Druk nr 211
3 września 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszc
zyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 28. posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2002 r. ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 30 sierpnia 2002 r.
o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawni
onych źródeł
Art. 1.
W ustawie z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu fina
nsowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (Dz.U. Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 63, poz. 641 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 32, poz. 299) wprowadza się następujące zmiany:1) w tytule ustawy po wyrazie "źródeł" dodaje się wyrazy "oraz o przeciwdziałaniu f
2) w art. 1 po wyrazie "źródeł" dodaje się wyrazy " , przeciwdziałania finansowaniu
terroryzmu";3) w art. 2:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1) instytucji obowiązanej - rozumie się przez to banki, oddziały banków z
2) transakcji - rozumie się przez to wpłaty i wypłaty w formie gotówkowej lub bezgotówkowej, w tym także przelewy pomiędzy różnymi rachunkami n
ależącymi do tego samego posiadacza rachunku, z wyłączeniem przelewów na rachunki lokat terminowych, a także przelewy przychodzące z zagranicy, wymianę walut, przeniesienie własności lub posiadania wartości majątkowych, w tym oddanie w komis lub pod zastaw takich wartości, zamianę wierzytelności na akcje lub udziały - zarówno gdy czynności te są dokonywane we własnym jak i cudzym imieniu, na własny jak i cudzy rachunek,",b) w pkt 4 po wyrazie "bankowy," dodaje się wyrazy "rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej,",
c) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) wstrzymaniu transakcji - rozumie się prze
z to czasowe ograniczenie dysponowania i korzystania z wartości majątkowych, polegające na uniemożliwieniu dokonania określonej transakcji przez instytucję obowiązaną,",d) dodaje się pkt 6-8 w brzmieniu:
"6) blokadzie rachunku - rozumie się przez to czasowe uniemożliwienie dy
7) akcie terrorystycznym - rozumie się przez to przestępstwa przeciwko pok
ojowi, ludzkości oraz przestępstwa wojenne, przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu oraz przestępstwa określone w art. 134 i 136 Kodeksu karnego,8) jednostkach współpracujących - rozumie się przez to organy administracji rządowej i samorządowej oraz inne państwowe jednostki organizacyjne, a także Narodowy Bank Polski i Komisję Nadzoru Bankow
ego.";4) w art. 3:
a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym po wyrazie "źródeł" dodaje się wyrazy "oraz prz
eciwdziałania finansowaniu terroryzmu",b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Przepisy
ust. 1 nie naruszają przepisów ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz.U. Nr 74, poz. 676) określających zadania Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.";5) art. 4 otrzymuje brzmienie:
"Art. 4. Do zadań Generalnego Inspektora należy uzyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji w trybie określonym w ustawie oraz podejmowanie działań w celu przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł i przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu, a w szczególności:
1) badanie przebiegu transakcji, o których Generalny Inspektor został powiadomiony na zasadach określonych w
2) przeprowadzanie procedury wstrzymania transakcji lub blokady rachunku,
3) przekazywanie instytucjom obowiązanym informacji o podmiotach, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mają one związek z popełnianiem aktów terr
orystycznych,4) opracowywanie i przekazywanie
uprawnionym organom dokumentów uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa,5) inicjowanie i podejmowanie innych działań obejmujących przeci
wdziałanie wykorzystywaniu polskiego systemu finansowego do legalizacji dochodów pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, w tym szkolenie pracowników instytucji obowiązanych w zakresie zadań nałożonych na te instytucje,6) sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów ustawy,
7) współpraca z zagranicznymi instytucjami zajmującymi się zapobi
eganiem wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł lub przeciwdziałaniem finansowaniu terroryzmu.";6) art. 6 otrzymuje brzmienie:
"Art. 6. 1. Organy informacji finansowej, pracownicy i osoby wyko
2. Zachowanie tajemnicy, o której mowa w ust. 1, obowiązuje również po ustaniu zatrudnienia, zakończenia okresu delegowania lub pełni
