Druk nr 445
14 lipca 2003 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczy
t przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 52. posiedzeniu w dniu 10 lipca 2003 r. ustawęo biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.
Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 10 lipca 2003 r.
o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa reguluje:
1) zasady wytwarzania, magazynowania i obrót biokomponentami stosowanymi w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych;
2) zasady wykorzystywania surowców rolniczych do produkcji biokomponentów;
3) obowiązki i zasady odpowiedzialności podmiotów wprowadzających do obrotu biokomponenty;
4) wymagania jakościowe dla biokomponentów;
5) zasady monitorowania rynku biokomponentów.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) "surowce rolnicze" - rzepak, ziarna zbóż, kukurydzy, ziemniaki, buraki cukr
2) "rzepak" - nasiona odmian rzepaku lub rzepiku wpisanych do Rejestru Odmian Roślin Uprawnych;
3) "produkty uboczne i odpady" - melasę, odpady przemysłu spożywczego lub gastronomii zawierające węglowodany, tłuszcze roślinne albo zwierzęce oraz tłuszcze pochodzące z procesów utylizacji zwierząt lub procesów oczyszczania ścieków przezn
aczone do produkcji biokomponentów;4) "biokomponenty" - ester lub bioetanol, w tym bioetanol zawarty w eterze ety
lo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe;5) "ester" - estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i o
dpadów;6) "bioetanol" - odwodniony alkohol etylowy rolniczy produkowany z surowców rolniczych lub produktów ubocznych i odpadów;
7) "paliwa ciekłe" - benzyny silnikowe stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, zawierające w swoim składzie do 5% bioetanolu oraz do 15% eterów, o których mowa w pkt 4, samochodowe oleje napędowe zawierające do 5% estrów, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, spełniające wymagania jakościowe określone dla p
aliw ciekłych w odrębnych przepisach;8) "biopaliwa ciekłe" - estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe, benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5% bioetanolu oraz powyżej 15% eterów, o których mowa w pkt 4, oleje napędowe zawierające powyżej 5% biokomponentów, spełniające wymagania jakościowe określone dla paliw ciekłych w odrębnych przepisach;
9) "wytwórca" - przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z późn. zm.
1)) wytwarzającego lub magazynującego biokomponenty;10) "producent rolny" - grupę producentów rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach (Dz.U. Nr 88, poz. 983), osobę fizyczną lub prawną prowadzącą gospodarstwo rolne, w kt
órym są uprawiane rośliny z przeznaczeniem na surowce rolnicze;11) "pierwszy przetwórca" - każdego, kto przetwarza surowce rolnicze lub produ
kty uboczne i odpady na surowy spirytus rolniczy lub surowy olej rzepakowy;12) "pr
oducent" - przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej posiadającego koncesję na wytwarzanie lub obrót paliwami ciekłymi, wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 54, poz. 348, z późn. zm.2)), zajmującego się produkcją, importem lub komponowaniem i wprowadzaniem do obrotu paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;13) "obrót" - sprzedaż lub inną formę zbycia paliw ciekłych, biopaliw ciekłych lub biokomponentów.
Rozdział 2
Zezwolenia na wytwarzanie lub magazynowanie biokomponentów
Art. 3.
1. Wytwarzanie lub magazynowanie biokomponentów wymaga uzyskania zezwolenia.
2. Organem właściwym w sprawach wydania, odmowy wydania i cofnięcia z
ezwolenia na wytwarzanie lub magazynowanie biokomponentów jest minister właściwy do spraw rynków rolnych.
Art. 4.
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pow
inien:1) złożyć wniosek o wydanie zezwolenia;
2) dysponować odpowiednimi urządzeniami technicznymi i obiektami budowl
anymi umożliwiającymi prawidłowe wykonywanie działalności objętej wnioskiem;3) przedłożyć oświadczenie o posiadaniu możliwości organizacyjnych gwarant
ujących prawidłowe wykonywanie działalności objętej wnioskiem;4) nie zalegać z wpłatami na rzecz organów podatkowych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego;5) nie być karany za przestępstwa: przeciwko mieniu, wiarygodności dokume
ntów, skarbowe, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz gospodarcze.2. Wniosek o wydanie zezwolenia na wytwarzanie biokomponentów, poza wymaga
niami określonymi w przepisach o działalności gospodarczej, zawiera:1) informację o posiadanych urządzeniach technicznyc
h i obiektach budowlanych, o których mowa w ust. 1 pkt 2;2) określenie maksymalnych rocznych możliwości produkcyjnych urządzeń technicznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w przypadku ubiegania się o z
ezwolenie na wytwarzanie biokomponentów;3) oświadczenie wnioskodawcy określające przewidywany termin rozpoczęcia działalności objętej zezw
oleniem.3. Do wniosku dołącza się:
1) dokumenty potwierdzające tytuł prawny wnioskodawcy do urządzeń technic
2) zaświadczenia komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, pań
stwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska stwierdzające, że urządzenia techniczne i obiekty budowlane przeznaczone do wykonywania działalności objętej wnioskiem spełniają wymagania określone odpowiednio w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, sanitarnych i o ochronie środowiska;3) zaświadczenia właściwego organu podatkowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stwierdzające, że wnioskodawca nie zalega z wpłatami należności wobec tych instyt
ucji;4) informację z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającą niekaralność ubieg
ających się o zezwolenie: wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, wspólników spółki osobowej prawa handlowego lub członków zarządu osoby prawnej za przestępstwa przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, skarbowe, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz gospodarcze.4. Wnioskodawca, który zamierza r
ozpocząć działalność w zakresie objętym zezwoleniem, może ubiegać się o przyrzeczenie wydania zezwolenia, zwane dalej "promesą".5. Organ wydający promesę może uzależnić wydanie zezwolenia od spełnienia waru
nków wykonywania działalności objętej zezwoleniem.
Art. 5.
1. Zezwolenie wydaje się, jeżeli wnioskodawca spełnia wymagania, o których mowa w art. 4 ust. 1.
2. Zezwolenie określa w szczególności:
1) rodzaj działalności objętej zezwoleniem oraz maksymalną wielkość produkcji w skali roku, zgodną z możliwościami technicznymi urządzeń posiadanych przez wytwórcę, w przypadku zezwolenia na wytwarzanie bioko
2) miejsce wykonywania oraz datę rozpoczęcia działalności objętej zezwol
eniem.
Art. 6.
1. Organ zezwalający jest uprawniony do kontroli działalności prowadzonej w zakresie objętym zezwoleniem.
2. Kontrola dotyczy przestrzegania warunków wykonywania działalności określonych w ustawie i w zezwoleniu.
3. Kontrolę przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez organ zezwalający, które powinno zawierać:
1) oznaczenie osoby dokonującej kontroli;
2) nazwę kontrolowanego wytwórcy;
3) określenie zakresu i terminu kontroli.
4. Osoby upoważnione do przeprowadzania kontroli są uprawnione w szczególności do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektów, lokali lub ich części, gdzie jest w
2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępniania danych mających związek z przedmi
otem kontroli.5. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności wytwórcy lub osoby uprawnionej do jego reprezentowania.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoba przepr
owadzająca kontrolę i osoba, o której mowa w ust. 5. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez osobę, o której mowa w ust. 5, przeprowadzający kontrolę zamieszcza stosowną adnotację w protokole.7. Organ zezwalający może upoważnić do dokonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, inny organ administracji wyspecjalizowany w kontroli danego rodzaju działaln
ości. Przepisy ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
Art. 7.
Zezwolenie na wytwarzanie lub magazynowanie biokomponentów cofa się, jeżeli w
ytwórca przestał spełniać wymogi określone w art. 4 ust. 1 albo wytwarza lub magazynuje biokomponenty niezgodnie z obowiązującymi przepisami lub warunkami zezwolenia.
Art. 8.
W sprawach nieuregulowanych w ustawie do zezwolenia stosuje się odpowiednio prz
episy ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej.
Rozdział 3
Umowy kontraktacji i dostawy
Art. 9.
1. Do wytwarzania biokomponentów mogą być wykorzystywane w
yłącznie:1) surowce rolnicze zakontraktowane na podstawie umowy kontraktacji zawartej między pierwszym przetwórcą lub wytwórcą a producentem rol
2) surowce rolnicze pochodzące z produkcji własnej pierwszych przetwórców lub wytwórców, lub
3) produkty uboczne i odpady pozyskane na podstawie umowy dostawy, lub
4) surowy spirytus rolniczy lub surowy olej rzepakowy wytworzone z surowców rolniczy
ch oraz produktów ubocznych i odpadów, o których mowa w pkt 1-3, dostarczanych wytwórcy przez pierwszego przetwórcę w ramach umowy dostawy.2. Na obszarach uznanych za dotknięte skutkami klęsk żywiołowych dopuszcza się wytwarzanie biokomponentów, surowego spirytusu rolniczego i surowego oleju rzepakowego z surowców dostarczonych z innych źródeł niż okr
eślone w ust. 1.3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych w porozumieniu z ministrem właśc
iwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, źródła, o których mowa w ust. 2, mając na uwadze konieczność zachowania regularności dostaw i jakości biokomponentów.4. Umowy, o których mowa w ust. 1, są zawierane na okres nie krótszy niż 5 lat.
Art. 10.
Umowa kontraktacji lub umowa dostawy zawiera w szczególności:
1) określenie ilości i źródła pochodzenia surowców rolniczych, surowego spirytusu rolniczego, surowego oleju rzepakowego oraz biokomponentów przewidzianych do dostarczenia wytwórcy, pierwszemu przetwórcy lub producentowi w poszczególnych latach obowiązywania umowy;
2) podstawy określenia ceny za kwintal dostarczonego surowca rolniczego albo hektolitr surowego spirytusu rolniczego lub surowego oleju rzepakowego;
3) określenie minimalnych wymagań jakości surowca rolniczego albo surowego spirytusu rolniczego lub surowego oleju rzepakowego uzgodnionych przez strony;
4) termin płatności za dostarczone surowce rolnicze albo surowy spirytus rolniczy lub surowy olej rzepakowy nie dłuższy niż 30 dni od dnia dostarczenia tych s
urowców;5) termin
obowiązywania umowy;6) określenie odpowiedzialności stron z tytułu niedotrzymania warunków
umowy;7) postanowienia dotyczące zmiany i rozwiązania umowy.
Art. 11.
1. Tworzy się Komisję Opiniodawczą do Spraw Biokomponentów Stosowanych w Paliwach Ciekłych i Biopaliwach Ciekłych jako organ opiniodawczo-doradczy m
inistra właściwego do spraw rynków rolnych w zakresie spraw dotyczących biokomponentów stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.2. Koszty funkcjonowania Komisji, o której mowa w ust. 1,
są pokrywane ze składek wpłacanych przez organizacje lub podmioty, których przedstawiciele wchodzą w skład Komisji.3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb powołania i pracy oraz lic
zbę członków Komisji, o której mowa w ust. 1, mając na uwadze możliwość reprezentowania interesów producentów rolnych, pierwszych przetwórców i wytwórców, producentów, producentów pojazdów oraz użytkowników pojazdów.
Rozdział 4
Produkcja i obrót biopaliwami ciekłymi
Art. 12.
1. Producenci są obowiązani wprowadzać do obrotu, w danym roku kalendarzowym, biokomponenty w ilościach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 6:
1) w paliwach ciekłych lub
2) jako samoistne paliwa silnikowe, lub
3) w biopaliwach ciekłych.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wykorzystywania paliw ciekłych na p
otrzeby własne.3. Producenci są obowiązani przy produkcji lub komponowaniu paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych korzystać z biokomponentów pochodzących z produkcji własnej lub z zakupu dokonanego w ramach umowy d
ostawy od pierwszych przetwórców lub wytwórców.4. Posiadacze ogólnodostępnych i zakładowych stacji paliw mogą dokonywać zakupu estrów bezpośrednio od wytwórców na podstawie umów dostawy i wprowadzać je do obrotu wyłącznie jako samoistne paliwo silnikowe.
5. Umowy dostawy, o których mowa w ust. 3 i 4, zawierają w szczególności:
1) podstawy określenia ceny za hektolitr dostarczonego biokomponentu;
2) termin płatności za dostarczone biokomponenty nie dłuższy niż 30 dni od dnia ich dostarczenia;
3) termin obo
wiązywania umowy;4) określenie odpowiedzialności stron z tytułu niedotrzymania warunków
umowy;5) postanowienia dotyczące zmiany i rozwiązania umowy.
6. Rada Ministrów, w terminie do dnia 31 października danego roku, określa, w drodze rozporządzenia, na następny rok kalendarzowy, w ułamku objętościowym wyraż
onym w procentach, minimalną ilość poszczególnych biokomponentów, jaką ma obowiązek wprowadzić do obrotu producent w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych. Ilość biokomponentów wprowadzanych do obrotu w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych jest określana w ułamku objętościowym wyrażonym w procentach ogólnej ilości wprowadzanych do obrotu paliw ciekłych.7. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6, Rada Ministrów uwzględni w szcz
ególności możliwości surowcowe i wytwórcze, możliwości przetwórcze, możliwości branży paliwowej, coroczny wzrost udziału poszczególnych biokomponentów w ogólnej ilości wprowadzanych do obrotu paliw ciekłych oraz przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie.8. Przepisy wy
dane na podstawie ust. 6 nie dotyczą paliw ciekłych przeznaczonych na rezerwy państwowe i zapasy obowiązkowe paliw.
Art. 13.
1. Do obrotu można wprowadzić wyłącznie biokomponenty spełniające wymagania jakościowe potwierdzone świadectwem jakości wydanym przez jednostkę certyf
ikującą.2. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze ro
zporządzenia:1) wymagania jakościowe dla biokomponentów;
2) metody badań jakości biokomponentów
- biorąc pod uwagę postanowienia właściwych norm i standardy obowiązujące w tym z
3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, je
dnostki certyfikujące upoważnione do wydawania świadectw jakości oraz do orzekania w sprawie jakości biokomponentów, o których mowa w ust. 1, uwzględniając przy notyfikacji w pierwszej kolejności potencjał badawczy jednostki certyfikującej oraz kwalifikacje i dorobek zatrudnionych w niej pracowników.4. Kontrolę w zakresie wymagań jakościowych biokomponentów prowadzi Inspekcja Handl
owa.5. Do kontroli, o której mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 10 stycznia 2003 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ci
ekłych (Dz.U. Nr 17, poz. 154).
Art. 14.
1. Do obrotu bez oznakowania określającego procentową zawartość biokomponentów można wprowadzać wyłącznie paliwa ciekłe.
2. Do obrotu można wprowadzać biopaliwa ciekłe sprzedawane z odrębnych dystryb
utorów oznakowanych w sposób odróżniający je od dystrybutorów przeznaczonych do obrotu paliwami ciekłymi oraz umożliwiający identyfikację procentowej ilości zawartego w nich biokomponetu.3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób oznakowania dystrybutorów do sprzedaży biopaliw ciekłych oraz estrów stanowią
cych samoistne paliwo silnikowe, biorąc pod uwagę możliwość wyraźnego rozróżnienia rodzaju sprzedawanego paliwa.
Art. 15.
1. Wytwórcy przekazują, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych i Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdanie kwartalne sporządzone na podstawie faktur VAT lub innych dok
umentów księgowych zawierających informacje dotyczące ilości surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, w tym pochodzących z produkcji własnej, użytych do produkcji biokomponentów oraz informacje o ilości sprzedanych biokomponentów ze wskazaniem ich nabywców.2. Producenci przekazują, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych i Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdanie kwartalne sporządzone na podstawie faktur VAT lub innych dok
umentów zawierające informacje dotyczące ilości zakupionych lub wyprodukowanych biokomponentów, ilości wprowadzonych do obrotu biopaliw ciekłych, paliw ciekłych oraz uzyskanej ceny zakupionych biokomponentów, a także informacje o podmiotach, które nabyły biopaliwa ciekłe i paliwa ciekłe, oraz informacje o ilościach biokomponentów i podmiotach, od których zostały nabyte.3. Dyrektorzy izb celnych, w terminie do 45 dni po zakończeniu kwartału, przekazują Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sporządzone na podstawie dokumentów
określonych przepisami prawa celnego sprawozdanie kwartalne zawierające informacje o ilości sprowadzonych i dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej paliw ciekłych, biopaliw ciekłych oraz biokomponentów, jak również o podmiotach, które je sprowadziły.4. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie przekazywanych zbiorczych sprawozdań prowadzi monitoring rynku
paliw ciekłych, biopaliw ciekłych oraz biokomponentów.5. Wyniki monitoringu stanowią podstawę do sporządzenia przez Prezesa Urzędu R
egulacji Energetyki zbiorczej informacji zawierającej określenie:1) liczby podmiotów zajmujących się wytwarzaniem biokomponentów i obrotem nimi, biop
2) ilości i wartości wytworzonych i wprowadzonych do obrotu biokomponentów, biopaliw ciekłych oraz paliw ci
ekłych.6. Zbiorcze informacje, o których mowa w ust. 5, wraz z wnioskami Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przekazuje niezwłocznie ministrom właściwym do spraw f
inansów publicznych, gospodarki, rynków rolnych oraz środowiska.
Rozdział 5
Kary pieniężne
Art. 16.
1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) bez wymaganego zezwolenia wytwarza lub magazynuje biokomponenty;
2) nie
złożył w terminie, będąc do tego obowiązanym, sprawozdania kwartalnego, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2, lub podał w tym sprawozdaniu nieprawdziwe dane;3) będąc producentem, nie wprowadził biokomponentów albo wprowadza do o
brotu, w danym roku kalendarzowym, biokomponenty w ilości mniejszej niż określona na podstawie art. 12;4) produkując paliwa ciekłe lub biopaliwa ciekłe, korzysta z biokomponentów p
ochodzących ze źródeł innych niż określone w art. 12 ust. 3;5) wprowadza do obrotu biokomponenty niezg
odne z wymaganiami jakościowymi.2. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1) 50% wartości wytworzonych, magazynowanych lub wprowadzonych do obrotu biokomponentów - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4;
2) 50% wartości wprowadzonych do obrotu paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i biokomponentów - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 5;
3) do 3 tys. zł - w przypadku niezłożenia w terminie sprawozdania kwartalnego, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2.
3. Wysokość kary pieniężnej us
tala, w drodze decyzji administracyjnej:1) minister właściwy do spraw rynków rolnych - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4;
2) Prezes Urzędu Regulacji Energetyki - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3;
3) Prezes Urzędu Ochrony Kon
kurencji i Konsumentów - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 5.4. Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
5. Wpłacone kary pieniężne stanowią dochód budżetu pań
stwa.
Rozdział 6
Zmiany w przepi
sach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 17.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572, z późn. zm.
3)) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 35b:
a) w ust. 1 k
"3) produkcja oraz obrót biokomponentami, określonymi w odrębnych przep
b) w ust. 2 w pkt 1 i 2 po wyrazach "w ust. 1 pkt 1" dodaje się wyrazy "i 3";
2) w art. 35h w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) szczegółowe zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w z
akresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2 i 3,".
Art. 18.
W ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akc
yzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.4)) w art. 37 wprowadza się następujące zmiany:1) w ust. 2 w pkt 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) obniżać stawkę akcyzy na
2) w ust. 4 w pkt 4 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5-9 w brzmieniu:
"5) zobowiązania międzynarodowe związane z ochroną środowiska,
6) potrzebę zapewnienia stabilności rozwiązań systemowych, biorąc pod uwagę sytuację osób inwestujących na rynku biopaliw ciekłych,
7) zapewnienie stabilnych warunków rozwoju rynku rolnego w kierunku pro
dukcji niespożywczej,8) stwor
zenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości i nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich,9) wzrost bezpieczeństwa paliwowego kraju poprzez większe wykorzystanie bi
okomponentów.".
Art. 19.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Moderni
zacji Rolnictwa (Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.5)) w art. 3 w ust. 1 po pkt 9a dodaje się pkt 9b w brzmieniu:"9b) przedsięwzięć związanych z produkcją i przetwarzaniem surowców rolniczych na surowy spir
Art. 20.
W ustawie z dnia 10 stycznia 2003 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych (Dz.U. Nr 17, poz. 154) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) ,,paliwa ciekłe" - benzyny silnikowe stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, samochodowe oleje napędowe stosowane w p
ojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, w tym również paliwa ciekłe oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe i biopaliwa ciekłe w rozumieniu ustawy z dnia ...... 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr ........, poz. ..........);";2) w art. 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Kto dokonuje obrotu paliwami ciekłymi niespełniającymi wymagań jakości
owych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4, podlega grzywnie w wysokości 50% wartości tego paliwa albo karze pozbawienia wolności do lat 3.".
Art. 21.
Koncesje na wytwarzanie paliw ciekłych i biopaliw ciekłych oraz na obrót tymi pal
iwami udzielane są na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, dotyczących paliw ciekłych.
Art. 22.
Zezwolenia na odwadnianie alkoholu etylowego rolniczego, wydane na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz.U. Nr 31, poz. 353 oraz z 2002 r. Nr 166, poz
. 1362) stają się, z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zezwoleniami na wytwarzanie biokomponentów, jeżeli odwodniony alkohol etylowy rolniczy stanowi biokomponent.
Art. 23.
1. Wykorzystanie bioetanolu jako biokomponentu paliw ciekłych i biopaliw ciekłych bez względu na formę wprowadzonego związku, ustalane w ułamku objętościowym wyrażonym w procencie od dnia 1 października 2003 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. wynosi nie mniej niż 3,5% i nie więcej niż 5% ogólnej ilości benzyn silnikowych wprowadzanyc
h do obrotu.2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do benzyn silnikowych wprowadzanych do obrotu bezpośrednio z importu.
3. Przepisy ust. 2 nie dotyczą importu bazowych benzyn silnikowych przeznaczonych do dalszego komponowania oraz wprowadzanych do obrotu po 1 stycznia 2004 r. bez względu na datę dokonania transakcji importowej.
Art. 24.
1. Udział bioetanolu jako biokomponentu paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w 2004 r. nie może być mniejszy niż 4% i nie większy niż 5% ogólnej ilości benzyn silnik
owych wprowadzanych do obrotu.2. Przepis ust. 1 nie dotyczy paliw ciekłych przeznaczonych na rezerwy państwowe i zapasy obowiązkowe paliw.
Art. 25.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2003 r., z wyjątkiem:
1) rozdziału 2, który wchodzi w życie z dniem 1
2) art. 13 ust. 3 i 4 oraz art. 20, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI
3. Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103, Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877, Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, Nr 216, poz. 1824.
4. Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1993 r. Nr 28, poz. 127, Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231, Nr 142, poz. 702 i 703; z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943, Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905, Nr 161, poz.1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596, Nr 95, poz. 1100, z 2000 r. Nr 68, poz. 805, Nr 105, poz. 1107, z 2001 r. Nr 12, poz. 92, Nr 39, poz. 459, Nr 56, poz. 580, Nr 63, poz. 639, Nr 80, poz. 858, Nr 90, poz. 995, Nr 106, poz. 1150, Nr 122, poz. 1324, z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 41, poz. 365, Nr 86, poz. 794, Nr 153, poz. 1272, Nr 169, poz. 1387, Nr 213, poz. 1800 i 1803, z 2003 r. Nr 7, poz. 79.
5. Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369, Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484, Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550, Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363, Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976, Nr 143, poz. 1197, z 2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 64, poz. 592.