Druk nr 267
14 listopada 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zas
zczyt przekazać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 34. posiedzeniu w dniu 13 listopada 2002 r. ustawę o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 13 listopada 2002 r.
o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produ
kcji
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa reguluje:
1) zasady wytwarzania, magazynowania i obrót biokomponentami do produkcji biopaliw ciekłych;
2) zasady limitowania produkcji biokomponentów;
3) zasady wykorzystywania surowców rolniczych do produkcji biokomponentów;
4) tryb powoływania, zadania i zasady działania Komisji Porozumiewawczej do Spraw Produkcji Biokomponentów;
5) zasa
dy wprowadzania do obrotu biokomponentów oraz odpowiedzialność podmiotów odpowiadających za realizację tego obowiązku;6) wymagania jakościowe dla biokomponentów wprowadzanych do obrotu;
7) zasady monitorowania rynku biokomponentów.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) surowce rolnicze - rzepak energetyczny, ziarna zbóż, ziemniaki oraz inne rośl
2) rzepak energetyczny - nasiona odmian rzepaku lub rzepiku dopuszczonych do uprawy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczone do produkcji estru;
3) produkty uboczne i odpady - melasę, odpady przemysłu spożywczego i gastr
onomii, zawierające skrobię, cukry, tłuszcze roślinne albo zwierzęce oraz tłuszcze pochodzące z procesów utylizacji zwierząt lub procesów oczyszczania ścieków, przeznaczone do produkcji biokomponentów;4) biokomponenty - ester, bioetanol oraz eter etylo-tert-butylowy lub eter- ety
lo-tert-amylowy, w części wynikającej z zawartego w nim bioetanolu określonej w ułamku masowym wyrażonym w procencie, wytwarzane z przeznaczeniem na komponenty ropopochodnych paliw ciekłych;5) ester - ester metylowy albo ester etylowy wyższych kwasów tłuszczowych,
otrzymany w procesie przetwarzania rzepaku energetycznego albo produktów ubocznych i odpadów;6) bioetanol - etanol absolutny pochodzenia fermentacyjnego, otrzymywany w procesie odwadniania spirytusu surowego, produkowany z surowców rolni
czych lub produktów ubocznych i odpadów, spełniający wymagania odpowiednich norm wyrobu;7) eter - eter etylo-tert-butylowy oraz etylo-tert-amylowy;
8) ropopochodne paliwa ciekłe - benzyny silnikowe oraz oleje napędowe, stos
owane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym lub silniki z zapłonem samoczynnym oraz lekkie oleje opałowe;9) biopaliwa ciekłe - ropopochodne paliwa ciekłe zawierające w swoim składzie co najmniej 4,5% biokomponentów lub ester i bioetanol stanowiące samoistne paliwo silnikowe;
10) wytwórca - przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.)
1) wytwarzającego biokomponenty lub spirytus surowy, lub surowy olej rzepakowy;11) producent rolny - grupę producentów rolnych w rozumie
niu przepisów o grupach producentów rolnych i ich związkach, osobę fizyczną lub prawną prowadzącą gospodarstwo rolne, w którym są uprawiane rośliny z przeznaczeniem na surowce rolnicze;12) pierwszy przetwórca - każdego, kto podejmie się pierwszego przetwo
rzenia surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów na spirytus surowy lub surowy olej rzepakowy;13) producent biopaliw ciekłych - przedsiębiorcę zajmującego się wytwarzaniem biopaliw ciekłych, posiadającego koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych w
ydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zobowiązanego do wytwarzania biopaliw ciekłych i ich wprowadzania do obrotu;14) importer ropopochodnych paliw ciekłych - przedsiębiorcę dokonującego impo
rtu ropopochodnych paliw ciekłych;15) komponowanie biopaliw ciekłych - produkcję biopaliw ciekłych na bazie rop
opochodnych paliw ciekłych z udziałem biokomponentu, o ile nie stanowi on samoistnego paliwa silnikowego;16) wprowadzenie do obrotu - sprzedaż ostateczną użytkownikowi lub stacji paliw ropopochodnych paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych lub biokomp
onentów;17) producent biopaliw ciekłych na potrzeby własne - producenta rolnego, który jest wytwórcą lub pierwszym przetwórcą i wytwarzany przez siebie surowy
olej rzepakowy lub ester metylowy otrzymany w wyniku przetwarzania rzepaku energetycznego zużywa w całości w środkach transportu, maszynach i urządzeniach w swoim gospodarstwie rolnym.
Rozdział 2
Zezwolenia na wytwarzanie lub magazynowanie biokomponentów
Art. 3.
1. Wytwarzanie lub magazynowanie biokomponentów wymaga uzyskania zezwolenia.
2. Organem właściwym w sprawach wydania, odmowy wydania i cofnięcia zezwol
enia na wytwarzanie lub magazynowanie biokomponentów jest minister właściwy do spraw rynków rolnych.
Art. 4.
1. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pow
inien:1) złożyć wniosek o wydanie zezwolenia;
2) dysponować odpowiednimi urządzeniami technicznymi i obiektami budowl
anymi umożliwiającymi prawidłowe wykonywanie działalności objętej wnioskiem;3) uzyskać decyzję o warunkach zabudowy i zagospodar
owania terenu;4) posiadać możliwości organizacyjne gwarantujące prawidłowe wykonywanie działalności;
5) nie zalegać z wpłatami na rzecz organów podatkowych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
6) nie być karany za przestępstwa przeciwko mieniu lub wiarygodności dokume
ntów.2. Wniosek o wydanie zezwolenia na wytwarzanie biokomponentów, poza wymaga
niami określonymi w przepisach o działalności gospodarczej, powinien zawierać:1) informację o posiadanych urządzeniach technicznych i obiektach budowlanych, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
2) określenie maksymalnych rocznych możliwości produkcyjnych urządzeń tec
3) określenie przewidywanego terminu rozpoczęcia działalności objętej zezwol
eniem.3. Do wniosku dołącza się:
1) dokumenty potwierdzające tytuł prawny wnioskodawcy do obiektów budowl
2) zaświadczenia komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, powi
atowego inspektora sanitarnego stwierdzające, że urządzenia techniczne i obiekty budowlane przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej objętej wnioskiem spełniają wymagania określone odpowiednio w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, sanitarnych i o ochronie środowiska;3) zaświadczenia właściwego organu podatkowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stwierdzające, że wnioskodawca nie zalega z wpłatami należności wobec tych instyt
ucji;4) informację z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającą niekaralność ubieg
ającego się o zezwolenie wnioskodawcy będącego osobą fizyczną lub członków zarządu osoby prawnej za przestępstwa przeciwko mieniu lub wiarygodności dokumentów.4. Wnioskodawca, który zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w dziedzinie objętej zezwoleniem, może ubiegać się o przyrzeczenie wydania zezwolenia, zwane dalej "promesą". W promesie można uzależnić wydanie zezwolenia od spełnienia warunków wykonywania działalności gospodarczej objętej zezwol
eniem.
Art. 5.
1. Zezwolenie wydaje się, jeżeli wnioskodawca spełnia wymagania, o których mowa w art. 4 ust. 1.
2. Zezwolenie określa w szczególności:
1) rodzaj działalności gospodarczej objętej zezwoleniem oraz maksymalną wie
2) miejsce wykonywania działalności;
3) datę rozpoczęcia działalności objętej zezwoleniem.
Art. 6.
1. Organ zezwalający jest uprawniony do kontroli działalności gospodarczej prow
adzonej w zakresie określonym w art. 3.2. Kontrola może dotyczyć przestrzegania warunków wykonywania działalności g
ospodarczej, określonych w ustawie i zezwoleniu.3. Kontrolę przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez organy zezwalający, które powinno zawierać:
1) oznaczenie osoby dokonującej kontroli;
2) nazwę kontrolowanego przedsiębiorcy;
3) określenie zakresu i terminu kontroli.
4. Osoby upoważnione do dokonania kontroli są uprawnione w szczególności do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest wyk
2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępniania danych mających związek z przedmi
otem kontroli.5. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności osoby uprawnionej do repreze
ntowania przedsiębiorcy lub osoby upoważnionej do reprezentowania podczas kontroli.6. Z przeprowadzonej
kontroli sporządza się protokół i przedstawia go przedsiębiorcy.7. Organ zezwalający może upoważnić do dokonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, inny organ administracji wyspecjalizowany w kontroli danego rodzaju działaln
ości. Przepisy ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
Art. 7.
1. Zezwolenie może być cofnięte wytwórcom, na których w ciągu roku nałożono więcej niż jedną karę pieniężną, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 3 i 4.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 5, zezwolenie je
st cofane po nałożeniu pierwszej kary.
Art. 8.
W sprawach nieuregulowanych w ustawie do zezwolenia stosuje się odpowiednio prz
episy ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej.
Rozdział 3
Limity produkcji biokomponentów
Art. 9.
1.
2. Limit krajowy nie dotyczy produkcji biokomponentów wytwarzanych z przeznaczeniem na eksport.
3. Limit krajowy ustala Rada Ministrów,
w drodze rozporządzenia, uwzględniając zapotrzebowanie krajowego rynku na ropopochodne paliwa ciekłe.4.
Limit krajowy jest ustalany w tonach i uwzględnia procentowy udział poszczególnych biokomponentów w ogólnej ilości wprowadzanych do obrotu poszczególnych ropopochodnych paliw ciekłych.
Art. 10.
1. Ustalenie limitu krajowego następuje do dnia 31 maja roku poprzedzającego rok obowiązywania tego limitu.
2. W przypadku nieustalenia limitu krajowego w terminie, o którym mowa w ust. 1, obowiązuje limit z ro
ku poprzedniego.3. W ramach ustalonego limitu krajowego minister właściwy do spraw rynków rolnych ustala, biorąc w szczególności pod uwagę wnioski wytwórców podejmujących pr
odukcję po raz pierwszy oraz produkcję biokomponentów na potrzeby własne, rezerwę w wysokości do 25% tego limitu.
Art. 11.
1. W ramach limitu krajowego minister właściwy do spraw rynków rolnych przyznaje do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok obowiązywania limitu, wytwórcom, na ich wniosek, w drodze decyzji administracyjnej, limit produkcji biokomponentów, zwany dalej "limitem produkcji".
2. W przypadku nieprzyznania limitu produkcji w terminie, o którym mowa w ust. 1, obowiązuje limit z roku poprzedniego.
3.
Przyznanie limitu produkcji następuje przez podział limitu krajowego po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 10 ust. 3, ze szczególnym uwzględnieniem:1) wielkości produkcji określonej w zezwoleniu na wyrób biokomponentów;
2) ilości biokomponentów wprowadzonych do obrotu w roku poprzedzającym rok obowiązywania limitu
produkcji;3) ilości zakontraktowanych surowców rolniczych lub zagwarantowanych dostaw spirytusu surowego lub surowego oleju rzepakowego.
4. Limity produkcji pochodzące z rezerwy, o której mowa w art. 10 ust. 3, minister właściwy do spraw rynków rolnych przydziela w pierwszej kolejności wytwórcom podejmującym po raz pierwszy produkcję na ich wni
osek.5. Przy przyznawaniu limitu, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rynków rolnych uwzględni w szczególności informacje, o których mowa w art. 12
ust. 2.6. Wytwórcy, który zgodnie z uzyskanym zezwoleniem rozpoczął w terminie produ
kcję i produkuje w danym roku ilości wynikające z przyznanego limitu i który nie naruszył przepisów ustawy, a w szczególności gdy nie nałożono na niego kar o których mowa w art. 23, nie można zmniejszyć limitu na następny rok o więcej niż 5%, przy czym łączne zmniejszenie limitu nie może przekroczyć 10%.
Art. 12.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 11 ust. 1 i 4, wytwórca składa ministrowi właśc
iwemu do spraw rynków rolnych do dnia 31 maja roku poprzedzającego rok obowiązywania limitu produkcji.2. Wniosek zawiera:
1) informacje, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2;
2) oświadczenie o planowanej produkcji biokomponentów, wynikające z możliwości produkcyjnych posiadanych urządzeń technicznych oraz posiadanego zabezpieczenia surowcowego;
3) oświadczenie o ilości nowo tworzonych lub zachowywanych przez wytwórcę miejsc pracy;
4) informację o ilości:
a) surowców rolniczych oraz produktów ubocznych i odpadów nabytych przez wy
twórcę od producentów lub pochodzących z produkcji własnej w roku składania wniosku,b) magazynowanych surowców rolniczych lub biokomponentów, według st
anu na dzień złożenia wniosku,c) surowców rolniczych zakontraktowanych przez wytwórcę na rok, którego d
otyczy wniosek,d) spirytusu surowego lub surowego oleju rzepakowego zamówionych u pierwszego przetwórcy,
e) produktów ubocznych i odpadów, których dostawa na rok, którego dotyczy wniosek, jest zagwarantowana umowami,
f) zestawienie umów zawartych z produc
entami biopaliw ciekłych.
Art. 13.
1. Wytwórca do dnia 15 marca roku obowiązywania limitu produkcji zwraca niew
ykorzystany limit produkcji lub jego część ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych.2. O zwrocie limitu produkcji lub jego części wytwórca zawiadamia na piśmie min
istra właściwego do spraw rynków rolnych, dołączając do pisma kopie umów zawartych między zwracającym limit produkcji lub jego część a producentem rolnym.3. Zwrócone limity produkcji minister właściwy do spraw rynków rolnych dzie
li między wytwórców. Przepisy art. 11 ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
Art. 14.
1. Do produkcji biokomponentów, z zastrzeżeniem ust. 2, mogą być wykorzystywane wyłącznie:
1) surowce rolnicze zebrane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
a) zakontrak
b) pochodzące z produkcji własnej;
2) produkty uboczne i odpady pozyskane na podstawie wieloletniej umowy dostawy;
3) spirytus surowy lub surowy olej rzepakowy, wytwarzane z krajowych surow
ców rolniczych przez pierwszego przetwórcę i dostarczane do wytwórcy biokomponentów na podstawie zawartej umowy.2. Dopuszcza się wytwarzanie biokomponentów, spirytusu surowego i surowego oleju rzepakowego z surowców rolniczych pochodzących spoza terytorium Rzeczyp
ospolitej Polskiej lub niedostarczonych na podstawie umowy lub niepochodzących z produkcji własnej, jeżeli z powodu klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń losowych zbiory surowców rolniczych nie zapewnią wykonania określonego limitu produkcji na dany rok, a Rada Ministrów nie obniży tego limitu.3. Umowy, o których mowa w ust. 1, są zawierane na okres nie krótszy niż 5 lat, z tym że w terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego rok zbioru mogą być zmieniane w zależności od przewidywanej ilości i ceny surowców rolniczych oraz produktów ubocznych i odpadów dostarczanych do produkcji biokompone
ntów.
Rozdział 4
Ceny minimalne i umowy kontraktacji
Art. 15.
1. Wprowadza się cenę minimalną surowców rolniczych, spirytusu surowego, spiryt
usu odwodnionego, surowego oleju rzepakowego oraz estru wyższych kwasów tłuszczowych, wytworzonych przez pierwszych przetwórców lub wytwórców z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów dostarczonych w ramach wieloletnich umów kontraktacji lub dostawy.2. Cenę minimalną surowców rolniczych i spirytusu surowego, spirytusu odwodnion
ego, surowego oleju rzepakowego oraz estru wyższych kwasów tłuszczowych ustala, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw rynków rolnych.3. Ustalenie ceny minimalnej surowców rolniczych pochodzących ze zbiorów w d
anym roku kalendarzowym i wyrobów wytwarzanych z tych zbiorów następuje do dnia 1 sierpnia roku poprzedzającego.4. W przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych lub innych zdarzeń losowych min
ister właściwy ds. rynków rolnych może zmienić obowiązującą w danym roku cenę minimalną.5. Ustalając cenę minimalną minister właściwy ds. rynków rolnych uwzględni:
1) sytuację rynkową w zakresie obrotu surowcami i wy
2) wydatek spirytusu surowego, surowego oleju rzepakowego lub biokomponentów;
3) koszty wytwarzania i marżę przetwórczą;
4) przychody pierwszego przetwórcy lub wytwórcy ze sprzedaży produktów
ubocznych;5) opinie właściwych
jednostek naukowo-badawczych i Komisji Porozumiewawczej.
Art. 16.
Umowa kontraktacji zawiera w szczególności:
1) określenie ilości surowców rolniczych albo spirytusu surowego lub surowego oleju rzepakowego, przewidzianych do dostarczenia wytwórcy lub pierwszemu przetwórcy w poszczególnych latach obowiązywania um
2) określenie minimalnej ceny za kwintal dostarczonego surowca rolniczego albo hektolitr spirytusu surowego lub surowego oleju rzepakowego;
3) określenie minimalnych wymagań co do jakości suro
wca rolniczego albo spirytusu surowego lub surowego oleju rzepakowego, uzgodnionych przez strony;4) termin płatności za dostarczone surowce rolnicze albo spirytus surowy lub s
urowy olej rzepakowy, nie dłuższy jednak niż 30 dni od dnia dostarczenia tych surowców;5) termin obowiązywania umowy;
6) określenie odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków um
owy;7) postanowienia dotyczące sposobu zmiany i rozwiązania umowy.
Art. 17.
1. Zbiorcze zestawienie zawartych umów pierwszy przetwórca przekazuje wytwórcy nie później niż do dnia 15 kwietnia roku poprzedzającego rok zbioru surowców rolniczych.
2. Zbiorcze zestawienie zawartych umów wytwórca przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych nie później niż do dnia 15 maja roku poprzedzającego rok zbioru surowców rolniczych.
3. Zbiorcze zestawienia, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny zawierać informację o ilości zawartych umów, powierzchni gruntów objętej kontraktacją oraz o wielkości zakontraktowanych dostaw surowców roln
iczych.
Rozdział 5
Komisja Porozumiewawcza do Spraw Produkcji Biokomponentów
Art. 18.
1. Tworzy się Komisję Porozumiewawczą do Spraw Produkcji Biokomponentów, zwaną dalej "Komisją".
2. Komisja składa się z 15 członków, w tym z:
1) 7 przedstawicieli producentów rolnych;
2) 4 przedstawicieli wytwórców i pierwszych przetwórców;
3) 4 przedstawicieli producentów biopaliw ciekłych.
3. Członków Komisji powołuje spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokraj
owe organizacje zrzeszające producentów rolnych, pierwszych przetwórców, wytwórców oraz producentów biopaliw ciekłych i odwołuje minister właściwy do spraw rynków rolnych.4. Kadencja Komisji trwa 3 lata, licząc od dnia pierwszego posiedzenia Komisji.
5. Członek Komisji może zostać odwołany na wniosek organizacji, która zgłosiła jego kandydaturę.
6. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje minister właściwy do spraw rynków rolnych w terminie 14 dni od dnia powołania jej członków.
7. Komisja działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który określa w szczególności tryb powoływania i odwoływania członków Komisji, częstotliwość posiedzeń Komisji i sposób jej obsługi oraz tryb podejmowania przez nią uchwał.
8. W przypadku gdy Komisja nie uchwali regulaminu w terminie 30 dni od dnia jej pierwszego posiedzenia, regulamin Komisj
i nadaje, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw rynków rolnych.9. Koszty funkcjonowania Komisji są pokrywane ze składek wpłacanych przez org
anizacje lub podmioty, których przedstawiciele wchodzą w skład Komisji.10. Organizacje i podmioty,
o których mowa w ust. 2, opłacają składki kwartalne w jednakowej wysokości. Wysokość i sposób pobierania składek oraz ich rozliczania ustala Komisja w regulaminie, o którym mowa w ust. 7.11. W przypadku nieuiszczenia składek przez organizację, której prze
dstawiciel wchodzi w skład Komisji, Komisja może wystąpić do ministra właściwego do spraw rynków rolnych o odwołanie członka tej organizacji i powołanie na jego miejsce członka innej organizacji.
Art. 19.
Do zadań Komisji należy w szczególności:
1) reprez
entowanie interesów producentów rolnych, pierwszych przetwórców i wytwórców oraz producentów biopaliw ciekłych zajmujących się produkcją i obrotem surowcami rolnymi, biokomponentami i biopaliwami ciekłymi przed ministrem właściwym do spraw rynków rolnych lub innymi organami administracji rządowej oraz zgłaszanie propozycji i opiniowanie wysokości limitu krajowego;2) analizowanie rynku krajowego w zakresie zapotrzebowania na biokomponenty;
3) wyrażanie opinii co do konieczności i zasad importu rzepaku energetycznego przeznaczonego do produkcji estru lub wnioskowanie do Rady Ministrów oraz do ministra właściwego do spraw rynków rolnych o obniżenie w danym roku lim
itu krajowego i limitów produkcyjnych;4) opiniowanie szczegółowych zasad współdziałania międ
zy producentami rolnymi a pierwszymi przetwórcami i wytwórcami przez:a) zgłaszanie propozycji treści umów kontraktacyjnych,
b) opiniowanie ceny minimalnej surowców rolniczych, spirytusu surowego, spirytusu odwodnionego, surowego oleju rzepakowego i estru
wyższych kwasów tłuszczowych,c) prowadzenie rokowań między pierwszymi przetwórcami i wytwórcami a producentami rolnymi w sprawach spo
rnych;5) proponowanie i opiniowanie zasad współdziałania między pierwszymi prz
etwórcami a wytwórcami oraz wytwórcami a producentami biopaliw;6) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie rynku biopaliw ciekłych
oraz biokomponentów do ich produkcji;7) opiniowanie podziału rocznych limitów produkcji p
omiędzy wytwórców.
Rozdział 6
Wytwarzanie i obrót biopaliwami cie
kłymi
Art. 20.
1. Przedsiębiorcy posiadający koncesję na wytwarzanie lub obrót paliwami ciekłymi, wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energ
etyczne (Dz.U. z 1997 r. Nr 54, poz. 348 ze zm.)2), mają obowiązek dodawać biokomponenty, pochodzące z produkcji własnej lub zakupu od pierwszego przetwórcy lub wytwórcy, do ropopochodnych paliw ciekłych i wprowadzać je do obrotu, na zasadach określonych w ust. 6.2. Importerzy ropopochodnych paliw ciekłych sprowadzający na polski obszar celny ropopochodne paliwa ciekłe na własny użytek mają obowiązek dodawać bioko
mponenty, pochodzące z produkcji własnej lub zakupu, do tych paliw, na zasadach określonych w ust. 6.3. Od dnia 1 stycznia 2003 r. wykorzystanie bioe
tanolu, bez względu na formę wprowadzanego związku, ustalane w ułamku masowym wyrażonym w procencie, powinno wynosić nie mniej niż 4,5% wprowadzanych do obrotu benzynowych paliw silnikowych.4. Od dnia 1 stycznia 2006 r. ustalany w ułamku masowym wyrażonym w procencie łączny udział biokomponentów powinien wynosić nie mniej niż 5% ogólnej ilości wprowadzanych do obrotu ropopochodnych paliw ciekłych.
5. Przepisów wydanych na podstawie ust. 6 oraz przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się do ropopochodnych paliw ciekłych przeznaczonych na rezerwy państwowe i zapasy obowiązkowe paliw.
6.
Rada Ministrów określa, w terminie do dnia 31 maja, w drodze rozporządzenia, na rok następny w ułamku masowym wyrażonym w procencie wymagany udział poszczególnych biokomponentów w ogólnej ilości wprowadzonych do obrotu poszczególnych ropopochodnych paliw ciekłych.7.
W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6, Rada Ministrów uwzględni w szczególności coroczny wzrost udziału poszczególnych biokomponentów w ogólnej ilości wprowadzanych do obrotu ropopochodnych paliw ciekłych.
Art. 21.
1. Do obrotu jako biokomponenty można wprowadzić:
1) etery i estry spełniające wymagania jakościowe określone, w drodze rozporzą
2) bioetanol spełniający wymagania określone Polską Normą PN-A-79521 "Etanol absolutny" lub odpowiednią normę równoważną;
2.
Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, jednostki certyfikujące, upoważnione do orzekania w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze ich potencjał badawczy oraz kwalifikacje zatrudnionych pracowników.
Art. 22.
1.
2. Podmio
ty, o których mowa w art. 20 ust. 1 i 2, przekazują do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki i ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych sprawozdanie kwartalne, sporządzone na podstawie faktur VAT, zawierające informacje dotyczące ilości zakupionych biokomponentów, ilości wprowadzonych do obrotu biopaliw ciekłych oraz uzyskanej ceny zakupionych biokomponentów, a także informacje o podmiotach, które nabyły biopaliwa ciekłe.3. Urzędy celne, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwa
rtału, przekazują Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, sporządzone na podstawie dokumentów określonych przepisami prawa celnego, sprawozdanie kwartalne zawierające informacje o ilości sprowadzonych ropopochodnych paliw ciekłych oraz o podmiotach, które je sprowadziły.4. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie przekazywanych zbiorczych sprawozdań prowadzi monitoring rynku biopaliw ciekłych i biokomponentów.
5. Wyniki monitoringu stanowią podstawę do sporządzenia przez Prezesa Urzędu R
egulacji Energetyki zbiorczej informacji zawierającej określenie:1) ilości podmiotów zajmujących się wytwarzaniem i obrotem biokomponentami oraz biopaliwami ciekłymi;
2) ilości i wartości wytworzonych i wprowadzonych do obrotu biokomponentów oraz biopaliw ciekłych.
6. Zbiorcze informacje, o których mowa w ust. 5, wraz z wnioskami, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przekazuje niezwłocznie ministrom właściwym do spraw f
inansów publicznych, gospodarki, rynków rolnych oraz środowiska.
Rozdział 7
Przepisy karne
Art. 23.
1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) bez wymaganego zezwolenia wytwarza lub magazynuje biokomponenty;
2) wytwarza lub wprowadza do obrotu na rynek krajowy biokomponenty w ilości większej niż określona w przyznanym limicie pr
odukcji;3) nie zwrócił niewykorzystanego limitu, o którym mowa w art. 13 ust. 1, lub jego części;
4) nie złożył w terminie sprawozdania kwartalnego, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 2;
5) wprowadza do obrotu:
a) ropopochod
b) biokomponenty nieodpowiadające wymaganiom określonym w art. 21 ust. 1.
2. Kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1) 50%
wartości wytworzonych biokomponentów - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2;2) 25% wartości niewykorzystanego i niezwróconego limitu lub jego części - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3;
3) do 3 000 zł za niezłożenie w terminie sprawozdani
a kwartalnego - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4;4) 50% wartości wprowadzonych do obrotu ropopochodnych paliw ci
ekłych, biokomponentów i biopaliw - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5.3. Wysokość kary pieniężnej ustala, w drodze decyzji a
dministracyjnej:1) minister właściwy do spraw rynków rolnych - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i pkt 5 lit. b, na podstawie przekazywanych mu i
nformacji;2) Prezes Urzędu Regulacji Energetyki - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt
5 lit. a, oraz na podstawie przekazywanej mu informacji.4.
Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.5.
Wpłacone kary pieniężne stanowią dochód budżetu państwa.
Rozdział 8
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 24.
W ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akc
yzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100, z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107, z 2001 r. Nr 12, poz. 92, Nr 39, poz. 459, Nr 56, poz. 580, Nr 63, poz. 639, Nr 80, poz. 858, Nr 90, poz. 995, Nr 106, poz. 1150 i Nr 122, poz. 1324 oraz z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 41, poz. 365, Nr 86, poz. 794, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387) w art. 37 wprowadza się następujące zmiany:1) po ust. 1a dodaje się ust. 1b i 1c w brzmieniu:
"1b. Zwalnia się z podatku akcyzowego biokomponenty przeznaczone na paliwa silnikowe i biokomponenty do ropopochodnych paliw ciekłych, wytwarzane w ramach limitu krajowego określonego na podstawie przepisów ustawy z dnia ... o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji, wyprodukowane z surowców rolniczych, produktów ubocznych
1c. Minister właściwy do spraw finansów publicznych obniży stawkę akcyzy na biopaliwa ciekłe, zawierające biokomponenty wytworzone w ramach limitu krajowego, o którym mowa
w ust. 1b, proporcjonalnie do procentowej zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych, od których powstał obowiązek podatkowy.";2) w ust. 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) obniżyć stawkę akcyzy na biopaliwa ciekłe, zawierające biokomponenty wytworz
3) w ust. 4 dodaje się
pkt 5 w brzmieniu:"5) zobowiązania międzynarodowe związane z ochroną środowiska oraz be
zpieczeństwo energetyczne kraju.".
Art. 25.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387) wprowadza się
następujące zmiany:1) w art. 35b w ust. 1 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
"5) produkcja oraz obrót biokomponentami, określonymi w odrębnych prz
2) w art. 35h w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) szczegółowe zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w zakresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2 i 3,".
Art. 26.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 225 i Nr 79, poz. 484, Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i poz. 550 i Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452 i Nr 125, poz. 1367, Nr 129, poz. 1438 oraz z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197) w art. 3 ust. 1 po pkt 9a dodaje się pkt 9b w brzmieniu:
"9b) przedsięwzięć związanych z produkcją i przetwarzaniem surowców rolniczych na spirytus surowy lub surowy olej rzepakowy przeznaczone do wytwarzania biokomponentów do produkcji biopaliw ciekłych.".
Art. 27.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 135, poz. 1144), w art. 32 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) wytwarzania paliw i energii, w szczególności wytwarzania ropopochodnych paliw ciekłych i biopaliw ciekłych metodą komponowania, z wyłączeniem: wytwarzania paliw stałych, wytwarzania energii elektrycznej w źródłach o mocy poniżej 5 MW, wytwarzania paliw gazowych z gazu płynnego, wytwarzania ciepła w źródłach o łącznej mocy poniżej 1 MW,".
Art. 28.
1. Rada Ministrów, uwzględniając zapotrzebowanie krajowego rynku na ropopocho
dne paliwa ciekłe, możliwości surowcowe, techniczne oraz zdolności produkcyjne, ustali limit krajowy na 2003 r.:1
) dla producentów bioetanolu - w terminie do 2 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy;2) dla producentów estrów - w terminie do 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ust
awy.2. Wnioski o przyznanie zezwoleń i limitów produkcji na 2003 r. składają:
1) wytwórcy bioeta
nolu - w terminie do 1 miesiąca od dnia ogłoszenia ustawy;2) wytwórcy estrów - w terminie do 2 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.
3. Do wniosków, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 12, z zastrzeżeniem ust. 1.
4. Przyznanie lim
itu produkcji w 2003 r. następuje:1) na produkcję bioetanolu - w terminie do 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy; dnia wejścia w życie ustawy;
2) na produkcję estrów - w terminie do 4 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.
5. Przy przyznawaniu limitów produ
kcji, o których mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy zawarte w art. 11 ust. 3 i 5 oraz w art. 12 ust. 2.6. Surowce rolnicze do produkcji spirytusu surowego, surowego oleju rzepakowego lub biokomponentów wytwarzanych w ramach limitów przyznanych w 2003 r., zebrane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pierwsi przetwórcy i wytwórcy mo
gą nabywać na podstawie innych umów niż umowy kontraktacji.7. Ustalenie ceny minimalnej surowców rolniczych, spirytusu surowego, spirytusu odwodnionego, surowego
oleju rzepakowego i estru wyższych kwasów tłuszczowych, nabywanych z produkcji 2003 r. następuje w przypadku:1) surowców do produkcji bioetanolu - w terminie do 3 miesięcy od dnia ogł
oszenia ustawy;2) surowców do produkcji estrów - w terminie do 3 mies
ięcy od dnia ogłoszenia ustawy.
Art. 29.
Zezwolenia na odwadnianie spirytusu wydane na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie spirytusu, wyrobie i rozlewie wyrobów spirytusowych oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz.U. Nr 31, poz. 353 oraz z 2002 r. Nr 166, poz. 1362) do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stają się zezwoleniami na wytwarzanie biokomponentów w rozumieniu niniejszej ustawy, jeżeli odwadniany spirytus stanowi biokomponent.
Art. 30.
Minister właściwy do spraw gospodarki w terminie do 1 kwietnia 2003 r. określi, w drodze rozporządzenia, wymagania jakościowe dla biokomponentów, biorąc pod uwagę powszechnie stosowane standardy w Unii Europejskiej.
Art. 31.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK
SEJMU(-) Marek BOROWSKI
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042, Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555, Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 135, poz. 1144.