Druk nr 1019
4 lipca 2005 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 106. posiedzeniu w dniu 1 lipca 2005 r. ustawę
o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Z poważaniem
(-) wz. Tomasz Nałęcz
Wicemarszałek Sejmu
USTAWA
z dnia 1 lipca 2005 r.
o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw1)
Art. 1.
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 i Nr 273, poz. 2703) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym rzeczy, z wyłączeniem pojazdów przewożących towary niebezpieczne;",
b) w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy drogowej;";
2) w art. 4:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) transport drogowy - krajowy transport drogowy lub międzynarodowy transport drogowy; określenie to obejmuje również:
a) każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę w stosunku do działalności gospodarczej, niespełniający warunków, o których mowa w pkt 4,
b) działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;",
b) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
"6a) przewóz drogowy - transport drogowy lub niezarobkowy przewóz drogowy, a także inny przewóz drogowy w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego2) ;",
c) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) przewóz regularny - publiczny przewóz osób i ich bagażu polegający na przewozie w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawie i w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz.U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.3)).";
3) w art. 5:
a) w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) posiada sytuację finansową zapewniającą podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określony dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości:
a) 9 000 euro - na pierwszy pojazd samochodowy przeznaczony do transportu drogowego,
b) 5 000 euro - na każdy następny pojazd samochodowy,
c) 50 000 euro - przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b;",
b) po ust. 3 dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:
"4. Wymagań, o których mowa w ust. 3 pkt 4 i 5, nie stosuje się wobec przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy wyłącznie w zakresie, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b.
5. Posiadanie sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego potwierdza się:
1) rocznym sprawozdaniem finansowym;
2) dokumentami potwierdzającymi:
a) posiadanie środków pieniężnych w gotówce lub na rachunkach bankowych, lub dostępnych aktywów,
b) posiadanie akcji lub udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych,
c) udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych,
d) własność nieruchomości.
6. Przy ocenie sytuacji finansowej, o której mowa w ust. 3 pkt 3, stosuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena ta jest dokonywana.";
4) w art. 8:
a) w ust. 3 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) wykaz pojazdów samochodowych wraz z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających pojazd do ruchu, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tych pojazdów - również dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi.",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Przy składaniu wniosku o udzielenie licencji nie dołącza się dokumentów, o których mowa:
1) w ust. 3 pkt 4 i 6 - gdy wniosek dotyczy licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką;
2) w ust. 3 pkt 7 i 8 - gdy wniosek dotyczy licencji na wykonywanie transportu drogowego wyłącznie w zakresie, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b.";
5) w art. 12 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
"1a. Licencja na krajowy transport drogowy rzeczy uprawnia do wykonywania transportu drogowego w zakresie, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b, o ile przedsiębiorca posiada zabezpieczenie finansowe w wysokości określonej w art. 5 ust. 3 pkt 3 lit. c.
1b. Licencja na krajowy transport drogowy osób nie uprawnia do wykonywania transportu drogowego taksówką.";
6) w art. 15:
a) w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) jeżeli przedsiębiorca wykonujący transport drogowy w zakresie, o którym mowa w art. 4 pkt 3 lit. b zlecił wykonanie przewozu rzeczy podmiotowi nie posiadającemu licencji.",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Cofnięcie licencji w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 lit. a, b, d oraz lit. e poprzedza się pisemnym ostrzeżeniem przedsiębiorcy, że w przypadku ponownego stwierdzenia naruszenia tych przepisów wszczyna się postępowanie w sprawie cofnięcia licencji. Przepisu nie stosuje się, gdy posiadacz licencji przestał spełniać wymagania, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 lit. a.";
7) w art. 18:
a) w ust. 1 w pkt 1 po lit. d dodaje się lit. d1 w brzmieniu:
"d1) prezydenta miasta na prawach powiatu lub prezydenta miasta stołecznego Warszawy, w uzgodnieniu z właściwym starostą na planowany przebieg linii komunikacyjnej - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych przebiegających na obszarze miasta i sąsiedniego powiatu,",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
"1a. Nie wymaga uzyskania zezwolenia tymczasowe wykonywanie przewozów osób w przypadku klęsk żywiołowych lub wystąpienia zakłóceń w przewozach wykonywanych przez podmioty innych gałęzi niż transport drogowy.
1b. W przypadku zakłóceń, o których mowa w ust. 1a, przewoźnik drogowy i podmiot w zastępstwie którego przewozy są wykonywane obowiązani są zawrzeć pisemne porozumienie określające warunki i termin wykonywania tych przewozów oraz zgłosić ten fakt właściwemu organowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.",
c) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Przy wykonywaniu przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie drogowym pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą zabrania się:
a) umieszczania i używania w pojeździe taksometru,
b) umieszczania na pojeździe oznaczeń z nazwą, adresem oraz telefonem przedsiębiorcy,
c) umieszczania na dachu pojazdu lamp lub innych urządzeń technicznych.";
8) po art. 18a dodaje się art. 18b w brzmieniu:
"Art. 18b. 1. Przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym wykonywane są według następujących zasad:
1) do przewozu używane są wyłącznie autobusy odpowiadające wymaganym ze względu na rodzaj przewozu warunkom technicznym;
2) rozkład jazdy jest podawany do publicznej wiadomości przez ogłoszenia na wszystkich wymienionych w rozkładzie jazdy przystankach lub dworcach autobusowych;
3) wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywa się tylko na przystankach określonych w rozkładzie jazdy;
4) należność za przejazd jest pobierana zgodnie z cennikiem opłat, a pasażer otrzymuje potwierdzenie wniesienia opłaty w postaci biletu wydanego zgodnie z przepisami o kasach rejestrujących;
5) w kasach dworcowych oraz w autobusie znajduje się dostępny do wglądu pasażerów opracowany przez przewoźnika lub grupę przewoźników regulamin określający warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, bagażu i rzeczy;
6) cennik opłat został podany do publicznej wiadomości przy kasach dworcowych oraz w każdym autobusie wykonującym regularne przewozy osób, przy czym cennik opłat musi także zawierać ceny biletów ulgowych:
a) określone na podstawie odrębnych ustaw, a w szczególności ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.4)),
b) wynikających z uprawnień pasażerów do innych ulgowych przejazdów jeżeli podmiot który ustanowił te ulgi, ustalił z przewoźnikiem w drodze umowy warunki zwrotu kosztów stosowania tych ulg;
7) zgodnie z warunkami przewozu osób określonymi w zezwoleniu, o którym mowa w art. 18.
2. Podczas wykonywania przewozów regularnych zabrania się:
1) używania do przewozu:
a) innych pojazdów niż autobusy,
b) autobusów nie odpowiadającym wymaganym ze względu na rodzaj przewozu warunkom technicznym;
2) korzystania z przystanków na których nie znajduje się informacja o realizowanym rozkładzie jazdy zawierająca także nazwę, adres siedziby przewoźnika i numer telefonu przewoźnika lub niezgodnie z podanymi w tej informacji dniami i godzinami odjazdów;
3) zabierania i wysadzania pasażerów poza przystankami określonymi w rozkładzie jazdy;
4) pobierania należności za przejazd niezgodnie z cennikiem opłat podanym do publicznej wiadomości pasażerów;
5) naruszania warunków przewozu osób określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 18.";
9) w art. 20 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Załącznikiem do zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązujący rozkład jazdy.";
10) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
"Art. 20a. 1. Warunków określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 18, nie stosuje się w przypadku wystąpienia niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności uniemożliwiających wykonywanie przewozów zgodnie z określonym w zezwoleniu przebiegiem trasy przewozów, w szczególności awarii sieci, robót drogowych, lub blokad drogowych.
2. W przypadku, gdy okoliczności uniemożliwiające wykonywanie przewozów, o których mowa w ust. 1, trwają dłużej niż 14 dni, organ właściwy w sprawach zezwoleń, na wniosek przedsiębiorcy, wydaje decyzję w sprawie odstępstwa od warunków określonych w zezwoleniu.
3. Decyzja, o której mowa w ust. 2, nie może być wydana na okres dłuższy niż okres ważności zezwolenia.
4. Przepisy art. 20 i 22 stosuje się odpowiednio.";
11) po art. 22a dodaje się art. 22b w brzmieniu:
"Art. 22b. 1. Przewoźnik drogowy jest obowiązany zgłaszać na piśmie organowi, który udzielił zezwolenia, wszelkie zmiany danych, o których mowa w art. 22, nie później niż 14 dni od dnia ich powstania.
2. Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, obejmują dane zawarte w zezwoleniu, przedsiębiorca jest obowiązany wystąpić z wnioskiem o zmianę zezwolenia.";
12) w art. 30 po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2e w brzmieniu:
"2a. Wydanie zezwolenia zagranicznego jest czynnością nie stanowiącą decyzji administracyjnej w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
2b. Warunki wydawania i sposób podziału zezwoleń zagranicznych pomiędzy przewoźników drogowych, o których mowa w ust. 1, określa komisja społeczna do spraw współpracy z jednostką, o której mowa w art. 17 ust. 2.
2c. Komisja, o której mowa w ust. 2b, składa się z 7 osób wybieranych spośród przedstawicieli polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych.
2d. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb działania komisji społecznej, o której mowa w ust. 2b, mając na uwadze usprawnienie sposobu podziału zezwoleń zagranicznych.
2e. Skargi i wnioski związane z wydawaniem zezwoleń zagranicznych rozpatruje minister właściwy do spraw transportu.";
13) w art. 39b:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Osoba ubiegająca się o zatrudnienie po raz pierwszy na stanowisku kierowcy wykonującego transport drogowy jest obowiązana ukończyć kurs dokształcający:
1) kierowców przewożących rzeczy - dla kierowców pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przystosowanych do przewozu rzeczy;
2) kierowców przewożących osoby - dla kierowców pojazdów samochodowych przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu osób z wyłączeniem taksówek.
2. Kursy dokształcające, o których mowa w ust. 1, zwane dalej "kursami", są prowadzone przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 i Nr 109, poz. 925) oraz przez organizacje zrzeszające kierowców lub przewoźników drogowych o zasięgu ogólnokrajowym.",
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Podmioty, o których mowa w ust. 2, potwierdzają ukończenie kursu przez wydanie zaświadczenia o jego ukończeniu, a także prowadzą rejestr osób przeszkolonych i wydanych zaświadczeń.";
14) w art. 41 w ust. 1:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1) udzielenia licencji, zmiany licencji, przedłużenia ważności licencji, wydania wypisu z licencji, wydania wtórnika licencji, przeniesienia uprawnień wynikających z licencji oraz wyrażenia zgody na wykonywanie uprawnień wynikających z licencji;
2) wydania zezwolenia, zmiany zezwolenia, przedłużenia ważności zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia, wydania wtórnika zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego, przewozu wahadłowego lub przewozu okazjonalnego;",
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) wydania zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób na lub przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;",
c) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9) wydania certyfikatu, o którym mowa w art. 30 ust. 4, lub jego zmiany oraz wydania wtórnika certyfikatu;",
d) po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) wydania decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2.";
15) w art. 42:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Podmioty wykonujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przewóz drogowy zobowiązane są do uiszczania opłaty za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych, której maksymalna wysokość nie może być wyższa niż równowartość 800 euro rocznie, z wyłączeniem:
1) przedsiębiorców wykonujących transport drogowy taksówką;
2) pojazdów transportu kombinowanego;
3) pojazdów realizujących komunikację miejską;
4) zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej, w przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne.",
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
"3a. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, uiszcza opłatę roczną, półroczną, miesięczną, siedmiodniową albo dobową.
3b. Karta opłaty dobowej i siedmiodniowej może być wypełniona przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, w terminie:
1) 7 dni - od wydania karty opłaty dobowej;
2) 14 dni - od wydania karty opłaty siedmiodniowej.";
16) w art. 44 ust. 1b otrzymuje brzmienie:
"1b. Jednostka, o której mowa w art. 17 ust. 2, otrzymuje prowizję, w wysokości nie większej niż 14 %, od opłat pobranych w międzynarodowym transporcie drogowym z tytułu:
1) wydania zezwolenia zagranicznego;
2) wydania zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób na lub przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
3) udzielenia licencji, zmiany licencji, przedłużenia ważności licencji, wydania wypisu z licencji, wydania wtórnika licencji;
4) przeniesienia uprawnień wynikających z licencji oraz wyrażenia zgody na wykonywanie uprawnień wynikających z licencji;
5) wydania zezwolenia, zmiany zezwolenia, przedłużenia ważności zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia, wydania wtórnika zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego, przewozu wahadłowego lub przewozu okazjonalnego;
6) wydania decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2.";
17) w art. 46:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Wpływy uzyskane z opłat, o których mowa w art. 42 i 43, oraz wpływy z opłat z tytułu:
1) w międzynarodowym transporcie drogowym:
a) udzielenia licencji, zmiany licencji, przedłużenia ważności licencji, wydania wypisu z licencji, wydania wtórnika licencji, przeniesienia uprawnień wynikających z licencji oraz wyrażenia zgody na wykonywanie uprawnień wynikających z licencji,
b) wydania zezwolenia, zmiany zezwolenia, przedłużenia ważności zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia, wydania wtórnika zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego, przewozu wahadłowego lub przewozu okazjonalnego,
c) wydania decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2,
d) wydania zezwolenia na przewóz kabotażowy;
2) wydania zezwolenia zagranicznego i przyznania ekopunktów w systemie elektronicznym;
3) wydania zezwolenia na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób na lub przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą
- są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.",
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Wpływy uzyskane z opłat, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 7-9 oraz wpływy uzyskane z opłat za wydanie zaświadczenia, zmianę zaświadczenia, wydanie wypisu z zaświadczenia o zgłoszeniu działalności w zakresie międzynarodowego przewozu na potrzeby własne, stanowią dochód jednostki, o której mowa w art. 17 ust. 2.";
18) w art. 50 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
"8) kontrola rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego.";
19) po art. 50 dodaje się art. 50a w brzmieniu:
"Art. 50a. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb kontroli, o której mowa w art. 50 pkt 8, uwzględniając sposób przeprowadzenia kontroli i badania próbek rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu.";
20) w art. 53 uchyla się ust. 4 i 5;
21) w art. 54 w ust. 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) przygotowuje projekty aktów prawnych w zakresie kontroli przewozów drogowych.";
22) w art. 57 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, mając na uwadze skuteczne i bezpieczne umożliwienie czynności kontrolnych, szczegółowe przypadki oraz warunki i sposób użycia środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w ust. 1.";
23) w art. 69:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Inspektor wykonuje czynności kontrolne, z zastrzeżeniem ust. 1a, w umundurowaniu oraz posługuje się legitymacją służbową i znakiem identyfikacyjnym.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Inspektor może wykonywać bez umundurowania czynności kontrolne podczas kontroli:
1) w przedsiębiorstwie;
2) przewozów regularnych, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza przystankami;
3) transportu drogowego taksówką, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza postojem.";
24) art. 71 otrzymuje brzmienie:
"Art. 71. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez umundurowanych inspektorów znajdujących się:
1) w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego, lub
2) w miejscu oznakowanym znakiem drogowym uprzedzającym o kontroli.";
25) po art. 76 dodaje się art. 76a w brzmieniu:
"Art. 76a. 1. Wojewódzkim inspektorem oraz jego zastępcą może być osoba, która:
1) posiada wykształcenie wyższe;
2) odbyła specjalistyczny kurs przewidziany dla inspektorów transportu drogowego lub jest urzędnikiem służby cywilnej legitymującym się odpowiednią wiedzą i doświadczeniem z zakresu transportu drogowego.
2. Czynności wynikające ze stosunku pracy wobec wojewódzkiego inspektora - wykonuje Główny Inspektor.
3. Główny Inspektor może zawiesić w wykonywaniu obowiązków wojewódzkiego inspektora, jeżeli jego działalność lub działalność kierowanego przez niego inspektoratu może zagrozić prawidłowemu wykonywaniu zadań Inspekcji. Podejmując decyzję o zawieszeniu, Główny Inspektor wyznacza osobę pełniącą obowiązki zawieszonego organu.
4. Okres zawieszenia, o którym mowa w ust. 1, trwa do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego w rozumieniu przepisów o służbie cywilnej.
5. W przypadku rozwiązania stosunku pracy z wojewódzkim inspektorem, Główny Inspektor wyznacza osobę pełniącą obowiązki organu na czas postępowania konkursowego, nie dłużej jednak niż na okres 6 miesięcy.
6. Osoba pełniąca obowiązki organu, o której mowa w ust. 3, może być zastępcą wojewódzkiego inspektora lub osobą, posiadającą uprawnienia inspektora transportu drogowego.";
26) art. 77 otrzymuje brzmienie:
"Art. 77. 1. Do pracowników Inspekcji zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, w tym wojewódzkich inspektorów, ich zastępców oraz inspektorów, stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z późn. zm.5)), z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Do pracowników Inspekcji zatrudnionych na stanowiskach wojewódzkich inspektorów, ich zastępców oraz inspektorów nie mają zastosowania przepisy art. 4 i art. 25-27 ustawy, o której mowa w ust. 1.
3. Do pracowników innych niż wymienieni w ust. 1, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.6)).";
27) art. 84 otrzymuje brzmienie:
"Art. 84. 1. Organy udzielające licencji, zezwolenia lub zaświadczenia o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne są uprawnione do kontroli przedsiębiorcy w zakresie spełniania wymogów będących podstawą do wydania tych dokumentów.
2. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się co najmniej raz na 5 lat.
3. Minister właściwy do spraw transportu może upoważnić, w drodze zarządzenia, kierownika jednostki, o której mowa w art. 17 ust. 2, do dokonywania kontroli w zakresie spełniania przez przedsiębiorcę wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1-3, stanowiących podstawę do udzielenia licencji na międzynarodowy transport drogowy.";
28) w art. 86 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Rada Ministrów, kierując się zasadą skuteczności nadzoru, o którym mowa w ust. 2, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i sposób prowadzenia czynności związanych z nadzorem oraz stosowanych dokumentów, a także ich wzory.";
29) w art. 87:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego kierowca pojazdu samochodowego, z zastrzeżeniem ust. 4, jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu kontroli, wypis z licencji, kartę opłaty drogowej, zapisy urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku , a ponadto:
1) w transporcie drogowym osób:
a) przy wykonywaniu przewozów regularnych i regularnych specjalnych - odpowiednie zezwolenie lub wypis z zezwolenia wraz z obowiązującym rozkładem jazdy,
b) przy wykonywaniu międzynarodowych przewozów wahadłowych lub okazjonalnych - odpowiednie zezwolenie,
c) przy wykonywaniu międzynarodowych przewozów okazjonalnych lub wahadłowych, a także międzynarodowych przewozów na potrzeby własne - formularz jazdy,
d) uwiarygodnionej kserokopii decyzji, o której mowa w art. 20a ust. 2, jeżeli została wydana;
2) w transporcie drogowym rzeczy - dokumenty związane z przewożonym ładunkiem, a także:
a) odpowiednie zezwolenie wymagane w międzynarodowym transporcie drogowym,
b) dokumenty wymagane przy przewozie drogowym towarów niebezpiecznych,
c) świadectwo wymagane zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów (ATP),
d) zezwolenie na przejazd pojazdu, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach,
e) wymagane przy przewozie żywych zwierząt,
f) dokumenty wymagane przy przewozie odpadów,
g) certyfikat potwierdzający spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu, jeżeli jest wymagany;
3) w międzynarodowym transporcie drogowym - świadectwo kierowcy, jeżeli jest wymagane.",
b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
"1b. Podczas przejazdu wykonywanego w ramach transportu drogowego przez zagranicznego przewoźnika, kierowca pojazdu samochodowego jest obowiązany ponadto mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu kontroli dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 43 ust. 1, jeżeli jest wymagana.";
30) w art. 89:
a) w ust. 1 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
"7) upoważnieni pracownicy właściwego organu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 - w odniesieniu do przewozów regularnych i regularnych specjalnych.",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Minister właściwy do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, kierując się zasadą skuteczności kontroli, określi w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przeprowadzania kontroli w zakresie przewozu drogowego, a także wzory dokumentów stosowane przez uprawnionych do tej kontroli.";
31) po art. 90 dodaje się art. 90a w brzmieniu:
"Art. 90a. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego przekazuje, do Komisji Europejskiej dane dotyczące przeprowadzonych kontroli:
1) stanu technicznego pojazdów, co dwa lata, w terminie do 31 marca, po upływie okresu objętego sprawozdaniem, zgodnie z formularzem, o którym mowa w ust. 3;
2) w zakresie, o którym mowa w Rozporządzeniu nr 3820/85 (EWG) z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu, zgodnie z formularzem określonym w Decyzji Komisji z dnia 22 lutego 1993 r. ustalającej znormalizowany formularz przewidziany w art. 16 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3820/85 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, co dwa lata, w terminie do 30 września, po upływie okresu objętego sprawozdaniem.
2. Organy uprawnione do przeprowadzania kontroli, o których mowa w art. 89 ust. 1, obowiązane są przekazywać Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego informacje:
1) o których mowa w ust. 1 pkt 1, co dwa lata, w terminie do 31 stycznia po upływie dwuletniego okresu objętego sprawozdaniem;
2) o których mowa w ust. 1 pkt 2, co dwa lata, w terminie do 31 lipca po upływie dwuletniego okresu objętego sprawozdaniem
- na formularzach, o których mowa w ust. 3.
3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza do przekazywania danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględniając przepisy Dyrektywy 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdów użytkowych poruszających się we Wspólnocie oraz Dyrektywy 2003/26/WE z dnia 3 kwietnia 2003 r. dostosowująca do postępu technicznego Dyrektywę 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ograniczników prędkości i emisji spalin pojazdów użytkowych.";
32) w art. 92:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Kto wykonuje przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, naruszając obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy lub przepisów:
1) o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
2) o czasie pracy kierowców;
3) o odpadach;
4) o ochronie zwierząt;
5) o ruchu drogowym oraz w zakresie ochrony środowiska, okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów;
6) o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia;
7) wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych;
8) wspólnotowych dotyczących przewozów drogowych
- podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 15.000 złotych.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Karze pieniężnej, o której mowa w ust. 1, podlega kierowca pojazdu samochodowego realizujący przewóz drogowy za:
1) nieposiadanie przy sobie wymaganych dokumentów, o których mowa w art. 87;
2) naruszanie zasad dotyczących maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, dziennego czasu odpoczynku lub przekraczania maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3820/85/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz Umową europejską dotyczącą pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzoną w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 94, poz. 1086 i 1087);
3) naruszenie zasad stosowania urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985 r.).";
33) w art. 93:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Uprawnieni do kontroli, o których mowa w art. 89 ust. 1, mają prawo nałożyć na wykonującego przewozy drogowe lub inne czynności związane z tym przewozem karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej.",
b) uchyla się ust. 6;
34) w art. 94 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. W przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji, a także uwzględnienia skargi przez sąd administracyjny uiszczona kara pieniężna podlega zwrotowi w terminie 14 dni od dnia wydania decyzji lub orzeczenia o zwrocie tej kary." ;
35) załącznik do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku niniejszej ustawy.
Art. 2.
1. Dotychczasowe stosunki pracy wojewódzkich inspektorów i ich zastępców zatrudnionych na podstawie powołania, stają się z dniem wejścia w życie ustawy stosunkami pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
2. Osoby wymienione w ust. 1, z dniem wejścia w życie ustawy uważa się za spełniające wymagania określone w art. 76a ust. 1 pkt 2.
Art. 3.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, z późn. zm.7)) w art. 8a:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a, przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4.";
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Właściwość miejscową samorządu województwa ustala się według miejsca:
1) zamieszkania lub siedziby przewoźnika - w przypadku przewozów realizowanych na trasach wykraczających poza obszar co najmniej jednego województwa;
2) wykonywania przewozów - w przypadku przewozów niewykraczających poza obszar województwa.".
Art. 4.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 i Nr 109, poz. 925) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 66 w ust. 3a uchyla się pkt 2;
2) w art. 66a w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeru fabrycznego;";
3) w art. 80b w ust. 1:
a) w pkt 1 uchyla się lit. e,
b) w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:
"a) nadaniu i wybiciu numeru nadwozia (podwozia),";
4) w art. 90 w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
"5) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez co najmniej 185 dni w każdym roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste lub zawodowe albo przedstawi zaświadczenie, że studiuje od co najmniej sześciu miesięcy.";
5) art. 94 otrzymuje brzmienie:
"Art. 94. 1. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpowiednim pojazdem silnikowym może kierować osoba posiadająca ważne zagraniczne prawo jazdy wydane przez:
1) państwo członkowskie Unii Europejskiej - w okresie ważności prawa jazdy;
2) państwo:
a) będące stroną Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. (Dz.U. z 1988 r. Nr 5, poz. 40 i 44),
b) państwo trzecie, którego wzór prawa jazdy jest zgodny z wzorem określonym w Konwencji, o której mowa w lit. a
- w okresie 6 miesięcy od daty rozpoczęcia stałego lub czasowego pobytu, nie dłużej jednak niż przez okres ważności prawa jazdy.
2. Osoba posiadająca krajowe prawo jazdy wydane za granicą, która zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może otrzymać polskie krajowe prawo jazdy po oddaniu zagranicznego ważnego prawa jazdy organowi wydającemu prawo jazdy, z zastrzeżeniem ust. 4. Jeżeli zagraniczne prawo jazdy nie jest zgodne z wzorem określonym w Konwencji wymienionej w ust. 1 pkt 2 lit. a, dodatkowym warunkiem otrzymania polskiego prawa jazdy jest zdanie części teoretycznej egzaminu państwowego - warunek ten nie dotyczy prawa jazdy wydanego przez państwo członkowskie Unii Europejskiej.
3. Jeżeli prawo jazdy wydane za granicą zawiera ograniczenie terminu ważności, ograniczenie ze względu na stan zdrowia lub inne, należy to ograniczenie uwzględnić w wydanym prawie jazdy.
4. Minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze rozporządzenia, w stosunku do obywateli niektórych państw, ze względu na zasadę wzajemności, warunki wydawania praw jazdy odmienne niż te, które przewiduje ust. 2.".
Art. 5.
W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872, z późn. zm.8)) w art. 31 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
"1b. Konkurs na stanowisko wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy przeprowadza się w sposób określony w przepisach o służbie cywilnej.".
Art. 6.
W ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z późn. zm.9)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 po ust. 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:
"1c. Korpus służby cywilnej tworzą także wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego oraz ich zastępcy.";
2) po art. 21a dodaje się art. 21b w brzmieniu:
"Art. 21b. 1. Główny Inspektor Transportu Drogowego organizuje nabór na stanowisko wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy.
2. Przepisy art. 21-26 stosuje się odpowiednio.";
3) w art. 41 w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy.";
4) w art. 42 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Szef Służby Cywilnej może wyrazić zgodę na dopuszczenie osób niebędących urzędnikami służby cywilnej do konkursu na stanowiska, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 2-4, jeżeli do pracy na tych stanowiskach niezbędne są szczególne doświadczenie lub umiejętności zawodowe. Przepisy art. 48 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.";
5) po art. 43a dodaje się art. 43b w brzmieniu:
"Art. 43b. Konkurs na stanowisko wojewódzkiego inspektora transportu drogowego i jego zastępcy Szef Służby Cywilnej przeprowadza na wniosek Głównego Inspektora Transportu Drogowego złożony po porozumieniu z właściwym wojewodą.";
6) w art. 48 po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Urzędnika służby cywilnej, który został wyłoniony w drodze konkursu na stanowisko, o którym mowa w art. 41 ust. 1 pkt 4, Szef Służby Cywilnej przenosi na to stanowisko i w porozumieniu z Głównym Inspektorem Transportu Drogowego określa wysokość wynagrodzenia przysługującego na tym stanowisku.".
Art. 7.
W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) zasady stosowania norm dotyczących okresów prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw w prowadzeniu i gwarantowanych okresów odpoczynku, określonych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3820/85/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz Umową europejską dotyczącą pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzoną w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 1086 i 1087), zwaną dalej "Umową AETR";
2) użyte w art. 27 wyrazy "nr 8320/85/EWG" zastępuje się wyrazami "nr 3820/85/EWG";
3) w przypisie 1 wyraz "dyrektywy" zastępuje się wyrazem "dyrektywę";
4) w przypisie 5 wyraz "nr 382/85" zastępuje się wyrazem "3821/85".
Art. 8.
Do postępowań administracyjnych wszczętych, a niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 9.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie delegacji zmienianych niniejszą ustawą zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 10.
Przedsiębiorców, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, wykonują na podstawie dotychczas wydanych zezwoleń działalność gospodarczą w zakresie przewozów regularnych pojazdami samochodowymi niebędącymi autobusami, uważa się za spełniających wymagania określone w art. 18b ust. 1 pkt 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w okresie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 11.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 29 i pkt 34, które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
2) art. 4, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.;
3) art. 1 pkt 2 lit. a, pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. b, pkt 5 lit. a, pkt 6 lit. a w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2006 r.
MARSZAŁEK SEJMU
/ -/ wz. Tomasz NAŁĘCZ
Wicemarszałek Sejmu
Załącznik do ustawy z dnia 1 lipca 2005 r.:
"Załącznik do ustawy z dnia 6 września 2001 r.
Lp. |
Wyszczególnienie naruszeń |
Wysokość kary w zł |
||
I |
II |
III |
||
1.1. |
WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO LUB PRZEWOZU NA |
|||
1.1.1. |
Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, z wyłączeniem taksówek |
8 000 |
||
1.1.2. |
Wykonywanie transportu drogowego rzeczy w zakresie pośrednictwa bez wymaganej licencji |
8 000 |
||
1.1.3. |
Wykonywanie transportu drogowego rzeczy w zakresie pośrednictwa z naruszeniem zasad wydania licencji |
8 000 |
||
1.1.4. |
Wykonywanie transportu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego wypisu z licencji |
300 |
||
1.1.5. |
Wykonywanie transportu drogowego pojazdem nie zgłoszonym do licencji |
8 000 |
||
1.1.6. |
Wykonywanie transportu drogowego taksówką bez wymaganej licencji |
3 000 |
||
1.1.7. |
Wykonywanie przejazdu w ramach transportu drogowego taksówką bez posiadania przy sobie przez kierowcę wymaganej licencji |
100 |
||
1.1.8. |
Wykonywanie przewozu na potrzeby własne bez wymaganego zaświadczenia |
2 000 |
||
1.1.9. |
Wykonywanie przewozu na potrzeby własne pojazdem nie zgłoszonym do zaświadczenia |
200 |
||
1.1.10. |
Wykonywanie przewozu na potrzeby własne bez posiadania w pojeździe wymaganego wypisu z zaświadczenia |
100 |
||
1.1.11. |
Wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego przez kierowcę niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej bez wymaganego świadectwa kierowcy |
1 000 |
||
1.1.12. |
Wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego przez kierowcę niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej bez posiadania w pojeździe wymaganego świadectwa kierowcy |
100 |
||
1.1.13. |
Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne przez kierowcę bez posiadania w pojeździe wymaganego zaświadczenia poświadczającego jego zatrudnienie oraz spełnienie wszystkich wymagań określonych ustawą |
500 |
||
1.1.14. |
Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne przez kierowcę bez posiadania w pojeździe wymaganego oświadczenia poświadczającego spełnienie wszystkich wymagań określonych ustawą |
500 |
||
1.2. |
WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO LUB PRZEWOZU NA |
|||
1.2.1. |
Wykonywanie transportu drogowego osób bez wymaganego zezwolenia |
6 000 |
||
1.2.2. |
Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne rzeczy bez posiadania w pojeździe wymaganego zezwolenia |
8 000 |
||
1.2.3. |
Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne rzeczy bez posiadania w pojeździe wymaganego certyfikatu potwierdzającego spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu |
8 000 |
||
1.2.4. |
Wykonywanie transportu drogowego osób z naruszeniem warunków określonych w zezwoleniu dotyczących: 1) dni 2) godzin odjazdu i przyjazdu 3) ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków |
500 3 000 |
||
1.2.5. |
Wykonywanie krajowego transportu drogowego osób bez posiadania w pojeździe wymaganego wypisu z zezwolenia |
100 |
||
1.2.6. |
Wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego osób bez posiadania w pojeździe wymaganego zezwolenia |
100 |
||
1.2.7. |
Wykonywanie transportu drogowego osób bez posiadania w pojeździe kserokopii decyzji w sprawie odstępstwa od warunków określonych w zezwoleniu |
500 |
||
1.2.8. |
Wykonywanie transportu drogowego osób przez posiadającego odpowiednie zezwolenie, bez posiadania w pojeździe rozkładu jazdy |
500 |
||
1.2.9. |
Wykonywanie transportu drogowego osób przez posiadającego odpowiednie zezwolenie bez obowiązującego rozkładu jazdy |
2 000 |
||
1.2.10. |
Wykonywanie transportu drogowego osób w zakresie przewozów regularnych pojazdem innym niż autobus |
1 000 |
||
1.2.11. |
Wykonywanie transportu drogowego osób autobusem, który nie odpowiada warunkom technicznym autobusu przeznaczonego dla danego rodzaju przewozu osób |
500 |
||
1.2.12. |
Pobieranie należności za przejazd niezgodnie z cennikiem opłat podanym do publicznej wiadomości, przy wykonywaniu transportu drogowego osób |
300 |
||
1.3. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO BEZ FORMULARZA JAZDY |
|||
1.3.1. |
Wykonywanie międzynarodowego przewozu wahadłowego, okazjonalnego lub międzynarodowego niezarobkowego przewozu osób bez posiadania w pojeździe prawidłowo wypełnionego formularza jazdy |
1 000 |
||
1.4. |
PRZEWÓZ KABOTAŻOWY |
|||
1.4.1. |
Wykonywanie przewozu kabotażowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
15 000 |
||
1.4.2. |
Wykonywanie przewozu kabotażowego bez posiadania przez kierowcę przy sobie wymaganego zezwolenia |
1 000 |
||
1.5. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM |
|||
1.5.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganej karty opłaty za przejazd po drogach krajowych |
3 000 |
||
1.5.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego z opłaty uiszczoną w wysokości niższej niż wymagana dla danego pojazdu samochodowego |
1 000 |
||
1.5.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego z nieprawidłowo wypełnioną kartą opłaty za przejazd po drogach krajowych |
1 000 |
||
1.6. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM |
|||
1.6.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt przez kierowcę lub konwojenta nieposiadających kwalifikacji do transportu zwierząt potwierdzonych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii |
500 |
||
1.6.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt przez kierowcę lub konwojenta bez posiadania w pojeździe dokumentu potwierdzającego kwalifikacje do transportu zwierząt wystawionego przez Powiatowego Lekarza Weterynarii |
200 |
||
1.6.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez wyznaczenia konwojenta zwierząt |
500 |
||
1.6.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez sporządzenia planu trasy, jeżeli przewóz trwał będzie dłużej niż 8 godzin |
1 000 |
||
1.6.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z nieprawidłowo sporządzonym planem trasy, jeżeli przewóz trwał będzie dłużej niż 8 godzin |
500 |
||
1.6.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez wymaganego orzeczenia lekarza Weterynarii potwierdzającego, że zwierzęta nadają się do transportu |
500 |
||
1.6.7. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez wymaganego świadectwa zdrowia zwierząt |
500 |
||
1.6.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt bez posiadania w pojeździe wymaganego świadectwa zdrowia zwierząt |
200 |
||
1.6.9. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z przekroczeniem dopuszczalnego czasu przewozu zwierząt |
500 |
||
1.6.10. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt pojazdem niedopuszczonym do przewozu zwierząt |
1 000 |
||
1.6.11. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt pojazdem niedopuszczonym do przewozu zwierząt danego gatunku |
500 |
||
1.6.12. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z niedopełnieniem obowiązku powiadomienia lekarza weterynarii o ujawnionej podczas przewozu chorobie, zranieniu albo padnięciu transportowanego zwierzęcia |
500 |
||
1.6.13. |
Wykonywanie przewozu drogowego zwierząt z niedopełnieniem warunków specjalnych określonych dla takiego przewozu |
500 |
||
1.7. |
Wykonywanie PRZEWOZU DROGOWEGO z naruszeniem przepisów dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych |
|||
1.7.1. |
DOKUMENTY |
|||
1.7.1.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania w pojeździe wymaganego dokumentu przewozowego |
1 500 |
||
1.7.1.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z nieprawidłowo sporządzonym dokumentem przewozowym |
500 |
||
1.7.1.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego zaświadczenia ADR o ukończeniu szkolenia |
2 000 |
||
1.7.1.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania przez kierowcę w pojeździe wymaganego zaświadczenia ADR o ukończeniu szkolenia |
200 |
||
1.7.1.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania prze kierowcę w pojeździe wymaganych instrukcji pisemnych dla kierowcy |
400 |
||
1.7.1.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z nieprawidłowo sporządzoną instrukcją pisemną dla kierowcy |
100 |
||
1.7.1.7. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych |
6 000 |
||
1.7.1.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania przez kierowcę w pojeździe wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych |
200 |
||
1.7.1.9. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego świadectwa dopuszczenia dla przedziału ładunkowego lub osłony |
2 000 |
||
1.7.1.10. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania przez kierowcę w pojeździe wymaganego świadectwa dopuszczenia dla przedziału ładunkowego lub osłony |
200 |
||
1.7.1.11. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie operacji transportowej |
6 000 |
||
1.7.1.12. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania przez kierowcę w pojeździe wymaganego zezwolenia na wykonywanie operacji transportowej |
200 |
||
1.7.1.13. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania w pojeździe przez wszystkich członków załogi dokumentów tożsamości zawierających ich fotografie |
200 |
||
1.7.1.14. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania przez kierowcę w pojeździe wymaganego certyfikatu pakowania kontenera |
300 |
||
1.7.1.15. |
Wykonywanie w miejscu publicznym lub na obszarze zabudowanym załadunku lub rozładunku towarów niebezpiecznych bez wymaganego specjalnego zezwolenia |
2 000 |
||
1.7.1.16. |
Wykonywanie przewozu materiału promieniotwórczego bez wcześniejszego uzyskania zatwierdzenia przez właściwą władzę |
2 000 |
||
1.7.1.17. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania w pojeździe przez kierowcę dokumentu potwierdzającego uzyskanie zgody na przemieszczanie materiałów wybuchowych do użytku cywilnego |
200 |
||
1.7.1.18. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganej kopii głównego tekstu umowy specjalnej |
200 |
||
1.7.2. |
SPOSÓB PRZEWOZU |
|||
1.7.2.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego cysterną towarów niedopuszczonych do przewozu w cysternie |
6 000 |
||
1.7.2.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego luzem towarów niedopuszczonych do przewozu luzem |
6 000 |
||
1.7.2.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego w sztukach przesyłki towarów niedopuszczonych do przewozu w sztukach przesyłki |
6 000 |
||
1.7.2.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących zakazu ładowania razem |
3 000 |
||
1.7.2.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem z naruszeniem przepisów dotyczących rozmieszczania i mocowania ładunków |
800 |
||
1.7.2.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących dopuszczalnego stopnia napełnienia cysterny |
4 500 |
||
1.7.2.7. |
Wykonywanie przewozu drogowego materiałów reagujących ze sobą niebezpiecznie, umieszczonych w sąsiadujących komorach cysterny |
5 000 |
||
1.7.2.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem zanieczyszczonym pozostałościami przewożonych uprzednio w sztukach przesyłki towarów niebezpiecznych |
1 500 |
||
1.7.2.9. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w ilościach przekraczających ilości dozwolone |
2 000 |
||
1.7.2.10. |
Wykonywanie przewozu drogowego niektórych towarów niebezpiecznych z naruszeniem wymaganych środków ostrożności przy ich przewozie razem z artykułami żywnościowymi, towarami konsumpcyjnymi lub karmą dla zwierząt |
1 000 |
||
1.7.2.11. |
Wykonywanie przewozu drogowego produktów żywnościowych w cysternach używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych bez zastosowania środków zapobiegających zagrożeniom zdrowia |
3 000 |
||
1.7.3. |
POJAZD |
|||
1.7.3.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych nieodpowiednim do takiego przewozu pojazdem, cysterną lub kontenerem |
3 000 |
||
1.7.3.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem bez wymaganych gaśnic lub wyposażonych w gaśnice nie spełniające warunków określonych w umowie europejskiej ADR |
500 |
||
1.7.3.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem bez wymaganego wyposażenia awaryjnego - za każdy brakujący element |
100 |
||
1.7.3.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w nieprawidłowo oznakowanym pojeździe lub zespole pojazdów, cysternie, pojeździe-baterii, kontenerze lub MEGC - wymaganą tablicą lub tablicami barwy pomarańczowej - wymaganą nalepką lub nalepkami - wymaganym znakiem lub znakami dla materiałów o podwyższonej temperaturze - wymaganym znakiem ostrzegającym o gazowaniu - wymaganym oznakowaniem punktu uziemiającego Wskazane kary podlegają sumowaniu |
400
200 |
||
1.7.3.5. |
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów, cysterną, pojazdem-baterią, kontenerem lub MEGC przeznaczoną do przewozu towarów niebezpiecznych z niezdjętymi lub niezakrytymi tablicami barwy pomarańczowej lub nalepkami |
200 |
||
1.7.3.6. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternie, kontenerze-cysternie, MEGC i pojeździe-baterii bez wymaganego dodatkowego oznakowania określonego w części 6 umowy ADR naniesionego na tabliczce lub zbiorniku |
500 |
||
1.7.3.7. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem nie odpowiadającym warunkom określonym w świadectwie dopuszczenia pojazdu lub warunkom określonym w części 9 umowy ADR |
2 000 |
||
1.7.3.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych |
2 000 |
||
1.7.3.9. |
Wykonywanie przewozu drogowego cysterną lub kontenerem do przewozu luzem z pozostałościami towaru niebezpiecznego na ich zewnętrznej powierzchni |
1 000 |
||
1.7.4. |
OPAKOWANIE |
|||
1.7.4.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego opakowania, w niewłaściwym opakowaniu lub w opakowaniu nie spełniającym wymagań umowy ADR |
3 000 |
||
1.7.4.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towaru niebezpiecznego bez wymaganego oznakowania sztuki przesyłki lub sztuk przesyłek: - brak wymaganego numeru rozpoznawczego materiału UN - brak wymaganej nalepki lub nalepek - brak innego wymaganego oznakowania Wskazane kary podlegają sumowaniu odrębnie dla każdego towaru |
1 000 500 500 |
||
1.7.4.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących pakowania razem do sztuki przesyłki |
3 000 |
||
1.7.5. |
INNE NARUSZENIA |
|||
1.7.5.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego towaru niebezpiecznego nieprawidłowo sklasyfikowanego |
6 000 |
||
1.7.5.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych niedopuszczonych do przewozu |
10 000 |
||
1.7.5.3. |
Niewyznaczenie przez przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz towarów niebezpiecznych lub związany z nim załadunek lub rozładunek, doradcy do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych |
5 000 |
||
1.7.5.4.. |
Nieprzesłanie wojewodzie w ustawowo określonym terminie rocznego sprawozdania z działalności przedsiębiorcy lub innego podmiotu wykonującego przewóz drogowy towarów niebezpiecznych lub związanego z tym przewozem załadunku lub rozładunku |
5 000 |
||
1.7.5.5. |
Nieprzeszkolenie osób innych niż kierowcy zatrudnionych przy przewozie towarów niebezpiecznych lub czynnościach związanych z tym przewozem, w tym przy załadunku lub rozładunku |
5 000 |
||
1.7.5.6. |
Niesporządzenie lub niewłaściwe sporządzenie planu ochrony |
5 000 |
||
1.7.5.7. |
Wykonywanie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego w miejscu publicznym lub poza obszarem zabudowanym, bez wymaganego powiadomienia właściwych władz |
1 000 |
||
1.7.5.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych przy użyciu dużego kontenera, niezdatnego do użytku z powodu istotnych wad elementów konstrukcyjnych |
1 000 |
||
1.7.5.9. |
Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez wymaganego nadzoru |
800 |
||
1.7.5.10. |
Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez zabezpieczenia hamulcem postojowym |
500 |
||
1.7.5.11. |
Używanie ognia lub nieosłoniętego płomienia w pojazdach przewożących towary klasy 1, a także w ich pobliżu oraz podczas załadunku lub rozładunku tych towarów |
2 000 |
||
1.7.5.12. |
Naruszenie przepisów dotyczących załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego klasy 1 w miejscu publicznym, na lub z pojazdów, które znajdują się w odległości mniejszej niż 50m |
1 000 |
||
1.7.5.13. |
Przewóz w jednostce transportowej przewożącej towary niebezpieczne pasażerów innych niż załoga pojazdu |
500 |
||
1.7.5.14. |
Naruszenie przepisów zakazu palenia, w trakcie manipulowania ładunkiem lub wykonywania czynności ładunkowych, w pobliżu jak i wewnątrz pojazdu lub kontenera |
500 |
||
1.7.5.15. |
Nieuzasadnione utrzymywanie pracy silnika pojazdu w czasie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego |
1 000 |
||
1.8. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM |
|||
1.8.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów pojazdem niezgłoszonym do zezwolenia |
3 000 |
||
1.8.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów bez posiadania w pojeździe karty przekazania odpadu |
3 000 |
||
1.8.3. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów innych niż niebezpieczne bez wymaganego zezwolenia |
6 000 |
||
1.8.4. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów niebezpiecznych bez wymaganego zezwolenia |
6 000 |
||
1.8.5. |
Przewóz drogowy (wywóz)odpadów poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
6 000 |
||
1.8.6. |
Przywóz drogowy (wwóz)odpadów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
6 000 |
||
1.8.7. |
Przewóz drogowy odpadów tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia |
6 000 |
||
1.8.8. |
Wykonywanie przewozu drogowego odpadów bez posiadania w pojeździe wymaganego zezwolenia |
500 |
||
1.9. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO ŚRODKÓW SPOŻYWCZYCH I ARTYKUŁÓW ŻYWNOŚCIOWYCH SZYBKO PSUJĄCYCH SIĘ |
|||
1.9.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego bez wymaganego świadectwa zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów |
2 000 |
||
1.9.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego świadectwa zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów |
200 |
||
1.10. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM |
|||
1.10.1. |
Przejazd pojazdem powodującym hałas w stopniu przekraczającym dopuszczalny poziom |
200 |
||
1.10.2. |
Przejazd pojazdem wydzielającym szkodliwe substancje w stopniu przekraczającym dopuszczalny poziom |
300 |
||
1.11. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM |
|||
1.11.1. |
Skrócenie dziennego czasu odpoczynku, przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas do jednej godziny b) za każdą rozpoczętą kolejną godzinę |
100 200 |
||
1.11.2. |
Skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku, przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas do jednej godziny b) za każdą rozpoczętą kolejną godzinę |
50 100 |
||
1.11.3. |
Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas powyżej 15 minut do 30 minut b) za każde następne rozpoczęte 30 minut |
150 200 |
||
1.11.4. |
Przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu, przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) o czas powyżej 15 minut do jednej godziny b) za każdą następną rozpoczętą godzinę |
150 200 |
||
1.11.5. |
Przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w okresie dwutygodniowym, przy wykonywaniu przewozu drogowego: a) przekroczenie okresu prowadzenia o czas do 2 godzin b) za każdą następną rozpoczętą godzinę |
100 100 |
||
1.12. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH SAMOCZYNNIE PRĘDKOŚĆ JAZDY, CZAS JAZDY I POSTOJU |
|||
1.12.1.
|
1. Urządzenie rejestrujące - tachograf: a) Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nie wyposażonym w urządzenie rejestrujące b) Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie rejestruje wszystkich wymaganych elementów c) Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie rejestruje jednocześnie ale oddzielnie, danych dotyczących okresów aktywności kierowców prowadzących pojazd d) Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie zostało poddane wymaganej kontroli okresowej lub badaniu kontrolnemu 2. Ingerencja w urządzenie rejestrujące: a) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe b) wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które zostało odłączone c) samowolna ingerencja w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe, w skutek której nastąpiła zmiana wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi |
3 000
2 000
1 000
1 000
10 000
3 000
5 000 |
||
1.12.2. |
Nieprawidłowe działanie urządzenia rejestrującego: 1. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24-godzinnego okresu - za każdy dzień 2. Wykresówka zapisywana była za długo, - za każdą wykresówkę 3. Oznaczenie czasowe na wykresówce nie było zgodne z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu - za każdą wykresówkę, 4. Nieprawidłowe operowanie przełącznikiem grup czasowych (selektorem) - za każdą wykresówkę |
200 maks. 2 000 200 maks. 1 000 100 maks. 1 000 100 maks. 1 000 |
||
1.12.3.
|
Używanie nieprawidłowych lub niewłaściwych wykresówek: 1. Zastosowany typ wykresówki nie był zatwierdzony i przeznaczony do danego typu urządzenia rejestrującego - za każdą wykresówkę 2. Okazanie wykresówki brudnej lub uszkodzonej |
100 maks. 2 000 100 maks. 2 000 |
||
1.12.4.
|
Wykresówki 1. Nieokazanie wykresówek: a) nieokazanie wykresówki lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu, podczas kontroli w przedsiębiorstwie - za każdy dzień, b) nieokazanie wykresówki lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu, podczas kontroli drogowej - za każdy dzień 2. Okazanie podczas kontroli drogowej lub kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera wszystkich danych o okresach aktywności kierowcy - za każdą wykresówkę 3. Okazanie podczas kontroli drogowej lub kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera żadnych danych o okresach aktywności kierowcy - za każdą wykresówkę 4. Okazanie podczas kontroli drogowej lub kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, na której stwierdzono dokonanie niedozwolonych, bez użycia urządzenia rejestrującego, ręcznych, automatycznych lub półautomatycznych zapisów prędkości, aktywności lub przebytej drogi - za każdą wykresówkę 5. Używanie tej samej wykresówki przez kilku kierowców, z wyjątkiem przypadku gdy konstrukcja tachografu przewiduje taką możliwość 6. Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę, podczas kontroli drogowej 7. Okazana podczas kontroli drogowej lub kontroli w przedsiębiorstwie wykresówka nie zawiera przepisowych wpisów: a) imienia lub nazwiska kierowcy b) numeru rejestracyjnego pojazdu c) miejsca lub daty początkowej użytkowania wykresówki d) miejsca lub daty końcowej używania wykresówki e) stanu licznika kilometrów w chwili rozpoczęcia użytkowania pojazdów f) stanu licznika kilometrów w chwili zakończenia użytkowania pojazdu Wskazane kary podlegają sumowaniu |
500
500
500
500
1 000 maks 5 000 1 000 1 000 50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 50 maks. 500 |
||
1.12.5.
|
Inne rodzaje dokumentowania czasu pracy: 1. Brak wyciągu z planu pracy lub rozkładu jazdy 2. Nieposiadanie przez kierowcę w pojeździe wyciągu z planu pracy lub kopii rozkładu jazdy |
400 200 |
||
1.12.6. |
Samowolna zmiana wskazań urządzeń pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe, przy wykonywaniu transportu drogowego taksówką |
1 000 |
||
1.13. |
WYKONYWANIE PRZEWOZU DROGOWEGO Z NARUSZENIEM |
|||
1.13.1. |
Wykonywanie przewozu drogowego w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń w ruchu wprowadzonych dla określonej kategorii pojazdów ze względu na uplastycznienie nawierzchni bitumicznych |
1 000 |
||
1.13.2. |
Wykonywanie przewozu drogowego w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń ruchu określonej kategorii pojazdów |
1 000". |