Druk nr 194
26 lipca 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszcz
yt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 27. posiedzeniu w dniu 25 lipca 2002 r. ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 25 lipca 2002 r.
Prawo o ustroju sądów administracyjnych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
§ 1. Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rząd
owej.§ 2. Kontrola, o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem zgodności z pr
awem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 2.
Sądami administracyjnymi są Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy admin
istracyjne.
Art. 3.
§ 1. Sprawy należące do właściwości sądów administracyjnych rozpoznają, w pierwszej instancji, wojewódzkie sądy a
dministracyjne.§ 2.
Naczelny Sąd Administracyjny sprawuje nadzór nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie orzekania w trybie określonym ustawami, a w szczególności rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń tych sądów i podejmuje uchwały wyjaśniające zagadnienia prawne oraz rozpoznaje inne sprawy należące do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego na mocy innych ustaw.
Art. 4.
Sędziowie sądów administracyjnych w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Ko
nstytucji oraz ustawom.
Art. 5.
§ 1. Sędziów sądów administracyjnych do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądo
wnictwa.§ 2. Sędziowie sądów administracyjnych są powoływani na stanowisko sędziego wo
jewódzkiego sądu administracyjnego, z wyznaczeniem miejsca służbowego (siedziby) sędziego, albo na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 6.
§ 1. Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może być powołany ten, kto:
1) ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
2) jest nieskazitelnego charakteru,
3) ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagr
aniczne uznane w Polsce,4) jest zdolny, ze
względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego,5) ukończył 35 lat życia,
6) wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administ
racji publicznej,7) pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego lub prokuratora albo przynajmniej przez osiem lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo przez dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na st
anowiskach związanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego lub pracował w charakterze asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym co najmniej dwa lata.§ 2. Wymagania, o których mowa w § 1 pkt 7, nie dotyczą osób z tytułem naukowym pr
ofesora lub ze stopniem naukowym doktora habilitowanego nauk prawnych.§ 3. W wyjątkowych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, może powołać kandydata na stanowisko sędziego mimo krótszych, niż określone w §
1 pkt 7, okresów pozostawania na stanowiskach wymienionych w tym punkcie lub wykonywania zawodu adwokata, radcy prawnego lub notariusza.§ 4. Osoby, o których mowa w § 2, mogą być zatrudnione na stanowisku sędziego ró
wnież w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Art. 7.
§ 1.
§ 2.
Do powołania na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego stosuje się także przepisy art. 6 § 2-4.
Art. 8.
Oświadczenie o stanie majątkowym, o którym mowa w art. 87 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 i Nr 154, poz. 1787), sędziowie wojewódzkiego sądu administracyjnego składają właściwemu prez
esowi wojewódzkiego sądu administracyjnego, a prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego i sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego - Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego. Analizy danych zawartych w oświadczeniu o stanie majątkowym dokonuje kolegium właściwego sądu administracyjnego.
Art. 9.
Sądem dyscyplinarnym w sprawach dyscyplinarnych sędziów sądów administracyjnych jest Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznikiem dyscyplinarnym w tych sprawach jest Rzecznik Dyscyplinarny Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 10.
W sądach administracyjnych są zatrudnieni asesorzy sądowi, referendarze sądowi, as
ystenci sędziów oraz urzędnicy i inni pracownicy sądowi.
Art. 11.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego ustala zasady biurowości w sądach admin
istracyjnych.
Art. 12.
Zwierzchni nadzór nad działalnością administracyjną sądów administracyjnych sprawuje Prezes Naczelnego Sąd
u Administracyjnego.
Art. 13.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może delegować, na czas określony, sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, za jego zgodą, do pełnienia ob
owiązków sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.§ 2. Ministe
r Sprawiedliwości, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, może delegować na czas określony, sędziego sądu apelacyjnego lub sędziego sądu okręgowego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków sędziego w sądzie administracyjnym.
Art. 14.
§ 1. Pr
§ 2. W zakresie wykonywania budżetu sądów administracyjnych Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego przysługują uprawnienia ministra właściwego do spraw f
inansów publicznych.
Art. 15.
§ 1. Preze
§ 2. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezesa Rady Ministrów o problemach funkcjonowania administracji publicznej wynikających ze spraw rozp
atrywanych przez sądy administracyjne.
Rozdział 2
Wojewódzkie sądy administracyjne
Art. 16.
§ 1. Wojewódzki sąd administracyjny tworzy się dla jednego województwa lub dla wię
kszej liczby województw.§ 2
. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi wojewódzkie sądy administracyjne oraz ustala ich siedziby i obszar właściwości, a także może tworzyć, poza siedzibą sądu, i znosić wydziały zamiejscowe tych sądów.
Art. 17.
§ 1. Wojewódzki sąd administracyjny dzieli się na wydziały, które tworzy i znosi Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§ 2. Wydziałem w wojewódzkim sądzie administracyjnym kieruje prezes lub wiceprezes sądu albo wyznaczony sędzia.
Art. 18.
§ 1. W skład wojewódzkiego sądu administracyjnego wchodzą: prezes sądu, wiceprezes sądu lub wiceprezesi sądu oraz sędziowie.
§ 2. Liczbę sędziów i wiceprezesów sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym
określa Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 19.
Organami wojewódzkiego sądu administracyjnego są: prezes sądu, zgromadzenie ogólne sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego dalej "zgroma-dzeniem ogó
lnym" oraz kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego dalej "kolegium sądu".
Art. 20.
§ 1. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego kieruje sądem i reprezentuje go na zewnątrz, pełni czynności administracji sądowej i inne czynności przewidziane w ustawie.
§ 2. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego w zakresie administracji sądowej jest organem podległym Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§ 3. Prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego zastępuje wiceprezes sądu lub w
yznaczony sędzia.
Art. 21.
§ 1. Prezesa sądu i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym powołuje i odwołuje spośród sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu i Kolegium Naczelnego Sądu A
dministracyjnego.§ 2. Jeżeli opinia nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy od przedstawienia kandydata właściwemu zgromadzeniu ogólnemu, Prezes Naczelnego Sądu Admin
istracyjnego może powołać prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego bez opinii.§ 3. W przypadku wydania przez zgromadzenie ogólne negatywnej opinii o kandydacie, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może go powołać po uzyskaniu poz
ytywnej opinii Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego. Negatywna opinia Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego jest dla Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wiążąca.§ 4. Jeżeli Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie trzydziestu dni od przedstawienia przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego z
amiaru powołania prezesa sądu mimo negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu, nie wyda opinii, uważa się że opinia jest pozytywna.
Art. 22.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, prezes wojewódzkiego sądu admin
istracyjnego oraz inne osoby powołane do kierowania i nadzoru nad działalnością administracyjną, mają prawo wglądu w czynności właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego, mogą być obecni na rozprawie toczącej się z wyłączeniem jawności, mogą żądać wyjaśnień oraz usunięcia uchybień. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego mogą uchylać zarządzenia administracyjne niezgodne z prawem.§ 2. W ramach czynności nadzoru nad działalnością administracyjną wojewódzkich są
dów administracyjnych, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może zarządzić przeprowadzenie wizytacji sądu lub lustracji w sądzie.§ 3. W przypadku stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności postępowania sądow
ego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego mogą zwrócić na nie uwagę i żądać usunięcia skutków uchybienia .§ 4. Czynności, o których mowa w § 1 i 2, nie mogą wkraczać w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli.
§ 5. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną wojewódzkich sądów administracyjnych przez organy i osoby do tego wyznaczone. Określając szczeg
ółowy tryb wykonywania nadzoru należy uwzględnić, że nadzór ma służyć sprawnemu i rzetelnemu wykonywaniu zadań powierzonych sądowi.
Art. 23.
§ 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej ustala, w drodze rozporządzenia, regulamin
określający szczegółowo tryb wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów administracyjnych.§ 2.
W regulaminie, o którym mowa w § 1, określa się w szczególności:1) wewnętrzną organizację sądów,
2) porządek funkcjonowania sądów,
3) tryb czynności sądowych zapewniających sprawne i szybkie ich wykon
4) tryb wyznaczania składów orzekających w dos
tosowaniu do specjalizacji orzeczniczej sędziów i wpływu spraw,5) przypadki wyznaczania składów orzekających w drodze losowania z ustaleniem zasad losowania.
Art. 24.
§ 1. Zgromadzenie ogólne składa się z sędziów wojewódzkiego sądu administracy
jnego.§ 2
. Przewodniczącym zgromadzenia ogólnego jest prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego, który zwołuje zgromadzenie ogólne co najmniej raz w roku.§ 3. Do podjęcia uchwał zgromadzenia ogólnego wymagana jest obecność przynajmniej połowy liczby jego członków. Uchwały zapadają bezwzględną większością gł
osów.§ 4. Zgromadzenie ogólne:
1) rozpatruje informację prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego o rocznej działalności sądu,
2) przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na stanowiska sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego,
3) wyraża opinię w sprawie powołania lub odwołania prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz opinię w sprawie powołania lub odwołania wiceprezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego,
4) ustala skład liczbowy kolegium sądu oraz wybiera jego członków i dokonuje zmian w jego składzie,
5) wybiera spośród członków zgromadzenia ogólnego dwóch przedstawicieli, kt
órzy uczestniczą w Zgromadzeniu Ogólnym Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego wybierającym członków Krajowej Rady Sądownictwa,6) zgłasza kandydatów na członków Krajowej Rady Sądownictwa,
7) rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego lub zgłoszone przez członków zgromadzenia ogó
lnego.
Art. 25.
§ 1. Kolegiu
1) ustala podział czynności w sądzie i określa szczegółowe zasady przydziału spraw poszczególnym sędziom,
2) przedstawia zgromadzeniu ogólnemu opinię o kandydatach na stanowiska sę
3) rozpatruje sprawy przedstawiane zgromadzeniu ogólnemu,
4)
rozpatruje inne sprawy przedstawione przez prezesa sądu lub z własnej inicjatywy.§ 2. Kadencja kolegium sądu trwa trzy lata.
§ 3. Przewodniczącym kolegium sądu jest prezes sądu.
§ 4. Do podejmowania uchwał przez kolegium sądu stosuje się art. 24 § 3.
Art. 26.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może mianować asesorem sądowym osobę, która:
1) spełnia wymagania, o których mowa w art. 6 § 1 pkt 1-4 i 6,
2) ukończyła 30 lat,
3) przez co najmniej cztery lata pozostawała na stanowisku sędziego lub pr
§ 2. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego może, za zgodą kolegium sądu, powierzyć asesorowi sądowemu pełnienie czynności sędziowskich w tym sądzie na czas określony, nieprzekraczający pięciu lat.
Art. 27.
Na stanowisko referendarza sądowego, do wykonywania czynności w postępowaniu mediacyjnym oraz innych czynności sędziowskich określonych w ustawach, może być mianowany ten, kto spełnia wymagania określone w art. 6 § 1 pkt 1-3 oraz pozostawał co najmniej trzy lata na stanowiskach związanych ze stosowaniem lub two
rzeniem prawa administracyjnego.
Art. 28.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określa, w drodze rozporządzenia, stanowiska i wymagane kwalifikacje urzędników sądowych oraz pracowników sądowych, a także szczegółowe zasady wynagradzania i tabele wynagrodzenia zasadniczego oraz wysokość dodatku z tytułu zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji referendarzy sądowych, innych urzędników oraz pracowników sądowych w wojewódzkich sądach administracy
jnych. Środki na wynagrodzenia zasadnicze ustala się przeciętnie w wysokości pięćdziesięciu procent wynagrodzenia zasadniczego sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, z tym że środki te podwyższa się o wartość składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Art. 29.
W sprawach nieuregulowanych w ustawie do wojew
ódzkich sądów administracyjnych oraz sędziów, asesorów sądowych, urzędników i pracowników tych sądów stosuje się odpowiednio przepisy o ustroju sądów powszechnych, z tym że do wynagrodzeń sędziów stosuje się przepisy dotyczące sędziów sądu apelacyjnego, a do wynagrodzeń asesorów sądowych - przepisy dotyczące sędziów sądu okręgowego. Określone w tych przepisach uprawnienia Ministra Sprawiedliwości przysługują Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Rozdział 3
Naczelny Sąd Administracyjny
Art. 30.
W sk
ład Naczelnego Sądu Administracyjnego wchodzą: Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, wiceprezesi oraz sędziowie.
Art. 31.
Organami Naczelnego Sądu Administracyjnego są: Prezes Naczelnego Sądu Administr
acyjnego, Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego i Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 32.
Naczelny Sąd Administracyjny ma siedzibę w Warszawie.
Art. 33.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Zgromadzenia Ogólnego Sędziów N
aczelnego Sądu Administracyjnego, ustala, w drodze rozporządzenia, liczbę stanowisk sędziowskich w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, w tym liczbę wiceprezesów tego Sądu.
Art. 34.
§ 1. Na czele Naczelnego Sądu Administracyjnego stoi Prezes Naczelnego Sądu Adm
inistracyjnego, który kieruje jego pracami i reprezentuje na zewnątrz.§ 2. Prezes Naczelnego Sadu Administracyjnego pełni czynności przewidziane w ninie
jszej ustawie i w odrębnych przepisach, a także wykonuje czynności administracji sądowej w stosunku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 35.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego ma prawo wglądu w czynności Nacze
lnego Sądu Administracyjnego, może być obecny na rozprawie toczącej się z wyłączeniem jawności, może żądać wyjaśnień i usunięcia uchybień. W przypadku stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności postępowania sądowego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może zwrócić na nie uwagę i żądać usunięcia skutków uchybienia.§ 2. Czynności, o których mowa w § 1, nie mogą wkraczać w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli.
Art. 36.
§ 1.
§ 2. W spr
awach, o których mowa w § 1, stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Art. 37.
Wiceprezesi Naczelnego Sądu Administracyjnego są zastępcami Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego w zakresie określonym przez Prezesa
.
Art. 38.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może zlecić poszczególne czynności z z
akresu administracji sądowej sędziom oraz upoważnić ich do załatwiania określonych spraw w jego imieniu.
Art. 39.
§ 1. Naczelny Sąd Administracyjny dzieli się na: Izbę Finansową, Izbę Gospodarczą i Izbę Ogólnoadministracyjną.
§ 2. Izba Finansowa sprawuje, w granicach i trybie określonym przez właściwe przepisy, nadzór nad orzecznictwem wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawach z
obowiązań podatkowych i innych świadczeń pieniężnych, do których mają zastosowanie przepisy podatkowe oraz o egzekucji świadczeń pieniężnych.§ 3. Izba Gospodarcza sprawuje, w granicach i trybie określonym przez właściwe przep
isy, nadzór nad orzecznictwem wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawach działalności gospodarczej, ochrony własności przemysłowej, budżetu, dewizowych, papierów wartościowych, bankowości, ubezpieczeniowych, ceł, cen, stawek taryfowych oraz opłat, z wyjątkiem opłat w sprawach, o których mowa w § 4.§ 4. Izba Ogó
lnoadministracyjna sprawuje, w granicach i trybie określonym przez właściwe przepisy, nadzór nad orzecznictwem wojewódzkich sądów administracyjnych w sprawach niewymienionych w § 2 i 3, a w szczególności w sprawach z zakresu budownictwa i nadzoru budowlanego, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki wodnej, ochrony środowiska, rolnictwa, leśnictwa, zatrudnienia, ustroju samorządu terytorialnego, gospodarki nieruchomościami, prywatyzacji mienia, powszechnego obowiązku wojskowego, spraw wewnętrznych, a także cen, opłat i stawek taryfowych, jeżeli są związane ze sprawami należącymi do właściwości tej§ 5. Pracami każdej z Izb kieruje wiceprezes wyznaczony do pełnienia tej funkcji przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 40.
§ 1. W Naczel
§ 2.
Do zakresu działania Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego należy wykonywanie zadań związanych z pełnieniem przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego czynności w zakresie tworzenia warunków do sprawnego funkcjonowania sądów administracyjnych, w szczególności w sprawach finansowych, kadrowych i administracyjno-gospodarczych. Kancelarią Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego kieruje Szef Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.§ 3. Do zakresu działania Biura Orzecznictwa należy wykonywanie zadań związanych z pełnieniem przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego czynności w zakr
esie sprawności postępowania sądowego oraz orzecznictwa sądów administracyjnych. Biurem Orzecznictwa kieruje dyrektor, którym jest wiceprezes lub sędzia.§ 4. Szczegółowy zakres zadań Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Biura Orzecznictwa określa regulamin wewnętrznego urzędowania, o którym mowa w art. 43.
Art. 41.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, za zgodą Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, tworzy i znosi wydziały w Izbach, o których mowa w art. 39, Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Ad
ministracyjnego i w Biurze Orzecznictwa oraz powołuje i odwołuje przewodniczących wydziałów, Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i dyrektora Biura Orzecznictwa.§ 2. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może także powoływać i odwoływać zastępców przewodniczących wydziałów w Izbach, o których mowa w art. 39, z
astępców Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i zastępców dyrektora Biura Orzecznictwa oraz naczelników wydziałów w Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i w Biurze Orzecznictwa.
Art. 42.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego wydaje zbiór urzędowy orzeczeń sądów administracyjnych.
Art. 43.
Regulamin wewnętrznego urzędowania Naczelnego Sądu Administracyjnego uchwala Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Regulamin podl
ega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Art. 44.
§ 1.
§ 2. Kandydatów na stanowisko Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wybiera Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego spośród sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, którzy w głosowaniu tajnym uzyskali kolejno największą liczbę głosów. Wybór powinien być dokonany nie później niż trzy miesiące przed upływem kadencji urzędującego Prezesa Naczelnego Sądu A
dministracyjnego. W przypadku opróżnienia stanowiska w trakcie kadencji, wyboru kandydatów dokonuje się w terminie jednego miesiąca. Przepisu art. 46 § 5 zdanie drugie nie stosuje się.§ 3. Obradom Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w części dotyczącej wyboru kandydatów na stanowisko Prezesa przewodniczy najsta
rszy wiekiem sędzia uczestniczący w tym Zgromadzeniu.
Art. 45.
Wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego powołuje i odwołuje Prezydent Rz
eczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, złożony za zgodą Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 46.
§ 1. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego tworzą sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przewodnicząc
ym Zgromadzenia Ogólnego jest Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.§ 2. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego:
1) rozpatruje informację Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego o rocznej działalności Naczelnego Sądu Administra
2) przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na stanowiska sę
dziów,3) wybiera kandydatów na stanowisko Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjn
ego,4) wyraża zgodę w sprawie powołania i odwołania wiceprezesów Naczelnego Sądu Adm
inistracyjnego,5) ustala skład liczbowy Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz w
ybiera jego członków i dokonuje zmian w jego składzie,6) rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego lub zgłoszone przez człon
ków Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.§ 3. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego wspólnie z przedstawicielami zgromadzeń ogólnych wybiera, spośród kandydatów zgłoszonych przez zgromadzenia ogólne i sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, dwóch członków Krajowej Rady Sądowni
ctwa.§ 4. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego zwołuje Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego co najmniej raz w r
oku.§ 5. Do podjęcia uchwał Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Admin
istracyjnego wymagana jest obecność co najmniej połowy liczby jego członków. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów.
Art. 47.
§ 1. Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego:
1) ustala podział czynności w Naczelnym Sądzie Administracyjnym i określa szczegółowe z
2) przedstawia Zgromadzeniu Ogólnemu Sędziów Naczelnego Sądu Administr
acyjnego opinię o kandydatach na stanowiska sędziów,3) wyraża zgodę w sprawie tworzenia i znoszenia wydziałów oraz powołania i o
dwołania przewodniczących wydziałów, Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i dyrektora Biura Orzecznictwa,4) rozpatruje sprawy przedstawiane Zgromadzeniu Ogólnemu Sędziów Naczelnego Sądu A
dministracyjnego,5) rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego lub z wł
asnej inicjatywy.§ 2. Kadencja Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego trwa trzy lata.
§ 3. Przewodniczącym Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego jest Prezes N
aczelnego Sądu Administracyjnego.§ 4. Do podejmowania uchwał przez Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego st
osuje się art. 46 § 5.
Art. 48.
§ 1. Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznaje sprawy dyscyplinarne sędziów sądów administracyjnych:
1) w pierwszej instancji - w składzie trzech sędziów,
2) w drugiej instancji - w składzie siedmiu sędziów.
§ 2. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych uprawnieni są wszyscy sędziowie N
aczelnego Sądu Administracyjnego z wyjątkiem Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, wiceprezesów Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Rzecznika Dyscyplinarnego Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego zastępcy.§ 3. Skład sądu dyscyplinarnego wyznacza Kolegium Naczelnego Sądu Administracy
jnego w drodze losowania, z listy sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Składowi orzekającemu przewodniczy sędzia najstarszy służbą na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.§ 4. Rzecznika Dyscyplinarnego Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego zastępcę wybiera Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego na okres czt
erech lat.
Art. 49.
W sprawach nieuregulowanych w ustawie, do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz do sędziów, urzędników i pracowników tego Sądu, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Sądu Najwyższego. Określone w tych przepisach uprawnienia Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego przysługują Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjn
ego.
Rozdział 4
Przepis końcowy
Art. 50.
Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych ustawą z dnia 25 lipca 2002 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo ustroju sądów administracyjnych i
ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr ..., poz. ...).MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI