Druk nr 509
21 października 2003 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam
zaszczyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 59. posiedzeniu w dniu 17 października 2003 r. ustawęo zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw.
Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 17 października 2003 r.
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw
1)Art. 1.
W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 721, Nr 139, poz. 1325 i Nr 162, poz. 1586) wprowadza się następujące zmiany:
1) tytuł ustawy otrzymuje brzmienie "ustawa o autostradach płatnych oraz o Kraj
2) w art.
1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:"1a. Ustawa określa także zasady finansowania dróg krajowych, w tym autostrad, ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zwanego dalej "Funduszem", z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach p
3) uchyla się
art. 3;4) w art. 18 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) projektu rozporządzenia w sprawie ustalania opłat za przejazdy autostr
adami,";5) w art. 32 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Odszkodowanie za wywłaszczone nieruchomości jest wypłacane ze środków budżetu państwa, których dysponentem jest Generalny Dyrektor Dróg Kraj
owych i Autostrad.";6) w art. 33 w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
"Za straty poniesione na skutek rozwiązania umowy przysługuje odszkodow
anie wypłacane ze środków budżetu państwa, których dysponentem jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.";7) dodaje się rozdziały 5a i 5b w brzmieniu:
"Rozdział 5a
Opłaty za przejazd
Art. 37a. 1. Za przejazd autostradą są pobierane opłaty, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera spółka, która posiada ko
3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad może pobierać
opłaty za przejazd autostradą w okresie nie objętym koncesją, pod warunkiem przystosowania autostrady do poboru tych opłat.Art. 37b. 1. Opłaty za przejazd autostradą pobrane przez koncesjonariusza st
anowią jego przychód, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.2. W przypadku, w którym opłaty za przejazd autostradą stanowią przychód koncesjonariusza, umowa koncesyjna określi warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariuszem a Fund
uszem.3. W przypadku finansowania budowy autostrady środkami z obligacji przychodowych wyemitowanych przez koncesjonariusza, część przychodów z opłat za przejazd autostradą określona w umowie ko
ncesyjnej, stanowi przychód koncesjonariusza przeznaczony wyłącznie na pokrycie zobowiązań wobec obligatariuszy z tytułu tych obligacji.Art. 37c. Opłaty za przejazd autostradą pobrane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad stanowią przychód Funduszu.
Art. 37d. 1. Wysokość opłat za przejazd autostradą, o których mowa w art. 37a ust. 2, ustala umowa koncesyjna, z uwzględnieniem warunków
określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 2.2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporzą
dzenia:1) sposób ustalania, dokonywania zmian wysokości opłat za prz
ejazd autostradą oraz ich pobierania,2) kategorie pojazdów, od których pobiera się opłaty za przejazd autostradą,
3)
sposób ogłaszania wysokości tych opłat- uwzględniając w szczególności poziom ruchu, ilość przejechanych kilometrów, nacisk na oś lub ciężar pojazdu, kategorię poja
zdu oraz dostępność informacji o wysokości opłat za przejazd autostradą.Art. 37e. 1. W
ysokość opłat za przejazd autostradą, o których mowa w art. 37a ust. 3, nie może przekraczać stawek maksymalnych za przejazd 1 km autostrady dla kategorii pojazdów, określonych w załączniku do ustawy.2. Stawki maksymalne, o których mowa w ust. 1, od roku
2005 ulegają zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.3. Wsk
aźnik wzrostu cen, o którym mowa w ust. 2, ustala się na podstawie komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłaszanych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w terminie 30 dni po upływie każdego kwartału.4. Minister w
łaściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, stawki maksymalne, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem zasady wynikającej z ust. 2, zaokrąglając je w górę do pełnych groszy.Art. 37f. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządz
enia, wysokość opłat za przejazd autostradą, o których mowa w art. 37a ust. 3, w granicach stawek maksymalnych, o których mowa w art. 37e.Art. 37g. Od opłat za przejazd, o których mowa w art. 37a, są zwolnione poja
zdy uprzywilejowane, uczestniczące w akcji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452 i Nr 162, poz. 1568).Rozdział 5b
Opłata
paliwowaArt. 37h. Wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu wyko
Art. 37i. Opłata paliwowa
stanowi przychód Funduszu.Art. 37j. 1. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych ciąży na:
1) producencie paliw silnikowych,
2) importerze paliw silnikowych.
2. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od gazu, o którym mowa w art. 37h, ciąży na podmiocie dokonującym sprzedaży detalicznej tego gazu.
Art. 37k. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem sprzedaży lub przemieszczenia poza teren zakładu, w którym paliwa zostały wypr
odukowane, a w przypadku importu - z dniem powstania długu celnego.Art. 37l. Podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw si
lnikowych lub gazu, o którym mowa w art. 37h, od jakich producent paliw silnikowych, importer paliw silnikowych lub podmiot dokonujący sprzedaży detalicznej tego gazu są obowiązani zapłacić podatek akcyzowy.Art. 37m. 1. Stawka opłaty paliwowej wynosi 105 zł za tonę paliwa silnikow
ego lub gazu, o którym mowa w art. 37h.".2. Stawka opłaty paliwowej, o której mowa w ust. 1, od roku 2005 ul
ega zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawka ulega zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.3. Wskaźnik wzrostu cen, o którym mowa w ust. 2, ustala się zgodnie z art. 37e ust. 3.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, stawkę opłaty paliwowej obliczoną z uwzględnieniem zas
ady, o której mowa w ust. 2, zaokrąglając ją w górę do pełnych groszy.Art. 37n. 1. Organami właściwymi w sprawie opłaty paliwowej są naczelnicy
urzędów celnych oraz dyrektorzy izb celnych.2. Organami właściwymi miejscowo w sprawach opłaty paliwowej są o
dpowiednio:1) naczelnik urzędu celnego właściwy miejscowo w sprawach p
odatku akcyzowego oraz dyrektor izby celnej właściwy dla naczelnika tego urzędu - w przypadkach, o których mowa w art. 37j ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2,2) naczelnik urzędu celnego właściwy ze względu na miejsce p
owstania długu celnego oraz dyrektor izby celnej właściwy dla naczelnika tego urzędu - w przypadku, o którym mowa w art. 37j ust. 1 pkt 2.Art. 37o. 1. Podmioty, o których mowa w art. 37j, są obowiązane składać info
rmację o opłacie paliwowej odpowiednio naczelnikowi urzędu celnego, o którym mowa w art. 37n ust. 2 pkt 1 albo pkt 2 oraz obliczać i wpłacać opłatę paliwową w terminie:1) do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym p
2) określonym dla należności celnych - w przypadku, o którym mowa w art. 37j ust. 1 pkt 2
- na wyodrębniony rachunek bankowy izby celnej, którą kieruje dyrektor właściwy dla naczelnika tego urzędu ce
lnego.2. W razie powstania nadpłaty w opłacie paliwowej dyrektor izby ce
lnej, o którym mowa w ust. 1, dokonuje zwrotu tej nadpłaty ze środków Funduszu.3. Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zapłata powinna nastąpić.
4. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozpo
rządzenia, wzór informacji w sprawie opłaty paliwowej, o której mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie jednolitości informacji składanych przez podmioty, o których mowa w art. 37j, oraz zapewnienie możliwości kontroli wysokości dokonywanych wpłat.Art.
37p. Dyrektor izby celnej, o którym mowa w art. 37o ust. 1, przekazuje kwoty pobranej opłaty paliwowej na rachunek Funduszu, w terminie 14 dni od dnia jej pobrania.Art. 37q. 1. Do ponoszenia i postępowania w sprawie opłaty paliwowej stosuje się odpowiedn
io przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926, Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268, Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368, Nr 130, poz. 1452, z 2002 r. Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 137, poz. 1302 i Nr 170, poz. 1660), z zastrzeżeniem art. 37o ust. 3.2. Dyrektor izby celnej jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egz
ekucji z nieruchomości, w egzekucji administracyjnej opłaty paliwowej wraz z odsetkami.8) rozdział 6 otrz
ymuje brzmienie:"Krajowy Fundusz Drogowy
Art. 38. 1. Budowę autostrad, z zastrzeżeniem ust. 2, finansuje się:
1) ze środków własnych koncesjonariuszy oraz uzyskanych przez nich kredytów bankowych i pożyczek, a także ze środków p
2) ze środków pochodzących z budżetu państwa ustalanych c
orocznie w ustawie budżetowej,3) ze środków Funduszu,
4) z innych źródeł.
2. W przypadku gdy przewiduje się udzielenie koncesji wyłącznie na eksploatację autostrady lub jej odcinka, budowę tej autostrady lub jej odcinka finansuje się na zasadach dotyczących finansowania i bud
owy dróg publicznych określonych w odrębnych przepisach oraz ze środków Funduszu,3. Koncesjonariuszowi mogą być udzielone przez Skarb Państ
wa gwarancje i poręczenia zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689).Art. 39. W Banku Gospodarstwa Krajowego tworzy się Fund
usz.Art. 39a. Fundusz:
1) gromadzi środki finansowe na przygotowanie, budowę, mode
rnizację, utrzymanie i ochronę autostrad, dróg ekspresowych, a także innych dróg krajowych,2) finansuje realizację zadań, o których mowa w pkt 1,
3) może finansować wykup nieruchomości pod drogę.
Art. 39b. Środki Funduszu pochodzą z:
1) opłaty paliwowej,
2) odsetek z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz ods
3) przychodów ze sprzedaży akcji i udziałów w spółka
ch, przekazanych ministrowi właściwemu do spraw transportu przez Skarb Państwa, w celu zasilenia Funduszu,4) przychodów z akcji i udziałów, o których mowa w pkt 3,
5) środków pochodzących z opłat za przejazdy, pobieranych przez G
eneralnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,6) płatności dokonywanych przez koncesjonariuszy, zgodnie z w
arunkami umów koncesyjnych, w tym przewidzianych na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,7) wpływów uzyskanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Kr
ajowych i Autostrad z tytułu odpłatnego udostępniania nieruchomości nabytych na cele budowy dróg,8) środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegają
cych zwrotowi,9) wpływów z opłat za specyfikacje warunków kwalifikacji wstę
pnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2, opłat za informacje o warunkach przetargu, o których mowa w art. 48 ust. 2, oraz wpływów z opłat za udzielenie koncesji, o których mowa w art. 55,10) środków z kredytów lub pożyczek zaciągniętych na rzecz Fu
nduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego,11) wpływów z obligacji emitowanych na rzecz Funduszu przez Bank Gospodarstwa Kraj
owego,12) darowizn i zapisów,
13) wpływów z innych środków publicznych,
14) wpływów z innych tytułów.
Art. 39c. 1. W celu zasilenia Funduszu, minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa może, w imieniu Skarbu Państwa, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, przekazać nieodpłatnie temu ministrowi akcje i udziały w spółkach, stanowiące własność Skarbu Państwa, z uwzględnieniem zakresu dofinansowania ze środków Funduszu przewidzianego w programie, o którym mowa w art. 39g, oraz wartości tych akcji i udziałów.2. Akcje i udziały Skarbu Państwa, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zbywa, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, w uzgodnieniu z ministrem wł
aściwym do spraw finansów publicznych.3. Do przekazania akcji i udziałów, o których mowa w ust. 1, oraz do ich zbywania nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156,
poz. 775, z 1997 r. Nr 115, poz. 741, Nr 141, poz. 943 i Nr 106, poz. 673, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055).Art. 39d. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego może zaciągać kredyty i pożyczki
oraz emitować obligacje w kraju i za granicą, na rzecz Funduszu i z przeznaczeniem na realizację zadań wynikających z programu, o którym mowa w art. 39g.2. Na realizację zadań wynikających z programu, o którym mowa w art. 39g, za zobowiązania Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu z
aciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji mogą być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.3. Gwarancje i poręczenia, o których mowa w ust. 2, są zwolnione z
opłat prowizyjnych.4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje czy
nności zmierzające do odzyskania kwot zapłaconych z tytułu wykonania umowy poręczenia lub gwarancji zawartej pod warunkiem przeznaczenia kredytu lub środków pochodzących z emisji obligacji na realizację zadań wynikających z programu, o którym mowa w art. 39g, na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, z wyłączeniem art. 43 tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5.5. Jeżeli odzyskanie wierzytelności Skarbu Państwa, powstałych z tyt
ułu udzielonego poręczenia lub gwarancji, nie jest możliwe, Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może umorzyć wierzytelność w całości lub części.Art. 39e. 1. Okresowo wolne środki Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, Bank Gospodarstwa Krajowego może lokować w innych ba
nkach.2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1, w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 25% okresowo wolnych środków Funduszu.
3. Wysokość środków Funduszu przeznaczonych na lokaty, o których mowa w ust. 1, Bank Gospodarstwa Krajowego uzgadnia z ministrem właściwym do spraw transpo
rtu.Art. 39f. 1. Środki Funduszu mogą być przeznaczone na:
1) dofinansowanie nabywania nieruchomości pod drogi krajowe, p
2) płatności na rzecz koncesjonariuszy z tytułu realizacji przez nich obowiązków wynikających z umowy konce
syjnej i koncesji, obejmujące w szczególności:a) zwrot kosztów ponoszonych z tytułu zachowania nieprzerw
b) zmienne kwoty uzależnione od spełnienia przez koncesjon
ariusza wymogów określonych w koncesji lub w umowie koncesyjnej,c) dopłaty udzielane koncesjonariuszom na pokrycie całości lub części niedoborów bieżących przychodów z tytułu ekspl
oatacji autostrady, w celu zapewnienia płynności wydatków związanych z bieżącą obsługą i spłatą kredytów lub pożyczek bądź obligacji wyemitowanych w związku z budową autostrady.2. Ze środków Funduszu dokonuje się spłaty kredytów i pożyczek oraz wykupu obligacji, o których mowa w art. 39d ust. 1, oraz spłaty z
obowiązań wynikających z wykonania przez Skarb Państwa obowiązków z tytułu gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 39d ust. 2.3. Ze środków Funduszu dokonuje się wypłaty wynagrodzenia prow
izyjnego przysługującego Bankowi Gospodarstwa Krajowego oraz dokonuje zwrotu nadpłaty, o której mowa w art. 37o ust. 2.Art. 39g. 1. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transpo
rtu, ustala, w drodze rozporządzenia, Program rzeczowo-finansowy dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Funduszu, zwany dalej "Programem", na okres od roku do lat sześciu, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 2-5.2. Program określa:
1) wykaz poszczególnych drogowych projektów inwestycyjnych, ze wskazaniem przewidywanej wysokości źródeł finansowania tych projektów, w tym ze środków Fun
2) przewidywaną wysokość pożyczek lub kredytów wymaganych do zaciągnięcia przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Funduszu w zakresie niezbędnym do realizacji zadań rzecz
owych określonych w pkt 1,3) wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez koncesjonariuszy lub Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,
4) łączną kwotę przewidywanych wypłat z tytułu zdarzeń, określ
onych w umowach koncesyjnych, za które odpowiedzialność odszkodowawczą przyjmuje Skarb Państwa.3. Projekt Programu opracowuje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie założeń zatwierdzonych przez ministra wł
aściwego do spraw transportu.4. Projekt Programu - w zakresie wysokości finansowania drogowych projektów inwestycyjnych ze środków Funduszu opracowywany jest w porozumieniu z Bankiem Gospodarstwa Krajow
ego.5. Projekt Programu wymaga uzgodnienia z ministrami właściwymi do spraw budżetu i finansów publicznych oraz akceptacji ministra wł
aściwego do spraw transportu.Art. 39h. Program jest realizowany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajo
wych i Autostrad i Bank Gospodarstwa Krajowego pod nadzorem ministra właściwego do spraw transportu oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych.Art. 39i. Warunki finansowania ze śro
dków Funduszu, zgodnie z ustaleniami Programu w odniesieniu do:1) projektów przewidzianych do realizacji w systemie koncesyjnym - są określone w umowie konc
esyjnej,2) projektów przewidzianych do realizacji przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i
Autostrad - są określone w umowach zawieranych z wykonawcami robót.Art. 39j. 1. Wypłaty ze środków Funduszu wynikające z umowy koncesyjnej m
ogą być gwarantowane i poręczane przez Skarb Państwa.2. Do gwarancji i poręczeń, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwara
ncjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, z wyjątkiem art. 2a, art. 2b, art. 31, 44, 44a, 44b, 46 i 47.3. Gwarancje i poręczenia, o których mowa w ust. 1:
1) są udzielane przez Radę Ministrów na wniosek ministra właśc
2) nie mogą przekraczać zakresu ustalonego w Programie,
3) są ograniczone w czasie terminem ustalo
nym w Programie.4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje czy
nności zmierzające do odzyskania kwot zapłaconych z tytułu wykonania umów poręczenia lub gwarancji, o których mowa w ust. 1, oraz dochodzi spłaty tych kwot ze środków Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 5.5. Jeżeli odzyskanie wierzytelności Skarbu Państwa, powstałych z tyt
ułu udzielonego poręczenia lub gwarancji, nie jest możliwe, Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może umorzyć wierzytelność w całości lub części.Art. 39k. Bank Gospodarstwa Krajowego, na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, dokonuje wypłat ze środków Funduszu odpowiednio na rzecz koncesjonariuszy lub wykonawców robót, w wysokości i terminach wynikając
ych z umów, o których mowa w art. 39i.Art. 39l. Minister właściwy do spraw transportu zawiera z Bankiem Gospoda
rstwa Krajowego porozumienie określające szczegółowy sposób i terminy dokonywania wypłat ze środków Funduszu, o których mowa w art. 39k, sposób i terminy dokonywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego lokat, o których mowa w art. 39e ust. 1, sposób i termin zwrotu nadpłaty opłaty paliwowej, o której mowa w art. 37o ust. 2, oraz sposób i tryb przekazywania przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad przychodów z opłat za przejazdy autostradami.Art. 39m. Nadzór nad gospodarowaniem środkami Funduszu sprawuje Rada Nadzorcza Banku Gospodarstwa Krajowego.
Art. 39n. Bank Gospodarstwa Krajowego:
1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan
finansowy Funduszu opracowany zgodnie z Programem, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu,2) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące w skład sprawozdania finansowego tego banku,
3) składa ministrowi właściwemu do spraw transportu, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kwartale, informacje o realizacji planu finansowego Funduszu.
Art. 39o. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego pobiera wynagrodzenie prowizyjne z tytułu prowadzenia Funduszu
.2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wyn
agrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy jego wypłaty, uwzględniając koszty Banku Gospodarstwa Krajowego ponoszone w związku z prowadzeniem Funduszu.";9) w art. 42:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zaprasza do udziału w kwalifikacji wstępnej przez umieszczenie ogłoszenia w prasie o zasięgu krajowym oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europe
jskiej.",b) po ust. 3 dodaje się ust. 4
w brzmieniu:"4. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad określa wysokość i tryb uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 2 pkt 2.";
10) uchyla się art. 42a;
11) art. 43 otrzymuje brzmienie:
"Art. 43. 1. W postępowaniu przetargowym mogą uczestniczyć, z zastrzeżeniem ust. 2, spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej lub w państwach członko
wskich Unii Europejskiej, których przedmiotem działalności jest, zgodnie ze statutem lub umową spółki, wyłącznie budowa lub eksploatacja dróg, o kapitale zakładowym nie mniejszym niż równowartość:1) 5 mln euro w przypadku postępowania przetargowego na bud
2) 2 mln euro w przypadku postępowania przetargowego wyłącznie na eksploatację aut
ostrady.2. Wyrażone w euro wartości, o których mowa w ust. 1, przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień ukazania się ogłoszenia, o którym mowa w art. 42 ust. 1, w prasie o zasięgu ogóln
okrajowym.3. Na etapie kwalifikacji wstępnej dokumentację mogą składać uczes
tnicy, którzy nie spełniają warunków określonych w ust. 1. Uczestnicy, którzy złożyli dokumentację do kwalifikacji wstępnej, mogą brać udział w dalszych etapach postępowania przetargowego pod warunkiem, że przed złożeniem ofert spełnią wymogi, o których mowa w ust. 1.";12) po art. 47 dodaje się art. 47a w brzmieniu:
"47a. Jeżeli komisja przetargowa dokonała wyboru mniej niż dwóch oferentów, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad uznaje kwalifikację wstępną za bezskuteczną oraz zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw tran
13) w art. 49:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) stopień zdolności oferenta do finansowania budowy bez gwa
rancji i poręczeń, o których mowa w art. 38 ust. 3.",b) uchyla się pkt 5;
14) w art. 50b ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest obowiązany do opracowania projektu wytycznych prowadzenia negocjacji, z uwzględnieniem w szczególności wymagań dotyczących stopnia zdolności oferenta do finansowania budowy i eksploatacji autostrady przy
4. Projekt wytycznych, o których mowa w ust. 3, podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu.";
15) w art. 54 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
"2. Minister właściwy do spraw transportu odmówi udzielenia koncesji jeżeli stwierdzi, że postępowanie przetargowe nie spełnia warunków wynikających z ustawy lub kryteriów ocen ustalonych dla poszczególnych etapów postęp
3. Minister właściwy do spraw transportu może odmówić udzielenia koncesji w przypadku zagrożenia ważnego interesu gospodarki narodowej, obronności lub bezpieczeństwa państwa albo zagrożenia bezpieczeństwa l
udzi.";16) w art. 55 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Organem właściwym do udzielenia, odmowy udzielenia i cofnięcia koncesji jest minister właściwy do spraw tran
2. Udzielenie, odmowa udzielenia i cofnięcie koncesji następuje w drodze decyzji administracyjnej.";
17) w art. 56 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Fund
uszu,";18) w art. 60 w ust. 1 uchyla się pkt 3;
19) po art. 60 dodaje się art. 60a w brzmieniu:
"Art. 60a. Minister właściwy do spraw transportu może, na wniosek koncesj
1) kapitał zakładowy spółki jest objęty w 100% przez koncesjon
ariusza lub struktura akcjonariuszy lub udziałowców w spółce jest taka sama jak w spółce koncesjonariusza,2) spółka spełnia warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1,
3) spółka wstępuje w prawa i obowiązki dotychczasowego konc
esjonariusza wynikające z koncesji i umowy koncesyjnej.";20) w art. 62 w ust. 1 w pkt 7 lit. d otrzymuje brzmienie:
"d) ustalania, w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej, limitu zwolnień pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz sił zbrojnych państw sojuszniczych od opłat za przeja
zdy autostradami,";21) w art. 29 w ust. 1, w art. 33 w ust. 1, w art. 34 w ust. 1 i 2, dwukrotnie w art. 36 w ust. 2, w art. 41, w art. 44 w ust. 1 i 2, w art. 46 w ust. 2, w art. 48 w ust. 2, w art. 50b w ust. 1, w art. 57 w pkt 6, w art. 60 w ust. 1, w
art. 62 w ust. 1 w pkt 4 i pkt 10 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad";22) dodaje się załącznik do ustawy w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej ustawy.
Art. 2.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 62
, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984 i Nr 216, poz. 1826 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 721) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 13:
a) w ust. 2 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
"1a) przejazdy po autostradach i drogach ekspresowych
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Zasady ustalania i pobierania opłat za przejazdy, o których mowa w ust. 2 pkt 1a, regulują przepisy o autostradach płatnych oraz Kr
ajowym Funduszu Drogowym.";2) art. 13a otrzymuje brzmienie:
"Art. 13a. Zadania w zakresie budowy i eksploatacji autostrad i dróg ekspreso
1) na zasadach ogólnych określonych w ustawie,
2) na zasadach określonych w przepisach o autostradach płatnych oraz Krajowym Fund
uszu Drogowym.";3) w art. 18 w ust. 2 w pkt 7 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
"8) pobieranie opłat za przejazd zgodnie z przepisami o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Dr
Art. 3.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.
2)) w art. 17 w ust. 1 pkt 4k otrzymuje brzmienie:"4k) dochody Banku Gospodarstwa Krajowego prow
Art. 4.
W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. z 2000 r. Nr 9, poz. 131, Nr 86, poz. 958, Nr 119, poz. 1252 i Nr 122, poz. 1316, z 2001 r. Nr 154, poz. 1802 oraz z 2003 r. Nr 60, poz. 535) w art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Nie nalicza się obowiązkowej opłaty rocznej od aktywów Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, Funduszu Termomodernizacji oraz Krajowego Funduszu Drogowego, utworzonych w Banku Gospodarstwa Krajowego, oraz od środków zgromadzonych na rachu
nku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa w tym banku.".
Art. 5.
W ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1824) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 23a:
a) w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5 w brzmi
eniu:"5) k
b) w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Z zastrzeżeniem art. 37b ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 23a ust. 2 pkt 5, uchwała o emisji obligacji przychodowych powinna określać rodzaj i cel przedsięwzięcia, sposób obliczenia przychodów z przedsięwzięcia, a także wskazywać, do jakiej części przychodów z przedsięwzięcia lub m
ajątku z przedsięwzięcia służy obligatariuszom prawo pierwszeństwa, o którym mowa w ust. 1.";2) w art. 23b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Z zastrzeżeniem art. 37b ust. 3 ustawy, o której m
owa w art. 23a ust. 2 pkt 5, w przypadku przyznania obligatariuszom, zgodnie z art. 23a ust. 1, prawa do zaspokojenia swoich roszczeń z przychodów z określonego przedsięwzięcia, wszystkie przychody z takiego przedsięwzięcia powinny wpływać na rachunek bankowy, przeznaczony wyłącznie do ich gromadzenia i dokonywania wypłat, zgodnie z ust. 2 i 3.";3) art. 23c ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Środki zgromadzone na rachunku bankowym, o którym mowa w art. 23b ust. 1, są wyłączone z masy upadłości emitentów, o kt
órych mowa w art. 23a ust. 2 pkt 2-5.";4) w art. 28:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Emitent, o którym mowa w art. 23a ust. 2 pkt 5, może przeznaczyć środki pochodzące z emisji obligacji przychodowych wyłącznie na finansowanie budowy au
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Emitenci inni niż określeni w ust. 1 i 1a, nie mogą przeznaczyć środków pochodzących z emisji obligacji na inny cel, jeżeli cel emisji został okr
eślony.".
Art. 6.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 780, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 150, poz. 983, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1826 i Nr 240, poz. 2057) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Przepisy ustawy nie mają zastosowania do autostrad płatnych budowanych i eksploatowanych na zasadach określonych przepisami o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym, z z
astrzeżeniem art. 4a.";2) art. 5 otrzymuje brzmienie:
"Ar
Art. 7.
W ustawie z dnia 24 li
pca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 72, poz. 802, Nr 110, poz. 1255, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804, Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 120, poz. 1122 i Nr 137, poz. 1302) w art. 1 w ust. 2 po pkt 3b dodaje się pkt 3c w brzmieniu:"3c) pobó
r opłaty paliwowej,".
Art. 8.
W ustawie z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz.U. Nr 65, poz. 594) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8 w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmi
"4) przedstawici
2) w art. 10 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
"4. Prezesa Zarządu powołuje Rada Nadzorcza na wniosek ministra właściw
5. Wiceprezesa - pierwszego zastępcę prezesa powołuje Rada Nadzorcza, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, a wiceprezesów i pozostałych członków Zarządu powołuje Rada Nadzorcza, na wniosek pr
ezesa Zarządu.".
Art. 9.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz.U. Nr 80, poz. 721) w art. 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Koszty nabycia nieruchomości pod drogi, w tym odszkodowania, finansowane są na podstawie przepisów o finansowaniu dróg publicznych, przepisów o
drogach publicznych oraz przepisów o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Autostradowym.".
Art. 10.
1. Koncesje udzielone przed dniem wejścia w życie ustawy oraz zawarte umowy ko
ncesyjne pozostają w mocy.2. Do postępowania przetargowego, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 1, wszczętego przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się odpowiednio przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym ninie
jszą ustawą.
Art. 11.
Do dnia wejścia w życie przepisów, o których mowa w art. 39
g ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, inwestycje drogowe są realizowane zgodnie z dotychczasowymi zasadami.
Art. 12.
Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o "ustawie o autostradach płatnych" lub o "Krajowym Funduszu Autostradowym" rozumie się przez to odpowiednio "ustawę o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym" oraz "Krajowy Fundusz Drogowy".
Art. 13.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
MARSZAŁEK SEJMU
/-/ Marek Borowski
Załącznik do ustawy
z dnia 17 października 2003 r.
Maksymalne stawki opłat za przejazd 1 km autostrady
Kategorie |
Opis kategorii |
Stawka za 1 km w zł |
Kategoria 0 |
Motocykle |
0,10 |
Kategoria 1 |
Pojazdy samochodowe o dwóch osiach. |
0,22 |
Kategoria 2 |
Pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze, pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami. |
0,33 |
Kategoria 3 |
Pojazdy samochodowe o trzech osiach, pojazdy samo chodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami. |
0,47 |
Kategoria 4 |
Pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, p ojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami, pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami. |
0,75 |
Kategoria 5 |
Pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4 oraz pojazdy, których wymiary albo nacisk osi lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym. |
2,20 (10 x stawka dla Kat. 1) |