Druk nr 271

14 listopada 2002 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

KOMISJA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wnosi projekt uchwały w sprawie zwiększania sprawności administracji publicznej.

Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję reprezentować będzie senator Zbyszko Piwoński.

W załączeniu przekazuję projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji
Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej
(-) Zbyszko Piwoński


p r o j e k t

 

UCHWAŁA

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie zwiększania sprawności administracji publicznej

 

Senat Rzeczypospolitej Polskiej

zwraca się do Rady Ministrów o dokonanie oceny obecnego stanu administracji publicznej i jej zaprezentowanie, Sejmowi oraz Senatowi.

1. Zdaniem Izby następujące sfery zagadnień zasługują na szczególnie dokładne zbadanie:

a) wzajemne relacje pomiędzy terenową administrację rządową i samorządową,

b) podział kompetencji i zadań pomiędzy gminy, powiaty i samorządowe województwa,

c) organizacyjne podporządkowanie struktur, wykonujących zadania publiczne (osób prawnych i innych jednostek) gminom, powiatom i województwom oraz organom administracji rządowej.

2. W ocenie Senatu postulowana analiza pozwoli określić zmiany, jakie powinny być wprowadzone w obecnej strukturze administracji publicznej, aby osiągnąć zasadnicze cele wprowadzanych reform, w szczególności pełniejszą realizację zasady pomocniczości, koncentrację podstawowych funkcji na poziomie gminy, wzrost użyteczności administracji publicznej dla obywateli i dla gospodarki państwa, prosty i logiczny podział kompetencji.

3. W ocenie Izby aktualne pozostają wnioski sformułowane w uchwale Senatu z 11 stycznia 2001 r. w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa, o konieczności wspierania inicjatyw zmierzających do:

a) racjonalizacji podziału terytorialnego kraju na powiaty,

b) wyrównania poziomów zamożności i rozwoju poszczególnych obszarów kraju,

c) efektywniejszego wykorzystywania środków publicznych,

d) rozwiązań ustawowych uwzględniających szczególny charakter obszarów metropolitarnych.

4. Pilnych działań wymagają również:

a) uchwalenie ustaw tworzących przejrzysty i stabilny system finansowania zadań publicznych, wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego,

b) stworzenie prawnych i finansowych warunków pozwalających jednostkom samorządu terytorialnego na prowadzenie własnej polityki regionalnej,

c) powołanie odpowiednika służby cywilnej w administracji samorządowej.

5. Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do wszystkich zainteresowanych, a zwłaszcza władz publicznych o współdziałanie w celu:

a) doprowadzenia do powszechnego identyfikowania się obywateli, a szczególnie młodzieży, z niepodległym państwem polskim,

b) kreowanie etosu służby publicznej.

6. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".


UZASADNIENIE

Zarówno własne obserwacje członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, jak i otrzymywane sygnały z różnych gremiów samorządowych i organów administracji samorządowej i rządowej w terenie, oraz wnioski z odbytej w maju br. konferencji nt. "Sprawne państwo w świetle relacji samorząd terytorialny a administracja rządowa w terenie", skłoniły Komisję do zaproponowania odbycia w Senacie debaty na ten temat i przyjęcia stosownej uchwały.

Idea samorządu terytorialnego zrodziła się w 1990 roku w Senacie RP i podjęte wówczas rozwiązania prawne, powołujące do życia samorządy gmin i miast, zasługują na wysokie uznanie, co całkowicie potwierdziła praktyka.

Odmienną ocenę należy odnieść do rozwiązań prawnych z roku 1998, w wyniku których powołano do życia dwa kolejne ogniwa samorządu terytorialnego: powiat i województwo, dokonując jednocześnie rozdziału funkcji na szczeblu wojewódzkim, na rządowe i samorządowe. Te właśnie rozwiązania prawne wymagają wnikliwej oceny i dokonania odpowiednich zmian, co zawarte zostało w projekcie uchwały.

Uchwała ta stanowi również swoisty apel skierowany do wszystkich władz publicznych o kreowaniu w społeczeństwie, a zwłaszcza wśród młodzieży, właściwego stosunku do Państwa i służby publicznej na jego rzecz.