Druk nr 4
20 października 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 101 oraz 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy projekt uchwały S
enatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.Do reprezentowania nas w pracach nad tym projektem uchwały upoważniamy senatora Jerzego Adamskiego.
W załączeniu przekazujemy projekt uchwały.
/-/ Janusz Bargieł |
/-/ Marian Lewicki |
/-/ Kazimierz Drożdż |
/-/ Jerzy Markowski |
/-/ Zdzisław Jarmużek |
/-/ Jerzy Pieniążek |
/-/ Ryszard Jarzembowski |
/-/ Wiesława Sadowska |
/-/ Zbigniew Kruszewski |
/-/ Alicja Stradomska |
/-/ Zbigniew Kulak |
/-/ Jerzy Suchański |
/-/ Grzegorz Lato |
projekt
UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie zmiany Regulaminu Senatu
Art. 1.
W uchwale Senatu z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 2000 r. Nr 8, poz. 170) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Senat wybiera wicemarszałków spośród kandydatów zgłoszonych przez co najmniej 10 senatorów, w głosowaniu tajnym, podejmując uchwałę bezwzględną większością głosów. Do wyboru wicemarszałków stosuje się przepis art. 6 ust. 2.";
2) w art. 8 w ust. 1 w pkt 17, 18 i 19, w art. 9 w pkt 1, w art. 12 w ust. 4, w art. 14 w ust. 1 i 2, w art. 18 w ust. 3, w art. 22 w ust. 7, w art. 24 w ust. 1, w art. 25 w ust. 1 i 2, w art. 26 w ust. 1, w art. 28 w ust. 1, w art. 40, w art. 47 w ust. 6 oraz w art. 101 użyte w różnych przypadkach wyrazy "Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Komisja Regulaminowa i Etyki Senatorskiej";
3) w art. 8 w ust. 1 w pkt 17 wyrazy "Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą" zastępuje się wyrazami "Komisji Emigracji i Polaków za Granicą";
4) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Ustanawia się następujące komisje stałe:
1. Emigracji i Polaków za Granicą,
2. Gospodarki i Finansów Publicznych,
3. Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych,
4. Kultury i Środków Przekazu,
5. Nauki, Edukacji i Sportu,
6. Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa i Praw Człowieka,
7. Ochrony Środowiska,
8. Polityki Społecznej i Zdrowia;
9. Regulaminową i Etyki Senatorskiej,
10. Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
11. Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej,
12. Skarbu Państwa i Infrastruktury,
13. Ustawodawczą.";
5) w art. 58 w ust. 3 po zdaniu pierwszym dodaje się zdanie w brzmieniu:
"Za zgodą Prezydium Senatu komisja może wybrać ze swego składu więcej niż jednego zastępcę przewodniczącego.";
6) w art. 73:
a) w ust. 2 wyrazy "Komisji Gospodarki Narodowej" zastępuje się wyrazami "Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych",
b) w ust. 3 wyrazy "Komisję Gospodarki Narodowej" zastępuje się wyrazami "Komisję Gospodarki i Finansów Pu
blicznych";7) załącznik do ustawy otrzymuje brzmienie:
"Załącznik
do uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu
Przedmiotowy zakres działania komisji senackich
Przedmiotem działania komisji są w szczególności
sprawy:1) Komisji Emigracji i Polaków za Granicą - więzi z krajem, Polaków i osób polskiego pochodzenia zamieszkałych za granicą i ich sytuacja prawna, inicjowanie i koordynacja współpracy środowisk polonijnych, ochrona dziedzictwa polskiej kultury i historii za granicą oraz opiniowanie dla Prezydium Senatu planu i wykonania zadań zleconych przez Prezydium Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą;
2) Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych - bieżąca i perspektywiczna polityka gospodarcza państwa, restrukturyzacja gospodarki, system finansowy państwa (w tym polityka pieniężna, kredyty, bankowość, polityka podatkowa i celna), fundusze celowe, ubezpieczenia, działalność przedsiębiorstw państwowych, działania antymonopolistyczne, rynek kap
itałowy, stosunki gospodarcze z zagranicą, turystyka;3) Komisji Integracji Europejskiej i Spraw Zagranicznych - integracja europejska, dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej, polityka zagraniczna państwa, kontakty międzyparlamentarne i międzynarodowe stosunki gospodarcze;
4) Komisji Kultury i Środków Przekazu - kultura i sztuka, rozwój twórczości, upowszechnianie kultury, ochrona dziedzictwa kulturalnego, współpraca kulturalna z zagranicą, organizacja instytucji kulturalnych, polityka informacyjna państwa;
5) Komisji Nauki, Edukacji i Sportu - organizacja i rozwój badań naukowych, system kształcenia i wychowania, system doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry naukowej, opieka nad dziećmi i młodzieżą, organizacja instytucji naukowych i oświatowych, współpraca naukowa z zagranicą, kultura fizyczna i sport;
6) Komisji Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa i Praw Człowieka - obronność i bezpieczeństwo państwa, przemysł zbrojeniowy, działalność i funkcjonowanie sił zbrojnych oraz służb publicznych związanych z wymiarem sprawiedliwości i bezpieczeństwem publicznym, prawa i wolności obywatelskie i ich instytucjonalne gwarancje, przestrzeganie prawa, przestrzeganie praw człowieka, inne sprawy związane z wymiarem sprawiedliwości i bezpieczeństw
em publicznym;7) Komisji Ochrony Środowiska - ochrona i kształtowanie środowiska, ochrona zasobów naturalnych, gospodarka wodna, geologia, górnictwo i energetyka, leśnictwo i gospodarka leśna, łowiectwo, edukacja ekologiczna, gospodarka finansowa państwa w zakresie ochrony środowiska, atomistyka i ochrona radiologiczna, współpraca z zagranicą w zakresie ekologii;
8) Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia - polityka socjalna państwa, system ubezpieczeń społecznych, bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona zd
rowia, prawna ochrona rodziny oraz problemy ekonomiczne, mieszkaniowe i wychowawczo - kulturowe rodziny;9) Komisji Regulaminowej i Etyki Senatorskiej - rozpatrywanie wniosku o wyrażenie zgody przez Senat na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej, aresztowanie lub zatrzymanie, warunki wykonywania mandatu senatorskiego, wygaśnięcie mandatu, rozpatrywanie zarzutów niewykonywania przez senatora obowiązków senatorskich i zachowania nieodpowiadającego godności senatora oraz innych spraw z zakresu ety
ki senatorskiej, analizowanie oświadczeń senatorów o stanie majątkowym i przedstawianie wyników analizy Prezydium Senatu, działalność biur senatorskich, wyrażanie opinii w sprawach określonych w Regulaminie Senatu dotyczących m.in. wykładni i stosowania Regulaminu, dokonywanie analiz skarg i wniosków kierowanych do Senatu i jego organów oraz rozpatrywanie spraw wynikających z funkcjonowania Kancelarii Senatu;10) Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi - produkcja rolnicza, przetwórstwo artykułów rolnych, rynek rolny, restrukturyzacja oraz modernizacja rolnictwa i jego otoczenia, wielofunkcyjny rozwój wsi, infrastruktura terenów wiejskich, problemy finansowe rolnictwa oraz przemysłu przetwórczego i przemysłu pracującego na rzecz rolnictwa, handel zagraniczny artykuł
ami rolnymi i żywnościowymi, kształtowanie własności rolniczej, problemy socjalne ludności rolniczej, organizacje i instytucje rolnicze, kreowanie rynku na nowe produkty i usługi rolnictwa;11) Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej - organizacja i funkcjonowanie struktur samorządu terytorialnego, finanse samorządu terytorialnego, gospodarka mieniem komunalnym, funkcjonowanie organów administracji państwowej;
12) Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury - sprawy Skarbu Państwa, zasady kształtowania stosunków własnościowych i przekształcenia własnościowe, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, łączność, budownictwo, transport i gospodarka morska;
13) Komisji Ustawodawczej - ogólna problematyka legislacyjna i jednolitości prawa, koordynacja
prac ustawodawczych Senatu, rozpatrywanie ustaw uchwalonych przez Sejm i inicjatyw ustawodawczych Senatu.".Art. 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Przedstawiony projekt zmiany Regulaminu Senatu obejmuje trzy zagadnienia:
- układ k
omisji senackich,- zasady wyboru wicemarszałków Senatu,
- liczba wiceprzewodniczących komisji senackich.
Zmiany w zakresie komisji senackich - polegające na likwidacji dwóch komisji, powołaniu jednej nowej oraz modyfikacji przedmiotowego zakresu działania komisji - mają na celu przede wszystkim dostosowanie układu komisji do przyporządkowania działów administracji rządowej do poszczególnych resorów w ramach Rady Ministrów. Istotne jest także odniesienie się do przyjętego w tej kadencji układu komisji sejm
owych - ułatwia i usprawnia to bieżące prace legislacyjne w Parlamencie.Przywrócenie obowiązujących w 1997 roku zasad wyboru wicemarszałków ma umożliwić każdemu senatorowi wypowiedzenie się w głosowaniu wobec kandydatów na stanowisko każdego z trzech wicemarszałków. Aktualny zapis przyznający każdemu senatorowi jeden głos w jednoczesnym głosowaniu na trzech wicemarszałków, uniemożliwia senatorom podjęcie rozstrzygnięcia osobno w stosunku do każdego z trzech stanowisk.
Utrzymywana jest zasada, że każda komisja senacka wybiera ze swego składu jednego zastępcę przewodniczącego. Jednak w sytuacjach uzasadnionych np. znacznym obciążeniem danej komisji pracą legislacyjną, należy umożliwić komisji powołanie większej liczby zastępców przewodniczącego. Projekt przew
iduje taką możliwość, ustalając, że zgodę na powołanie drugiego i ewentualnych kolejnych zastępców przewodniczącego w danej komisji wyrażać będzie Prezydium Senatu.