Druk nr 139
11 czerwca 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszc
zyt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 23. posiedzeniu w dniu 7 czerwca 2002 r. ustawę o zniesieniu Generalnego Inspektora Celnego, o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.Z poważaniem
(-) wz. Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Sejmu
USTAWA
z dnia 7 czerwca 2002 r.
o zniesieniu Generalnego Inspektora Celnego, o zmianie ustawy o kontroli
skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Art. 1.
Ustawa reguluje zasady i tryb zniesienia Generalnego Inspektora Celnego i podległych mu organów, zasady przeniesienia zadań i kompetencji znoszonych organów Inspekcji Celnej, a także zmiany w zadaniach i kompetencji kontroli skarbowej.
Art. 2.
1. Znosi się:
1
) centralny organ administracji rządowej - Generalnego Inspektora Celnego,2) terenowe organy administracji rządowej - regionalnych inspektorów ce
lnych,3) inspektorów kontroli skarbowej, jako organy kontroli skarbowej.
2. Likwiduje się:
1) Generalny Inspe
ktorat Celny - urząd obsługujący Generalnego Inspektora Celnego,2) regionalne inspektoraty celne - urzędy obsługujące regionalnych inspektorów celnych.
3. Dotychczasowe zadania i kompetencje Inspekcji Celnej przechodzą do zakresu działania organów kontroli skarbowej, z wyjątkiem zadań w zakresie rozpoznaw
ania, zapobiegania, wykrywania i zwalczania przestępstw i wykroczeń w zakresie nielegalnego obrotu z zagranicą środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi, bronią i materiałami jądrowymi i promieniotwórczymi oraz wprowadzania na polski obszar celny odpadów szkodliwych i substancji niebezpiecznych, ściganych na podstawie odrębnych przepisów.4. Dotychczasowe zadania i kompetencje inspektorów kontroli skarbowej, jako organów kontroli skarbowej w zakr
esie postępowania kontrolnego przejmują odpowiednio - Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej oraz nowo utworzone organy kontroli skarbowej - dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej.Art. 3.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002r. Nr 41, poz. 365) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Celem kontroli skarbowej jest również badanie zgodności z prawem gospod
arowania mieniem innych państwowych osób prawnych, przeciwdziałanie i zwalczanie naruszeń prawa obowiązującego w zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy oraz zapobieganie i ujawnianie przestępstw określonych w art. 228-231 Kodeksu karnego wśród osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.";2) w art. 2:
a) w ust. 1:
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych, podlegającymi zwrotowi, z wyłączeniem środków zaliczanych do dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego,",
- po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) kontrola zgodności z prawem przywozu towarów dopuszczonych do obrotu na polskim obszarze celnym lub mających inne przeznaczenie celne oraz wywozu za granicę, a także kontrola i ujawnianie tow
- dodaje się pkt 6-8 w brzmieniu:
"6) prowadzenie działalności analitycznej i prognostycznej w odniesieniu do negatywnych zjawisk występujących w obszarze właściwości ko
7) ujawnianie składników majątkowych podmiotów zobowiązanych do uiszczenia należności publicznych lub podejrzanych o czyny zagroż
one karą grzywny lub karami pieniężnymi, w celu zapewnienia skuteczności poboru tych należności oraz wykonania orzeczeń lub mandatów karnych,8) kontrola oświadczeń o stanie majątkowym osób - obowiązanych, na podstawie odrębnych przepisów, do ich składania - zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych min
istrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.",b) w ust. 2 wyraz "gminy" zastępuje się wyrazami "jednostek samorządu teryt
orialnego";3) w art. 3:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) kontrolę dewizową,",
b) dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:
"4) rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń związanych z obrotem z zagranicą towarami i technologiami objętymi kontrolą międzynarodową, naruszających prawa ochrony dóbr kultury narodowej, narodowego zasobu archiwalnego i ochrony własności intelektualnej, wprowadzania na polski obszar celny i wyprowadzania z tego obszaru środków płatniczych pochodzących z przestępstw, a także ściganych na
5) zapobieganie i ujawnianie przestępstw, o których mowa w art. 228-231 K
odeksu karnego, popełnianych przez osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.";4) w art. 4 w ust. 1:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) wydatkujący, przekazujący i otrzymujący środki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2,",
b) dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4) osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, z
5) w art. 6:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Czynności związane z realizacją zadań ustawowych wykonują inspektorzy kontroli skarbowej i pracownicy jednostek organizacyjnych kontroli ska
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Inspektorzy prowadzą postępowanie przygotowawcze, w trybie i na zas
adach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego, Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia i Kodeksu karnego skarbowego, w sprawach z zakresu kontroli skarbowej.",c) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
"4. Inspektorów powołuje i odwołuje Generalny Inspektor Kontroli Skarb
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze ro
zporządzenia, wzory legitymacji służbowych i znaków identyfikacyjnych, organy właściwe do ich wydawania, sposób ich wydawania, wymiany, składania do depozytu i zwrotu oraz posługiwania się nimi, uwzględniając w szczególności zapewnienie właściwej ich ochrony.";6) art. 7 otrzymuje brzmienie:
"Art. 7. 1. Organy administracji rządowej i samorządowej oraz inne państwowe, gminne, powiatowe i wojewódzkie jednostki organizacyjne są ob
owiązane współdziałać, nieodpłatnie udostępniać informacje oraz udzielać pomocy organom kontroli skarbowej oraz inspektorom i pracownikom przy wykonywaniu zadań określonych w ustawie.2. Organy kontroli skarbowej są uprawnione do korzystania z inform
acji gromadzonych przez organy celne i podatkowe, w tym również z danych w formie zapisu informatycznego, z zastrzeżeniem zachowania zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.3. Organy kontroli skarbowej współpracują z Szefem Krajowego Ce
ntrum Informacji Kryminalnej w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych.4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pr
acowników z organami i jednostkami, o których mowa w ust. 1 i 2, uwzględniając konieczność zapewnienia skuteczności kontroli skarbowej.";7) po art. 7 dodaje się art. 7a i 7b w brzmieniu:
"Art. 7a. Organy kontroli skarbowej współpracują i współdziałają z innymi o
Art. 7b. Organy kontroli skarbowej mogą zbierać i wykorzystywać w celu r
ealizacji ustawowych zadań informacje, w tym dane osobowe, oraz przetwarzać je w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych, także bez wiedzy i zgody osoby, której dane te dotyczą. Administrator danych jest obowiązany udostępnić dane osobowe na podstawie imiennego upoważnienia organu kontroli skarbowej, okazanego przez inspektora lub pracownika wraz z legitymacją służbową. Informacja o udostępnieniu tych danych podlega ochronie zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.";8) w art. 8:
a) w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
"
2) Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej jako organ wyższego stopnia nad dyrektorami urzędów kontroli skarbowej,3) dyrektor urzędu kontroli skarbowej.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Wyłączenie organu kontroli skarbowej następuje z przyczyn określonych w art. 130 §1 pkt 1-4, 6 i 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 1
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Dyrektorów urzędów kontroli skarbowej, powołuje spośród inspektorów oraz odwołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych na wni
osek Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.";9) art. 9 otrzymuje brzmienie:
"Art. 9. 1. Jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej są urzędy kontroli skarbowej i urząd obsługujący ministra właściwego do spraw fina
nsów publicznych.2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, siedziby i terytorialny zasięg działania urzędów kontroli skarbowej, biorąc pod uwagę administracyjny podział kraju.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, organizację urzędów kontroli skarbowej, zapewni
ając sprawne wykonywanie zadań kontroli skarbowej.4. Minister właściwy do spraw finansów public
znych, w drodze zarządzenia, nadaje statut urzędom kontroli skarbowej.";10) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
"Art. 9a. 1. Właściwość miejscową dyrektorów urzędów kontroli skarbowej określa się według terytorialnego zasięgu działania urzędu kontro
2. Właściwość miejscowa i zakres zadań organów kontroli skarbowej jest ustalana z uwzględnieniem również zadań i terytorialnego zasięgu działania organów kontroli skarbowej określonych w przepisach odrębnych, w szczególności przepisach o wprowadzeniu programów pilotażowych, określonych w art. 5 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. Nr 106, poz. 489, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 110, p
oz. 1189).3. Jeżeli podmiot posiada oddziały (zakłady) na terenie działania inn
ego urzędu kontroli skarbowej niż właściwy dla siedziby tego podmiotu, do przeprowadzenia czynności kontrolnych w tym oddziale (zakładzie) uprawniony jest również inspektor upoważniony przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej, właściwego ze względu na miejsce położenia tego oddziału (zakładu).4. Organ kontroli skarbowej właściwy miejscowo w dniu wszczęcia p
ostępowania kontrolnego pozostaje właściwy aż do dnia jego zakończenia, chociażby w toku postępowania zmieniły się podstawy właściwości.5. Jeżeli kontrola dotyczy okresu, w którym właściwym miejscowo był inny organ kontroli skarbowej niż w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, właściwym do prowadzenia postępowania za cały okres objęty kontrolą jest dyrektor urzędu kontroli skarbowej właściwy miejscowo w dniu wszczęcia tego postępowania.
6. Inspektorzy prowadzą czynności kontrolne według terytorialnego z
asięgu działania urzędów kontroli skarbowej, w których są zatrudnieni.7. Inspektorzy zatrudnieni w urzędzie obsługującym ministra właśc
iwego do spraw finansów publicznych są upoważnieni do prowadzenia czynności kontrolnych na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.8. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może upoważnić inspektora zatrudnionego w urzędzie kontroli skarbowej do przeprowadzenia czynności kontrolnych poza obszarem terytorialnego zasięgu dział
ania tego urzędu.";11) w art. 10:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej sprawuje
b) w ust. 2:
- pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) upoważnia inspektorów i pracowników zatrudnionych w urzędzie o
bsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych do przeprowadzania czynności kontrolnych, a także, w uzasadnionych przypadkach, decyduje o zmianie inspektora lub pracownika prowadzącego czynności kontrolne,",- po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
"5a) wydaje decyzje i wyniki kontroli w sprawach określonych w ust
- pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) upoważnia inspektorów i pracowników zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej do przeprowadzania czynności kontrolnych poza obszarem terytorialnego zasięgu działania danego urzędu," ,
- dodaje się pkt 10 w br
zmieniu:"10) ustala zasady i kryteria dokonywania ocen kwalifikacyjnych, o których mowa w art. 39 ust. 2a."',
c) w ust. 3 wyrazy "jednostki organizacyjnej wyodrębnionej w tym celu w strukt
urze Ministerstwa Finansów" zastępuje się wyrazami "komórki organizacyjnej wyodrębnionej w tym celu w strukturze urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych";12) w art. 11:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Dyrektor urzędu kontroli skarbowej kieruje pracą urzędu kontroli skarb
owej.",b) w ust. 2:
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) upoważnia inspektorów i pracowników do przeprowadzenia czynn
ości kontrolnych,",- po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
"3a) wydaje decyzje i wyniki kontroli w sprawach określonych w ustawie, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach może upoważnić i
c) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) dokonuje, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zmiany in
13) po rozdziale 2 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu:
"Rozdział 2a
Uprawnienia kontroli skarbowej oraz zasady użycia środków przymusu
bezpośre
Art. 11a. 1. Inspektorzy i pracownicy wykonujący czynności związane z realiz
acją zadań ustawowych, określonych w art. 2 i 3 ustawy, mają prawo do:1) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości,
2) zatrzymywania i przeszukiwania osób oraz przeszukiwania po
mieszczeń, bagażu i ładunku w trybie i przypadkach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego skarbowego,3) zatrzymywania pojazdów i innych środków przewozowych w celu przeprowadzenia kontroli przewożonych towarów lub d
okumentów przewozowych dotyczących tych towarów, a także badania towarów i pobierania ich próbek, oraz przeprowadzenia kontroli rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego,4) zwracania się o niezbędną pomoc do innych jednostek organiz
acyjnych, przedsiębiorców i organizacji społecznych, jak również zwracania się w nagłych wypadkach do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy, w ramach obowiązujących przepisów prawa.2. Jeżeli przy dokonywaniu czynności służbowych zaistniała koniec
zność zdjęcia nałożonych uprzednio zamknięć celnych, inspektorzy i pracownicy mają obowiązek ponownego nałożenia zamknięć celnych i odnotowania tego faktu w treści odpowiedniego dokumentu.3. Osoba posiadająca towary jest zobowiązana, na jej koszt, do wyk
onywania czynności umożliwiających przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 3, a w szczególności do rozładowania, okazania oraz załadowania towaru po zakończeniu czynności.4. Osobie przysługuje zażalenie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej na zasadność lub sposób dokonania czynności, o której mowa w u
st. 3.Art. 11b. 1. W toku wykonywania czynności służbowych inspektorzy i praco
wnicy są zobowiązani do poszanowania godności człowieka oraz respektowania innych praw i wolności obywatelskich.2. Inspektorzy i pracownicy są zobowiązani do wykonywania czynn
ości służbowych w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste i majątkowe osób i przedsiębiorców, których te czynności dotyczą.3. Zatrzymanie osoby może być zastosowane tylko wówczas, gdy inne środki pozostające w dyspozycji organów kontroli skarb
owej, inspektorów i pracowników są bezcelowe lub okazały się nieskuteczne.4. W razie uzasadnionej potrzeby zatrzymaną osobę należy niezwłoc
znie poddać badaniu lekarskiemu lub udzielić jej pierwszej pomocy medycznej.5. Zatrzymanie pojazdów mechanicznych i
innych środków przewozowych może być dokonywane tylko przez umundurowanych inspektorów i pracowników, znajdujących się w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego.6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór i sposób oznakowania pojazdów służbowych, uwzględniając w szczególności zapewnienie jednoznacznej identyf
ikacji pojazdów.Art. 11c. 1. Na sposób prowadzenia czynności, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 1 i 3, przysługuje zażalenie do właściwego miejscowo p
rokuratora rejonowego.2. Z czynności wymienionych w art. 11a ust. 1 pkt 2-4 sporządza się protokół, a z czynności wymienionej w art. 11a ust. 1 pkt 1 - notatkę służbową.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb wykonywania czynności, o kt
órych mowa w art. 11a ust. 1 pkt 1-3 i ust. 2, a także sposób i tryb współpracy z Policją w tym zakresie, uwzględniając w szczególności zapewnienie ich sprawności i skuteczności oraz zasady zatrzymywania pojazdów obowiązujące w Policji.Art. 11d. 1. Inspektorzy i pracownicy mogą stosować środki przymusu bezp
ośredniego wobec osób niepodporządkowujących się ich poleceniom wydanym w celu realizacji zadań określonych w art. 11g2. Środki przymusu bezpośredniego mogą być użyte jedynie w zakresie niezbędnym do osiągnięcia podporządkowania się poleceniom, o których mowa w ust. 1, lub do skutecznego odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na inspektora lub inną os
obę.3. Dopuszczalne jest stosowanie tylko takich środków przymusu be
zpośredniego, jakie odpowiadają potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji, i pod warunkiem, że w inny dostępny w tej sytuacji sposób nie można skutecznie oraz bezpiecznie wykonać czynności służbowych.Art. 11e. 1. Uprawnia się inspektorów i pracowników do stosowania następujących środków przymusu bezpośredniego:
1) siły fizycznej,
2) indywidualnych technicznych i chemicznych środków lub urządzeń przeznaczonych do obezwład
2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, warunki i spos
oby użycia środków przymusu bezpośredniego, a także szczegółowe rodzaje i tryb wyposażania w środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uwzględniając zapewnienie możliwie najmniejszej dolegliwości dla osób.Art. 11f. 1. Jeżeli środki przymusu bezpośredniego wymienione w art. 11e ust. 1 okazały się niewystarczające lub ich użycie ze względu na okolic
zności danego zdarzenia nie jest możliwe, inspektor i pracownik ma prawo użycia broni palnej wyłącznie:1) w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na ż
2) przeciwko osobie niepodporządkowującej się wezwaniu do n
atychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego użycie zagrozić może życiu, zdrowiu lub wolności inspektora, pracownika albo innej osoby,3) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie i przemocą odebrać broń palną inspektorowi, pracownikowi lub innej osobie upra
wnionej do posiadania broni palnej,4) w celu odparcia niebezpiecznego,
bezpośredniego i gwałtownego zamachu na obiekty administracji skarbowej,5) w bezpośrednim pościgu za osobą, wobec której użycie broni było dopuszczalne w przypadkach określonych w pkt 1-3.
2. Użycie broni palnej powinno nastąpić w sposób wyrządzający moż
liwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni i nie może zmierzać do pozbawienia tej osoby życia ani narażać osób postronnych na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia.3. W broń palną może być wyposażony, przeszkolony w zakresie zwią
zanym z jej używaniem, inspektor i pracownik zatrudniony w wyodrębnionej komórce, o której mowa w art. 11g ust. 1.4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe w
arunki i sposób postępowania przy użyciu broni palnej, biorąc pod uwagę użycie jej jako środka ostatecznego.Art. 11g. 1. Uprawnienia, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 2 i 3 oraz 11d ust. 1, 11e ust. 1 i 11f ust.1, przysługują inspektorom i pracownikom zatrudnionym w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych ko
ntroli skarbowej wyłącznie przy realizacji zadań określonych w art. 2 ust. 1 pkt 1a, 2a, 4 i 7 oraz art. 3 pkt 4. Inspektorom i pracownikom tym przysługuje umundurowanie służbowe i broń służbowa.2. Osoby zatrudnione w wyodrębnionych komórkach kontroli skarb
owej, o których mowa w ust. 1, muszą odpowiadać kryteriom określonym w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 i Nr 19, poz. 185).3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, określa, w drodze rozporządzenia:
1) tryb tworzenia i wykaz wyodrębnionych komórek organizacy
2) tryb naboru do komórek, o których mowa w ust. 1, w sposób uwzględniający szczególny charakter zadań w nich wykonyw
anych oraz umożliwiający sprawdzenie posiadania przez kandydatów predyspozycji do wykonywania zadań służbowych.4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z min
istrem właściwym do spraw finansów publicznych, określa, w drodze rozporządzenia, wzory umundurowania oraz kryteria i tryb przydziału broni służbowej i umundurowania, z uwzględnieniem ilości i rodzajów składników umundurowania oraz okresu ich używalności.";14) w art. 12 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Kontrola skarbowa może być również prowadzona poza planem kontroli, w oparciu o uzyskane informacje lub materiały albo p
15) art. 13 otrzymuje brzmienie:
"Art. 13. 1. Wszczęcie postępowania kontrolnego, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1, następuje w formie postanowienia.
2. Datą wszczęcia postępowania kontrolnego jest dzień doręczenia kontrolowanemu postanowienia o wszczęciu postępowania kontro
lnego, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 1.3. Czynności kontrolne przeprowadza inspektor wraz upoważnio-nymi pracownikami po doręczeniu kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz okazaniu legitymacji służbowych i znaków identyfikacy
jnych.4. W czynnościach, o których mowa w ust. 3, mogą uczestniczyć osoby uprawnione na podstawie ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Po
lską umów międzynarodowych, a w przypadku dokonywania kontroli środków przekazanych Rzeczypospolitej Polskiej przez instytucje Unii Europejskiej - przedstawiciele organów Unii Europejskiej.5. Jeżeli kontrolowanym jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej doręcza się upoważnienie oraz ok
azuje legitymację i znak identyfikacyjny członkowi zarządu, wspólnikowi lub innej osobie upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego.6. W razie nieobecności kontrolowanego lub osób, o których mowa w ust. 5, doręcza się upoważnienie oraz okazuje się legitymacje służ
bowe i znaki identyfikacyjne - pracownikowi lub innej osobie wykonującej czynności na rzecz kontrolowanego w miejscu wszczęcia postępowania lub czynności kontrolnych; z czynności tej sporządza się protokół i przedstawia się niezwłocznie kontrolowanemu.7. Upoważnienie do przeprowadzenia czynności kontrolnych jest w
ydawane przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej i określa:1) imię i nazwisko inspektora, imiona i nazwiska pracowników, wykonujących czynności kontrolne, a także osób, o których mowa w ust. 4, jeżeli osoby takie będą brać udział w czynn
2) numer legitymacji służbowej inspektora i upoważnionych pr
acowników,3) oznaczenie kontrolowanego,
4) termin ważności upoważnienia,
5) zakres kontroli,
6) prawa i obowiązki kontrolowanego.";
16) w art. 14:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, postępowanie kontrolne może być wszczęte po okazaniu legitymacji służ
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, kontrolowanemu należy ni
ezwłocznie doręczyć postanowienie o wszczęciu postępowania kontrolnego oraz upoważnienie do przeprowadzenia czynności kontrolnych; niedopełnienie tych obowiązków powoduje nieważność postępowania kontrolnego. O nieważności przeprowadzonego postępowania kontrolnego informuje się kontrolowanego, a materiały pochodzące z kontroli zostają zniszczone.",b) w ust. 3 wyrazy "ust. 2" zastępuje się wyrazami "ust. 6",
c) w ust. 5 użyty dwukrotnie wyraz "inspektor" zastępuje się wyrazami "organ kontroli skarbowej";
17) po art. 14 dodaje się art. 14a w brzmieniu:
"Art. 14a. 1. Na żądanie organu kontroli skarbowej podmiot uprawniony, na podstawie odrębnych przepisów, do odebrania oświadczenia o stanie majątkowym jest obowiązany przekazać temu organowi poświa
2. W postępowaniu w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 8, nie stosuje się art. 13 ust. 6, art. 14, art. 20 ust. 2 i art. 27 ust. 1 pkt 7.";
18) w art. 15 w ust. 1 wyrazy "na zawiadomieniu o wszczęciu postępowania" zastępuje się wyrazami "na upoważnieniu do przeprowadzenia czynności kontro
lnych";19) w art. 16:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Czynności kontrolne przeprowadzane są w godzinach prowadzenia dzi
ałalności, przede wszystkim w siedzibie kontrolowanego, w miejscu przechowywania dokumentacji lub jej prowadzenia oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością gospodarczą, a w przypadku kontroli oświadczeń o stanie majątkowym - przede wszystkim w jednostce organizacyjnej kontroli skarbowej.",b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Na żądanie inspektora kontrolowany będący osobą fizyczną jest obowiązany złożyć oświadczenie o stanie majątkowym na określony dzień, w p
ostępowaniu w zakresie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 8, lub jeżeli z toczącego się postępowania wynika, że nie ujawnił wszystkich obrotów lub przychodów mających istotne znaczenie dla ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego. Przepis art. 233 Kodeksu karnego stosuje się, o czym należy pouczyć kontrolowanego.",c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu
:"5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w postępowaniu w zakresie, o kt
órym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 8.";20) w art. 17:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Czynności określone w ust. 1 pkt 1, 2 ,4, 5, 7 i 8 kontrolowany jest ob
owiązany wykonać nieodpłatnie.",b) w ust. 5 skreśla się wyrazy "pkt 1";
21) w art. 18 skreśla się ust. 2;
22) w art. 20 w ust. 2 wyrazy "art. 9 ust. 4" zastępuje się wyrazami "art. 9a ust. 1";
23) w art. 21:
a) w ust. 1 wyraz "wyniku" zastępuje się wyrazem "ustaleń",
b) w ust.
4 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "ust. 1-3";24) w art. 22 w ust. 2 po wyrazach "podpisania protokołu" dodaje się wyrazy " , a w przypadku protokołu badania dokumentów i ewidencji w terminie 14 dni,";
25) w art. 24 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. P
1) decyzję lub decyzje w rozumieniu ustawy - Ordynacja podatkowa - gdy ustalenia dotyczą podatków i innych należności budżetowych, których określanie lub ustalanie należy do właściwości urzędów skarbowych,
2) wynik kontroli - gdy ustalenia dotyczą nieprawidłowości innych niż w
26) art. 26 otrzymuje brzmienie:
"Art. 26. 1. Od decyzji, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 1, służy odwołanie do właściwej izby skarbowej - jeżeli decyzję wydał dyrektor urzędu kontroli skarbowej.
2. Od decyzji, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 1, wydanej przez Ge
neralnego Inspektora Kontroli Skarbowej oraz od decyzji, o której mowa w ust. 3, nie służy odwołanie, jednakże stronie służy wniosek do tego organu o ponowne rozpatrzenie sprawy.3. Do uchylenia, zmiany lub
stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej właściwy jest Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej; w sprawach o wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej właściwy jest ten organ.4. Do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stosuje się odpowiednio przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczące o
dwołań.";27) w art. 27:
a) w ust.1 w pkt 8 wyraz "inspektora" zastępuje się
wyrazami "organu kontroli skarbowej",b) w ust. 2 po wyrazach "wynik kontroli" dodaje się wyrazy " , z zastrzeżeniem ust. 2a,",
c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Wynik kontroli zawierający ustalenia w zakresie:
1) należności celnych - doręcza się właściwemu naczelnikowi urzędu ce
2) oświadczenia o stanie majątkowym - doręcza się kontrolowan
emu.",d) w ust. 3 po wyrazie "obowiązany" dodaje się wyrazy " , z wyjątkiem sytuacji, o której mowa w ust. 2a";
28) w art. 31 po
wyrazach "stosuje się" dodaje się wyraz "odpowiednio";29) w art.33:
a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "w sprawie karnej skarbowej" zastępuje się wyrazami "w sprawie o przestępstwa i wykroczenia oraz przestępstwa ska
rbowe lub wykroczenia skarbowe",b)
w ust. 4 wyrazy "wiadomości stanowiące tajemnicę służbową w rozumieniu przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej" zastępuje się wyrazami "informacje niejawne stanowiące tajemnicę służbową w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych";30) w art. 33 a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Z żądaniem sporządzenia i przekazania informacji w zakresie, o którym mowa w art. 33 ust. 1-3, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej lub d
yrektor urzędu kontroli skarbowej może wystąpić również w związku z postępowaniem kontrolnym, po uprzednim wezwaniu kontrolowanego do udzielenia informacji z tego zakresu albo do upoważnienia instytucji finansowych do przekazania tych informacji, jeżeli kontrolowany uprzednio:1) nie wyrazi zgody na udzielenie tych informacji albo
2) nie upoważni organu kontroli skarbowej do wystąpienia do instytucji finansowych wymienionych w art. 33 ust. 1-3 o przekazanie tych i
nformacji, albo3) w terminie wyznaczonym przez organ kontroli skarbowej nie udzieli informacji lub upoważn
ienia, o których mowa w pkt 1 lub 2.",b) w ust. 2 w pkt 2 w lit. a)-c) wyraz "podatnik" zastępuje się wyrazem "kontr
olowany",c) w ust. 5 wyrazy "postępowań karnych skarbowych i kontrolnych" zastępuje się wyrazami "postępowań w sprawach o przestępstwa i w
ykroczenia oraz przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe a także postępowań kontrolnych,";31) w art. 33 b:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. W toku postępowania w sprawach o przestępstwa i wykroczenia oraz o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbo
we prowadzonego przez inspektora, bądź w toku postępowania kontrolnego prowadzonego przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej dostęp do informacji, o których mowa w art. 33, przysługuje wyłącznie inspektorowi prowadzącemu postępowanie lub czynności kontrolne oraz właściwym organom kontroli skarbowej." ,b) w ust. 2 wyrazy "tajemnicy państwowej i służbowej" zastępuje się wyrazami "informacji niejawnych",
c) w ust. 3 wyrazy "karnego skarbowego" zastępuje się wyrazami "w sprawach o przestępstwa i wykroczenia oraz przestępstwa skarbowe i wykroczenia ska
rbowe";32) w art. 34a w ust. 1:
a) w pkt 1 wyrazy "karnego skarbowego" zastępuje się wyrazami "postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarb
owe",b) w pkt 2 wyrazy "karnym skarbowym" zastępuje się wyrazami "postępowaniem w sprawach o przestępstwa i wykroczenia oraz o przestępstwa skarbowe i w
ykroczenia skarbowe",c) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) sądowi administracyjnemu - w razie złożenia przez stronę skargi,",
d) w pkt 4 wyrazy "ministrowi właściwemu do spraw sprawiedliwości" zastępuje się wyrazami "Ministrowi Sprawiedliwości",
e) w pkt 5 w lit. b) wyrazy "Naczelnym Sądem Administracyjnym" zastępuje się wyrazami "sądem administracyjnym";
33) w art. 34 b:
a) w ust. 1 skreśla się wyrazy " , Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarb
owej",b) w ust. 3 w pkt 1 skreśla się wyrazy "oraz organom Inspekcji Celnej",
c) w ust. 4 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy "i 3";
34) w art. 34c skreśla się wyrazy "
oraz w art. 150 §1 i 2 ustawy karnej skarbowej";35) w art. 35 wyraz "dyrektora" zastępuję się wyrazem "organu";
36) rozdział 3b otrzymuje brzmienie:
"Rozdział 3b
Szczególny nadzór podatkowy
"Art. 35b. 1. Szczególnemu nadzorowi podatkowemu, z zastrzeżeniem
ust. 3 , podlega:1) produkcja oraz obrót, w tym eksport i import, wyrobami akcy
2) urządzanie gier w kasynach gry i na automatach, tam gdzie się one znajdują.
2. Szczególny nadzór podatkowy polega na kontroli:
1) czynności związanych z produkcją i obrotem wyrobami, o kt
órych mowa w ust. 1 pkt 1, w szczególności wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, zużywania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia oraz stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami skarbowymi akcyzy, zgodnie z odrębnymi przepisami,2) ilości i jakości wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, prz
ebiegu procesów technologicznych i ruchu towarowego dotyczącego tych wyrobów oraz ich wydajności, ubytków i zużycia,3) otwarcia i zamknięcia stołów gry w kasynach gry oraz obliczania rezultatów gier na stołach i na automatach,
4) dokumentacji prowadzonej w zakresie, o którym mowa w pkt 1-3.
3. Art. 5 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 35c. 1. Szczeg
ólny nadzór podatkowy wykonują jednostki organizacyjne kontroli skarbowej przez swoich pracowników, zwanych dalej "pracownikami szczególnego nadzoru podatkowego".2. Czynności kontrolne, o których mowa w art. 35b ust. 2, są wykon
ywane na podstawie upoważnień wydawanych przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.3. Szczególny nadzór podatkowy może być wykonywany jako nadzór stały.
4. Sprawowanie stałego nadzoru polega na wykonywaniu czynności kontrolnych, o których mowa w art. 35b ust. 2, przez komórkę org
anizacyjną jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej utworzoną w tym celu na terenie podmiotu podlegającego szczególnemu nadzorowi podatkowemu, zwaną dalej "komórką stałego nadzoru".5. Do wykonywania szczególn
ego nadzoru podatkowego stosuje się odpowiednio art. 9a, art. 10 ust. 2 pkt 5 i 7, art. 16-22, art. 34 i art. 34a-34c oraz, w zakresie nie uregulowanym w ustawie, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.Art. 35d. 1. Pracownicy szczególnego nadzoru
podatkowego są uprawnieni do:1) żądania powtórzenia, jeżeli to możliwe, każdej czynności, w wyniku której uzyskuje się dane o przyjmowanych, wydaw
anych lub wprowadzanych do procesu produkcyjnego surowcach, materiałach, produkcji w toku i półfabrykatach oraz uzyskanych produktach, wyrobach gotowych i wysokości strat produkcyjnych,2) pobierania próbek surowców, półfabrykatów i wyrobów got
owych w celu ich zbadania,3) nakładania zabezpieczeń urzędowych na urządzenia, pomies
zczenia i naczynia służące do działalności objętej szczególnym nadzorem podatkowym w celu uniemożliwienia dostępu do ich wnętrz bez uszkodzenia zabezpieczenia urzędowego a także na dokumentację, o której mowa w art. 35b ust. 2 pkt 4, w celu jej urzędowego uwierzytelnienia,4) uczestniczeni
a w dokonywanych przez podmiot podlegający szczególnemu nadzorowi podatkowemu czynnościach, o których mowa w art. 35 b ust. 2 pkt 1-3,5) żądania zamknięcia dokumentacji, o której mowa w art. 35b ust. 2 pkt 4, w celu umożliwienia porównania rzeczywistego s
tanu zapasów ze stanem ewidencyjnym.2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują pracownikom szczególnego nadzoru podatkowego także w stosunku do podmiotów wykonujących działalność w zakresie, o którym mowa w art. 35b ust. 1, bez zachowania warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Art. 35e. 1. Podmioty podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu są obowiązane zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadz
ania kontroli, w tym :1) przesłać do urzędu kontroli skarbowej, co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem działalności w zakresie, o którym mowa w art. 35b ust. 1, zgłoszenie oraz dokumentację dotyczącą tej działalności, a w przypadku wznowienia działalności, po prz
erwie trwającej dłużej niż 3 miesiące - zgłoszenie dotyczące wznowienia tej działalności,2) zapewnić warunki do przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiotu,
3) przygotować i oznaczyć urządzenia, pomieszczenia i naczynia służące do działalności objętej szczególnym nadzorem poda
tkowym,4) przechowywać w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach wyroby objęte szczególnym nadzorem podatkowym,
5) dostosować urządzenia, pomieszczenia i naczynia, o których mowa w pkt 3, do nakładania zabezpieczeń urzędowych, a p
onadto dostarczyć potrzebną ilość plomb, laku lub masy plastycznej do pieczęci oraz inne materiały do nałożenia zabezpieczeń urzędowych,6) posiadać legalizowane przyrządy pomiarowe, odczynniki i sprzęt techniczny, niezbędne do kontroli ilości i jakości surowców, półfabrykatów i wyrobów gotowych,
7) zgłaszać urzędowi kontroli skarbowej albo komórce stałego na
dzoru informacje o terminach czynności, o których mowa w art. 35b ust. 2 pkt 1-3,8) przeprowadzać czynności, o których mowa w art. 35b ust. 2 pkt 1-3, w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatk
owego,9) p
rowadzić dokumentację, o której mowa art. 35b ust. 2 pkt 4, związaną z prowadzeniem działalności objętej szczególnym nadzorem podatkowym,10) dokonać zamknięcia prowadzonej dokumentacji, o której mowa w art. 35b ust. 2 pkt 4, na żądanie pracownika szczególnego nadzoru podatkowego w celu umożliwienia porównania rzecz
ywistego stanu zapasów ze stanem ewidencyjnym,11) zgłaszać w terminie 2 dni urzędowi kontroli skarbowej albo k
omórce stałego nadzoru przypadki zniszczenia lub kradzieży wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym bądź znaków skarbowych akcyzy,12) zgłaszać bezzwłocznie urzędowi kontroli skarbowej albo komó
rce stałego nadzoru przypadki zdarzeń związanych z działaniem lub stanem urządzeń, pomieszczeń i naczyń, o których mowa w pkt 3, wskazujących na niebezpieczeństwo strat lub zniszczenia wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym.2. Za stan pomieszczeń, urządzeń i naczyń służących do wykonywania działalności w zakresie, o którym mowa w art. 35b ust. 1, oraz za stan nałożonych na nie zabezpieczeń urzędowych odpowiedzialny jest podmiot podlegający szczególnemu nadzorowi podatkowemu.
3. Koszty związane z realizacją obowiązków określonych w ust. 1 o
bciążają podmioty podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu.Art. 35f. 1.
Podmioty podejmujące działalność w zakresie, o którym mowa w art. 35b ust. 1, podlegają przed rozpoczęciem jej prowadzenia urzędowemu sprawdzeniu przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.2. Urzędowemu sprawdzeniu podlegają również podmioty prowadzące działalność w zakresie, o którym mowa w art. 35b ust. 1, po przerwie w tej działalności trwającej dłużej niż 3 miesiące, a także na żądanie urzędu kontroli skarbowej.
3. Urzędowe sprawdzenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, polega na prz
eprowadzeniu czynności sprawdzających w celu ustalenia, czy zostały zapewnione warunki i środki do sprawnego przeprowadzania czynności kontrolnych, o których mowa w art. 35b ust. 2.Art. 35g. 1. Rozpoczęcie produkcji lub obrotu wyrobami objętymi szczególnym nadzorem podatkowym bez przeprowadzenia urzędowego sprawdz
enia, o którym mowa w art. 35f ust. 1 i 2, stanowi wytwarzanie lub obrót, o którym mowa w art. 29 pkt 4 Kodeksu karnego skarbowego.2. Wyroby będące przedmiotem produkcji lub obrotu, o którym mowa w ust. 1, podlegają przepadkowi zgodnie z przepisami Kodeksu ka
rnego skarbowego.Art. 35h. 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia :
1) wyroby akcyzowe, które w związku z wykonywaniem działaln
2) zakres i szczegółowe zasady wykonywania szczególnego nadz
oru podatkowego w stosunku do poszczególnych wyrobów podlegających temu nadzorowi,3) zakres i szczegółowe zasady wykonywania s
zczególnego nadzoru podatkowego przy oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy,4) szczegółowe zasady wykonywania szczególnego nadzoru poda
tkowego, w zakresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2,5) wzory upoważnień, o których mowa w art. 35c ust. 2,
6)
szczegółowe zasady sprawowania stałego nadzoru , a także zasad kontroli doraźnych i okresowych,7) szczegółowe zasady i tryb pobierania próbek, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2,
8) szczegółowe zasady i tryb nakładania zabezpieczeń urzędowych, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 3, oraz rodzaje lub formy tych zabezpieczeń,
9) tryb dokonywania i zakres zgłoszeń, o których mowa w art. 35e ust. 1 pkt 1, 7, 11 i 12,
10) szczegółowy zakres przygotowywania i oznaczania pomies
zczeń, urządzeń i naczyń, o których mowa w art. 35e ust. 1 pkt 3,11) zakres i szczegółowe zasady urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 35f ust. 1 i 2.
2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właśc
iwy do spraw finansów publicznych powinien uwzględnić w szczególności:1) wyroby akcyzowe o szczególnym znaczeniu dla budżetu państwa oraz wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania znak
2) zróżnicowanie form i sposobów wykonywania nadzoru oraz z
akresu wymagań, które powinny zostać spełnione przez podmioty podlegające temu nadzorowi - w zależności od rodzaju podmiotu, rodzaju wykonywanej działalności oraz grupy wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym,3) zapewnienie skuteczności i sprawności sprawowania szczegó
lnego nadzoru podatkowego.3
. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:1) niektóre rodzaje prowadzonej dokumentacji, o której mowa w art. 35b ust. 2 pkt 4, jej wzory a także szczegółowe zasady jej przygotowania i prowadzenia - uwzględniając zakres dokume
2) tryb niszczenia wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym w przypadku stwierdzenia ich nieprzydatności do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia - w sposób
zapewniający skuteczną kontrolę tej czynności,3) szczegółowe zasady i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów objętych szczególnym na
dzorem podatkowym - w sposób zapewniający stałą i skuteczną kontrolę ilości i jakości wyrobów.";37) w art. 36:
a) w ust. 1 wyrazy "w art. 2 ust. 1 pkt 5 i art. 3" zastępuje się wyrazami "w art. 2 ust. 1 pkt 2a, 5 i 8 oraz w art. 3",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. W celu wykrycia przestępstw:
1) skarbowych, jeżeli wartość przedmiotu czynu lu
2) przeciwko obrotowi gospodarczemu, określonych w art. 297-306 K
odeksu karnego, powodujących szkodę majątkową lub skierowanych przeciwko mieniu, jeżeli wysokość szkody lub wartość mienia przekracza pięćdziesięciokrotną wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów,3) przyjmowania lub wręczania korzyści majątkowej w związku z pełnioną funkcją publiczną lub funkcją związaną ze szczególną odpowi
edzialnością,4) ściganych na mocy umów i porozumień międzynarodowych
- sąd okręgowy na pisemny wniosek Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej złożony po uzys
kaniu zgody Prokuratora Generalnego może, w drodze postanowienia, zarządzić, na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, stosowanie środków technicznych umożliwiających w sposób niejawny uzyskiwanie informacji oraz utrwalanie śladów i dowodów.",c) w ust. 6 po wy
razach "operacyjno-rozpoznawczych" dodaje się wyrazy38) po art. 36 dodaje się art. 36a w brzmieniu:
"Art. 36a. 1. Dane identyfikujące abonenta sieci telekomunikacyjnej lub zakończenia sieci, między którymi wykonano połączenie,
2. Ujawnienie danych, o których mowa w ust. 1, następuje na pisemny wniosek Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
3. Operatorzy sieci telekomunikacyjnych są obowiązani udostępnić d
ane, o których mowa w ust. 1, pracownikom wskazanym we wniosku Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.4. Ujawnienie danych, o których mowa w ust. 1, może nastąpić za p
omocą sieci telekomunikacyjnej.5. Materiały uzyskane w wyniku czynności podjętych na podstawie ust. 2, które nie zawierają informacji mających znaczenie dla postępow
ania kontrolnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, podlegają niezwłocznemu komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu.";39) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
"Art. 37a. 1. Generalny Inspekto
r Kontroli Skarbowej zapewnia ochronę form i metod wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, własnych obiektów i danych identyfikujących pracowników i inspektorów. Udzielenie informacji dotyczących czynności operacyjno-rozpoznawczych może nastąpić wyłącznie na żądanie sądu lub prokuratora, skierowane z powodu uzasadnionego podejrzenia popełnienia, w związku z prowadzonymi czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, z zastrzeżeniem zachowania zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych lub o ochronie informacji stanowiących tajemnicę skarbową.2. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych praco
wnicy operacyjni mogą posługiwać się dokumentami, które uniemożliwiają ustalenie danych ich identyfikujących oraz środków, którymi posługują się przy wykonywaniu zadań służbowych.3. Organy administracji publicznej obowiązane są do udzielania w
ywiadowi skarbowemu, w granicach swojej właściwości, niezbędnej pomocy w zakresie wydawania i zabezpieczania dokumentów, o których mowa w ust. 2.4. Pracownikom operacyjnym przysługuje prawo do stosowania śro
dków przymusu bezpośredniego oraz posiadania i użycia broni palnej. Art. 11d-11f oraz art. 11g ust. 2 stosuje się odpowiednio.5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określa, w drodze rozporządzenia, rodzaje, tryb wydawania i sposób posługiwania się i przechowywania dokumentów, o których mowa w ust. 2, uwzglę
dniając cel wydania, zapewnienie ich ochrony oraz wyjątkowe przesłanki ich użycia.";40) w art. 38 :
a) w ust. 1 wyrazy "postępowanie kontrolne" zastępuje się wyrazami "czynności kontrolne",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Do wyłączenia inspektora stosuje się odpowiednio
art. 130 ustawy - Ordynacja podatkowa.",c) w ust. 3:
- w zdaniu wstępnym wyrazy "pracownikom urzędu kontroli" zastępuje się wyrazami "upoważnionym pracownikom",
- skreśla się pkt 4-7;
41) w art. 42 w ust. 3 wyrazy "o pracownikach urzędów państwowych" zastępuje się wyrazami "o służbie cywilnej";
42) art. 43 otrzymuje brzmienie:
"Art. 43. W sprawach z zakresu stosunku pracy, nieuregulowanych w niniej
Art. 4.
W ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, po
z. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz.189 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i 944, z 1998 r. Nr 162, poz.1126, z 2000 r. Nr 114, poz. 1193, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 76, poz.809, Nr 96, poz. 1068, Nr 123, poz. 1353 i Nr 125, poz. 1368 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 23 dodaje się § 3a w brzmieniu:
"§ 3a. W stosunku do dyrektora izby celnej nadzór nad egzekucją należności pi
2) w art. 155a w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) organ kontroli skarbowej".
Art. 5.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicz
nych (Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 41, poz. 365) w art. 13 w ust. 3 w pkt 1 po wyrazach "urzędów celnych i izb celnych" dodaje się wyrazy "jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej".Art. 6.
W ustawie z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz.U. Nr 78, poz. 462, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 12, poz. 52, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 16
3 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 124, poz. 583, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 110, poz. 1255 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 498, Nr 106, poz. 1149 i Nr 110, poz. 1189) w art. 11a w ust. 3 wyrazy "Inspekcji Celnej" zastępuje się wyrazami "pracowników kontroli skarbowej".Art. 7.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 703, Nr 70, poz. 816, Nr 101, poz. 1090, Nr 104, poz. 1104, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r. Nr 4, poz. 27, Nr 8, poz. 64, Nr 52, poz. 539, Nr 73, poz. 764, Nr 74, poz. 784, Nr 88, poz. 961, Nr 89, poz. 968, Nr 102, poz. 1117, Nr 106, poz. 1150, Nr 110, poz. 1190, Nr 125, poz. 1363 i poz. 1370 i Nr 134, poz. 1509 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) w art. 30 w ust. 1 w pkt 5 wyrazy "organom Inspekcji Celnej"
zastępuje się wyrazami "funkcjonariuszom celnym".Art. 8.
W ustawie z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. Nr 106, poz. 489, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 110, poz.
1189) w art. 5:1) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
"1a. W ramach programów pilotażowych wprowadzonych w celu potwierdzenia przydatności rozwiązań organizacyjnych usprawniających działanie admin
1b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może wprowadzić, w dr
odze rozporządzenia, na czas określony program pilotażowy, o którym mowa w ust. 1a, określając rodzaje zadań wykonywanych przez organy objęte programem, a także miejsce ich wykonywania lub terytorialny zasięg działania tych organów oraz czas trwania pilotażu, biorąc w szczególności pod uwagę sprawdzenie możliwości usprawnienia pracy urzędów i obsługi podatników.";2) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z min
istrem właściwym do spraw administracji publicznej określa, w drodze rozporządzenia, terytorialny zakres działania oraz siedziby urzędów i izb skarbowych. W rozporządzeniu tym może zostać ustalony terytorialny zasięg działania określonego urzędu skarbowego - wyłącznie w sprawach niektórych kategorii podatników - obejmujący terytorialny zasięg działania innego urzędu skarbowego, uwzględniając potrzeby właściwego zorganizowania wykonywania zadań, zwłaszcza z zakresu poboru podatków oraz sprawnej obsługi podatnika."Art. 9.
W ustawie z dnia z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks
celny (Dz.U. z 2001 r. Nr 75, poz. 82, Nr 89, poz. 927, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 128, poz. 1403 oraz z 2002 r. Nr , poz. ), wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 7 §4 otrzymuje brzmienie:
"§4. Organy celne mogą zbierać i wykorzystywać w celu realizacji ustawowych zadań informacje, w tym dane osobowe, oraz przetwarzać je w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych, także bez wiedzy i zgody osoby, której dane dot
yczą. Administrator danych jest obowiązany udostępnić dane na podstawie imiennego upoważnienia organu celnego, okazanego przez funkcjonariusza celnego wraz z legitymacją służbową. Informacja o udostępnieniu tych danych podlega ochronie zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.";2) w art. 19014 w § 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) za strefę nadgraniczną - uważa się obszar przylegający po obydwu stronach granicy Rzeczypospolitej Polskiej o szerokości 15 kilometrów oraz cały obszar gmin, których chociażby część położona jest w tym obszarze,";
3) w art. 2621
w § 1 po wyrazach "dyrektora izby celnej" dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem art. 278 § 3,";4) po art. 263 dodaje się art. 263
1 w brzmieniu:"Art. 2631. §1. Organy celne przestrzegają z urzędu swojej właściwości miejscowej i rzeczowej.
§2. Właściwość miejscowa i rzeczowa organów celnych jest ustalana z uwzględnieniem również zakresu zadań i terytorialnego zasięgu działania tych organów określonych na podstawie przepisów odrębnych, a w szczególności przepisów o wprowadzeniu pr
ogramów pilotażowych, o których mowa w art. 5 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. Nr 106, poz. 489, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 110, poz. 1189).";5) w art. 2771:
a) dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie § 1,
b) dodaje się § 2 w brzmieniu:
"2. Ponadto organ celny może zatrzymać pojazd lub inny środek przewozowy i dokonać kontroli rodzaju paliwa, poprzez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu lub innego środka przewozowego. W razie stwierdzenia nieprawidłowości organ celny sporządza protokół i przekazuje go właściwym organom.";
6) w art. 27710 §2 otrzymuje brzmienie:
"§2. Zatrzymanie środków transportu może być dokonane tylko przez umundur
owanych funkcjonariuszy celnych znajdujących się w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego.";7) po art. 27718
dodaje się nowe tytuły: IXb i IXc w brzmieniu:"TYTUŁ IXb
Czynności operacyjno-rozpoznawcze.
Art. 27719
. W celu ustalenia zgodności z przepisami prawa przywozu towarów na polski obszar celny oraz wywozu towarów z tego obszaru organy celne organizują i realizują czynności operacyjno-rozpoznawcze.Art. 27720
. §1. Czynności operacyjno-rozpoznawcze organów celnych polegają na uzyskiwaniu, gromadzeniu, przetwarzaniu i sprawdzaniu w sposób jawny lub niejawny informacji dotyczących wymiany towarowej z zagranicą, jeżeli zachodzi przypuszczenie narażenia interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa albo konieczność uzyskania rozpoznania w tym zakresie.§2. Organy celne są uprawnione do kor
zystania z informacji gromadzonych przez organy uprawnione do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych na podstawie odrębnych ustaw, w tym również z danych zgromadzonych w formie zapisu informatycznego, z zachowaniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych lub informacji stanowiących tajemnicę skarbową.§3. Zabronione jest udzielanie informacji uzyskanych w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych osobom i instytucjom innym niż sąd i prokurator lub organy uprawnione na mocy
odrębnych ustaw do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych albo wykorzystywanie tych informacji w celu innym niż ściganie przestępstw i wykroczeń lub przeprowadzenie kontroli celnej.§4. Przepisu §3 nie stosuje się, jeżeli zatajenie informacji pro
wadziłoby do zagrożenia życia, zdrowia lub wolności człowieka albo gdy ustawa lub zawarta przez Rzeczpospolitą Polską umowa międzynarodowa nakłada obowiązek udzielenia takich informacji określonemu organowi.§5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych zapewnia ochronę form i metod wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych.
Art. 27721
. §1. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, podejmowanych w celu wykrycia przestępstw:1) skarbowych polegających na uszczupleniu należności p
2) przeciwko obrotowi gospodarczemu, jeżeli mogą spowod
ować znaczną szkodę majątkową,3) ściganych na mocy umów i porozumień międzynarod
owychalbo w celu ustalenia tożsamości osób uczestniczących w tych przestępstwach lub przejęcia przedmiotów przestępstwa, min
ister właściwy do spraw finansów publicznych, przed wszczęciem postępowania karnego bądź postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe może zarządzić niejawne nadzorowanie przemieszczania, przechowywania i obrotu przedmiotami przestępstwa, jeżeli nie stworzy to zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego.§2. O wydanym w trybie §1 zarządzeniu należy niezwłocznie poi
nformować Prokuratora Generalnego, którego także informuje się o przebiegu i wynikach podjętych czynności. Prokurator Generalny może nakazać zaniechanie tych czynności.§3. Stosownie do zarządzenia, o którym mowa w §1, organy i i
nstytucje państwowe są obowiązane dopuścić do dalszego przewozu przesyłki zawierające przedmioty przestępstwa w stanie nienaruszonym lub po ich usunięciu albo zastąpieniu w całości lub części.§4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w poroz
umieniu z Ministrem Sprawiedliwości określa, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania i dokumentowania czynności, o których mowa w §1, oraz sposób dokumentowania czynności operacyjno-rozpoznawczych uwzględniając zapewnienie zachowania porządku publicznego oraz możliwość podjęcia czynności niejawnych dopiero w wypadku, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo zachodzi wysokie prawdopodobieństwo ich nieskuteczności lub nieprzydatności do ustalenia zgodności z prawem przywozu lub wywozu towarów.Art. 27722
. §1. Funkcjonariusze celni przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych mogą korzystać z pomocy osób niezatrudnionych w administracji celnej.§2. Dane o osobach, o których mowa w §1, mogą być ujawnione wyłącznie na żądanie sądu w wypadku uzasadnionego podejrz
enia popełnienia przez te osoby przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego.§3. Tworzy się fundusz operacyjny, którym dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. Środki na ten fundusz są corocznie zapewniane w budżecie państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw finansów p
ublicznych.§4. Za udzielenie pomocy, o której mowa w §1, może być przyzn
ane wynagrodzenie z funduszu, o którym mowa w §3.§5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w poroz
umieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określa, w drodze rozporządzenia, formy, metody, tryb i warunki wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, mając w szczególności na uwadze zapewnienie możliwie najmniejszej dolegliwości tych czynności oraz sposób pokrywania z funduszu operacyjnego ich kosztów z uwzględnieniem wynagrodzeń, o których mowa w §4.Art. 27723
. §1. Czynności, o których mowa w art. 27720 -27722, wykonują funkcjonariusze celni zatrudnieni w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych administracji celnej.§2. Minister właściwy do spraw finansów publ
icznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, określa, w drodze rozporządzenia, wykaz wyodrębnionych komórek organizacyjnych, o których mowa w §1, tryb naboru do nich oraz sposób i zakres szkoleń, uwzględniając potrzeby wynikające z konieczności zapewnienia właściwej realizacji zadań ustawowych.TYTUŁ IXc
Zasady użycia środków przymusu bezpośredniego.
Art.27724
. §1. Funkcjonariusze celni mogą stosować środki przymusu bezpośredniego wobec osób niepodporządkowujących się ich poleceniom wydanym w celu realizacji zadań ustawowych.§2. Środki przymusu bezpośredniego mogą być użyte wyłącznie w z
akresie niezbędnym do osiągnięcia podporządkowania się poleceniom, o których mowa w §1, lub do skutecznego odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na funkcjonariusza celnego.§3. Dopuszczalne jest stosowanie tylko takich środków przymusu bezpośredniego, które odpowiadają potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji, i pod warunkiem, że w inny sposób nie można skutecznie oraz bezpiecznie wykonać czynności służ
bowych.Art. 27725
. §1. Funkcjonariusze celni są uprawnieni do stosowania następujących środków przymusu bezpośredniego:1) użycia siły fizycznej,
2) użycia indywidualnych technicznych i chemicznych środków lub urządzeń przeznaczonych do obezwładniania i konwoj
§2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje oraz warunki i sposoby użycia środków przymusu bezpośredniego, a także sposób wyposażania funkcjonariuszy celnych w środki, o których mowa w §1 pkt 2, uwzględniając zapewnienie możliwie najmniejszej dolegliwości dla osób.";
8) w art. 278:
a) dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie § 1,
b) dodaje się § 2 i 3 w brzmieniu:
"
§ 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może wyznaczyć, w drodze rozporządzenia, dyrektora izby celnej do prowadzenia w pierwszej instancji postępowań w sprawach, o których mowa w art. 5 § 1, w art. 51 § 1 i w art. 257 § 2, 3 i 4. Rozporządzenie powinno szczegółowo określać zakres spraw, które może prowadzić dyrektor izby celnej uwzględniając potrzebę zapewnienia jednolitości rozstrzygania spraw w tych postępowaniach.§ 3. W wypadku, o którym mowa w § 2, od decyzji wydanej w pierwszej instancji
przez dyrektora izby celnej służy odwołanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych.".Art. 10.
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649, z 2001 r. Nr 27, poz. 298, Nr 106, poz. 1149, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1371, Nr 129, poz. 1444 i
Nr 130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) wprowadza się następujące zmiany:1) w art. 2 w pkt 37 po wyrazach "Straż Graniczną" dodaje się wyrazy "kontrolę ska
2) w art. 6 w ust.1 po pkt 3a dodaje się pkt 3b w brzmieniu:
"3b) umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny,";
3) w art. 39 w ust. 2 w pkt 5 po wyrazach "Straży Granicznej" dodaje się wyrazy
" , inspektora kontroli skarbowej, funkcjonariusza celnego";
4) w art. 53 w ust. 1 po pkt 5 dodaje się pkt
5a i 5b w brzmieniu:"5a) kontroli skarbowej,
5b) Służby Celnej,";
5) w art. 66 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej, m
inister właściwy do spraw finansów publicznych oraz Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określą, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej i straży pożarnej.";6) w art. 68 w ust. 11 w pkt 3 po wyrazach "Straży Granicznej" dodaje się przecinek i wyrazy "kontroli skarbowej, Służby Celnej";
7) w art. 76 w ust. 3 po wyrazach "Straży Granicznej" dodaje się przecinek i wyrazy "kontroli skarbowej, Służby Celnej";
8) w art. 80c w ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) organom kontroli skarbowej i organom celnym,";
9) w art. 100c w ust. 1 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) organom celnym.".
Art. 11.
W u
stawie z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2001 r. N 127, poz. 1400 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365) w art. 75d w ust. 2 skreśla się pkt 6.Art. 12.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 130, poz. 1452) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 15:
a) dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie §1,
b) dodaje się §2 w brzmieniu:
"§2. Właściwość rzeczowa i miejscowa jest ustalana z uwzględnieniem ró
2) w art. 299 w §3 skreśla się pkt 2.
Art. 13.
W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U.
z 1999 r. Nr 82, poz. 928, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718, Nr 70, poz. 816, Nr 73, poz. 852, Nr 109, poz. 1158 i Nr 122, poz. 1314 oraz z 2001 r. Nr 3, poz. 18, Nr 5, poz. 43 i 44, Nr 42, poz. 475, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 761, Nr 76, poz. 811, Nr 87, poz. 954, Nr 102, poz. 1116, Nr 113, poz. 1207, Nr 115, poz. 1229, Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1371, Nr 126, poz. 1382, Nr 129, poz. 1441, Nr 130, poz. 1450 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 41, poz. 365) w art. 8 skreśla się ust. 3.Art. 14.
W ustawie z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami (Dz.U. Nr 157, poz. 1026, z 1999 r. Nr 55, poz. 587 i Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250 o
raz z 2001 r. Nr 29, poz. 320 i Nr 42, poz. 472) art. 16 otrzymuje brzmienie:"Art. 16. Obowiązkowi uzyskania pozwolenia nie podlegają towary zwolnione od cła na podstawie art. 190
1-19043 i art. 194 Kodeksu celnego.".Art. 15.
W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872 i Nr 128, poz. 1407 oraz z 2002 r. Nr 37, poz. 329 i Nr 41, poz. 365) w załączniku do ustawy skreśla się pkt 15.
Art. 16.
W ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462 oraz z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800) w art. 14:
1) w ust. 2 skreśla się wyrazy "in
spekcji celnej i";2) w ust. 5 w pkt 2 skreśla się wyrazy "inspekcji celnej i".
Art. 17.
W ustawie z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz.1255 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365) w art. 1:
1) w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) rozpoznawanie, wykrywanie, zwalczanie i zapobieganie przestępstw i wykr
oczeń związanych z wprowadzaniem na polski obszar celny oraz wyprowadzaniem z polskiego obszaru celnego towarów objętych ograniczeniami lub zakazami, w szczególności takich jak: odpady szkodliwe, substancje chemiczne, materiały jądrowe i promieniotwórcze, środki odurzające i substancje psychotropowe oraz broń, amunicja, materiały wybuchowe i technologie objęte kontrolą międzynarodową, a także przestępstw naruszających prawa ochrony dóbr kultury i własności intelektualnej,";2) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Czynności związane z realizacją zadań określonych w art. 1 ust. 2 wykonuje się, podejmując czynności operacyjno-rozpoznawcze i kontrolne zgodnie z przepisami Kodeksu celnego oraz prowadząc postępowanie przygotowawcze zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego skarbowego."
Art. 18.
W ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930, z 2000 r. Nr 60, poz. 703 i Nr 62, poz. 717, z 2001 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 106, poz. 1149 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365 i Nr ..., poz. ...), wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 53:
a) w §37 skreśla się pkt 4,
b) w §39:
- w pkt 1 skreśla się wyrazy "a jeżeli doc
hodzenie prowadzi funkcjonariusz Inspekcji Celnej - Generalny Inspektor Celny,",- w pkt 3 skreśla się wyrazy "Generalny Inspektor Celny albo";
2) w art. 118:
a) w §1 skreśla się pkt 4,
b) dodaje się § 4 w brzmieniu:
"§ 4. Czynności procesowe organu, o którym mowa w § 1 pkt 3, mogą wyk
3) w art. 133 w §1:
a) w pkt 1 skreśla się wyrazy "a w sprawach ujawnionych w zakresie swego dzi
ałania przez Inspekcję Celną - funkcjonariusz tej Inspekcji,",b) w pkt 2 skreśla się wyrazy "a w tych sprawach ujawnionych w zakresie swego działania przez urząd kontroli skarbowej - inspektor kontroli skarb
owej,",c) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) inspektor kontroli ska
rbowej - w sprawach, ujawnionych w zakresie działania kontroli skarbowej, o których mowa w pkt 1 i 2";4) w art. 150:
a) §3 otrzymuje brzmienie:
"§3. Czynność, o której mowa w art. 75 § 2 Kodeksu postępowania karnego, jest dokonywana przez Policję, Straż Graniczną, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, inspektora kontroli skarbowej lub Żandarmerię Wojskową, a gdy dochodzenie jest prowadzone przez inny, niż inspektor kontroli skarbowej, finansowy organ dochodzenia - przez Policję na żą
danie tego organu." ,b)
w §4 po wyrazach "Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego" dodaje się przecinek i wyrazy "inspektora kontroli skarbowej";5) w art. 179:
a) w §1 skreśla się wyrazy "lub organ Inspekcji Celnej",
b) w §3 kreśla się użyte dwukrotnie w różnych przypadkach wyrazy
"organ Inspekcji Celnej",c) w §4 skreśla się wyrazy "lub organ Inspekcji Celnej".
Art. 19.
W ustawie z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu f
inansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (Dz.U. Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 63, poz. 641 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 32, poz. 299 i Nr 41, poz. 365) w art. 14 w ust. 1 skreśla się wyrazy "a także organy Inspekcji Celnej".Art. 20.
W ustawie z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 119, poz. 1250, z 2001 r. Nr 154, poz. 1789 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w pkt 11 skreśla się wyrazy "oraz Generalnego Inspektora Celnego";
2) w art. 29 w ust. 2 skreśla się wyrazy "oraz Generalny Inspektor Celny".
Art. 21.
W ustawie z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych (Dz. U. Nr 110, poz. 1189 i Nr 154, poz. 1800) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 12 skreśla się wyrazy " ,Inspekcji Celnej",
2) w art. 19 skreśla się pkt 4.
Art. 22.
W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz.U. Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800) w art. 14:
1) w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "Inspekcją Celną," zastępuje się wyrazami "organami ce
2) w ust. 2
wyrazy "Inspekcją Celną" zastępuje się wyrazami "organami celnymi".Art. 23.
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) w art. 67 w ust. 1 wyrazy "Inspekcją Celną" zastępuje się wyr
azami "inspektorami kontroli skarbowej".Art. 24.
1. Postępowania kontrolne wszczęte i niezakończone przez organy Inspekcji Celnej oraz inspektorów kontroli skarbowej jako organy kontroli skarbowej przed dniem wejścia w życie ustawy, przejmują organy kontroli skarbowej, właściwe miejscowo dla siedziby likwidowanego organu, z tym że do postępowań wszczętych przez o
rgany Inspekcji Celnej stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 31. Wszystkie już podjęte w postępowaniu czynności pozostają w mocy.2.
Obowiązki i uprawnienia Generalnego Inspektora Celnego jako strony w sprawach, w których w dniu wejścia w życie ustawy przysługuje lub została wniesiona skarga do sądu administracyjnego, przejmuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.3. Postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe wszczęte i niezakończone przez funkcjonariuszy Inspekcji Celnej przed dniem we
jścia w życie ustawy przejmowane są przez inspektorów kontroli skarbowej.4. Przyjęte i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie ustawy sprawy skarg i wni
osków podlegające rozpatrzeniu przez organy Inspekcji Celnej w trybie Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego przejmują odpowiednio właściwe organy kontroli skarbowej.5. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy postępowania w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej funkcjonariuszy Inspekcji Celnej i pracowników zatrudnionych w regionalnych inspektoratach celnych, rzecznicy dy
scyplinarni i komisje dyscyplinarne przekazują odpowiednio rzecznikom dyscyplinarnym albo komisjom dyscyplinarnym jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej. Postępowania w takich sprawach wobec pracowników i funkcjonariuszy zatrudnionych w Generalnym Inspektoracie Celnym przejmuje rzecznik dyscyplinarny i komisja dyscyplinarna Ministerstwa Finansów.6. Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy przez org
any Inspekcji Celnej inne niż, określone w ust. 1-5, przejmuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.7. Prawa i obowiązki Generalnego Inspektora Celnego wynikające z umów i poroz
umień, w tym międzynarodowych, przejmuje minister właściwy do spraw finansów publicznych.Art. 25.
1. Z dniem 1 lipca 2002 r. przechodzą w stan likwidacji urzędy, o których mowa w art. 2 ust. 2. Likwidację urzędów prowadzi się pod ich dotychczasową nazwą z d
odatkiem "w likwidacji".2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych powoła, w drodze zarządzenia, likwidatora urzędów obsługujących znoszone organy Inspekcji Celnej oraz określi:
1) tryb i warunki l
ikwidacji urzędów,2) zakres zadań i uprawnień likwidatora.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględni w zarządzeniu prz
ekazanie dokumentacji właściwym organom oraz inne działania zapewniające sprawne przeprowadzenie likwidacji.Art. 26.
1. Nieruchomości pozostające w trwałym zarządzie Inspekcji Celnej przechodzą ni
eodpłatnie w trwały zarząd urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do innego mienia pozostającego w zarządzie i używaniu Inspekcji Celnej.
3. Należności i zobowiązania Inspekcji Celnej stają się należnościami i zobowiąz
aniami ministra właściwego do spraw finansów publicznych.Art. 27.
1. Z dniem wejścia w życie ustawy pracownicy urzędów, o których mowa w art. 2 ust. 2, stają się odpowiednio pracownikami urzędów kontroli skarbowej, właściwych miejscowo dla siedziby likwidowanego organu, a pracownicy zatrudnieni w Gen
eralnym Inspektoracie Celnym stają się pracownikami Ministerstwa Finansów.2. Kierownicy ur
zędów, o których mowa w art. 2 ust. 2, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia ustawy, są obowiązani zawiadomić na piśmie pracowników o zmianach, jakie mają nastąpić w zakresie ich stosunków pracy. Przepisy art. 231 §4 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.3.
Stosunki pracy z pracownikami, o których mowa w ust. 1, wygasają po upływie 3 miesięcy od dnia przejścia do nowego urzędu, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy i płacy albo w razie nieprzyjęcia nowych warunków pracy lub płacy, zaproponowanych im we wskazanym terminie.4. Osobom, o których mowa w ust. 1, przez okres 3 miesięcy przysługuje wynagr
odzenie w wysokości nie niższej od dotychczasowego.5. Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem może nastąpić za wyp
owiedzeniem.6. W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy, o którym mowa w ust. 3, lub wypowi
edzenia, o którym mowa w ust. 5, pracownikom przysługują świadczenia przewidziane dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje się z powodu likwidacji urzędu.7. Przepisów ust. 2 zdanie drugie oraz ust. 3 i 5 nie stosuje się do urzędników służby cywilnej, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110,
poz. 1255 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116, Nr 111, poz. 1194 i Nr 128, poz. 1403).8. Funkcjonariusze Inspekcji Celnej stają się z dniem wejścia w życie niniejszej ust
awy inspektorami kontroli skarbowej. Dodatek skarbowy określony w art. 40 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 3, przysługuje od dnia przyjęcia nowych warunków pracy i płacy.9. W szczególnych przypadkach, w celu zapewnienia ciągłości prowadzonych przez Inspekcję Celną postępowań, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może p
owołać na stanowisko wicedyrektora urzędu kontroli skarbowej kierownika lub zastępcę kierownika jednostki organizacyjnej Inspekcji Celnej.10. Inspektorzy, o których mowa w ust. 8, są zobowiązani w terminie roku od dnia we
jścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 11, do złożenia uzupełniającego egzaminu kwalifikacyjnego. Przepis art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy, o której mowa w art. 3, stosuje się odpowiednio.11. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządz
enia, zakres i tryb składania uzupełniającego egzaminu kwalifikacyjnego dla inspektorów, o których mowa w ust. 8, uwzględniając zakres zadań kontroli skarbowej.Art. 28.
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, dok
ona przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budżetowych między częściami, działami i rozdziałami budżetu państwa w zakresie dotyczącym Generalnego Inspektoratu Celnego oraz określi limity zatrudnienia i kwoty wynagrodzeń w podziale na części i działy budżetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych, wynikającego z ustawy budżetowej.2. Do przeniesienia, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się ograniczeń wynikających z art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014
, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485 i Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251, Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 98, poz. 1070, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365).Art. 29.
1. Środki finansowe, określone w art. 36 ustawy, o której mowa w art. 31, uzyskane po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy przeznacza się na usprawnienie funkcjon
owania jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej oraz na nagrody dla byłych funkcjonariuszy Inspekcji Celnej, którzy bezpośrednio przyczynili się do uzyskania dodatkowych wpływów należności budżetowych lub ujawnienia przestępstw.2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, okr
eśli sposób gospodarowania oraz rozdysponowania środków i przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1, zapewniając ochronę nabytych przez funkcjonariuszy uprawnień.Art. 30.
1. Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie upoważnień zmienianych niniejszą ustawą, zachowują moc przepisy dotychczasowe, jeżeli nie są z nią sprzeczne.
2. Realizacja czynności związanych z wykonywaniem zadań ustawowych do czasu wydania znaków identyfikacyjnych, określonych w art. 6 ust. 1a ustawy, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie jest uzależniona od ich okazania.
Art. 31.
Traci moc ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. o Inspekcji Celnej (Dz.U. Nr 71, poz. 449, z 1998 r. Nr 137, poz. 886, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 83, poz. 931 i Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 104, poz. 1103 oraz z 2001 r. Nr 81, poz. 877, Nr 110, poz. 1189 i Nr 123, poz. 1353).
Art. 32.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2002 r., z wyjątkiem:
1) art. 27 ust. 2, k
tóry wchodzi w życie z dniem ogłoszenia,2) art. 2, który wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2002 r.,
3) art. 9 pkt 7, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
MARSZAŁEK SEJMU
/ -/ wz. Janusz Wojciechowski
Wicemarszałek Sejmu