Druk nr 210
3 września 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszc
zyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 28. posiedzeniu w dniu 30 sierpnia 2002 r. ustawę o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 30 sierpnia 2002r.
o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębio
rcówRozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) warunki restrukturyzacji należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, zwanej dalej "restrukturyzacją",
2) zasady ustalania należności podlegających restrukturyzacji i tryb postęp
3) warunki uzyskania preferencji podatkowych dla przedsiębiorców nie posiad
ających zaległości podatkowych.2. Restr
ukturyzacją są objęci przedsiębiorcy, o których mowa w przepisach o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców, w szczególności którzy tracą zdolność do konkurowania na rynku, wyrażającą się zwłaszcza w znacznym stopniu: zmniejszeniem obrotów, nadmierną zdolnością produkcyjną, wzrostem zapasów, spadkiem zyskowności lub ponoszeniem strat, jak również wzrostem zadłużenia i brakiem możliwości uzyskania bankowych kredytów, poręczeń lub gwarancji.
Art. 2.
Ilekroć w ustawie j
est mowa o:1) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę określonego w art. 2
ust. 2 i 3 ustawy z dnia 19 listopada 1999r. - Prawo działalności gospoda
2) organie restrukturyzacyjnym - rozumie się przez to organ podatkowy, organ celny lub inny organ właściwy do poboru należności, o których mowa w art. 6 - będący organem pierwszej instancji,
3) należnościach znanych - rozumie się przez to należności, w tym należności sporne, wynikające z ewidencji lub rejestrów prowadzonych przez organ r
estrukturyzacyjny lub z innych danych znajdujących się w posiadaniu tego organu, a w szczególności z zeznań, deklaracji, decyzji i postanowień,4) należnościach spornych - rozumie się przez to należności, o których mowa w art. 6, będące przedmiotem sporu - w przypadku, gdy:
a) od decyzji dotyczącej danej należności, wydanej przed dniem 1 lipca 2002 r. wniesiono odwołanie lub skargę do sądu,
b) decyzja dotycząca danej należności, wydana przed dniem 1 lipca 2002 r., jest przedmiotem postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności, wznowienia postępowania, zmiany lub
5) programie restrukturyzacji - rozumie się przez to program opracowany przez przedsiębiorcę, zawierający w szczególności analizę i ocenę stanu ekon
omiczno-finansowego przedsiębiorcy, określenie sposobów działania, które mogą zapewnić osiągnięcie trwałej poprawy wyniku finansowego wraz ze wskazaniem źródeł finansowania przedsięwzięć restrukturyzacyjnych, prognozę efektów ekonomiczno-finansowych - którego celem jest poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorcy, stworzenie perspektyw jego rozwoju oraz tworzenie nowych miejsc pracy,6) przedsiębiorcach objętych programami restrukturyzacyjnymi - rozumie się przez to przedsiębiorców, którzy podlegają różnym formom restrukturyzacji na podstawie us
taw:a) z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczegó
lnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz.U. Nr 162, poz. 1112 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 41 i Nr 154, poz. 1802),b) z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysł
owego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 83, poz. 932, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250 oraz z 2001 r. Nr 76, poz. 805 i Nr 100, poz. 1080),c) z dnia 14 lipca 2000 r. o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki (Dz.U. Nr 74, poz. 856),
d) z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywat
yzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 84, poz. 948 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802),e) z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz.U. Nr 111, poz. 1196).
Art. 3.
1. Ustawy nie stosuje się do przedsiębiorców znajdujących się w likwidacji lub w upadłości.
2. Do przedsiębiorców, którzy złożyli wniosek o wszczęcie postępowania restrukt
uryzacyjnego na podstawie przepisów o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, ustawę stosuje się z uwzględnieniem tych przepisów.
Art. 4.
Restrukturyzacja należności, o których mowa w art. 6, polega na umorzeniu tych n
ależności w całości wraz z odsetkami za zwłokę lub opłatą prolongacyjną - na zasadach określonych w ustawie.
Art. 5.
1. Premia podatkowa jest prawem przedsiębiorcy do zaliczenia, w roku podatkowym rozpoczynającym się w 2002 r., do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym, wierzytelności odpisanych jako nieściągalne lub rezerw utworzonych na pokrycie wierzytelności - zaliczonych uprzednio do przychodów należnych, jeżeli wierzytelności te:
1) są należne od przedsiębiorców oraz
2) nie zostały uregulowane przez dłużników przez okres co najmniej 90 dni od dnia powstania należności, oraz
3) stanowiły przychód należny przedsiębiorcy przed dniem 1 lipca 2002 r., oraz
4) zostały zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego w terminie i w zakresie określonych w ustawie.
2. Zasady korzystania z premii podatkowej, o której mowa w ust. 1, określają przepisy rozdziału 3.
Art. 6.
1. Restrukturyzacji podlegają następujące należności:
1) znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości, z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 16, z tytułu:
a) podatków:
- dochodowego od osób fizycznych,
- zryczałtowanego dochodowego od niektórych przychodów osiąg
anych przez osoby fizyczne,- dochodowego od osób prawnych,
- od towarów i usług,
- akcyzowego,
- zniesionych przed dniem wejścia w życie ustawy,
b) należności celnych,
c) wpłat z zysku,
2) znane na dzień 31 grudnia 2001 r. zaległości wobec:
a) Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z tytułu składek należnych do dnia 31 grudnia 1998r. - w całości, oraz z tytułu składek należnych za okres od dnia 1 stycznia 1999r. do dnia 31 grudnia 2001r. - w części finans
b) F
unduszu Pracy, z tytułu należnych składek,c) Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu należnych składek,
d) Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z tytułu należnych wpłat,
e) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z tytułu należnych opłat i kar pieniężnych ustalanych na podstawie przep
isów prawa geologicznego i górniczego oraz opłat produktowych pobieranych na podstawie przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej,3) odsetki za zwłokę od zaległości wymienionych w pkt 1 i 2.
2. Restrukturyzacji podlegają również:
1) zaległości, o których mowa w ust. 1, w stosunku do których do dnia 30 czerwca 2002 r. zostały wydane decyzje rozkładające na raty lub odraczające termin płatności, lub gdy zaległości te stanowią należności sporne,
2) opłaty prolongacyjne ustalone w związku z decyzjami wymienionymi
w pkt 1.
3. Nie podlegają restrukturyzacji zaległości z tytułu składk
i na ubezpieczenie emerytalne.4. Nie podlegają restrukturyzacji również zaległości podatkowe i celne określone w decyzji właściwego organu podatkowego, organu celnego lub organu kontroli skarbowej oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wpłat do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz opłat i kar dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej okr
eślone w wyniku postępowania kontrolnego - jeżeli zaległości te określone zostały w związku z dokonywaniem czynności prawnych mających na celu obejście przepisów podatkowych, o należnościach celnych, o ubezpieczeniach społecznych lub przepisów dotyczących wymiaru i poboru tych należności.
Art. 7.
1. Ustawę stosuje się odpowiednio do należności od przedsiębiorców z tytułu z
obowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego podejmie uchwałę o restrukturyzacji tych należności, z wyjątkiem podatków, które nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.2. Umorzenie należności jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustawy nie uprawnia tych jednostek do rekompensaty ubytku ich dochodów z tego tytułu przez budżet państwa.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organem restrukturyzacyjnym jest prze
wodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 4.4. Jeżeli zobowiązanie podatkowe, o którym m
owa w ust. 1, jest pobierane przez urząd skarbowy, organem restrukturyzacyjnym, w zakresie tego zobowiązania, jest ten urząd.5. Uchwałę, o której mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu teryt
orialnego podejmuje w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.6. Przedsiębiorca występujący o objęcie postępowanie restrukturyzacyjnym należności, o których mowa w ust. 4, jest obowiązany wraz z wnioskiem przedstawić organowi restrukturyzacyjnemu uchwałę podjętą przez organ stanowiący właśc
iwej jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli organem restrukturyzacyjnym nie jest organ, który podjął taką uchwałę.7. Niedotrzymanie terminu określonego w ust. 5 powoduje nieobjęcie postępow
aniem restrukturyzacyjnym należności, o których mowa w ust. 4.
Art. 8.
1. Niewygasłe należności od przedsiębiorcy, objęte restrukturyzacją na podstawie ustaw, wymienionych w art. 2 pkt 6, mogą być objęte postępowaniem restrukt
uryzacyjnym w zakresie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie.2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, restrukturyzacja prowadzona na podsta
wie ustaw wymienionych w art. 2 pkt 6 podlega, na wniosek przedsiębiorcy, umorzeniu w zakresie należności, o których mowa w art. 6, podlegających restrukturyzacji na podstawie niniejszej ustawy.3. Przedsi
ębiorca występujący o objęcie postępowaniem restrukturyzacyjnym określonym w niniejszej ustawie, jest obowiązany, nie później niż w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, przedstawić organowi restrukturyzacyjnemu, wydaną przez właściwy organ, decyzję lub inny dokument potwierdzający umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego prowadzonego na podstawie ustaw, wymienionych w art. 2 pkt 6.4. Do czasu przedstawienia decyzji lub innego dokumentu potwierdzającego um
orzenie postępowania restrukturyzacyjnego, w zakresie należności, o których mowa w ust. 1, prowadzonego na podstawie ustaw wymienionych w art. 2 pkt 6, postępowanie restrukturyzacyjne wszczęte na podstawie niniejszej ustawy zawiesza się, z zastrzeżeniem ust. 5. Okres zawieszenia postępowania nie przedłuża terminu do wydania decyzji o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, określonego w art. 21 ust. 1.5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3, postępowanie restru
kturyzacyjne wszczęte na podstawie niniejszej ustawy ulega umorzeniu z mocy prawa. Z mocy prawa wznawia się restrukturyzację prowadzoną na podstawie ustaw wymienionych w art. 2 pkt 6.6. Należność może być objęta tylko jednym postępowaniem restrukturyzacyjnym.
Rozdział 2
Postępowanie
restrukturyzacyjne
Art. 9.
Do restrukturyzacji stosuje się odpowiednio przepisy:
1) Ordynacji podatkowej w zakresie należności wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1,
2) właściwe do wymiaru i poboru należności wymienionych w art. 6 ust. 1
pkt 2
- chyba, że
Art. 10.
1. Należności, o których mowa w art. 6, objęte restrukturyzacją, podlegają umorz
eniu pod warunkiem, że przedsiębiorca:1) przedstawi organowi restrukturyzacyjnemu, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3, program restrukturyzacji oraz informację zawierającą podstawowe dane o j
2) wpłaci opłatę restrukturyzacyjną, o której mowa w art. 19, oraz
3) w dniu wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, nie posiada zaległ
ości z tytułów:a) wymienionych w art. 6, nieobjętych restrukturyzacją,
b) składki na ubezpieczenie emerytalne, pozostałych składek na ubezpi
2. Dane wymienione w ust. 1 pkt 1 należy przedstawić łącznie z wnioskiem, o kt
órym mowa w art. 12 ust. 1, a informację zawierającą podstawowe dane o bieżącej sytuacji finansowej przedsiębiorcy dodatkowo także na 30 dni przed upływem terminu do wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1.3. Warunek wymieniony w ust. 1 pkt 3 uznaje się za spełniony również w przypa
dku, gdy wymienione w tym przepisie zobowiązanie lub zaległość wraz z odsetkami za zwłokę, nieobjęte postępowaniem restrukturyzacyjnym, zostaną przed wydaniem decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, rozłożone na raty lub zostaną odroczone terminy ich zapłaty, na zasadach określonych w art. 11 lub w odrębnych przepisach.4. Określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań wymi
enionych w art. 6 ust. 1 pkt 1 lub 2 po wydaniu decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, nie stanowi naruszenia warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
Art. 11.
1. Znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości we wpłatach:
1) należności wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1, nieobjętych postępowaniem restrukt
2) składek, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b), należnych za okres od dnia 1 stycznia 1999r. do dnia 30 czerwca 2002 r., wraz z odsetkami za zwłokę, ni
epodlegających restrukturyzacji- podlegają spłacie przez przedsiębiorcę, który złożył wniosek o restrukturyz
ację, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do należności, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b)-e).
Art. 12.
1. Wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego następuje na wniosek przedsiębiorcy złożony w terminie do 45 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Postęp
owanie restrukturyzacyjne wszczyna się w dniu wpływu wniosku do właściwego organu restrukturyzacyjnego.2. Przedsiębiorca składa wniosek, o którym mowa w ust. 1, do organu restruktur
yzacyjnego, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę przedsiębiorcy w dniu wejścia w życie ustawy, odrębnie do każdego organu właściwego ze względu na zobowiązania, o których mowa w art. 6, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.3. Jeżeli organ restrukturyzacyjny jest właściwy w sprawach więcej niż jednego r
odzaju należności objętych restrukturyzacją, jednym wnioskiem obejmuje się wszystkie rodzaje należności będące we właściwości tego organu.4. Urząd skarbowy, do którego został złożony wniosek, prowadzi postępowani
e restrukturyzacyjne w zakresie wszystkich zobowiązań podatkowych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1.5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do organów restrukturyzacyjnych rozp
atrujących wnioski o restrukturyzację należności celnych.6. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 1, pozostawia się bez rozp
atrzenia.7. Przedsiębiorca jest obowiązany powiadomić organ restrukturyzacyjny o likw
idacji działalności albo wszczęciu wobec niego postępowania likwidacyjnego albo o ogłoszeniu upadłości - w terminie 7 dni od zaistnienia tych okoliczności.
Art. 13.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 1, zawiera zgłoszenie rodzajów należn
ości, o których mowa w art. 6, oraz informację do których organów przedsiębiorca składa wnioski o restrukturyzację, jeżeli restrukturyzacją są objęte należności pozostające we właściwości różnych organów restrukturyzacyjnych.2. Do wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, dołącza się:
1) program restrukturyzacji, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) wykaz wierzytelności i wszelkich wymagalnych długów przedsiębiorcy z
a) dane identyfikujące dłużników i wierzycieli oraz
b) informację o wysokości tych wierzytelności i wymagalnych długów,
c) harmonogram spłaty wymagalnych zobowiązań,
3) kopię ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wraz z informacją o ustanowionych na nich obciążeniach,
4) uzasadnienie zastosowania opłaty restrukturyzacyjnej w wysokości, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Mały przedsiębiorca, w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 2 pkt 1, nie ma obowiązku dołączać programu restrukturyzacji.
4. Do wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, dołącza się również uchwałę, o kt
órej mowa w art. 7 ust. 5, decyzję lub inny dokument, o którym mowa w art. 8 ust. 3, z uwzględnieniem terminów wskazanych w tych przepisach.5. Wniosek, o którym mowa w art. 12 ust. 1, nie zawierający choćby niektórych d
anych lub załączników wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 1 i 2, pozostawia się bez rozpatrzenia.
Art. 14.
1. Od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w art. 21 ust. 1, ulega wstrzymaniu wykonanie:
1) decyzji rozkładających na raty albo odraczających termin płatności należn
ości objętych tym wnioskiem,2) należności objętych wnioskiem, o którym mowa w art. 12 ust. 1, podlegają
cych restrukturyzacji.2. Wszczęte postępowania egzekucyjne oraz karne skarbowe podlegają zawieszeniu do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której
mowa w art. 21 ust. 1.3. Bieg terminu przedawnienia płatności należności objętych restrukturyzacją ulega zawieszeniu na okres od dnia wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego, do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ar
t. 21 ust. 1.
Art. 15.
W przypadku istnienia należności spornych, postępowanie w sprawie restrukturyzacji ulega zawieszeniu, do dnia zakończenia sporu prawomocną decyzją albo do dnia w
ycofania wniosku, odwołania lub skargi.
Art. 16.
1. Na wniosek przedsiębiorcy, należności sporne mogą być wyłączone z restrukturyzacji. W tym przypadku nie stosuje się art. 15.
2. Należności sporne, wyłączone na wniosek przedsiębiorcy, nie mogą być ponownie włączone do restrukturyzacji.
Art. 17.
Organ restrukturyzacyjny ustala wysokość należności podlegających restrukturyzacji uwzględniając należności znane.
Art. 18.
1. Organ restrukturyzacyjny, w terminie 45 dni od dnia wszczęcia postępowania r
estrukturyzacyjnego, wydaje decyzję o warunkach restrukturyzacji, jeżeli z analizy wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, oraz dołączonych do niego dokumentów i danych określonych w art. 13, wynika że zamierzone działania prowadzić będą do przeciwdziałania zjawiskom, o których mowa w art. 1 ust. 2.2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, organ restrukturyzacyjny ustala:
1) ogólną kwotę należności objętych restrukturyzacją pozostających w jego właściwości, podając również rodzaj i wysokość poszczególnych należności oraz okres, którego należność dotyczy,
2) wysokość opłaty restrukturyza
cyjnej,3) warunki spłaty należności, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 2 oraz w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c),
4) zasady regulowania należności podlegających spłacie oraz opłaty restrukt
uryzacyjnej, o ile organ restrukturyzacyjny uzna to za konieczne.3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości w zakresie celowości lub podstawy r
estrukturyzacji należności od przedsiębiorców objętych programami restrukturyzacyjnymi, organ restrukturyzacyjny, w terminie 20 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 1, oraz dołączonych do niego dokumentów i danych określonych w art. 13, może zwrócić się z wnioskiem do ministra właściwego: ze względu na rodzaj należności, do spraw finansów publicznych, zabezpieczenia społecznego, gospodarki, Skarbu Państwa albo środowiska - o opinię.4. Właściwy minister, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 3, wydaje opinię, w formie postanowienia; wyłącznie w przypadku opinii negatywnej, opinia ministra nie wiąże organu restrukturyzacyjnego.
5. W przypadku uzyskania negatywnej opinii, o której mowa w ust. 4, organ restruk
turyzacyjny może w decyzji o warunkach restrukturyzacji ustalić warunki konieczne do spełnienia przez przedsiębiorcę przed wydaniem decyzji o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, o której mowa w art. 21 ust. 1.6. Terminy, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, nie mogą być przedłużone.
7. Jeżeli z analizy danych wymienionych w ust. 1 wynika, że zamierzone działania przedsiębiorcy nie rokują powodzenia w przeciwdziałaniu zjawiskom, o których mowa w art. 1 ust. 2, organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o umorzeniu wszczętego postępowania restrukturyzacyjnego.
Art. 19.
1. Opłata restrukturyzacyjna, obliczana od sumy należności objętych restrukturyz
acją, pozostających we właściwości organu restrukturyzacyjnego, bez odsetek za zwłokę i opłaty prolongacyjnej, wynosi:1) 1,5% - w przypadku przedsiębiorców korzystających z pomocy publicznej na podstawie ustaw o pomocy publicznej dla przedsiębiorców objętych progr
2) 1,5% - w przypadku przedsiębiorców, którzy w dniu 30 czerwca 2002 r. p
osiadali należności od przedsiębiorców, o których mowa w pkt 1, w wysokości co najmniej 50% ogółu należności na ten dzień,3) 15% - w przypadku pozostałych przedsiębiorców.
