Druk nr 241
11 października 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam
zaszczyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 31. posiedzeniu w dniu 10 października 2002 r. ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 10 października 2002 r.
o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
Art. 1.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649, z 2001 r. Nr 27, poz. 298, Nr 106, poz. 1149, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1371, Nr 129, poz. 1444 i Nr 130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 113, poz. 984) wprowa
dza się następujące zmiany:1) w art. 2:
a) pkt 37 otrzymuje brzmienie:
"37) pojazd używany do celów specjalnych - pojazd samochodowy przyst
osowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną,",b) pkt 54 otrzymuje brzmienie:
"54) dopuszczalna masa całkowita - największą określoną właściwymi waru
nkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze,",c) pkt 56 otrzymuje brzmienie:
"56) dopuszczalna ładowność - największą masę ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu,";
2) w art. 53 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samoch
odowy:1) jednostek ochrony przeciwpożarowej,
2) pogotowia ratunkowego,
3) Policji,
4) jednostki ratownictwa chemicznego,
5) Straży Granicznej,
6) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
7) Agencji Wywiadu,
8) Sił Zbrojnych,
9) Służby Więziennej,
10) Biura Ochrony Rządu,
11) Inspekcji Transportu Drogowego,
12) jednostki niewymieni
onej w pkt 1-11, jeżeli jest używany w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego - na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.";3) w art. 66:
a) dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:
"1a. Autobus o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t., sam
1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:
1) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granic
znej, Służby Więziennej, Sił Zbrojnych i jednostek ochrony przeciwpożarowej,2) zabytkowego,
3) nierozwijającego, ze względów konstrukcyjnych, prędkości większej niż określone w ust. 1a,
4) używanego do prowadzenia badań naukowych na drogach,
5) przeznaczonego wyłącznie do robót publicznych na obszarach mie
jskich.1c. Minister właściwy do spraw transportu, mając
na uwadze szczególne zagrożenia występujące podczas przewozu towarów niebezpiecznych, może określić w drodze rozporządzenia niższe niż ustalone w ust. 1a wartości ustawień urządzeń ograniczających maksymalną prędkość pojazdów przewożących niektóre towary niebezpieczne.",b) w ust. 4 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
"5) wymiany nadwozia pojazdu posiadającego cechy identyfikacyjne, o których mowa w ust. 3a pkt 1,
6) dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:
a) pojazdu, na kt
órego typ jego producent lub importer uzyskał świadectwo homologacji lub decyzję zwalniającą pojazd z homologacji,b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym z
akresie.";4) w art. 66a w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) w którym dokonano wymiany ramy, podwozia lub silnika na ramę, podwozie lub silnik bez numeracji fabrycznej,";
5) w art. 68:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika
rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać na każdy nowy typ tych pojazdów świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu.",b) w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) regulaminach stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, w
yposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz.U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136), przyjętych do stosowania przez Rzeczpospolitą Polską wraz ze zmianami obowiązującymi od daty wejścia ich w życie,";6) w art. 81:
a) ust
"3. Okresowe badanie techniczne pojazdu jest przeprowadzane corocznie, z zastrzeżeniem ust. 4-7.
4. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu cięż
b) dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
"4a. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprow
c) w ust. 5 wyrazy "Przepis ust. 4" zastępuje się wyrazami "Przepisy ust. 4 i 4a";
7) w art. 84a w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) szczegółowe wymagania w stosunku do stacji, o których mowa w art. 83 ust. 4, przeprowadzających badania techniczne w określonym zakresie, wzór zezwolenia oraz innych dokumentów związanych z jego wydaniem,";
8) w art. 140 w ust. 1:
a) pkt 1a otrzymuje brzmienie:
"1a) stwierdzenia na po
b) w pkt 4 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:
"b) badaniu
lekarskiemu w trybie określonym w art. 122 ust. 1 pkt 3-5,c) badaniu psychologicznemu w trybie określonym w art. 124 ust. 1 pkt 3 lub 4.".
Art. 2.
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1798) w art. 6 wyrazy "oraz art. 1 pkt 81, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. Nr 73, poz. 763 i Nr 154, poz. 1798)
." zastępuje się wyrazami "oraz art. 1 pkt 81 w zakresie art. 124a ust. 1 pkt 3, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r.".
Art. 3.
1. Przepisu art. 1 pkt 3 lit. a) nie stosuje się do pojazdów
zarejestrowanych przed dniem 1 stycznia 1988 r.2. Do pojazdów zarejestrowanych w okresie od dnia 1 stycznia 1988 r. do dnia 31 grudnia 2002 r. wymóg określony w art. 1 pkt 3 lit a) stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r.
Art. 4.
1. Do dnia 30 czerwca 2006 r. świadectwa potwierdzające zgodność stosowanych metod badawczych oraz posiadanych warunków lokalowych ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania badań psychologicznych wydają jednostki badawczo-rozwojowe, jednostki organizacyjne szkół wyższych lub placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk.
2. Do dnia 30 czerwca 2006 r. dodatkowym wymogiem uzyskania zezwolenia, o którym mowa w art. 124a Prawa o ruchu drogowym, jest świadectwo, o którym mowa w ust. 1.
3. Do dnia 30 czerwca 2006 r. dodatkowym wymogiem, jaki
powinna spełniać osoba uprawniona do przeprowadzania badań psychologicznych i orzekania w zakresie zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych, o której mowa w art. 124a Prawa o ruchu drogowym, jest osoba, która:a) posiada dyplom ukończenia wyższych
b) odbędzie co najmniej dwutygodniową praktykę w zakresie psychologicznych badań kierowców w jednostce, o której mowa w ust. 1, lub ukończy z wynikiem pozytywnym kurs organizowany przez Polskie Towarzystwo Ps
ychologiczne.
Art. 5.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 3 lit. a), który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI