Druk nr 70
26 lutego 2002 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
V KADENCJA
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 77 ust. 1, w związku z art. 76 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.
Do reprezentowania nas w dalszych pracach nad tym projektem ustawy upoważniamy senatora Zbigniewa Kulaka.
W załączeniu przekazujemy projekt u
stawy wraz z uzasadnieniem.
(-) Tadeusz Bartos |
(-) Zbigniew Kruszewski |
(-) Maria Berny |
(-) Zbigniew Kulak |
(-) Jerzy Cieślak |
(-) Władysław Mańkut |
(-) Zygmunt Cybulski |
(-) Jerzy Markowski |
(-) Józef Dziemdziela |
(-) Marian Noga |
(-) Genowefa Grabowska |
(-) Andrzej Spychalski |
(-) Zdzisław Jarmużek |
(-) Jerzy Suchański |
(-) Ryszard Jarzembowski |
(-) Marian Żenkiewicz |
(-) Aleksandra Koszada |
Projekt
Ustawa
z dnia ............ 2002 r.
o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych
Art. 1. W ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 12 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Wszczęcia postępowania o którym mowa w ust. 1 zawiesza bieg 30 dniowego terminu określonego w przepisach art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami), art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 575 ze zmianami) oraz art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576 ze zmianami), lecz na okres nie dłuższy niż 30 dni";
2) w art. 14 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) prezes izby.";
3) art. 15 otrzymuje brzmienie:
"Art. 15.1. W skład kolegium izby wchodzą prezes izby jako przewodniczący kolegium oraz pozostali członkowie.
2. Połowę składu kolegium izby stanowią członkowie powołani spośród kandydatów zgłoszonych do kolegium przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego oraz zaopiniowaniu ich przez kolegium izby z uwzględnieniem kryteriów wysokiej wiedzy w zakresie funkcjonowania samorządu terytorialnego i finansów publicznych.
3. Członkostwo w kolegium izby ma charakter etatowy lub pozaetatowy. Charakter członkostwa określa Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii prezesa izby.
4. Członka kolegium powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek prezesa izby, zgłoszony po uzyskaniu pozytywnej opinii kolegium izby, przyjętej w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej połowy jego składu.
5. Członka kolegium powołuje się na czas nieokreślony.
6. Kandydatów na członków kolegium izby przedstawia prezes izby.
7. Członkowie kolegium w zakresie realizacji zadań nadzorczych i funkcji kontrolnych są niezawiśli i podlegają jedynie ustawom.
8. Członkiem kolegium może zostać osoba, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
2) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw publicznych,
3) ukończyła magisterskie studia prawnicze, a
dministracyjne lub ekonomiczne,4) posiada czteroletni staż pracy w jednostkach związanych z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego lub finansów publicznych,
5) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
9. Członkos
two w kolegium ustaje z powodu:1) śmierci,
2) odwołania.
10. Odwołanie członka kolegium następuje w następujących przypadkach:
1) złożenia rezygnacji ze stanowiska,
2) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
3) utraty warunków określonych w ust. 8,
4) stwierdzenia powtarzającego się naruszania prawa podczas wykonywania obowiązków lub uchylania się od ich wykonywania.
11. Odwołanie w przypadkach określonych w ust. 10 pkt 1-3 następuje na wniosek prezesa izby, a w przypadku określonym w ust. 10 pkt 4 w razie prawomocnego orzeczenia kary wykluczenia ze składu kolegium przez właściwą komisję dyscyplinarną.
4) po art. 15 dodaje się art. 15a - 15e w brzmieniu:
"Art. 15.a. 1. Kandydatów na członków kolegium wyłania się w drodze konkursu.
2. Konkurs ogłasza w dzienniku urzędowym województwa prezes izby.
3. Kolegium izby opiniuje przedstawione przez prezesa izby kandydatury na członków kolegium wyłonione w drodze konkursu, biorąc w szczególności pod uwagę wymogi określone w art. 15 ust. 8 ustawy oraz realizując zasadę powoływania przez Prezesa Rady Ministrów członków kolegium w połowie spośród kandydatów zgłoszonych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.
4. Tryb oraz szczegółowe zasady konkursu na członka kolegium określa rozporządzenie o którym mowa w art. 2 ust. 4 ustawy.
Art. 15b. 1. Członek kolegium izby podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej w związku z postępowaniem uchybiającym jego obowiązkom lub godności zawodowej.
2. Karami dyscyplinarnymi są:
1) upomnienie,
2) nagana,
3) nagana z ostrzeżeniem,
4) wykluczenie ze składu kolegium.
3. Odpis orzeczenia kary dyscyplinarnej wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych członka kolegium.
Art. 15c. 1.W sprawach dyscyplinarnych członków kolegium izby orzekają:
1) w pierwszej instancji - komisja dyscyplinarna kolegium izby,
2) w drugiej instancji - komisja dyscyplinarna przy Krajowej Radzie Regionalnych Izb Obrachunkowych.
2. Komisje dyscyplinarne składają się z trzech etatowych członków kolegium izb.
3. Tryb wyboru etatowych członków kolegiów izb do komisji dyscyplinarnych określi regulamin uchwalony przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych.
4. Komisje dyscyplinarne są niezawisłe w zakresie orzecznictwa dyscyplinarnego i nie są związane rozstrzygnięciami innych organów stosujących prawo, z wyjątkiem prawomocnego skazującego wyroku sądu, oraz samodzielnie rozstrzygają wszelkie zagadnienia faktyczne i prawne.
Art. 15d. 1. Postępowanie dyscyplinarne wszczyna komisja dyscyplinarna pierwszej instancji na wniosek prezesa izby.
2. Prezes izby oraz Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych mogą powoływać, spośród etatowych członków kolegium izby, rzeczników dyscyplinarnych, do których należy prowadzenie w ich imieniu postępowania wyjaśniającego oraz popieranie przed komisją dyscyplinarną wniosku o ukaranie.
3. Wymierzenie za ten sam czyn kary w postępowaniu karnym lub w postępowaniu o wykroczenia nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania przed komisją dyscyplinarną.
4. Obwiniony członek kolegium izby ma prawo do korzystania z pomocy wybranego przez siebie obrońcy. W przypadku obwinionych członków pozaetatowych kolegium izby, jeśli nie wybiorą sobie obrońcy, przewodniczący składu orzekającego wyznacza obrońcę z urzędu spośród etatowych członków kolegium.
5. Od orzeczenia komisji dyscyplinarnej kolegium izby każda ze stron może odwołać się do komisji dyscyplinarnej przy Krajowej Radzie Regionalnych Izb Obrachunkowych w ciągu 14 dni od daty doręczenia orzeczenia.
Art. 15e. 1. Postępowanie dyscyplinarne nie może być wszczęte po upływie 4 miesięcy od dnia powzięcia przez właściwy organ wiadomości o popełnieniu czynu uzasadniającego nałożenie kary i po upływie 3 lat od dnia popełnienia tego czynu. Jeżeli czyn stanowi przestępstwo, okres ten nie może być krótszy
od okresu przedawnienia ścigania tego przestępstwa.2. Kary dyscyplinarne ulegają zatarciu po upływie 3 lat od dnia doręczenia ukaranemu prawomocnego orzeczenia o ukaraniu, jeżeli w tym okresie nie został on ponownie ukarany dyscyplinarnie lub sądownie.
3. Do wzywania i przesłuchiwania obwinionego, świadków i biegłych oraz przeprowadzania innych dowodów w postępowaniu wyjaśniającym i dyscyplinarnym stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego.
4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb postępowania dyscyplinarnego oraz wykonywania kar dyscyplinarnych i ich zatarcia.";
5) art. 16 otrzymuje brzmienie:
"Art. 16. 1. Prezes Rady Ministrów na wniosek kolegium izby powołuje prezesa izby spośród dwóch kandydatów będących członkami kolegium.
2. Kolegium izby dokonuje wyboru kandydatów na prezesa izby w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej 3/5 swojego składu. W przypadku uzyskania wymaganej większości głosów przez więcej niż dwóch kandydatów, wnioskiem zostają objęci dwaj kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku uzyskania wymaganej większości głosów przez jednego kandydata lub nieuzyskania wymaganej większości przez żadnego kandydata, zarzą
dza się ponowne głosowanie w celu wyłonienia odpowiednio jednego lub dwóch kandydatów. Kandydatem lub kandydatami zostają te osoby, które uzyskały kolejno najwyższą liczbę głosów.3. Kadencja prezesa izby trwa 6 lat licząc od daty powołania.
4. Po upływie kadencji dotychczasowy prezes pełni swe obowiązki do czasu powołania nowego prezesa
5. Kolegium izby w sprawie o której mowa w ust. 2, zwołuje się w terminie przypadającym w ciągu 30 dni od dnia upływu kadencji prezesa izby. O terminie zwołania kolegium prezes lub wiceprezes zawiadamia przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.
6. Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych ogłasza, w siedzibie regionalnych izb obrachunkowych, informację o terminie zwołania kolegium izby w sprawie wyboru kandydatów na prezesa izby oraz o przewidzianym w regulaminie organizacyjnym trybie zgłaszania kandydatów na to stanowisko.";
6) po art. 16 dodaje się art. 16a i 16b w brzmieniu:
Art. 16a. 1. Odwołanie prezesa izby następuje w przypadkac
2. Prezesa izby odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Odwołanie prezesa izby z przyczyny, o której mowa w art. 15 ust. 10 pkt 4 następuje po przeprowadzeniu, z udziałem zainteresowanego i po zasięgnięciu opinii kolegium izby, postępowania wyjaśniającego, w którym ustala się występowanie okoliczności wymienionych w tym przepisie.
4. Decyzje o odwołaniu, wraz z uzasadnieniem, doręcza się zainteresowanemu. Na decyzję o odwołaniu zainteresowanemu służy prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Wniesienie skargi wstrzymuje odwołanie ze stanowiska. Sąd administracyjny wyznacza rozprawę w tej sprawie w ciągu 30 dni od dnia złożenia skargi.
5. Do postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 4 stosuje się odpowiednio przepisy o zaskarżaniu do sądu decyzji administracyjnych. Przepisu art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zmianami) nie stosuje się.
6. W razie prawomocnego odwołania prezesa izby, zastępca prezesa izby zwołuje niezwłocznie posiedzenie kolegium izby, w sprawie, o której mowa w art. 16 ust. 2. Przepisy art. 16 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
7. Po upływie kadencji prezesa izby albo odwołaniu prezesa izby w związku ze złożoną rezygnacją jego dotychczasowy stosunek pracy przekształca się - na jego wniosek - w stosunek pracy etatowego członka kolegium, w którym pełnił funkcję lub był zatrudniony przed objęciem stanowiska prezesa.
8. W przypadku gdy przekształcenie stosunku pracy prezesa izby powodowałoby przekroczenie liczby członków kolegium, o której mowa w rozporządzeniu o którym mowa w art. 2 ust. 4 albo wynikającej z budżetu państwa liczby etatów kalkulacyjnych i limitu środków na wynagrodzenia, liczby te zwiększa się o jeden, a uzupełnienie środków na wynagrodzenia następuje z rezerwy budżetu państwa przeznaczonej na sfinansowanie nieprzewidzianych zmian organizacyjnych.
Art. 16b. Zastępcę prezesa izby powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek prezesa izby, spośród członków kolegium.";
7) art. 17 otrzymuje brzmienie:
"Art. 17. 1. Prezes izby kieruje pracami izby, a w szczególności:
1) reprezentuje izbę na zewnątrz,
2) przedkłada, po przyjęciu przez kolegium izby Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z wykonania budżetu oraz sprawozdanie z działalności kontrolnej i informacyjno-szkoleniowej izby w terminie do końca I kwartału roku następującego po roku objętym informacją,
3) opracowuje projekt regulaminu organizacyjnego izby,
4) występuje do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o powołanie i odwołanie zastępcy prezesa oraz członka kolegium po zasięgnięciu opinii kolegium izby,
5) występuje do Prezesa Rady Ministrów o zwiększenie liczby członków kolegium,
6) wyznacza przewodniczących składów orzekających,
7)występuje do kolegium izby z wnioskami o ustalenie budżetu jednostek samorządu terytorialnego w przypadkach o których mowa w art. 123 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zmianami) oraz wnioskami o stwierdzenie nieważności uchwał, o których mowa w art. 11 ust. 1,
8) ogłasza konkurs na stanowisko członka kolegium,
9) zwołuje posiedzenia kolegium izby.
2. Prezes izby wykonuje również czynności przewidziane przepisami prawa dla organów administracji publicznej, niezastrzeżone dla kolegium izby oraz komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
8) w art. 18 w ust. 1 po wyrazie "Do" dodaje się wyraz "wyłącznej"
9) w art. 18 w ust. 1 po pkt 5a dodaje się pkt
5b i 5c w brzmieniu:"5b) uchwalanie regulaminu organizacyjnego izby,
5c) wybór kandydatów na prezesa kolegium,";
10) w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Zastrzeżeniem przepisu art. 16 ust. 2 uchwały kolegium zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby członków kolegium izby.";
11) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
"Art. 18a. 1. Posiedzenia kolegium izby zwołuje prezes izby w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w kwartale. Kolegium zwołuje się także na pisemny wniosek co najmniej połowy członków kolegium w terminie 14 dni od jego złożenia.
2. Posiedzeniu kolegium przewodniczy prezes izby, a w przypadku jego nieobecności zastępca prezesa izby.
3. Rozstrzygnięcia nadzorcze, postanowienia i opinie kolegium w sprawach objętych ustawą są podejmowane w formie uchwał.
4. Uchwały kolegium podpisuje prezes izby lub jego zastępca, jeżeli przewodniczył obradom kolegium.
5. Z posiedzenia kolegium izby sporządza się protokół.";
12) art. 25 otrzymuje brzmienie:
"Art. 25. 1. Członkowie kolegium izby oraz inspektorzy w zakresie wykonywania czynności korzystają z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
2. Pozaetatowym członkom kolegium izby, którzy ulegli wypadkowi w czasie wykonywania czynności określonych ustawą, przysługuje:
1) renta z tytułu niezdolności do pracy - w razie orzeczenia całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy,
2) jednorazowe odszkodowanie - w razie orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji.
3. Członkom rodziny osób, które zmarły wskutek wypadków przy pracy określonych w ust. 2, przysługuje renta rodzinna oraz jednorazowe odszkodowanie.
4. Świadczenia wymienione w ust. 2 i 3 wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
13) Art. 26 otrzymuje brzmienie:
"Art. 26. 1. Obsługę administracyjną izby zapewnia biuro izby.
2. Do pracowników regionalnych izb obrachunkowych w sprawach nie normowanych ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, Nr 98, poz. 1071).
14) Po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
"Art. 26a. 1. Stosunek pracy na podstawie powołania z prezesem izby nawiązuje i rozwiązuje Prezes Ra
2. Prezes izby nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy:
1) na podstawie powołania - z etatowymi członkami kolegium izby,
2) na podstawie umowy o pracę - z pozostałymi pracownikami izby.
3) Podstawą rozwiązania stosunku pracy etatowego członka kolegium jest ustanie członkostwa wskutek odwołania.
4) Prezes izby dokonuje, w imieniu izby, czynności z zakresu prawa pracy wobec zastępcy prezesa izby, etatowych członków kolegium oraz pozostałych pracowników izby.
5) Pozaetatowi członkowie kolegium izby otrzymują stosowny ryczałt określony rozporządzeniem o którym mowa w ust. 5. Do pozaetatowych członków kolegium izby stosuje się odpowiednio przepisy art. 25 ust. 1-3 ustawy o samorządzie gminnym z tym, że zgodę na rozwiązanie stosunku pracy wyraża koleg
ium izby.6) Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania prezesa izby, etatowych członków kolegium izby, zasady wynagradzania pozostałych pracowników izb oraz wymagane kwalifikacje w zakresie wykształcenia i praktyki zawodowej, zasady ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży pozaetatowych członków kolegiów izb.
7) Wynagrodzenie zasadnicze prezesa izby, zastępcy prezesa izby oraz etatowych członków kolegium stanowi wielokrotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej. Wysokość wynagrodzenia różnicowana jest ze względu na staż pracy i pełnioną funkcję.
8) Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wielokrotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 7. Wielokrotność ta nie może być mniejsza niż 3,0.
Art. 2. 1. Prezesi izb powołani w trybie dotychczasowych przepisów pełnią funkcje prezesów izb do czasu powołania prezesów izb w trybie art. 16 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.
2. Stosunek pracy z zastępcą prezesa izby i pozostałymi etatowymi członkami kolegium izb nawiązany w trybie dotychczasowych przepisów pozostaje bez zmian.
3. Pozaetatowi członkowie kolegium powołani w trybie dotychczasowych przepisów pełnią swe funkcje bez zmian.
Art. 3. W ciągu 3 miesięcy od ogłoszenia niniejszej ustawy Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, ogłosi w siedzibach izb, informacje o terminie posiedzenia kolegium izby w sprawie wyboru kandydatów na prezesa izby oraz w trybie zgłaszania kandydatów na to stanowisko.
Art. 4. Działające w dniu wejścia w życie ustawy regionalne izby obrachunkowe dostosują swoją strukturę i regulaminy organizacyjne do wymogów ustawy w ciągu 2 miesięcy od ogłoszenia ustawy.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia za wyjątkiem przepisu art. 1 pkt 15 w zakresie dotyczącym art. 26a ust. 7 i 8, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Uzasadnienie
do projektu ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych
Projekt ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych ma na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów ustawy do standardów stawianych nowoczesnej administracji publicznej w tym w szczególności organom nadzoru i kontroli, jakimi są regionalne izby obrachunkowe. Projekt wprowadza zasadę kadencyjności prezesów izb (tak samo jak w przypadku samorządowych kolegiów odwoławczych), zasadę wyłaniania kandydata na prezesa izby oraz członków kolegiów izb w drodze konkursu. Projektowane zmiany pozostawiają ostateczną decyzję o powołaniu prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium Prezesowi Rady Ministrów. W projekcie ustawy proponuje się uregulowanie postępowania dyscyplinarnego w stosunku do członków kolegium.
Zakres zmian dotyczy również zmiany zasad wynagradzania prezesa i etatowych członków kolegium z dniem 1 stycznia 2004 r. (ze względu na trudną sytuację finansów publicznych) tj. przejścia na system mnożnikowy w stosunku do przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej, co jest jednym z niezbędnych warunków niezawisłości działania członka kolegium w zakresie realizacji zadań nadzorczych i kontrolnych. W projekcie zaproponowano by mnożnik ten nie był niższy niż 3,0. System taki obowiązuje od dnia 1 stycznia 1999 r. w samorządowych kolegiach odwoławczych.
W zakresie postępowania nadzorczego w stosunku do uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego określonych w art. 12 ust. 1 ustawy, proponuje się zawieszenie biegu 30 dniowego terminu do stwierdzenia nieważności uchwały budżetowej, w taki sposób by umożliwić organom stanowiącym dokonanie sprostowania nieprawidłowości wskazanych przez izbę bez konieczności zwoływania sesji nadzwyczajnych co ograniczy wydatki ponoszone przez samorządy terytorialne. Jednakże w związku z tym, że postępowanie dotyczy uchwały budżetowej organu stanowiącego proponuje się zawieszenie biegu terminu na okres nie dłuższy niż 30 dni. Ponadto w proponowanej zmianie precyzuje się kompetencje prezesa izby oraz kolegium izby, do którego wyłącznej właściwości należą sprawy określone w przepisie art. 18 ust. 1 ustawy. Pozostałe sprawy w zakresie badania uchwał należą do kompetencji izby (prezesa izby) i szczegółowo tryb postępowania winien zostać określony w regulaminie organizacyjnym izby, który zostanie opracowany przez prezesa izby, a uchwalony zostanie przez kolegium izby.
Przyjęte w projekcie ustawy rozwiązania podobnie uregulowane są w ustawie o samorządowych kolegiach odwoławczych i sprawdzają się w praktyce.
W związku z doświadczeniami wynikającymi z działalności nadzorczej izb, należałoby dokonać również zmian w ustawach ustrojowych samorządu w zakresie dotyczącym nadzoru nad działalnością jednostek samorządu. Jednakże, w związku z projektowanymi zmianami dotyczącymi tych ustaw w zakresie in
nych zmian, proponuję ze względu zasady techniki legislacyjnej wykorzystać te doświadczenia przy nowelizacji ustaw ustrojowych.Projekt ustawy może być niechętnie oceniany przez dotychczasowych prezesów izb, którzy są przeciwni tym propozycjom, a w szczególności zmianom dotyczącym niezależności członków kolegium oraz zmian dotyczących kompetencji prezesów, które pozostają w zasadzie bez zmian od początku działania izb tj. od roku 1993.