawiać wnioski do rozważenia przez Radę."; |
Poprawka sen |
7) |
w art. 1 w pkt 8 w lit. a wyrazy "3 członków" zastępuje się wyrazami "4 człon ków"; |
Poprawka sen |
8) |
w art. 1 dodaje się pkt 9a w brzmieniu: "9a) art. 21 otrzymuje brzmienie: "Art. 21. 1. Na podstawie założeń polityki pieniężnej państwa ustalonych przez Radę zgodnie z art. 12 ust. 1, Rada Ministrów opracowuje i wnosi do Sejmu projekt ustawy zatwierdzającej założenia polityki pieniężnej państwa w terminie i trybie przewidzianych dla ustawy budżetowej. 2. W wykonywaniu swoich zadań NBP współdziała z właściwymi organami państwa w kształtowaniu i realizacji polityki gospodarczej państwa i ponosi odpowiedzialność za należyte wykonanie ustawy zatwierdzającej założenia polityki pieniężnej państwa, w szczególności: 1) uzgadnia z Ministrem Finansów podstawowe parametry instrumentów polityki pieniężnej, w tym kształtowania stóp procentowych w dostosowaniu do polityki gospodarczej Rządu, 2) współdziała z Ministrem Finansów w opracowaniu planów finansowych państwa, 3) opiniuje projekty aktów normatywnych z zakresu polityki gospodarczej, 4) współdziała z Ministrem Finansów w zakresie przygotowania projektów aktów normatywnych dotyczących działalności banków i mających znaczenie dla systemu bankowego. 3. Sejm rozpatruje roczne sprawozdanie z działalności NBP i sprawozdanie Rady z wykonania założeń polityki pieniężnej państwa składane w trybie art. 12 ust. 1, łącznie ze sprawozdaniem Rady Ministrów z wykonania ustawy budżetowej. 4. Sejm po rozpatrzeniu rocznego sprawozdania z działalności NBP, o którym mowa w art. 70, i rocznego sprawozdania Rady, o którym mowa w art. 12 ust. 1, podejmuje odrębne uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Prezesa NBP i dla członków Rady. Uchwała Sejmu odmawiająca udzielenia absolutorium może być podstawą odwołania osób, których dotyczy.";"; |
Poprawka sen. |
9) |
w art. 1 w pkt 10 po wyrazach "w art. 22" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. b i dodaje się lit. a w brzmieniu: "a) po wyrazie "Sejmu" dodaje się wyrazy "i Senatu oraz Rady Ministrów","; |
Poprawka sen |
10) |
w art. 1 w pkt 10, w ust. 2 skreśla się wyraz "wszelkich"; |
Poprawka sen |
11) |
w art. 1 dodaje się pkt 11a w brzmieniu: "11a) w art. 39 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Stopa rezerwy obowiązkowej może być zróżnicowana ze względu na umowny okres przechowywania środków pieniężnych, rodzaj waluty, a także rodzaj dokonywanych operacji finansowych stanowiących źródło pozyskania środków.";"; |
Poprawka KGFP poparta przez połączone komisje |
Uwaga: |
||
12) |
w art. 1 pkt 12 otrzymuje brzmienie: "12) w art. 39:
"4. Środki pieniężne z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej przekazywane są bankom, z zastrzeżeniem ust. 5." ,c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu: "5. Na wyodrębniony rachunek w NBP przekazuje się: 1) 80% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2004 roku, 2) 60% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej 3) 50% środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w 2006 roku - z przeznaczeniem na cele związane z prefinansowaniem oraz współfinansowaniem zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy pomocowych Unii Europejskiej."; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
13) |
w art. 1 dodaje się pkt 12a w brzmieniu: "12a) art. 40 otrzymuje brzmienie: "Art. 40. 1. Zarząd NBP ustala: 1) zasady i tryb naliczania oraz utrzymywania rezerwy obowiązkowej, 2) rodzaje środków pieniężnych, których nie dotyczy obowiązek utrzymywania rezerwy obowiązkowej, 3) zasady naliczania oprocentowania rezerwy obowiązkowej i przekazywania środków pieniężnych należnych z tytułu tego oprocentowania. 2. Zarząd NBP może określać wysokość zapasu gotówki w złotych, którego utrzymywanie w kasach bankowych będzie równoznaczne z utrzymywaniem rezerwy obowiązkowej w NBP. 3. Do przekazywania środków, o którym mowa w art. 39 ust. 5, stosuje się zasady dotyczące przekazywania środków pieniężnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej ustalone dla banków.";"; |
Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje |
14) |
w art. 5: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Przepisy art. 13 ust. 7 i 8 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym stosuje się do Rady Polityki Pieniężnej i członków tej Rady, powołanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.", b) skreśla się ust. 3; |
Poprawka KGFP poparta przez połączone komisje |
15) |
w art. 6 dodaje się ust. 3 w brzmien iu:"3. Do badania rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego, sporządzonego według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r., stosuje się przepis art. 69 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym."; |
Poprawka KSZIE, KGFP poparta przez połączone komisje |
16) |
w art. 7 wyraz "Przepis" zastępuje się wyrazami "Przepisy art. 12 ust. 2 pkt 2,"; |
Poprawka KSZIE, KGFP poparta przez połączone komisje |
17) |
w art. 7 po wyrazach "art. 39" dodaje się wyrazy "i art. 40"; |
Poprawka sen. |
18) |
w art. 9 wyrazy "po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia" zastępuje się wyrazami "z dniem 31 grudnia 2003 r". |
Poprawka KSZIE, KGFP poparta przez połączone komisje |