Druk nr 132
6 czerwca 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszcz
yt przesłać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 23. posiedzeniu w dniu 5 czerwca 2002 r. ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 5 czerwca 2002 r.
o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
Art. 1.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099 oraz z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i 1802) wprowadza się następujące zmiany:
1) skreśla się art. 2;
2) w art. 3:
a) pkt 20 i 21 otrzymują brzmienie:
"20) odnawialne źródło energii - źródło wykorzystujące w procesie przetw
21) koszty uzasadnione - ko
szty niezbędne do wykonania zobowiązań powstałych w związku z prowadzoną przez przedsiębiorstwo energetyczne działalnością w zakresie wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania i dystrybucji, obrotu paliwami lub energią oraz przyjmowane przez przedsiębiorstwo energetyczne do kalkulacji cen i stawek opłat ustalanych w taryfie w sposób ekonomicznie uzasadniony, z zachowaniem należytej staranności zmierzającej do ochrony interesów odbiorców; koszty uzasadnione nie są kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych,",b) w pkt 22 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 23-27 w brzmieniu:
"23) system gazowy albo elektroenergetyczny - sieci gazowe albo sieci elek
troenergetyczne oraz przyłączone do nich urządzenia i instalacje, współpracujące z siecią,24) operator systemu przesyłowego gazowego albo elektroenergetycznego - przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję na przesyłanie lub przesyłanie i dystrybucję paliw gazowych albo energii elektrycznej, o
dpowiedzialne za ruch sieciowy sieci przesyłowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,25) operator systemu dystrybucyjnego gazowego albo elektroenergetycznego - przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję na przesyłanie i dy
strybucję paliw gazowych albo energii elektrycznej, odpowiedzialne za ruch sieciowy sieci rozdzielczej na obszarze kraju określonym w koncesji,26) sieć przesyłowa gazowa albo elektroenergetyczna - sieć gazową o ciśni
eniu wyższym niż 0,5 MPa albo sieć elektroenergetyczną o napięciu znamionowym wyższym niż 110 kV,27) sieć rozdzielcza gazowa albo elektroenergetyczna - sieć gazową o ciśni
eniu nie wyższym niż 0,5 MPa albo sieć elektroenergetyczną o napięciu znamionowym nie wyższym niż 110 kV.";3) w art. 4:
a) ust 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła są obowiązane zapewniać wszystkim podmiotom, na zasadzie równoprawnego traktowania, świa
dczenie usług przesyłowych polegających na przesyłaniu paliw lub energii od wybranego przez te podmioty dostawcy paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, na zasadach i w zakresie określonych w ustawie; świadczenie usług przesyłowych odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług przesyłowych, zwanej dalej "umową przesyłową.",b) dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:
"4. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do świadczenia usług przesyłowych poleg
5. Przepis ust. 2 stosuje się do świadczenia usług przesyłowych polegających na przesyłaniu paliw gazowych, które są wydobywane albo energii ele
ktrycznej lub ciepła, które są wytwarzane na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.6. W przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesył
aniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła odmówi zawarcia umowy przesyłowej, jest obowiązane niezwłocznie pisemnie powiadomić Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz zainteresowany podmiot, podając przyczynę odmowy.";4) po art. 4 dodaje się art. 4a i 4b w brzmieniu:
"Art. 4a. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na wniosek przedsiębiorstwa
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, podejmując decyzję, o której mowa w ust. 1, bierze pod uwagę:
1) ogólną sytuację finansową przedsiębiorstwa energetyc
2) datę zawarcia umów i warunki, na jakich umowy zostały zawa
rte,3) wpływ postanowień umów na sytuację finansową przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem i dystr
ybucją paliw gazowych oraz odbiorców,4) stopień rozwoju konkurencji na rynku paliw gazowych,
5) realizację przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych obowiązków wyn
ikających z ustawy,6) podjęte przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się prz
esyłaniem i dystrybucją paliw gazowych działania mające na celu umożliwienie świadczenia usług przesyłowych, o których mowa w art. 4 ust. 2.3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw gospodarki, niezwłocznie powiadamia Kom
isję Europejską o podjętej decyzji, o której mowa w ust. 1.Art. 4b. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporzą
dzenia, harmonogram uzyskiwania przez odbiorców prawa do korzystania z usług przesyłowych, o których mowa w art. 4 ust. 2, biorąc pod uwagę następujące kryteria:1) wielkość udokumentowanego rocznego zuż
2) przeznaczenie paliw lub energii,
3) charakterystykę obiektów budowlanych, do których paliwa g
azowe, energia elektryczna lub ciepło mają być dostarczone.2. Minister właściwy do spraw gospodarki informuje Komisję Europe
jską o obowiązujących w danym roku kalendarzowym kryteriach uzyskiwania przez odbiorców prawa do korzystania z usług, o których mowa w art. 4 ust. 2, oraz o przewidywanym udziale łącznego zużycia przez odbiorców paliw gazowych albo energii elektrycznej w ogólnym zużyciu paliw gazowych albo energii elektrycznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.";5) art. 5 otrzymuje brzmienie:
"Art. 5. 1. Dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła odbywa się na podstawie umowy sprzedaży lub umowy przesył
owej.2. Umowy, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać zasady
określone w ustawie i warunki ustalone w koncesjach oraz zawierać co najmniej:1) umowa sprzedaży - postanowienia dotyczące: ilości sprzedaży paliw gazowych, energii elektrycznej albo ciepła w podziale na okresy umowne, sposobu ustalania cen i warunków wprow
2) umowa przesyłowa - postanowienia dotyczące: ilości przesył
anych paliw gazowych, energii elektrycznej albo ciepła oraz miejsca ich dostarczania, standardów jakościowych, warunków zapewnienia niezawodności i ciągłości dostarczania, sposobu ustalania stawek opłat i warunków wprowadzania ich zmian dla określonej w taryfie grupy odbiorców, sposobu rozliczeń, odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, okresu jej obowiązywania i warunków rozwiązania.3. Przedsiębiorstwo energetyczne może zawierać z odbiorcą, któremu dostarcza paliwa gazowe, energię elektryczną lub ciepło na podst
awie cen i stawek opłat ustalonych w taryfie, o której mowa w art. 45, jedną umowę zawierającą postanowienia umowy sprzedaży i umowy przesyłowej.4. Przedsi
ębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, w zakresie swojej działalności, mogą ustalać ogólne warunki umów sprzedaży lub umów przesyłowych, w rozumieniu art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego.";6) w art. 6 dodaje się ust. 3a-3c w brzmieniu:
"3a. Przedsiębiorstwa energetyczne, o których mowa w ust. 1, mogą wstrzymać dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą za pobrane paliwo gazowe, energię elektryczną lub ciepło albo świadczone usługi co najmniej za dwa miesiące, pomimo
3b. Pr
zedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do bezzwłocznego wznowienia dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, wstrzymanego z powodów, o których mowa w ust. 3 i 3a, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie ich dostarczania.3c. Przepisu ust. 3a nie stosuje się do obiektów służących obronności pań
stwa.";7) po art. 6 dodaje się art. 6a w brzmieniu:
"Art. 6a. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne może zainstalować przedpłatowy
1) co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy nie ur
egulował w terminie należności związanych z dostarczaniem paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła,2) nie ma ty
tułu prawnego do nieruchomości, obiektu lub lokalu, do którego są dostarczane paliwa gazowe, energia elektryczna lub ciepło,3) użytkuje nieruchomość, obiekt lub lokal w sposób uniemożliwi
ający cykliczne sprawdzanie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego.2. Koszty zainstalowania układu pomiarowo-rozliczeniowego, o kt
órym mowa w ust. 1, ponosi przedsiębiorstwo energetyczne.3. W razie braku zgody odbiorcy na zainstalowanie układu pomi
arowo-rozliczeniowego, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej lub rozwiązać umowę sprzedaży energii.";8) w art. 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła są obowiązane do zawa
rcia umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży paliw albo energii lub umowy przesyłowej z odbiorcami albo podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, na zasadzie równoprawnego traktowania, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru. Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne odmówi zawarcia umowy, jest obowiązane niezwłocznie pisemnie powiadomić o odmowie zainteresowany podmiot, podając przyczynę odmowy.",b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Obowiązek zawarcia umowy sprzedaży energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy przedsiębiorstwa energetycznego będącego jednocześnie operatorem systemu przesyłowego elektroener
9) w art. 9:
a) w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) zadania przedsiębiorstw energetycznych odpowiedzialnych za ruch si
eciowy i eksploatację sieci, z uwzględnieniem zasady równoprawnego traktowania podmiotów korzystających lub ubiegających się o korzystanie z ich usług i sieci,",b) skreśla się ust. 3;
10) po art. 9 dodaje się art. 9a-9d w brzmieniu:
"Art. 9a. 1. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się obrotem energią ele
2. Przedsiębiorstwa energetyczne będące jednocześnie operatorami systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego są obowiązane, w zakresie określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 4, do zakupu oferowanej im energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła, ze źródeł znajdujących się na obszarze kraju określonym w koncesji, przyłączonych bezpośrednio lub pośrednio do sieci należącej do tych przedsię
biorstw.3. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się obrotem, przesyłaniem i dystrybucją ciepła jest obowiązane do zakupu oferowanego ciepła z odnawialnych źródeł przyłączonych do sieci, wytwarzanego na ter
ytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ilości nie większej niż zapotrzebowanie odbiorców przyłączonych do sieci.4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres obowiązków, o których mowa w ust. 1-3, biorąc pod uwagę założenia polityki energetycznej państwa oraz zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych, a także
określi w szczególności:1) rodzaje, parametry techniczne i technologiczne źródeł odnawia
2) parametry techniczne i technologiczne źródeł energii elektryc
znej wytwarzanej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła,3) wielkość udziału energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych
oraz wielkość udziału energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła, których zakup przez przedsiębiorstwa energetyczne jest obowiązkowy, w sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom,4) sposób uwzględnienia w taryfach kosztów energii elektrycznej i ciepła objętych obowiązkiem zakupu.
Art. 9b. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystr
ybucją ciepła są odpowiedzialne za ruch sieciowy i zapewnienie utrzymania należących do nich sieci oraz współdziałanie z innymi przedsiębiorstwami energetycznymi i odbiorcami korzystającymi z sieci, na warunkach określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 9 ust. 1.Art. 9c. 1. Operator systemu przesyło
wego gazowego albo elektroenergetycznego, odpowiednio do zakresu działania, jest odpowiedzialny za:1) zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania systemu przesył
2) prowadzenie ruch
u sieciowego w systemie przesyłowym oraz zapewnienie utrzymania sieci przesyłowej wraz z połączeniami z innymi systemami w sposób gwarantujący niezawodność i jakość dostarczanych paliw gazowych albo energii elektrycznej,3) współpracę z innymi operatorami lub przedsiębiorstwami ene
rgetycznymi, mającą na celu zapewnienie spójności działania połączonych sieci,4) dysponowanie paliwami gazowymi w źródłach i magazynach gazu ziemnego albo dysponowanie mocą jednostek wytwó
rczych energii elektrycznej,5) zarządzanie przepływami paliw gazowych w sieciach gazowych albo energii elektrycznej w sieciach elektroenergetycznych, w celu utrzymania określonych parametrów paliw gazowych albo energii elektrycznej na połączeniach z innymi sieciami,
6) zapewnianie odpowiedniej z
dolności do przesyłania energii elektrycznej w sieci elektroenergetycznej oraz mocy źródeł energii elektrycznej,7) świadczenie usług polegających na przesyłaniu energii ele
ktrycznej pomiędzy systemami elektroenergetycznymi,8) świadczenie usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonow
ania systemu elektroenergetycznego lub gazowego oraz utrzymywania określonych wartości parametrów jakościowych paliw gazowych lub energii elektrycznej w systemie,9) sporządzanie bieżących bilansów paliw gazowych w sieci gaz
owej albo energii elektrycznej w sieci elektroenergetycznej,10) realizację ograniczeń w dostarczaniu paliw gazowych albo
energii elektrycznej, wprowadzonych na zasadach określonych w przepisach, o których mowa w art. 11.2. Operator systemu dystrybucyjnego gazowego albo elektroenerge
tycznego, odpowiednio do zakresu działania, jest odpowiedzialny za:1) zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania systemu dystryb
2) prowadzenie ruchu s
ieciowego w systemie dystrybucyjnym oraz zapewnienie utrzymania sieci rozdzielczej wraz z połączeniami z innymi systemami, w sposób gwarantujący niezawodność i jakość dostarczanych paliw gazowych albo energii elektrycznej,3) współpracę z innymi operatorami lub przedsiębiorstwami ene
rgetycznymi, mającą na celu zapewnienie spójności działania połączonych sieci,4) zarządzanie, zgodnie z ustaleniami operatora systemu przesył
owego, przepływami paliw gazowych w sieciach gazowych albo energii elektrycznej w sieciach elektroenergetycznych, w celu utrzymania określonych parametrów paliw gazowych albo energii elektrycznej na połączeniach z innymi sieciami,5) sporządzanie bieżących bilansów paliw gazowych w sieciach gazowych albo energii elektrycznej w sieci elektro
energetycznej,6) realizację ograniczeń w dostarczaniu paliw gazowych albo
energii elektrycznej, wprowadzonych na zasadach określonych w przepisach, o których mowa w art. 11.3. Operator systemu gazowego albo elektroenergetycznego jest obo
wiązany zarządzać ruchem sieciowym i zapewniać utrzymanie sieci na zasadzie równoprawnego traktowania podmiotów korzystających lub ubiegających się o korzystanie z jego usług i sieci, z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.4. Zarządzanie ruchem sieciowym nie powinno wpływać niekorzystnie na realizację zawartych umów w zakresie dostarczania paliw gaz
owych albo energii elektrycznej po uwzględnieniu występujących ograniczeń technicznych w sieci.5. Operatorzy systemu zarządzający połączonymi sieciami, w zakresie niezbędnym dla zapewnienia skutecznej eksploatacji i współdział
ania połączonych sieci oraz ich skoordynowanego rozwoju, wzajemnie informują się o funkcjonowaniu tych sieci.6.
Zarządzanie ruchem sieciowym sieci przesyłowej gazowej albo elektroenergetycznej powinno być niezależne od wszelkiej innej działalności wykonywanej przez operatora systemu przesyłowego gazowego albo elektroenergetycznego, niezwiązanej z prowadzeniem ruchu sieciowego.7. Operator systemu przesyłowego gazowego albo elektroenergetyc
znego współdziała z Komisją Europejską w sprawach wspierania rozwoju transeuropejskich sieci przesyłowych.8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze decyzji administr
acyjnej, wyznaczy na czas określony operatorów:1) systemu przesyłowego gazowego oraz elektroenergetycznego - dla sieci gazowych oraz sieci elektroenergetycznych,
2) systemów dystrybucyjnych gazowych oraz elektroenergetycznych - dla sieci gazowych oraz sieci elektr
oenergetycznych, a także określi obszar ich działania.9. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, wyznaczając operatorów zgodnie z ust. 1, bi
erze pod uwagę:1) bezpieczeństwo energetyczne kraju,
2) parametry techniczne sieci należących do operatorów,
3) ocenę skuteczności prowadzenia przez operatorów ruchu sieci
Art. 9d. W celu zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania sieci elektroener
getycznej przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej i przyłączone do sieci jest obowiązane do wytwarzania energii elektrycznej lub pozostawania w gotowości do jej wytwarzania, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia jakości, ciągłości i niezawodności dostaw.";11) art. 10 i art. 11 otrzymują brzmienie:
"Art.
10. 1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej lub ciepła jest obowiązane utrzymywać zapasy paliw w ilości zapewniającej utrzymanie ciągłości dostaw energii elektrycznej lub ciepła do odbiorców.2. Przedsiębiorstwo en
ergetyczne, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązane umożliwiać przeprowadzenie kontroli w zakresie zgodności wielkości zapasów paliw z wielkościami określonymi w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6.3. Kontrolę, o której mowa w ust. 2, przeprowadza się
na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, które powinno zawierać:1) oznaczenie osoby dokonującej kontroli,
2) nazwę kontrolowanego przedsiębiorstwa energetycznego,
3) określenie zakresu kontroli.
4. Osoby upow
ażnione przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do dokonywania kontroli są uprawnione do:1) wstępu na teren nieruchomości i do miejsc, gdzie są gromadzone i utrz
2) analizy dokumentów dotyczących ewidencjonowania zap
asów.5. Z przeprowadz
onej kontroli sporządza się protokół i przedstawia organom kontrolowanego przedsiębiorstwa.6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wielkości zapasów paliw, o których mowa w ust. 1, sposób ich gromadzenia oraz szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli stanu zapasów, uwzględniając rodzaj działalności gospodarczej, możliwości techniczne i organizacyjne w zakresie gromadzenia z
apasów.Art. 11. 1. W przypadku:
1) zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej polegającego na długookresowym braku równowagi na rynku paliw
owo-energetycznym,2) zagrożenia bezpieczeństwa osób,
3) znacznych strat materialnych
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części mogą być wprowadzone na czas oznaczony ograniczenia w sprzedaży paliw stałych lub ciekłych oraz w dostarczaniu i poborze paliw gazowych,
energii elektrycznej lub ciepła.2. Ograniczenia w sprzedaży paliw stałych lub ciekłych polegają na sprzedaży tych paliw na podstawie wydanych odbiorcom upoważnień d
o zakupu określonej ilości paliw.3. Ograniczenia w dostarczaniu i poborze paliw gazowych, energii elektrycz
nej lub ciepła polegają na:1) ograniczeniu maksymalnego godzinowego i dobowego poboru paliw gazowych,
2) ograniczeniu maksymalnego poboru mocy elektrycznej oraz dobowego poboru energii elektrycznej,
3) zmniejszeniu lub przerwaniu dostaw ciepła.
4. Ograniczenia wprowadzone na zasadach określonych w ust. 2 i 3 podleg
ają kontroli w zakresie przestrzegania ich stosowania.5. Organami uprawnionymi do kon
troli stosowania ograniczeń są:1) Prezes Urzędu Regulacji Energetyki - w odniesieniu do dosta
2) wojewodowie - w odniesieniu do paliw stałych i ciekłych oraz ciepła,
3) organy właściwe w sprawach reg
ulacji gospodarki paliwami i energią, o których mowa w art. 21a - w odniesieniu do jednostek wymienionych w tym przepisie.6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe z
asady i tryb wprowadzania ograniczeń, o których mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę znaczenie odbiorców dla gospodarki i funkcjonowania państwa, w szczególności zadania wykonywane przez tych odbiorców.7. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gosp
odarki, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić na czas oznaczony, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego części, ograniczenia w sprzedaży paliw stałych lub ciekłych oraz w dostarczaniu i poborze paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła, w przypadku wystąpienia zagrożeń, o których mowa w ust. 1.8. Prz
edsiębiorstwa energetyczne nie ponoszą odpowiedzialności za skutki ograniczeń wprowadzonych rozporządzeniem, o którym mowa w ust. 7.9. Minister właściwy do spraw gospodarki informuje niezwłocznie Komisję Europejską i państwa członkowskie Unii Europejskiej
o wprowadzonych ograniczeniach, o których mowa w ust. 7, w zakresie dostarczania i poboru paliw gazowych i energii elektrycznej.";12) w art. 12 w ust. 2 w pkt 5 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
"6) informowanie
Komisji Europejskiej, w terminie do dnia 15 kwietnia każdego roku, o projektach inwestycyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 pkt 2, będących w obszarze zainteresowania Komisji Europejskiej.";13) w art. 13 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" określone przez Radę Ministrów założenia polityki energetycznej państwa.";
14) w art. 15:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) rozwój
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) politykę efektywności energetycznej,";
"Art. 21a. Organami właściwymi w sprawach regulacji gospodarki paliwami i energią dla jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obr
17) w art. 23 w ust. 2:
a) w ust. 1 wyrazy "równoważenia interesów" zastępuje się wyrazami "minimalizacji kosztów",
b) skreśla się pkt 2a,
c) w pkt 10 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
"11) gromadzenie informacji o projektach inwestycyjnych będących w obsz
18) art. 28 otrzymuje brzmienie:
"Art. 28. Prezes URE może żądać od przedsiębiorstwa energetycznego info
rmacji dotyczących prowadzonej działalności, w tym informacji o projektach inwestycyjnych przedsiębiorstwa energetycznego, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.";19) w art. 30 w ust. 2 wyrazy "Sądu Wojewódzkiego" zastępuje się wyrazami "Sądu Okrę
gowego";20) w art. 31 w ust. 3 w pkt 2 skreśla się wyrazy "oraz cen węgla brunatnego, stosow
anych przez kopalnie w odniesieniu do elektrowni,";21) w art. 32 w ust. 1 w pkt 1 po wyrazach "wytwarzanie ciepła w źródłach o" dodaje się wyraz "łącznej";
22) w art. 33:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa członko
wskiego Unii Europejskiej,",b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Prezes URE, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw gospodarki, informuje Komisję Europejską o przyczynach odmowy udzielenia wni
23) w art. 35 w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "podmiotu gospodarczego" zastępuje się wyr
azem "przedsiębiorcy";24) w art. 37:
a) w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) szczególne warunki wykonywania działalności objętej koncesją, mające na celu właściwą obsługę odbiorców, w zakresie:
a) zapewnienia zdolności do dostarczania paliw lub energii w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu wymagań jakościowyc
b) powiadamiania Prezesa URE o niepodjęciu lub zaprzestaniu bądź
ograniczeniu prowadzenia działalności objętej koncesją, w okresie jej obowiązywania,",b) w ust. 3 skreśla się wyraz "wojew
ódzkiemu";25) w art. 41 w ust. 4 skreśla się wyraz "wojewódzki";
26) art. 44 otrzymuje brzmienie:
"Art. 44. 1. Przedsiębiorstwa energetyczne są obowiązane do prowadzenia, w r
amach zakładowych planów kont, ewidencji księgowej w sposób umożliwiający odrębne obliczanie kosztów i przychodów dla wykonywanej działalności:1) związanej z dostarczaniem paliw lub energii, w tym kosztów stałych, kosztów zmiennych i przychodów, odrębnie dla wytw
2) niezwiązanej z działalnością, o której mowa w pkt 1.
2. Przedsiębiorstwa energetyczne, które nie są obowiązane na podst
awie odrębnych przepisów do publikowania sprawozdań finansowych, udostępniają sprawozdania finansowe do publicznego wglądu w swojej siedzibie.";27) w art. 45:
a) w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "uzasadnionych kosztów" zastępuje się wyrazami "kosztów uzasadnionych",
b) w ust. 3 wy
razy "energetyki niekonwencjonalnej" zastępuje się wyrazami "odnawialnych źródeł energii",c) w ust. 4 wyrazy "uzasadnione koszty" zastępuje się wyrazami "koszty uzasa
dnione";28) art. 45b otrzymuje brzmienie:
"Art. 45b. Zmiany cen i stawek opłat za ciepło stosowanych w rozliczeniach z odbiorcami nie mogą następować częściej niż raz na 12 miesię
cy.";29) po art. 45b dodaje się art. 45c w brzmieniu:
"Art. 45c. Zmniejszenie wielkości zamówionej mocy cieplnej wymaga pisemn
30) w art. 46 w ust. 2 w pkt 4 wyrazy "art. 9 ust. 3"
zastępuje się wyrazami "art. 9a";31) w art. 47:
a) w ust. 2 wyrazy "w art. 45 i 46" zastępuje się wyrazami "w art. 44, 45 i 46",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Przedsiębiorstwo energetyczne wprowadza taryfę do stosowania nie wcz
eśniej niż po upływie 14 dni i nie później niż do 45 dnia od dnia jej opublikowania.";32) skreśla się art. 48;
33) w art. 49:
a) w ust. 1 wyrazy "na rynku konkurencyjnym" zastępuje się wyrazami "w w
arunkach konkurencji",b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Przy podejmowaniu d
ecyzji, o których mowa w ust. 1, Prezes URE bierze pod uwagę takie cechy rynku paliw lub energii, jak: liczba uczestników i wielkości ich udziałów w rynku, przejrzystość struktury i zasad funkcjonowania rynku, istnienie barier dostępu do rynku, równoprawne traktowanie uczestników rynku, dostęp do informacji rynkowej, skuteczność kontroli i zabezpieczeń przed wykorzystywaniem pozycji ograniczającej konkurencję, dostępność do wysokowydajnych technologii.";34) art. 50 otrzymuje brzmienie:
"Art. 50. W sprawa
35) po art. 53 dodaje się art. 53a w brzmieniu:
"Art. 53a. Przepisów art. 52 i 53 nie stosuje się do urządzeń i instalacji oraz
36) w art. 54:
a) w ust. 3 w p
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem wł
aściwym do spraw transportu oraz Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w ust. 1.",c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
"7. Minister właściwy do spraw gospodarki, wydając rozporządzenie, o kt
1) rodza
je prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń i sieci, przy których eksploatacji jest wymagane posiadanie kwalifikacji,2) zakres wymaganej wiedzy niezbędnej do uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk
oraz instalacji i urządzeń, o których mowa w pkt 1,3) tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego,
4) jednostki organizacyjne, przy których powołuje się komisje kwalif
ikacyjne, i tryb ich powoływania,5) wysokość opłat pobieranych za sprawdzenie kwalifika
cji, o których mowa w pkt 2,6) wzór świadectwa kwalifikacyjnego.";
37) w art. 56 w ust. 1:
a) pkt 1a otrzymuje brzmienie:
"1a) nie przestrzega obowiązków zakupu energii elektrycznej lub ciepła, nał
ożonych przepisami art. 9a,",b) w pkt 13 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 14 i 15 w brzmieniu:
"14) z nieuzasadnionych powodów wstrzymuje lub ogranicza dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła do odbio
15) z nieuzasadnionych powodów zwleka z powiadomieniem zainteresowanych podmiotów o odmowie zawarcia umów, o których mowa w art. 4 ust. 6 i art. 7 ust. 1.";
38) skreśla się art. 65.
Art. 2.
Odbiorcy, którzy uzyskali prawo do korzystania z usług przesyłowych na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowują prawo do korzystania z tych usług po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 3.
Zatwierdzone lub obowiązujące taryfy, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują ważność do czasu wprowadzenia nowych taryf jako obowiązujących dla
określonych w nich odbiorców.
Art. 4.
1. Komisje kwalifikacyjne powołane na podstawie dotychczasowych przepisów z
achowują prawo do sprawdzania kwalifikacji, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, do upływu okresu, na który zostały powołane.2
. Świadectwa kwalifikacyjne wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują moc przez okres w nich oznaczony.
Art. 5.
Przepisy wykonawcze wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na po
dstawie upoważnień zmienionych tą ustawą zachowują moc, o ile nie są z nią sprzeczne, do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 6.
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 7.
1. Przepisy:
1) art. 1 pkt 3 lit. b) w zakresie dotyczącym art. 4 ust. 5,
2) art. 1 pkt 4 w zakresie dotyczącym art. 4
a ust. 3 i art. 4b ust. 2,3) art. 1 pkt 10 w zakresie dotyczącym art. 9c ust. 7,
4) art. 1 pkt 11 w zakresie dotyczącym art. 11 ust. 9,
5) art. 1 pkt 12,
6) art. 1 pkt 17 lit. b),
7) art. 1 pkt 22
- stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europe
jskiej.2. Do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europe
jskiej:1) przepis art. 4 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym ni
2) przepis art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje
się w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 8.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r., z wyjątkiem przepisu art. 1 pkt 28, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK SEJMU
(-) Marek BOROWSKI