Druk nr 339
17 lutego 2003 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt
przekazać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 41. posiedzeniu w dniu 13 lutego 2003 r. ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 13 lutego 2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu teryt
2) zakres i sposoby pos
tępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy- przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych dzi
ałań.2. W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza:
1) wymagania ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury;
2) walory architektoniczne i krajobrazowe;
3) wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych;
4) wymagania ochrony dziedzictwa
kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;5) wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także p
otrzeby osób niepełnosprawnych;6) walory ekonomiczne przestrzeni;
7) prawo własności;
8) potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;
9) potrzeby interesu publicznego.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) ładzie przestrzennym - należy przez to rozumieć takie ukształtowanie prz
2) zrównoważonym rozwoju - należy przez to rozumieć rozwój, o którym mowa w art. 3 pkt 50 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony śr
odowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271);3) środowisku - należy przez to rozumieć środowisko, o którym mowa w art. 3 pkt 39 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
4) interesie publicznym - należy przez to rozumieć uogólniony cel dążeń i działań, uwzględniających zobiektywizowane potrzeby ogółu społeczeństwa lub loka
lnych społeczności, związanych z zagospodarowaniem przestrzennym;5) inwestycji celu publi
cznego - należy przez to rozumieć działania o znaczeniu lokalnym (gminnym) i ponadlokalnym (powiatowym, wojewódzkim i krajowym), stanowiące realizację celów, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070, Nr 130, poz. 1112 i Nr 153, poz. 1271);6) obszarze przestrzeni publicznej - należy przez to rozumieć obszar o szczegó
lnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, określony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;7) obszarze problemowym - należy przez to rozumieć obszar szczególnego zjaw
iska z zakresu gospodarki przestrzennej lub występowania konfliktów przestrzennych wskazany w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub określony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;8) obszarze wsparcia - należy przez to rozumieć obszar określony w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz.U. Nr 48, poz. 5
50, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085, Nr 111, poz. 1197 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 66, poz. 596);9) obszarze metropolitalnym - należy przez to rozumieć obszar wielkiego miasta oraz powiązanego z nim funkcjonalnie bezpośredniego otoczenia ustalony w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju;
10) dobrach kultury współczesnej - należy przez to rozumieć niebędące zabytkami dobra kultury, takie jak pomniki, miejsca pamięci, budynki, ich wnętrza i det
ale, zespoły budynków, założenia urbanistyczne i krajobrazowe, będące uznanym dorobkiem współcześnie żyjących pokoleń, jeżeli cechuje je wysoka wartość artystyczna lub historyczna;11) terenie zamkniętym - należy przez to rozumieć teren zamknięty, o którym m
owa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 110, poz. 1189, Nr 115, poz. 1229 i Nr 125, poz. 1363);12) działce budowlanej - należy przez to rozumieć nieruchomość, o której mowa w art. 4 pkt 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchom
ościami;13) uzbrojeniu terenu - należy przez to rozumieć urządzenia, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 si
erpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami;14) dostępie do drogi publicznej - należy przez to rozumieć bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odp
owiedniej służebności drogowej;15) standardach -
należy przez to rozumieć zbiory i zakresy wymagań dotyczących opracowań i dokumentów planistycznych oraz zasady stosowania w nich kategorii i parametrów dotyczących zagospodarowania przestrzennego;16) parametrach i wskaźnikach urbanistycznych - należy przez to rozumieć par
ametry i wskaźniki ustanawiane w dokumentach planistycznych, zgodnie z przepisami, o których mowa w art. 10 ust. 4, art. 16 ust. 2 i art. 40;17) walorach ekonomicznych przestrzeni - należy przez to rozumieć te cechy prz
estrzeni, które można określić w kategoriach ekonomicznych;18) wartości nieruchomości - należy przez to rozumieć wartość rynkową nier
uchomości.Art. 3.
1. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchw
alanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.2. Prowad
zenie, w granicach swojej właściwości rzeczowej, analiz i studiów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, odnoszących się do obszaru powiatu i zagadnień jego rozwoju, należy do zadań samorządu powiatu.3. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzen
nej w województwie, w tym uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa, należy do zadań samorządu województwa.4. Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej państwa, wyrażonej w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, należy do zadań Rady Min
istrów.Art. 4.
1. Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodar
owania przestrzennego.2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego okre
ślenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydawanej na podstawie przepisów odrębnych, przy czym:1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji u
stala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.3. W odniesien
iu do terenów zamkniętych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ustala się tylko granice tych terenów oraz granice ich stref ochronnych. W strefach ochronnych ustala się ograniczenia w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenów, w tym zakaz zabudowy.Art. 5.
Opracowywanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz mie
jscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest projektowaniem zagospodarowania przestrzennego, odpowiednio w skali regionalnej i lokalnej, w rozumieniu art. 2 ust. 3 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz.U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 221).Art. 6.
1. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.
2. Każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do:
1) zagospodarowania
terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich;2) ochrony własnego interesu prawnego, przy zagospodarowaniu terenów należą
cych do innych osób lub jednostek organizacyjnych.Art. 7.
1. Organem doradczym ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w sprawach p
lanowania i zagospodarowania przestrzennego jest Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.2. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkani
owej powołuje i odwołuje przewodniczącego i członków komisji, o której mowa w ust. 1, oraz ustala, w drodze zarządzenia, regulamin określający organizację i tryb jej działania.3. Marszałek województwa, wójt, burmistrz albo prezydent miasta powołuje, z z
astrzeżeniem ust. 4 i 5, odpowiednio wojewódzką albo gminną komisję urbanistyczno-architektoniczną, jako organ doradczy, oraz ustala, w drodze regulaminu, jej organizację i tryb działania.4. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta może powierzyć gminnej komisji urban
istyczno-architektonicznej powołanej w innej gminie, pełnienie funkcji organu doradczego, na mocy porozumienia zawartego z odpowiednim wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta.5. Przy starostach powiatów mogą być powoływane powiatowe komisje urbanistyc
zno-architektoniczne jako organy doradcze starostów powiatów oraz, na podstawie stosownych porozumień, wójtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast wchodzących w skład tych powiatów, które nie powołały gminnych komisji lub nie powierzyły funkcji pełnienia organu doradczego komisji powołanej w innej gminie, w trybie określonym w ust. 4.6. Organy doradcze, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 3 i 5, składają się z osób o wykształceniu i przygotowaniu fachowym związanym bezpośrednio z teorią i praktyką planowania przestrzennego, w tym co najmniej w połowie z osób rek
omendowanych przez branżowe stowarzyszenia i samorządy zawodowe.Rozdział 2
Planowanie przestrzenne w gminie
Art. 8.
1. W celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospod
arowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium".2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza studium, uwzględniając zasady
określone w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, ustalenia strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju gminy, o ile gmina dysponuje takim opracowaniem.3.
Studium sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych gminy.4. Ustalenia studium s
ą wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.5. Studium nie jest aktem prawa miejscowego.
Art. 9.
1. W studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające w szczególności z:
1) dotychczasowego przeznaczenia, zagospodarowania i uzbrojenia terenu;
2) stanu ładu przestrzennego i wymogów jego ochrony;
3) stanu środowiska, w tym stanu rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz wymogów ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
4) stanu dzied
zictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;5) warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia;
6) zagrożenia bezpieczeństwa ludności i jej mienia;
7) potrzeb i możliwości rozwoju gminy;
8) stanu prawnego gruntów;
9) występowania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odrę
bnych;10) występowania obszarów naturalnych zagrożeń geologic
znych;11) występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podzie
mnych;12) występowania terenów górniczych wyznac
zonych na podstawie przepisów odrębnych;13) stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia upo
rządkowania gospodarki wodno-ściekowej, energetycznej oraz gospodarki odpadami;14) zadań służących realizacji ponadlokalnych celów publ
icznych.2. W studium
określa się w szczególności:1) kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów;
2) kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny wyłączone spod zabudowy;
3) obsza
ry oraz zasady ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk;4) obszary i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultu
ry współczesnej;5) kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
6) obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o zn
aczeniu lokalnym;7) obszary, na których rozmieszczone będą inwestycje celu publicznego o zn
aczeniu ponadlokalnym, zgodnie z ustaleniami zagospodarowania przestrzennego województwa i ustaleniami programów, o których mowa w art. 48 ust. 1;8) obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zag
ospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 oraz obszary przestrzeni publicznej;9) obszary, dla których gmina zamierza sporządzić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;
10) kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcy
jnej;11) obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas zie
mnych;12) obiekty lub obszary, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar
ochronny;13) obszary pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich
ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady (Dz.U. Nr 41, poz. 412 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271);14) obszary wymagające przekształceń, rehabilitacji lub r
ekultywacji;15) granice terenów zamkniętych i ich stref och
ronnych;16) inne obszary problemowe, w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospod
arowania występujących w gminie.3. Obowiązek przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 8, powstaje po upływie 3 miesięcy od dnia ustanowienia tego obowiązku.
4. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkani
owej określi, w drodze rozporządzenia, wymagany zakres projektu studium w części tekstowej i graficznej, uwzględniając w szczególności wymogi dotyczące materiałów planistycznych, skali opracowań kartograficznych, stosowanych oznaczeń, nazewnictwa, standardów oraz sposobu dokumentowania prac planistycznych.Art. 10.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po podjęciu przez radę gminy uchwały o prz
ystąpieniu do sporządzania studium, kolejno:1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zw
yczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie krótszy jednak niż 21 dni od dnia ogłoszenia;2) zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opini
owania projektu studium;3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1;
4) sporządza projekt studium, uwzględniając ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa; w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub niewprowadzenia do planu zagospodarow
ania przestrzennego województwa zadań rządowych, uwzględnia ustalenia programów, o których mowa w art. 47 ust. 1;5) uzyskuje od gminnej lub innej właściwej, w rozumieniu art. 7, komisji urban
istyczno-architektonicznej opinię o projekcie studium;6) uzgadnia projekt studium z zarządem województwa w zakresie jego zgodności z ustal
eniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa;7) uzgadnia projekt studium z wojewodą w zakresie jego zgodności z ustaleniami program
ów, o których mowa w art. 47 ust. 1;8) występuje o opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium do:
a) starosty powiatowego,
b) gmin sąsiednich,
c) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
d) właściwych organów wojskowych, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa,
e) dyrektora właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania p
asa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,f) właściwego organu nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania ter
enów górniczych,g) właściwego organu administracji geologicznej,
h) ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania o
bszarów ochrony uzdrowiskowej;9) wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgo
dnień;10) ogłasza, w sposób określony w pkt 1, o wyłożeniu projektu studium do p
ublicznego wglądu na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt do publicznego wglądu na okres co najmniej 30 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w tym projekcie studium rozwiązaniami;11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu studium, nie krótszy niż 21 dni od dnia zakończenia okresu wyłoż
enia studium;12) przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą ni
euwzględnionych uwag, o których mowa w pkt 11.Art. 11.
1. Studium uchwala rada gminy, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uw
ag, o których mowa w art. 10 pkt 11.2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwałę o uchw
aleniu studium wraz z załącznikiem graficznym, o którym mowa w art. 13 ust. 2, oraz dokumentacją prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi.3. Jeżeli rada gminy nie uchwaliła studium, nie przystąpiła do jego zmiany albo,
uchwalając studium, nie określiła w nim obszarów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim, ujętych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub w programach, o których mowa w art. 47 ust. 1, wojewoda, po podjęciu czynności zmierzających do uzgodnienia terminu realizacji tych inwestycji i warunków wprowadzenia tych inwestycji do studium, wzywa radę gminy do uchwalenia studium lub jego zmiany w wyznaczonym terminie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda sporządza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego albo jego zmianę dla obszaru, którego dotyczy zaniechanie gminy, w zakresie koniecznym dla możliwości realizacji inwestycji celu publicznego oraz wydaje w tej sprawie zarządzenie zastępcze. Przyjęty w tym trybie plan wywołuje skutki prawne takie, jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, ko
szty sporządzenia planu ponosi w całości gmina, której obszaru dotyczy zarządzenie zastępcze.Art. 12.
1. Koszty sporządzenia studium obciążają budżet gminy.
2. Koszty sporządzenia lub zmiany studium wynikające z rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym obciążają odpowiednio budżet państwa, budżet sejmiku województwa albo budżet powiatu.
Art. 13.
1. W celu ustalenia przeznaczenia terenów, w tym dla inwestycji celu publicznego, oraz określenia sposobów ich zagospodarowania i zabudowy rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zwanego dalej "planem miejscowym", z zastrzeżeniem ust. 6.
2. Integralną częścią uchwały, o której mowa w ust. 1, jest załącznik graficzny przedstawiający granice obszaru objętego projektem planu.
3. Plan miejscowy, w wyniku którego następuje zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, sporządza się dla całego obszaru wyznaczonego w studium.
4. Uchwałę, o której mowa w ust. 1, rada gminy podejmuje z własnej inicjatywy lub na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.
5. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 1, wójt, burmistrz albo prezydent miasta wykonuje niezbędne analizy dotyczące zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami st
udium, przygotowuje niezbędne podkłady mapowe do opracowania planu oraz ustala niezbędny zakres prac planistycznych.6. Planu miejscowego nie sporządza się dla terenów zamkniętych.
7. Plan miejscowy sporządza się obowiązkowo, jeżeli wymagają tego przepisy odrę
bne.8. Plan miejscowy jest aktem prawa miejscowego.
Art. 14.
1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu miejscowego, zawi
erający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem.2. W planie miejscowym określa się obowiązkowo:
1) przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznac
2) zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
3) zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego;
4) zasady ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury wspó
łczesnej;5) wy
magania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;6) kategorie, parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodar
owania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i wskaźniki intensywności zabudowy;7) granice i sposoby za
gospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów, w tym terenów górniczych, a także narażonych na niebezpieczeństwo powodzi oraz zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;8) szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości objętych pl
anem miejscowym;9) szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich uży
tkowaniu, w tym zakaz zabudowy;10) zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
11) sposoby tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania ter
enów;12) stawkę procentową, na podstawie której ustala się opłatę, o której mowa w art. 35 ust. 4.
3. W planie miejscowym określa się w zależności od potrzeb:
1) granice obsza
rów wymagających przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości;2) granice obszarów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury tec
hnicznej;3) granice obszarów wymagających przekształceń lub rekultywacji;
4) granice terenów pod budowę obiektów
handlowych, o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 8;5) granice terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz terenów służących organ
izacji imprez masowych;6) granice pomników zagłady oraz ich stref ochronnych, a także ograniczenia d
otyczące prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej, określone w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady.Art. 15.
1. Plan miejscowy sporządza się w skali 1:1000, z wykorzystaniem urzędowych kopii map zasadniczych albo w przypadku ich braku map katastralnych, gromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym. W szczególnie uzasadni
onych przypadkach dopuszcza się stosowanie map w skali 1:2000.2. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszka
niowej określi, w drodze rozporządzenia, wymagany zakres projektu planu miejscowego w części tekstowej i graficznej, uwzględniając w szczególności wymogi dotyczące materiałów planistycznych, skali opracowań kartograficznych, stosowanych oznaczeń, nazewnictwa, standardów oraz sposobu dokumentowania prac planistycznych.3. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkani
owej, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób uwzględniania w zagospodarowaniu przestrzennym potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, uwzględniając w szczególności problematykę związaną z:1) przygotowaniem i przeciwdziałaniem zagrożeniom zewnętrznym, a zwłaszcza agresji militarnej;
2) przygotowaniem i przeciwdziałaniem zagrożeniom wewnętrznym, a zwłaszcza zagrożeniom bezpieczeństwa i porządku publicznego, katastrofom i klęskom żywiołowym oraz zagrożeniom gospodarczym i ekonomicznym.
Art. 16.
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o
przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego kolejno:1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zw
yczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu, nie krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia;2) zawiadamia, na piśmie, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania pl
anu;3) rozpatruje wnioski, o
których mowa w pkt 1, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania;4) sporządza projekt planu miejscowego wraz z prognozą oddziaływania na śr
odowisko, uwzględniając ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;5) sporządza prognozę skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego, z uwzględnieniem art. 35;
6) uzyskuje opinie o projekcie planu:
a) gminnej lub innej właściwej, w rozumieniu art. 7, komisji urbanistyc
zno-architektonicznej,b) wó
jtów, burmistrzów gmin albo prezydentów miast, graniczących z obszarem objętym planem, w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym;7) uzgadnia projekt planu z:
a) wojewodą, zarządem województwa, zarządem powiatu w zakresie o
dpowiednich zadań rządowych i samorządowych,b) właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków,
c) organami właściwymi do uzgadniania projektu planu na podstawie przep
isów odrębnych,d) właściwym zarządcą drogi, jeżeli sposób zagospodarowania gruntów przyległych do pasa drogowego lub zmiana tego sposobu mogą mieć wpływ na ruch drogowy lub samą drogę,
e) właściwymi organami wojskowymi, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa,
f) dyrektorem właściwego urzędu morskiego w zakresie zagospodarowania pasa technic
znego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani,g) właściwym organem nadzoru górniczego w zakresie zagospodarowania t
erenów górniczych,h) właściwym organem administracji geologicznej w zakresie terenów zagr
ożonych osuwaniem się mas ziemnych,i) m
inistrem właściwym do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarów ochrony uzdrowiskowej;8) uzyskuje zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
9) wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokona
nych uzgodnień;10) ogłasza, w sposób określony w pkt 1, o wyłożeniu projektu planu do publiczn
ego wglądu na co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami;11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby f
izyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu planu, nie krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia planu;12) rozpatruje uwagi, o których mowa w pkt 11, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania;
13) wprowadza zmiany
do projektu planu miejscowego wynikające z rozpatrzenia uwag, o których mowa w pkt 11, a następnie w niezbędnym zakresie ponawia uzgodnienia;14) przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz z listą nieuwzglę
dnionych uwag, o których mowa w pkt 11.Art. 17.
1. Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ust
alenia przyjęte w projekcie planu, wyłożonym do publicznego wglądu, o którym mowa w art. 16 pkt 10.2. Uwagi do projektu planu należy wnieść na piśmie, w terminie 14
dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia projektu planu miejscowego do publicznego wglądu.3. Jako wniesione na piśmie uznaje się również uwagi i wnioski przekazane drogą
elektroniczną i zaopatrzone w certyfikowany podpis elektroniczny.Art. 18.
1. Jeżeli rada gminy stwierdzi konieczność dokonania zmian w przedstawionym do
uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu planu - czynności, o których mowa w art. 16, ponawia się w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian.2. Przedmiotem ponowionych czynności może być jedynie część projektu planu objęta zmianą.
Art. 19.
1. Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia u
wag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, ich terminie budowy oraz zasadach finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych.2. Wój
t, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia wojewodzie uchwałę, o której mowa w ust. 1, zawierającą część tekstową i graficzną, oraz dokumentację prac planistycznych w celu oceny ich zgodności z przepisami prawnymi.Art. 20.
1. Koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają budżet gminy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Koszty sporządzenia planu miejscowego obciążają:
1) budżet państwa - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią kons
2) budżet województwa - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią ko
nsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu wojewódzkim;3) budżet powiatu - jeżeli jest on w całości lub w części bezpośrednią kons
ekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym;4) inwestora realizującego inwestycję celu publicznego - w części, w jakiej jest on bezpośrednią konsekwencją zamiaru real
izacji tej inwestycji.Art. 21.
Jeżeli plan miejscowy obejmuje obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości, rada gminy, po jego uchwaleniu, podejmuje uchwałę o przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości, zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami.
Art. 22.
Organy, o których mowa w art. 10 pkt 5, 6, 7 i 8 oraz art. 16 pkt 6 i 7, w zakresie swojej właściwości rzeczowej i miejscowej są obowiązane do współpracy przy sporządzaniu odpowiednio projektu studium albo projektu planu miejscowego, polegającej na wyrażaniu opinii, składaniu wniosków oraz udostępnianiu informacji.
Art. 23.
1. Organy, o których mowa w art. 10 pkt 5, 6, 7 i 8 oraz art. 16 pkt 6 i 7, w zakresie swojej właściwości rzeczowej lub miejscowej, uzgadniają, na swój koszt, odp
owiednio projekt studium albo projekt planu miejscowego.2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta może uznać za uzgodniony projekt studium albo projekt planu miejscowego w przypadku w którym organy, o których mowa w ust. 1, nie określą warunków, na jakich uzgodnienie może nastąpić, i nie powołają podstawy prawnej uzasadniającej ich określenie.
Art. 24.
1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala termin dokonania uzgodnień albo przedstawienia opinii przez organy, o których mowa w art. 22, nie krótszy niż 21 dni od dnia udostępnienia projektu studium albo projektu planu miejscowego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.
2. Nieprzedstawienie stanowiska lub warunków określonych w art. 23 w terminie, o którym mowa w ust. 1, uważa się za równoznaczne odpowiednio z uzgodnieniem lub zaopiniow
aniem projektu.Art. 25.
1. Organ, z którym uzgodniono projekt studium lub projekt planu miejscowego, po
2. Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1, działa w ramach zespolonej administracji powiatowej lub w ramach samorządu województwa i wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej, Skarb Państwa ponosi koszty zmiany studium i planu mie
jscowego lub ich projektów jedynie wówczas, gdy zmiana stanowiska organu wynika ze zmiany ustawy lub z wiążących ten organ nowych ustaleń właściwego organu administracji rządowej.Art. 26.
Zmiana studium lub planu miejscowego następuje w takim trybie, w jakim są one
uchwalane.Art. 27.
1. Naruszenie zasad sporządzania studium
lub planu miejscowego, istotne naruszenie trybu ich sporządzania, a także naruszenie właściwości organów w tym zakresie, powodują nieważność uchwały rady gminy w całości lub części.2. Jeżeli rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody, stwierdzające nieważność uchwały w sprawie studium lub planu miejscowego, stanie się prawomocne z powodu niezł
ożenia przez gminę, w przewidzianym terminie, skargi do sądu administracyjnego lub jeżeli skarga zostanie przez sąd odrzucona albo oddalona, czynności, o których mowa w art. 10 i 16, ponawia się w zakresie niezbędnym do doprowadzenia do zgodności projektu studium lub planu z przepisami prawnymi.Art. 28.
1. Uchwała rady gminy w sprawie uchwalenia planu miejscowego obowiązuje od dnia wejścia w życie w niej określonego, jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
2. Uchwała, o której mowa w ust. 1, podlega również publikacji na stronie internet
owej gminy.Art. 29.
1. Każdy ma prawo wglądu do studium lub planu miejscowego oraz otrzymania z nich wypisó
w i wyrysów.2. Za wydane wypisy i wyrysy pobiera się opłatę administracyjną, w wysokości o
dpowiadającej poniesionym kosztom ich przygotowania, zgodnie z przepisami o podatkach i opłatach lokalnych.Art. 30.
1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi rejestr planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę, gromadzi materiały z nimi związane oraz odpowiada za przechowywanie ich oryginałów, w tym również uchylonych i nieobowiązujących.
2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta jest obow
iązany przekazać staroście kopię uchwalonego studium lub planu miejscowego, nie później niż w dniu ich wejścia w życie.Art. 31.
1. W celu oceny aktualności studium i planów miejscowych wójt, burmistrz albo pr
ezydent miasta dokonuje analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, ocenia postępy w opracowywaniu planów miejscowych i opracowuje wieloletnie programy ich sporządzania w nawiązaniu do ustaleń studium, z uwzględnieniem decyzji zamieszczonych w rejestrach, o których mowa w art. 57 ust. 1-3 i art. 67, oraz wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany planu miejscowego.2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przekazuje radzie gminy wyniki analiz, o których mowa w ust. 1, po uzyskaniu opinii gminnej lub innej właściwej, w roz
umieniu art. 7, komisji urbanistyczno-architektonicznej, co najmniej raz w czasie kadencji rady. Rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie aktualności studium i planów miejscowych, a w przypadku uznania ich za nieaktualne, w całości lub w części, podejmuje działania, o których mowa w art. 26.3. Przy podejmowaniu uchwały, o której mowa w ust. 2, rada gminy bierze pod uwagę w szczególności zgodność projektu studium albo planu miejscowego z wymogami wynikającymi z przepisów art. 9 ust. 1 i 2, art. 14 oraz art. 15 ust. 1.
Art. 32.
Jeżeli w wyniku zmiany ustaw zachodzi konieczność zmiany studium lub planu miejscowego, czynności, o których mowa w art. 10 i 16, wykonuje się odpowiednio w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian.
Art. 33.
1. Wejście w życie planu miejscowego powoduje utratę mocy obowiązującej innych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich części odnoszących się do obję
tego nim terenu.2. Utrata mocy obowiązującej planu miejscowego nie powoduje wygaśnięcia decyzji administracyjnych wydanych na podstawie tego planu, z wyjątkiem decyzji o w
arunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dla których do dnia wejścia w życie nowego planu miejscowego nie wydano pozwolenia na budowę, a których treść jest sprzeczna z ustaleniami nowego planu.3. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji, o których mowa w ust. 2, następuje w trybie art. 162 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 34.
1. Tereny, których przeznaczenie plan miejscowy zmienia, mogą być wykorzystywane w sposób dotychczasowy do czasu ich zagospodarowania zgodnie z tym planem, chyba że w planie ustalono inny sposób ich tymczasowego zagospodarow
ania.2. W przypadku ustalenia w planie, o którym mowa w ust. 1, sposobu tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenu wójt, burmistrz albo prezydent miasta orzeka o sposobie i terminie jego zagospodarowania, urządzania i użytk
owania w drodze decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.Art. 35.
1. Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychcz
asowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może, z zastrzeżeniem ust. 2, żądać od gminy:1) odszkodowania za poni
esioną rzeczywistą szkodę albo2) wykupienia nieruchomości lub jej części.
2. Realizacja roszczeń, o których mowa w ust 1, może nastąpić również w drodze z
aoferowania przez gminę właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu nieruchomości zamiennej. Z dniem zawarcia umowy zamiany roszczenia wygasają.3. Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel albo użytkownik wieczysty sprzedaje tę nieruchomość i nie skorzystał z praw, o których mowa w ust. 1 i 2, może żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchom
ości.4. Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel albo użytkownik wieczysty sprzedaje tę ni
eruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę, ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.5. W razie
stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego, w części lub w całości, odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, albo opłata, o której mowa w ust. 4, podlegają zwrotowi odpowiednio na rzecz gminy lub na rzecz aktualnego właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości.6. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, w razie stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego w części lub w całości gmina może żądać od aktualnego właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości zwrotu kwoty stanowiącej równowartość wypłaconego odszkodow
ania.Art. 36.
1. Wysokość odszkodowania z tytułu obniżenia wartości nieruchomości, o którym mowa w art. 35 ust. 3, oraz wysokość opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchom
ości, o której mowa w art. 35 ust. 4, ustala się na dzień jej sprzedaży. Obniżenie oraz wzrost wartości nieruchomości stanowią różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem.2. Opłatę, o której mowa w ust. 1, pomniejsza się o wartość nakładów poniesionych przez właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości w okresie między uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego a dniem sprzedaży nieruchomości, j
eżeli nakłady te miały wpływ na wzrost wartości tej nieruchomości.3.
Roszczenia, o których mowa w art. 35 ust. 3, można zgłaszać w terminie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące.4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do opłat, o których mowa w art. 35 ust. 4.
5. Notariusz, w te
rminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy sprzedaży nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z tego aktu.6. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę, o której mowa w art. 36 ust. 4, w drodze decyzji, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego, o kt
órym mowa w ust. 5.7. Właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, przed jej sprzedażą może żądać od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta ustalenia, w drodze decyzji, w
ysokości opłaty, o której mowa w art. 35 ust. 4.8. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta przedstawia okresowo - odpowiednio do potrzeb, lecz co najmniej raz
w roku na sesji rady gminy informację o zgłoszonych żądaniach, o których mowa w art. 35 ust. 1-3 i ust. 5, i wydanych decyzjach, o których mowa w ust. 6 i 7.9. Wykonanie obowiązku wynikającego z roszczeń, o których mowa w art. 35 ust. 1-3, powinno nastąpić w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, chyba że strony postanowią inaczej. W przypadku opóźnienia w wypłacie odszkodowania lub w wykupie nieruchomości właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu ni
eruchomości przysługują odsetki ustawowe.10.
Spory w sprawach, o których mowa w art. 35 ust. 1-3 i ust. 5, rozstrzygają sądy powszechne.11. Zasady określania wartości nieruchomości oraz osoby uprawnione do określania tej wartości ustalają przepisy o gospodarce nieruchomościami.
Rozdział 3
Planowanie przestrzenne w województwie
Art. 37.
Organy samorządu województwa sporządzają plan zagospodarowania przestrzennego województwa, prowadzą analizy i studia oraz opracowują koncepcje i programy, odn
oszące się do obszarów i problemów zagospodarowania przestrzennego odpowiednio do potrzeb i celów podejmowanych w tym zakresie prac.Art. 38.
1. Sejmik województwa podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa.
2. Plan zagospodarowania przestrzennego wojewód
ztwa sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych województwa.3. W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia str
ategii rozwoju województwa oraz określa się w szczególności:1) podstawowe elementy sieci osadnic
zej województwa i ich powiązań komunikacyjnych oraz infrastrukturalnych, w tym kierunki powiązań transgranicznych;2) system obszarów chronionych, w tym obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
3) rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, a w szczególności obiektów infrastruktury społecznej, technicznej, transportu, t
urystyki oraz gospodarki morskiej i gospodarki wodnej;4) obszary problemowe wraz z zasadami ich zagospodarowania oraz obszary metropolitalne;
5) obszary wsparcia;
6) obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi;
7) granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;
8) obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin.
4. W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1, oraz programy, o których mowa w art. 47 ust. 1.
5. W planie zagospoda
rowania przestrzennego województwa umieszcza się te inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, o których mowa w ust. 3 pkt 3, które zostały ustalone w dokumentach przyjętych przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Ministrów, właściwego ministra lub sejmik województwa, zgodnie z ich właściwością.6. Dla obszaru metropolitalnego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego jako część planu zagospodarowania przestrzennego w
ojewództwa.Art. 39.
Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, wymagany zakres projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa w części tekstowej i graficznej, uwzględniając w szcz
ególności wymogi dotyczące materiałów planistycznych, skali opracowań kartograficznych, stosowanych oznaczeń, nazewnictwa, standardów oraz sposobu dokumentowania prac planistycznych.Art. 40.
1. Po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa marszałek województwa kole
jno:1) ogłasza w prasie ogólnopolskiej oraz przez obwieszczenie w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędzie marszałkowskim i urzędzie wojewódzkim o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących planu, nie krótszy niż 3 miesiące od dnia ogłoszenia;
2) zawiadamia na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu instytucje i organy właściwe do uzgadniani
a i opiniowania planu;3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1;
4) sporządza projekt planu zagospodarowania przestrzennego województwa wraz z prognozą oddziaływania na środowisko;
5) uzyskuje od wojewódzkiej komisji urbanistyczno-architektoniczne
j opinię o projekcie planu;6) występuje o opinię o projekcie planu do instytucji i organów, o których mowa w pkt 2, a także do wojewody, zarządów powiatów, wójtów, burmistrzów gmin i prezydentów miast położonych na terenie województwa oraz rządowych i samorządowych organów administracji publicznej na terenach przyległych do granic województwa oraz uzgadnia projekt z organami określonymi w przep
isach odrębnych;7) przedstawia projekt planu ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, g
ospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w celu stwierdzenia jego zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju i programami rządowymi, o których mowa w art. 47 ust. 1;8) przedstawia projekt planu sejmikowi województwa do uchwalenia.
2. Do opiniowania i uzgad
niania projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa stosuje się odpowiednio przepisy art. 22-25, z wyjątkiem terminu dokonania uzgodnień i przedstawienia opinii, który nie powinien być krótszy niż 40 dni od dnia udostępnienia projektu planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.Art. 41.
1. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa uchwala sejmik województwa.
2. Uchwałę sejmiku województwa o uchwaleniu planu zagospodarowania przestrze
nnego województwa wraz z dokumentacją prac planistycznych marszałek województwa przekazuje wojewodzie w celu oceny zgodności z przepisami prawnymi oraz ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym.3. Zmiana planu zagospodarowania przestrzennego województwa następuje w trybie, w jakim jest uchwalany
ten plan.Art. 42.
1. Koszty sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa obciążają budżet sejmiku województwa, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Koszty sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa obciążają budżet państwa albo inwestora realizującego inwestycję celu publicznego o znaczeniu krajowym w części, w jakiej sporządzenie tego planu jest bezpośrednią konsekwencją zamierzeń realizacji tej inwestycji.
Art. 43.
1. Realizacja ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego województwa może nastąpić po ich wprowadzeniu do planu miejscowego.
2. Ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa wprowadza się do planu miejscowego po uprzednim uzgodnieniu terminu realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu po
nadlokalnym i warunków wprowadzenia ich do planu miejscowego.3. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 2, przeprowadza marszałek województwa z wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta.
4. Koszty wprowadzenia ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego
województwa do planu miejscowego oraz zwrotu wydatków na odszkodowania, o których mowa w art. 35, a także kwoty przeznaczone na pokrycie zwiększonych kosztów realizacji zadań gminnych są ustalane w umowie zawartej pomiędzy marszałkiem województwa a wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta. Przepisy art. 20 stosuje się odpowiednio.5. Spory dotyczące spraw, o których mowa w ust. 2-4, rozstrzygają sądy p
owszechne.Art. 44.
Plan zagospodarowania przestrzennego województwa podlega okresowej ocenie. Zarząd województwa, co najmniej raz w czasie kadencji sejmiku, dokonuje przeglądu zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, opracowuje raport o jego stanie w zakresie określ
onym w art. 38 ust. 3 oraz sporządza ocenę realizacji inwestycji, o których mowa w art. 38 ust. 5, podlegającą zaopiniowaniu przez wojewódzką komisję urbanistyczno-architektoniczną. Wyniki tego przeglądu oraz raport jest przedstawiany sejmikowi województwa.Rozdział 4
Planowanie przestrzenne na szczeblu krajowym
Art. 45.
Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej koordynuje zgodność planów zagospodarowania przestrzennego województw z ko
ncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju oraz we współpracy z Prezesem Rządowego Centrum Studiów Strategicznych prowadzi współpracę transgraniczną i przygraniczną w zakresie zagospodarowania przestrzennego, a także przygotowuje okresowe raporty o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju.Art. 46.
1. Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, uwzględniając cele zawarte w rząd
owych dokumentach strategicznych:1) sporządza koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju, która uwzglę
dnia zasady zrównoważonego rozwoju kraju w oparciu o przyrodnicze, kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania, o których mowa w przepisach odrębnych, a także prowadzi współpracę zagraniczną w tym zakresie;2) prowadzi analizy i studia, opracowuje koncepcje oraz sporządza programy o
dnoszące się do obszarów i zagadnień pozostających w zakresie programowania strategicznego oraz prognozowania rozwoju gospodarczego i społecznego, współpracując z właściwymi ministrami oraz z centralnymi organami administracji rządowej.2. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju określa uwarunkowania, cele i kierunki zrównoważonego rozwoju kraju oraz działania niezbędne do jego osiągnięcia, a w szczególności:
1) podstawowe elementy krajowej sieci osadniczej, z wyodrębnieniem obszarów metropolitalnych;
2) wymagania z zakresu ochrony środowiska i zabytków, z uwzględnieniem o
3) roz
mieszczenie infrastruktury społecznej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym;4) rozmieszczenie obiektów infrastruktury technicznej i transportowej, strategicz
nych zasobów wodnych i obiektów gospodarki wodnej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym;5) ob
szary problemowe o znaczeniu krajowym, w tym obszary zagrożeń wymagających szczegółowych studiów i planów.3. Rada Ministrów przyjmuje koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju oraz okresowe raporty o stanie zagospodarowania kraju. Przyjmując koncepcję, Rada Ministrów ustala, w jakim zakresie koncepcja ta będzie stanowiła podstawę sporzą
dzania programów, o których mowa w art. 47 ust. 1.4. Prezes Rady Ministrów przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej koncepcję przestrzennego zagospodarowania kra
ju oraz okresowe raporty o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju.5. Prezes Rady Ministrów może powołać Państwową Radę Gospodarki Przestrzennej, jako organ doradczy w sprawie koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, oraz ustalić, w drodze zarządzenia, regulamin określający zadania, organizację i tryb jej działania.
Art. 47.
1. Ministrowie i centralne organy administracji rządowej, w zakresie swojej właśc
iwości rzeczowej, sporządzają programy zawierające zadania rządowe, zwane dalej "programami", służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym.2. Programy podlegają zaopiniowaniu przez sejmiki właściwych województw.
3. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze rozporządzenia, programy, uwzględniając w szczególności cele i kierunk
i, o których mowa w art. 46 ust. 2.Art. 48.
1. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkani
owej prowadzi rejestr programów.2. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkani
owej występuje do marszałka właściwego województwa z wnioskiem o wprowadzenie programu do planu zagospodarowania przestrzennego województwa.Rozdział 5
Lokalizacja inwestycji celu publicznego i ustalanie warunków zabudowy
w odniesieniu do innych inwestycji
Art. 49.
1. Inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku - w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
2. Nie wymagają wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego r
oboty budowlane:1) polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej i nie naruszają ustaleń planu miejsc
owego, a w przypadku jego braku - nie oddziałują szkodliwie na środowisko oraz nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska, albo2) niewymagające pozwolenia na budowę.
3. Inwestycja celu publicznego na terenach zamkniętych jest lokalizowana na po
dstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji tej inwestycji, wydawanej na podstawie przepisów odrębnych.Art. 50.
1. W sprawach ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego decyzje wydają w odniesieniu do:
1) inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim -
wójt, burmistrz albo prezydent miasta w uzgodnieniu z marszałkiem województwa;2) inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym - wójt, burmistrz albo prezydent miasta;
3) inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych - wojewoda;
4) inwestycji celu publicznego na obszarach morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej - dyrektor właściwego urzędu morskiego.
2. W przypadku niewydania przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta w termi
nie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym albo wojewódzkim wojewoda wzywa wójta, burmistrza albo prezydenta miasta do jej wydania w wyznaczonym terminie, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję i kosztami jej wydania obciąża gminę.3. W przypadku inwestycji celu publicznego wykraczającej poza obszar jednej gminy decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowana ta inwestycja, w porozumieniu z zai
nteresowanymi wójtami, burmistrzami albo prezydentami miast.Art. 51.
Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje inwestycji celu publicznego, biorąc pod uw
agę przestrzenny i funkcjonalny charakter inwestycji, stopień jej skomplikowania oraz przewidywane oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi.Art. 52.
1. Ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego następuje na wniosek zainteres
owanego.2. Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego powinien zawie
rać:1) określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub, w przypadku jej braku, na kopii mapy katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących teren, którego wniosek dotyczy, i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać, w skali 1:500 lub 1:1000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2000;
2) charakterystykę inwestycji, obejmującą:
a) określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu unieszkodliwiania odp
b) określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakt
erystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych, przedstawione w formie opisowej i graficznej,c) określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz, w przypadku braku obowiązku przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko.
3. Nie można uzależnić wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu p
ublicznego od zobowiązania się wnioskodawcy do spełnienia nieprzewidzianych odrębnymi przepisami świadczeń lub warunków.Art. 53.
1. O wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji i
nwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.2. W postępowaniu w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego przepisów art. 31 § 4, art. 94 § 2, art. 97 § 1 pkt 1-3 Kodeksu postęp
owania administracyjnego nie stosuje się.3. Właściwy organ w postępowaniu związanym z wydaniem decyzji o ustaleniu lok
alizacji inwestycji celu publicznego dokonuje analizy:1) warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych, planu miejscowego, studium lub planu zagospodar
owania przestrzennego województwa;2) stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację i
nwestycji.4. Decyzje, o których mowa w art. 50 ust. 1, wydaje się po uzgod
nieniu z:1) ministrem właściwym do spraw zdrowia - w odniesieniu do inwestycji lokal
izowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami;2) wojewódzkim konserwatorem zabytków - w odniesieniu do obszarów i o
biektów objętych ochroną konserwatorską;3) dyrektorem właściwego urzędu morskiego - w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochro
nnego oraz morskich portów i przystani;4) właściwym organem nadzoru górniczego - w odniesieniu do terenów górn
iczych;5) właściwym organem ad
ministracji geologicznej - w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;6) organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz melioracji wodnych;
7) dyrektorem parku narodowego - w odniesieniu do obszarów położonych
w granicach parku i jego otuliny;8) wojewódzkim konserwatorem przyrody działającym w imieniu wojewody - w odniesieniu do innych niż wymienione w pkt 6 obszarów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody;
9) właściwym zarządcą drogi - w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego lub obszarów przyległych do ujętej w planie projektowanej inw
estycji drogowej.5. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 4, są prowadzone w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego.
6. Odwołanie od decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
7. Nie stwierdza się nieważności decyzji o
ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło 12 miesięcy, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.8. Żądanie wznowienia postępowania zakończonego wydaniem decyzji o ustaleniu l
okalizacji inwestycji celu publicznego na podstawie art. 145 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego zgłoszone po upływie roku od dnia obwieszczenia tej decyzji nie podlega rozpoznaniu.Art. 54.
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o
kreśla:1) rodzaj inwestycji;
2) warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z planu miejscowego lub przepisów odrębnych, a w szczególności w zakresie:
a) warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu prz
b) ochrony środowiska i zdrowia ludzi oraz dziedzictwa kulturowego i zaby
tków oraz dóbr kultury współczesnej,c) obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji,
d) wymagań dotyczących ochrony interesów osób trzecich,
e) ochrony obiektów budowlanych na terenach górniczych;
3) linie rozgraniczające teren inwestycji, wyznaczone na mapie w odpowiedniej skali, z z
astrzeżeniem art. 52 ust. 2 pkt 1.Art. 55.
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wiąże organ wydając
y decyzję o pozwoleniu na budowę.Art. 56.
Nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierz
enie inwestycyjne jest zgodne z ustaleniami planu miejscowego i przepisów odrębnych.Art. 57.
1. Marszałek województwa prowadzi
rejestr wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim.2. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi rejestr wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym.
3. Wojewoda prowadzi rejestr wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych, a dyrektor właściwego urzędu morski
ego - na terenach morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.4. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta oraz wojewoda w przypadku, o którym mo
wa w art. 50 ust. 2, przekazuje marszałkowi województwa kopie wydanych decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2, w terminie 7 dni od dnia ich wydania.Art. 58.
1. W przypadku obsz
2. Jeżeli decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego jest wydawana w przypadku braku planu miejscowego i wywołuje skutki, o których mowa w art. 35, przepisy art. 35 oraz art. 36 stosuje się odpowiednio.
Art. 59.
1. Zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie, odbudowie, rozbudowie, nadbudowie obiektu budowlanego oraz wykonaniu innych robót budowlanych, z zastrzeżeniem art. 49 ust. 1 i art. 86, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy. Przepis art. 49 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. W przypadku obowiązywania na danym terenie planu miejscowego lub jego braku przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany sposobu użytkowania obiektu budo
wlanego lub jego części, a także do zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę, z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku.3. Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności:
1) przeróbkę pomieszczeń z przeznaczeniem na pobyt ludzi albo przeznaczenie do użytku publicznego lokali lub pomieszczeń, które uprzednio miały inne prz
2) podjęcie albo zaniechanie w obiekcie budowlanym albo jego części działaln
ości zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego lub pracy, warunki zdrowotne, higieniczno-sanitarne lub ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń konstrukcji obiektu.4. W przypadku zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub zagospod
arowania terenu, o którym mowa w ust. 2, bez uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może, w drodze decyzji, nakazać właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości:1) wstrzymanie użytkowania obiektu budowlanego, wyznaczając termin, w kt
2) przywrócenie poprzedniego sposobu zagospodarowania.
Art. 60.
1. Decyzję o warunkach zabudowy wydaje, z zastrzeżeniem ust. 3, wójt, burmistrz a
lbo prezydent miasta po uzgodnieniu z organami, o których mowa w art. 53 ust. 4, i uzyskaniu uzgodnień lub decyzji wymaganych przepisami odrębnymi.2. Decyzję o warunkach zabudowy w przypadku braku planu miejscowego wydaje się po uzgodnieniu z wojewodą, zarządem województwa oraz zarządem powiatu w z
akresie zadań samorządowych i rządowych, o których mowa w art. 38 ust. 3 pkt 3 i art. 47. W przypadku odmowy uzgodnienia decyzji o warunkach zabudowy z uwagi na przewidywaną realizację na objętym wnioskiem terenie zadań samorządowych albo rządowych postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy zawiesza się na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Jeżeli w okresie zawieszenia postępowania administracyjnego nie uchwalono miejscowego planu albo nie ustalono lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzję o warunkach zabudowy wydaje się pomimo braku tego uzgodnienia.3. Decyzje o warunkach zabudowy na terenach zamkniętych i terenach morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej wydają org
any, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 3 i 4.4. Sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy w przypadku braku planu miejscowego powierza się osobie wpisanej na listę izby samorządu zawod
owego urbanistów albo architektów.Art. 61.
1. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy w przypadku braku planu miejscowego jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia następ
ujących warunków:1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz inte
2) teren ma dostęp do drogi publicznej;
3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu, z uwzględnieniem ust. 5, jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;
4) teren jest objęty zgodą na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnym
i.2. Przepisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do inwestycji produkcy
jnych, lokalizowanych na terenach przeznaczonych na ten cel w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, które utraciły moc na podstawie art. 66 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 88 ust. 1.3. Przepisów ust. 1 pkt 1 i 2 nie stosuje się do linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej.
4. Przepisów ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do zabudowy zagrodowej, w przypadku gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie.
5. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, uznaje się za spełniony, jeżeli wykonanie uzbrojenia terenu zostanie zagwarantowane w drodze umowy zawartej między wł
aściwą jednostką organizacyjną a inwestorem.6. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkani
owej określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego.7. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6, należy określić wymagania dotyczące ustalania:
1) linii zabudowy;
2) wielkości powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki albo ter
enu;3) szerokości elewacji fron
towej;4) wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki;
5) geometrii dachu (kąta nachylenia, wysokości kalenicy i układu połaci dach
owych).Art. 62.
1. Jeżeli wniosek o ustalenie warunków zabudowy dotyczy obszaru, w odniesieniu do którego brak jest planu miejscowego, postępowanie administracyjne w sprawie
ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu można zawiesić na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Jeżeli w okresie zawieszenia postępowania administracyjnego nie uchwalono miejscowego planu, ustala się warunki zabudowy i zagospodarowania terenu, stosując art. 61.2. Jeżeli wniosek o ustalenie warunków zabudowy dotyczy obszaru, w odniesieniu do którego ustalono obowiązek sporządzenia planu miejscowego, postępowanie a
dministracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu zawiesza się do czasu uchwalenia planu.Art. 63.
1. W odniesieniu do tego samego terenu decyzję o warunkach zabudowy można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy, doręczając odpis decyzji do wiadomości poz
ostałym wnioskodawcom i właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości.2. Decyzja o warunkach zabudowy nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Informację tej treści zamieszcza się w d
ecyzji.3. Jeżeli decyzja o warunkach zabudowy jest wydawana w przypadku braku planu miejscowego i wywołuje skutki, o których mowa w art. 35, przepisy art. 35 oraz art. 36 stosuje się odpowiednio. Koszty realizacji roszczeń, o któ
rych mowa w art. 35 ust. 1 i 3, ponosi inwestor, po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.4. Wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją o warunkach
zabudowy.5. Organ, który wydał decyzję, o której mowa w art. 59 ust. 1, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji. Stronami w postępowaniu o przeniesienie decyzji są jedynie podmioty, między kt
órymi ma być dokonane jej przeniesienie.Art. 64.
1. Przepisy art. 49 ust. 3, art. 50 ust. 3, art. 52, art. 53 ust. 3-5, art. 54, art. 55 i art. 56 stosuje się odpowiednio
do decyzji o warunkach zabudowy.2. W przypadku planowanej budowy obiektu handlowego wniosek o ustalenie warun
ków zabudowy powinien zawierać określenie powierzchni sprzedaży.3. Decyzja o warunkach zabudowy jest nieważna, jeżeli jest niezgodna z ustaleni
ami planu miejscowego.Art. 65.
1. Organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy albo decyzję o ustaleniu lokal
izacji celu publicznego, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli:1) inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę;
2) dla tego terenu uchwalono
plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji.2. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się, jeżeli została wydana ostateczna decyzja o p
ozwoleniu na budowę.Art. 66.
1. Organy wydające decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, które dotyczą zagospodarowania terenu, są obowiązane przesyłać ich odpisy do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.
2. Organy, które w terminie 7 dni od dnia wydania decyzji, o których mowa w ust. 1, nie prześlą odpisów tych decyzji, ponoszą na zasadach ogólnych odpowiedzialność za szkodę tym wyrządzoną.
Art. 67.
1. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi rejestr wydanych decyzji o ustaleniu warunków zabudowy.
2. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i m
ieszkaniowej, określi w drodze rozporządzenia, wzór rejestrów decyzji, o których mowa w ust. 1 oraz w art. 57, uwzględniając w szczególności datę wydania decyzji oraz ustalenia w niej zawarte, a także oznaczenie nieruchomości, której ona dotyczy.3. Minis
ter właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, stosowane w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy oznaczenia i nazewnictwo, mając w szczególności na uwadze wymagania, o których mowa w art. 54 i art. 61 ust. 1 pkt 1.Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 68.
W ustawie z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984) w art. 12 w ust. 4 wyrazy "Minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkani
owej".Art. 69.
W ustawi
e z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury (Dz.U. z 1999 r. Nr 98, poz. 1150, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 113, poz. 984) w art. 11 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:"1. Obowiązkiem wojewodów i organów jednostek samorządu terytorialnego jest dbałość o dobra kultury i podejmowanie działań ochronnych oraz uwzględni
2. Plany,
o których mowa w ust. 1, uzgadniane są z właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków.".Art. 70.
W ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575 z późn.zm.)
1) w art. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:"1) uzgadnianie projektów planów zagospodarowania przestrzennego województwa, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarun
Art. 71.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41,
poz. 365, Nr 62, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 113, poz. 984) w art. 35 w ust. 1 wyrazy "W planach zagospodarowania przestrzennego" zastępuje się wyrazami "W planach zagospodarowania przestrzennego województwa i miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego".Art. 72.
W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271) w art. 18 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmi
enie:"5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,".
Art. 73.
W ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. Nr 32, poz. 131 z późn. zm.)2) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 37:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Pozwolenia wodnoprawne, decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzje o pozwoleniu na budowę oraz decyzje w sprawie zmian w zalesianiu, zadrzewianiu, tworzeniu obwodów łowieckich, a także projekty studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i planów zagospodarowania przestrzennego województwa, dotyczące pasa technicznego, pasa ochronnego oraz morskich portów i przystani, wymagają uzgodnienia z dyrektorem właściwego urzędu morskiego.",
b) w ust. 4 skreśla się wyrazy "pasa technicznego,";
2) w dziale II "Polsk
ie obszary morskie" po rozdziale 8 dodaje się rozdział 9 w brzmieniu:"Rozdział 9
Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne obszarów morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej
Art. 37a. 1. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w porozumieniu ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, może przyjąć, w drodze rozporządzenia, plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, uwzględniając ustalenia, o których mowa w ust. 2.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, rozstrzyga o:
1) przeznaczeniu obszarów morskich wód wewnętrznych, morza t
erytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej,2) zaka
zach lub ograniczeniach korzystania z obszarów, o których mowa w pkt 1, z uwzględnieniem wymogów ochrony przyrody,3) rozmieszczeniu inwestycji celu publicznego,
4) kierunkach rozwoju transportu i infrastruktury technicznej,
5) obszarach i warunkach ochron
y środowiska i dziedzictwa kulturowego.Art. 37b. 1. Projekt planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej sporządza dyrektor właściwego dla obszaru objętego planem urzędu morskiego.
2. Do projektu planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej sporządza się prognozę oddziaływania na środowisko.
3. Koszty sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz opracowania prognozy oddziaływania na środowisko obciążają budżet państwa albo inwestora realizującego inwestycję, jeżeli ustalenia tego planu są bezpośrednią konsekwencją realizacji tej inwestycji.
4. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, wymagany zakres planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętr
znych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, w części tekstowej i graficznej, uwzględniając w szczególności wymogi dotyczące materiałów planistycznych, rodzaju opracowań kartograficznych, stosowanych oznaczeń, nazewnictwa, standardów oraz sposobu dokumentowania prac planistycznych.";3) w art. 42 w ust. 2:
a) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10) uzgadniania decyzji w sprawie wydawania pozwoleń wodnoprawnych i pozwoleń budowlanych na obszarze pasa technicznego, morskich portów i przystani, morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, jak również wszelkich innych decyzji dotyczących zagospodarowania tego pasa,",
b) po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
"10a) wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu w obszarze morza terytorialnego oraz w uzgodnieniu z wójtem, burmi
strzem albo prezydentem miasta w obszarze morskich wód wewnętrznych,",c) w pkt 15 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
"16) sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomic
Art. 74.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679, Nr 86, poz. 958 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 110, poz. 1189 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 113, poz. 984) wprowadza się następujące zmi
any:1) w art. 13 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) w stosunku do lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa decyzję wydaje wojewoda na wniosek właściciela lasu,";
2) w art. 14 w ust. 2 w zdaniu wstępnym po wyrazach "produkcji rolnej" dodaje się wyrazy "i grunty rolne nieużytkowane rolniczo".
Art. 75.
W ustawie z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1189 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 130, poz. 1112) w art. 46 w ust. 2 po wyrazach "przewidziane w" dodaje się wyraz "miejscowym".
Art. 76.
W ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz. 96 z późn. zm.)
3) w art. 55 w ust. 1 skreśla się pkt 3.Art. 77.
W ustawie z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. Nr 16, poz. 78 i Nr 145, poz. 692, z 1997 r. Nr 60, poz. 370, Nr 80, poz. 505 i Nr 160, poz. 1079, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 81, poz. 875 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984) wprowadza się następujące zmi
any:1) w art. 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne d
okonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, sporządzonym w trybie określonym w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.",b) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas V i VI, wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego i torfowisk, jeżeli ich zwarty obszar pr
ojektowany do takiego przeznaczenia przekracza 1 ha,";2) w art. 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. W przypadkach uzasadnionych ważnymi względami społe
cznymi i brakiem innych gruntów lasy ochronne mogą być przeznaczone na inne cele niż określone w ust. 2, po uzyskaniu zgody właściwego organu wymienionego w art. 7 ust. 2.";3) w art. 11 w ust. 1 po wyrazie "mineralnego" dodaje się wyrazy "i organicznego";
4) w art. 20 w ust. 2 po wyrazach "przepisów o" dodaje się wyrazy "planowaniu i".
Art. 78.
W ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) w art. 14k w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) przygotowanie programów i koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, a także długofalowej strategii rozwoju regionalnego kraju,".
Art. 79.
W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 oraz z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070, Nr 130, poz. 1112 i Nr 153, poz. 1271) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) planie miejscowym - należy przez to rozumieć miejscowy plan zagospodar
owania przestrzennego, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,";2) w art. 24 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Podstawą tworzenia gminnych zasobów nieruchomości są miejscowe plany z
agospodarowania przestrzennego.";3) w art. 93 uchyla się ust. 6;
4) w art. 94:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. W razie braku
b) uchyla się ust. 3;
5) w art. 102 w ust. 2 wyrazy "ustalonych w
trybie art. 10 ust. 1 pkt 11 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym" zastępuje się wyrazami "określonych w planie miejscowym";6) w art. 105 uchyla się ust. 3;
7) w art. 109 w ust. 2 skreśla się wyrazy "w planach miejscowych lub w decyzjach o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu";8) w art. 154 wyrazy "funkcję wyznaczoną dla niej w planie miejscowym" zastępuje się wyrazami "jej przeznaczenie".
Art. 80.
W ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów z
agłady (Dz.U. Nr 41, poz. 412 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271) w art. 5 w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:"W przypadku uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w ust. 1, lub jego zmiany przepis art. 35 ustawy z dnia 13 lute
Art. 81.
W ustawie z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz.U. z 2001 r. Nr 3, poz. 18, Nr 100, poz. 1085 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145) art. 36 otrzymuje brzmienie:
"Art. 36. Organ właściwy do wydania decyzji o warunkach zabudowy i zag
ospodarowania terenu przeznaczonego pod budowę obiektu jądrowego na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lutego 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr ..., poz. ...) wydaje tę decyzję po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa Agencji w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.".Art. 82.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 40 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyraz "polityki";
2) w art. 41 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właśc
iwym do spraw zdrowia oraz ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, kierując się wymaganiami, o których mowa w ust. 2, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać prognoza oddziaływania na środowisko dotycząca projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.";3) w art. 43 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Zasady wnoszenia uwag i wniosków oraz opiniowania projektów
4) w art. 46 w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - wydawana na podstawie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,";
5) w art. 71 w ust. 1 skreśla się wyraz "polityki";
6) w art. 72 w ust. 6 wyrazy "w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw g
ospodarki przestrzennej i mieszkaniowej" zastępuje się wyrazami "w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej";7) w art. 129 w ust. 5 i w art. 130 w ust. 2 wyrazy "przepisów ustawy o zagospodarowaniu przest
rzennym" zastępuje się wyrazami "przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym".Art. 83.
W ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1803 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 130, poz. 1112) wpr
owadza się następujące zmiany:1) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
"Art. 4a. W celu zapewnienia prawidłowego gospodarowania wodami, w tym w szczególności ochrony zasobów wodnych oraz ochrony ludzi i mienia przed powodzią, uzgodnienia z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej wymaga:
1) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz strategia rozwoju województwa w zakr
2) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i plan zagospodarowania przestrzennego województwa w zakresie zago
spodarowania stref ochronnych ujęć wody, obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych i obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi,3) decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i de
cyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedsięwzięć wymagających uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, do wydania którego organem właściwym jest wojewoda.";2) w art. 92 w ust.
3 uchyla się pkt 10 i 11;3) art. 118 otrzymuje brzmienie:
"Art. 118. Ustalenia planów, o których mowa w art. 113 ust. 1 pkt 1 i 2, u
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 84.
1. Ilekroć w odrębnych pr
zepisach jest mowa o koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, należy przez to rozumieć koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju.2. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o decyzji o ustaleniu warunków zab
udowy i zagospodarowania terenu, należy przez to rozumieć również decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.Art. 85.
1. Do spraw wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospo
darowania przestrzennego województw, w stosunku do których podjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany planu oraz zawiadomiono o terminie wyłożenia tych planów do publicznego wglądu, ale postępowanie nie zostało zakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.Art. 86.
Przepisy art. 59 ust. 1 stosuje się również do zmiany sposobu zagospodarowania terenu, na którym obowiązuje plan uchwalony prze
d dniem 1 stycznia 1995 r.Art. 87.
1. Studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz pl
any miejscowe uchwalone po dniu 1 stycznia 1995 r. zachowują moc.2. Plany zagospodarowania przestrzennego województw uchwalone po dniu 1 st
ycznia 1999 r. zachowują moc.3. Obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalone przed dniem 1 stycznia 1995 r. zachowują moc do dnia 31 grudnia 2003 r.
4. Sejmiki województw, które do dnia wejścia w życie ustawy nie uchwaliły planów zagospodarowania przestrzennego województwa, oraz gminy, które dotychczas nie sporządziły studium, sporządzą i uchwalą odpowiednio plany zagospodarowania przestrzennego województwa bądź studium, w terminie roku od dnia wejścia w ż
ycie ustawy, zgodnie z jej wymaganiami.Art. 88.
1. Traci moc ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139, Nr 41, poz. 412 i Nr 111, poz. 1279, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 109, poz. 1157 i Nr 12
2. W odniesieniu do planów zagospodarowania prz
estrzennego gmin, o których mowa w art. 88 ust. 3 ustawy wymienionej w ust. 1 przepisy art. 31a tej ustawy zachowują moc do czasu utraty mocy albo uchylenia tych planów.Art. 89.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK S
EJMU(-) Marek BOROWSKI
3. Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 111, poz. 726 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 110, poz. 1190, Nr 115. poz. 1229 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 117, poz. 1007, Nr 153, poz. 1271 i Nr 166, poz. 1360.