Druk nr 1040
11 lipca 2005 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 107. posiedzeniu w dniu 8 lipca 2005 r. ustawę
o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Z poważaniem
(-) wz. Tomasz Nałęcz
Wicemarszałek Sejmu
USTAWA
z dnia 8 lipca 2005 r.
o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw1)
Art. 1.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 oraz z 2004 r. Nr 273, poz. 2703) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 pkt 25 otrzymuje brzmienie:
"25) pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach niniejszej ustawy albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach określających warunki techniczne pojazdów, z wyłączeniem autobusów w zakresie nacisków osi;";
2) w art. 13c ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejazdu pojazdu nienormatywnego i stawki opłaty za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru tego pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia.";
3) w art. 13g dodaje się ust. 1a:
"1a. Karę, o której mowa w ust. 1, ustala się za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia.";
4) w art. 40:
a) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
"4. Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 4, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.
5. Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy urządzenia i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego pobieranej za każdy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, przy czym za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim przez okres krótszy niż rok opłata obliczana jest proporcjonalnie do liczby dni umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim.",
b) ust. 10 i 11 otrzymują brzmienie:
"10. Zajęcie pasa drogowego o powierzchni mniejszej niż 1 m2 lub powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego lub urządzenia mniejszej niż 1 m2 jest traktowane jak zajęcie 1 m2 pasa drogowego.
11. Opłatę, o której mowa w ust. 3, ustala, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.",
c) ust. 13 otrzymuje brzmienie:
"13. Termin uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 3, oraz kary, o której mowa w ust. 12, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 13a.",
d) po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
"13a. Opłatę roczną, o której mowa w ust. 5, za pierwszy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym uiszcza się w terminie określonym w ust. 13, a za lata następne w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, z góry za dany rok.",
e) ust. 14 otrzymuje brzmienie:
"14. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym. Po zlokalizowaniu awarii prowadzący roboty niezwłocznie zawiadamia o tym zarządcę drogi i w porozumieniu z nim określa termin i powierzchnię zajętego pasa drogowego.",
f) po ust. 14 dodaje się ust. 14a i 14b w brzmieniu:
"14a. Zarządca drogi określa, w drodze decyzji administracyjnej, warunki zajęcia pasa drogowego, o którym mowa w ust. 14, oraz warunki jego przywrócenia do stanu poprzedniego, a także ustala wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4.
14b. Za wejście w pas drogowy, o którym mowa w ust. 14, bez zawiadomienia zarządcy drogi, przekroczenie ustalonego terminu i powierzchni zajęcia pasa drogowego zarządca drogi wymierza karę pieniężną zgodnie z ust. 12.";
5) art. 40d otrzymuje brzmienie:
"Art. 40d. 1. W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3, opłat wynikających z umów zawieranych zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7 oraz kar pieniężnych określonych w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12, pobiera się odsetki ustawowe.
2. Opłaty określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3 wraz z odsetkami za zwłokę, opłaty określone w art. 13f ust. 1 oraz kary pieniężne określone w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 wraz z odsetkami za zwłokę podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
3. Obowiązek uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13f ust. 1 i art. 40 ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych w art. 13g ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym opłaty lub kary powinny zostać uiszczone.";
6) w art. 41 ust. 4-6 otrzymują brzmienie:
"4. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, mając na uwadze stan techniczny dróg oraz ochronę dróg przed zniszczeniem.
5. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, mając na uwadze potrzebę zapewnienia ruchu tranzytowego.
6. Drogi inne niż określone na podstawie ust. 4 i 5 stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.";
7) załączniki nr 1 i 2 otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej ustawy.
Art. 2.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)) w art. 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, albo którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach określających warunki techniczne pojazdów, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.".
Art. 3.
W ustawie z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1953 oraz z 2004 r. Nr 273, poz. 2703) uchyla się art. 6.
Art. 4.
Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień zmienionych niniejszą ustawą zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 5.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK SEJMU
/ -/ wz. Tomasz Nałęcz
Wicemarszałek Sejmu
Załączniki
do ustawy z dnia 8 lipca 2005 r.
Załącznik nr 1
Wielkości parametrów oraz stawki opłaty, o której mowa w art. 13c ust. 1 pkt. 1
Lp. |
Wyszczególnienie |
Stawka opłaty w zł za 1 km |
1 |
2 |
3 |
1 |
Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad: a) 12,00 m, pojazdu samochodowego z wyjątkiem autobusu b) 12,00 m, przyczepy, z wyjątkiem naczepy c) 16,50 m, pojazdu członowego d) 18,75 m, zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy e) 18,75 m, autobusu przegubowego f) 13,50 m, autobusu dwuosiowego g) 15,00 m, autobusu o liczbie osi większej niż dwie h) 18,75 m, zespołu złożonego z autobusu i przyczepy i) 22,00 m, zespołu złożonego z trzech pojazdów, w których pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy |
0,15 0,15 0,15 0,15 0,15 0,15 0,15 0,15 0,15 |
2 |
Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem: a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m |
0,15 0,20 |
3 |
Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem: a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m |
0,20 0,45 0,40 |
4 |
Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm: a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m |
0,20 0,45 0,40 |
5 |
Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem: a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m |
0,20 0,45 0,40 |
6 |
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t: 1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi: a) do 8,0 t włącznie b) powyżej 8,0 t do 8,5 t c) powyżej 8,5 t do 9,0 t d) powyżej 9,0 t do 9,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,10 1,80 1,30 |
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi: a) do 8,8 t włącznie b) powyżej 8,8 t do 9,3 t c) powyżej 9,3 t do 9,8 t d) powyżej 9,8 t do 10,3 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 10,3 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,10 1,80 1,30 |
|
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 13,0 t włącznie b) powyżej 13,0 t do 14,0 t c) powyżej 14,0 t do 15,0 t d) powyżej 15,0 t do 16,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,10 1,80 |
|
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 14,5 t włącznie b) powyżej 14,5 t do 15,5 t c) powyżej 15,5 t do 16,5 t d) powyżej 16,5 t do 17,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo |
0,00 0,70 1,70 2,80 2,20 |
|
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 19,5 t włącznie b) powyżej 19,5 t do 21,0 t c) powyżej 21,0 t do 22,5 t d) powyżej 22,5 t do 24,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 24,0 t dodatkowo |
0,00 1,00 2,20 3,70 2,90 |
|
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi: a) do 21,8 t włącznie b) powyżej 21,8 t do 23,3 t c) powyżej 23,3 t do 24,8 t d) powyżej 24,8 t do 26,3 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 26,3 t dodatkowo |
0,00 1,20 2,70 4,50 3,50 |
|
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi: a) do 8,0 t włącznie b) powyżej 8,0 t do 8,5 t c) powyżej 8,5 t do 9,0 t d) powyżej 9,0 t do 9,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo |
0,00 0,25 0,60 1,00 0,75 |
|
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 13,0 t włącznie b) powyżej 13,0 t do 14,0 t c) powyżej 14,0 t do 15,0 t d) powyżej 15,0 t do 16,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo |
0,00 0,30 0,65 1,10 0,90 |
|
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 14,5 t włącznie b) powyżej 14,5 t do 15,5 t c) powyżej 15,5 t do 16,5 t d) powyżej 16,5 t do 17,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo |
0,00 0,40 0,85 1,45 1,20 |
|
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi: a) do 15,2 t włącznie b) powyżej 15,2 t do 16,2 t c) powyżej 16,2 t do 17,2 t d) powyżej 17,2 t do 18,2 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 18,2 t dodatkowo |
0,00 0,40 0,85 1,45 1,20 |
|
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*): a) do 6,0 t włącznie b) powyżej 6,0 t do 6,5 t c) powyżej 6,5 t do 7,0 t d) powyżej 7,0 t do 7,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5 t dodatkowo |
0,00 0,30 0,60 1,00 0,80 |
|
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową *): a) do 6,5 t włącznie b) powyżej 6,5 t do 7,0 t c) powyżej 7,0 t do 7,5 t d) powyżej 7,5 t do 8,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo |
0,00 0,30 0,70 1,20 1,00 |
|
7 |
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t: 1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi: a) do 10,0 t włącznie b) powyżej 10,0 t do 10,5 t c) powyżej 10,5 t do 11,0 t d) powyżej 11,0 t do 11,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo |
0,00 0,40 0,90 1,40 0,90 |
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi: a) do 11,0 t włącznie b) powyżej 11,0 t do 11,5 t c) powyżej 11,5 t do 12,0 t d) powyżej 12,0 t do 12,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo |
0,00 0,40 0,90 1,40 0,90 |
|
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 14,4 t włącznie b) powyżej 14,4 t do 15,4 t c) powyżej 15,4 t do 16,4 t d) powyżej 16,4 t do 17,4 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,00 1,70 1,10 |
|
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0,00 0,60 1,20 1,90 1,60 |
|
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 21,0 t włącznie b) powyżej 21,0 t do 22,5 t c) powyżej 22,5 t do 24,0 t d) powyżej 24,0 t do 25,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo |
0,00 0,60 1,60 2,50 1,60 |
|
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi: a) do 24,0 t włącznie b) powyżej 24,0 t do 25,5 t c) powyżej 25,5 t do 27,0 t d) powyżej 27,0 t do 28,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo |
0,00 0,90 1,80 2,80 1,80 |
|
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi: a) do 10 t włącznie b) powyżej 10,0 t do 10,5 t c) powyżej 10,5 t do 11,0 t d) powyżej 11,0 t do 11,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo |
0,00 0,25 0,60 0,95 0,65 |
|
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 14,4 t włącznie b) powyżej 14,4 t do 15,4 t c) powyżej 15,4 t do 16,4 t d) powyżej 16,4 t do 17,4 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo |
0,00 0,20 0,45 0,70 0,40 |
|
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0,00 0,25 0,60 0,90 0,75 |
|
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi: a) do 17,0 t włącznie b) powyżej 17,0 t do 18,0 t c) powyżej 18,0 t do 19,0 t d) powyżej 19,0 t do 20,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 20,0 t dodatkowo |
0,00 0,25 0,60 0,90 0,75 |
|
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*): a) do 6,5 t włącznie b) powyżej 6,5 t do 7,0 t c) powyżej 7,0 t do 7,5 t d) powyżej 7,5 t do 8,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo |
0,00 0,30 0,60 0,90 0,60 |
|
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową *): a) do 7,3 t włącznie b) powyżej 7,3 t do 7,8 t c) powyżej 7,8 t do 8,3 t d) powyżej 8,3 t do 8,8 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8 t dodatkowo |
0,00 0,30 0,60 0,90 0,60 |
|
8 |
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t: 1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi: a) do 10,0 t włącznie b) powyżej 10,0 t do 10,5 t c) powyżej 10,5 t do 11,0 t d) powyżej 11,0 t do 11,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo |
0,00 0,10 0,30 0,50 0,40 |
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi: a) do 11,0 t włącznie b) powyżej 11,0 t do 11,5 t c) powyżej 11,5 t do 12,0 t d) powyżej 12,0 t do 12,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo |
0,00 0,10 0,30 0,50 0,40 |
|
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0,00 0,30 0,50 0,90 0,70 |
|
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 19,0 t c) powyżej 19,0 t do 20,0 t d) powyżej 20,0 t do 21,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo |
0,00 0,40 0,80 1,20 0,60 |
|
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 21,0 t włącznie b) powyżej 21,0 t do 22,5 t c) powyżej 22,5 t do 24,0 t d) powyżej 24,0 t do 25,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo |
0,00 0,40 0,90 1,50 0,90 |
|
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi: a) do 24,0 t włącznie b) powyżej 24,0 t do 25,5 t c) powyżej 25,5 t do 27,0 t d) powyżej 27,0 t do 28,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo |
0,00 0,50 0,80 1,40 1,00 |
|
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi: a) do 11,5 t włącznie b) powyżej 11,5 t do 12,0 t c) powyżej 12,0 t do 12,5 t d) powyżej 12,5 t do 13,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 13,0 t dodatkowo |
0,00 0,10 0,25 0,45 0,30 |
|
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0,00 0,10 0,20 0,35 0,25 |
|
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 19,0 t c) powyżej 19,0 t do 20,0 t d) powyżej 20,0 t do 21,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo |
0,00 0,10 0,25 0,40 0,25 |
|
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi: a) do 19,0 t włącznie b) powyżej 19,0 t do 20,0 t c) powyżej 20,0 t do 21,0 t d) powyżej 21,0 t do 22,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 22,0 t dodatkowo |
0,00 0,10 0,25 0,40 0,25 |
|
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*): a) do 7,0 t włącznie b) powyżej 7,0 t do 7,5 t c) powyżej 7,5 t do 8,0 t d) powyżej 8,0 t do 8,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5 t dodatkowo |
0,00 0,20 0,30 0,60 0,40 |
|
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową *): a) do 8,0 t włącznie b) powyżej 8,0 t do 8,5 t c) powyżej 8,5 t do 9,0 t d) powyżej 9,0 t do 9,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo |
0,00 0,20 0,30 0,60 0,40 |
|
9 |
Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej: 1) przyczepy dwuosiowej: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 23,0 t c) powyżej 23,0 t do 28,0 t d) powyżej 28,0 t do 38,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 1,80 |
2) przyczepy trzyosiowej: a) do 24,0 t włącznie b) powyżej 24,0 t do 29,0 t c) powyżej 29,0 t do 34,0 t d) powyżej 34,0 t do 44,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 1,80 |
|
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej przyczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym: a) do 44,0 t włącznie b) powyżej 44,0 t do 54,0 t c) powyżej 54,0 t do 68,0 t d) powyżej 68,0 t do 84,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy: a) do 36,0 t włącznie b) powyżej 36,0 t do 46,0 t c) powyżej 46,0 t do 60,0 t d) powyżej 60,0 t do 76,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi co najmniej 1,3 m: a) do 36,0 t włącznie b) powyżej 36,0 t do 46,0 t c) powyżej 46,0 t do 60,0 t d) powyżej 60,0 t do 76,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne: a) do 38,0 t włącznie b) powyżej 38,0 t do 48,0 t c) powyżej 48,0 t do 62,0 t d) powyżej 62,0 t do 78,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003r: a) do 42,0 t włącznie b) powyżej 42,0 t do 52,0 t c) powyżej 52,0 t do 66,0 t d) powyżej 66,0 t do 82,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 3,60 |
|
12) dwuosiowego pojazdu samochodowego: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 23,0 t c) powyżej 23,0 t do 28,0 t d) powyżej 28,0 t do 38,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 1,80 |
|
13) trzyosiowego pojazdu samochodowego: a) do 25,0 t włącznie b) powyżej 25,0 t do 30,0 t c) powyżej 30,0 t do 35,0 t d) powyżej 35,0 t do 45,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0 t dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 1,80 |
|
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t: a) do 26,0 t włącznie b) powyżej 26,0 t do 31,0 t c) powyżej 31,0 t do 36,0 t d) powyżej 36,0 t do 46,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0 dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 1,80 |
|
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t: a) do 32,0 t włącznie b) powyżej 32,0 t do 37,0 t c) powyżej 37,0 t do 42,0 t d) powyżej 42,0 t do 52,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0 dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 1,80 |
|
16) trzyosiowego autobusu przegubowego: a) do 28,0 t włącznie b) powyżej 28,0 t do 33,0 t c) powyżej 32,0 t do 38,0 t d) powyżej 38,0 t do 48,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0 dodatkowo |
0,00 0,50 1,20 2,40 1,80 |
*) jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
Załącznik nr 2
Wielkości parametrów oraz kar pieniężnych, o których mowa w art. 13g ust. 1
Lp. |
Wyszczególnienie |
Wysokość kary w zł |
1 |
2 |
3 |
1 |
Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad: a) 12,00 m, pojazdu samochodowego z wyjątkiem autobusu b) 12,00 m, przyczepy, z wyjątkiem naczepy c) 16,50 m, pojazdu członowego d) 18,75 m, zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy e) 18,75 m, autobusu przegubowego f) 13,50 m, autobusu dwuosiowego g) 15,00 m, autobusu o liczbie osi większej niż dwie h) 18,75 m, zespołu złożonego z autobusu i przyczepy i) 22,00 m, zespołu złożonego z trzech pojazdów, z których pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy |
120 120 120 120 120 120 120 120 120 |
2 |
Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem: a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m |
120 160 |
3 |
Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem: a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m |
160 360 320 |
4 |
Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm: a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m |
160 360 320 |
5 |
Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem: a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m |
160 360 320 |
6 |
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t: 1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi: a) do 8,0 t włącznie b) powyżej 8,0 t do 8,5 t c) powyżej 8,5 t do 9,0 t d) powyżej 9,0 t do 9,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo |
0 600 1 320 2 160 1 560 |
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi: a) do 8,8 t włącznie b) powyżej 8,8 t do 9,3 t c) powyżej 9,3 t do 9,8 t d) powyżej 9,8 t do 10,3 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 10,3 t dodatkowo |
0 600 1 320 2 160 1 560 |
|
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 13,0 t włącznie b) powyżej 13,0 t do 14,0 t c) powyżej 14,0 t do 15,0 t d) powyżej 15,0 t do 16,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 520 2 160 |
|
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 14,5 t włącznie b) powyżej 14,5 t do 15,5 t c) powyżej 15,5 t do 16,5 t d) powyżej 16,5 t do 17,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo |
0 840 2 040 3 360 2 640 |
|
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 19,5 t włącznie b) powyżej 19,5 t do 21,0 t c) powyżej 21,0 t do 22,5 t d) powyżej 22,5 t do 24,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 24,0 t dodatkowo |
0 2 000 4 400 7 400 5 800 |
|
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi: a) do 21,8 t włącznie b) powyżej 21,8 t do 23,3 t c) powyżej 23,3 t do 24,8 t d) powyżej 24,8 t do 26,3 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 26,3 t dodatkowo |
0 2 400 5 400 9 000 7 000 |
|
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi: a) do 8,0 t włącznie b) powyżej 8,0 t do 8,5 t c) powyżej 8,5 t do 9,0 t d) powyżej 9,0 t do 9,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo |
0 300 720 1 200 900 |
|
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 13,0 t włącznie b) powyżej 13,0 t do 14,0 t c) powyżej 14,0 t do 15,0 t d) powyżej 15,0 t do 16,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 16,0 t dodatkowo |
0 360 780 1 320 1 080 |
|
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 14,5 t włącznie b) powyżej 14,5 t do 15,5 t c) powyżej 15,5 t do 16,5 t d) powyżej 16,5 t do 17,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,5 t dodatkowo |
0 480 1 020 1 740 1 440 |
|
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi: a) do 15,2 t włącznie b) powyżej 15,2 t do 16,2 t c) powyżej 16,2 t do 17,2 t d) powyżej 17,2 t do 18,2 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 18,2 t dodatkowo |
0 480 1 020 1 740 1 440 |
|
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*): a) do 6,0 t włącznie b) powyżej 6,0 t do 6,5 t c) powyżej 6,5 t do 7,0 t d) powyżej 7,0 t do 7,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5 t dodatkowo |
0 360 720 1 200 960 |
|
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową *): a) do 6,5 t włącznie b) powyżej 6,5 t do 7,0 t c) powyżej 7,0 t do 7,5 t d) powyżej 7,5 t do 8,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo |
0 360 840 1 440 1 200 |
|
7 |
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t: 1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi: a) do 10,0 t włącznie b) powyżej 10,0 t do 10,5 t c) powyżej 10,5 t do 11,0 t d) powyżej 11,0 t do 11,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo |
0 480 1 080 1 680 1 080 |
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi: a) do 11,0 t włącznie b) powyżej 11,0 t do 11,5 t c) powyżej 11,5 t do 12,0 t d) powyżej 12,0 t do 12,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo |
0 480 1 080 1 680 1 080 |
|
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 14,4 t włącznie b) powyżej 14,4 t do 15,4 t c) powyżej 15,4 t do 16,4 t d) powyżej 16,4 t do 17,4 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo |
0 600 1 200 2 040 1 320 |
|
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0 720 1 440 2 280 1 920 |
|
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 21,0 t włącznie b) powyżej 21,0 t do 22,5 t c) powyżej 22,5 t do 24,0 t d) powyżej 24,0 t do 25,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo |
0 1 200 3 200 5 000 3 200 |
|
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi: a) do 24,0 t włącznie b) powyżej 24,0 t do 25,5 t c) powyżej 25,5 t do 27,0 t d) powyżej 27,0 t do 28,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo |
0 1 800 3 600 5 600 3 600 |
|
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi: a) do 10 t włącznie b) powyżej 10,0 t do 10,5 t c) powyżej 10,5 t do 11,0 t d) powyżej 11,0 t do 11,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo |
0 300 720 1 140 780 |
|
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 14,4 t włącznie b) powyżej 14,4 t do 15,4 t c) powyżej 15,4 t do 16,4 t d) powyżej 16,4 t do 17,4 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 17,4 t dodatkowo |
0 240 540 840 480 |
|
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0 300 720 1 080 900 |
|
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi: a) do 17,0 t włącznie b) powyżej 17,0 t do 18,0 t c) powyżej 18,0 t do 19,0 t d) powyżej 19,0 t do 20,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 20,0 t dodatkowo |
0 300 720 1 080 900 |
|
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*): a) do 6,5 t włącznie b) powyżej 6,5 t do 7,0 t c) powyżej 7,0 t do 7,5 t d) powyżej 7,5 t do 8,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0 t dodatkowo |
0 360 720 1 080 720 |
|
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową *): a) do 7,3 t włącznie b) powyżej 7,3 t do 7,8 t c) powyżej 7,8 t do 8,3 t d) powyżej 8,3 t do 8,8 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8 t dodatkowo |
0 360 720 1 080 720 |
|
8 |
Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t: 1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi: a) do 10,0 t włącznie b) powyżej 10,0 t do 10,5 t c) powyżej 10,5 t do 11,0 t d) powyżej 11,0 t do 11,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 11,5 t dodatkowo |
0 120 360 600 480 |
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi: a) do 11,0 t włącznie b) powyżej 11,0 t do 11,5 t c) powyżej 11,5 t do 12,0 t d) powyżej 12,0 t do 12,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 12,5 t dodatkowo |
0 120 360 600 480 |
|
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0 360 600 1 080 840 |
|
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 19,0 t c) powyżej 19,0 t do 20,0 t d) powyżej 20,0 t do 21,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo |
0 480 960 1 440 720 |
|
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 21,0 t włącznie b) powyżej 21,0 t do 22,5 t c) powyżej 22,5 t do 24,0 t d) powyżej 24,0 t do 25,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 25,5 t dodatkowo |
0 480 1 080 1 800 1 080 |
|
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie nacisków osi: a) do 24,0 t włącznie b) powyżej 24,0 t do 25,5 t c) powyżej 25,5 t do 27,0 t d) powyżej 27,0 t do 28,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej 28,5 t dodatkowo |
0 600 960 1 680 1 200 |
|
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o nacisku osi: a) do 11,5 t włącznie b) powyżej 11,5 t do 12,0 t c) powyżej 12,0 t do 12,5 t d) powyżej 12,5 t do 13,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 13,0 t dodatkowo |
0 120 300 540 360 |
|
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi: a) do 16,0 t włącznie b) powyżej 16,0 t do 17,0 t c) powyżej 17,0 t do 18,0 t d) powyżej 18,0 t do 19,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 19,0 t dodatkowo |
0 120 240 420 300 |
|
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 19,0 t c) powyżej 19,0 t do 20,0 t d) powyżej 20,0 t do 21,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 21,0 t dodatkowo |
0 120 300 480 300 |
|
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż 1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi: a) do 19,0 t włącznie b) powyżej 19,0 t do 20,0 t c) powyżej 20,0 t do 21,0 t d) powyżej 21,0 t do 22,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej 22,0 t dodatkowo |
0 120 300 480 300 |
|
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową*): a) do 7,0 t włącznie b) powyżej 7,0 t do 7,5 t c) powyżej 7,5 t do 8,0 t d) powyżej 8,0 t do 8,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5 t dodatkowo |
0 240 360 720 480 |
|
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m o nacisku na oś składową *): a) do 8,0 t włącznie b) powyżej 8,0 t do 8,5 t c) powyżej 8,5 t do 9,0 t d) powyżej 9,0 t do 9,5 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5 t dodatkowo |
0 240 360 720 480 |
|
9
|
Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej: 1) przyczepy dwuosiowej: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 23,0 t c) powyżej 23,0 t do 28,0 t d) powyżej 28,0 t do 38,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 2 160 |
2) przyczepy trzyosiowej: a) do 24,0 t włącznie b) powyżej 24,0 t do 29,0 t c) powyżej 29,0 t do 34,0 t d) powyżej 34,0 t do 44,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 2 160 |
|
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej przyczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy: a) do 40,0 t włącznie b) powyżej 40,0 t do 50,0 t c) powyżej 50,0 t do 64,0 t d) powyżej 64,0 t do 80,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym: a) do 44,0 t włącznie b) powyżej 44,0 t do 54,0 t c) powyżej 54,0 t do 68,0 t d) powyżej 68,0 t do 84,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy: a) do 36,0 t włącznie b) powyżej 36,0 t do 46,0 t c) powyżej 46,0 t do 60,0 t d) powyżej 60,0 t do 76,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi co najmniej 1,3 m: a) do 36,0 t włącznie b) powyżej 36,0 t do 46,0 t c) powyżej 46,0 t do 60,0 t d) powyżej 60,0 t do 76,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne: a) do 38,0 t włącznie b) powyżej 38,0 t do 48,0 t c) powyżej 48,0 t do 62,0 t d) powyżej 62,0 t do 78,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca 2003r: a) do 42,0 t włącznie b) powyżej 42,0 t do 52,0 t c) powyżej 52,0 t do 66,0 t d) powyżej 66,0 t do 82,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 4 320 |
|
12) dwuosiowego pojazdu samochodowego: a) do 18,0 t włącznie b) powyżej 18,0 t do 23,0 t c) powyżej 23,0 t do 28,0 t d) powyżej 28,0 t do 38,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 2 160 |
|
13) trzyosiowego pojazdu samochodowego: a) do 25,0 t włącznie b) powyżej 25,0 t do 30,0 t c) powyżej 30,0 t do 35,0 t d) powyżej 35,0 t do 45,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0 t dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 2 160 |
|
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t: a) do 26,0 t włącznie b) powyżej 26,0 t do 31,0 t c) powyżej 31,0 t do 36,0 t d) powyżej 36,0 t do 46,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0 dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 2 160 |
|
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t: a) do 32,0 t włącznie b) powyżej 32,0 t do 37,0 t c) powyżej 37,0 t do 42,0 t d) powyżej 42,0 t do 52,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0 dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 2 160 |
|
16) trzyosiowego autobusu przegubowego: a) do 28,0 t włącznie b) powyżej 28,0 t do 33,0 t c) powyżej 33,0 t do 38,0 t d) powyżej 38,0 t do 48,0 t e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0 dodatkowo |
0 600 1 440 2 880 2 160 |
|
Za niedotrzymanie któregokolwiek z pozostałych warunków przejazdu podanych w zezwoleniu |
1 000 |
*) jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.