4. Prawo do nauki
4.1. Podstawy prawne
W myśl art. 70 Konstytucji RP:
Umowy międzynarodowe przyjęte w ramach systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych /Konwencja o Prawach Dziecka, Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych, Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty/ uznają prawo dziecka do nauki.
Konwencja o Prawach Dziecka w art. 28 i 29 stanowi, iż Państwa w celu stopniowego realizowania prawa dziecka do nauki na zasadzie równych szans, w szczególności:
Państwa zobowiązały się, że będą podejmowały wszelkie właściwe środki zapewniające, aby dyscyplina szkolna była stosowana w sposób zgodny z godnością dziecka, a także, że nauka dziecka będzie ukierunkowana na:
Zaakcentowania wymaga uznanie w Konwencji wolności osób fizycznych lub ciał zbiorowych do zakładania i prowadzenia instytucji oświatowych, z zastrzeżeniem przestrzegania wyżej wymienionych zasad dotyczących ukierunkowania nauki dziecka oraz wymogów, aby kształcenie w tego typu instytucjach odpowiadało minimalnym standardom, które określi dane państwo.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (
1 Dz. U.2001.Nr 61. poz. 624.) zawierają między innymi następujące prawa ucznia:W zakresie stosowanych w praktyce w szkołach procedur ochrony i reagowania na naruszenia praw uczniów szczególne znaczenie mają statuty szkół. Statut powinien określać prawa i obowiązki uczniów, rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów, tryb odwoływania się od kary oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia (
2 Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. .U. z 2002 r. Nr 10, poz. 96.).
4.2. Sprawy kierowane do Rzecznika
W roku 2001 do Rzecznika wpłynęło 135 spraw dotyczących realizacji prawa do nauki oraz praw dzieci w szkołach i placówkach oświatowych. Duża liczba spraw była pochodną zmian wprowadzanych w systemie oświaty w związku z wdrażaniem reformy.
Największa grupa spraw dotyczyła likwidacji szkół podstawowych, przedszkoli i placówek oświatowych oraz zjawisk towarzyszących likwidacji (przeniesienie dzieci do innej szkoły, zapewnienie dojazdu dla dzieci ze zlikwidowanej szkoły, wprowadzenie systemu dwuzmianowego, pogorszenie warunków kształcenia, problemy finansowe związane z utrzymaniem placówek). Najczęściej sprawy te wpływały z małych miejscowości i wsi, a zgłaszane były przez rady rodziców, nauczycieli, uczniów, rodziców oraz mieszkańców miejscowości. Sprawy te były także często podejmowane przez środki masowego przekazu (np. likwidacja szkoły podstawowej w Hartowcu). Do tej grupy zakwalifikowano sprawy związane z ograniczaniem środków finansowych (subwencji, dotacji) na utrzymanie szkół i placówek.
W sprawach dotyczących likwidacji szkół Rzecznik dokonywał szczegółowej analizy prawnej podjętych uchwał o likwidacji. W sytuacji podjęcia ich z naruszeniem przepisów prawa wskazywał możliwość zaskarżenia uchwał do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W sytuacji, gdy uchwała była podjęta z zachowaniem przepisów prawa - Rzecznik wskazywał wnioskującym możliwość skorzystania z programu "Mała Szkoła" proponowanego przez Minist
erstwo Edukacji Narodowej.Duża liczba spraw wiązała się z konfliktami pomiędzy rodzicami dzieci uczęszczających do likwidowanych szkół a przedstawicielami władzy samorządowej. W dwóch skierowanych do Rzecznika sprawach doszło do strajków okupacyjnych rod
ziców.Pierwsza z takich spraw (
3 RPD/ZI- 469/01/DJ.) została skierowana do Rzecznika w maju 2001 r. przez radę rodziców działającą przy szkole podstawowej, w związku z podjęciem uchwały przez radę gminy o likwidacji szkoły. Rodzice byli niezadowoleni z faktu przeniesienia ich dzieci do szkoły, w której panują zdecydowanie gorsze warunki nauki. W "nowej" szkole brakowało centralnego ogrzewania, nie było świetlicy, pracowni komputerowej, sali gimnastycznej, stołówki, szatni, a także lokalowych możliwości zapewnienia atrakcyjnego zagospodarowania czasu dzieciom oczekującym na autobus. Wszystkie wymienione cechy posiadała stara szkoła. Istotnym argumentem podnoszonym przez rodziców był fakt partycypowania mieszkańców miejscowości w kosztach związanych z pracami remontowymi oraz poprawą wyposażenia szkoły (sprzęt audiowizualny). Rodzice mieli także poczucie krzywdy i nieliczenia się z ich zdaniem przez władze gminy. Podkreślali integrującą społeczność lokalną rolę szkoły, twierdząc, iż jest ona jedynym ośrodkiem kultury. Rodzice zawiązali Komitet Obrony Szkoły Podstawowej i rozpoczęli strajk okupacyjny w budynku szkoły. Dzieci przestały uczęszczać na zajęcia dydaktyczne. Ponadto rodzice powołali Stowarzyszenie "Nasza Szkoła", którego celem było sprywatyzowanie szkoły. Władze gminy nie chciały podjąć rozmów z rodzicami.Rzecznik wystąpił dwukrotnie w powyższej sprawie do Wojewody z propozycją rozwiązania konfliktu. W dniu 28 maja 2001 r. konflikt został zakończony porozumieniem, w myśl którego powstała szkoła (klasy I-VI) prowadzona przez Stowarzyszenie "Nasza Szkoła".
Sprawy dotyczące konfliktów wokół likwidacji szkół często wskazywały na arbitralne decyzje władz samorządowych podejmowane bez uwzględnienia opinii środowiska lokalnego, gdyż najważniejszym argumentem stawały się koszty utrzymania i remontów szkół, a nie poprawa warunków nauki dzieci (
4 RPD/ZI - 1015/01/DJ.).Inna kategoria spraw związana z likwidacją szkół dotyczyła dowozu dzieci. Wnioskodawcami w tych sprawach byli rodzice mający problemy z dowozem dzieci do szkół lub z odpłatnością za dojazdy. W korespondencji rodzice skarżyli się np. że odległość od miejsca zamieszkania dziecka do szkoły została źle zmierzona, co stało się powodem do pełnej odpłatności za dojazd. Wnioskujący uważali również, że
w zły sposób zorganizowano miejsca postojowe dla autobusów dowożących dzieci - brak wiat i mała częstotliwość kursów autobusów szkolnych. We wszystkich tych sprawach Rzecznik występował do gmin o informacje, a następnie przedstawiał wnioski o wyeliminowanie nieprawidłowości. W większości przypadków samorządy uwzględniły wnioski Rzecznika.Sprawy dotyczyły ustawowego obowiązku zapewnienia uczniom bezpiecznych warunków nauki. Skargi i wnioski zgłaszali zazwyczaj rodzice dzieci poszkodowanych na terenie szkoły, oburzeni brakiem reakcji na występującą agresję oraz brakiem pomocy dzieciom, które tej agresji doznały (udzielanie pierwszej pomocy dzieciom poszkodowanym). Przekazywane w sprawach materiały wskazują na zróżnicowane zainteresowanie zarówno kuratorów oświaty, jak i dyrektorów szkół problemami agresji rówieśniczej. W wyjaśnianiu części spraw nie stosowano procedur przewidzianych w odpowiednich przepisach (nie przeprowadzono postępowania wyjaśniającego, formułowania wniosków i zaleceń) lub nie podejmowano działań mających na celu wyeliminowanie tego typu zachowań w przyszłości. Wielokrotnie stanowisko kuratora opracowywane było na podstawie relacji dyrektora szkoły lub nauczyciela uczestniczącego w incydencie, nie uwzględniano natomiast wypowiedzi uczniów. Jest to niezgodne z Konwencją o Prawach Dziecka.
W sprawach tych Rzecznik każdorazowo podejmował postępowanie wyjaśniające. Zwracał się o informacje, wyjaśnienia i wnioskował o działania w zakresie kompetencji; do dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz kuratorów oświaty. Postulował opracowanie programu pomocowego dla dziecka poszkodowanego oraz zbadanie przyczyn agresji i podjęcie pracy z dzieckiem - sprawcą prze
mocy. Rzecznik po analizie zgromadzonego materiału informował rodziców o przysługujących im uprawnieniach ubiegania się o odszkodowanie oraz wskazywał możliwość wniesienia sprawy do sądu dla nieletnich. Rzecznik kilkakrotnie informował sąd rodzinny o popełnieniu czynu karalnego.Prowadzone przez Rzecznika sprawy dotyczące agresji rówieśniczej wskazywały, że mimo nagłaśniania problemu w mediach szkoły nie podejmowały systematycznych działań zmierzających do ograniczania zjawiska przemocy. W szkołach brakowało procedur, które winny być stosowane w sytuacjach pobicia ucznia, brakowało reakcji pracowników szkoły, powiadamiania o tym fakcie rodziców, udzielania pierwszej pomocy oraz zastosowania odpowiednich metod postępowania ze sprawcami incydentów. Brakowało
również działań profilaktycznych przeciwdziałających przemocy rówieśniczej.Kolejna kategoria spraw wpływających do Rzecznika to sprawy dotyczące wypadków uczniów na terenie szkół. Informacje zawarte w korespondencji wskazywały na niesporządzanie protokołów powypadkowych przez dyrektorów szkół, co skutkowało niemożnością uzyskania odszkodowania przez dzieci ulegające wypadkom, oraz nieprzestrzeganie przepisów bhp i higieny pracy w szkołach. W sygnalizowanych sprawach Rzecznik zwracał się o wyjaśnienia do d
yrektorów szkół oraz policji, informował zainteresowanych o przysługujących im prawach oraz występował do organów prowadzących szkoły z wnioskami o zapewnienie obowiązujących standardów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W kwestii tej Rzecznik wystąpił do Ministra Edukacji i Sportu oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o podjęcie działań na rzecz należytego uwzględnienia w pracy szkół problematyki przygotowania dzieci i młodzieży do samodzielnego przeciwdziałania i reagowania w sytuacjach zagrożeń (5 Pismo z dnia 4 października 2001 r. RPD/1294/01/PK.).Wnoszone sprawy dotyczyły niewłaściwego traktowania uczniów na terenie szkoły, w tym relacji nauczyciel - uczeń, np. ośmieszania uczniów, poniżania, stawiania zbyt wysokich wymagań, ubliżania, poszturchiwania, rzucania nieprawdziwych oskarżeń (pomówienia o kradzież), ujawniania informacji osobistych o uczniu (np. jego zaburzeniach, poziomie intelektualnym) i jego rodzicach, narażania na choroby lub wypadki, namawianie do spożywania alkoholu, bicia itp.
W kategorii tej prowadzone były postępowania wyjaśniające polegające na występowaniu o informacje i wyjaśnienie do dyrektorów szkół, kuratorów oświaty, prokuratur rejonowych lub sądów (w przypadku występowania przemocy fizycznej Rzecznik podejmował decyzje o wyjazdach interwencyjnych). W sytuacjach podjęcia sprawy przez wskazane podmioty Rzecznik monitorował jej przebieg, zwracając uwagę na przestrzeganie procedur, szybkość postępowania i należyte zabezpieczenie przyszłości dziecka jako ucznia.
Do powyższej grupy zaliczono także sprawy dotyczące skarg na brak kwalifikacji nauczycieli, mających wpływ na poziom realizowanego procesu nauczania, sprawy związane z odpowiedzialnością dyscyplinarną nauczycieli, które wiązały się z uchybieniami godności zawodu nauczyciela, oraz sprawy dotyczące niewywiązywania się z obowiązków.
Inna grupa spraw wpływających do Rzecznika dotyczyła oceniania i klasyfikowania uczniów. Problemy podnoszone w pismach dotyczyły nieprawidłowości w zakresie oceniania wiedzy uczniów oraz ocen z egzaminu maturalnego. Wyjaśnianie ww. spraw było trudne ze względu na subiektywizm relacji osób zwracających się o pomoc, na ogół twierdzących, że wystawiona przez nauczyciela ocena była
nieadekwatna do poziomu wiadomości ucznia. W sprawach tych Rzecznik występował o wyjaśnienia oraz o udostępnienie wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów.Inna kategoria spraw to skargi rodziców na niezgodne z prawem lub niesprawiedliwe skreślenie ich dziecka z listy uczniów oraz przeniesienie do innej klasy lub szkoły. Skreślenie dzieci z listy uczniów dotyczyło wszystkich rodzajów szkół w tym szkół prywatnych. W dwóch badanych przypadkach Rzecznik zwrócił się do kuratora oświaty o anulowanie decyzji,
gdyż podjęte zostały z naruszeniem przepisów prawa, bez uwzględnienia możliwości kontynuacji nauki. Kuratorzy oświaty podzielili argumentację Rzecznika, uchylając podjęte decyzje.Omawiane problemy ujawniły, że opracowywanie statutów szkół, a w szczególności regulowanie w nich zasad lub przypadków, kiedy można przenieść ucznia lub skreślić go z listy, posiadało luki w tym zakresie. Szkoły nie regulowały spraw w statutach, a w sytuacji problematycznej podejmowały decyzje nieznajdujące oparcia w statucie. N
iekiedy szkoły, które uregulowały sygnalizowane kwestie w statutach, stosowały kary wobec uczniów, nie stopniując ich. np. w pierwszej kolejności przenosząc ucznia do innej klasy, choć jest to jedna z dotkliwszych kar.Problem pojawiający się w korespondencji do Rzecznika polegał na tzw. przenoszeniu ucznia "dla jego dobra" do innej klasy w sytuacji, gdy dane dziecko było np. ofiarą przemocy kolegów. Pośród omawianych spraw - trzy dotyczyły podobnych przypadków. We wszystkich omawianych powyżej sprawach pr
owadzone były postępowania wyjaśniające, Rzecznik występował do kuratorów oświaty, dyrektorów szkół o informacje, wyjaśnienia oraz podjęcie działań z zakresu kompetencji tych organów. Rzecznik wystąpił również do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu o stanowisko w sprawie, czy przeniesienie z klasy do klasy wymaga zgody rodziców. W odpowiedzi stwierdzono, że "(...) wymóg uzyskania zgody rodziców na przeniesienie ucznia do klasy równoległej winien regulować statut szkoły. W statucie szkoły określane są zasady i normy obowiązujące w szkole, konsekwencje ich nieprzestrzegania, system kar i nagród oraz procedury odwoływania się od nich. Jest to także dokument, który należy przedstawić do akceptacji rodzicom i uczniom (...)" (6 RPD/ZI-440/01/DJ.). W związku z powyższą odpowiedzią Rzecznik, uznając konieczność regulacji prawnej problemu, zamierza ponownie wystąpić do MENiS.W wystąpieniach do Rzecznika wskazywano na ograniczanie środków finansowych na funkcjonowanie szkół i placówek specjalnych, a także na nieuzasadnione, zdaniem rodziców, ich likwidowanie (7 Patrz szerzej rozdział: prawa dzieci niepełnosprawnych.).
Problemy poruszane w korespo
ndencji dotyczyły głównie realizacji zapisów ustawowych dotyczących nauczania pozaszkolnego Rodzice zwracali uwagę, że ich dzieci nie mają zapewnionej żadnej pomocy (m.in. finansowej) i twierdzili, że szkoła nie pomaga im w wywiązywaniu się z obowiązku szkolnego. Rzecznik informował, że przepis art. 16 ust.8 ustawy o systemie oświaty obok spełniania obowiązku szkolnego przez uczęszczanie do szkoły podstawowej i gimnazjum dopuszcza szczególną formę spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki - poza szkołą. Zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą podejmowane jest na wniosek rodziców, a obecne rozwiązania prawne nie przewidują możliwości dofinansowania takiego kształcenia przez gminę czy pomocy szkoły.Odmienną formą spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą jest realizowanie indywidualnego programu lub toku nauki, na podstawie art. 66 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki wydaje dyrektor szkoły na wniosek lub za zgodą rodziców lub pełnoletn
iego ucznia. Rodzice występowali w tym wypadku z pytaniami o organizację nauki, liczbę godzin, odpłatność za kształcenie w tej formie, tryb odwoławczy. Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do kuratora oświaty oraz skarga do NSA.Pozostałe sprawy, mieszczące się w obszarze realizacji prawa do nauki i praw uczniów, dotyczyły wypoczynku dzieci i młodzieży oraz jego finansowania, zapewnienia odpowiednich warunków nauki dzieciom uzdolnionym, zmiany wychowawcy klasy, wyboru patrona szkoły, zorganizowania egzaminów - program DELF.
4.3. Inicjatywy Rzecznika na rzecz rozwiązań systemowych - wystąpienia generalne
W odpowiedzi Minister Edukacji Narodowej i Sportu (
9 Pismo z dnia 5 listopada 2001 r. BA/O/87/2001.) stwierdził, że rozporządzenie Ministra Edukacji z 1992 r. w sprawie szczególnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych (10 Dz. U. Nr 65, poz.331.) nakłada na dyrektora szkoły czy placówki obowiązek zapewnienia uczniom oraz pracownikom bezpiecznych warunków pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole. Dyrektor jest także zobowiązany do przeprowadzania różnorodnych form szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (ćwiczebne alarmy przeciwpożarowe). Ministerstwo w 1997 r. wydało "Wytyczne w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz wzór instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla obiektów szkół". Od 2000 r. MEN prowadzi w internecie witrynę "Bezpieczna szkoła", zawierającą aktualne przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa technicznego obiektów. Minister przyznał, że sytuacja w placówkach nie jest zadowalająca i wprowadzenie w przepisach dotyczących ochrony pożarowej wydawanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji obowiązku przeprowadzania praktycznego sprawdzianu przebiegu ewakuacji jest uzasadnione.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji stwierdził, że Departament Bezpieczeństwa Powszechnego MSWiA we współpracy z MEN prowadzi działania zmierzające do wprowadzenia do szkół zagadnień z zakresu szeroko pojętej Edukacji dla Bezpieczeństwa (EdB). Projekt ma na celu nauczenie uczniów stosownych zachowań w najróżniejszych sytuacjach zagrożenia
(11 Pismo z dnia 29 października 2001 r. DB-861/831/2001.).
Rzecznik argumentował, że podmiotowość ucznia i rodziców w procesie edukacji wymaga, by szkoła była miejscem, gdzie szkolny zestaw programów nauczania wynika z celów kształcenia i wychowania przyjętych przez całą społeczność szkoły: nauczycieli, dyrektora, radę pedagogiczną, radę szkoły, radę rodziców i społeczność uczni
owską. Z zasad powyższych wynika prawo ucznia i rodziców do udziału w podejmowanych decyzjach. Decyzje dotyczące wyboru zestawów programów nauczania powinny być podejmowane przez Radę Pedagogiczną z wyprzedzeniem (czerwiec roku poprzedzającego), z poinformowaniem uczniów i rodziców. Propozycje doboru zestawu podręczników dla poszczególnych oddziałów klasowych powinny być uzgadniane przez zespół nauczycieli uczących w danym oddziale. Zmiana nauczyciela jednego z przedmiotów nie powinna pociągać za sobą zmiany podręczników, gdyż godzi to w koncepcję jakościową doboru programu, narusza prawa uczniów i rodziców, naraża ich na nieuzasadnione koszty. Prawo każdej szkoły i każdego nauczyciela do doboru podręczników zgodnych z autorską koncepcją kształcenia nie może naruszać innych zasad wynikających z reformy edukacji. Zbyt częste zmiany podręczników w trakcie cyklu nauczania oraz nieprzewidywalność zmian uniemożliwiają racjonalne wykorzystanie podręczników, tracą rację bytu giełdy uczniowskie, przekazywanie podręczników młodszemu rodzeństwu, zatraca się wartość podręcznika jako dobra służącego kilku rocznikom uczniów.W odpowiedzi na wystąpienie Minister Edukacji Narodowej (
14 Pismo z dnia 5 października 2001 r. DKW-073-34/01/JD.) stwierdził, że kuratorom oświaty zwrócono uwagę na fakt, iż nauczyciel powinien dokonywać wyboru podręcznika kierując się jedynie przesłankami merytorycznymi. Ponadto w czasie spotkań z nauczycielami dyrektorzy placówek doskonalenia zostali zobowiązani do przekazywania wyczerpującej i obiektywnej informacji o dopuszczonych do użytku szkolnego programach nauczania i podręcznikach.W odpowiedzi Minister Edukacji i Sportu (
18 Pismo z dnia 31 października 2001r. DKW-054-243/01/KB.) stwierdził, że tworzenie warunków dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży należy do priorytetów Ministerstwa Edukacji i zapewnił o podjęciu działań zmierzających do wyeliminowania naruszeń przepisów.Kwestie statutów i praw ucznia Rzecznik podnosił ponadto m.in. na konferencji "Wychowanie w polskim systemie prawnym" organizowanej w Sejmie RP. W wystąpieniu kierowanym do parlamentarzystów i Ministerstwa Edukacji Narodowej stwierdził, że Konwencja o Prawach Dziecka nie jest wystarczająco wykorzystywana w prawie oświatowym - brakuje odpowiednich regulacji ochrony praw dziecka-ucznia, a zwłaszcza trybu ich egze
kwowania. Wskazywał również, że statuty szkolne ujmują te sprawy zbyt ogólnikowo i deklaratywnie niespełniając swej roli szkolnej konstytucji. Dodatkowo zbyt słabo jest zarysowana pozycja samorządów szkolnych oraz rad szkolnych.