Druk nr 349
3 marca 2003 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt
przekazać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 42. posiedzeniu w dniu 27 lutego 2003 r. ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 27 lutego 2003 r.
o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz o zmianie
ustawy o gospodarce nieruchomościamiArt. 1.
W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 84, poz. 948 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 15:
a) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
"4a. PLK SA zarządza liniami kolejowymi oraz pozostałą infrastrukturą kol
b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Wydatki budżetu państwa przekazane w danym roku na finansowanie linii kolejowych o państwowym znaczeniu zwiększają kapitał zakładowy PLK SA; związane z tym akcje w podwyższonym kapitale zakładowym obe
jmuje Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu.";2) art. 17 otrzymuje brzmienie:
"Art. 17 .1. PKP SA wniesie do spółek, o których mowa w art. 14 i art. 15,
określone uchwałą Walnego Zgromadzenia PKP SA wkłady niepieniężne w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionych z jej przedsiębiorstwa, niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie określonym w art. 14 ust. 1 i art. 15 ust. 1, oraz wkłady pieniężne.2. Wkłady niepieniężne, o których mowa w ust. 1, zostaną wniesione według wartości skorygowanej aktywów netto.
3. Do utworzenia spółek, o których mowa w art. 14 i art. 15, nie stosuje się przepisów art. 311, 312, 314 i art. 336 Kodeksu spółek handl
owych.4. Czynności związane z tworzeniem spółek, o których mowa w art. 14 i art. 15, a także z wnoszeniem do nich wkładów określonych w ust. 1 zwalnia się od p
odatku od czynności cywilnoprawnych.5. PKP SA wniesie w formie wkładu niepieniężnego do PLK SA linie kolejowe, w rozumieniu przepisów art. 4 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, obejmujące wszelkie nakłady, z wyłączeniem gruntów wchodzących w skład linii kolejowych niemających uregulowanego stanu prawnego oraz środków trwałych w b
udowie.6. Grunty wchodzące w skład linii kolejowych, które nie mogą być wniesione w formie wkładu niepieniężnego z uwagi na nieuregul
owany stan prawny, zostaną oddane PLK SA przez PKP SA do nieodpłatnego korzystania na podstawie umowy.7. PKP SA jest obowiązana do wnoszenia do PLK SA w formie wkł
adów niepieniężnych gruntów będących przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 6, niezwłocznie po uregulowaniu stanu prawnego poszczególnych działek ewidencyjnych.8. Do wnoszenia do PLK SA wkładów niepieniężnych, o których mowa w ust. 1, 5 i 7, nie stosuje się przepisów art. 431 § 7 Kodeksu spółek handlowych w zakresie wynikającym z przepisów art. 311 i art. 312 tego kodeksu.
9. Nieodpłatne korzystanie, o którym mowa w ust. 6, nie stanowi w PLK SA i PKP SA przychodu w rozumieniu przepisów o p
odatku dochodowym.10. Uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 5, podejmuje Walne Zgromadz
enie PKP SA, na wniosek Zarządu PKP SA.11. W sprawach, o których mowa w ust. 7, nie są wymagane uchwały Walnego Zgromadzenia PKP SA.";
3) w art. 20:
a) w ust. 5
b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
"6. Oświadczenia woli składane spółce przez PKP SA wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. Przepisów art. 173 § 1 i art. 303 § 2 Kodeksu spółek handlowych nie st
4) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
"Art. 20a. Do zbywania akcji lub udziałów należących do PKP SA w spółkach wpisanych do rejestru przed dniem wpisania do rejestru PKP SA st
5) w art. 21 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. PKP SA koordynuje zadania obronne w spółkach utworzonych na podstawie art. 14, 15 i art. 19.";
6) art. 22 otrzymuje brzmienie:
"Art. 22.1. Restruk
1) znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości z tyt
a) podatków:
- dochodowego od osób prawnych,
- od towarów i usług,
- akcyzowego,
- zniesionych przed dniem 1 marca 2003 r.,
b) cła,
2) znane na dzień 31 grudnia 2001 r. zaległości w
obec:a) Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu składek należnych do dnia 31 grudnia 1998 r. - w całości, oraz z tytułu składek należnych za okres od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r. - w części finansowanej przez pła
tnika, z zastrzeżeniem ust. 3,b) Funduszu Pracy z tytułu należnych skł
adek,c) Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnospra
wnych z tytułu należnych wpłat,d) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z tytułu nieuiszczonych opłat i kar eksploatacy
jnych,3) zaległości z tytułów wymienionych w pkt 1 powstałe do dnia 30 czerwca 2002 r. oraz z tytułów wymienionych w pkt 2 powstałe do dnia 31 grudnia 2001 r., ujawnione w terminie do dnia zł
ożenia wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 1,4) odsetki za zwłokę od zaległości wymienionych w pkt 1-3.
2. Restrukturyzacji podlegają również:
1) zaległości, o których mowa w ust. 1, w stosunku do których do dnia 30 czerwca 2002 r. zostały wydane decyzje rozkładające ich spłatę na raty lub odraczające termin płatności, lub gdy z
2) opłaty prolongacyjne ustalone w związku z decyzjami, o których mowa w pkt 1,
3) koszty egzekucyjne dotyczące zobowiązań, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem ust. 1 pkt 2 lit. a, powstałe do dnia wydania decyzji, o której m
owa w art. 23 ust. 2.3. Nie podlegają restrukturyzacji zaległości z tytułu składki na ube
zpieczenie emerytalne. Zaległości te podlegają spłacie w równych ratach w latach 2003-2006.";7) po art. 22 dodaje się art. 22a-22c w brzmieniu:
"Art. 22a. 1. Przepisy ustawy dotyczące restrukturyzacji finansowej stosuje się odpowiednio do należności z tytułu zobowiązań podatkowych st
2. Umorzenie należności jednostek samorządu terytorialnego na po
dstawie ustawy nie powoduje uprawnienia tych jednostek do rekompensaty ubytku ich dochodów z tego tytułu przez budżet państwa.Art. 22b. Restrukturyzacja zobowiązań, o których mowa w art. 22, polega na umorzeniu tych zobowiązań w całości wraz z odsetkami za zwłokę lub opłatą prolongacyjną oraz kosztami egzekucyjnymi na zasadach okr
eślonych w ustawie.Art. 22c. Ni
e podlegają restrukturyzacji finansowej na zasadach określonych w ustawie zobowiązania, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 2, oraz art. 22a, w stosunku do których wszczęto postępowanie restrukturyzacyjne w trybie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz.U. Nr 155, poz. 1287) i nie zostało ono umorzone na podstawie art. 8 ust. 5, albo zostało ono umorzone na podstawie art. 18 ust. 7 tej ustawy.";8) art. 23 otrzymuje brzmienie:
"Art. 23. 1. Złożenie wniosku o wydanie decyzji o restrukturyzacji zobowiązań wraz z programem restrukturyzacji, w terminie nie później niż do dnia 30 czerwca 2003 r., do organu właściwego do ustalenia bądź do potwierdzenia oraz pobierania należności, będącego organem pier
wszej instancji, zwanego dalej "organem restrukturyzacyjnym", w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, wszczyna z mocy prawa postępowanie restrukturyzacyjne.2. Po upływie roku od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacy
jnego organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o zakończeniu restrukturyzacji, w której stwierdza umorzenie zobowiązań podlegających restrukturyzacji, jeżeli warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1, zostały spełnione.3. Warunki określone w art. 28 ust. 1 pkt 1, 4 i 5 uważa się za spełnione w przypadku przedłożenia przez PKP SA organowi restrukturyz
acyjnemu stosownego dokumentu, o którym mowa w art. 28 ust. 3.";9) uchyla się art.
24;10) dodaje się art. 24a w brzmieniu:
"Art. 24a. 1. Do restrukturyzacji finansowej zobowiązań PKP SA wobec budżetu państwa, z wyłączeniem zobowiązań określonych w art. 22, stosuje się tryb postępowania określony w art. 66 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.)
2. Urząd skarbowy może nie wyrazić zgody na przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych za zobowiązania, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy czynności te mogłyby spowodować szkodę dla interesu Skarbu Pań
stwa.";11) uchyla się art. 25;
12) art. 26 otrzymuje brzmienie:
"Art. 26. Z dniem złożenia wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 1, wstrzym
uje się wykonanie decyzji podjętych przed tym dniem, dotyczących egzekucji zobowiązań, o których mowa w art. 22 i art. 22a, a wszczęte postępowania egzekucyjne podlegają zawieszeniu do dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 23 ust. 2.";13) uchyla się art. 27;
14) w art. 28:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Podstawą umorzenia zobowiązań, o których mowa w art. 22, jest spełnienie przez PKP SA następują
cych warunków:1) nieprzekraczanie przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodz
enia powyżej średniorocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych założonego na dany rok w ustawie budżetowej,2) uregulowanie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób f
izycznych, ubezpieczeń społecznych, składki na Fundusz Pracy oraz wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, powstałych w okresie od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 1 marca 2003 r., w terminie do dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 1,3) terminowe regulowanie składki na ubezpieczenie emerytalne,
pozostałych składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, począwszy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 1,4) nieudzielanie poręczeń i gwarancji,
5) ni
edokonywanie darowizn, chyba że dotyczy to majątku przynoszącego straty oraz majątku, o którym mowa w art. 39 ust. 3 i 4, art. 47 i art. 81 ust. 1,6) wniesienie opłaty restrukturyzacyjnej w wysokości 1,5% od sumy należności objętych restrukturyzacją, pozostających we właściwości organu restrukturyzacyjnego, bez odsetek za zwłokę, i opłaty prolo
ngacyjnej oraz kosztów egzekucyjnych.",b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1e w brzmieniu:
"1a. Nie stanowi darowizny, o której mowa w ust. 1 pkt 5, częściowe um
1b. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony również w przypadku, gdy wymienione w tym przepisie zobowiązania lub zaległ
ości wraz z odsetkami za zwłokę nieobjęte restrukturyzacją zostaną przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 23 ust. 2, rozłożone na raty lub zostaną odroczone terminy ich zapłaty na zasadach określonych w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 1.1c. Opłata restrukturyzacyjna stanowi dochód budżetu państwa albo dochód odpowiedniego funduszu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.
1d. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje odpowiednim funduszom należności z tytułu opłaty restrukturyzacyjnej, proporcjonalnie do kwoty restruktur
yzowanych zobowiązań.1e. Jeżeli restrukturyzacji podlegają należności jednostek samorządu teryt
orialnego, opłata restrukturyzacyjna stanowi dochód tych jednostek.",c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Minister właściwy do spraw transportu nadzoruje spełnianie warunków wymienionych w ust. 1 oraz wydaje decyzje potwierdzające spełnienie w
arunków określonych w ust. 1 pkt 1, 4 i 5.";15) w art. 32:
a) ust. 1-3 otrz
"1. PKP SA w latach 2001-2004 wyemituje obligacje na podstawie przepisów o obligacjach o wartości nominalnej do 6 000 000 000 zł.
2. Środki pochodzące z emisji obligacji, o których mowa w ust. 1, o wartości nominalnej do 3 900 000 000 zł mogą być przeznaczone, z zastrzeżeniem ust. 4 i ust. 13, wyłącznie na:
1) w pierwszej kolejności - spłatę kredytów lub pożyczek wraz z odse
2) świadczenia przedemerytalne dla osób zwolnionych z PKP w 2000 r., wypłacane w latach 2000-2001, jednorazowe odprawy pieniężne dla pracowników zwalnianych w latach 2000-2002 z podmiotów wymienionych w art. 48, jednorazowe szkolenia, doradztwo zaw
odowe i społeczne dla pracowników, o których mowa w art. 56 ust. 1, oraz świadczenia socjalne z tytułu udzielonego urlopu kolejowego - w kwocie do 1 100 000 000 zł,3) spłatę zobowiązań oraz zapewnienie ciągłości procesu eksploatacy
jnego, w tym zakup materiałów i usług, zakupy i remonty kolejowych pojazdów szynowych, modernizację urządzeń związanych z ruchem kolejowym i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, w tym inwestycje - w kwocie do 1 450 000 000 zł, w tym:a) spłatę zobowiązań wobec przedsiębiorstw utworzonych z zakł
b) spłatę zobowiązań wobec przedsiębiorstw energetycznych oraz zakup energii i paliwa trakcyjnego - w kwocie do 300 000 000 zł,
c) spłatę zobowiązań eksploatacyjnych i inwestycyjnych związ
anych z modernizacją urządzeń ruchu kolejowego i bezpieczeństwem tego ruchu oraz zakupy kolejowych pojazdów szynowych - w kwocie do 700 000 000 zł,4) pokrycie zobowiązań głównych według stanu na dzień 31 grudnia 1998 r. z tytułu zobowiązań publicznoprawnych oraz zakupu mat
eriałów i usług, w szczególności leków i środków opatrunkowych jednostek kolejowej służby zdrowia, wydzielonych z PKP w celu utworzenia z nich samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - w kwocie do 45 000 000 zł,5) pokrycie kosztów usług świadczonych przez doradców prywatyz
acyjnych dla PKP SA - w kwocie do 6 000 000 zł,6) pokrycie kosztów emisji obligacji, z wyjątkiem kosztów wykupu obligacji oraz płatności z tytułu odsetek lub dyskonta,
7) spłatę zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonych oraz ubezpieczenie zdr
owotne wraz z odsetkami - w kwocie do 420 000 000 zł,8) dofinansowanie defic
ytowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych przez PKP lub PKP SA albo spółki utworzone przez PKP lub PKP SA.3. Wydatki na realizację celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-8, mogą być poniesione wyłącznie w zakresie, w jakim realizacja tych celów nie została sfinansowana środkami z kredytów lub pożyczek, o których mowa w ust. 6.",
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a-5c w brzmieniu:
"5a. Emisja obligacji oraz zaciąganie kredytów lub pożyczek, o których m
5b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przed wyrażeniem zgody, o której mowa w ust. 5a, dokona oceny zasadności takiej emisji, kosztów jej obsługi oraz możliwości spłaty przez PKP SA zobowiązań powstałych z tytułu emisji obligacji, ze szczególnym uwzględnieniem źr
ódeł finansowania spłaty tych zobowiązań, w tym przychodów z prywatyzacji spółek, o których mowa w art. 14 i art. 19.5c. Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie może wyrazić zg
ody, o której mowa w ust. 5a, jeżeli po dokonaniu oceny, o której mowa w ust. 5b, wynikać będzie, że PKP SA nie będzie w stanie wykonać zobowiązań z tytułu emisji obligacji objętych poręczeniami lub gwarancjami Skarbu Państwa.",c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów p
ublicznych, może udzielić, w imieniu Skarbu Państwa, poręczenia lub gwarancji spłaty za PKP lub PKP SA kredytu lub pożyczki i związanych z nimi odsetek albo gwarancji spłaty kredytu lub pożyczki, udzielonych przez bank będący nierezydentem lub zagraniczną instytucję finansową, wraz z odsetkami od tego kredytu lub pożyczki oraz innymi kosztami, jeżeli wymagają tego zasady lub zwyczaje międzynarodowe, przeznaczonych na realizację celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-8.",d) ust. 9-11 otrzymują brzmienie:
"9. Łączna kwota kredytów lub pożyczek, o których mowa w ust. 6, nie może przekroczyć kwoty 3 000 000 000 zł.
10. Jeżeli kredyt lub pożyczka, o których mowa w ust. 6, udzielone przez bank będący nierezydentem lub zagraniczną instytucję finansową, na cele okr
11. Łączne wydatki na finansowanie celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-8, ponoszone ze źródeł, o których mowa w ust. 1 lub w ust. 6, nie mogą prz
ekroczyć kwoty 3 900 000 000 zł, a w przypadku wyrażenia przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych zgody, o której mowa w ust. 5a, kwoty 6 000 000 000 zł.",e) ust. 13 otrzymuje brzmienie:
"13. Ze środków pochodzących z emisji
obligacji, o których mowa w ust. 1, oraz kredytów lub pożyczek, o których mowa w ust. 6, mogą być spłacone kredyty lub pożyczki wraz z odsetkami od tych kredytów lub pożyczek i innymi kosztami, udzielone PKP przez banki lub zagraniczne instytucje finansowe, przeznaczone na realizację celów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-7.",f) uchyla się ust. 18;
16) po art. 33 dodaje się art. 33a i art. 33b w brzmieniu:
"Art. 33a. Wszelkie środki finansowe pochodzące z kredytów, pożyczek i obl
Art. 33b. Do przeprowadzenia emisji obligacji oraz pozyskania kredytów ban
kowych i pożyczek, o których mowa w art. 32 ust. 1 i ust. 6, nie stosuje się ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 i Nr 113, poz. 984).";17) po rozdziale 4 dodaje się rozdział
4a w brzmieniu:"Rozdział 4a
Restrukturyzacja finansowa zobowiązań cywilnopra
wnychArt. 33c. 1. Restrukturyzacja finansowa zobowiązań cywilnoprawnych polega na zawarciu przez PKP SA ugody restrukturyzacyjnej z wierzycielami wierzytelności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Zobowiązania cywilnoprawne objęte poręczeniami lub gwarancjami Skarbu Państwa powstałe na skutek zaciągnięcia kredytów oraz w
yemitowania obligacji nie podlegają restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1.3. W celu rozpoczęcia restrukturyzacji finansowej zobowiązań, o kt
órych mowa w ust. 1, PKP SA składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego.4. Do wniosku o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego PKP SA załącza:
1) sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy oraz sprawoz
2) spis wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych, z wyłącz
eniem wierzycieli wierzytelności określonych w ust. 2, z podaniem wysokości wierzytelności każdego z nich z podziałem na poszczególne lata, oraz listę zabezpieczeń tych wierzytelności,3) spis dłużników, z podaniem wysokości długu każdego z nich z podziałem na poszczególne lata, oraz listę zabezpieczeń,
4) projekt ugody restrukturyzacyjnej lub inną ugodę zawartą z wi
erzycielami wierzytelności cywilnoprawnych wraz z informacją o przebiegu jej realizacji.Art. 33d. 1. Minister właściwy do spraw transportu wydaje decyzję o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego, zwaną dalej "decyzją restrukt
uryzacyjną", po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.2. Postępowanie restrukturyzacyjne może być wszczęte w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r.
Art. 33e. 1. Jeżeli ugoda restrukturyzacyjna, o której mowa w art. 33c ust. 1, nie zostanie zawarta w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia decyzji restrukturyzacyjnej, minister właściwy do spraw transportu wydaje decyzję o umorzeniu postępowania restrukturyz
acyjnego.2. Do ugody
restrukturyzacyjnej nie stosuje się przepisów rozdziału 8 w dziale II Kodeksu postępowania administracyjnego.Art. 33f. 1. Ugoda restrukturyzacyjna jest zawarta, jeżeli opowiedzą się za nią wierzyciele wierzytelności cywilnoprawnych mający łącznie ponad 50% ogólnej sumy wierzytelności przysługujących wierzycielom wymienionym w spisie, o którym mowa w art. 33c ust. 4 pkt 2.
2. Ugoda restrukturyzacyjna wiąże wierzycieli wierzytelności cywiln
oprawnych wymienionych w spisie, o którym mowa w art. 33c ust. 4 pkt 2.Art. 33g. 1. Przedmiotem ugody restrukturyzacyjnej może być restrukturyzacja zobowiązań cywilnoprawnych polegająca w szczególności na:
1) ich umorzeniu w całości lub w części,
2) rozłożeniu ich spłaty na raty,
3) odroczeniu terminu ich spłaty.
2. Warun
ki ugody, w zakresie ust. 1, mogą być różne dla różnych grup wierzycieli.Art. 33h. 1. Ugodę restrukturyzacyjną zawiera się w formie pisemnej pod ryg
orem nieważności.2. PKP SA przekazuje ugodę restrukturyzacyjną ministrowi właściw
emu do spraw transportu w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia.3. Ugoda restrukturyzacyjna może być wypowiedziana w czasie trw
ania postępowania restrukturyzacyjnego tylko z ważnych powodów i tylko przez wierzycieli wierzytelności cywilnoprawnych mających łącznie ponad 50% sumy wierzytelności objętych ugodą.4. W przypadku wypowiedzenia ugody restrukturyzacyjnej minister właściwy do spraw transportu umarza postępowanie restrukturyzacyjne.
Art. 33i. 1. Kwota umorzonych zobowiązań cywilnoprawnych PKP SA nie st
anowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.2. Wysokość umorzonych zobowiązań cywilnoprawnych, z wyjątkiem odsetek, w tym skapitalizowanych, stanowi koszt uzyskania prz
ychodu wierzyciela PKP SA objętego restrukturyzacją, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym:1) w całości, gdy wierzytelność była uprzednio zaliczona do prz
ychodów należnych,2) w 50%, gdy wierzytelność powstała w wyniku udzielenia kred
ytu lub pożyczki przez bank lub jednostkę organizacyjną uprawnioną do udzielania kredytów (pożyczek) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania.Art. 33j. 1. PKP SA jest obowiązana do wykonywania postanowień ugody r
estrukturyzacyjnej.2. Wykonanie postanowień ugody restrukturyzacyjnej stanowi podst
awę zakończenia postępowania restrukturyzacyjnego.3. Decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego wydaje minister właściwy do spraw transportu.
4. Decyzja, o której mowa w ust. 3, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Art. 33k. 1. Minister właściwy do spraw transportu umarza postępowanie r
estrukturyzacyjne, jeżeli upłynął termin zakończenia restrukturyzacji określony w decyzji restrukturyzacyjnej, a postanowienia ugody restrukturyzacyjnej nie zostały wykonane.2. Minister właściwy do spraw transportu może przed terminem zak
ończenia postępowania restrukturyzacyjnego, określonym w decyzji restrukturyzacyjnej, umorzyć postępowanie restrukturyzacyjne w przypadku, gdy PKP SA nie wykonuje postanowień ugody restrukturyzacyjnej.3. Pomimo umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego ugoda wiąże strony, chyba że jej postanowienia st
anowią inaczej.Art. 33l. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się również do spółek utworz
onych na podstawie art. 14, 15 i art. 19.";18) po art. 34 dodaje się art. 34a w brzmieniu:
"Art. 34a. Grunty, o których mowa w art. 34, z dniem 1 marca 2003 r. nie podle
gają komunalizacji na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191, z późn. zm.)2) .";19) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
"Art. 37a. 1. Grunty wchodzące w skład linii kolejowych pozostające w dniu 28 lutego 2003 r. we władaniu PKP SA, niestanowiące własności Ska
2. Do gruntów, o których mowa w ust. 1, PKP SA przysługuje z mocy prawa z dniem 1 marca 2003 r. prawo użytkowania wieczystego i prawo własności budynków, lokali i innych urządzeń znajdujących się na tych gruntach.
3. Nabycie prawa użytkowania wieczystego następuje bez wniesienia pierwszej opłaty.
4. Nabycie praw, o których mowa w ust. 1 i 2, potwierdza wojewoda, w drodze decyzji.
5. Nabycie praw, o których mowa w ust. 1 i 2, nie może naruszać praw osób trzecich.
6. Ostateczna decyzja, o której mowa w ust. 4, stanowi podstawę do
ujawnienia w księdze wieczystej prawa własności Skarbu Państwa i prawa użytkowania wieczystego PKP SA.7. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1, będzie ustalane i wypł
acane według zasad i trybu określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości, na wniosek dotychczasowego właściciela gruntu, złożony w okresie od dnia 1 marca 2003 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. Po upływie tego okresu roszczenie o odszkodowanie nie przysługuje. Roszczenie o odszkodowanie nie przysługuje również w przypadku, gdy grunt, o którym mowa w ust. 1, pozostawał do dnia 28 lutego 2003 r. w posiadaniu samoistnym PKP SA lub jej poprzedników prawnych nieprzerwanie przez okres co najmniej 30 lat.8. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 7, wypł
aca PKP SA.9. Podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość gruntu według
stanu z dnia 1 marca 2003 r., przy czym nie uwzględnia się wzrostu jego wartości spowodowanego trwałymi nakładami poczynionymi po utracie władania gruntem przez dotychczasowego właściciela.";20) w art. 38 wyrazy "o których mowa w art. 34 i art. 37" zast
ępuje się wyrazami "o których mowa w art. 34, 37 i art. 37a.";21) po art. 47 dodaje się art. 47a w brzmieniu:
"Art. 47a. 1. Jednostka samorządu terytorialnego, która w trybie przepisów
2. Przepisy ust. 1 stosuje się również do jednostki samorządu teryt
orialnego i spółdzielni mieszkaniowej, którym na podstawie art. 43 ust. 4 lub art. 81 ust. 1 ustawy przekazane zostały nieruchomości wraz z budynkami mieszkalnymi będącymi dotychczas w posiadaniu PKP lub PKP SA, a lokale mieszkalne zajmują osoby określone w art. 42 ust. 1.3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do nakładów zwiększających wartość nieruchomości poniesionych przez jednostkę samorządu t
erytorialnego lub spółdzielnię mieszkaniową.";22) w art. 48 wyrazy "w latach 2000-2002" zastępuje się wyrazami "w latach 2000-2003";
23) w art. 49 w ust. 1 i 2 wyrazy "w latach 2000-2002" zastępuje się wyrazami "w l
atach 2000-2003";24) art. 58 otrzymuje brzmienie:
"Art. 58.1. Świadczenia przedemerytalne dla osób zatrudnionych w PKP na podstawie stosunku pracy nawiązanego przed dniem 7 września 1999 r., a następnie w okresie po dniu 18 maja 2000 r., przed dniem 1 stycznia 2001 r. zwolnionych z PKP z przyczyn dotyczących z
akładu pracy, ustalone stosownie do przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, są finansowane od dnia 1 stycznia 2003 r. ze środków Funduszu Pracy, z zastrzeżeniem ust. 2.2. PKP SA refinansuje Funduszowi Pracy równowartość 10% kwoty wypłacanej na świadczenia przedemerytalne osobom, o których m
owa w ust. 1.3. Minister właściwy do spraw pracy, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właśc
iwym do spraw transportu, określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazywania przez PKP SA na konto Funduszu Pracy środków, o których mowa w ust. 2, mając w szczególności na uwadze zapewnienie terminowości przekazywania tych środków.4. Zobow
iązania PKP SA wobec Funduszu Pracy z tytułu finansowania świadczeń przedemerytalnych, o których mowa w ust. 1, powstałe do dnia 31 grudnia 2002 r., podlegają spłacie przez PKP SA do dnia 31 grudnia 2003 r.5. W okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dni
a spłaty zobowiązań, o których mowa w ust. 4, nie nalicza się odsetek od tych zobowiązań.";25) w art. 61 w ust. 3 skreśla się zdanie trzecie;
26) w art. 79:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Środki finansowe, o których mowa w ust. 1, uwzględniają kwoty
przeznaczone na nabywanie nowych kolejowych pojazdów szynowych, niezbędnych dla realizacji zadań określonych w ust. 1, w wysokości od 10 do 20% kwoty tych środków. Samorząd województwa może przekazać środki finansowe przeznaczone na nabywanie nowych kolejowych pojazdów szynowych przewoźnikom wyłonionym przy zastosowaniu przepisów o zamówieniach publicznych.",b) uchyla się ust. 3 i 4.
Art. 2.
W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z późn. zm.)
3) w art. 6 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:"1a) wydzielenie gruntów pod linie kolejowe oraz ich budowa i utrzymanie,".
Art. 3.
Uprawnieni pracownicy, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, którzy przed d
niem określonym w art. 62 ust. 3 nie złożyli pisemnego oświadczenia o zamiarze uczestnictwa w Funduszu Własności Pracowniczej, mają prawo, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, złożyć takie oświadczenie w wybranym przez PKP SA towarzystwie funduszy inwestycyjnych.
Art. 4.
Z dniem wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego, w trybie niniejszej ustawy,
umorzeniu z mocy prawa ulega postępowanie restrukturyzacyjne, prowadzone na podstawie art. 22-24 ustawy, o której mowa w art. 1, w dotychczasowym ich brzmieniu.
Art. 5.
Sprawy, o których mowa w art. 1 pkt 18, wszczęte a niezakończone prawomocną dec
yzją umarza się.
Art. 6.
Do restrukturyzacji PKP SA nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz.U. Nr 213, poz. 1800).
Art. 7.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2003 r.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały wymienione w Dz.U. z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070, Nr 130, poz. 1112, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1682 i Nr 240, poz. 2058 oraz z 2003 r. Nr 1, poz. 15.