7. Prawa dziecka przed organami wymiaru sprawiedliwości
Dziecko w ramach swojej aktywności życiowej znajduje się czasami w sytuacjach, które doprowadzają do jego bezpośredniej styczności z sądem, organami pomocniczymi wymiaru sprawiedliwości (kuratorzy, pracownicy ośrodków diagnostycznych, pracownicy schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych) oraz organami wykonującymi polecenia sądu (funkcjonariusze policji). Bezpośrednie kontakty dzieci z osobami dorosłymi, wykonującymi działania na rzecz wymiaru
sprawiedliwości, uświadamiają potrzebę analizy regulacji prawnych oraz sposobu ich realizacji w zakresie przestrzegania praw dzieci w tym obszarze.Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości może występować w roli świadka zdarzenia, składającego wyjaśnienia lub zeznania przed funkcjonariuszem policji, prokuratorem, sądem, lub w roli pokrzywdzonego (ofiary), świadka, sprawcy czynu karalnego, nadzorowanego przez kuratora, badanego przez pracownika ośrodka wychowawczego, wychowanka zakładu poprawczego, p
oddanego oddziaływaniom wychowawczym i resocjalizacyjnym.
7.1. Podstawy prawne
Konstytucja RP (art. 72) zapewnia ochronę praw dziecka, także tego, które jest świadkiem w procesie sądowym, sprawcą czynu karalnego czy wychowankiem placówki. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.
Konwencja o Prawach Dziecka (art. 3) nakłada na instytucje publiczne lub prywatne, opiekę społeczną, sądy, władze administracyjne i także ciała ustawodawcze obowiązek kierowania się w podejmowanych działaniach zasadą nadrzędności w najlepszym zabezpieczeniu interesów dziecka.
Traktowanie dziecka w kontakcie z organami wymiaru sprawiedliwości, uregulowane zostało w art. 37 Konwencji, gdzie zobowiązuje się Państwa - Strony do szczególnej ochrony dziecka przed torturowaniem, nieludzkim czy poniżającym traktowaniem lub karaniem. Żadne dziecko nie może być pozbawiane wolności w sposób bezprawny lub arbitralny. Aresztowanie, zatrzymanie lub uwięzienie dz
iecka winno być zgodne z prawem i zastosowane jedynie jako środek ostateczny i na właściwy, możliwie jak najkrótszy czas.Każde dziecko pozbawione wolności (np. umieszczone w zakładzie poprawczym) winno być traktowane humanitarnie i z poszanowaniem wrodzonej godności jednostki ludzkiej, w sposób uwzględniający jego potrzeby, charakterystyczne dla jego wieku. W szczególności każde dziecko pozbawione wolności odseparowane od osób dorosłych powinno mieć możliwość utrzymywania kontaktów ze swoją rodziną poprze
z korespondencję i wizyty. Dziecko takie winno także mieć prawo do uzyskania niezwłocznego dostępu do prawnej lub innej pomocy, zakwestionowania legalności pozbawienia go wolności przed sądem oraz domagania się decyzji w tej sprawie.Szereg gwarancji dotyc
zących traktowania dziecka przez organy wymiaru sprawiedliwości zawiera art. 40 Konwencji, który uznaje prawo każdego dziecka podejrzanego, oskarżonego bądź uznanego winnym pogwałcenia prawa karnego do traktowania w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości, umacnianiu w nim poszanowania podstawowych praw i wolności innych osób oraz uwzględnia jego wiek, co sprzyja jego reintegracji ze społeczeństwem.Konwencja zobowiązuje do respektowania następujących gwarancji:
Konwencja zobowiązuje do tworzenia praw, procedur, organów oraz instytucji odnoszących się specjalnie do dzieci podejrzanych, oskarżonych bądź uznawanych winnymi pogwałcenia prawa karnego. Różnorodność przedsięwzięć, takich jak opieka, probacja, umieszczenie w rodzinie zastępczej, programy edukacyjne i szkolenia zawodowego oraz inne rozwiązania alternatywne w stosunku do opieki inst
ytucjonalnej - winny być tworzone i dostępne w celu zapewnienia właściwego postępowania z dziećmi, zgodnie z ich dobrem, a także proporcjonalnie do okoliczności i charakteru popełnionego wykroczenia.Wskazania powyższe na gruncie prawa polskiego reguluje i uszczegóławia ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
(upn) (1 Dz. U. 02. Nr 11 poz. 109.). Celem ustawy jest przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości nieletnich, stwarzanie warunków powrotu do normalnego życia nieletnim, którzy popadli w konflikt z prawem lub zasadami współżycia, oraz dążenie do umacniania funkcji opiekuńczo-wychowawczej rodziny i poczucia odpowiedzialności rodzin za wychowanie. Ustawa w zakresie procedur rozpoznawania spraw dzieci odsyła do przepisów k.p.c. oraz, szczególnie w sprawach o popełnienie czynu karalnego przez nieletniego, do przepisów k.p.k.
7.2. Sprawy kierowane do Rzecznika
Do Rzecznika wpłynęło 51 spraw poruszających następujące problemy:
Grupę spraw wnoszonych do Rzecznika przez rodziców dzieci stanowiły skargi na sposób prowadzenia przesłuchań małoletnich przez funkcjonariuszy policji, prokuratorów i sędziów. Sprawy powyższe dotyczyły sytuacji przesłuchiwania dziecka w toku postępowania karnego lub cywilnego. Szczególną grupę stanowiły sprawy, w których świadek przestępstwa był jego ofiarą. Dziecko, będące świadkiem, a zarazem pokrzywdzonym, może być poddawane oględzinom oraz badaniom psychologicznym i medycznym. W sprawach dotyczącyc
h znęcania się nad dzieckiem lub nadużyć seksualnych - zeznanie dziecka może być jedynym dowodem winy sprawcy.Z przesłanej do Rzecznika korespondencji wynikało, że opinie biegłych psychologów, rodziców lub pełnomocników rodziny nie zawsze były uwzględniane przez sąd w sprawach, w których wnioskowano, aby pokrzywdzone dziecko nie zeznawało w obecności sprawcy (umożliwia to art. 192 § 2 k.p.k. oraz art. 316 § 3 k.p.k.).
Sprawy z zakresu złego traktowania dziecka przez przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości dotyczyły skarg rodziców na:
W sprawach powyższych rodzice byli zaniepokojeni reakcją dzieci na przesłuchanie, wskazywali na występujący u dziecka silny lęk, niepokój, zaburzenia snu, niechęć do nauki, kontaktów z rówieśnikami, wymioty oraz inne objawy nerwicowe. Rodzice, obawiając się o zdrowie dzieci, zwracali się do Rzecznika z pytaniami o możliw
ość rezygnacji z obowiązku składania zeznań przez dziecko.Rzecznik każdorazowo informował zainteresowanych o przysługujących im uprawnieniach. W sprawach zawierających skargi na funkcjonariuszy policji - występował do organu nadrzędnego lub sądu o przeprowadzenie postępowań wyjaśniających oraz o poinformowanie o zasadności podnoszonych w korespondencji zarzutów i decyzjach podjętych wobec odpowiedzialnych pracowników.
Z analizy wpływającej do Rzecznika korespondencji w powyższych sprawach wynikało, że istniały prawne gwarancje zabezpieczające dzieci przed łamaniem ich praw w toku prowadzonych postępowań. Istniejące procedury w praktyce nie były stosowane. W sprawach powyższych Rzecznik wystąpił do Ministra Sprawiedliwości (
2 Patrz niżej - wystąpienia generalne.)Rzecznik podjął działania zmierzające do oceny stanu przestrzegania praw dzieci przebywających wraz z matkami w Domach Matki i Dziecka w zakładach karnych. W toku przeprowadzonych wizyt badano warunki do wychowywania dziecka w zakładach karnych, przygotowanie kobiet do pełnienia obowiązków macierzyńskich, pomoc uzyskiwaną przez kobiety ze strony zakładu karnego itp (
3 Artykuł 71 Konstytucji RP określa prawo każdej matki przed i po urodzeniu dziecka do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych. Uzupełnienie tego zapisu stanowi art. 68 § 3 mówiący o tym, że władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku. Konstytucja wskazuje na szczególną pozycję kobiety ciężarnej oraz wychowującej dzieci, zobowiązując organy władzy publicznej do szczególnego jej traktowania orz udzielenia jej wszechstronnej pomocy w sytuacji, w jakiej się znalazła. Kobietami, których dotyczą wymienione gwarancje ustawowe, są także kobiety pozbawione wolności, umieszczone w jednostkach penitencjarnych. Stosownie do art. 87 § 4 k.k.w. w celu umożliwienia matce pozbawionej wolności sprawowania stałej i bezpośredniej opieki nad dzieckiem organizuje się przy zakładach karnych domy dla matki i dziecka, w których dziecko może przebywać na życzenie matki do ukończenia trzeciego roku życia, chyba że względy wychowawcze lub zdrowotne przemawiają za oddzieleniem dziecka od matki albo przedłużeniem lub skróceniem tego okresu. W takiej sytuacji obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków opieki i wychowania oraz przestrzegania praw dzieci spoczywa na zakładzie karnym.).Pracownicy Biura Rzecznika przeprowadzili wizyty we wszystkich zakładach karnych dla kobiet prowadzących domy matki i dziecka. W wyniku przeprowadzonych wizyt stwierdzono m.in.:
Przeprowadzone wizyty w zakładach karnych dla kobiet uświadomiły potrzebę pogłębionej analizy i badań dotyczących wpływu pobytu w ww. domach na macierzyństwo kobiet oraz na rozwój psychiczny ich dzieci. Pilną potrzebą jest uregulowanie prawne organizacji i zasad działania domów małego dziecka oraz trybu kierowania do nich kobiet pozbawionych wolności, co postulował Rzecznik.
Sprawy dotyczyły naruszania praw nieletnich w postępowaniu sądowym (w tym sprawy dotyczące czynności wykonywanych przez funkcjonariuszy policji w postępowaniu wyjaśniającym) oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i zakładach poprawczych, w których znaleźli się w wyniku zastosowania sądowych środków wychowawczych i poprawczych (
4 Zakres ochrony praw nieletnich zabezpieczają standardy prawa międzynarodowego zawarte w szczególności w Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz w Regułach Narodów Zjednoczonych dotyczących ochrony nieletnich pozbawionych wolności, przyjęte rezolucją 45/113 przez Zgromadzenie Ogólne w grudniu 1990 r. Ponadto, standardy postępowania wobec nieletnich przed organami wymiaru sprawiedliwości oraz prawa nieletnich pozbawionych wolności w instytucjach podejmujących oddziaływania wychowawcze określają: Wzorcowe reguły minimum Narodów Zjednoczonych dotyczące wymiaru sprawiedliwości wobec nieletnich (Reguły Bijińskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33, Wskazania Narodów Zjednoczonych dotyczące zapobiegania przestępczości Nieletnich wskazania Rijadskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112. Wskazania Rijadskie proponują przyjęcie orientacji skoncentrowanej na dziecku, w której winno ono odgrywać czynną i partnerską rolę w społeczeństwie i nie powinno się go traktować tak, jakby stanowiło tylko przedmiot socjalizacji i kontroli. Reguły Bijińskie m.in. wskazują na zadania wychowawcze, jakie winny być podejmowane z nieletnim umieszczonym w zakładzie, wymieniając zapewnienie nieletniemu opieki, ochrony i kształcenia oraz umożliwienie nabycia umiejętności zawodowych. Podstawowe prawa nieletniego w postępowaniu sądowym ujęte w polskim prawie to: 1. Prawo do traktowania w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości dziecka, 2. Prawo do poinformowania o zarzutach, 3. Zasada domniemania niewinności, prawo do milczenia, 4. Prawo do obecności rodziców i opiekuna, 5. Prawo do odwołania się do wyższej instancji, 6. Prawo do ochrony prywatności.). Dotyczyły one między innymi:W powyższych sprawach Rzecznik informował wnioskodawców: o uprawnieniach funkcjonariuszy policji w postępowaniu wyjaśniającym, o trybie postępowania sądowego w sprawach nieletnich, środkach wychowawczych i poprawczych orzekanych przez sąd oraz możliwościach ich zmiany oraz trybie odwołania się od nich, o prawach nieletnich w postępowaniu sądowym, o prawach rodziców w postępowaniu przed sądem, o prawach nieletnich przysługujących im w placówkach r
esocjalizacyjnych.Ponadto Rzecznik prowadził postępowania wyjaśniające w sprawach, które wymagały dokładnego ustalenia okoliczności zdarzeń, zwracał się także o przeprowadzenie postępowań wyjaśniających do Komend Wojewódzkich i Komendy Głównej w celu wyjaśnienia zarzutów formułowanych pod adresem funkcjonariuszy policji.
Biorąc pod uwagę skargi rodziców i nieletnich na nieprzestrzeganie praw w placówkach resocjalizacyjnych - w tym w zakładach dla nieletnich - zadecydowano o wizytacjach w tych instytucjach w zakresie stanu przestrzegania praw nieletnich.
W dniu 21 października 2001 r. Rzecznik poinformował Ministra Sprawiedliwości o zamiarze podjęcia działań w celu oceny stanu przestrzegania praw nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nielet
nich.7.3. Inicjatywy Rzecznika na rzecz rozwiązań systemowych - wystąpienia generalne
7.3.1. Raport - Sytuacja nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich
Pracownicy Biura Rzecznika wizytowali zakłady dla nieletnich (6 schronisk i 6 zakładów poprawczych). Celem wizytacji była ocena stanu przestrzegania praw nieletnich w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich ze szczególnym zwróceniem uwagi na poziom realizowanego procesu resocjalizacji oraz stosowane w jego ramach środ
ki wychowawcze. Istotnym elementem dokonywanej diagnozy było zapoznanie się z bieżącymi problemami występującymi w wizytowanych placówkach.Na podstawie uzyskanych wyników i przeprowadzonych wizyt sformułowano następujące wnioski:
Stwierdzono nadużycia w karnym stosowaniu izby przejściowej (
8 Przepis zawarty w § 44 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, dopuszcza możliwość stosowania izolacji wychowanka w izbie przejściowej w "przypadkach utrzymania bezpieczeństwa i porządku w zakładzie" oraz "zapobiegania agresji lub dezorganizacji życia w zakładzie".).Przygotowany raport stanowił podstawę do wystąpienia Rzecznika do Ministra Sprawiedliwości (
9 21 marca 2002 r. informacja Rzecznika na temat przestrzegania praw wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich została przekazana Ministrowi Sprawiedliwości. W załączonym wystąpieniu Rzecznik wnosił o podjęcie działań zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw wychowanków w placówkach podległych Ministrowi Sprawiedliwości, wprowadzenie rozwiązań służących lepszemu zabezpieczeniu praw oraz wyeliminowanie nieprawidłowości stwierdzonych w toku przeprowadzonych wizyt. Jednocześnie Rzecznik zwrócił się o informację, jakie działania zostały podjęte przez resort sprawiedliwości w zakresie zasygnalizowanych problemów, RPD/GR 30-4/02/DJ.).Rzecznik otrzymał odpowiedź z Ministerstwa Sprawiedliwości z zapewnieniem, że problematyka przemocy wobec dzieci, a przede wszystkim ta, której źródłem mogą być organy wymiaru sprawiedliwości, oraz przemocy, którą organy te mogą ograniczać - jest stałym przedmiotem troski i działań podejmowanych przez podległy mu resort. Jako przykłady podejmowanych działań Minister Sprawiedliwości wskazał:
Minister Sprawiedliwości zadeklarował czynny udział w pracach zmierzających do skoordynowania działań wszystkich instytucji państwowych i społecznych zajmujących się tym zagadnieniem.