Druk nr 540
28 listopada 2003 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 62. posiedzeniu w dniu 27 listopada 2003 r. ustawę
o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych.
Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 27 listopada 2003 r.
o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych
1)
Art. 1.
Ustawa określa warunki i tryb udzielania producentom rolnym płatności bezpośrednich do gruntów rolnych określonych przepisami Unii Europejskiej
2), zwanych dalej "płatnościami".
Art. 2.
1. Osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osob
owości prawnej, będącej posiadaczem gospodarstwa rolnego, za które uważa się grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha, zwanej dalej "producentem rolnym", przysługują płatności na będące w jej posiadaniu grunty rolne utrzymywane w dobrej kulturze rolnej, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska, zwane dalej "gruntami rolnymi".2. Warunkiem uzyskania płatności jest posiadanie przez producenta rolnego działek ro
lnych, które kwalifikują się do objęcia płatnościami, przy czym za działkę rolną uważa się zwarty obszar gruntu rolnego, na którym jest prowadzona jedna uprawa, o powierzchni nie mniejszej niż 0,1 ha, wchodzący w skład gospodarstwa rolnego.3. Płatności obejmują:
1) jednolitą płatność obszarową;
2) płatności uzupełniające do powierzchni uprawy:
a) chmielu,
b) tytoniu,
c) ziemniaków przeznaczonych do przetworzenia na skrobię,
d) innych roślin.
4. Wysokość płatności w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn deklarowanej przez producenta rolnego powierzchni gruntów rolnych i stawek płatności na 1 ha gruntu rolnego.
5. Rada Ministrów określa corocznie, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje roślin, o których mowa w ust. 3 pkt
2 lit. d;2) stawki płatności uzupełniających dla poszczególnych upraw
- uwzględniając założenia do ustawy budżetowej na dany rok oraz zobowiązania Rz
eczypospolitej Polskiej zawarte w umowach międzynarodowych.6. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, minimalne wymagania utrzymywania gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska, mając na względzie uwarunkowania glebowe i klim
atyczne, rodzaje upraw oraz terminy agrotechniczne.
Art. 3.
1. Płatność na wniosek producenta rolnego przyznaje, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy kierownik biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej "Agencją".
2. Od decyzji w sprawie przyznania płatności przysługuje odwołanie do dyrektora oddzi
ału regionalnego Agencji.3. Odwołanie od decyzji, o której mowa w ust. 1, nie wstrzymuje jej wykonania.
Art. 4.
1. W przypadku gdy w okresie od dnia złożenia wniosku o przyznanie płatności do dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 3 ust. 1, nastąpi przeniesienie posiadania g
ospodarstwa rolnego na rzecz innego producenta rolnego w wyniku umowy sprzedaży, dzierżawy lub innej umowy, płatność przysługuje temu producentowi, jeżeli spełnia on warunki do jej przyznania i w terminie 14 dni od dnia przeniesienia posiadania gospodarstwa rolnego złoży wniosek do kierownika biura powiatowego Agencji o przyznanie płatności, której dotyczył pierwszy wniosek.2. W przypadku śmierci producenta rolnego płatność przysługuje spadkobiercy, który przejął posiadanie gospodarstwa rolnego i złożył wniosek do kierownika biura powi
atowego Agencji o przyznanie płatności, której dotyczył wniosek spadkodawcy.
Art. 5.
1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, wzory wniosków o przyznanie płatności, o których mowa w art. 3 i 4, oraz szczegółowe w
arunki przyznawania płatności w przypadkach, o których mowa w art. 4, mając na względzie zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem płatności oraz właściwe przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie.2. Formularze wniosków, o których mowa w ust. 1, udostępniane są producentom rolnym przez Agencję.
Art. 6.
1. Dyrektor oddziału regionalnego Agencji przeprowadza kontrole w zakresie spełniania przez producentów rolnych warunków do przyznania płatności zgodnie z planem ko
ntroli zatwierdzonym przez Prezesa Agencji, ustalonym zgodnie z zasadami typowania gospodarstw rolnych do kontroli określonymi w przepisach Unii Europejskiej3).2. Prezes Agencji może powierzyć przeprowadzanie kontroli, o których mowa w ust. 1, innym jednostkom organizacyjnym dysponującym odpowiednimi warunkami organ
izacyjnymi, kadrowymi i technicznymi określonymi na podstawie ust. 10 pkt 2.3. Czynności kontrolne są wykonywane przez osoby posiadające imienne upoważnienie wydane przez Prezesa Agencji.
4. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera wskazanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych, miejsce i zakres oraz podstawę prawną do ich wykonywania.
5. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych osoba upoważniona do ich wykon
ywania jest obowiązana okazać imienne upoważnienie, o którym mowa w ust. 3.6. Osoby upoważnione do wykonywania czynności kontrolnych mają prawo do:
1) wstępu na teren gospodarstwa rolnego;
2) żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem ko
ntroli;3) wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpie
czania tych dokumentów.7. Osoba wykonująca czynności kontrolne sporządza z tych czy
nności protokół.8. Protokół podpisuje osoba wykonująca czynności kontrolne oraz podmiot kontrolow
any.9. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez podmiot kontrolowany, protokół podpisuje tylko osoba wykonująca czynności kontrolne, dokonując w protokole st
osownej adnotacji o odmowie podpisania protokołu przez podmiot kontrolowany.10. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, w drodze rozporzą
dzenia:1) określi wzór imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych, mając na względzie ujednolicenie informacji zawartych w upoważni
eniu;2) określi warunki organizacyjne, techniczne i kadrowe, jakie powinny spełniać je
dnostki organizacyjne, którym można powierzyć przeprowadzanie kontroli, mając na względzie zapewnienie wykonywania ich w jednolity sposób na obszarze całego kraju;3) może określić dodatkowe kryteria typowania gospodarstw rolnych do kontroli i sposoby jej przeprowadzania, mając na względzie zapewnienie możliwości wyk
onania kontroli danych zawartych we wnioskach producentów rolnych o przyznanie płatności.
Art. 7.
W ustawie z dnia 7 czerwca 1990 r. o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego (Dz.U. z 1997 r. Nr 142, poz. 951, z późn. zm.
4)) po art. 4c dodaje się art. 4d w brzmieniu:"Art. 4d. Agencja prowadzi działania związane z przygotowaniem do obsługi pła
Art. 8.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.5)) po art. 3d dodaje się art. 3e w brzmieniu:
"Art. 3e. Agencja prowadzi działania związane z przygotowaniem do obsługi pła
tności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.".
Art. 9.
W ustawie z dnia 20 grudnia 2002 r. o organizacji niektórych rynków rolnych (Dz.U. Nr 240, poz. 2059) wprowadza się następujące zmi
any:1) w art. 1 uchyla się pkt 2 i 4-6;
2) po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:
"Art. 2a. 1. Zadania w zakresie udzielania pomocy finansowej, o której mowa w art. 1 pkt 3, realizuje dyrektor oddziału terenowego Agencji, wydając decyzje administracyjne w sprawie udzielania dopłat do przetwarzania słomy lnianej lub konopnej na włókno, zwanych dalej "dopłatami do przetwarzania".
2. Dyrektor oddziału terenowego Agencji prowadzi kontrole w zakresie
uznawania przetwórców oraz zasadności udzielania dopłat do przetwarzania.";3) art. 3 otrzymuje brzmienie:
"Art. 3. 1. Dyrektor oddziału terenowego Agencji przeprowadza kontr
ole, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 4 i art. 2a ust. 2, zgodnie z planem kontroli zatwierdzonym przez Prezesa Agencji.2. Prezes Agencji może powierzyć przeprowadzanie kontroli, o których mowa w ust. 1, innym jednostkom organizacyjnym dysponującym o
dpowiednimi warunkami organizacyjnymi, kadrowymi i technicznymi określonymi na podstawie ust. 10 pkt 2.3. Czynności kontrolne są wykonywane przez osoby posiadające imienne upoważnienie wydane przez Prezesa Agencji.
4. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 3, za
wiera wskazanie osoby upoważnionej do wykonywania czynności kontrolnych, miejsce i zakres oraz podstawę prawną do ich wykonywania.5. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, osoba upoważniona do ich wykonywania jest obowiązana okazać imienne upoważn
ienie, o którym mowa w ust. 3.6. Osoby upoważnione do wykonywania czynności kontrolnych mają prawo do:
1) wstępu do magazynów, w których jest przechowywane zboże z
2) wstępu do obiektów produkcyjnych i przechowaln
iczych;3) żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmi
otem kontroli;4) wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sp
orządzania z nich odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych dokumentów;5) sporządzania dokumenta
cji fotograficznej z przeprowadzonej kontroli;6) pobierania próbek do badań.
7. Osoba wykonująca czynności kontrolne sporządza z tych czynności protokół.
8. Protokół podpisuje osoba wykonująca czynności kontrolne oraz podmiot kontrolowany.
9. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez podmiot kontrolowany, protokół podpisuje tylko osoba wykonująca czynności kontrolne, dokonując w protokole stosownej adnotacji o odmowie podpisania protokołu przez podmiot kontrolowany.
10. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, w drodze rozporządzenia:
1) określi wzór imiennego upoważnienia do wykonywania czynności kontrolnych, mając na względzie ujednolicenie informacji zawa
rtych w upoważnieniu;2) określi warunki organizacyjne, techniczne i kadrowe, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne, którym można powierzyć prz
eprowadzanie kontroli, mając na względzie zapewnienie wykonywania ich w jednolity sposób na obszarze całego kraju.";4) art. 5 otrzymuje brzmienie:
"Art. 5. 1. Przetwórca może ubiegać się o dopłaty do przetwarzania, jeżeli zostanie wpisany do rejestru uznanych przetwórców, prowadzonego przez
Agencję.2. Przetwórca składa wniosek o wpis do rejestru uznanych przetwórców do dyrektora oddziału terenowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę przetwórcy.
3. Do wniosku dołącza się:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny przetwórcy do nieruchom
2) zaświadczenia komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska stwierdzające, że obiekty przeznaczone do przetwarzania słomy lnianej lub konopnej spełniają wymagania określone w przepisach przeciwpożarowych, sanitarnych i o
chrony środowiska.4. Po dokonaniu kontroli w zakładzie przetwórczym i potwierdzeniu zgodności danych zawartych we wniosku i dołączonych do niego d
okumentach ze stanem faktycznym dyrektor oddziału terenowego Agencji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę przetwórcy, wydaje decyzję administracyjną o wpisie przetwórcy do rejestru uznanych przetwórców.";5) uchyla się art. 6-9;
6) w art. 10:
a) uchyla się ust. 1,
b) uchyla się ust. 2-6;
7) w art. 11 wyrazy "art. 10 ust. 1" zastępuje się wyraz
ami "art. 5 ust. 1";8) w art. 12 uchyla się pkt 1 lit. d-n i pkt 2;
9) uchyla się art. 15;
10) w załączniku do ustawy uchyla się pkt 2 i 4-6.
Art. 10.
1. Do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej przetwórca słomy lnianej i konopnej, zwany dalej "przetwórcą", uzyskuje wpis do r
ejestru uznanych przetwórców w sposób określony w ust. 2-8.2. Przetwórca składa wniosek o wpis do rejestru uznanych przetwórców do dyrektora o
ddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę przetwórcy.3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres prz
etwórcy;2) opis technologii przetwarzania słomy lnianej lub konopnej, z uwzględnieniem r
odzajów uzyskiwanych włókien;3) opis zakładu przetwórczego i urządzeń technicznych, którymi dysponuje prz
etwórca, z podaniem szczegółowych danych dotyczących ich lokalizacji oraz specyfikacji technicznej obejmującej:a) ilość energii zużywanej do przetwarzania słomy lnianej lub konopnej na włókno (w kilowatogodzinach) oraz maksymalne ilości słomy lnianej i k
b) maksymalne ilości długiego i krótkiego włókna lnianego oraz włókna konopnego, jakie może wytworzyć w ciągu godziny (w kilogramach) i w ciągu roku (w tonach),
c) ilość słomy lnianej i konopnej (w kilogramach), które zużywa przetwórca do uzyskania 100 kg poszczególnych produktów otrzymanych w wyniku przetwarzania;
4) opis pomieszczeń przechowalniczych, z uwzględnieniem ich lokalizacji i zdoln
ości przechowalniczej (w tonach).4. Do wniosku dołącza się:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny przetwórcy do nieruchomości, na której będzie przetwarzana słoma lniana lub konopna;
2) zaświadczenia komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Poża
rnej, państwowego powiatowego inspektora sanitarnego i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska stwierdzające, że obiekty przeznaczone do przetwarzania słomy lnianej lub konopnej spełniają wymagania określone w przepisach przeciwpożarowych, sanitarnych i ochrony środowiska;3) oświadczenia o zobowiązaniu się przetwórcy do:
a) oddzielnego przechowywania nabytej lub wyprodukowanej słomy lnianej lub konopnej, długiego włókna lnianego, krótkiego włókna lnianego, włókna konopi włóknistych, z podziałem na produkcję w poszczególnych latach gospodarczych, obejmujących okresy od dnia 1 lipca danego roku do dnia 30 czerwca następnego roku kalendarzowego, oraz z podziałem na poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej,
b) codziennego aktualizowania stanu magazynowego słomy lnianej lub kono
pnej oraz poszczególnych rodzajów włókien, w powiązaniu z dokumentacją księgową,c) powiadamiania dyrektora oddziału terenowego Agencji, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę przetwórcy, o zmianach w zakresie danych wynikających z dokumentów, o których mowa w pkt 1 i 2, lit. a, oraz
d) poddania się kontrolom przeprowadzanym przez dyrektora oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego w zakresie uznawania przetwórców oraz zasadności udzielania dopłat do przetwarzania.
5. Po dokonaniu kontroli w zakładzie przetwórczym i potwierdzeniu zgodności danych zawartych we wniosku i dołączonych do niego dokumentach ze stanem faktycznym, z zastrzeżeniem ust. 8, dyrektor oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę przetwórcy, wydaje decyzję administracyjną o wpisie przetwórcy do rejestru uznanych przetwórców.
6. Decyzją, o której mowa w ust. 5, przetwórcy jest również nadawany numer identyfik
acyjny.7. Decyzję, o której mowa w ust. 5, wydaje się w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku o wpis do rejestru uznanych przetwórców.
8. Kontroli, o której mowa w ust. 5, nie podlegają oświadczenia, o których mowa w ust. 4 pkt 3 lit. a.
Art. 11.
Dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prz
ekaże Prezesowi Agencji Rynku Rolnego rejestr uznanych przetwórców oraz akta spraw wszczętych i niezakończonych, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego artykułu.
Art. 12.
W 2004 r. wnioski o płatność producent rolny składa w terminie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca.
Art. 13.
Ustawa wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, z wyjątkiem:
1) art. 5, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia;
2) art. 7, art. 8, art. 9 pkt 6 lit. b i pkt 9 oraz art. 10-12, które wchodzą w życie po
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI
- Rady (WE) nr 1259/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośrednieg
- Rady nr 1244/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1259/1999 ustanawi
ające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej,- Komisji (WE) nr 1/2002 z
dnia 28 grudnia 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej. 3. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2419/2001 z dnia 11 grudnia 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy, ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3508/92. 4. Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 29, poz. 320, Nr 81, poz. 875 i Nr 129, poz. 1446, z 2002 r. Nr 127, poz. 1085 i Nr 240, poz. 2059 oraz z 2003 r. Nr 166, poz. 1611. 5. Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550, Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 64, poz. 592, Nr 166, poz. 1611, Nr 171, poz. 1661 i Nr 199, poz. 1934.