Druk nr 291 S
30 grudnia 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI USTAWODAWSTWA I PRAWORZĄDNOŚCI,
KOMISJI NAUKI, EDUKACJI I SPORTU
oraz
KOMISJI GOSPODARKI I FINANSÓW PUBLICZNYCH
o projekcie ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych (druk nr 291)
Marszałek Senatu w dniu 27 listopada 2002 r. - zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu - skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicz
nych projekt ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych w celu rozpatrzenia go w pierwszym czytaniu.Komisje, na wspólnym posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2002 r. - zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu - po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych
wnoszą o przyjęcie bez poprawek przedstawionego przez wnioskodawców i załączonego projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych, wraz z projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.W załączeniu przedstawiamy także informację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Przewodnicząca Komisji |
Przewodniczący Komisji |
Ustawodawstwa i Praworządności |
Gospodarki i Finansów Publicznych |
(-) Teresa Liszcz |
(-) Jerzy Markowski |
Przewodniczący Komisji
Nauki, Edukacji i Sportu
(-) Marian Żenkiewicz
p r o j e k t
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.
Jednocześnie upoważnia senatora Adama Gierka do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.
projekt
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych
Art. 1.
W ustawie z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 i Nr 113, poz. 984) w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 w p
kt 8 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 9 w brzmieniu:"9) udzielania zamówień o wartości nieprzekraczającej 130.000 euro przez jednostki badawczo-rozwojowe, państwowe szkoły wyższe oraz jednostki Polskiej Akademii Nauk.",
b) dod
aje się ust. 1a w brzmieniu:"1a. W postępowaniach o udzielanie zamówień, o których mowa w ust. 1 pkt 9, stosuje się art. 16 i art. 18.".
Art. 2.
Postępowania o zamówienia publiczne, wszczęte w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowych szkołach wyższych oraz jednostkach Polskiej Akademii Nauk przed dniem wejścia w życie ustawy, są prowadzone na podstawie przepisów dotychczasowych.
Art. 3.
Ustawa wschodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Celem dotychczasowej ustawy jest
takie uregulowanie gospodarowania środkami publicznymi, które pozwoliłoby na racjonalne, zgodne z normami europejskimi ich wydatkowanie.Doświadczenia z funkcjonowania tej ustawy w 2002 roku we wszystkich pionach nauki, tj. w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowym szkolnictwie wyższym oraz w Polskiej Akademii Nauk, prowadzą do konkluzji, iż stosowane regulacje prawne zmuszają te trzy piony nauki do ogłaszania nadmiernej liczby przetargów, co wydatnie hamuje ich działalność.
Ponadto, w przypadku prowad
zenia unikalnych badań, a także wytwarzania unikalnej aparatury, produkcji niektórych odczynników i rzadkich materiałów oraz realizacji specjalistycznych usług, przetargi są niemożliwe ze względu na ograniczoną liczbę firm tym się zajmujących, tajemnicę patentową (ochrona praw autorskich) i niekiedy wręcz zastrzeżenia zamawiającego, co do trybu postępowania podczas realizacji zlecenia.Celem zgłaszanej nowelizacji jest poprawa konkurencyjności wszystkich trzech w/w pionów nauki w dziedzinie usług badawczo-rozwojowych oraz poprawienie jakości procesu edukacyjnego we wyższych szkołach państwowych, dostosowujących swą bazę laboratoryjno - dydaktyczną do standardów Unii Europejskiej.
Proponowane zmiany są w pełni zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej, gdyż dolny próg, od którego obowiązywałyby przetargi w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowych szkołach wyższych oraz Polskiej Akademii Nauk na dostawy i usługi wynosi 130 000 euro, tj. odpowiada progowi przyjętemu w krajach Unii. Ponadto nowelizacja odwołuj
e się do przepisów rozdziału 2, art. 16 i art. 18, tj. do zasady niedyskryminacji oraz zasady znoszenia preferencji krajowych.Omawiana nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych może przynieść liczne finansowe oszczędności administracyjnych jednostek ds. zamówień publicznych powołanych we wszystkich trzech pionach nauki.