2. Termin płatności opłaty restrukturyzacyjnej wynosi 30 dni od dnia doręczenia d
ecyzji o warunkach restrukturyzacji, z zastrzeżeniem art. 20.3. Opłata restrukturyzacyjna stanowi dochód budżetu państwa, jeżeli należności podlegające restrukturyzacji stanowią dochód budżetu państwa, albo dochód o
dpowiedniego funduszu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, z uwzględnieniem ust. 4.4. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje odpowiednim funduszom należn
ości z opłaty restrukturyzacyjnej, proporcjonalnie do kwoty restrukturyzowanych należności. Przekazanie opłaty restrukturyzacyjnej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych odpowiednim funduszom następuje po upływie 30 dni od dnia wpłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 20, opłata restrukturyzacyjna przekazywana jest proporcjonalnie do dokonywanych wpłat.5. Przy rozliczaniu opłaty restrukturyzacyjnej przez Zakład Ubezpieczeń Społec
znych zostają uwzględnione kwoty stanowiące różnicę pomiędzy kwotą składek przekazanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz kwotą niepobranych (nieopłaconych) za okres do dnia 31 grudnia 1998 r. składek na te Fundusze.6. Jeżeli restrukturyzacji podlegają należności jednostek samorządu terytorialnego, opłata restrukt
uryzacyjna stanowi dochód tych jednostek.
Art. 20.
1. Organ restrukturyzacyjny, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem przedsiębiorcy, w tym w szczególności niskim poziomem bieżącej płynności f
inansowej, na jego wniosek może, w formie decyzji, rozłożyć na raty opłatę restrukturyzacyjną, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Wpłata ostatniej raty opłaty restrukturyzacyjnej następuje nie później niż w te
rminie 11 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o warunkach restrukturyzacji.3. W decyzji, o której mowa w ust.
1, organ restrukturyzacyjny ustala opłatę prolongacyjną.4. Opłata restrukturyzacyjna nie podlega oprocentowaniu ani umorzeniu.
Art. 21.
1. Po upływie roku od dnia doręczenia decyzji o warunkach restrukturyzacji, z z
astrzeżeniem ust. 3 i 6, organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o zakończeniu restrukturyzacji, w której:1) stwierdza umorzenie należności podlegających restrukturyzacji, jeżeli w
arunki restrukturyzacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 zostały spełnione albo2) umarza postępowanie restrukturyzacyjne, jeżeli warunki restrukturyzacji, o kt
órych mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, nie zostały spełnione.2. Przed wydaniem decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, organ restrukturyzacyjny przekazuje projekt tej decyzji Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wydania opinii - zgodnie z przep
isami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Opinia wydawana jest w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu decyzji. Termin ten nie może być przedłużony.3. Postępowanie restrukturyzacyjne umarza się również w przypadku, gdy wobec przedsiębiorcy zostało wszczęte postępowanie likwidacyjne lub upadłościowe; w tym przypadku organ restrukturyzacyjny niezwłocznie wydaje decyzję o um
orzeniu postępowania restrukturyzacyjnego.4. Zawieszenie postępowania w sprawie restrukturyzacji, o którym mowa w art. 15, przerywa bieg terminu do wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji.
5. W przypadku umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego z przyczyn określ
onych w ust. 1 pkt 2, w ust. 3 oraz w art. 18 ust. 7, opłatę restrukturyzacyjną wpłaconą przez przedsiębiorcę zalicza się, w dniu wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, na poczet zaległości wraz z odsetkami za zwłokę. Opłatę rozlicza się na należności z poszczególnych tytułów proporcjonalnie do udziału tych należności w kwocie będącej podstawą określenia opłaty restrukturyzacyjnej.6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje
się art. 64c § 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. Nr 110, poz. 968, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1090).7. Organ restrukturyzacyjny ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski B listę przedsiębiorców, którym wydał decyzję o zakończeniu restrukturyzacji, o której mowa w ust. 1 - niezwłocznie po wydaniu d
ecyzji.8. Przepis ust. 7 nie ma zastosowania, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw ogł
oszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski B podlegają listy przedsiębiorców, w stosunku do których wydano decyzje o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego.
Art. 22.
1. Przychody z tytułu umorzenia należności podlegających restrukturyzacji nie st
anowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.2. Opłata restrukturyzacyjna, o której mowa w art. 19, oraz opłata prolongacyjna, o której mowa w art. 20 ust. 3, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w roz
umieniu przepisów o podatku dochodowym.
Rozdział
3Premia podatkowa
Art. 23.
1. Z premii podatkowej mogą skorzystać, z uwzględnieniem ust. 2, przedsiębiorcy, którzy:
1) posiadali, w dniu 30 czerwca 2002 r., status małego przedsiębiorcy w roz
2) bez względu na status przedsiębiorcy i termin wymagalności wierzytelności - w ogólnej średniej kwocie wierzytelności w danym miesiącu, przez co na
jmniej 6 miesięcy roku podatkowego rozpoczynającego się w 2002 r., posiadali nie mniej niż 50% wierzytelności nie uregulowanych przez okres co najmniej 90 dni od dnia ich powstania; przy ustalaniu udziału, o którym mowa w poprzednim zdaniu uwzględnia się wierzytelności od przedsiębiorców, zaliczone do przychodów należnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.2. Przedsi
ębiorcy mogą skorzystać z premii podatkowej pod warunkiem, że:1) wierzytelności, o których mowa w art. 5 ust. 1, zaliczą, do końca roku poda
2) w terminie złożenia zeznania o wysokości dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r., w tym również za lata wcz
eśniejsze, nie posiadają znanych zaległości z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, oraz3) w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy złożą w urzędzie skarb
owym właściwym według miejsca zamieszkania lub siedziby wykaz wierzytelności, wymienionych w art. 5 ust. 1, zawierający w szczególności:a) dane identyfikujące dłużnika,
b) źródło, datę powstania wierzytelności, jej kwotę oraz termin i uzgodni
Art. 24.
1. Określenie lub ustalenie w innej formie zaległości z tytułu zobowiązań wymi
enionych w art. 23 ust. 2 pkt 2 po upływie terminu wskazanego w tym przepisie nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do skorzystania z premii podatkowej, jeżeli zaległość ta wraz z odsetkami za zwłokę zostanie uregulowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ostatecznej.2. Jeżeli zaległość, o której mowa w ust. 1, nie zostanie uregulowana w terminie, wówczas w miesiącu, w którym ten termin upłynął, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę odpowiadającą całości wykorzystanej premii podatkowej.
Art. 25.
1. W zakresie korzystania z premii podatkowej stosuje się przepisy o podatku d
ochodowym dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wierzytelności nieściągalnych lub rezerw na wierzytelności do kosztów uzyskania przychodu, z wyłączeniem przepisów określających zasady uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, albo na pokrycie których utworzono rezerwy.2. Prawo do skorzystania z premii podatkowej wygasa w terminie złożenia rocznego zeznania podatkowego za rok podatkowy rozpoczynający się w 2002 r.
Rozdział 4
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 26.
W ustawie z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami ro
lnymi Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 57, poz. 603, Nr 115, poz. 1229, Nr 122, poz. 1323, Nr 154, poz. 1793 i 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) art. 20d nadać brzmienie:"Art. 20d. Agencja jest obowiązana przekazywać na rachunek bankowy Fu
1) w wysokości i przez okres niezbędny na finansowanie wypłat świadczeń przedemerytalnych, przyznanych na podstawie art. 37k ust. 9 ustawy z dnia 15 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, Nr 42, po
z. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz. 1323 i 1325 i Nr 128, poz. 1405 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 74, poz. 675),2) na realizację programów na rzecz tworzenia miejsc pracy i aktywizację zawodową bezrobotnych, a w szczególności a
bsolwentów zamieszkałych na terenach wiejskich oraz małych miast, w kwotach ustalonych w rocznych planach finansowych.".
Art. 27.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie ni
ewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 85) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 3:
a) w ust. 2 skreśla się pkt 3,
b) dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
"2b. Niewypłacalność pracodawcy, w rozumieniu ustawy, zachodzi w prz
2) w art. 6:
a) w ust. 2 w pkt 3 skreśla się lit. f), g) oraz i),
b) w ust. 4:
- wyrazy "lit. a)-d)" zastępuje się wyrazami "lit. a)-e)",
- skreśla się wyrazy "lub w czasie nie dłuższym niż 9 miesięcy następują
cych po tym dniu",c) skreśla się ust.
5,d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Świadczenie wymienione w ust. 2 pkt 3 lit. h) podlega zaspokojeniu, jeżeli ustanie stosunku pracy nastąpiło w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy poprzedzających dzień wystąpienia niewypłacalności prac
odawcy lub w okresie nie dłuższym niż 4 miesiące następujące po tym dniu.";3) w art. 6a:
a) skreśla się ust. 3,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Wypłata należności z tytułu świadczenia określonego w art. 6 ust. 2 pkt 3 lit. h) nie może przekraczać kwoty przeciętnego miesięcznego wyn
agrodzenia, o którym mowa w ust. 2, lub jego wielokrotności, w przypadku gdy wymiar świadczenia stanowi wielokrotność wynagrodzenia stanowiącego podstawę do jego ustalenia.";4) skreśla się art. 6b;
5) w art. 10 w ust. 3 dodaje się zdanie dru
gie w brzmieniu:"Dysponent Funduszu może upoważnić Dyrektora Krajowego Biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o którym mowa w art. 12 ust. 5, do wykonywania tych czynności.";
6) art. 13 otrzymuje brzmienie:
"Art. 13.1. Dochodami Funduszu s
1) składki płacone przez pracodawców,
2) odsetki od lokat nadwyżek finansowych Funduszu,
3) zapisy i darowizny,
4) dobrowolne wpłaty pracodawców,
5) odsetki od zwrotu sum wypłaconych tytułem świadczeń, zwróconych po terminie,
6) dodatnia różnica wartości ze sprzedaży nieruchomości i praw z nią związanych i jej równowartości, o której mowa w ust. 2,
7) dotacja budżetowa,
8) dochody z tytułu zbycia przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. akcji i udziałów objętych przez Fundusz przed dniem 1 stycznia 2002 r.
2
. Przychodami Funduszu są:1) zwroty sum wypłaconych tytułem świadczeń pracowniczych oraz równowartość w nieruchomościach i związanych z nimi prawach przejętych przez Fundusz za niespłacone w terminie wierzytelności Funduszu z tytułu wypłaconych świadczeń
2) inne przychody określone w odrębnych przepisach.";
7) w art. 19 w ust. 3 wyrazy "przypisu składek" zastępuje się wyrazami "wpływów składek".
Art. 28.
W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społ
ecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1118 i poz. 1126, z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256, z 2000 r. Nr 9, poz. 118, Nr 95, poz. 1041, Nr 104, poz. 1104 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 39, poz. 459, Nr 72, poz. 748, Nr 100, poz. 1080, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 130, poz. 1452 i Nr 154, poz. 1792 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676 i Nr 130, poz. 1452) w art. 52 w ust. 1 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:"10) innych tytułów.".
Art. 29.
1. Do spraw wszczętych na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 27, a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Przez spra
wy wszczęte, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprawy, co do których kierownik Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych stwierdził:1) zgodność zbiorczego wykazu lub wykazu uzupełniającego z przepisami
2) że wniosek zgłoszony przez uprawnioną osobę obejmuje roszczenia podleg
ające zaspokojeniu ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Art. 30.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI