Poprzednia część druku, następna część druku
Art. 30.
Koszty poboru i ewidencjonowania składek na ubezpieczenie zdrowotne potrącane są przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w wysokości 0,25% kwoty tej części składek przekazanych do centrali Funduszu, które zostały zidentyfikowane (przypisane do konkretnego ubezpieczonego) również w zakresie wysokości wpłat.
Art. 31.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, odrębny sposób ubezpieczania w stosunku do osób, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5-12, które ze względu na wymogi obronności lub bezpieczeństwa państwa zostały oddelegowane do wykonywania pracy lub wyznaczone do pełnienia służby poza macie
rzystą jednostkę, uwzględniając sposób zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego oraz opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne.Art. 32.
Od kwoty nieprzekazanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w terminie składek na ubezpieczenie zdrowotne wraz z należnymi odsetkami Fundusz pobiera odsetki za zwłokę na zasadach i w wysokości określonych dla zaległości podatkowych.
Art. 33.
1. Składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz należności z tytułu odsetek za zwłokę ni
eopłacone w terminie podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.2. Należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne ulegają przedawnieniu z upływem 5 lat, licząc od dnia, w którym składka stała się wymagalna
.3. Bieg przedawnienia przerywa odroczenie terminu płatności, rozłożenie spłaty n
ależności na raty i każda inna czynność zmierzająca do ściągnięcia należności, jeżeli o czynności tej został zawiadomiony dłużnik. Należności z tytułu składek nie można jednak dochodzić, jeżeli od terminu ich wymagalności upłynęło 10 lat.Art. 34.
1. Zwrot nadpłaconej składki następuje na zasadach określonych w przepisach o sy
stemie ubezpieczeń społecznych.2. Zwrotu nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne nie można d
ochodzić, jeżeli od dnia ich opłacenia upłynęło 5 lat.Art. 35.
1. Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu:
1) od podatku dochodowego od osób fizycznych - na zasadach określonych w
2) od zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu dochodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą oraz przez osoby duchowne - na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listop
ada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930, z 2000 r. Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r. Nr 74, poz. 784, Nr 88, poz. 961, Nr 125, poz. 1363 i 1369 i Nr 134, poz. 1509 oraz z 2002 r. Nr 141, poz. 1183, Nr 169, poz. 1384 i Nr 172, poz. 1412).2. Odliczenia, o których mowa w ust. 1, nie mogą powodować zmniejszenia dochodów jednostek samorządu te
rytorialnego.Rozdział 4
Art. 36.
1. Fundusz jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną.
2. Siedzibą Funduszu jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Fundusz działa na podstawie ustawy i statutu.
4. Prezes Rady
Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut Funduszu, uwzględniając w szczególności strukturę organizacyjną Funduszu, siedziby oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz zakres rzeczowy działania centrali Funduszu i oddziałów wojewódzkich Funduszu, a także kwoty, do wysokości których Zarząd uprawniony jest do podejmowania samodzielnych decyzji dotyczących nabywania praw i zaciągania zobowiązań.Art. 37.
1. Fundusz w celu zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych ubezpieczonym zarządza środkami finansowymi przekazywanymi na podstawie ustawy oraz zawiera umowy ze świadczeni
odawcami.2. Fundusz finansuje świadczenia zdrowotne oraz zapewnia refundację leków w r
amach posiadanych środków finansowych.Art. 38.
1. W skład Funduszu wchodzą:
1) centrala Funduszu;
2) od
działy wojewódzkie Funduszu.2. Oddziałem wojewódzkim Funduszu kieruje dyrektor. Do kompetencji dyrektora o
ddziału wojewódzkiego Funduszu należą sprawy określone w ustawie oraz statucie.3. Oddziały wojewódzkie Funduszu tworzone są zgodnie z podziałem terytorialnym państwa. W oddziałach wojewódzkich mogą być tworzone placówki terenowe na zasadach wynikających ze statutu Funduszu.
4. Techniczno-organizacyjną obsługę organów Funduszu sprawuje centrala Fund
uszu.5. W jednostce organizacyjnej Funduszu, o któ
rej mowa w ust. 1 pkt 1, tworzy się komórkę organizacyjną do spraw służb mundurowych.6. W jednostkach organizacyjnych Funduszu, o których mowa w ust. 1 pkt 2, tworzy się komórki organizacyjne do spraw służb mundurowych.
7. Kierowników komórek organizacyjn
ych, o których mowa w ust. 5 i 6, powołują na wspólny wniosek Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych:1) w centrali Funduszu - Prezes Funduszu;
2) w oddziałach wojewódzkich Funduszu - dyrektor właściwego oddziału woj
ewódzkiego- z zastrzeżeniem ust. 9.
8. Prezes Funduszu występuje do Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedl
iwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych o przedstawienie wniosku, o którym mowa w ust. 7. Wniosek powinien być przedstawiony w terminie do 30 dni.9. W przypadku nieprzedstawienia w terminie wniosku, o którym mowa w ust. 7, kie
rowników komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 5 i 6, powołują odpowiednio:1) w centrali Funduszu - Prezes Funduszu;
2) w oddziałach wojewódzkich Funduszu - dyrektor właściwego oddziału woj
ewódzkiego.Art. 39.
1. Do zakresu działania Funduszu należy w szczególności:
1) zabezpieczenie ubezpieczonym świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia,
2) przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych;
3) określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń zdrowotnych w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów;
4) wykonywanie zadań zleconych i finansowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
5) prowadzenie wydawniczej działalności promocyjnej i informacyj
nej w zakresie ochrony zdrowia;6) prowadzenie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych.
2. Fundusz nie prowadzi działalności gospodarczej.
3. Fundusz nie prowadzi zakładów opieki zdrowotnej, nie może być ich właścicielem ani nie może posiadać w jakiejkolwiek formie praw własności w stosunku do podmiotów prowadzących zakłady opieki zdrowotnej lub apteki, w szczególności nie może być akcjonariuszem lub udziałowcem spółek prowadzących zakłady
opieki zdrowotnej, akcjonariuszem lub udziałowcem spółek prowadzących obrót lekami.4. Zadania Funduszu określone w ust. 1 pkt 1-4 w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, M
inistra Sprawiedliwości i ministra właściwego do spraw wewnętrznych realizuje komórka organizacyjna oddziału wojewódzkiego Funduszu, o której mowa w art. 38 ust. 6, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z planu zdrowotnego dla służb mundurowych.Art. 40.
1.Organami Funduszu są:
1) Rada Funduszu;
2) Zarząd Funduszu.
2. W sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Rady Funduszu i Prezesa Funduszu organem właściwym jest Zarząd Funduszu.
Art. 41.
1. Rada Funduszu składa się z 13 osób spełniających wymagania określone w ust. 4, powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów na 5 lat, przy czym:
1) 1 członka - Przewodniczącego Rady, powołuje się na wspólny wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia i ministra właściwego do spraw finansów p
2) 4 członków powołuje się na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia;
3) 1 członka powołuje się na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
4) 1 członka powołuje się na wniosek Ministra Obrony Nar
odowej;5) 1 członka powołuje się na wniosek Ministra Sprawiedliwości;
6) 1 członka powołuje się na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętr
znych;7) 1 członka powołuje się na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpi
eczenia społecznego;8) 2 członków powołuje się na wniosek Trójstronnej Komisji do Spraw Społec
zno-Gospodarczych;9) 1 członka powołuje się na wniosek Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Ter
ytorialnego.2. W posiedzeniach Rady Funduszu mogą uczestniczyć:
1) 1 przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej;
2) 1 przedstawiciel Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych;
3) 1 przedstawiciel Naczelnej Rady Aptekarskiej;
4) 1 przedstawiciel Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych,
przedstawiając wnioski i opinie w sprawach będących przedmiotem posiedzenia Rady.
3. Prezes Rady Ministrów ustala wynagrodzenie członków Rady Funduszu.
4. W skład Rady Funduszu mogą wchodzić wyłącznie osoby, które spełniają łącznie poniższe kryteria:
1) nie zostały prawomocnie skazane za przestępstwo umyślne;
2) posiadają wykształcenie wyższe;
3) posiadają uprawnienia konieczne do zasiadania w radach nadzorczych jedn
5. Członkowie Rady Funduszu nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu Fund
uszu, pracownikami Funduszu, świadczeniodawcami, którzy zawarli umową z Funduszem, właścicielami, pracownikami lub osobami współpracującymi ze świadczeniodawcami, którzy zawarli z Funduszem umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych, członkami organów lub pracownikami jednostek będących organami założycielskimi zakładów opieki zdrowotnej, a także członkami organów zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność ubezpieczeniową na podstawie ustawy z dnia 28 lipca 1991 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62, z późn. zm.)5).6. Do zadań Rady Funduszu należy w szczególności:
1) uchwalanie Krajowego Planu Zabezpieczen
ia Świadczeń Zdrowotnych i przyjmowanie sprawozdania z jego wykonania;2) uchwalanie rocznego planu finansowego Funduszu, uchwalanie planu pracy Funduszu i przyjmowanie rocznego sprawozdania z działalności Funduszu;
3) uchwalanie regulaminu działania Zarzą
du Funduszu;4) ocena pracy Zarządu i przedstawianie wniosków do Prezesa Rady Min
istrów;5) podejmowanie uchwał dotyczących majątku Funduszu, inwestycji przekracz
ających upoważnienia statutowe dla Zarządu oraz nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność Funduszu;6) opiniowanie systemu wynagradzania pracowników Funduszu;
7) wybór biegłego rewidenta wykonującego badanie rocznego sprawozdania f
inansowego Funduszu;8) opiniowanie sprawozdania finansowego Funduszu.
7. Uchwały w sprawach określonych w ust. 6 pkt 1 i 2 oraz powoływania i odwoł
ywania zastępców Prezesa Funduszu podejmowane są przez Radę Funduszu większością 3/4 głosów, przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby jej członków. W pozostałych sprawach Rada Funduszu podejmuje uchwały większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.8. Przed upływem kadencji członka Rady Funduszu Prezes Rady Ministrów odwołuje w przyp
adku:1) rezygnacji ze stanowiska;
2) utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrw
ałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy, potwierdzonej orzeczeniem lekarskim;3) prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne.
9. Przed up
ływem kadencji członka Rady Funduszu Prezes Rady Ministrów może odwołać także na podstawie wniosku podmiotu, na wniosek którego został powołany.10. W przypadku odwołania członka Rady Funduszu albo jego śmierci przed upływem jego kadencji Prezes Rady Ministrów powołuje nowego członka na okres do końca tej kadencji. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.
11. Przepisu ust. 9 nie stosuje się w przypadku, gdy do końca kadencji członka Rady Funduszu pozostało mniej niż 3 miesiące, licząc od dnia odwołania albo śmierci poprzedniego jej członka.
12. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporzą
dzenia:1) tryb zgłaszania kandydatów na członków Rady Funduszu;
2) regulamin działania Rady Funduszu
- uwzględniając terminy zgłaszania członków, formę zgłoszeń oraz zakres zadań Rady Funduszu.
Art. 42.
1. Działalnością Funduszu kieruje Prezes Funduszu, który reprezentuje Fundusz na zewnątrz.
2. Prezesa Funduszu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia. Prezes Rady Minis
trów ustala wynagrodzenie Prezesa Funduszu.3. Do zakresu działania Prezesa Funduszu należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Zarządu;
2) koordynowanie współpracy Funduszu z organami administracji rządowej, je
3) powoływanie i odwoływanie dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu oraz na ich wniosek zastępców dyrektorów oraz głównych księgowych;
4) powoływanie i odwoływanie rad społecznych przy oddziałach wojewódzkich Funduszu;
5) wykonywanie czynności wynikających ze stosunku pracy wobec pracowników Funduszu;
6) rozpatrywanie indywidualnych spraw z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego.
4. W przypadku nieobecności lub czasowej niemożności sprawowania funkcji, w
okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy, albo śmierci, Prezesa Funduszu zastępuje wyznaczony na podstawie pisemnego upoważnienia zastępca Prezesa Funduszu. Upoważnienia udziela Prezes Funduszu, a w przypadku niemożności udzielenia upoważnienia przez Prezesa - Rada Funduszu.5. Prezes Funduszu może udzielić zastępcom Prezesa, głównemu księgowemu, dyre
ktorom oddziałów wojewódzkich Funduszu i innym pracownikom Funduszu pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności prawnych i upoważnień do dokonywania określonych czynności faktycznych.6. Pełnomocnictwa udzielone dyrektorom i innym pracownikom oddziałów woj
ewódzkich Funduszu obejmują sprawy związane z:1) wykonywaniem czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników oddziałów wojewódzkich;
2) rozpatrywaniem indywidualnych spraw z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego.
7. Pełnomocnictwa i upoważnienia, o których mowa w ust. 4 i 5, są udzielane n
a piśmie pod rygorem nieważności.Art. 43.
1. W skład Zarządu Funduszu wchodzą:
1) Prezes Funduszu;
2) trzech zastępców Prezesa - zastępca Prezesa do spraw medycznych, zastępca Prezesa do spraw finansowych i zastępca Prezesa do spraw służb mundur
owych.2
. Zastępcą Prezesa do spraw medycznych jest lekarz.3. Zastępców Prezesa powołuje i odwołuje Rada Funduszu, na wniosek Prezesa Fu
nduszu, i ustala ich wynagrodzenie.4. Wniosek dotyczący powołania zastępców Prezesa Prezes Funduszu przedstawia R
adzie Funduszu po uzgodnieniu z:1) ministrem właściwym do spraw zdrowia - w przypadku zastępcy Prezesa do spraw medycznych;
2) ministrem właściwym do spraw finansów publicznych - w przypadku zastępcy Prezesa do spraw finansowych;
3) Ministrem Obrony Narodowej, Ministr
em Sprawiedliwości i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych - w przypadku zastępcy Prezesa do spraw służb mundurowych.5. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością Funduszu w zakresie niezastrzeżonym dla Prezesa Funduszu;
2) b
ieżące zarządzanie funduszami i mieniem Funduszu;3) prowadzenie gospodarki finansowej Funduszu;
4) wykonywanie uchwał Rady Funduszu;
5) sporządzanie rocznych planów finansowych Funduszu i sprawozdań finans
owych oraz przedkładanie ich ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych;6) sporządzanie projektu Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowo
tnych i sprawozdań z jego wykonania oraz przedkładanie ich, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia przez Radę Funduszu, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;7) realizacja rocznego planu finansowego i planu pracy Funduszu;
8) sporządzanie projektów planu pracy Funduszu i rocznych sprawozdań z dzi
ałalności Funduszu i przedkładanie ich, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia przez Radę Funduszu, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia;9) negocjowanie umów ze świadczeniodawcami, ich zawieranie i rozliczanie oraz kontrola wykonywania;
10) podejmowanie decyzji w sprawach określonych w ustawie;
11) nadzorowanie działalności oddziałów wojewódzkich Funduszu;
12) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia uchwał Zarządu i Rady Funduszu, w terminie 7 dni od dnia ich
uchwalenia;13) przygotowanie i przedstawianie Radzie Funduszu corocznych prognoz przychodów i kosztów;
14) przedstawianie Radzie Funduszu innych informacji o pracy Funduszu - w for
mie, zakresie i terminach określonych przez Radę Funduszu;15) przedstawianie Radzie Funduszu propozycji w sprawie ustalenia i zmian systemu wynagradzania pracowników Funduszu.
6
. Szczegółowe zakresy obowiązków zastępców Prezesa do spraw:1) finansowych - w zakresie gospodarki finansowej;
2) medycznych - w zakresie zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych i monitor
owania ich realizacji;3) służb mundurowych - w zakresie zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych dla służb mundurowych
- określa statut Funduszu.
7. Do zakresu obowiązków zastępcy Prezesa do spraw służb mundurowych należy w szcz
ególności:1) nadzorowanie i koordynowanie działań komórek organizacyjnych do spraw służb mu
2) koordynacja współpracy z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Spr
awiedliwości i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych,3) nadzór nad realizacją planu zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w zakresie dotyczącym służb mundurowych.
8. Zarząd Funduszu może udzielić dyrektorom oddziałów wojewódzkich Funduszu i innym pracownikom Funduszu pełnomocnictw do dokonywania określonych czy
nności prawnych oraz upoważnień do dokonywania określonych czynności faktycznych.9. Członkowie Zarządu i pracownicy Funduszu nie mogą być jednocześnie członkami Rady Funduszu, świadczeniodawcami współpracującymi z Funduszem, właścici
elami, pracownikami lub osobami współpracującymi ze świadczeniodawcami, którzy zawarli z Funduszem umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych, członkami organów lub pracownikami jednostek samorządu terytorialnego, a także członkami organów zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność ubezpieczeniową na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej.Art. 44.
1. Tryb działania Zarządu Funduszu określa regulamin uchwalany przez Radę Fund
uszu.2. Roczny plan finansowy Funduszu, sprawozdanie finansowe Funduszu, roczny plan pracy Funduszu, sprawozdanie z działalności Funduszu minister właściwy do spraw zdrowia w formie komunikatu kieruje do publikacji w Dzienniku Urzędowym Rz
eczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B".3. Projekty, plany i sprawozdania, o których mowa w art. 43 ust. 5, podlegają opubl
ikowaniu również na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia oraz na stronie internetowej Funduszu.Art. 45.
Fundusz w celach informacyjnych i promocyjnych wydaje Biuletyn Narodowego Funduszu Zdrowia.
Art. 46.
1. Przy oddziałach wojewódzkich Funduszu Prezes Funduszu powołuje rady społec
zne.2. Rada społeczna składa się z 14 osób spełniających wymagania określone w ust. 3, i jest powoływana na pięcioletnią kadencję, przy czym:
1) 2 członków powołuje się na wniosek właściwego sejmiku wojewód
2) 1 członka powołuje się na wniosek właściwego wojewody;
3) 2 członków powołuje się na wniosek wojewódzkich organów ogólnokrajowych organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisji dialogu społecznego (Dz.U.
Nr 100, poz. 1080);4) 2 członków powołuje się spośród kandydatów przedstawionych przez Związek Powiatów Polskich i Związek Miast Polskich
; każdy ze związków może przedstawić nie więcej niż 2 kandydatów do poszczególnych rad społecznych;5) 1 członka powołuje się na wniosek właściwej okręgowej rady lekarskiej, a w przypadku, gdy na terenie województwa działa więcej niż jedna okręgowa rada lekarska, delegują one wspólnego kandydata;
6) 1 członka powołuje się na wniosek właściwej okręgowej rady pielęgniarek i położnych a w przypadku gdy na terenie województwa działa więcej niż jedna okręgowa rada pielęgniarek i położnych, delegują one wspólnego kandydata;
7) 1 członka powołuje się na wniosek Krajowej Rady Diagnostów Laboratory
jnych;8) 1 członka powołuje się na wniosek właściwej okręgowej rady aptekarskiej a w przypadku gdy na terenie województwa działa więcej niż jedna okręgowa rada aptekarska, delegują one wspólnego kandydata;
9) 1 członka powołuje się na wniosek właściwego szefa wojewódzkiego sztabu wojsk
owego;10) 1 członka powołuje się na wniosek właściwego komendanta wojewódzkiego Policji;
11) 1 członka powołuje się na wniosek właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
3. W skład rady społecznej mogą wchodzić wyłącznie osoby, które:
1)
korzystają z pełni praw publicznych;2) posiadają wykształcenie wyższe;
3) nie zostały poprzednio skazane za przestępstwo umyślne.
4. Do zadań rady społecznej należy:
1) opiniowanie wojewódzkiego planu zdrowotnego, o którym mowa w art. 102 pkt 1;
2) opini
owanie projektu Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych, o którym mowa w art. 107, w części odnoszącej się do danego województwa;3) dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez ubezpie
czonych, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu.5. Przed upływem kadencji rady społecznej, Prezes Funduszu odwołuje jej członka w przypadku:
1) rezygnacji z funkcji;
2) wniosku podmiotu, na podstawie którego został powołany;
3) utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków na skutek długotrw
ałej choroby trwającej co najmniej 6 miesięcy, potwierdzonej orzeczeniem lekarskim;4) prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne.
6. W przypadku odwołania członka rady społecznej albo jego śmierci przed upływem kadencji Prezes Funduszu powołuje nowego członka na okres do końca tej kade
ncji. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.7. Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku, gdy do końca kadencji rady społecznej pozostało mniej niż 3 miesiące, licząc od dnia odwołania albo śmierci poprzedniego jej członka.
8. Członkom rady społecznej nie przysługuje wynagrodzenie. Członkom rady społec
znej przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.9. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, tryb zgł
aszania kandydatów na członków rady społecznej oraz regulamin działania rady społecznej, uwzględniając terminy zgłaszania członków, formę zgłoszeń oraz zakres zadań rady społecznej.Świadczenia z ubezpieczenia zdrowotnego
Art. 47.
1. Ubezpieczeni mają, na zasadach określonych w ustawie, prawo do świadczeń zdr
owotnych mających na celu zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom i urazom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie oraz zapobieganie niepełnosprawności i jej ograniczanie, z wyłączeniem:1) świadczeń, których sposób finansowania określają odrębne przepisy, w tym świadczeń służby medycyny pracy;
2) orzeczeń o zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych oraz innych
3) świadczeń zdrowotnych w szpitalach u
zdrowiskowych i sanatoriach uzdrowiskowych niezwiązanych z bezpośrednią przyczyną skierowania ubezpieczonego na leczenie uzdrowiskowe;4) świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii innych niż określone w ust
awie;5) szczepień ochronnych, z zastrzeżeniem
ust. 3;6) ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków wł
asnych ubezpieczonego;7) świadczeń zdrowotnych finansowanych z budżetu państwa.
2. Ubezpieczony skierowany do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub pielęgnacy
jno-opiekuńczego ponosi odpłatność za pobyt i wyżywienie ustaloną na podstawie odrębnych przepisów.3. Fundusz finansuje koszty przeprowadzania obowiązkowych szczepień ochronnych, o których mowa w przepisach o chorobach zakaźnych i zakaż
eniach.4. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Leka
rskiej oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz ponadstandardowych świadczeń zdrowotnych, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uwzględniając świadczenia zdrowotne, które nie są konieczne dla zachowania zdrowia, zapobiegania chorobom i urazom, wczesnego wykrywania chorób, leczenia oraz zapobiegania niepełnosprawności i jej ograniczania.5. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Leka
rskiej oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia, w odniesieniu do świadczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 7:1) wykaz, zakres i tryb udzielania tych świadczeń;
2) tryb przekazywania środków publicznych na realizację tych świadczeń;
3) sposób ustalania ceny tych świadczeń oraz ich finansowania;
4) podmioty sprawujące ocenę ich jakości
- uwzględniając wymagania dotyczące szczególnych kwalifikacji personelu udziel
Art. 48.
1. Fundusz nie finansuje kosztów leczenia ubezpieczonego lub badań diagnostycznych poza granicami kraju.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia może skierować ubezpieczonego do przepr
owadzenia poza granicami kraju leczenia lub badań diagnostycznych, których nie przeprowadza się w kraju.3. Koszty leczenia lub badań diagnostycznych ubezpieczonego poza granicami kraju:
1) wynikające z umów międzynarodowych;
2) na podstawie skierowania ministra właściwego do spraw zdrowia, o którym mowa w ust. 2, wraz z kosztami transportu ubezpieczonego za granicę i do kraju
- są finansowane z budżetu państwa.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Leka
rskiej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób kierowania ubezpieczonego na leczenie lub badania diagnostyczne poza granicami kraju i pokrywania kosztów tych świadczeń oraz kosztów transportu ubezpieczonego za granicę i do kraju, a także wzór wniosku o skierowanie na leczenie lub badanie diagnostyczne poza granicami kraju, uwzględniając zasadność i skuteczność takiego leczenia lub badania diagnostycznego.Art. 49.
Ubezpieczony, w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego, ma prawo do świadczeń zdr
owotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej opartej na dowodach naukowych i praktyki medycznej, w ramach posiadanych przez Fundusz środków finansowych.Art. 50.
1. Fundusz realizuje uprawnienia ubezpieczonego do świadczeń na rzecz zachowania zdrowia, zapobiegania chorobom i wczesnego wykrywania chorób poprzez fina
nsowanie działań w zakresie:1) propagowania zachowań prozdrowotnych, w szczególności przez zachęcanie do indywidualnej odpowiedzialności za własne zdrowie;
2) prowadzenia działań w zakresie profilaktycznych badań lekarskich w celu wczesnego rozpoznania chorób, ze szczególnym uwzględnieniem chorób ukł
3) prowadzenia działań profilaktycznych, w tym promocji zdrowia oraz profila
ktyki stomatologicznej obejmującej dzieci i młodzież do ukończenia 18 roku życia;4) prowadzenia b
adań profilaktycznych, w tym profilaktyki stomatologicznej obejmującej kobiety w ciąży;5) profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku n
auczania i wychowania;6) wykonywania szczepień ochronnych;
7) wykonywania badań z zakresu medycyny sportowej obejmujących dzieci i młodzież do ukończenia 21 roku życia uprawiających sport amatorski.
2. Fundusz realizuje uprawnienia ubezpieczonego do świadczeń, o których mowa w ust. 1, w ramach profilaktycznych programów zdrowotnych :
1) realizowa
nych na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia i finansowanych z budżetu państwa;2) realizowanych i finansowanych przez Fundusz ze środków własnych;
3) finansowanych z innych źródeł.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze ro
zporządzeń, w odniesieniu do działań, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4, zakres świadczeń zdrowotnych, w szczególności badań przesiewowych, wraz z okresami, w których te badania są przeprowadzane, uwzględniając szczególną rolę profilaktyki.4. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu i Nacze
lnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób dokonywania kwalifikacji do poszczególnych dyscyplin sportu, zakres koniecznych badań lekarskich oraz ich częstotliwość w stosunku do dzieci i młodzieży do ukończenia 21 roku życia ubiegających się o przyznanie licencji na amatorskie uprawianie określonej dyscypliny sportu, uwzględniając potrzebę szczególnej ochrony zdrowia dzieci i młodzieży.5. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze ro
zporządzenia, zakres i organizację profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą objętych obowiązkiem szkolnym oraz kształcących się w szkołach ponadgimnazjalnych do ukończenia 18 roku życia, a także zakres informacji przekazywanych wojewodzie o świadczeniodawcach sprawujących profilaktyczną opiekę nad tymi osobami, uwzględniając profilaktykę stomatologiczną i promocję zdrowia, a w szczególności profilaktykę w środowisku nauczania.Art. 51.
Ubezpieczony ma prawo do leczenia szpitalnego w szpitalu, który podpisał umowę z Funduszem, na podstawie skierowania lekarza, lekarza stomatologa lub felczera, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty przez leczenie ambulatoryjne, z zastrzeżeniem art. 122.
Art. 52.
1. Ubezpieczony ma prawo do świadczeń rehabilitacji leczniczej w celu zapobieżenia niepełnosprawności, jej usunięcia, ograniczenia lub złagodzenia jej sku
tków.2. Fundusz zapewnia ubezpieczonemu świadczenia, o których mowa w ust. 1, na po
dstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.3. W przypadku udzielania świadczeń, o których mowa w ust. 1, w zakładzie rehabil
itacji leczniczej, który udziela świadczeń całodobowych, koszty wyżywienia i zakwaterowania pokrywane są na zasadach określonych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej dla osób przebywających w zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych.Art. 53.
1. Ubezpieczony ma prawo do bezpłatnych podstawowych świadczeń zdrowotnych l
ekarza stomatologa oraz podstawowych materiałów stomatologicznych stosowanych przy udzielaniu tych świadczeń.2. Dzieci i młodzież do ukończenia 18 roku życia oraz kobiety w ciąży i w okresie połogu mają prawo do bezpłatnych dodatkowych świadczeń zdrowotnych lekarza stomatologa oraz materiałów stosowanych przy udzielaniu tych świadczeń.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu oraz Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz podstaw
owych świadczeń lekarza stomatologa oraz podstawowych materiałów stomatologicznych, uwzględniając konieczność zapewnienia skuteczności leczenia.4. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu oraz Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz dodatkowych świadczeń stomatologicznych i materiałów stomatologicznych oraz rodzaj dok
umentu potwierdzającego uprawnienia do tych świadczeń, uwzględniając szczególne potrzeby zdrowotne osób, o których mowa w ust. 2.Art. 54.
1. Ubezpieczony ma prawo do świadczeń z zakresu badań diagnostycznych, w tym
analityki medycznej, wykonywanych na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego.2. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu oraz Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz badań di
agnostycznych niezbędnych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, uwzględniając potrzeby zdrowotne ubezpieczonych.Art. 55.
1. Zaopatrzenie w leki i wyroby medyczne przysługuje ubezpieczonemu na podstawie recepty wystawionej przez lekarza ubezpieczenia zdr
owotnego.2. Zaopatrzenie w leki i wyroby medyczne przysługuje ubezpieczonemu także na podstawie recepty wystawionej przez lekarza niebędącego lekarzem ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli posiada on uprawnienia do wykonywania zawodu oraz zawarł z Funduszem umowę upoważniającą go do wystawiania takich recept.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do felczera ubezpieczenia zdrowotnego i felczera.
Art. 56.
Ubezpieczonemu przyjętemu do szpitala lub innego zakładu opieki zdrowotnej w r
ozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, przeznaczonych dla osób potrzebujących całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych, oraz przy wykonywaniu zabiegów leczniczych i pielęgnacyjnych, diagnostycznych i rehabilitacyjnych przez podmioty uprawnione do udzielania świadczeń z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego, a także przy udzielaniu przez te podmioty pomocy doraźnej zapewnia się bezpłatnie leki i wyroby medyczne, jeżeli są one konieczne do wykonania świadczenia.Art. 57.
1. Leki podstawowe, le
1) po wniesieniu opłaty ryczałt
2) za odpłatnością w wysokości 30% albo 50% ceny leku - za leki uzupełniają
ce.2. Opłata ryczałtowa oraz częściowa odpłatność dotyczy jednostkowego opakowania leku określonego w wykazach, o których mowa w ust. 5 pkt
1.3. Opłata ryczałtowa nie może przekraczać 0,5% najniższego wynagrodzenia w prz
ypadku leku podstawowego oraz 1,5% najniższego wynagrodzenia w przypadku leku recepturowego.4. Leki niewpisane do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na t
erytorium Rzeczypospolitej Polskiej i sprowadzone z zagranicy na warunkach i w trybie określonych w art. 4 ustawy - Prawo farmaceutyczne mogą być wydawane po wniesieniu opłaty ryczałtowej, pod warunkiem że konieczność ich sprowadzenia z zagranicy oraz refundacji potwierdzona została przez Zarząd Funduszu.5. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, N
aczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, określa, w drodze rozporządzenia:1) wykazy leków podstawowych i uzu
pełniających;2) wysokość opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe;
3) wysokość odpłatności za leki uzupełniające;
4) wykaz leków, które mogą być traktowane jako surowce farmaceutyczne przy sporządzaniu leków recepturowych;
5) ilość leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposób obl
iczania kosztu sporządzania leku recepturowego- uwzględniając w szczególności konieczność zapewnienia ochrony zdrowia społ
eczeństwa, dostępność do leków oraz bezpieczeństwo ich stosowania, a także możliwości płatnicze Funduszu.6. Wykazy leków podstawowych i uzupełniających, o których mowa w ust. 5 pkt 1, aktualizowane są co najmniej dwa razy w roku.
Art. 58.
1.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu
opinii Prezesa Funduszu, Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia:1) wykaz chorób, o których mowa w ust. 1;
2) wykaz leków i wyrobów medycznych, które ze względu na choroby określone w wykazie, o którym mowa w pkt 1, są przepisywane bezpłatnie, za opłatą r
yczałtową lub za częściowa odpłatnością- uwzględniając w szczególności konieczność zapewnienia ochrony zdrowia społ
eczeństwa, dostępność do leków, bezpieczeństwo stosowania oraz możliwości płatnicze Funduszu.Art. 59.
1. Ubezpieczonym w wieku powyżej 65 roku życia wydaje się, na podstawie recepty wystawionej przez lekarza, o którym mowa w art. 55 ust. 1, leki podstawowe, z z
astrzeżeniem ust. 2-4.2. Leki, o których mowa w ust. 1, są wydawane po wniesieniu opłaty za opakowanie jednostkowe w wysokości 1 zł.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Leka
rskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, określa co najmniej raz w roku, w drodze rozporządzenia, wykaz leków, o których mowa w ust. 1, uwzględniając możliwości finansowe systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz konieczność zapewnienia dostępności do leków.4. Wykazem leków, o którym mowa w ust. 3, mogą być objęte jedynie leki ujęte w wykazie leków podstawowych, o którym mowa w art. 57 ust. 5 pkt 1, oraz ujęte w wykazie leków przepisywanych za opłatą ryczałtową, o którym mowa w art. 58 ust. 2.
5. Przepisy art. 55 ust. 2 i 3, art. 60 ust. 1, art. 61 ust. 1 oraz art. 66 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 60.
1. Wprowa
2. Jednakowy limit ceny leku do
tyczy leków, o których mowa w ust. 1, o tej samej dawce, wielkości opakowania i postaci farmaceutycznej, z zastrzeżeniem ust. 3.3. Różne limity cen leków, o których mowa w ust. 1, mogą zostać ustalone w prz
ypadku, gdy jest to uwarunkowane:1) obniżeniem dopłaty wnoszonej przez pacjenta za nabywany lek;
2) zapewnieniem ciągłych dostaw leku na rynek.
4. Apteka ma obowiązek poinformować pacjenta o możliwości nabycia innego niż przepisany na recepcie leku o tej samej nazwie międzynarodowej, dawcę, postaci far
maceutycznej i w tym samym wskazaniu terapeutycznym, którego cena nie przekracza limitu ceny. Nie dotyczy to sytuacji, kiedy wystawiający receptę dokonał odpowiedniej adnotacji na druku recepty wskazującej na niemożność dokonania zamiany przepisanego leku.Art. 61.
1. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, N
aczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, ustala, w drodze rozporządzenia, limity cen leków posiadających tę samą nazwę międzynarodową oraz leków o różnych nazwach międzynarodowych, ale o podobnym działaniu terapeutycznym, wymienionych w wykazach leków podstawowych i uzupełniających, o których mowa w art. 57 ust. 5 pkt 1, oraz limity cen leków i wyrobów medycznych, o których mowa w art. 58 ust. 2 pkt 2, uwzględniając w szczególności bezpieczeństwo ich stosowania.2. Minister właściwy do spraw zdrowia określa, w drodze rozporządzenia, kryteria kwalifikacji leków o różnych nazwach międzynarodowych, ale o podobnym dzi
ałaniu terapeutycznym, do grupy objętej wspólnym limitem ceny, biorąc pod uwagę wskazania terapeutyczne i bezpieczeństwo ich stosowania.Art. 62.
1. Wytwórca lub importer leków i wyrobów medycznych, zwany dalej "wnioskodawcą", może składać do ministra właściwego do spraw zdrowia wnioski o ich u
mieszczenie w wykazach, o których mowa w art. 57 ust. 5 pkt 1 i art. 58 ust. 2 pkt 2.2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać w szczególności:
1) oznaczenie wnioskodawcy, jego siedzibę i adres;
2) nazwę i proponowaną cenę leku lub wyrobu medy
3) wielkość realizowanych dostaw w okresie poprzedzającym złożenie wniosku i deklarowanych w okresie późniejszym;
4) dzienny koszt terapii oraz średni koszt standardowej terapii;
5) uzasadnienie wniosku i proponowanej ceny.
3. Wnioski, o których mo
wa w ust. 1, rozpatruje Zespół do Spraw Gospodarki Lekami działający na podstawie art. 7 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz.U. Nr 97, poz. 1050 oraz z 2002 r. Nr 144, poz. 1204), zwany dalej "Zespołem".4. W przypadku nieuwzględnienia wniosku Zespół informuje o tym wnioskodawcę, wskazując uzasadnienie zajętego stanowiska. Wnioskodawca może, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego stanowiska, zwrócić się do ministra właściwego do spraw zdrowia o ponowne rozpatrzenie wniosku.
5. Od decyzji ministra
właściwego do spraw zdrowia przysługuje skarga do sądu administracyjnego.Art. 63.
Minister właściwy do spraw zdrowia określa, w drodze rozporządz
enia:1) szczegółowy zakres informacji zawartych we wnioskach, o których mowa w art. 62 ust. 1;
2) sposób składania oraz tryb i terminy rozpatrywania wniosków, o których mowa w art. 62 ust. 1, uwzględniając w szczególności, że rozpatrywanie wniosku nie może trwać dłużej niż 90 dni, licząc od dnia jego złożenia, z tym że w prz
ypadku konieczności uzupełnienia danych niezbędnych do umieszczenia danego leku i wyrobu medycznego we właściwym wykazie bieg tego terminu ulega zawieszeniu do dnia otrzymania uzupełnienia wniosku, oraz że w przypadku gdy procedura umieszczenia leku lub wyrobu medycznego w wykazach, o których mowa w art. 57 ust. 5 pkt 1 i art. 58 ust. 2 pkt 2, występuje łącznie z rozpatrywaniem informacji lub wniosku o ustalenie ceny urzędowej, łączny termin nie może przekroczyć 180 dni, a w przypadku konieczności uzupełnienia danych niezbędnych do rozpatrzenia wniosków łącznie, bieg tego terminu ulega zawieszeniu do dnia otrzymania uzupełnienia wniosku.Art. 64.
1. Ubezpieczonemu, który posiada tytuł "Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi", przysługuje bezpłatne zaopatrzenie w leki objęte wykazami leków podstawowych i uzupełniających do wysokości limitu, o którym mowa w art. 60 ust. 1, na podstawie recepty wystawionej przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego albo felczera ube
zpieczenia zdrowotnego lub lekarza albo felczera niebędącego lekarzem albo felczerem ubezpieczenia zdrowotnego, jeżeli posiada uprawnienia do wykonywania zawodu oraz zawarł z Funduszem umowę upoważniającą go do wystawiania takich recept.2. Osoba uprawniona okazuje legitymację "Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi" wydaną przez Polski Czerwony Krzyż. Osoba realizująca recepty jest obowiązana do okazania dokumentu osoby uprawnionej potwierdzającego jej
uprawnienie.Art. 65.
1. Inwalidom wojennym, ich współmałżonkom pozostającym na ich wyłącznym
utrzymaniu oraz wdowom i wdowcom po poległych żołnierzach i zmarłych inwalidach wojennych uprawnionym do renty rodzinnej, a także osobom, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2, przysługuje bezpłatne zaopatrzenie w leki oznaczone symbolem "Rp" i wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.2. Receptę dla osób, o których mowa w ust. 1, może wystawić lekarz albo felczer, o którym mowa w art. 64 ust. 1.
3. Osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do okazania lekarzowi albo felcz
erowi wystawiającemu receptę dokumentu potwierdzającego przysługujące uprawnienie. Osoba realizująca recepty jest obowiązana do okazania dokumentu osoby uprawnionej potwierdzającego jej uprawnienie.4. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu oraz Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej, określa, w drodze ro
zporządzenia, wzór recepty, o której mowa w ust. 2, rodzaj i numer dokumentu uprawniającego, sposób zaopatrywania, przechowywania i rozliczania recept oraz kontroli ich wystawiania i realizacji.Art. 66.
1. Osobom:
1) które są inwalidami wojskowymi;
2) które doznały uszczerbku na zdrowiu w okolicznościach określonych w art. 7 i 8 ustawy, o której mowa w art. 5 pkt 5, i nie zostały zaliczone do żadnej z grup inwalidów;
3) wymienionym w art. 42 i 59 ustawy, o której mowa w art. 5 pkt 5
- przysługuje bezpłatne zaopatrzenie w leki objęte wykazami leków podstawowych i uzupełniających.
2. Receptę dla osób, o których mowa w ust. 1, może wystawić lekarz albo felczer, o którym mowa w
art. 64 ust. 1.3. Osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do okazania lekarzowi albo felcz
erowi wystawiającemu receptę dokumentu potwierdzającego przysługujące uprawnienie. Osoba realizująca recepty jest obowiązana do okazania dokumentu osoby uprawnionej potwierdzającego jej uprawnienie.4. Bezpłatne zaopatrzenie w leki osób, o których mowa w ust. 1, przysługuje do wys
okości limitu, o którym mowa w art. 60 ust. 1.Art. 67.
Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, określa, w drodze rozporządzenia, wzór recept uprawniających do nabycia leku lub wyrobu m
edycznego, bezpłatnie lub za częściową odpłatnością, sposób zaopatrywania w druki recept, ich przechowywania, sposób realizacji recept oraz kontroli ich wystawiania i realizacji.Art. 68.
1. Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przysługuje ubezpi
eczonym na zlecenie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Inwalidom wojennym i wojskowym przysługuje prawo do bezpłatnych przedmi
otów ortopedycznych i środków pomocniczych na zlecenie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego do wysokości limitu ceny, o którym mowa w ust. 5.3. Udział Funduszu w cenie przedmiotu ortopedycznego lub środka pomocniczego nie może być niższy niż kwota stanowiąca 50% limitu ceny określonego na podstawie ust. 5 dla przedmiotu ortopedycznego lub środka pomocniczego albo ceny nabycia przedmiotu ortopedycznego i środka pomocniczego, jeżeli limit ceny nie został
ustalony.4. Limit ceny określony dla naprawy przedmiotu ortopedycznego może być wykorz
ystany przez ubezpieczonego dla dokonania naprawy użytkowanego przedmiotu ortopedycznego w okresie używalności ustalonym dla danego przedmiotu ortopedycznego.5. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, m
oże wprowadzić, w drodze rozporządzenia, limit cen dla przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, o takim samym zastosowaniu, ale różnych cenach - w zakresie którego Fundusz finansuje to świadczenie, oraz limit cen dla napraw przedmiotów ortopedycznych, uwzględniając dobro ubezpieczonego oraz możliwości płatnicze Funduszu.6. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu oraz Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy wykaz przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, wysokość udziału własn
ego ubezpieczonego w cenie ich nabycia, kryteria ich przyznawania, okresy użytkowania, a także przedmioty ortopedyczne podlegające naprawie w zależności od wskazań medycznych.Art. 69.
1. Leczenie uzdrowiskowe przysługuje ubezpieczonemu na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza ubezpieczenia zdrow
otnego.2. Skierowanie, o którym mowa w ust. 1, wymaga potwierdzenia przez właściwy ze względu na miejsce zamieszkania oddział wojewódzki Funduszu.
3. Ubezpieczony ponosi koszty przejazdu na leczenie uzdrowiskowe i z leczenia u
zdrowiskowego oraz częściową odpłatność za koszty wyżywienia i zakwaterowania w sanatorium uzdrowiskowym, z zastrzeżeniem ust. 4. Fundusz pokrywa, do wysokości określonej w umowie z sanatorium uzdrowiskowym różnicę kosztów wyżywienia i zakwaterowania ubezpieczonego oraz koszty, o których mowa w ust. 4.4. Dzieci i młodzież do ukończenia lat 18, a jeżeli kształcą się dalej - do ukończenia 26 lat, osoby niepełnosprawne w znacznym stopniu - bez ograniczenia wieku, a także dzieci uprawnione do renty rodzinnej nie ponoszą odpłatności za koszty wyżywi
enia i zakwaterowania w prewentorium uzdrowiskowym i sanatorium uzdrowiskowym.5. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu oraz Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania skierowania na leczenie uzdrowiskowe przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego oraz tryb potwierdzania tego skierowania przez Fundusz, uwzględni
ając konieczność weryfikacji celowości skierowania na leczenie uzdrowiskowe.6. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu
określi, w drodze rozporządzenia, wysokość częściowej odpłatności ubezpieczonego za koszty wyżywienia i zakwaterowania w sanatorium uzdrowiskowym, uwzględniając sezonowość i standard usług.Art. 70.
1. Ubezpieczonemu na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub fel
1) konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w zakładzie opieki zdrowo
tnej;2) wynikających z potrzeby zachowania ciągłości leczenia.
2. Ubezpieczonemu na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera
ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje bezpłatny przejazd środkami transportu sanitarnego w przypadku dysfunkcji narządu ruchu uniemożliwiającej korzystanie ze środków transportu publicznego w celu odbycia leczenia do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej udzielającego świadczeń we właściwym zakresie i z powrotem.3. W przypadkach niewymienionych w ust. 1 i 2 na podstawie zlecenia lekarza ubez
pieczenia zdrowotnego ubezpieczonemu przysługuje przejazd środkami transportu sanitarnego odpłatnie lub za częściową odpłatnością.4. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu oraz Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz grup jedn
ostek chorobowych, stopnie niesprawności oraz wysokość udziału własnego ubezpieczonego, w przypadkach określonych w ust. 3, w zależności od wskazań medycznych.Art. 71.
1. Ubezpieczony ubiegający się o świadczenie z ubezpieczenia zdrowotnego jest obowiązany przedstawić kartę ubezpieczenia zdrowotnego.
2. W przypadku:
1) nagłego zachor
owania, wypadku, urazu lub zatrucia;2) stanu zagrożenia życia;
3) porodu
- karta może zostać przedstawiona w innym czasie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia udzielania świadczenia, o ile chory nadal przebywa w szpitalu.
3. Jeżeli przedstawienie karty ubezpieczenia zdrowotnego w terminie określonym w ust. 2 nie jest możliwe, karta ubezpieczenia zdrowotnego może być przedstawiona w terminie 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczeń zdrowotnych.
4. W razie nieprzedstawienia karty u
bezpieczenia zdrowotnego w terminach, o których mowa w ust. 2 i 3, lub w przypadku gdy ubezpieczony nie opłacił składki na ubezpieczenie zdrowotne przez okres dłuższy niż miesiąc, świadczenie zostaje udzielone na koszt ubezpieczonego.5. W razie nieodprowa
dzenia składki za ubezpieczonego przez zobowiązanego płatnika przez okres dłuższy niż miesiąc Fundusz obciąża tego płatnika poniesionymi kosztami świadczeń udzielonych ubezpieczonemu.6. Późniejsze niż przewidziane w ust. 2 i 3 przedstawienie karty ubezpie
czenia zdrowotnego nie może stanowić podstawy odmowy zwolnienia z kosztów, o których mowa w ust. 4, albo ich zwrotu.7. Opłacenie zaległych składek wraz z odsetkami nie zwalnia z obowiązku pokrycia kosztów udzielonego świadczenia zdrowotnego.
8. Roszczeni
a przysługujące na podstawie ust. 4 i 5 ulegają przedawnieniu z upływem 5 lat od dnia, w którym stały się wymagalne.9. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do świadczeń zdrowotnych udzielanych dzieciom od dnia urodzenia do ukończenia 6 miesiąca życia.
ział 6Umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Art. 72.
1. Podstawą udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz jest
umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarta pomiędzy Funduszem i świadczeniodawcą.2. Poza umową świadczenia zdrowotne finansowane przez Fundusz udzielane są na rzecz osób ubezpieczonych wyłącznie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie.
3. Suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekr
oczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.Art. 73.
1. Umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych są jawne.
2. Fundusz realizuje zasadę jawności umów poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej informacji o każdej zawartej umowie, z uwzględnieniem rodzaju, il
ości i ceny zakupionych świadczeń oraz maksymalnej kwoty zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów.Art. 74.
Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia, ogó
lne warunki udzielania świadczeń zdrowotnych zawierające postanowienia, o których mowa w art. 75 pkt 1-3 i 5, tryb wyboru przez ubezpieczonego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, uwzględniając równe traktowanie świadczeniodawców, wskazania wynikające z aktualnej wiedzy i praktyki medycznej oraz zasady uczciwej konkurencji.Art. 75.
Umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych określa w szczególności:
1) rodzaj i zakres udzielanych świadczeń;
2) warunki udzielania świadczeń;
3) zasady rozliczeń pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcami;
4) kwotę zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy;
5) zasady rozpatrywania kwestii spornych i zażaleń.
Art. 76.
Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, Nacze
lnej Rady Lekarskiej oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia dokumentacji przez świadczeniodawców na potrzeby realizacji ubezpieczenia zdrowotnego i jej udostępniania Funduszowi, uwzględniając kompleksowość dokumentacji i ochronę danych osobowych.