Druk nr 4

20 października 2001 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

Pan

Longin PASTUSIAK

MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 101 oraz 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy projekt uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Do reprezentowania nas w pracach nad tym projektem uchwały upoważniamy senatora Jerzego Adamskiego.

W załączeniu przekazujemy projekt uchwały.

/-/ Janusz Bargieł

/-/ Marian Lewicki

/-/ Kazimierz Drożdż

/-/ Jerzy Markowski

/-/ Zdzisław Jarmużek

/-/ Jerzy Pieniążek

/-/ Ryszard Jarzembowski

/-/ Wiesława Sadowska

/-/ Zbigniew Kruszewski

/-/ Alicja Stradomska

/-/ Zbigniew Kulak

/-/ Jerzy Suchański

/-/ Grzegorz Lato

 


projekt

UCHWAŁA

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie zmiany Regulaminu Senatu

Art. 1.

W uchwale Senatu z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 2000 r. Nr 8, poz. 170) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Senat wybiera wicemarszałków spośród kandydatów zgłoszonych przez co najmniej 10 senatorów, w głosowaniu tajnym, podejmując uchwałę bezwzględną większością głosów. Do wyboru wicemarszałków stosuje się przepis art. 6 ust. 2.";

2) w art. 8 w ust. 1 w pkt 17, 18 i 19, w art. 9 w pkt 1, w art. 12 w ust. 4, w art. 14 w ust. 1 i 2, w art. 18 w ust. 3, w art. 22 w ust. 7, w art. 24 w ust. 1, w art. 25 w ust. 1 i 2, w art. 26 w ust. 1, w art. 28 w ust. 1, w art. 40, w art. 47 w ust. 6 oraz w art. 101 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Komisja Regulaminowa i Etyki Senatorskiej";

3) w art. 8 w ust. 1 w pkt 17 wyrazy "Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą" zastępuje się wyrazami "Komisji Emigracji i Polaków za Granicą";

4) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ustanawia się następujące komisje stałe:

1. Emigracji i Polaków za Granicą,

2. Gospodarki i Finansów Publicznych,

3. Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych,

4. Kultury i Środków Przekazu,

5. Nauki, Edukacji i Sportu,

6. Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa i Praw Człowieka,

7. Ochrony Środowiska,

8. Polityki Społecznej i Zdrowia;

9. Regulaminową i Etyki Senatorskiej,

10. Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

11. Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej,

12. Skarbu Państwa i Infrastruktury,

13. Ustawodawczą.";

5) w art. 58 w ust. 3 po zdaniu pierwszym dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Za zgodą Prezydium Senatu komisja może wybrać ze swego składu więcej niż jednego zastępcę przewodniczącego.";

6) w art. 73:

a) w ust. 2 wyrazy "Komisji Gospodarki Narodowej" zastępuje się wyrazami "Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych",

b) w ust. 3 wyrazy "Komisję Gospodarki Narodowej" zastępuje się wyrazami "Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych";

7) załącznik do ustawy otrzymuje brzmienie:

"Załącznik
do uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu

Przedmiotowy zakres działania komisji senackich

Przedmiotem działania komisji są w szczególności sprawy:

1) Komisji Emigracji i Polaków za Granicą - więzi z krajem, Polaków i osób polskiego pochodzenia zamieszkałych za granicą i ich sytuacja prawna, inicjowanie i koordynacja współpracy środowisk polonijnych, ochrona dziedzictwa polskiej kultury i historii za granicą oraz opiniowanie dla Prezydium Senatu planu i wykonania zadań zleconych przez Prezydium Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą;

2) Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych - bieżąca i perspektywiczna polityka gospodarcza państwa, restrukturyzacja gospodarki, system finansowy państwa (w tym polityka pieniężna, kredyty, bankowość, polityka podatkowa i celna), fundusze celowe, ubezpieczenia, działalność przedsiębiorstw państwowych, działania antymonopolistyczne, rynek kapitałowy, stosunki gospodarcze z zagranicą, turystyka;

3) Komisji Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych - integracja europejska, dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej, polityka zagraniczna państwa, kontakty międzyparlamentarne i międzynarodowe stosunki gospodarcze;

4) Komisji Kultury i Środków Przekazu - kultura i sztuka, rozwój twórczości, upowszechnianie kultury, ochrona dziedzictwa kulturalnego, współpraca kulturalna z zagranicą, organizacja instytucji kulturalnych, polityka informacyjna państwa;

5) Komisji Nauki, Edukacji i Sportu - organizacja i rozwój badań naukowych, system kształcenia i wychowania, system doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry naukowej, opieka nad dziećmi i młodzieżą, organizacja instytucji naukowych i oświatowych, współpraca naukowa z zagranicą, kultura fizyczna i sport;

6) Komisji Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa i Praw Człowieka - obronność i bezpieczeństwo państwa, przemysł zbrojeniowy, działalność i funkcjonowanie sił zbrojnych oraz służb publicznych związanych z wymiarem sprawiedliwości i bezpieczeństwem publicznym, prawa i wolności obywatelskie i ich instytucjonalne gwarancje, przestrzeganie prawa, przestrzeganie praw człowieka, inne sprawy związane z wymiarem sprawiedliwości i bezpieczeństwem publicznym;

7) Komisji Ochrony Środowiska - ochrona i kształtowanie środowiska, ochrona zasobów naturalnych, gospodarka wodna, geologia, górnictwo i energetyka, leśnictwo i gospodarka leśna, łowiectwo, edukacja ekologiczna, gospodarka finansowa państwa w zakresie ochrony środowiska, atomistyka i ochrona radiologiczna, współpraca z zagranicą w zakresie ekologii;

8) Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia - polityka socjalna państwa, system ubezpieczeń społecznych, bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona zdrowia, prawna ochrona rodziny oraz problemy ekonomiczne, mieszkaniowe i wychowawczo - kulturowe rodziny;

9) Komisji Regulaminowej i Etyki Senatorskiej - rozpatrywanie wniosku o wyrażenie zgody przez Senat na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej, aresztowanie lub zatrzymanie, warunki wykonywania mandatu senatorskiego, wygaśnięcie mandatu, rozpatrywanie zarzutów niewykonywania przez senatora obowiązków senatorskich i zachowania nieodpowiadającego godności senatora oraz innych spraw z zakresu etyki senatorskiej, analizowanie oświadczeń senatorów o stanie majątkowym i przedstawianie wyników analizy Prezydium Senatu, działalność biur senatorskich, wyrażanie opinii w sprawach określonych w Regulaminie Senatu dotyczących m.in. wykładni i stosowania Regulaminu, dokonywanie analiz skarg i wniosków kierowanych do Senatu i jego organów oraz rozpatrywanie spraw wynikających z funkcjonowania Kancelarii Senatu;

10) Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi - produkcja rolnicza, przetwórstwo artykułów rolnych, rynek rolny, restrukturyzacja oraz modernizacja rolnictwa i jego otoczenia, wielofunkcyjny rozwój wsi, infrastruktura terenów wiejskich, problemy finansowe rolnictwa oraz przemysłu przetwórczego i przemysłu pracującego na rzecz rolnictwa, handel zagraniczny artykułami rolnymi i żywnościowymi, kształtowanie własności rolniczej, problemy socjalne ludności rolniczej, organizacje i instytucje rolnicze, kreowanie rynku na nowe produkty i usługi rolnictwa;

11) Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej - organizacja i funkcjonowanie struktur samorządu terytorialnego, finanse samorządu terytorialnego, gospodarka mieniem komunalnym, funkcjonowanie organów administracji państwowej;

12) Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury - sprawy Skarbu Państwa, zasady kształtowania stosunków własnościowych i przekształcenia własnościowe, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, łączność, budownictwo, transport i gospodarka morska;

13) Komisji Ustawodawczej - ogólna problematyka legislacyjna i jednolitości prawa, koordynacja prac ustawodawczych Senatu, rozpatrywanie ustaw uchwalonych przez Sejm i inicjatyw ustawodawczych Senatu.".

Art. 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Przedstawiony projekt zmiany Regulaminu Senatu obejmuje trzy zagadnienia:

- układ komisji senackich,

- zasady wyboru wicemarszałków Senatu,

- liczba wiceprzewodniczących komisji senackich.

Zmiany w zakresie komisji senackich - polegające na likwidacji dwóch komisji, powołaniu jednej nowej oraz modyfikacji przedmiotowego zakresu działania komisji - mają na celu przede wszystkim dostosowanie układu komisji do przyporządkowania działów administracji rządowej do poszczególnych resorów w ramach Rady Ministrów. Istotne jest także odniesienie się do przyjętego w tej kadencji układu komisji sejmowych - ułatwia i usprawnia to bieżące prace legislacyjne w Parlamencie.

Przywrócenie obowiązujących w 1997 roku zasad wyboru wicemarszałków ma umożliwić każdemu senatorowi wypowiedzenie się w głosowaniu wobec kandydatów na stanowisko każdego z trzech wicemarszałków. Aktualny zapis przyznający każdemu senatorowi jeden głos w jednoczesnym głosowaniu na trzech wicemarszałków, uniemożliwia senatorom podjęcie rozstrzygnięcia osobno w stosunku do każdego z trzech stanowisk.

Utrzymywana jest zasada, że każda komisja senacka wybiera ze swego składu jednego zastępcę przewodniczącego. Jednak w sytuacjach uzasadnionych np. znacznym obciążeniem danej komisji pracą legislacyjną, należy umożliwić komisji powołanie większej liczby zastępców przewodniczącego. Projekt przewiduje taką możliwość, ustalając, że zgodę na powołanie drugiego i ewentualnych kolejnych zastępców przewodniczącego w danej komisji wyrażać będzie Prezydium Senatu.