Druk nr 127
24 maja 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt
przekazać Panu Marszałkowi do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 22. posiedzeniu w dniu 23 maja 2002 r. ustawę o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Z poważaniem
(-) Marek Borowski
USTAWA
z dnia 23 maja 2002 r.
o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Art. 1.
W ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr 47, poz. 211, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 2 na końcu zdania dodaje się wyrazy "oraz organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, o której mowa w art. 17c.";
2) w art. 11:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wyko
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadom
ości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.";3) art. 15 otrzymuje brzmienie:
"Art. 15. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsi
1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców,
2) nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym prze
3) rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów.
2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie małym przedsiębiorcom, w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 2), dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w
obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie nieuwzględniającej marży handlowej, z zastrzeżeniem ust. 3.3. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w ust. 2, jeżeli jest dokonywana w r
amach:1) wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc,
2) wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności t
owarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości,3) likwidacji obiektu handloweg
o, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej - nie dłużej niż rok.";4) po art. 17 dodaje się art. 17a-17d w brzmieniu:
"Art. 17a. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom tow
2. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której mowa w ust. 1, jeżeli premie stanowią towary lub usługi:
1) o niewielkiej
wartości lub próbki towaru,2) wygrane w konkursach lub loteriach promocyjnych, organizo
wanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach.Art. 17b. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych
jest formułowanie ofert w sposób stwarzający konsumentowi - niezależnie od wyniku losowania czy wiedzy konsumenta - nadzieję albo pewność wygranej, jeżeli konsument złoży zamówienie na towar lub usługę objęte promocją, albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę.2. Czynem, o którym mowa w ust. 1, jest w szczególności formułow
anie ofert w dokumencie wystawionym imiennie na konsumenta, mającym cechy pisma o charakterze oficjalnym.Art. 17c. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprze
daży lawinowej, polegającego na proponowaniu nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług2. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji organizowanie systemu sprzedaży, o którym mowa w ust. 1, jeśli spełnione zostaną następ
ujące warunki:1) korzy
2) osoba rezygnująca z udziału w systemie sprzedaży ma prawo do odprzedaży organizatorowi systemu za co najmniej 90% ceny zakupu wszystkich nabytych od organizatora nadających się do sprzedaży towarów, materiałów informacyjno-instruktażowych, próbek towarów lub zestawów pre
zentacyjnych zakupionych w przeciągu 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia rezygnacji organizatorowi systemu sprzedaży.Art. 17d. Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.";
5) art. 19 otrzymuje brzmienie:
"Art. 19. 1. Z roszczeniami wymienionymi w art. 18 ust. 1 pkt 1-3 i 6
mogą wystąpić:
1) krajowa lub regionalna organizacj
a, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców,2) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji zagraża lub narusza interesy ko
nsumentów,3) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statut
owym jest ochrona interesów konsumentów, a także powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji zagraża lub narusza interesy konsumentów.2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do czynów nieuczciwej konku
rencji określonych w art. 5-7, 11, 14 i 15a, a w przypadku organizacji i rzecznika, o których mowa w ust. 1 pkt 3, także do czynów określonych w art. 12.";6) w art. 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W ramach zarządzenia tymczasowego sąd może ustanowić zakaz zbywania, zbywania po określonej cenie lub innego wprowadzania do obrotu określonych towarów, jak również zakaz prowadzenia r
eklamy określonej treści.";7) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
"Art. 24a. Kto organizuje systemem sprzedaży lawinowej lub takim systemem kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.";
8) art. 25 otrzymuje brzmienie:
"Art. 25. 1. Kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów a
lbo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się z korzystaniem z nich i naraża w ten sposób klientów na szkodę, podlega karze aresztu albo grzywny.2. Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu nieuczciwej ko
nkurencji w zakresie reklamy, sprzedaży premiowanej lub loterii promocyjnej.".M
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK SE
JMU(-) Marek BOROWSKI