enia służby w jednostce, o której mowa w art. 3 ust. 4, a także wykonywania na jej rzecz czynności na podstawie umów prawa cywilnego.";7) w art. 8:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Instytucja obowiązana przyjmująca dyspozycję lub zlecenie klienta do przeprowadzenia transakcji, której równowartość przekracza 15 000 euro, ma obowiązek zarejestrować taką transakcję, również gdy jest ona przepr
owadzana w drodze więcej niż jednej operacji, których okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane.",b) w ust. 2 po wyrazach "dokonywania transakc
ji" dodaje się wyrazy "lub w dniu złożenia dyspozycji lub zlecenia przeprowadzenia transakcji",c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Instytucja obowiązana przyjmująca dyspozycję lub zlecenie klienta do przeprowadzenia transakcji, której okoliczności wskazują, że wartości m
ajątkowe mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, ma obowiązek zarejestrować taką transakcję, bez względu na jej wartość i charakter.",d) w ust. 4 wyrazy "wraz z dokumentami dotyczącymi zarejestrowanej transakcji, przechowywany jest" zastępuje się wyrazami "oraz dokumenty dotyczące zar
ejestrowanych transakcji, przechowywane są",e) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Obowiązek rejestracji transakcji, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w o
8) w art. 9:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. W celu wykonania obowiązku rejestracji instytucje obowiązane dokonują
identyfikacji swoich klientów w każdym przypadku złożenia dyspozycji lub zlecenia przeprowadzenia transakcji na podstawie dokumentów przedstawionych przy złożeniu dyspozycji lub zlecenia przeprowadzenia transakcji albo przy zawieraniu umowy z klientem.",b) w ust. 2:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) w przypadku osób fizycznych i ich przedstawicieli - ustalenie i zapisa
- w pkt 2 po wyrazie "wskazującego" dodaje się wyrazy "nazwę (firmę),",
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Identyfikacja, o której mowa w ust. 1, dotyczy także beneficjentów transakcji i obejmuje ustalenie i zapisanie ich nazwy (firmy) lub imi
enia i nazwiska oraz adresu, w zakresie, w jakim dane te instytucja obowiązana może ustalić przy zachowaniu należytej staranności.",d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Jeżeli z okoliczności transakcji wynika, że osoba jej dokonująca nie działa we własnym imieniu, instytucja obowiązana powinna dążyć do zidentyfikowania podmiotów, w imieniu lub na rzecz których działa dokonujący transakcji.",
e) w ust. 4 skreśla się wyrazy "rejestrów i";
9) art. 10 otrzymuje brzmienie:
"Art. 10. 1. Instytucja obowiązana, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia pro
wadzenia działalności, przekazuje Generalnemu Inspektorowi pisemną informację o prowadzeniu działalności, zawierającą wskazanie jej nazwy (firmy) lub imienia i nazwiska, siedziby, adresu i numeru REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności.2. G
eneralny Inspektor prowadzi wykaz instytucji obowiązanych.";10) tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie:
"Zasady przekazywania informacji Generalnemu Inspektorowi";
11) w art. 11:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Instytucje obowiązane przekazują Generalnemu Inspektorowi informacje o transakcjach zarejestrowanych zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3. Przekazanie to polega na przesłaniu lub dostarczeniu danych z rejestru transakcji, o którym mowa w art. 8 ust. 4, także z wykorzystaniem elektronicznych nośników i
nformacji. ",b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Informacje o transakcjach, o których mowa w art. 8 ust. 1, mogą być prz
12) art. 12 otrzymuje brzmienie:
"Art. 12. 1. Informacje o transakcjach zarejestrowanych zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3, powinny zawierać w szczególności n
astępujące dane:1) datę i miejsce dokonania transakcji,
2) imię, nazwisko, obywatels
3) kwotę, walutę i rodzaj transakcji,
4) numer rachunku, który został wykorzystany do dokonania tran
sakcji, oraz dane dotyczące posiadacza lub dysponenta tego rachunku,5) dane osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie
mającej osobowości prawnej, w imieniu której została dokonana transakcja,6) imię, nazwisko lub nazwę (firmę) i adres beneficjenta transakcji, a w przypadku braku możliwości ustalenia jego adresu - nazwę (firmę) jego banku,
7) uzasadnienie w przypadku przekazywania informacji o transakcji, o których mowa w art. 8 ust. 3.
2. Informacje o transakcjach zarejestrowanych zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3, z
awierające dane określone w ust. 1, przekazuje się do Generalnego Inspektora:1) w terminie 14 dni po upływie każdego miesiąca kalendarzowego - w przypadku transakcji, o których mowa w art. 8 ust. 1,
2) niezwłocznie - w przypadku transakcji, o których mow
13) po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu:
"Art. 13a. 1. Instytucja obowiązana udostępnia niezwłocznie informacje dotyczące transakcji objętych przepisami ustawy, także na pisemne żądanie G
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane Generalnemu Inspektorowi nieodpłatnie.";
14) w art. 14:
a) skreśla się ust. 1,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Info
rmacja, o której mowa w ust. 2, powinna wskazywać w szczególności okoliczności dotyczące popełnienia przestępstwa oraz osoby biorące w nim udział.";15) art. 15 otrzymuje brzmienie:
"Art. 15. Jednostki współpracujące, w granicach swoich ustawowych komp
etencji, są obowiązane udostępniać, na wniosek Generalnego Inspektora, informacje i potwierdzone kopie dokumentów niezbędnych do realizacji jego zadań w zakresie zapobiegania przestępstwu, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego i określonemu w art. 2 pkt 7.";16) po art. 15 dodaje się art. 15a i 15 b w brzmieniu:
"Art. 15a. 1. Jednostki współpracujące, z wyłączeniem organów, o których mowa w art. 14 ust. 2, są obowiązane, w granicach swoich ustawowych kompetencji, współpracować z Generalnym Inspektorem w zakresie zapobiegania przestępstwu, o którym mowa w art. 299 Kodeksu ka
1) niezwłoczne powiadamianie Generalnego Inspektora o podejrz
eniach wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,2) przekazywanie potwierdzonych kopii dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstwa, o którym mowa w art. 299 K
odeksu karnego, oraz informacji o osobach przeprowadzających te transakcje.2. Jednostki współpracujące są obowiązane do opracowania instrukcji postępowania w przypadkach, o których mowa w ust. 1.
3. Organy kontroli skarbowej, organy podatkowe i celne powiadamiają niezwłocznie Generalnego Inspektora także o wszelkich ujawnionych w toku swojej działalności okolicznościach, mogących wskazywać na prowadzenie działań mających na celu wprowadzanie do obrotu f
inansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.4. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 3, powinno za
wierać w szczególności opis ujawnionych okoliczności wraz z przyczynami, dla których zawiadamiający uznał, że mogą one wskazywać na prowadzenie działań mających na celu wprowadzanie do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.Art. 15b. W uzasadnionych przypadkach Generalny Inspektor może zwrócić się do urzędu skarbowego lub urzędu kontroli skarbowej o zbadanie lega
lności pochodzenia określonych wartości majątkowych. Informacja o wynikach przeprowadzonych działań jest przekazywana Generalnemu Inspektorowi niezwłocznie.";17) w tytule rozdziału 5 po wyrazach "wstrzymywania transakcji" dodaje się wyrazy "i blokady rachunku";
18) w art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. I
19) po art. 16 dodaje się art. 16a w brzmieniu:
"Art. 16a. 1. Generalny Inspektor, na podstawie posiadanych informacji, przekazu
je instytucji obowiązanej informacje o podmiotach, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mają one związek z popełnianiem przestępstwa wymienionego w art. 2 pkt 7.2. Instytucja obowiązana niezwłocznie informuje Generalnego Inspekt
ora o prowadzeniu rachunku na rzecz podmiotu, o którym mowa w ust. 1, oraz o transakcjach, w których taki podmiot występuje jako strona.";20) w art. 17 wyrazy "przed realizacją transakcji" zastępuje się wyrazami "przed wyk
onaniem albo podczas wykonywania dyspozycji lub zlecenia przeprowadzenia transakcji";21) w art. 18:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Jeżeli z zawiadomienia lub z posiadanych informacji wynika, że transakcja, która ma zostać przeprowadzona, może mieć związek z popełnieniem prz
estępstwa, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego, Generalny Inspektor może w ciągu 12 godzin od potwierdzenia przyjęcia zawiadomienia, o którym mowa w art. 16 ust. 2, przekazać instytucji obowiązanej pisemne żądanie wstrzymania tej transakcji lub blokady rachunku na okres nie dłuższy niż 48 godzin od momentu otrzymania zawiadomienia. Równocześnie Generalny Inspektor zawiadamia właściwego prokuratora o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i przekazuje mu informacje i dokumenty dotyczące wstrzymywanej transakcji lub blokowanego rachunku.",b) w ust. 3 wyrazy "z momentem otrzymania" zastępuje się wyrazami "natychmiast po otrzymaniu";
22) art. 19 otrzymuje brzmienie:
"Art. 19. 1. W przypadku otrzymania od Generalnego Inspektora zawiadomienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 zdanie drugie, prokurator może post
anowieniem wstrzymać transakcję lub dokonać blokady rachunku na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż 3 miesiące od otrzymania tego zawiadomienia.2. W postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, określa się zakres, sposób i termin wstrzymania transakcji lub blokady rachunku. Na postan
owienie przysługuje zażalenie do sądu właściwego do rozpoznania sprawy.3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach ogłoszenie postanowienia, o którym mowa w ust. 1, może być odroczone na czas oznaczony, niezbędny ze względu na dobro sprawy. O wydaniu postanowienia zawiadamia się wówczas niezwłocznie instytucję ob
owiązaną.4.
Wstrzymanie transakcji lub blokada rachunku upada, jeżeli przed upływem 3 miesięcy od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 zdanie drugie, nie zostanie wydane postanowienie o zabezpieczeniu majątkowym.5. W kwestiach dotyczących wstrzy
mania transakcji lub blokowania rachunku nieuregulowanych w ustawie stosuje się przepisy Kodeksu postępowania karnego.";23) w art. 20:
a) po wyrazach "W przypadku gdy" dodaje się wyrazy "rachunek został zablok
owany lub",b) skreśla się wyrazy "lub zasad określonych w ustawie";
24) po art. 20 dodaje się art. 20a-20c w brzmieniu:
"Art. 20a. 1. W przypadku uzyskania informacji, o których mowa w art. 16a ust. 2, Generalny Inspektor może przekazać instytucji obowiązanej pisemne żądanie bl
2. Prze
pisy art. 18-20 stosuje się odpowiednio.Art. 20b. Przepisy art. 19 i 20 stosuje się odpowiednio również w toku wszczęt
ego postępowania karnego o przestępstwa wymienione w art. 2 pkt 7, gdy otrzymane przez prokuratora zawiadomienie o przestępstwie pochodzi z innych źródeł.Art. 20c. Instytucja obowiązana, na żądanie zlecającego transakcję lub posiad
acza rachunku, może poinformować go o fakcie wstrzymania transakcji lub blokady rachunku i wskazać organ, który zażądał wstrzymania transakcji lub blokady rachunku.";25) w art. 21:
a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3,",
b) w ust. 2 po wyrazie "służbowej" dodaje się wyrazy "kontrolera, zwanej dalej "legitymacją kontrolera"",
c) w ust. 3:
- w pkt 2 po wyrazie "ubezpieczeń" skreśla się wyraz " ,
brokerów",- w pkt 3 skreśla się wyrazy "towarzystw funduszy powiern
iczych,",- skreśla się pkt 4;
26) w art. 22:
a) w ust. 3 w pkt 2 po wyrazie "kontroli" dodaje się wyrazy "oraz uzyskiwania ich potwierdzonych kopii",
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Kontrolerzy, w związku z wykonywaniem czynności kontrolnych, korzystają z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy public
27) w art. 23 wyrazy "rewizji osobistej" zastępuje się wyrazami "kontroli osobistej";
28) art. 24 i 25
otrzymują brzmienie:"Art. 24. 1. Wyniki przeprowadzonej kontroli dyrektor jednostki, o której mowa w art. 3 ust. 4, przedstawia w protokole pokontrolnym kierownikowi instytucji obowiązanej lub upoważnionej przez niego osobie, w te
2. Protokół pokontrolny zawiera ustalenia stanu faktycznego, ocenę kontrolowanej działalności, a w niej stwierdzone nieprawidłowości i wskazanie osób za nie odpowiedzialnych oraz wnioski zmierzające do usunięcia ni
eprawidłowości.Art. 2
5. 1. Kierownik instytucji obowiązanej lub upoważniona przez niego osoba ma prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole pokontrolnym.2. Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie do Generalnego Inspektora w te
rminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu pokontrolnego.3. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń Generalny Inspektor przekazuje na piśmie swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia w terminie 30 dni od dnia otrzymania tych zastrzeżeń.";
29) skreśla się art. 26;
30) art. 31 i 32 otrz
ymują brzmienie:"Art. 31. Jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego lub wymienionego w art. 2 pkt 7, wynika z posiad
Art. 32. 1. Informacje o transakcjach objętych przepisami ustawy są przekaz
2. W celu sprawdzenia danych zawartych w zawiadomieniu o przestę
pstwie, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego lub wymienionego w art. 2 pkt 7, prokurator może żądać od Generalnego Inspektora udostępnienia informacji chronionych prawem, w tym objętych tajemnicą bankową lub ubezpieczeniową, także w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym na podstawie art. 307 Kodeksu postępowania karnego.";31) w art. 33:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Generalny Inspektor przekazuje,
1) ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub osób przez niego
2) Szefów: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Wojskowych Służb Informacyjnych lub osób przez nich upoważni
onych- w zakresie ich kompetencji ustawowych.",
b) dodaje się ust. 1 w brzmieniu:
"1a. Informacje, o których mowa w art. 8 ust. 1, Generalny Inspektor przeka
zuje ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz Szefom: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Wojskowych Służb Informacyjnych, na pisemny i uzasadniony wniosek, złożony za zgodą Ministra Sprawiedliwości.",c) w ust. 2:
- skreśla się pkt 6,
- w pkt 8 po wy
razach "w stosunku do funduszy inwestycyjnych" skreśla się wyrazy " , towarzystw funduszy powierniczych",- skreśla się pkt 9,
d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Informacje związane z wprowadzaniem do systemu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, a także z finansowaniem terroryzmu, mogą być udostępniane przez Genera
lnego Inspektora zagranicznym instytucjom, o których mowa w art. 4 pkt 7, na zasadzie wzajemności, w trybie określonym w dwustronnych porozumieniach zawartych przez Generalnego Inspektora.",e) w ust. 6 w zdaniu drugim po wyrazie "pracy" dodaje się wyrazy " , wykonyw
ania czynności na podstawie umów prawa cywilnego",f) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
"7. Obowiązek zachowania w tajemnicy uzyskanych
g) użyte w ust. 1 w zdaniu wstępnym, w ust. 2 w zdaniu wstępnym, w ust. 3 i w ust. 6 w zdaniu pierwszym w różnych przypadkach wyrazy "informacje, o których mowa w art. 29" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "informacje o transakcjach objętych przepisami u
stawy";32) art. 34-36 otrzymują brzmienie:
"Art. 34. Ujawnienie osobom nieuprawnionym, w tym także stronom transakcji lub posiadaczom rachunku, faktu poinformowania Generalnego Inspe
Art. 35. 1. Kto działając w imieniu lub interesie instytucji obowiązanej, wbrew przepisom ustawy, nie dopełnia obowią
zku:1) rejestracji transakcji lub przechowywania rejestrów transakcji o
2) identyfikacji klienta z
godnie z procedurami, o których mowa w art. 28, lub przechowywania informacji objętych identyfikacją,3) zawiadomienia organu informacji finansowej o transakcji lub o prowadzeniu rachunku na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 16a ust. 1,
4) wstrzymania transakcji lub blokady rachunku,
podlega karze po
zbawienia wolności do lat 3.2. Tej samej karze podlega ten, kto działając w imieniu lub interesie i
nstytucji obowiązanej, wbrew przepisom ustawy ujawnia informacje zgromadzone zgodnie z upoważnieniem ustawy osobom nieuprawnionym, posiadaczom rachunku lub osobom, których transakcja dotyczy, albo wykorzystuje te informacje w inny sposób niezgodny z przepisami ustawy.3. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 lub 2 działa nieumyślnie, podlega grzywnie.
Art
. 36. Kto, działając w imieniu lub interesie instytucji obowiązanej, wbrew przepisom ustawy:1) odmawia przekazania Generalnemu Inspektorowi informacji lub dokumentów,
2) przekazuje Generalnemu Inspektorowi nieprawdziwe lub zataja praw
dziwe dane dotyczące transakcji, rachunków lub osób,podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.";
33) w art. 37 wyrazy "istotną szkodę" zastępuje się wyrazami "znaczną szk
odę";34) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
"Art. 37a. 1. Kto udaremnia lub ut
rudnia przeprowadzenie czynności kontrolnych, o których mowa w rozdziale 6, podlega grzywnie.2. Tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku ustalenia w
ewnętrznych procedur zapobiegających wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.";35) w art. 49:
a) skreśla się pkt 2,
b) w pkt 3 wyrazy "30 czerwca 2004 r." zastępuje się wyrazami "31 grudnia 2003 r.".
Art. 2.
Instytucje obowiązane prowadzące działalność w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są obowiązane przekazać informację określoną w art. 10 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ust
awy.
Art. 3.
Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o ustawie lub przepisach o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielega
lnych lub nieujawnionych źródeł, należy przez to rozumieć odpowiednio ustawę lub przepisy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.
Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 7 lit. a), który wchodzi
w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.,2) art. 1 pkt 11 lit. a), który w zakresie transakcji zarejestrowanych zgodnie z art. 8 ust. 1, wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2004 r.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI