Druk nr 192
26 lipca 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczy
t przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 27. posiedzeniu w dniu 25 lipca 2002 r. ustawę o systemie oceny zgodności.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 25 lipca 2002 r.
o syste
mie oceny zgodności
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) zasady funkcjonowania systemu oceny zgodności z zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami dotyczących wyrobów, jak również procesów ich wytwarzania, które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub r
2) zasady i tryb udzielania akredytacji oraz autoryzacji,
3) sposób zgłaszania Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Eur
opejskiej autoryzowanych jednostek oraz autoryzowanych laboratoriów,4) zadania Polskiego Centrum Akredytacji,
5) zasady sprawowania nadzoru nad wyrobami podlegającymi ocenie zgodności oraz organy właściwe w tych sprawach.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do wyrobów będących wyrobami medycznymi w
rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 126, poz. 1380).
Art. 2.
Celem ustawy jest:
1) eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez wyroby dla życia lub zdrowia uży
tkowników i konsumentów oraz mienia, a także zagrożeń dla środowiska,2) znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwianie międzynarodowego obrotu towarowego,
3) stworzenie warunków do rzetelnej oceny wyrobów i procesów ich wytwarzania przez kompetentne i niezależne podmioty.
Art. 3.
System oceny zgodności tworzą:
1) przepisy określające zasadnicze i szczegółowe wymagania oraz specyfikacje techniczne dotyczące wyrobów i procesów ich wytwarzania,
2) przepisy oraz normy określające działanie podmiotów uczestniczących w procesie oceny zgodności.
Art. 4.
W procesie oceny zgodności uczestniczą producenci, ich upoważnieni przedstawiciele, importerzy, jednostki certyfikujące, jednostki kontrolujące oraz laboratoria.
Art. 5.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) wyrobie - należy przez to rozumieć rzecz ruchomą, bez względu na stopień jej przetworzenia, przeznaczoną do wprowadzenia do obrotu, z wyjątkiem artyk
2) wprowadzeniu do obrotu - należy przez to rozumieć przekazanie wyrobu po raz pierwszy w kraju: użytkownikowi, konsumentowi bądź sprzedawcy przez pr
oducenta, jego upoważnionego przedstawiciela lub importera,3) oznakowaniu CE - należy przez to rozumieć oznakowanie potwierdzające zgodność danego wyrobu lub procesu jego wytwarzania z zasadniczymi w
ymaganiami,4)
laboratorium - należy przez to rozumieć laboratorium badawcze lub laboratorium pomiarowe,5) upoważnionym przedstawicielu - należy przez to rozumieć każdą osobę fizyc
zną lub prawną mającą siedzibę w Unii Europejskiej, wyznaczoną przez producenta do działania w jego imieniu,6) jednostce kontrolującej - należy przez to rozumieć jednostkę dokonującą sprawdzenia projektu wyrobu, wyrobu lub procesu jego wytwarzania oraz ust
alenia ich zgodności z zasadniczymi lub szczegółowymi wymaganiami albo specyfikacjami technicznymi,7) jednostce certyfikującej - należy przez to rozumieć niezależną od podmiotów wymienionych w pkt 2 jednostkę dokonującą certyfikacji, o której mowa w pkt 8,
8) certyfikacji - należy przez to rozumieć działanie jednostki certyfikującej, w
ykazujące, że należycie zidentyfikowany wyrób lub proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi lub szczegółowymi wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi,9) certyfikacie zgodności - należy przez to rozumieć dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą potwierdzający, że wyrób i proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi,
10) deklaracji zgodności - należy przez to rozumieć oświadczenie producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela stwierdzające na jego wyłączną odpowi
edzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami, specyfikacjami technicznymi lub określoną normą,11) akredytacji - należy przez to rozumieć uznanie przez jednostkę akredytującą kompetencji jednostki certyfikującej, jednostki kontrolującej oraz laboratorium do wykonywania określonych działań,
12) autoryzacji - należy przez to rozumieć zakwalifikowanie przez ministra lub ki
erownika urzędu centralnego, właściwego ze względu na przedmiot oceny zgodności, zgłaszającej się jednostki lub laboratorium do procesu notyfikacji,13) notyfikacji - należy przez to rozumieć zgłoszenie Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Europejskiej autoryzowanych jednostek cert
yfikujących i kontrolujących oraz autoryzowanych laboratoriów właściwych do wykonywania czynności określonych w procedurach oceny zgodności,14) normach zharmonizowanych - należy przez to rozumieć normy krajowe prz
enoszące europejskie normy zharmonizowane, ustanowione przez europejskie organizacje normalizacyjne na podstawie mandatu udzielonego przez Komisję Europejską, których numery zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich,15) dyrektywach nowego podejścia - należy przez to rozumieć dyrektywy Unii E
uropejskiej, uchwalone zgodnie z zasadami zawartymi w uchwale Rady Unii Europejskiej z dnia 7 maja 1985 r., w sprawie nowego podejścia do harmonizacji technicznej oraz normalizacji,16) zasadniczych wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania, które p
owinien spełniać wyrób wprowadzany do obrotu, określone w dyrektywach nowego podejścia,17) szczegółowych wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania, które powinien spełniać wyrób wprowadzany do obrotu, określone w dyrektywach Unii Europejskiej innych niż dyrektywy nowego podejścia lub
w specyfikacjach technicznych,18) specyfikacjach technicznych - należy przez to rozumieć dokumenty określające cechy, które powinien posiadać wyrób lub proces jego wytwarzania w zakresie jakości, parametrów technicznych, bezpieczeństwa lub wymiarów, w tym w odniesieniu do nazewnictwa, symboli, badań i metodologii badań, opakowania, zn
akowania i oznaczania wyrobu.
Rozdział 2
Zasady funkcjonowania oceny zgodności wyrobów
z zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami
Art. 6.
1. Wprowadzane do obrotu wyroby, które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia lub środowiska podlegają ocenie zgodności z:
1) zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo
2) szczegółowymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 10 ust. 1,
3) zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami określonymi w odrębnych ustawach.
2. Dokonanie oceny zgodności, o której mowa w ust. 1, jest obowiązkowe przed wprowadzeniem wyrobu
do obrotu.3. Niezależnie od oceny zgodności, o której mowa w ust. 1, dozwolone jest dokon
ywanie dobrowolnej oceny zgodności na warunkach uzgodnionych w umowie zawartej przez zainteresowane strony.
Art. 7.
Podczas dokonywania oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami wyrób może być podd
awany:1) badaniom - przez notyfikowane laboratorium, jeżeli jest wymagane przeprowadzenie badań przez laboratorium niezależne od dostawcy i odbio
rcy,2) sprawdzeniu zgodności z tymi wymaganiami - przez notyfikowaną jednostkę kontrolującą,
3) certyfikacji - przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą; pozytywny wynik
oceny zgodności dokonanej przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą stanowi podstawę do wydania producentowi oraz jego upoważnionemu przedstawicielowi certyfikatu zgodności.
Art. 8.
1. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel, który poddał wyrób lub proces j
ego wytwarzania ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami i potwierdził zgodność, wystawia deklarację zgodności i umieszcza na wyrobie oznakowanie CE.2. Zabrania się umieszczania na wyrobie, który nie spełnia zasadniczych wymagań
oraz dla którego producent lub jego upoważniony przedstawiciel nie wystawił deklaracji zgodności, oznakowania CE lub znaku podobnego mogącego wprowadzać w błąd użytkownika wyrobu.
Art. 9.
1. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności określi, w drodze ro
zporządzeń :1) zasadnicze wymagania dla wyrobów podlegających ocenie zgodn
2) warunki i tryb dokonywania oceny zgodności,
3) treść deklaracji zgodności
,4) metody przeprowadzania badań wyrobów,
5) minimalne kryteria, jakie powinny być uwzględnione przy notyfikowaniu je
dnostek i laboratoriów,6) sposób oznakowania,
7) wzór oznakowania
- biorąc pod uwagę rodzaje wyrobów oraz stopień stwarzanych przez ni
e zagrożeń.2. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności, wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, określi procedury i metody oceny zgodności w
yrobów z zasadniczymi wymaganiami przez:1) wewnętrzną kontrolę produkcji,
2) badanie reprezentatywnego wzorca wyrobu,
3) zapewnienie zgodności wyrobu z reprezentatywnym wzorcem wyr
obu,4) zapewnienie jakości produkcji,
5) zapewnienie jakości wyrobu,
6) weryfikację wyrobu,
7) weryfikację jednostkową,
8) pełne zapewnienie jakości.
Art. 10.
1. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności może określić, w drodze rozporządzeń, szczegółowe wymagania dla wyrobów, które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia lub środow
iska, a także warunki certyfikacji oraz sposób oznakowania tych wyrobów.2. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, określi, w zależności od rodzaju wyrobów, w szczególności:
1) procedury pobierania próbek,
2) sposoby identyfikacji i oznakowania wyrobów,
3) warunki i tryb przeprowadzania badań, kontroli i klasyfikacji wyr
obów.
Art. 11.
1. Ocenę zgodności wyrobów, przeznaczonych na cele obronności lub bezpieczeństwa państwa oraz służących do ochrony info
rmacji niejawnych, z zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami oraz specyfikacjami technicznymi, mogą wykonywać wyłącznie jednostki wskazane w drodze decyzji przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.2. Minister Obrony Narodowej lub minister właściwy do spraw wewnętrznych
określi, w drodze rozporządzenia, wykaz wyrobów, o których mowa w ust. 1, bi
Art. 12.
1. Wyroby wyprodukowane i wprowadzone do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych państwach, d
opuszcza się do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że wyroby o których mowa w ust. 1, nie spełniają wymogów dotyczących ochrony zdrowia i życia użytkowników i konsumentów
oraz mienia, a także stwarzają zagrożenia dla środowiska, stosuje się przepisy art. 41 ust. 1.
Art. 13.
1. Domniemywa się, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania, jeżeli jest zgodny z normami zharmonizowanymi.
2. W przypadku gdy producent lub jego upoważniony przedstawiciel nie wykaże zgodności wyrobu z normami zharmonizowanymi, jest obowiązany wykazać zgo
dność wyrobu z zasadniczymi wymaganiami na podstawie innych dowodów.3. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" numery i tytuły norm zharmonizowanych wraz z tytułami aktów prawnych wdrażających dyrekt
ywy nowego podejścia i miejscem ich publikacji.
Art. 14.
Notyfikowane jednostki certyfikujące, notyfikowane jednostki kontrolujące oraz notyf
ikowane laboratoria, o których mowa w art. 21 ust. 1, dokonują oceny zgodności z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.
Rozdział 3
Akredytacja, autoryzacja oraz notyfikacja
Art. 15.
1. Akredytacja jest udzielana przez Polskie Centrum Akred
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) oznaczenie jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo laboratorium, ubi
2) numer w rejestrze właściwym dla jednostki certyfikującej lub kontrolującej a
lbo laboratorium,3) określenie zakresu akredytacji.
3. Centrum Akredytacji, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku o udzielenie akredytacji, jest obowiązane do zawiadomienia wnioskującej jednostki certyfikującej, kontrolującej lub laboratorium o udzieleniu bądź odmowie udzielenia akredytacji.
4. Odmowa udzielenia akredytacji następuje po stwierdzeniu, że jednostka certyfik
ująca lub kontrolująca albo laboratorium nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1.
Art. 16.
1. Dokumentem potwierdzającym udzielenie akredytacji jest certyfikat akr
edytacji.2. Certyfikat, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) oznaczen
ie jednostki udzielającej akredytacji,2) oznaczenie jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo laboratorium, jej si
edziby i adresu,3) numer i oznaczenie certyfikatu akredytacji,
4) wskazanie Polskiej Normy lub dokumentów, o których mowa w art. 15
ust. 1,
5) zakres udzielonej akredytacji,
6) datę wydania i podpis Dyrektora Centrum Akredytacji.
3. W przypadku naruszenia warunków akredytacji, może zostać ograniczony zakres akredytacji, zawieszenie akredytacji lub nastąpić jej cofnięcie.
4. Ograni
czenie zakresu akredytacji następuje, jeżeli akredytowana jednostka certyfikująca lub kontrolująca albo akredytowane laboratorium nie wypełnia warunków określonych w certyfikacie akredytacji.5. Zawieszenie akredytacji następuje, jeżeli akredytowana jednostka certyfikująca lub kontrolująca albo akredytowane laboratorium nie spełnia wszystkich wymagań
określonych w certyfikacie akredytacji albo nie wywiązuje się ze zobowiązań wynikających z akredytacji.6. Cofnięcie akredytacji następuje, jeżeli akredytowana jednostka certyfikująca lub kontrolująca albo akredytowane laboratorium narusza wymagania określone w certyfikacie
akredytacji.7. Zawieszenie, cofnięcie lub ograniczenie zakresu akredytacji może nastąpić również na wniosek akredytowanej jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo akred
ytowanego laboratorium.8. Centrum Akredytacji jest obowiązane informować ministrów i kierowników urzędów centralnych właściwych ze względu na przedmiot oceny zgodności o ogran
iczeniu, zawieszeniu lub cofnięciu akredytacji.
Art. 17.
1. W przypadku odmowy udzielenia, cofnięcia, zawieszenia lub ograniczenia zakresu akredytacji jednostce certyfikującej lub kontrolującej oraz laboratorium przysługuje odwołanie.
2. Odwołanie wnosi się do Komitetu Odwoławczego, o którym mo
wa w art. 36 ust. 1, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie udzielenia, zawieszeniu, cofnięciu bądź ograniczeniu zakresu akredytacji.3. Odwołanie rozpatruje zespół trzech ekspertów, wyznaczonych spośród stałych członków Komitetu Odwoławczego przez Przewodniczącego Komitetu Odw
oławczego, w terminie 60 dni od dnia doręczenia odwołania.4. W przypadku gdy rozpatrzenie odwołania wymaga szczególnej wiedzy lub w rozpatrywanej dziedzinie nie ma ekspertów wśród stałych członków Komitetu Odwoławczego, Przewodniczący Komitetu Odwoławczego może powołać doda
tkowego eksperta w skład zespołu rozpatrującego odwołanie.5. Nadanie pisma z odwołaniem w polskim urzędzie pocztowym lub w polskim urzę
dzie konsularnym jest równoznaczne z wniesieniem go do Komitetu Odwoławczego.
Art. 18.
1. Po rozpatrzeniu odwołania, o którym mowa w art. 17 ust. 1, Komitet Odwoła
wczy:1) stwierdza zasadność odwołania i przekazuje sprawę Centrum Akredytacji do pono
wnego rozpoznania albo2) oddala odwołanie.
2. W przypa
dku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jednostce certyfikującej, jednostce kontrolującej oraz laboratorium przysługuje odwołanie do sądu powszechnego.
Art. 19.
1. Jednostki certyfikujące, jednostki kontrolujące oraz laboratoria w celu uzyskania notyfikacji mogą ubiegać się o autoryzację.
2. Jednostki certyfikujące, jednostki kontrolujące oraz laboratoria, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać następujące kryteria:
1) posiadać personel o odpowiedniej wiedzy technicznej w zakresie wyrobów i danej procedury oceny zgodności,
2) być niezależne i bezstronne w stosunku do podmiotów bezpośrednio lub p
3) dysponować odpowiednim sprzętem,
4) przestrzegać przepisy o ochronie informacji niejawnych i innych informacji
prawnie chronionych.3. Autoryzacja jest udzielana na wniosek jednostki certyfikującej, jednostki kontrol
ującej albo laboratorium, spełniających kryteria określone w ust. 2, pod warunkiem:1) uzyskania certyfikatu akredytacji,
2) ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej w wysokości odpowiedniej dla ryzyka związanego z prowadzoną działalnością,
3) spełnienia dodatkowych kryteriów określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo wymagań określonych w odrębnych
ustawach.4. Wniosek o udzielenie autoryzacji zawiera:
1) oznaczenie jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo laboratorium ubieg
ających się o autoryzację, ich siedziby i adresu,2) numer w rejestrze właściwym dla jednostki certyfikującej lub kontrolującej a
lbo laboratorium,3) określenie zakresu autoryzacji.
5. Do wniosku o udzielenie autoryzacji dołącza się dokumenty potwierdzające speł
nienie kryteriów, o których mowa w ust. 2 i 3.6. Warunki, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, nie dotyczą jednostek certyfikujących, jednostek kontrolujących i laboratoriów jednostek administracji rządowej wykon
ujących w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej czynności związane z prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych na podstawie ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr ...., poz. ...).7. Warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nie dotyczy akredytowanych jednostek certyfikujących lub kontrolujących oraz akredytowanych laboratoriów wykonują
cych czynności w zakresie wyrobów wykorzystywanych na cele obronności lub bezpieczeństwa państwa oraz służących do ochrony informacji niejawnych.
Art. 20.
1. Autoryzacji dokonuje minister albo kierownik urzędu centralnego właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności, zwany dalej "ministrem albo kierownikiem urzędu centralnego", w drodze decyzji a
dministracyjnej.2. Minister albo kierownik urzędu centralnego może, w drodze decyzji administracy
jnej, ograniczyć zakres autoryzacji lub cofnąć autoryzację w przypadku stwierdzenia naruszenia warunków autoryzacji, o których mowa w art. 19 ust. 3, w zależności od charakteru i znaczenia naruszenia; minister albo kierownik urzędu centralnego niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw gospodarki o podjętej decyzji.3. Minister albo kierownik urzędu centralnego jest obowiązany informować organ nadzoru, o którym mowa w art. 38 ust. 1, o ograniczeniu lub cofnięciu autor
yzacji.
Art. 21.
1. Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych zgłaszają ministrowi właściwemu do spraw gospodarki autoryzowane jednostki certyfikujące i jednostki kontrolujące oraz autoryzowane laboratoria w celu ich notyfikowania Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Europe
jskiej.2. Zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, podlegają również akredytowane jednostki certyfikujące i kontrolujące oraz akredytowane laboratoria jednostek administracji rządowej, o których mowa w art. 19 ust. 7.
3. W przypadku, gdy notyfikowana jednostka certyfikująca i jednostka kontrolująca oraz notyfikowane laboratorium nie spełnia wymagań określonych w rozporządz
eniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo w odrębnych ustawach i nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, a także została im cofnięta autoryzacja lub zakres autoryzacji został ograniczony, minister właściwy do spraw gospodarki cofa notyfikację lub ogranicza jej zakres; minister właściwy do spraw gospodarki o podjętej decyzji informuje Komisję Europejską i państwa członkowskie Unii Europejskiej.4. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" informacje o notyfikowanych jednostkach certyfikujących i jednostkach kontrolujących oraz notyfikowanych laboratoriach, a także o zmianie zakresu notyfikacji i jej co
fnięciu.
Art. 22.
Minister oraz kierownik urzędu centralnego sprawują nadzór nad notyfikowanymi je
dnostkami certyfikującymi i jednostkami kontrolującymi oraz notyfikowanymi laboratoriami w zakresie określonym w art. 19 ust. 3.
Art. 23.
Notyfikowane jednostki certyfikujące są obowiązane informować o zawieszonych lub cofniętych certyfikatach zgodności wraz z uzasadnieniem, organ nadzoru, o którym mowa w art. 38 ust. 1, a także inne notyfikowane jednostki; organ nadzoru informuje Komisję Europejską o zawieszonych oraz cofniętych certyfikatach wraz z uzasadnieniem.
Art. 24.
1. Minister oraz kierownik urzędu centralnego są uprawnieni do kontroli notyfikow
anych jednostek certyfikujących i jednostek kontrolujących oraz notyfikowanych laboratoriów.2. Czynności kontrolne przeprowadza się na podstawie upoważnienia wydanego przez ministra albo kierownika urzędu centralnego, które powinno zawierać:
1) oznaczenie osoby dokonującej kontroli,
2) nazwę kontrolowanej notyfikowanej jednostki certyfikującej lub kontrolującej
3) zakres kontroli.
3. Osoby upoważnione przez ministra oraz kierownika urzędu centralnego do dok
onania kontroli są uprawnione do:1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu i lokalu notyfikowanej jednostki ce
2) żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień oraz okazania dokumentów związ
anych z działalnością objętą notyfikacją,3) żądania udzielenia, w wyznaczonym terminie, pisemnych i ustnych wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli.
4. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół i przedstawia organom kontr
olowanej notyfikowanej jednostki certyfikującej i jednostki kontrolującej oraz notyfikowanemu laboratorium.6. Minister oraz kierownik urzędu centralnego mogą upoważnić do dokonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, inny organ wyspecjalizowany w przeprowadzaniu kontroli działalności objętej notyfikacją.
Rozdział 4
Centrum Akredytacji
Art. 25.
1. Centrum Akredytacji jest krajową jednostką akredytującą.
2. Centrum Akredytacji jest państwową osobą prawną.
3. Nadzór nad Centrum Akredytacji sprawuje minister właściw
y do spraw gospodarki.
Art. 26.
1. Do zakresu działania Centrum Akredytacji należy w szczególności:
1) akredytowanie jednostek certyfikujących, jednostek kontrolujących oraz lab
2) sprawowanie nadzoru nad akredytowanymi jednostkami oraz akredytowanymi laboratoriami w zakresie przestrzegania przez nie warunków akredytacji,
3) prowadzenie wykazu akredytowanych jednostek oraz akredytowanych laboratoriów,
4) organizowanie szkoleń i prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie
akredytacji.2. Centrum Akredytacji może zawierać z zagranicznymi jednostkami akredytującymi porozumienia o wzajemnym uznawaniu kompetencji akredytowanych jednostek
oraz akredytowanych laboratoriów.
Art. 27.
1. Centrum Akredytacji kieruje Dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji, zwany dalej "Dyrektorem Centrum".
2. Dyrektora Centrum powołuje minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze konkursu, na okres 5 lat, spośród kandydatów posiadających:
1) wykształcenie wyższe,
2) co najmniej pięcioletni staż pracy na stan
3) doświadczenie zawodowe w wykonywaniu pracy związanej z dokonywaniem oceny zgodności.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 1.
4.
Minister właściwy do spraw gospodarki w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3, określi w szczególności skład komisji konkursowej, sposób jej powoływania i działania.5. Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje Dyrektora Centrum przed upł
ywem okresu, na który został powołany, w przypadku:1) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań,
2) naruszenia przez niego obowiązków,
3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
4) rezygnacji ze stanowiska.
6. Do zadań Dyrektora Centrum należy:
1) reprezentowanie Centrum Akredytacji,
2) podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących działalności Centrum Akred
ytacji,3) współpraca z Radą do Spraw Akredytacji, w tym zasięganie opinii Rady w sprawach, o których mowa w art. 35 ust. 2,
4) zatwierdzanie rocznych planów finansowych Centrum Akredytacji,
5) sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Centrum Akredytacji i przedstawianie ich ministrowi właściwemu do spraw gosp
odarki.
Art. 28.
Minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze zarządzenia, nadaje statut Centrum Akredytacji, określając w szczególności strukturę organizacyjną Centrum
Akredytacji.
Art. 29.
1. Centrum Akredytacji prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
2. Przychodami Centrum Akredytacji są:
1) przychody z
prowadzonej działalności, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1, 2 i 4,2) inne przychody.
3. Koszty działalności Centrum Akredytacji, w tym wynagrodzenia pracowników, są pokrywane z przychodów, o których mowa w ust. 2.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki ustala, w drodze rozporządzenia, wynagr
odzenie Dyrektora Centrum, biorąc pod uwagę wykonywane przez niego zadania.5. Dyrektor Centrum określi zasady wynagradzania pracowników Centrum Akred
ytacji.
Art. 30.
1. Podstawą gospodarki finansowej Centru
m Akredytacji jest roczny plan finansowy, zatwierdzany przez Dyrektora Centrum.2. Zasady prowadzenia rachunkowości przez Centrum Akredytacji określają odrębne przepisy.
Art. 31.
Centrum Akredytacji finansuje inwestycje ze środków własnych.
Art. 32.
Sprawozdania finansowe zatwierdza Dyrektor Centrum.
Art. 33.
1. Centrum Akredytacji tworzy następujące fundusze:
1) fundusz podstawowy,
2) fundusz z aktualizacji wyceny,
3) fundusz płac,
4) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
5) zakładowy fundusz nagród
.2. Zasady tworzenia funduszy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4, regulują odrębne przepisy.
3. Zakładowy fundusz nagród stanowi 8,5% funduszu płac.
4. Fundusz podstawowy zwiększa się o:
1) część zatwierdzonego zysku bilansowego za poprzedni rok obrot
2) wartość składników majątkowych przejętych nieodpłatnie na podstawie decyzji i orzeczeń właściwych organów lub na podstawie odrębnych przepisów, w tym wartość majątku przekazanego Centrum Akredytacji w momencie jego pow
ołania jako wyposażenie i przeznaczonego do wykonywania zadań statutowych.5. Fundusz podstawowy zmniejsza się o:
1) wartość składników majątkowych przekazanych nieodpłatnie na podstawie d
2) stratę bilansową.
Art. 34.
Zatwierdzony zysk Centrum Akredytacji przeznacza na:
1) fundusz podstawowy - 70%,
2) wpłatę do budżetu państwa - 30%.
Art. 35.
1. Przy Centrum Akredytacji działa Rada do Spraw Akredytacji, zwana dalej "Radą", jako organ opiniodawczo - doradczy Dyrektora Centrum w sprawach należących do zakresu działania Centrum Akredytacji.
2. Do zadań Rady należy opiniowanie:
1) stanu i kierunków rozwoju akredytacji,
2) działalności merytorycznej Centrum Akredytacji,
3) rocznych planów i sprawozdań z działalności Centrum Akredytacji.
3. Kadencja Rady trwa 6 lat.
4. Rada liczy nie więcej niż 20 osób. W skład Rady wchodzą proporcjonalnie, w lic
zbie zapewniającej brak dominacji którejkolwiek ze stron, osoby reprezentujące organy administracji rządowej, krajową jednostkę normalizacyjną oraz ogólnopolskie organizacje: konsumenckie, pracodawców, gospodarcze i naukowo-techniczne.5. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek organów, jednostki i organ
izacji, o których mowa w ust. 4, powołuje oraz odwołuje członków Rady.6. Przewodniczącego i jego dwóch zastępców wybiera Rada spośród swojego gr
ona.7. Organizację i tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radą.
8. Obsługę organizacyjną Rady zapewnia Centrum Akredytacji.
Art. 36.
1. Przy Centrum Akredytacji działa Komitet Odwoławczy, liczący nie więcej niż 10 ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie akredytacji.
2. Do zadań Komitetu Odwoławczego należy rozpatrywanie odwołań w sprawach o
dmowy udzielenia, zawieszenia, cofnięcia lub ograniczenia zakresu akredytacji.3. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek ministrów i kierowników
urzędów centralnych właściwych ze względu na przedmiot akredytacji, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje członków Komitetu Odwoławczego.4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze zarządzenia, tryb dział
ania Komitetu Odwoławczego.5. Obsługę organizacyjną i finansową Komitetu Odwoławczego zapewnia Centrum
Akredytacji.
Rozdział 5
Opłaty
Art. 37.
1.
1) obowiązkową oceną zgodności wyrobów oraz akredytacją,
2) badaniami na potrzeby oceny zgodności wyrobów,
3) certyfikacją,
4) sprawdzaniem zgodności wyrobów z wymaganiami, dokonywane przez notyf
5) akredytacją laboratoriów
- pobiera się opłaty.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza wnioskodawca.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra właściw
ego do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania opłat za czynności, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem uzasadnionych kosztów.4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra właściw
ego do spraw gospodarki może określić, w drodze rozporządzenia, maksymalne wysokości opłat, o których mowa w ust. 1.
Rozdział 6
Nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu
Art. 38.
1. Organem sprawującym nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu jest Pr
ezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany dalej "organem nadzoru".2. Organ nadzoru wykonuje swoje zadania przy pomocy organów wyspecjalizowa
nych, do właściwości których należy kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu.3. Nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu obejmuje wykonywanie czynno
ści i stosowanie środków określonych w ustawie oraz w odrębnych ustawach dotyczących zakresu działania organu nadzoru, a także organów wyspecjalizowanych.4. Organami wyspecjalizowanymi są:
1) Inspekcja Handlowa,
2) Państwowa Inspekcja Pracy,
3) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego,
4) Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty,
5) inne organy określone w odrębnych ustawach, jeżeli są wymienione w nich j
ako organy wyspecjalizowane.
Art. 39.
Do zadań organu nadzoru należy:
1) współpraca z organami wyspecjalizowanymi,
2) uzgadnianie planów kontroli przeprowadzanych przez organy wyspecjalizowane,
3) wydawanie decyzji administracyjnych o wycofaniu wyrobów z obrotu nie
spełniających zasadniczych wymagań, w przypadku gdy wycofanie tych wyrobów nie jest możliwe w drodze decyzji organów wyspecjalizowanych.
Art. 40.
1. Organy wyspecjalizowane przeprowadzają kontrolę wprowadzonych do obrotu w
yrobów w zakresie spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 lub w odrębnych ustawach.2. Do zadań organów wyspecjalizowanych należy:
1) współpraca z organem nadzoru w realizacji zadań, o których mowa w art. 39,
2) uzgadnianie z organem nadzoru planów kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu,
3) zlecanie badań wybranych wyrobów
akredytowanym laboratoriom, zgodnie z ustalonymi planami kontroli,4) przekazywanie organowi nadzoru kwartalnych i rocznych sprawozdań z przeprowadzanych kontroli,
5) wydawanie decyzji administracyjnych o wycofaniu wyrobów z obrotu i nie
zwłoczne informowanie organu nadzoru o wydanych decyzjach.3. Organy wyspecjalizowane przeprowadzają kontrolę, o której mowa w ust. 1, na z
asadach i w trybie określonym w przepisach dotyczących zakresu działania tych organów.4. Koszty badań, o których mowa w ust. 2 pkt 3, pokrywa Skarb Państwa.
Art. 41.
1. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli, o której mowa w art. 40 ust. 1, stwie
rdzono, że wprowadzony do obrotu wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 lub w odrębnych ustawach, organ wyspecjalizowany może producentowi, jego upoważnionemu przedstawicielowi lub importerowi:1) nakazać usunięcie w wyznaczonym terminie, niezgodności wyrobu z zasadn
2) nakazać, w drodze decyzji, wycofanie z obrotu wyrobów niespełniających z
asadniczych wymagań,3) zakazać, w drodze decyzji, wprowadzania do obrotu danej partii wyrobów, z której wyrób nie spełniał zasadniczych wymagań.
2. W przypadku zaistnienia uzasadnionych okoliczności wskazujących, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań, organ wyspecjalizowany poddaje wyrób badaniom lub zleca wykonanie badań notyfikowanemu lab
oratorium.3. Jeżeli przeprowadzona kontrola potwierdziła, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań, organ wyspecjalizowany, może nakazać, w drodze decyzji, wycofanie wyrobu z obrotu a kosztami badań obciąża producenta, jego upoważnionego przedstawiciela lub importera.
4. W przypadkach określonych w ust. 1 i 3 przepisów art. 127 § 3 Kodeksu postęp
owania administracyjnego nie stosuje się.5. Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 3, służy skarga do właściwego sądu admin
istracyjnego.
Art. 42.
1. Organ nadzoru jest obowiązany gromadzić informacje o wyrobach niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami, uzyskane od podmiotów krajowych i zagranicznych oraz udostępniać je uprawnionym organom oraz podmiotom.
2. Jeżeli wyrób niezgodny z zasadniczymi wymaganiami stwarza zagrożenie dla ż
ycia, zdrowia, mienia oraz środowiska, organ wyspecjalizowany przekazuje niezwłocznie właściwym urzędom celnym informacje o tych wyrobach.
Art. 43.
1. Jeżeli organ celny podczas kontroli celnej wyrobów, które mają być objęte proced
urą dopuszczenia do obrotu, stwierdzi, że wyrób jest niezgodny z zasadniczymi wymaganiami lub może stwarzać zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia oraz środowiska, zatrzymuje wyrób i występuje do organów wyspecjalizowanych o wydanie stosownej opinii.2. Jeżeli organ wyspecjalizowany wyda opinię potwierdzającą, że wyrób jest niezgo
dny z zasadniczymi wymaganiami lub stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia oraz środowiska organ celny cofa wyrób za granicę.3. Koszty cofnięcia wyrobu za granicę ponosi producent.
Art. 44.
Organ nadzoru, po uzyskaniu informacji od organów wyspecjalizowanych o wydanych decyzjach o wycofaniu wyrobu z obrotu, niezwłocznie informuje Komisję Europejską o tych decyzjach.
Rozdział 7
Odpowiedzialność karna
Art. 45.
Kto wprowadza do obrotu wyroby niezgodne z zasadniczymi wymaganiami albo specyfikacjami technicznymi,
podlega karze grzywny.
Art. 46.
Kto umieszcza oznakowanie CE na wyrobie, który nie spełnia zasadniczych wymagań, albo dla którego producent lub jego upoważniony przedstawiciel nie wystawił deklaracji zgodności,
podlega karze grzywny.
Art. 47.
Kto umieszcza na wyrobie znak podobny do oznakowani
a CE, mogący wprowadzić w błąd nabywcę i użytkownika tego wyrobu,podlega karze grzywny.
Art. 48.
Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 45-47 następuje na podstawie przep
isów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Rozdział 8
Zmiany w prz
episach obowiązujących
Art. 49.
W ustawie z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1800) w art. 8 w ust. 1 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
"5a) nadzór i kontrola prze
strzegania przez pracodawców obowiązku wyposażania stanowisk pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne oraz dostarczania pracownikom środków ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach,".
Art. 50.
W ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 111, poz. 726 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 109, poz. 1157
i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 113:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 4 w brzmieniu :
"4) powiadamia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jako organ nadzoru w rozumieniu odrębnych przepisów, w przypadku stwie
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Wniesienie odwołania od decyzji wydanej na podstawie ust. 1 pkt 1-3 nie wstrzymuje jej wykonania.";
2) po art. 117 dodaje się art. 117a i 117b w brzmieniu:
"Art. 117
a. Prezes Wyższego Urzędu Górniczego jest organem wyspecjali-zowanym nadzoru nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. Nr..., poz....), w zakresie wyrobów przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych.Art. 117b. Pracownikom upoważnionym przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego do wykonywania kontroli w ramach nadzoru nad wyr
obami wprowadzonymi do obrotu przysługuje prawo wstępu do siedzib, obiektów i urządzeń przedsiębiorców produkujących, importujących lub wprowadzających do obrotu wyroby, a także do zakładów górniczych oraz siedzib, obiektów i urządzeń podmiotów wymienionych w art. 112, jak również prawo dostępu do niezbędnych dokumentów oraz żądania informacji i wyjaśnień. Pracownicy upoważnieni mogą żądać informacji również od jednostek notyfikowanych w zakresie wyników badań dotyczących kontrolowanych wyrobów.".
Art. 51.
W ustawie z dnia 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 15, poz. 179) po art. 15 dodaje się art. 15a w brzmieniu:
"Art. 15a. W przypadku braku laboratorium akredytowanego w zakresie badań, którym produkt powinien być poddany, organ nadzoru może wsk
Art. 52.
W ustawie z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 489, z 2001 r. Nr 63, p
oz. 636 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) wprowadza się następujące zmiany:1) skreśla się art. 53;
2) w art. 54 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) art. 47, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.".
Art. 53.
W ustawie z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 74, poz. 676) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 90:
a) w ust. 1 po wyrazach "zakres zastosowania" dodaje się wyrazy
" , z zastrzeżeniem ust. 1a",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Podmiot wprowadzający do obrotu urządzenie radiowe jest obowiązany zawiadomić Prezesa URTiP, co najmniej na 28 dni przed planowanym wprowadzeniem urządzenia do obrotu, o
c)
w ust. 2 wyraz "Przepisu ust. 1" zastępuje się wyrazami "Przepisów ust. 1, 1a i 3,",d) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządz
1) rodzaje urządzeń radiowych objętych obowiązkiem określonym w ust. 1a, biorąc pod uwagę zakresy częstotliwości wykorzystywanych przez urządzenie,
2) sposób, zakres i tryb udzielania informacji, o której mowa w ust. 1a, w tym wzór formularza zgłoszenia takiej informacji, biorąc pod uw
agę, aby zakres udzielanej informacji był niezbędny do prowadzenia skutecznego nadzoru nad urządzeniami radiowymi wprowadzonymi do obrotu.";2) w art. 91 w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
"3a) raport techniczny zawierający sprawozdanie z badań technicznych urządzenia radiowego wraz z opinią potwierdzającą spełnianie przez nie zasadniczych wymagań, wystawione przez akredytowane laboratorium badawcze, indyw
3) w art. 110 w ust. 1:
a) w pkt 3 po wyrazach "oraz rynku" dodaje się wyrazy "aparatury, w tym ry
nku",b) w pkt 4 po wyrazach "usług telekomunikacyjnych i pocztowych" dodaje się wyrazy "oraz rynku aparatury, w tym rynku urządzeń telekomunikacy
jnych";4) w art. 117:
a) dotych
b) dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. Prezes URTiP jest uprawniony również do kontroli aparatury, w tym
5) w art. 118:
a) w ust. 1:
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) prowadzenia oględzin kontrolowanych sieci telekomunikacyjnych i aparatury, w tym urządzeń telekomunikacyjnych,",
- po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
"5a) nieodpłatnego pobierania próbek wprowadzonej do obrotu handl
- pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) wykonywania czynności kontrolno-pomiarowych, badań sieci tel
ekomunikacyjnych, urządzeń telekomunikacyjnych oraz innej aparatury, a także kontroli jakości świadczonych usług telekomunikacyjnych.",b) w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) nieodpłatne udostępnienie podlegających kontroli sieci telekomunikacy
jnych, urządzeń telekomunikacyjnych oraz innej aparatury, w celu przeprowadzenia badań.",c) po ust. 3 dodaje się u
st. 3a w brzmieniu:"3a. Do pobierania i badania próbek aparatury w zakresie spełniania przez nią zasadniczych wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 5a, stosuje się o
dpowiednio przepisy art. 27-31 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr ..., poz. ...).";6) po art. 120 dodaje się art. 120a w brzmieniu:
"Art. 120a. W przypadku stwierdzenia, że wprowadzona do obrotu handlowego aparatura, w tym urządzenia telekomunikacyjne, nie spełniają z
1) podejmuje decyzje o wycofaniu z obrotu handlowego aparatury niezgodnej z wymaganiami określonymi w odrębnych przep
isach,2) przekazuje niezwłocznie organowi nadzoru wyniki kontroli wraz z odpowiednią dokumentacją oraz kopię decyzji, o której mowa w pkt 1.";
7) art. 121 otrzymują brzmienie:
"Art. 121. 1. W przypadku stwierdzenia, że aparatura nie spełnia wymagań z
1) czasowe wstrzymanie używania aparatury nie spełniającej w
2) zmianę sposobu używania aparatury,
3) zastosowanie na koszt podmiotu, któremu wydano decyzję, środków technicznych prowadzących do spełniania przez apar
aturę zasadniczych wymagań, w szczególności prowadzących do eliminacji zakłóceń,4) czasowe zajęcie aparatury, w celu przeprowadzenia badań ni
ezbędnych do ustalenia przyczyn powodujących niezgodność aparatury z zasadniczymi wymaganiami, w szczególności ustalenia przyczyn zakłóceń.2. Decyzja, o której mowa w art. 119, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. Prezes URTiP może uzależnić wydanie zajętej aparatury od zgody jej użytkownika na usunięcie, na koszt użytkownika, przyczyn p
owodujących niezgodność aparatury z zasadniczymi wymaganiami, w szczególności przyczyn zakłóceń.";8) w art. 124 w ust. 1:
a) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:
"14a) wprowadza do obrotu handlowego urządzenia te
b) po pkt 16 dodaje się pkt 16a w brzmieniu:
"16a) nie wypełnia obowiązków nałożonych decyzją wydaną na podstawie art. 119 lub art. 120a pkt
Art. 54.
W ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Inspekcja Handlowa, zwana dalej "Inspekcją", jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.";
2) w art. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) zasadniczych wymagań - należy przez to rozumieć zasadnicze wymagania, o których mowa w art. 5 pkt 16 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr ..., poz. .....)";
3) w art. 3 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
"1a) kontrola produktów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych z wyłączeniem produktów podlegających nadzorowi innych właściwych org
4) w art. 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Główny Inspektor może, na wniosek Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub z własnej inicjatywy, zlecić wojewódzkiemu inspektorowi przeprowadzenie dodatkowej kontroli, jeżeli jest to niezbędne do zb
adania:1) zjawisk lub procesów gospodarczych zachodzących na rynku,
2) zgodności produktu z zasadniczymi wymaganiami albo zgodności produ
ktu z ogólnymi wymaganiami bezpieczeństwa określonymi w odrębnych ustawach.";5) w art. 18:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Jeżeli produkt nie spełnia zasadniczych wymagań albo produkt nie spełnia ogólnych wymagań bezpieczeństwa, wojewódzki inspektor może, w drodze decyzji, zakazać przedsiębiorcy prezentowania, oferowania, rekl
b) w ust. 2 po wyrazach "ust. 1" dodaje się wyrazy "i 1a",
c) w ust. 3 po wyrazach "ust. 1" dodaje się wyrazy "i 1a".
Art. 55.
W ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319 oraz z 2001 r. Nr 154, poz. 1800) w art. 26 po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:
"14a) nadzór nad wyrobami wprowadzonymi do obrotu w zakresie ich zgodności z zasadniczymi wymaganiami zgodnie z rozdz. 6 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr ..., poz....)".
Art. 56.
W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 44 i Nr 154, poz. 1802) w art. 32 ust. 2 otrzymuje brzmi
enie:"2.
Art. 57.
W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 9 w pkt 7 skreśla się wyrazy "udzielenie notyfikacji do dokonywania czynności oceny zgodności i";
2) w art. 16 w pkt 9 skreśla się wyrazy "notyfikacji do dokonywania czynności oceny zgodności lub";
3) w art. 24 w ust. 1:
a) w pkt 4 skreśla się wyrazy "notyfikacji do dokonywania czynności oceny zgodności lub",
b) w pkt 6 skreśla się wyraz: "notyfikacji lub".
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 58.
Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o Polskim Centrum Akredytacji utw
orzonym na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, należy przez to rozumieć Polskie Centrum Akredytacji, określone w ustawie.
Art. 59.
Pracownicy Polskiego Centrum Akredytacji utworzonego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, stają się w dniu wejścia w życie ustawy pracownikami Polskiego Centrum Akredytacji.
Art. 60.
Z dniem wejścia w życie ustawy zadania określone w art. 7 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776, z 2000 r. Nr 43, poz. 489 oraz z 2001 r. Nr 63, poz. 636) wykonuje spółka powoł
ana na mocy art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 489, z 2001 r. Nr 63, poz. 636 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676).
Art. 61.
1. Kadencja Dyrektora Centrum powołanego na podstawie dotychczasowych przepisów upływa z dniem 31 grudnia 2003 r.
2. Kadencja Rady do Spraw Akredytacji powołanej na podstawie dotychczasowych przepisów upływa z dniem 31 grudnia 2003 r.
Art. 62.
Zachowują moc dotychczasowe certyfikaty wydane na podstawie odrębnych przepisów do upływu określonego w nich terminu ważności.
Art. 63.
W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 64.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej ustawy, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy, obowiązują dotychczasowe przepisy wykonawcze, o ile nie są sprzeczne z przepisami tej ustawy.
Art. 65.
Przepisy art. 6-8, art. 12, art. 14, art. 21-24 oraz art. 44 stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
Art. 66.
Traci moc rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o doz
orze nad artykułami żywności i przedmiotami użytku (Dz.U. Nr 36, poz. 343, z 1934 r. Nr 110, poz. 977, z 1939 r. Nr 54, poz. 342, z 1946 r. Nr 5, poz. 44, z 1949 r. Nr 42, poz. 311, z 1970 r. Nr 29, poz. 245, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 oraz z 2001 r. Nr 42, poz. 473 i Nr 128, poz. 1408).
Art. 67.
1. Traci moc ustawa z dnia 28 kwiet
2. Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej traci moc
ustawa z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776, z 2000 r. Nr 43, poz. 489 oraz z 2001 r. Nr 63, poz. 636).
Art. 68.
U
stawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r., z wyjątkiem art. 52, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI