Druk nr 188
26 lipca 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczy
t przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 27. posiedzeniu w dniu 25 lipca 2002 r. ustawę o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 25 lipca 2002 r.
o portowych urządzeniach do odbioru odpadów
oraz pozostałości ładunkowych ze statków
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa zasady postępowania z odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków w portach i przystaniach morskich, a w szczególności ustala:
1) obowiązki podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi w zakresie zapewnienia dostępu do portowych urządzeń do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków,
2
) zasady sporządzania i zatwierdzania planów gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków,3) zasady sprawowania nadzoru przez organy administracji morskiej nad przestrzeganiem przepisów ustawy,
4) zasady ustalania opłat z tytułu k
osztów utrzymania i eksploatacji portowych urządzeń do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków.
Art. 2.
1. Przepisów ustawy nie stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 2, do jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji oraz do statków pełniących sp
ecjalną służbę państwową.2. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, kierując się względami ochrony środowiska morskiego, poddać wszystkim lub niektórym przepisom ustawy je
dnostki pływające i statki wymienione w ust. 1.3. W zakresie nieuregulowanym ustawą do portowych urządzeń do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229).
Art. 3.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) IMO - oznacza to Międzynarodową Organizację Morską,
2) Konwencji Helsińskiej 1992 r. - oznacza to Konwencję o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzoną w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 28, poz. 346),
3) Konwencji MARPOL 1973/78 - oznacza to Międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzoną w Londynie dnia 2 listopada 1973 r. i zmienioną Protokołem uzupełniającym sporządzonym w Londynie 17 lutego 1987 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101),
4) odpadach ze statków - oznacza to wszelkie zanieczyszczenia, powstałe w czasie eksploatacji statku, wymienione w Załącznikach I, IV i V Konwencji MA
5) pozostałościach ładunkowych - oznacza to pozostałości jakiegokolwiek ładu
nku na pokładzie, w ładowniach lub zbiornikach statku, które pozostają po zakończeniu operacji przeładunkowych i czyszczenia, jak również nadwyżki ładunku i rozlewy substancji ciekłych powstałe podczas operacji przeładunkowych,6) podmiocie zarządzającym portem lub przystanią morską - oznacza to podmioty utworzone na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (
Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 62, poz. 685, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1197),7) innych podmiotach zarządzających terenami znajdującymi się w granicach portów lub przystani morskich - oznacza to podmioty inne niż wymienione w pkt 6, posiadające nabrzeża, z których korzystają statki i prowadzące przeł
adunki, w tym: stocznie, stocznie remontowe, bazy promowe i bazy przeładunkowe,8) planie gospodarowania odpadami ze statków oraz pozostałościami ła
dunkowymi - oznacza to plan opracowany w tym zakresie przez podmiot zarządzający portem lub przystanią morską i zatwierdzony zgodnie z przepisami ustawy,9) portowych urządzeniach odbiorczych - oznacza to wszelkie urządzenia stałe, ruchome i pływające, pr
zeznaczone do odbioru i gospodarowania odpadami ze statków oraz pozostałościami ładunkowymi,10) statkach - oznacza to statki w rozumieniu przepisów art. 2 § 1 ustawy z dnia
18 września 2001 r. - Kodeks morski (Dz.U. Nr 138, poz. 1545),11) odpowiedniej w
ydajności portowych urządzeń odbiorczych - oznacza, że urządzenia te zapewniają odbiór wszystkich rodzajów i ilości odpadów ze statków korzystających z portu lub przystani morskiej.
Art. 4.
1. Przepisy ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, stosuje się do:
1) statków korzystających z portów i przystani morskich,
2) podmiotów zarządzających portami i przystaniami morskimi,
3) innych podmiotów zarządzających terenami znajdującymi się w granicach po
2. Obowiązki statków w zakresie zdawania przez nie odpadów ze statków i pozostałości ładunkowych do portowych urządzeń odbiorczych oraz zasady udzi
elania im zwolnień z tych obowiązków określa art. 10 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz.U. Nr 47, poz. 243, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156, z 2001 r. Nr 111, poz. 1197 i Nr 125, poz. 1368 oraz z 2002 r. Nr..., poz. ...).3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może wyłączyć, w drodze rozp
orządzenia, stosowanie przepisów ustawy w stosunku do:1) innych podmiotów zarządzających terenami znajdującymi się w granicach po
rtów i przystani morskich posiadających nabrzeża, z których korzystają statki o ustalonym harmonogramie podróży z częstymi i regularnymi zawinięciami do tych nabrzeży,2) pod
miotów zarządzających stoczniami, stoczniami remontowymi i bazami przeładunkowymi.4. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw gosp
odarki morskiej określi zakres i tryb stosowanego wyłączenia, mając na względzie rodzaj prowadzonej działalności oraz przepisy ustawy o odpadach.
Rozdział 2
Portowe urządzenia do odbioru odpadów i pozostałości ładunkowych ze statków
Art. 5.
1. Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską jest obowiązany do zapewni
enia statkom normalnie korzystającym z portu lub przystani morskiej dostępu na jego terenie do portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków oraz pozostałości ładunkowych w sposób i w zakresie określonym przepisami ustawy.2. Portowe urządzenia odbiorcze powinny posiadać odpowiednią wydajność, a ich eksploatacja powinna być prowadzona w taki sposób, aby nie powodowało to ni
euzasadnionych opóźnień w ruchu statków.
Art. 6.
1. Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską zapewnia, przez portowe urzą
dzenia odbiorcze, odbiór niżej wymienionych odpadów ze statków:1) odpadów olejowych i ich mieszanin - wymienionych w Załączniku I Konwencji MARPOL 1973/78,
2) ścieków - wymienionych w Załączniku IV Konwencji MARPOL 1973/78,
3) odpadów powstających w wyniku bytowania na pokładzie
2. Odbiorca ładunku jest obowiązany do zapewnienia odbioru pozostałości ładunk
owych.
Art. 7.
1. Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską ma obowiązek sporządzania
okresowych raportów obejmujących dane dotyczące funkcjonowania i stopnia wykorzystania portowych urządzeń odbiorczych.2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, mając na względzie potrzebę monitorowania eksploatacji portowych urządzeń odbiorczych, określi, w drodze rozporządzenia zakres i tryb sporządzania raportów, o których mowa w ust. 1,
Art. 8.
1. Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską jest obowiązany do przekaz
ywania armatorom, kapitanom statków lub agentom reprezentującym armatora informacji o trybie i sposobie odbioru odpadów ze statków, zwanych dalej "informacjami".2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny być aktualne i dostępne w każdym czasie, w tym dostępne i aktualizowane na stronie internetowej podmiotu zarządz
ającego portem lub przystanią morską.3. Zakres i sposób podawania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, powinien
obej
1) lokalizację portowych urządzeń odbiorczych,
2) rodzaje odpadów ze statków przyjmowanych do portowych urządzeń odbio
3) wykaz odbiorców odpadów oferowanych przez nich usług, oraz dane umożl
iwiające kontakt z tymi odbiorcami,4) procedury odbioru,
5) system opłat,
6) procedury informowania o niewystarczającej wydajności portowych urządzeń odbiorczych.
4. Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską może do zakresu informacji, o którym mowa w ust. 3, dołączyć informacje dotyczące odbiorców odpadów świa
dczących usługi związane z odbiorem pozostałości ładunkowych.5. W sytuacji kiedy podmiot zarządzający portem lub przystanią morską nie jest w stanie przyjąć do portowych urządzeń odbiorczych określonych rodzajów i ilości odpadów ze statków, ma on obowiązek poinformowania o tym fakcie kapitana sta
tku lub agenta reprezentującego armatora niezwłocznie po otrzymaniu powiadomienia ze statku o zamiarze przekazania odpadów ze statków.6
. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, podmiot zarządzający portem lub przystanią morską jest obowiązany do wydania statkowi odpowiedniego potwierdzenia tego faktu i wskazania najbliższego portu lub przystani morskiej gotowej do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych.
Rozdział 3
Plany gospodarowania odpadami ze statków
Art. 9.
1. Podmiot zarządzający portem lub przystanią morską, z zastrzeżeniem ust. 2, jest obowiązany do opracowania planu gospodarowania odpadami ze statków, który wymaga zatwierdzenia w trybie określonym w ust. 3.
2. Inne podmioty zarządzające terenami znajdującymi się w granicach portów lub przystani morskich są obowiązane do przestrzegania planu, o którym mowa w ust. 1.
3. Plany gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków podlegają zatwierdzeniu, w trybie decyzji administracyjnej wydanej przez:
1) wojewodę - dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, po jej uprzednim uzgodnieniu, w trybie decyzji administracyjnej, przez dyre
2) starostę - dla innych portów i przystani morskich, po jej uprzednim uzgodni
eniu, w trybie decyzji administracyjnej, przez dyrektora właściwego urzędu morskiego.4. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, kierując się potrzebą ujednolic
enia procedur związanych z zatwierdzaniem portowych planów gospodarowania odpadami, określi, w drodze rozporządzenia:1) szczegółowy zakres portowych planów gospodarowania odpadami oraz poz
2) zakres i
wzór wniosku w sprawie zatwierdzania tych planów oraz tryb ich składania i zatwierdzania,3) warunki, jakie powinny spełniać plany, programy i inne opracowania dotyczące gospodarowania odpadami ze statków oraz pozostałościami ładunkowymi, sp
orządzone przed dniem wejścia w życie ustawy, aby mogły być uznane jako spełniające wymagania jej przepisów.
Rozdział 4
Opłaty związane z gospodarowaniem odpadami ze statków i pozostałościami
ł
Art. 10.
1. Statki wnoszą opłatę za odbiór odpadów ze statków, zwaną dalej "opłatą", stan
owiącą część opłaty tonażowej, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 62, poz. 685, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1197), w sposób i w trybie określonym przepisami tej ustawy.2. Opłata jest pokrywana przez statek bez względu na to czy korzysta on, czy nie k
orzysta z portowych urządzeń odbiorczych.3. Opłata obejmuje następujące kategorie odpadów ze statków:
1) odpady olejów i ich mieszanin z wodą z przestrzeni maszynowej, takie jak w
2) odpadów powstających w wyniku bytowania na pokładzie statku - wymienione w Załączniku V Konwencji MARPOL, włączając w to odpady związane z ł
adunkiem, inne niż pozostałości ładunkowe, zgodnie z Wytycznymi do wdrożenia przepisów Załącznika V,3) ścieki - wymi
enione w Załączniku IV Konwencji MARPOL 1973/78.4. Odbiór odpadów ze statków w czasie i w warunkach innych niż ustalone przez z
arządzającego portem lub przystanią morską w przepisach portowych następuje za opłatą specjalną.5. Wysokość opłaty specjalnej, o których mowa w ust. 4, ustala zarządzający portem lub przystanią morską.
6. Opłaty są wnoszone przez statek na rzecz podmiotu zarządzającego portem lub przystanią morską.
Art. 11.
1. Koszty odbioru i gospodarowania pozostałościami ładunkowymi pokrywa odbiorca ładunku.
2. Tryb
i wysokość opłat za odbiór pozostałości ładunkowych ze statków jest ustalany w umowie zawartej między odbiorcą ładunku a odbiorcą odpadów świadczącym tę usługę.
Rozdział 5
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy
Art. 12.
1. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki morskiej za pośrednictwem dyrektorów właściwych urzędów morskich.
2. Inne organy administracji publicznej sprawują nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 13.
W ustawie z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. Nr 47, poz. 243, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1197 i Nr 125, poz. 1368 ) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w pkt 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:
"b) Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sp
orządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r. (Dz.U z 2000 r. Nr 28, poz. 346), zwanej dalej "Konwencją Helsińską 1992,";2) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
"Art. 9a. Zabrania się:
1) spalania odpadów innych niż odpady powstające w wyniku normalnej eksploatacji statku:
a) na każdym statku znajdującym się w polskich obs
zarach morskich,b) na statkach o polskiej przynależności, znajdujących się w obszarze Morza Bałtyckiego,
2) spalania odpadów powstałych w wyniku normalnej eksploatacji statku na statkach znajdujących się w obszarze polskiego morza terytorialnego i morskich wód wewnętrznych.";
3) art. 10 otrzymuje brzmienie:
"Art. 10.1. Kapitan statku, z wyjątkiem statku rybackiego oraz statku sportow
ego uprawnionego do przewozu mniej niż 12 osób, przed zawinięciem do portu znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany do poinformowania portu o odpadach znajdujących się na statku.2. Kapitan statku o polskiej przynależności, z wyjątkiem statku ryba
ckiego oraz statku sportowego uprawnionego do przewozu mniej niż 12 osób, przed zawinięciem do portów państw stron Konwencji Helsińskiej i portów państw członkowskich Unii Europejskiej jest zobowiązany do poinformowania portu o odpadach znajdujących się na statku.3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, tryb p
rzekazywania informacji portom oraz zainteresowanym podmiotom o odpadach znajdujących się na statku, zakres wymaganych informacji, wzory obowiązujących formularzy, biorąc pod uwagę przepisy art. 5, 7 i 12 ustawy z dnia .... o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. .....).4. Statek podczas postoju w porcie, przystani morskiej lub stoczni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 5 i 8, zdać do portowych urządzeń odbiorczych wszystkie odpady i pozostałości ładunkowe, których zrzut do morza nie jest dozwolony na Morzu Bałtyckim.
5. Statek może zatrzymać znikome ilości odpadów, których oddanie do portowych urządzeń odbiorczych jest ni
euzasadnione.6. Organy portowej inspe
kcji sanitarnej mogą uzależnić przyjęcie odpadów ze statków oraz usunięcie wód balastowych od wyniku przeprowadzonej inspekcji.7. Organizację i system opłat za odbiór odpadów ze statków oraz p
ozostałości ładunkowych określają przepisy ustawy z dnia ......... o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. .....).8. Dyrektor właściwego urzędu morskiego może udzielić zwolnienia od obowiązku każdorazowego zdawania odpadów i pozostałości ładu
nkowych przed opuszczeniem portu statkom odbywającym podróże morskie na stałych liniach żeglugowych.9. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, mając na uwadze względy ochrony środowiska morskiego, określi, w drodze rozp
orządzenia, zasady i tryb udzielania zwolnień z obowiązku każdorazowego zdawania odpadów w porcie.";4) po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:
"Art. 10a.1. Armator statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczys
2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, mając na uwadze potrzebę stworzenia jednolitych procedur informowania dyrektorów urzędów morskich, określi, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb przekazywania oraz zakres info
rmacji, o których mowa w ust. 1.";5) w art. 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi:
1) sposób organizacji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu,
2) jednostki organizacyjne współdziałające w zakresie zwalczania zagrożeń na morzu z Morską Służbą Poszukiwania i Rato
3) podmiot właściwy do opracowania krajowego planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego i jego elementy skł
adowe,4) zadania organów administracji morskiej w zakresie funkcjonowania sys
temu zwalczania zanieczyszczeń na morzu,5) zadania i uprawnienia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w organizowaniu i koordynowaniu akcji zwalczania zagrożeń lub zani
eczyszczeń na morzu,6) zasady i sposób udostępniania w ramach współpracy międzynarodowej i
nformacji o gotowości do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego,mając na względzie celowość i sprawność działań na rzecz ochrony środowiska morskiego, a także zgodność z postanowieniami konwencji i umów międzyn
arodowych oraz zaleceń organizacji międzynarodowych w tym zakresie.";6) w art. 26 w pkt 1:
a) w zdaniu wstępnym, przed dwukropkiem, dodaje się wyrazy "i Konwencji Helsińskiej",
b) lit. a) otrzymuje brzmienie:
"a) przeprowadzić, na statku w porcie lub bazie przeładunkowej na morzu, i
nspekcje w zakresie i trybie przewidzianym w art. 28 oraz kontrole książek zapisów olejowych, ładunkowych i odpadów bytowych w celu ustalenia, czy ze statku nie dokonano zrzutu szkodliwych substancji z naruszeniem postanowień Konwencji; wyniki inspekcji ujmuje się w sprawozdaniu, które przekazuje się kapitanowi statku,";7) w art. 28 w ust. 3 po wyrazach "wpłynąć na" dodaje się wyraz "nieuzasadnione";
8) w art. 37:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) nie prowadzi w sposób z
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) powoduje zanieczyszczenie środowiska morskiego,",
c) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) narusza przepisy dotyczące zdawania odpadów do portowych urządzeń odbiorczych i nie informuje portu o odpadach ze statków znajdujących się na statku lub pozostałościach ładunk
owych,",d) dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) narusza przepisy dotyczące spalania odpadów na statku.";
9) po ar
t. 36 dodaje się art. 36a w brzmieniu:"Art. 36a. Armator statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczys
10) użyte w ustawie każdorazowo w różnych przypadkach wyrazy:
a) "Minister Transportu i Gospodarki Morskiej" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "minister właściwy do spraw gosp
b) "Minister Spraw Wewnętrznych" zastępuje się użytymi w od
powiednich przypadkach wyrazami "minister właściwy do spraw wewnętrznych",c) "Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Wodnych i Leśnictwa" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "minister właściwy do spraw środowiska" .
Art. 14.
W ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 44 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 62, poz. 685, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1197) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania,";
2) w art. 8 w ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1) opłatę tonażową pobieraną za wejście statku do portu i wyjście statku z portu, przejście statku tranzytem przez obszar portu, zapewnienie odbioru odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania, która nie może być wyższa niż 1,10 euro za 1 tonę pojemności brutto (GT) statku,
2) opłatę przystaniową pobieraną za korzystanie przez statek z nabrzeża lub prz
ystani, która nie może być wyższa niż 0,17 euro za 1 tonę pojemności brutto (GT) statku,".
Art. 15.
W ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. Nr 32, poz. 131, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 7, poz. 31 i Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 34, poz. 145, z 1997 r. Nr 111 poz. 726, z 1999 r. Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1321 oraz z 2001 r. Nr 129, poz. 1441 i Nr 138, poz. 1546) w art. 42 w ust. 2 w pkt 14 na końcu zdania kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
"15) wydawania oraz uzgadniania decyzji wynikających z przepisów ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów i pozostałości ładunkowych ze statków.".
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 16.
Przepis art. 6 ust. 1 pkt 2 stosuje się po upływie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie Załącznika IV Konwencji MARPOL 1973/78.
Art. 17.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI