Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

16 czerwca 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrywała skierowany przez marszałka Senatu wniosek oskarżyciela prywatnego dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z 18 stycznia br. (uzupełniony 2 marca br.), reprezentowanego przez radcę prawnego Stanisława Grabowskiego, o wyrażenie przez Senat RP zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca za czyn określony w art. 212 § 2 Kodeksu karnego.

Marszałek Senatu skierował wniosek do komisji 27 stycznia br. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 16 lutego.

Po rozpatrzeniu wniosku Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła przedłożyć Senatowi propozycję odrzucenia tego wniosku. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Jerzy Adamski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono 5 ustaw ratyfikacyjnych:

Senatorowie wysłuchali informacji i opinii o rozpatrywanych ustawach, a także przedmiotowych umowach, które przedstawili wiceminister finansów Jarosław Neneman, wicedyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w tym resorcie Cezary Krysiak oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu indywidualnym nad każdą z rozpatrywanych ustaw senatorowie jednogłośnie opowiedzieli się za przyjęciem ich bez poprawek. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Zygmunta Cybulskiego.

W punkcie drugim porządku dziennego przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych senator Zbigniew Kulak zapoznał senatorów z treścią artykułu, który ukazał się we francuskim dzienniku "Le Figaro". Autor artykułu zarzucił Polakom antysemityzm. Senatorowie zgodzili się, że ocena Polski jako kraju przodującego w antysemityzmie jest fałszywa i krzywdząca. Wyrażono opinię, że Senat RP powinien bronić dobrego imienia Polski poprzez głośne sprzeciwianie się, także na arenie międzynarodowej, próbom fałszowania historii naszego kraju.

* * *

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o wyłączeniu bezprawności posiadania bez wymaganego pozwolenia lub rejestracji broni lub amunicji przez osoby walczące o suwerenność i niepodległość Polski.

Stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej ustawy sejmowej (wcześniej - 9 czerwca br. - przedstawione Komisji Ustawodawstwa i Praworządności) zaprezentował komisji wiceminister sprawiedliwości Marek M. Żuralski. Na posiedzeniu obecna była także dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w tym resorcie Beata Mik. Ponadto komisja zapoznała się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej, zbieżnych ze zmianami zawartymi w stanowisku Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Niski.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Senatorowie kontynuowali rozpatrywanie sprawozdania "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2004 roku". Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 1 czerwca br.

Po rozpatrzeniu sprawozdania połączone komisje przyjęły następujące stanowisko w tej sprawie:

"W dniach 1 i 16 czerwca br. Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyły, na wspólnych posiedzeniach, przedstawione przez prezesa Rady Ministrów sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2004 roku". Komisje, wysoko oceniając poziom merytoryczny przedłożonego dokumentu oraz podzielając zawarte w nim wnioski, widzą konieczność podejmowania dalszych działań na rzecz poprawy stanu tego bezpieczeństwa. W wyniku analizy przedmiotowego sprawozdania oraz oceny realizacji postulatów zawartych w uchwalonym w ubiegłym roku swoim stanowisku, komisje podkreślają aktualność tych postulatów, wskazując jednocześnie na konieczność ich uszczegółowienia w świetle obecnych zagrożeń. Mając to na uwadze, komisje postulują:

  1. przyspieszenie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o kierujących pojazdami w celu stworzenia podstaw prawnych realnego nadzoru państwa nad systemem szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców;
  2. prowadzenie przez właściwe organy i instytucje oraz media powszechnej edukacji dotyczącej problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zasad udzielania pierwszej pomocy - komisje zwracają przy tym uwagę na szczególną rolę jednostek publicznej radiofonii i telewizji w tym zakresie;
  3. zintensyfikowanie działań na rzecz zwiększenia jakości i częstotliwości kontroli stanu technicznego pojazdów;
  4. odpowiednie utrzymanie dróg, a także ich otoczenia, w szczególności przejazdów kolejowych i przydrożnych drzew, przez właściwych zarządców;
  5. podejmowanie działań prewencyjnych w zakresie zagrożeń związanych ze skutkami kierowania pojazdami po spożyciu alkoholu i innych środków ograniczających sprawność motoryczną kierowców;
  6. zwiększenie wymogów w stosunku do rowerzystów i pieszych w obszarze korzystania z dróg i przekraczania jezdni.

Komisje wyrażają przekonanie, że wdrożenie powyższych postulatów oraz odpowiednie współdziałanie właściwych organów i instytucji publicznych w tym zakresie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego".

21 czerwca 2005 r.

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi były kierunki reformy Wspólnej Polityki Rolnej w aspekcie doświadczeń pierwszego roku członkostwa Litwy i Polski w Unii Europejskiej.

W posiedzeniu wzięła udział delegacja Komisji do spraw Wsi Sejmu Republiki Litwy, która przebywała w Polsce z rewizytą na zaproszenie senackiej komisji rolnictwa. W skład delegacji wchodzili: przewodniczący komisji Jonas Jagminas oraz Jonas Juozapaitis i Saulius Lapenas.

Senatorowie zapoznali się z wnioskami z analizy pierwszego roku członkostwa Polski w Unii Europejskiej, które przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Kowalski. Jak stwierdził, akcesja do UE zapoczątkowała wiele korzystnych zmian w polskim rolnictwie i na obszarach wiejskich. Polskie rolnictwo zostało objęte instrumentami wspólnej polityki rolnej. Obecnie mniejszą rolę odgrywają instrumenty polityki krajowej realizowanej w stosunku do rolnictwa. Inny jest zakres i charakter interwencji na rynkach rolnych. Wprowadzone zostały nowe formy wsparcia rolnictwa w postaci dopłat bezpośrednich oraz modernizacji rolnictwa i obszarów wiejskich. Wejście polski na jednolity rynek spowodowało wzrost cen wielu produktów rolnych, zwłaszcza mięsa, cukru i mleka. Zwiększyły się obroty handlowe Polski artykułami rolno-spożywczymi z innymi krajami, w tym z krajami starej Piętnastki.

Akcesja przyniosła wyraźne korzyści finansowe dla rolnictwa i obszarów wiejskich poprzez dostęp do funduszy unijnych. Wdrożono programy wspierające przemiany w rolnictwie, rybołówstwie i na obszarach wiejskich. Należy również wskazać na dostosowanie zakładów przetwórczych do standardów unijnych i poprawę sytuacji ekonomicznej wielu branż spożywczych. Wypłata płatności bezpośrednich zapoczątkowała poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw rolnych. Można się spodziewać, że przemiany na wsi zostaną przyspieszone poprzez wsparcie funduszami strukturalnymi, z których dotacje cieszą się dużym zainteresowaniem beneficjentów, o czym świadczy liczba złożonych dotychczas wniosków. W opinii resortu rolnictwa, pozytywnym czynnikiem akcesji do UE jest dobre przygotowanie instytucjonalne do działania na jednolitym rynku oraz aktywność beneficjentów.

Następnie senatorowie zapoznali się z informacją na temat dopłat bezpośrednich oraz wykorzystania funduszy strukturalnych w Polsce. Informację przedstawiła Zofia Krzyżanowska, radca generalny w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z danymi z czerwca br. za rok 2004 w ramach realizacji dopłat wypłacono 7651,5 mln zł. Płatności otrzymało 1368 tys. rolników. Do 31 maja br. złożono 1481 tys. wniosków o dopłaty bezpośrednie, o 6% więcej niż w roku ubiegłym.

Ponadto Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się ze stanowiskiem Polski w sprawie perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013. Stanowisko przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi A. Kowalski.

Szacuje się, że dostępne środki dla polskiego rolnictwa zarówno z budżetu UE, jak i budżetu krajowego mogą wynosić około 52 953,6 mln euro. Kwota ta obejmuje wsparcie rozwoju obszarów wiejskich, płatności bezpośrednie, interwencję rynkową, pomoc krajową oraz inne fundusze wspólnotowe.

W obecnej Perspektywie Finansowej instrumenty rozwoju obszarów wiejskich są finansowane zarówno z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), jak i z Sekcji Orientacji tego Funduszu. W ramach Nowej Perspektywy Finansowej na lata 2007-2013 komisja zaproponowała utworzenie jednego funduszu - Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROV). Finanse tego funduszu składałyby się z wcześniejszych wydatków Sekcji Gwarancji zamrożonych na poziomie 2006 roku dla 25 krajów Unii Europejskiej oraz z części alokacji na cel "Konwergencja", powiększonych o udziały Sekcji Gwarancji w całkowitej kwocie przeznaczonej na fundusze strukturalne w alokacjach krajowych określonych przez kraje członkowskie w trakcie programowania działań Agendy 2000-2006.

Zgodnie z dokumentem "Stan negocjacji Nowej Perspektywy Finansowej 2007-2013", przyjętym na posiedzeniu Komitetu Integracji Europejskiej 1 czerwca 2005 br., Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, koordynujący przygotowania i negocjacje dotyczące Nowej Perspektywy Finansowej, informuje, że 19 maja br. Prezydencja Luksemburska przedstawiła drugą aktualizację Stanowiska Negocjacyjnego NPF, która miała stanowić podstawę konkluzji szczytu Rady Europejskiej w dniach 16-17 czerwca br. W propozycji tej, co jest negatywnym elementem dla Polski, dla segmentu rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich zapowiedziano głęboką, wcześniej sygnalizowaną przez prezydencję, redukcję środków na rozwój obszarów wiejskich. Pozytywnym elementem propozycji jest utrzymanie oddzielnego klucza alokacji dla środków pochodzących z obecnych Sekcji Orientacji i Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, które zasilą nowy Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Prezydencja luksemburska proponowała redukcję środków na rozwój obszarów wiejskich. Koperta finansowa, wynosząca według propozycji Komisji 89 mld euro, ma zostać zredukowana o kwotę 12-20 mld euro. Ostateczna skala redukcji ma być uzależniona od decyzji o umieszczeniu wydatków na dopłaty bezpośrednie w Bułgarii i Rumunii, zgodnie z poziomem uzgodnionym w Brukseli w październiku 2002 r. lub poniżej.

Polska, zgodnie z "Mandatem negocjacyjnym na posiedzenie Rady Europejskiej w dniach 16-17 czerwca 2005 roku w sprawie Nowej Perspektywy Finansowej oraz Traktatu Konstytucyjnego", przyjętym 10 czerwca br. przez Komitet Europejski Rady Ministrów prezentowała następujące stanowisko: po pierwsze, dział 21 dotyczący rolnictwa traktuje jako jedną całość i uważa, że cięcia zaproponowane w dziale 2 (Ochrona i zarządzanie zasobami naturalnymi: dopłaty bezpośrednie, rozwój obszarów wiejskich, rybołówstwo i ochronę środowiska) są zbyt głębokie.

Ponadto Polska stoi na stanowisku, że propozycja Komisji Europejskiej stanowi dobrą podstawę negocjacji. Rząd polski wyraża pogląd, że ograniczenie wielkości budżetu nie będzie służyło procesowi integracji europejskiej. W dyskusji o wielkości budżetu należy także brać pod uwagę stanowisko Parlamentu Europejskiego. Obniżenie obecnie proponowanej wielkości budżetu o 1,06% DNB UE w zobowiązaniach byłoby trudne do zaakceptowania z politycznego punktu widzenia. Z punktu widzenia Polski, priorytetowy charakter ma właściwe finansowanie polityki spójności oraz rozwoju obszarów wiejskich

* * *

Tematem posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury były problemy restrukturyzacji PKN ORLEN SA.

Założenia wprowadzanej obecnie restrukturyzacji przedstawili wiceprezesi PKN ORLEN SA Andrzej Macenowicz i Wojciech Heydel. Ponadto senatorowie wysłuchali opinii wiceministra skarbu państwa Krzysztofa Żyndula oraz wiceministra gospodarki i pracy Piotra Rutkowskiego.

W posiedzeniu uczestniczyli także przedstawiciele Krajowego Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego Związków Zawodowych działających w Regionalnych Jednostkach Organizacyjnych PKN ORLEN S.A.: Walenty Cywiński, Zdzisław Kędzierski i Wiesława Taranowska.

22 czerwca 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przeprowadziła dyskusję na temat realizacji uchwały Senatu z 3 czerwca 2004 r. w sprawie polityki karnej w Polsce.

W posiedzeniu wzięli udział prezes Izby Karnej Sądu Najwyższego Lech Paprzycki, dyrektor generalny Służby Więziennej Jan Pyrcak, zastępca dyrektora Zakładu Karnego w Siedlcach, prezes Stowarzyszenia Pomocy Społecznej, Rehabilitacji i Resocjalizacji im. H. Ch. Kofoeda w Siedlcach Paweł Nasiłowski, prezes i wiceprezes Stowarzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych Andrzej Martuszewicz i Anna Korpanty oraz wicedyrektor Departamentu Nadzoru nad Wykonaniem Orzeczeń w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Motuk.

Otwierając posiedzenie, przewodnicząca komisji senator Teresa Liszcz przypomniała, że pokłosiem komisyjnego zainteresowania sytuacją więziennictwa, wizytowania zakładów karnych, a także zorganizowania wspólnie z rzecznikiem praw obywatelskich, ministrem sprawiedliwości, Stowarzyszeniem Pomocy Społecznej, Rehabilitacji i Resocjalizacji im. H. Ch. Kofoeda oraz Służbą Więzienną konferencji były przyjęte tam rekomendacje, a następnie - na wniosek komisji - Senat przyjął uchwałę w sprawie polityki karnej.

Przewodnicząca podziękowała resortowi sprawiedliwości za nadesłane materiały dotyczące realizacji uchwały Senatu i poprosiła przedstawiciela resortu o omówienie najistotniejszych działań.

Dyrektor M. Motuk podkreślił zaangażowanie resortu, ponieważ już w lipcu 2004 r. został opracowany plan realizacji uchwały Senatu. Wśród podjętych działań dyrektor wymienił m.in.:

Ponadto zaobserwowano wzrost wykonywania kary (od 21 tys. w 2000 r. do 88 tys. w 2004 r.), stwierdzono zniżkowe tendencje orzekania kar pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem, a także analizowano orzekanie kar krótkoterminowych (w 2004 r. 95% orzeczonych kar było do 2 lat pozbawienia wolności).

Prezes Sądu Najwyższego L. Paprzycki stwierdził, że popiera zawieszanie odbywania kary pozbawienia wolności, gdy jest to uzasadnione, ale krytycznie odniósł się do zamiany grzywny na karę pozbawienia wolności. Prezes wyraził poparcie dla starań Senatu o ograniczenie stosowania kar bezwzględnego pozbawiania wolności.

Generał J. Pyrcak, dyrektor generalny Służby Więziennej, poinformował o dalszym wzroście liczby osadzonych, obecnie - rok po uchwale Senatu - jest o 3 tys. więcej osadzonych, a 37 tys. kar pozbawienia wolności orzeczonych w stosunku do około 33 tys., skazanych, nie jest wykonywana. Po kontrolach międzynarodowych organizacji dyrektor otrzymuje zalecenia zwiększenia normy powierzchni do 4 m2 na jednego osadzonego. Według przepisów kkw, obowiązuje norma powierzchni 3 m2, a realnie na jednego osadzonego przypada 2,6 m2. W takich warunkach nie można przeprowadzać resocjalizacji.

Prezes A. Martuszewicz omówił działania podejmowane przez Stowarzyszenie Zawodowych Kuratorów Sądowych. Zwrócił uwagę, że bez znacznych nakładów na służbę kuratorską (po 500 etatów przez 5-7 lat, zwiększenie środków na wykonywanie kar ograniczenia wolności) nic się nie zmieni.

Prezes P. Nasiłowski stwierdził, że największą populację osadzonych stanowią rowerzyści, furmani i alimenciarze, a ponadto skazani za wykroczenia popełniane w drobnym handlu i okradający piwnice. Ponadto krytycznie odniósł się do możliwości manipulacji skazanych, którzy łatwo mogą nie wykonać orzeczonej kary ograniczenia wolności. Niewykonywanie kar wolnościowych powoduje dalszą demoralizację skazanych. Prezes P. Nasiłowski wskazał działania, które mogą poprawić zaistniałą sytuację, a wśród nich stworzenie warunków dla pozyskania miejsc pracy (1 mln zł na ubezpieczenia oraz 800 tys. zł na badania).

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę m.in. na potrzebę większego zaangażowania samorządów lokalnych, demoralizujący wpływ niewykonywania kar izolacyjnych, wychowawczy i prewencyjny walor wykonywania kar ograniczenia wolności w środowisku skazanego, a także na potrzebę włączenia asesorów do szkoleń i konferencji organizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Wskazywano również na oczekiwania społeczne represyjnego wymiaru kar i rolę środków masowego przekazu. W opinii senatorów, wykonywanie kar do 1 roku pozbawienia wolności (90% orzeczonych wyroków) więcej kosztuje społeczeństwo niż jest pozytywnych efektów z tych orzeczeń.

Podsumowując przeprowadzoną dyskusję, stwierdzono, że wnioski i protokół z odbytego posiedzenia powinny stać się przesłaniem dla senatorów następnej kadencji, aby kontynuowali prace nad procesem zmian w polityce karnej.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Przewodnicząca komisji senator T. Liszcz zwróciła się do przedstawiciela rządu wiceministra sprawiedliwości Andrzeja Grzelaka o przedstawienie uzasadnienia potrzeby nowelizacji ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej. W krótkiej prezentacji wiceminister wskazał na niezgodność z przepisami prawa unijnego art. 12, uchylanego w obecnej regulacji. Ponadto zapoznano się z opinia Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji rozpatrywana ustawa sejmowa nie wzbudziła żadnych wątpliwości i nikt nie zgłosił propozycji wprowadzenia zmian. W związku z tym pod głosowanie poddano wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Komisja opowiedziała się za wnioskiem jednogłośnie. Ustalono, że sprawozdanie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w tej sprawie przedstawi Izbie senator Aleksandra Koszada.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego i ustawy - Kodeks karny wykonawczy.

Przewodnicząca komisji senator T. Liszcz zaproponowała, aby odstąpić od ogólnej dyskusji i przejść do rozpatrywania poszczególnych przepisów, uwzględniając jednocześnie uwagi zawarte w dostarczonych senatorom opiniach prof. dr hab. Marka Mozgawy z Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Magdaleny Podgajnej z Wydziału Nauk Społecznych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego, a także w uwagach przedstawionych przez senackie biuro legislacyjne.

W dyskusji wzięli udział wiceminister sprawiedliwości A. Grzelak, dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie Beata Mik, dyrektor Biura Prawnego w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej Waldemar Śledzik, prezes Stowarzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych Andrzej Martuszewicz, a także senatorowie T. Liszcz, Zbigniew Romaszewski, Robert Smoktunowicz, Aleksandra Koszada, Andrzej Jaeschke i Anna Kurska.

W toku dyskusji oraz w przedłożonych opiniach nikt nie kwestionował zrealizowanej w rozpatrywanej nowelizacji potrzeby wzmocnienia ochrony dzieci przed przestępcami ze stwierdzonymi zaburzeniami preferencji seksualnych, ale uchwalone w Sejmie regulacje w wielu wypadkach budziły wątpliwości. Do najszerzej dyskutowanych kwestii zaliczyć można: zakres pojęciowy terminu "zaburzenia preferencji seksualnych", orzekanie w niektórych wypadkach środka karnego "na zawsze" (zakazu zajmowania stanowisk, wykonywania określonych zawodów lub działalności, nakazu powstrzymania się od przebywania w określonych środowiskach lub miejscach, zakazu kontaktowania się z określonymi osobami, itp.), niedookreśloność przepisów, zbyt wąsko, a w innych wypadkach zbyt szeroko określonych podstaw orzekania środków karnych.

W dyskusji wnioski o wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej zgłosili senatorowie T. Liszcz, A. Jaescke, Z. Romaszewski i R. Smoktunowicz. W głosowaniu akceptację Komisji Ustawodawstwa i Praworządności uzyskało 13 spośród postulowanych zmian. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator A. Jaeschke. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator T. Liszcz.

W rekomendowanych Senatowi poprawkach komisja zaproponowała m.in. obniżenie kar za gwałt, za wykonywanie czynności seksualnej w obecności małoletniego oraz za świadome narażenie innej osoby na zarażenie HIV lub chorobą weneryczną czy zakaźną.

Zgodnie z sejmową nowelizacją, doprowadzenie innej osoby do obcowania płciowego przemocą, groźbą bezprawną, lub podstępem było zagrożone karą od 2 do 12 lat pozbawienia wolności. W dotychczas obowiązującym kodeksie karnym jest to kara od roku do 10 lat więzienia; senatorowie byli za utrzymaniem tego jej wymiaru.

Opowiedzieli się także za obniżeniem kar dla osób, które "w celu własnego zaspokojenia seksualnego wykonują czynność seksualną w obecności małoletniego poniżej lat 15". Senatorowie zaproponowali, by groziła za to kara od 6 miesięcy do 8 lat więzienia. Zgodnie z sejmową nowelizacją, przestępstwo to miało być zagrożone karą od 2 do 12 lat więzienia.

Komisja będzie też rekomendować Senatowi zmniejszenie kar za narażenie na zarażenie HIV. Sejm proponował, by było to 6 miesięcy do 8 lat; komisja postulowała pozostawienie obecnych zapisów. Zgodnie z nimi świadome narażenie innej osoby na zarażenie HIV jest zagrożone karą do 3 lat pozbawienia wolności.

Senatorowie z Komisji Prawa i Praworządności zaproponowali też, by podejrzani o pedofilię byli badani przez biegłego psychiatrę oraz psychologa lub seksuologa. Przyjęta przez Sejm nowelizacja wprowadzała obowiązek poddawania leczeniu pedofilów; jednak Komisja Prawa i Praworządności będzie rekomendować Senatowi wprowadzenie tego zapisu dopiero od roku 2006.

23 czerwca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu kontynuowano rozpatrywanie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 8 czerwca br.

Senatorowie poddali pod głosowanie ponad 300 poprawek. W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 262 zmian do ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Ustalono, ze poprawki zawarte w przyjętym sprawozdaniu zarekomenduje Izbie senator Marian Żenkiewicz. Do stanowiska komisji zgłoszono 7 wniosków mniejszości, których sprawozdawcą będzie senator Zbigniew Kruszewski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Stanisław Huskowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Chronowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo polityki Społecznej.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator S. Huskowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Zdrowia.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Mieczysław Mietła.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Zdrowia.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator S. Huskowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.

Komisja Spraw Unii Europejskiej po zapoznaniu się z negatywnym stanowiskiem rządu w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady wprowadzenia do obrotu, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/18/WE, produktu z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy (Zea mays L. linia hodowlana MON 863) w celu uzyskania odporności na kukurydzianą stonkę korzeniową postanowiła przyjąć opinię, w której nie wyrażono poparcia dla projektu dotyczącego decyzji Rady UE.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy: 9042/05, 9267/05, 8916/05, 9415/05, 9577/05, 9264/05, 7471/05,

- przekazane w trybie art. 6 ust. 4 ustawy: 9138/05, 9359/05, 9508/05, 9198/05,

- przekazane w trybie art. 8 ustawy: 7396/02, 12250/01, COM (2002) 112, 7655/02.

28 czerwca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw.

Uchwaloną przez Sejm ustawę rekomendował senatorom zastępca głównego inspektora sanitarnego Seweryn Jurgielaniec. Na temat ustawy wypowiadał się także wicedyrektor Instytutu Żywności i Żywienia Lucjan Szponer. Ponadto wysłuchano uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja zmierzała do dostosowania polskiego porządku prawnego do prawa wspólnotowego, a ponadto miała na celu wprowadzenie do ustawy zmian wynikających z praktyki obowiązywania jej przepisów.

W noweli zaproponowano m.in. regulacje dotyczące żywności genetycznie zmodyfikowanej, uprawnienie Głównego Inspektora Sanitarnego do wydawania decyzji administracyjnych w przedmiocie uznawania wody za naturalną wodę mineralną, wprowadzenie instytucji tzw. klauzuli bezpieczeństwa, czyli możliwości czasowego zawieszenia albo ograniczenia stosowania lub wprowadzania do obrotu w Polsce substancji dozwolonych, na podstawie rozporządzenia ministra właściwego do spraw zdrowia. Ponadto doprecyzowano zasady postępowania z notyfikowaną żywnością wprowadzaną po raz pierwszy do obrotu i dokonano reorganizacji bazy laboratoryjnej badania żywności w Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz stworzono zintegrowany system badań laboratoryjnych.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej 5 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Alicja Stradomska.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o produktach biobójczych.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy rekomendował zastępca głównego inspektora sanitarnego S. Jurgielaniec. Ponadto komisja wysłuchała informacji przedstawicieli Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych - prezesa Andrzeja Koronkiewicza i kierownika Działu Produktów Biobójczych Barbary Jaworskiej-Łuczak.

Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, w której wskazano na szereg uchybień i zaproponowano wprowadzenie ponad 40 zmian do noweli sejmowej.

Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji było wdrożenie do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych oraz dokonanie innych zmian w przepisach ustawy o produktach biobójczych, wynikających z dotychczasowej praktyki ich stosowania. W związku z tym wprowadzono merytoryczne zmiany dotyczące definiowania określeń, obrotu produktami biobójczymi i ich stosowania, wprowadzania do obrotu produktów biobójczych, wprowadzania do obrotu substancji czynnych oraz zasad wzajemnego uznawania pozwoleń i wpisów do rejestru między Rzecząpospolitą Polską a innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej, a także dodano przepisy dotyczące kontroli zatruć.

W dyskusji senatorowie wyrażali opinię, że ustawa została źle napisana i przyjęta z licznymi błędami i wadami legislacyjnymi. Zastanawiano się nad wnioskiem o odrzucenie jej w całości.

Ostatecznie Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 42 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrywali także ustawę o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu obszerną nowelizacje sejmową rekomendował komisji wiceminister gospodarki i pracy Jacek Męcina. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

Ustawa sejmowa, uchwalona na podstawie projektu rządowego, wprowadza szereg zmian o różnorodnym charakterze i znaczeniu. Do zmian najistotniejszych, o charakterze systemowym, należy zaliczyć nową regulację dotyczącą zatrudniania w gospodarstwach domowych, wchodzącą w życie 1 stycznia 2006 r. Zgodnie z dodawanymi przepisami o wspieraniu pracy zarobkowej w gospodarstwie domowym osoba prowadząca takie gospodarstwo będzie mogła skorzystać z ulgi podatkowej w postaci odliczenia od podatku poniesionych z własnych środków wydatków na składki na ubezpieczenia społeczne osoby wykonującej pracę zarobkową w jej gospodarstwie domowym. Ustawa przewiduje jednak szereg warunków skorzystania z tej ulgi. Osobą zatrudnioną może być wyłącznie osoba bezrobotna skierowana, za swą zgodą, przez powiatowy urząd pracy, nie będąca krewnym ani powinowatym do drugiego stopnia osoby prowadzącej gospodarstwo domowe, a umowa aktywizacyjna (o charakterze umowy zlecenia) musi być wykonywana nieprzerwanie przez co najmniej rok. Osoba prowadząca gospodarstwo domowe staje się płatnikiem podatku dochodowego osoby zatrudnionej i jest obowiązana do comiesięcznego obliczania i odprowadzania zaliczek na ten podatek.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 13 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator K. Sienkiewicz.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami na temat rozwiązań przyjętych w nowelizacji, powstałej na podstawie projektu poselskiego. Wysłuchano wiceminister polityki społecznej Agnieszki Chłoń-Domińczak, a także uwag senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja dotyczyła wskaźnika waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawą z 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w zakresie waloryzacji świadczeń wprowadzono uregulowanie, na podstawie którego wskaźnik waloryzacji negocjuje się w Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych. Ta oraz inne zmiany miały obowiązywać od 1 września 2004 r. Kolejna nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, przyjęta przez Sejm 16 lipca 2004 r., uchyliła ten przepis. Wprowadzono zaś uregulowanie przewidujące możliwość ustalenia w ustawie budżetowej dodatkowego wskaźnika waloryzacji na rok kalendarzowy, w którym przewidywana jest waloryzacja. Rozpatrywana przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia nowelizacja przewiduje negocjowanie wskaźnika waloryzacji w Komisji Trójstronnej. W opinii autorów przyjętych w ustawie rozwiązań, dzięki zmianom wzrosną emerytury i renty.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia noweli sejmowej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Franciszka Bobrowskiego.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

Na temat ustawy wypowiadała się wiceminister polityki społecznej A. Chłoń-Domińczak. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Sejm uchwalił rozpatrywana nowelizację z przedłożenia poselskiego. Jej celem było wydłużenie o jeden rok okresu wspierania gmin, które wystąpiły, zgodnie z ustawą, z wnioskami o dofinansowanie budowanych przez nie lokali socjalnych dla osób najuboższych.

Ze złożonych i w wyniku postępowania kwalifikacyjnego zaakceptowanych 362 wniosków, w ramach kwoty 50 mln złotych przeznaczonych na realizację programu, rekomendowano 142 wnioski. Pozostałe wnioski, pomimo spełniania wymogów ustawowych, nie uzyskały pozytywnej rekomendacji ze względu na ograniczoną ustawą kwotę możliwego dofinansowania z Funduszu Dopłat.

Obecnie uchwalona ustawa nie tylko wydłuża czas realizacji przedsięwzięć wskazanych w ustawie, ale również znosi ograniczenie kwotowe możliwej maksymalnej pomocy udzielanej z funduszu.

W głosowaniu nowelizacja ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych uzyskała akceptację senatorów. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Janusz Bielawski.

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy rekomendowała wiceminister gospodarki i pracy Irena Herbst. Ponadto zapoznano się z opiniami przedstawicieli Ministerstwa Finansów: wiceministra Piotra Sawickiego i radcy ministra Janusza Woźniaka, a także przewodniczącego Krajowej Izby Gospodarczej Jerzego Markuszewskiego, wiceprezesa Urzędu zamówień publicznych Piotra Zatyki, Andrzeja Porawskiego ze Związku Miast Polskich oraz posła sprawozdawcy Adama Szejnfelda. Senatorowie wysłuchali także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Wiceminister gospodarki I. Herbst, która w imieniu rządu przygotowywała projekt ustawy, stwierdziła, że mimo zmian wprowadzonych przez Sejm do projektu przygotowanego przez rząd ustawa jest dobrym aktem prawnym, potrzebnym i oczekiwanym przez wiele środowisk, szczególnie przez samorządy. Podobną opinię przedstawili inni goście i senatorowie zabierający głos w dyskusji. Wskazywano także, że ustawa usprawni funkcjonowanie polskiej gospodarki.

Komisja zapoznała się także z propozycjami poprawek sygnalizowanymi przez resort finansów, dotyczącymi ustaw o podatku od osób fizycznych i o podatku od osób prawnych, a także z poprawką Ministerstwa Gospodarki i Pracy do Prawa zamówień publicznych.

Partnerstwo publiczno-prywatne ma miejsce wtedy, gdy zostaje zawarta umowa między partnerem publicznym a prywatnym w celu wspólnego zrealizowania inwestycji o charakterze publicznym. Zazwyczaj partner prywatny zarządza potem inwestycją, a przede wszystkim dostarcza część bądź całość potrzebnego kapitału na jej realizację.

Partner publiczny musi jednak przedstawić szczegółowy sposób nadzoru nad realizacją zadania, a później również nad zarządzaniem i eksploatacją. Co jednak bardzo istotne, nic nie zwalnia partnera publicznego z realizacji zadania.

Rozpatrywana ustawa zrównuje partnerstwo publiczno-prywatne z innymi przedsięwzięciami, likwidując np. podwójne opodatkowanie oraz uelastyczniając regulacje dotyczące zamówień publicznych, chociażby w sprawie obowiązujących terminów. Ustawa o zamówieniach narzuca stronom 3-letnie limity współpracy; partnerstwo publiczno- prywatne może mieć charakter wieloletni z jednoczesną gwarancją obowiązywania umowy niezależnie np. od kadencji samorządu.

Według resortu gospodarki, partnerstwo publiczno-prywatne opłaca się obu partnerom - strona prywatna bez nadmiernego ryzyka może przez wiele lat czerpać korzyści ze wspólnego przedsięwzięcia, a strona publiczna, pozyskując partnera z kapitałem, uzyskuje źródło finansowania części swoich zadań.

Jednocześnie ustawa ma dać stronom gwarancję, że decydując się na inwestycję, nie ponoszą nadmiernego ryzyka, a wszystkie procedury są jasno zdefiniowane. Nowa instytucja pozwoli sektorowi publicznemu uzyskać łatwiejszy dostęp do kapitału.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem 7 poprawek do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Na sprawozdawcę wybrano senatora Zbyszko Piwońskiego.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Rozpatrywaną nowelizację omówił wiceminister sprawiedliwości Jerzy Żuralski. W swoim wystąpieniu wiceminister poinformował, że Rada Ministrów odstąpiła od zgłoszenia swojego projektu ustawy dotyczącego tej samej materii i poparła prezydencki projekt ustawy. Ponadto omówił treść ustawy i tok prac legislacyjnych w Sejmie. W dyskusji głos zabierała także dyrektor Biura Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Mik. Senatorowie zapoznali się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja została przygotowana przez sejmową Komisję Nadzwyczajną do spraw Zmian w Kodyfikacjach, która rozpatrzyła 3 poselskie projekty oraz projekt przedstawiony przez prezydenta. Nowelizacja dotyczy egzekucji z rachunków bankowych. Celem zmiany było przeciwdziałanie praktykom nieuczciwych dłużników, omijających egzekucję sądową poprzez usuwanie spod egzekucji środków pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowym.

W dyskusji senator Teresa Liszcz interesowała się, czy w Sejmie rozważano ochronę płac wynikających z innych stosunków niż stosunek pracy (np. wynikających z umów cywilno-prawnych).

Senator Robert Smoktunowicz zakwestionował brak ograniczenia czasowego możliwości dokonywania wypłat dla osób objętych uprawnieniami wynikającymi z ustawy.

W związku z tym, że żaden z senatorów nie zgłosił wniosku o wprowadzenie zmian, prowadząca obrady senator T. Liszcz poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego bez poprawek. Za wnioskiem opowiedziało się 3 senatorów, a 1 osoba była przeciw. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży Izbie senator Aleksandra Koszada.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Przystępując do rozpatrywania tego punktu, przewodnicząca komisji senator T. Liszcz przypomniała dzieje ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, do której Senat, ze względu na ograniczenie jego konstytucyjnych uprawnień, wniósł poprawki. Sejm odrzucił te poprawki i przyjął ustawę w wersji ograniczającej uprawnienia Senatu w sprawowaniu władzy ustawodawczej. Senat uchwalił projekt ustawy, w którym wprowadzał przepis uprawniający Senat do opiniowania aktów prawnych Unii Europejskiej. Ponadto Trybunał Konstytucyjny, na wniosek grupy senatorów, uznał za niekonstytucyjny przepis art. 9, który od początku kwestionował Senat. W Sejmie spotkały się trzy projekty: senacki, poselski i rządowy. Obecnie rozpatrywana ustawa została uchwalona z przedłożenia senackiego i poselskiego.

Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zapoznała się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem jednej poprawki do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Ewę Serocką.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

Na temat ustawy uchwalonej z przedłożenia poselskiego wypowiadał się w imieniu rządu wiceminister finansów Jarosław Neneman, któremu towarzyszył wicedyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego w tym resorcie Mieczysław Grzebuski. Ponadto komisja wysłuchała opinii przedstawionych przez Andrzeja Szcześniaka z Polskiej Organizacji Paliw Płynnych oraz Jacka Wróblewskiego z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Rozpatrywana ustawa była bezpośrednią reakcją na zapowiadane przez ministra finansów podwyżki podatku akcyzowego od olejów opałowych. Zgodnie z nowym brzmieniem ust. 1 w art. 65 ustawy stawka akcyzy w wypadku olejów opałowych może wynosić 233 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu czyli dokładnie tyle, ile wynika z aktualnego brzmienia rozporządzenia z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Minister finansów 30 maja br. wydał rozporządzenie podwyższające stawki akcyzy na oleje opałowe do 1028 zł od 1000 litrów oraz w wypadku olejów ciężkich do 695 zł od 1000 kilogramów. W związku z powszechna krytyką tego rozwiązania 9 czerwca br. minister finansów wydał rozporządzenie powracające w zakresie olejów opałowych do starych stawek akcyzy. Nowe rozporządzenie weszło w życie 17 czerwca br., a więc tak, aby wyższe stawki w ogóle nie obowiązywały.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować wprowadzenie 4 poprawek do sejmowej nowelizacji, zbieżnych z sugestiami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ustalono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Jerzy Markowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Po wysłuchaniu przedstawiciela rządu wiceministra Jacka Męciny i zapoznaniu się z opinią senackiego biura legislacyjnego komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 13 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych ze zmianami zawartymi w stanowisku Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Genowefę Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Rekomendując senatorom rozpatrywaną ustawę w imieniu rządu, wiceminister gospodarki i pracy Irena Herbst przypomniała, że prace sejmowe nad nią trwały 8 miesięcy i choć - jak podkreśliła - ustawa została uchwalona z wieloma zmianami w stosunku do przedłożenia rządowego, jest dobrym aktem prawnym, na który czeka wiele środowisk, szczególnie samorządy.

Senatorowie wysłuchali także informacji posła sprawozdawcy Adama Szejnfelda, a także zapoznali się z opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Ustalono, że zawarte w sprawozdaniu zmiany zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.

 

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu zapoznano się ze Sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa w części 24 oraz w dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego za 2004 rok, sporządzonym przez Ministerstwo Kultury.

Gośćmi komisji byli przedstawiciele Ministerstwa Kultury: wiceminister Agnieszka Odorowicz, dyrektor Departamentu Ekonomicznego Wojciech Kwiatkowski, główna księgowa Anna Bartkiewicz oraz informatyk Jacek Kajak.

Szczegółowego omówienia sprawozdania dokonała wiceminister kultury A. Odorowicz. Zakres działu administracji rządowej, którym kieruje minister kultury, obejmuje m.in. sprawy związane z określeniem kierunków szeroko rozumianej polityki kulturalnej i sposobów ich realizacji, promocją oraz popieraniem twórczości, działalności artystycznej i literackiej, upowszechnianiem kultury w kraju i za granicą, ochroną dóbr kultury, kinematografią, szkolnictwem artystycznym na różnych szczeblach edukacji jak również innymi - podejmowanymi w ramach mecenatu państwa - działaniami, mającymi wpływ na kształt kultury w kraju.

W 2004 roku minister kultury finansował lub współfinansował działalność 260 placówek oświatowych, burs i internatów, 34 archiwów państwowych, 34 państwowych instytucji kultury, 18 wyższych uczelni artystycznych, 5 instytucji filmowych, Radę Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, a także zadania związane z szeroko rozumianą działalnością kulturalną mieszczące się pod wspólnym tytułem "mecenat nad kulturą i sztuką". W roku 2004, na mocy zarządzenia ministra kultury z 13 września 2004 r., rozpoczęła działalność nowa instytucja kultury - Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, wyodrębnione z Muzeum Narodowego w Krakowie.

Podstawę gospodarki finansowej w 2004 roku stanowiła ustawa budżetowa z 23 stycznia 2004 r., która w swoim zapisie określa dochody i wydatki budżetowe dla części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.

Jeżeli chodzi o wykonanie dochodów, plan zakładał je na poziomie 50 mln 300 tysięcy, a został wykonany przekroczony o 1 mln 100 tysięcy. Wiceminister A. Odorowicz podkreśliła, że za kadencji obecnego parlamentu budżet ministerstwa w dziale 921 zwiększył się o 80%, czyli o 400 mln zł. Sekretarz stanu przekazała słowa podziękowania Senatowi za ten fakt, dodając, że jest to moment historyczny, taka sytuacja bowiem nie miała miejsca przez ostatnie dziesięć lat.

Wydatki na oświatę i wychowanie wzrosły w stosunku do planu o 20 mln złotych, w szkolnictwie wyższym o 20 mln złotych, w edukacyjnej opiece wychowawczej o 1 mln zł, a w kulturze i ochronie dziedzictwa narodowego na 594 mln zł zaplanowanych wydatkowano sumę 752 mln zł. Są to środki powstałe na skutek różnego rodzaju zwiększeń, w głównej mierze z rezerw.

W dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zrealizowano dochody na ogólną kwotę 49 895 tys. zł, co stanowi 101,2% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2004 i 727,1% wykonania 2003 roku. Zaplanowanie oraz wykonanie takiego wzrostu dochodów w porównaniu z wykonaniem z 2003 r. było spowodowane przede wszystkim zmianą wysokości wpłat do budżetu państwa od planowanych przychodów środków specjalnych z 5% do 40% w 2004 r. Najważniejszym źródłem wpływów do budżetu były wpłaty ze środków specjalnych, w tym głównie wpłata ze środka specjalnego pochodzącego z dopłat do stawek w grach stanowiących monopol państwa, funkcjonującego przy centrali Ministerstwa Kultury.

W dalszej części swojego wystąpienia wiceminister A. Odorowicz omówiła m.in. sytuację szkół artystycznych, których jest w sumie 282, z czego 60 jest samorządowych. Powstał plan, by szkoły artystyczne wróciły do ministra kultury, ponieważ samorządy, które przejęły szkoły artystyczne, zaczęły je finansować na poziomie innych szkół edukacyjnych. W szkołach artystycznych od marca do czerwca kończył się budżet i zwracano się o wyrównywanie tych środków do jednostek samorządu. W rezultacie resort edukacji zaproponował nowe algorytmy naliczania subwencji oświatowej, korzystniejsze dla szkół artystycznych.

Wiceminister kultury podziękowała senatorom z Komisji Kultury i Środków Przekazu za przyjęcie poprawki w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, umożliwiającej samorządom dotowanie szkół artystycznych Ministerstwa Kultury, zwłaszcza jeżeli chodzi o wydatki inwestycyjne, co jest ogromnie ważne. Skutkiem są pierwsze decyzje.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. kwestią zwiększenia środków przeznaczanych na rozwój kultury w budżetach wojewodów. Kolejne pytanie dotyczyło działań Ministerstwa Kultury wykorzystujących środki pochodzące z dopłat do stawek w grach stanowiących monopol państwa na rzecz kultury języka polskiego. Wiceminister A. Odorowicz stwierdziła, że - w szerszym ujęciu - w zasadzie propagowanie literatury polskiej jest propagowaniem języka polskiego, podobnie jak wspieranie imprez, które mają na celu propagowanie poezji, literatury współczesnej, ale także wydarzeń o charakterze upowszechnieniowym, np. pisowni języka polskiego - są to konkursy, dyktanda narodowe, konkursy recytatorskie i inne akcje. Wspieranie rozwoju i promocji języka ojczystego odbywa się za pośrednictwem konkretnego projektu. Są to znaczące środki w sferze upowszechniania.

W dyskusji pytano również o środki finansowe, które powstaną zgodnie z art.19 przyjętej niedawno ustawy o kinematografii. Środki te, jak poinformowała wiceminister kultury będą dostępne od 1 stycznia 2006 roku, a w zasadzie od 10 lutego 2006 w trybie rozliczeń podatkowych.

Członkowie Komisji Kultury i Środków Przekazu interesowali się również możliwościami zwiększenia w roku 2006 środków finansowych na wyższe szkolnictwo artystyczne, tak by mogło ono prawidłowo funkcjonować. Odrębną kwestią jest również zagwarantowanie większej sumy na upowszechnianie kultury prowadzone przez szereg organizacji kulturalnych, fundacji i innych instytucji kultury. Wiceminister A. Odorowicz podkreśliła, że Ministerstwo Kultury zaplanuje i dołoży starań, by zwiększyć fundusze w obu tych działach. Ogromną szansę resort widzi w nowelizacji ustawy o finansach publicznych, gdzie jest mowa o możliwości przemieszczania, za zgodą ministra finansów, pieniędzy między działami, a między paragrafami w danej części sam dysponent będzie mógł te pieniądze zmieniać.

Jest to bardzo ważne, ponieważ dawny środek specjalny, czyli fundusz promocji kultury, w momencie kiedy zostanie uwolniony od obciążenia związanego z dofinansowaniem instytucji narodowych i samorządowych, będzie mógł w większej części służyć finansowaniu organizacji pozarządowych i inwestycji w szkołach artystycznych. Jednocześnie przyjęta ustawa o organizowaniu prowadzeniu działalności kulturalnej, zgodnie z którą Ministerstwo Kultury może przyznawać środki finansowe organizacjom pozarządowym, w tym na inwestycje, daje duże możliwości. Połączone źródła finansowania pozwolą na zdecydowanie lepsze gospodarowanie pieniędzmi. Planowanie zwiększeń budżetowych to odwieczny dialog z Ministerstwem Finansów. Wiceminister kultury wyraziła nadzieję, że w budżecie na rok 2006 zostanie utrzymana m.in. rezerwa na zakup nowości bibliotecznych.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury przyjęto następujące stanowisko:

"Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury po zapoznaniu się z wystąpieniem Krajowego Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego Związków Zawodowych działających w Regionalnych Jednostkach Organizacyjnych PKN ORLEN SA oraz po przeanalizowaniu pisemnej informacji zarządu spółki przeprowadziła dyskusję na ten temat podczas posiedzenia w dniu 21 czerwca 2005 r.

W jej wyniku ustalono, co następuje:

  1. PKN ORLEN SA należy do firm o strategicznym znaczeniu dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.
  2. Potrzeba restrukturyzacji spółki, w tym program zmian struktur regionalnych, jest zgodna ze strategią rozwoju firmy przyjętą przez Radę Nadzorczą PKN ORLEN SA.
  3. Stosowne zmiany w statucie powinny być naszym zdaniem skorelowane odpowiednio wcześniej z wprowadzanym programem restrukturyzacji.
  4. Odnotowujemy brak zadowalającego zainteresowania Rady Nadzorczej PKN ORLEN SA problemami pracowniczymi.
  5. Zdecydowanie przeciwstawiamy się stylowi przygotowań do wdrożenia restrukturyzacji, który doprowadził do ostrego konfliktu wewnątrz firmy.
  6. Zwracamy się do Zarządu PKN ORLEN SA o zweryfikowanie swojej postawy w stosunku do pracowników, co zostało częściowo zadeklarowane podczas obrad komisji".

Przyjęte stanowisko przesłano ministrowi skarbu państwa Jackowi Sosze oraz prezesowi zarządu PKN ORLEN SA Igorowi Chalupcowi.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie:

1. (nr wniosku 175/z) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: program wspierania Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce - 219 807 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 111 807 zł.

2. (nr wniosku 297) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: Międzynarodowy Zlot Młodzieżowych Animatorów Sportu w Sztutowie - 44 380 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 41 230 zł.

3. (nr wniosku 298) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: IV Warsztaty Plastyczne dla uzdolnionej artystycznie młodzieży polonijnej połączone z integracyjnym plenerem malarskim - 29 250 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.

4. (nr wniosku 195/z) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: Kalendarz historyczny Polonii (układamy razem) - 89 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

5. (nr wniosku 212) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: podtrzymanie i modernizacja "Kuriera Wileńskiego" - 80 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. (nr wniosku 214) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc medyczna Polakom na Wschodzie - 230 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. (nr wniosku 228) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: dofinansowanie letniego obozu integracyjnego dla harcerzy z Grodna - 25 175 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 25 175 zł.

8. (nr wniosku 259/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: VIII Międzynarodowy Festiwal Pieśni Sakralnej w Łapach (refundacja) - 4597 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 4597 zł.

9. (nr wniosku 261/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup strojów ludowych dla Zespołu Tańca Polskiego "Jaskółeczka" w Rezekne - 3448 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 3448 zł.

10. (nr wniosku 262/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie tłumaczenia i wydania podręczników do matematyki dla uczniów szkół polskich na Litwie -68 965 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 68 965 zł.

11. (nr wniosku 269/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie wydania encyklopedii "Światowe dziedzictwo naukowo-techniczne Polonii w USA, Argentynie, Kanadzie, Europie i Singapurze" - 22 988 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 22 988 zł.

12. (nr wniosku 276/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie wydania książki "Od deportacji do repatriacji. Polska oczami repatrianta" - 9195 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 9195 zł.

13. (nr wniosku 277/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: organizacja II części IV Sejmiku Federacji Organizacji Polskich na Ukrainie - 37 833 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 30 000 zł.

14. (nr wniosku 278/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie wypoczynku letniego dzieci z Makiejewki, na Ukrainie - 6869 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 6869 zł.

15. (nr wniosku 279/z) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie wyjazdu z koncertami Kabaretu Elita do Republiki Południowej Afryki na zaproszenie organizacji polonijnych z RPA - 35 270 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

16. (nr wniosku 292) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zakup anteny satelitarnej do odbioru TV Polonia dla świetlicy polskiego kościoła w Montevideo w Urugwaju - 8390 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

17. (nr wniosku 293) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie cyklu "Spotkania polsko-niemieckie" organizowanego w Recklinghausen, Berlinie, Hamburgu i Monachium w ramach Roku Polsko-Niemieckiego - 48 850 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 48 850 zł.

18. (nr wniosku 294) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie organizacji pobytu dzieci z Ukrainy na kolonii letnich w Celestynowie - 21 839 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 21 839 zł.

19. (nr wniosku 295) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie szkoły letniej języka i kultury polskiej w Ułan-Ude i Tomsku, na Syberii - 109 195 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 89 079 zł.

20. (nr wniosku 296) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: organizacja wypoczynku letniego dzieci polskich z krajów Europy Wschodniej - 77 241 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 54 068 zł.

21. (nr wniosku 287) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie koncertu "Polonia - Wileńszczyzna" organizowanego przez Związek Polaków na Litwie 29 lipca br. - 43 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

22. (nr wniosku 288) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie działalności szkoły polskiej w Algierze - 22 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 22 000 zł.

23. (nr wniosku 300) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie wydania książek "Historia obchodów rocznicy lotów nad Warszawą - Johannesburg 1945-2005" oraz "Wspomnienia wojenne z RPA" - 22 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

24. (nr wniosku 215) Regionalne Stowarzyszenie Wschód-Zachód w Płocku: zorganizowanie świetlicy internetowej dla dzieci pochodzenia polskiego w szkole podstawowej w Bijsku, na Syberii - 44 885 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

25. (nr wniosku 258/z) Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej, Okręg Nowogródzki
w Warszawie: pobyt zdrowotno-wypoczynkowy żołnierzy Armii Krajowej z Białorusi w Ryni koło Warszawy - 9000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 9000 zł.

26. (nr wniosku 283) Związek Sybiraków w Warszawie: V Marsz Żywej Pamięci Polskiego Sybiru - 21 125 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 16 125 zł.

27. (nr wniosku 284/z) Towarzystwo Edukacyjne "Wiedza Powszechna" w Gdańsku:
"Nad Bałtykiem" - pobyt edukacyjny dzieci i młodzieży ze szkoły przy Towarzystwie Kultury Polskiej im. Tadeusza Kościuszki w Łucku, na Ukrainie - 122 040 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 42 000 zł.

28. (nr wniosku 285) Stowarzyszenie Pomocy "Rubież" w Białymstoku: Boże Narodzenie dzieciom z Białorusi 2005 - Słonim - 30 200 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

29. (nr wniosku 286) Stowarzyszenie Pomocy "Rubież" w Białymstoku: Boże Narodzenie 2005 w Berezie i Łohiczynie, na Białorusi - 13 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

30. (nr wniosku 291) Caritas Diecezji Płockiej w Płocku: kolonie letnie z programem edukacyjnym dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie - 201 600 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

31. (nr wniosku 154) Związek Harcerstwa Polskiego Komenda Hufca im. II Armii Wojska Polskiego w Żarach: VII Festiwal Polszczyzny i Pieśni Kresowej - Wielkie Bałakanie
w Żarach (refundacja): 10 500 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 6100 zł.

32. (nr wniosku 251) Stowarzyszenie Twórców Filmów Patriotyczno-Historycznych w Warszawie: zrealizowanie wystawy fotograficznej "W rogatywce i tygrysiej skórze - gruzińscy oficerowie kontraktowi w Wojsku Polskim w latach 1921-1945" - 40 160 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

33. (nr wniosku 252) Stowarzyszenie Twórców Filmów Patriotyczno-Historycznych
w Warszawie: zrealizowanie filmu "W rogatywce i tygrysiej skórze - gruzińscy oficerowie kontraktowi w Wojsku Polskim w latach 1921-1945" - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

34. (nr wniosku 153/z) Polski Komitet Olimpijski w Warszawie: XVIII Światowy Sejmik Działaczy Polonijnych PKOl Warszawa - Pułtusk - 102 700 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

35. (nr wniosku 290) Rada Przyjaciół Harcerstwa w Jeleniej Górze: "Dla młodzieży nie ma granic" - pobyt dzieci i młodzieży z Berdyczowa - 31 720 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 14 000 zł.

36. (nr wniosku 302) Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Wilna i Grodna w Warszawie: doposażenie szkół polskich w Bezdanach, Kowalczukach, Landwarowie, Rakańcach, Rukojniach i Taboryszkach - 46 954 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 46 954 zł.

37. (nr wniosku 305) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie działalności i wyposażenia szkół polskich i organizacji polonijnych w Trypolisie i Benghazi (Libia) - 30 800 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 13 000 zł.

38. (nr wniosku 304) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: organizacja wypoczynku letniego dla dzieci polskich ze Wschodu - 20 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 12 500 zł.

Wniosek dodatkowy:

39 (nr wniosku 27) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: dofinansowanie organizacji koncertu "Polonia - Wileńszczyźnie" w Wilnie - 40 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 40 000 zł (bez kosztów ogólnych).

II. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie, złożone przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie:

1. (nr wniosku 55) Zakup lokalu dla Związku Rodzin Polsko-Egipskich w Kairze, w Egipcie
- 350 000 zł.

Komisja nie rozpatrywała wniosku (stowarzyszenie wycofało się z realizacji tego zadania).

2. (nr wniosku 57/Z) Zakup, adaptacja i wyposażenie lokalu przeznaczonego na Dom Polski i Szkołę Sobotnio-Niedzielną w Sankt Petersburgu, w Rosji - 1 844 219 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku, jednocześnie zwróciła się do Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" i Kancelarii Senatu o jak najszybsze zakończenie wyjaśniania prawnych przeszkód przystąpienia do realizacji tego zadania.

3. (nr wniosku 67/Z) Remont Domu Polskiego w Żytomierzu, na Ukrainie - 15 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 15 000 zł.

4. (nr wniosku 62) Rozbudowa Muzeum i Archiwum Węgierskiej Polonii
w Budapeszcie, na Węgrzech - 60 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 60 000 zł.

5. (nr wniosku 63/Z) Wymiana instalacji elektrycznej w Szkole Polskiej w Daugavpilsie, na Łotwie - 192 513 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 192 513 zł.

6. (nr wniosku 64) Remont i roboty wykończeniowe w Sanktuarium M.B. w Latyczowie, na Ukrainie - 180 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 180 000 zł.

7. (nr wniosku 65) Budowa Ośrodka Edukacji i Kultury dla Macierzy Szkolnej w Grodnie, na Białorusi - 58 000 zł.

Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.

8. (nr wniosku 66/Z) Budowa polskiego przedszkola z sierocińcem w Stryju, na Ukrainie - 143 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 143 000 zł.

9. (nr wniosku 68) Zabezpieczenie przed wilgocią kościoła w Przemyślanach, na Ukrainie - 33 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 33 000 zł.

10. (nr wniosku 69) Zakup lokalu na dom polski w Tomsku, w Rosji - 753 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na kwotę 753 000 zł (w tym dotacja już otrzymana).

  1. Sprawy różne.

Komisja pozytywnie ustosunkowała się do propozycji Zespołu Finansów Polonijnych dotyczących dokonania przez Prezydium Senatu zmian decyzji podjętych na poprzednich posiedzeniach, w następujących sprawach:

  1. Sokołowskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego w Sokołowie Podlaskim (uchwała nr 586 z 16 czerwca br.) - ograniczenie kwoty dotacji do 10 000 zł;
  2. Polskiego Stowarzyszenia Wychowania Pozaszkolnego w Krakowie (uchwała nr 624 z 16 czerwca br.) - zmiana przeznaczenia dotacji;
  3. Fundacji Młodej Polonii Polska-Europa-Świat w Warszawie (uchwała nr 609 z 16 czerwca br.) - uchylenie uchwały.

* * *

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi była sytuacja na rynku zbóż w Polsce.

Senatorowie zapoznali się z informacją przedstawioną przez wiceprezesa Agencji Rynku Rolnego Stanisława Stańkę. W 2005/06 powierzchnia zasiewów zbóż będzie zbliżona do ubiegłorocznej i wyniesie około 7,9 mln ha. Dobre przezimowanie roślin i sprzyjające warunki pogodowe w okresie wegetacji, przy założeniu przeciętnych warunków meteorologicznych w dalszym okresie pozwalają szacować, że produkcja zbóż wyniesie 26-27 mln ton, tj. powyżej średniej z ostatnich lat, ale będzie o około 10% niższa niż w rekordowym 2004 roku. Pomimo tego, a także zakładanego wzrostu zużycia paszowego w drugiej połowie br. w wyniku odbudowy pogłowia trzody chlewnej i dobrej koniunktury na rynku drobiu, w dalszym ciągu pozostanie nadwyżka zbóż w wysokości około 1 mln ton.

W opinii ARR, na sytuację rynkową w sektorze zbóż w sezonie 2005/06 będzie miała wpływ wysokość zbiorów, poziom zużycia zbóż na paszę, wysokość zapasów początkowych zbóż, a także działania proeksportowe i sprawny przebieg działań interwencyjnych.

Jak zaznaczył wiceprezes S. Stańko, mając na uwadze pierwszy rok członkostwa Polski w UE, a także funkcjonowanie rynku zbóż w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, należy stwierdzić, ze wdrażanie unijnego mechanizmu interwencji na rynku zbóż przebiega w Polsce sprawnie i bez przeszkód.

Naczelnik wydziału w Departamencie Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marian Borek zwrócił uwagę, że realizacja sprzedaży zbóż z Polski do krajów trzecich w ramach stosowanych instrumentów wsparcia eksportu napotyka trudności związane z gorszą pozycją konkurencyjną. Wynika to przede wszystkim z większej odległości (niż z Francji czy Niemiec), jaką drogą morską musi pokonać polskie zboże, by dotrzeć do głównych rynków zbytu (Afryka Północna, Bliski Wschód).

Resort rolnictwa na forum Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż, a także podczas spotkań ministra z unijnym komisarzem ds. rolnictwa i rozwoju wsi, kilkakrotnie zgłaszał wniosek o zmianę zasad stosowania refundacji eksportowych w celu wyrównania konkurencyjności oferentów z Polski. Efektem tego było zastosowanie przez Komisję Europejską w stosunku do Polski nieco niższego poziomu ceny sprzedaży pszenicy z magazynów interwencyjnych niż w wypadku innych krajów członkowskich. W uzasadnieniu komisja wskazywała na podnoszoną przez Polskę argumentację o wyższych kosztach transportu.

Ponadto przed końcem terminu realizacji sprzedaży pszenicy z polskich magazynów interwencyjnych w ramach otwartego przetargu ministerstwo zgłosiło wniosek o zwiększenie dostępnego limitu oraz przedłużenie okresu realizacji sprzedaży. 23 czerwca br. podczas posiedzenia Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż Komisja Europejska podjęła decyzję o otwarciu w nowym roku gospodarczym przetargów na sprzedaż na eksport z magazynów interwencyjnych Wspólnoty 1,2 mln ton pszenicy, 0,4 mln ton jęczmienia i 0,5 mln ton żyta, a także otworzyła przetargi na eksport z wolnego rynku 2 mln ton pszenicy i 1 mln ton jęczmienia. Ponadto Komisja zdecydowała się na sprzedaż na rynek wewnętrzny Wspólnoty 776 tys. ton kukurydzy i transfer 500 tys. ton kukurydzy z magazynów interwencyjnych do Hiszpanii ze względu na suszę panującą w tym kraju.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowano również, że w ramach przygotowań do interwencyjnego skupu zbóż z nowych zbiorów w 20005 r. ARR dokonała przeglądu procedur realizacji działań interwencyjnych.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji o realizacji wiosennych zalesień w ramach działania "Zalesianie gruntów rolnych".

Informację przedstawiła wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Daria Oleszczuk. Jak stwierdziła, od 1 czerwca br. rozpoczęła się kolejna kampania przyjmowania wniosków na zalesianie gruntów rolnych, która zakończy się 15 lipca. Dotychczas złożono 1100 wniosków na przewidywaną kwotę ponad 40 mln zł Planowana powierzchnia do zalesienia wynosi ponad 5400 ha.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Unii Europejskiej spotkali się z przedstawicielami Komisji Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego. W skład delegacji Komisji Spraw Konstytucyjnych PE wchodzili: przewodniczący Jo Leinen, Genowefa Grabowska, Jacek Protasiewicz oraz George Schopflin.

Głównym tematem była sytuacja, w której znalazła się Unia Europejska
w związku z odrzuceniem traktatu konstytucyjnego przez społeczeństwa francuskie
i holenderskie, kwestia dotycząca przyszłości UE po spotkaniu Rady UE oraz sprawa dotycząca dalszego rozszerzenia UE.

Senator Zygmunt Cybulski zwrócił uwagę na kwestię ratyfikacji Traktatu Konstytucyjnego. Opowiedział się za kontynuowaniem procesu ratyfikacji. Stwierdził, że
w obecnej sytuacji należy dać społeczeństwom oraz władzom czas na refleksję i pogłębioną dyskusję. Poruszył również sprawę dotyczącą dalszego rozszerzenia Unii Europejskiej o kolejne państwa, takie jak Chorwacja i Turcja.

Przewodniczący Komisji Spraw Konstytucyjnych PE przypomniał, że obecnie dziesięć państw członkowskich pozytywnie zakończyło procedury ratyfikacyjne. W ten sposób wyrażono wolę przystąpienia do Traktatu Konstytucyjnego.

Oceniając wyniki referendów we Francji i w Holandii, J. Leinen uznał, że nie podważają one przywiązania obywateli do konstrukcji europejskiej, lecz wyrażają ich obawy i niepokoje, które należy wziąć pod uwagę.

Opowiedział się za ogólnoeuropejską debatą na temat przyszłości Unii Europejskiej. Taka debata potrwałaby do 2009 r. Byłby to okres przeznaczony na dyskusję, seminaria, wymianę poglądów i przemyślenia na temat poszczególnych części Traktatu Konstytucyjnego. W debatę powinni zostać zaangażowani obywatele, społeczeństwa obywatelskie, partnerzy społeczni, parlamenty narodowe, Parlament Europejski oraz partie polityczne.

Wśród tematów, które powinny zostać w niej uwzględnione, przewodniczący wymienił model gospodarczo-socjalny Europy, dalsze poszerzenie UE, kwestie związane z zachowaniem tożsamości i suwerenności przez poszczególne kraje UE.

J. Leinen opowiedział się za silną Europą, gdyż tylko taka jest w stanie stawić czoła wyzwaniom, jakie przed nią stoją. Jednym z takich wyzwań jest postępująca globalizacja.

Zarówno przewodniczący Komisji ds. Konstytucyjnych, jak i senator Z. Cybulski podkreślili, że nie należy przerywać procesu ratyfikacji Traktatu Konstytucyjnego UE. J. Leinen oświadczył, że traktat jest nadal żywy i powinien taki pozostać, dlatego, że nie ma lepszej alternatywy dla Unii Europejskiej złożonej z 25 państw.

Ponadto J. Leinen opowiedział się za integralnością tekstu traktatu. Koncepcje jego renegocjacji ocenił jako bezproduktywne, gdyż zawarte w aktualnym tekście traktatu i wypracowane przez Konwent porozumienie ma charakter całościowy. W opinii J. Leinena, traktat stwarza właściwe warunki do bardziej demokratycznego, przejrzystego i skutecznego funkcjonowania rozszerzonej Unii Europejskiej.

29 czerwca 2005 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie projektu rezolucji w sprawie zniesienia obowiązku wizowego dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej podróżujących do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Rozpatrywany projekt, w którym Senat zwraca się do władz Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej o zniesienie obowiązku wizowego dla obywateli polskich, zgłosiła grupa senatorów, których reprezentował senator Sławomir Izdebski.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu, mimo członkostwa Polski w Unii Europejskiej amerykańskie prawo dotyczące polityki wizowej powoduje, że Polacy są gorsi od wszystkich pozostałych obywateli Unii Europejskiej. Posiadają wspólny europejski paszport, mogą przemieszczać się po całej Europie, traktowani jako jej obywatele na równych prawach. Nie mogą jednak na tych samych zasadach co pozostali obywatele Unii przemieszczać się po Stanach Zjednoczonych.

W opinii wnioskodawców, Polacy mają moralne prawo do tego, by być traktowani w sposób podobny jak obywatele innych krajów. Relacje między narodami należy budować i rozwijać na gruncie prawdy i wysokich ideałów zgodnego współżycia, którego elementem powinno być zrozumienie racji partnerów dialogu.

Kraje, które są sojusznikami, które wspólnie zaangażowane są w budowanie bezpieczeństwa światowego, jednoczą się tam, gdzie łamane są prawa człowieka i obywatela, winny się wspierać i kształtować swoje stosunki zgodnie z obowiązującą na świecie formułą wzajemności.

W posiedzeniu połączonych komisji wziął udział marszałek Longin Pastusiak, który wielokrotnie podejmował inicjatywy zniesienia wiz amerykańskich dla obywateli polskich. Wysłuchano także pozytywnych opinii przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych wicedyrektora Departamentu Ameryki Północnej Pawła Dobrowolskiego i wicedyrektora Departamentu Konsularnego i Polonii Jarosława Łasinskiego.

W wyniku dyskusji komisje poparły ideę projektu, postanowiły jednak powołać zespół, który przygotuje propozycje zmian precyzyjnej uzasadniających podjęcie takiej rezolucji. W skład zespołu weszli senatorowie Janusz Lorenz, Bogusław Mąsior i Zbigniew Romaszewski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT) dotyczącej ustanowienia i wsparcia Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) NATO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej dnia 13 kwietnia 2005 r. w Brukseli.

Rozwiązania przyjęte w przedmiotowej umowie omówił wicedyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal. Na ten temat wypowiadali się także wicedyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Obrony Narodowej Artur Busz oraz przedstawiciele Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przedmiotowa umowa ma na celu stworzenie podstaw prawnych do funkcjonowania Centrum Szkolenia Sił Połączonych Sojuszu Północnoatlantyckiego z siedzibą Centrum w Bydgoszczy. Zgodnie z umową Centrum Szkolenia Sił Połączonych byłoby odpowiedzialne za tworzenie nowych zdolności szkoleniowych NATO, w szczególności w odniesieniu do działań i operacji połączonych NATO.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. W imieniu komisji przyjęte w tej sprawie stanowisko zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Niski.

* * *

 

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Nauki, Edukacji i Sportu w celu rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Konwencji powołującej Europejski Instytut Uniwersytecki, sporządzonej we Florencji dnia 19 kwietnia 1972 r.

Senatorowie wysłuchali informacji o przedmiotowej konwencji, która przedstawił wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego Andrzej Misztal. Pozytywną opinię wydało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalając rozpatrywaną ustawę, Sejm wyraził zgodę na dokonanie przez prezydenta ratyfikacji Konwencji powołującej Europejski Instytut Uniwersytecki. Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji (EIU), jako instytucja międzynarodowa, ustanowiony został konwencją z 1972 r. przez sześć ówczesnych państw członkowskich Wspólnot Europejskich. Obecnie stronami tej konwencji jest 15 państw członkowskich UE. Konwencja ma charakter otwarty i każde państwo członkowskie może przystąpić do niej przez przekazanie rządowi Włoch dokumentu przystąpienia.

Instytut realizuje cele UE przez rozwój dziedzictwa kulturowego i naukowego Europy. Prowadzi działalność w zakresie szkolnictwa wyższego oraz badań. Kształci naukowców w dziedzinie prawa, nauk społecznych i politycznych, historii i ekonomii.

Dotychczasowe warunki studiowania polskich absolwentów na EIU określała Umowa o Współpracy Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej z Europejskim Instytutem Uniwersyteckim z 17 maja 2000 r. Przystąpienie do konwencji spowoduje objęcie Polski pełnymi warunkami uczestnictwa. Wskazać tu należy na związane z uczestnictwem prawo zasiadania 2 przedstawicieli państwa w decyzyjnym organie tej organizacji oraz prawo głosu umożliwiające wpływ na decyzje. Szczegółowe warunki przystąpienia i uczestnictwa Polski, w tym dochodzenie do pełnego wkładu finansowego, zostaną określone w decyzjach wykonawczych, podjętych na podstawie konwencji.

Przystąpienie do konwencji będzie wiązać się z ponoszeniem corocznie zobowiązań finansowych. Do tej pory były one pokrywane z budżetu państwa, z części przewidzianej dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Dotychczas przewidziane środki pokrywały nakłady na konkretnych doktorantów, przy czym limit osób przyjętych na studia przewidziany był na poziomie 10 osób rocznie. Po przystąpieniu do konwencji wkład finansowy, oprócz dotychczas pokrywanych środków, będzie zwiększony o wkład, określony procentowo dla każdego państwa będącego członkiem, na pokrycie wydatków przewidzianych w budżecie EIU. Wielkość tego wkładu wyliczana jest na podstawie wskaźnika wynikającego ze stosunku Produktu Narodowego Brutto kraju przystępującego do Produktu Narodowego Brutto Unii Europejskiej, a w wypadku większej liczby studentów - stosując stały mnożnik w wysokości 12 tys. euro. W uzasadnieniu do ustawy wskazano kwotę 440 000 euro jako należną z tytułu członkostwa w roku 2006/2007.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o ratyfikacji Konwencji powołującej Europejski Instytut Uniwersytecki, sporządzonej we Florencji dnia 19 kwietnia 1972 r. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Edmund Wittbrodt.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzonej w Montrealu dnia 28 maja 1999 r.

Rozwiązania przyjęte w przedmiotowej konwencji omówili wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Czesław Mikrut, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w tym urzędzie Wanda Dzienkiewicz oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Konwencja będąca przedmiotem ratyfikacji ma zastąpić Konwencję o ujednostajnieniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzoną w Warszawie w 1929 r. Od czasu jej sporządzenia w lotnictwie cywilnym nastąpił szereg zmian związanych w szczególności z postępem technicznym, zmniejszeniem ryzyka wypadków lotniczych i poprawą sytuacji ekonomicznej przewoźników lotniczych.

W konwencji montrealskiej wprowadzono m.in. uproszczony typ i format dokumentów przewozowych, zmodyfikowany system odpowiedzialności za szkody bagażowe, dwustopniowy system odpowiedzialności w wypadku śmierci lub uszkodzenia ciała pasażera, obowiązek wypłaty zaliczek w wypadku śmierci lub uszkodzenia ciała pasażera, a także obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Zbigniew Kulak.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT) dotyczącej ustanowienia i wsparcia Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC) NATO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej dnia 13 kwietnia 2005 r. w Brukseli.

Na temat przedmiotowej umowy wypowiadali się przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej - płk Jan Pawliczko i płk Artur Busz z Departamentu Prawnego oraz wicedyrektor Departamentu Infrastruktury płk Andrzej Żurek. Zapoznano się także z pozytywną opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Władysława Mańkuta.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrywano także ustawę o ratyfikacji Konwencji powołującej Europejski Instytut Uniwersytecki, sporządzonej we Florencji dnia 19 kwietnia 1972 r.

Senatorowie wysłuchali informacji o przedmiotowej konwencji przedstawionej przez podsekretarza stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Tomasza Nowakowskiego. Zapoznano się także z pozytywną opinią biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja poparła wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator Bogusław Mąsior.

Na zakończenie posiedzenia przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej. Ustalono, że prace nad nowelizacja sejmową będą kontynuowane na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się 12 lipca br.

30 czerwca 2005 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży w celu zapoznania się ze wstępnym projektem budżetu nauki na rok 2006.

Wstępne założenia przedstawił wiceminister nauki i informatyzacji Marek Bartosik, na posiedzeniu obecny był również wiceminister finansów Piotr Sawicki.

W tegorocznym budżecie na finansowanie nauki rząd przeznaczył 2,9 mld zł. Ministerstwo Nauki i Informatyzacji chce, by nakłady budżetowe na tę dziedzinę wzrosły w przyszłym roku o co najmniej 1 mld zł. Byłoby to o ponad 30% więcej niż w ubiegłym roku.

"Nasza propozycja przewiduje pierwszy od 15 lat wzrost finansowania nauki. Poparcie dla tego postulatu zadeklarowali w marcu br. premier i ministerstwo finansów" - powiedział wiceminister M. Bartosik.

Wiceminister nauki i informatyzacji podkreślił, że bez większych pieniędzy dla naukowców będziemy na szarym końcu Europy. "Ten miliard jest konieczny do tego, by Polska zrealizowała założenia unijnej Strategii Lizbońskiej" - przekonywał.

Według Strategii Lizbońskiej, do 2010 r. łączne nakłady - budżetowe i pozabudżetowe (w tym fundusze unijne) - na badania naukowe w każdym kraju UE powinny osiągnąć 3% PKB. Tymczasem w Polsce w tym roku nakłady na naukę wynoszą niecałe 0,9% PKB, z czego tylko jedną trzecią stanowią środki z budżetu państwa. Pozostałe pochodzą z funduszy unijnych i od firm prywatnych.

Przedstawiciel resortu finansów wiceminister P. Sawicki nie potwierdził jednak deklaracji o zwiększeniu budżetu nauki. "Rząd nie uzgodnił jeszcze, czy w 2006 r. będzie więcej pieniędzy na naukę w budżecie, choć Ministerstwo Finansów ma taką intencję" - stwierdził.

W dyskusji senatorowie i posłowie z rezerwą odnieśli się do deklaracji rządowych. "Wszyscy premierzy od kilkunastu lat mówią, obejmując urząd, że inwestycja w naukę będzie dla nich priorytetem. Do tej pory żaden z nich nie dotrzymał słowa" - powiedział przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senator Marian Żenkiewicz.

W wyniku dyskusji senacka i sejmowa komisje nauki postanowiły zwrócić się do prezesa Rady Ministrów z dezyderatem dotyczącym zwiększenia nakładów na naukę w przyszłorocznym budżecie państwa:

"Podstawowym warunkiem dalszego rozwoju badań naukowych w Polsce jest systematyczny wzrost nakładów w budżecie państwa na naukę, z równoczesnym coraz większym zaangażowaniem w jej rozwój ¶rodków pozabudæetowych. Warunek ten nie by³ uwzglźdniany w kolejnych budæetach państwa, gdyæ udzia³ nak³adów na naukź, mierzony ich udzia³em w PKB, zmala³ w okresie ostatnich czterech lat o ponad ¼, tzn. z 0,412% PKB w 2001 roku do 0,304% PKB w 2005 roku. Wobec takiej sytuacji Komisja uznaje, że należy bezzwłocznie zacząć realizować strategię systematycznego i znaczącego zwiększania środków budżetowych przeznaczonych na naukę w kolejnych latach. Obowiązek takiego działania nakłada na Rząd także Ustawa z dnia 8 października o zasadach finansowania nauki.

Biorąc pod uwagę deklarację Pana Premiera złożoną w dniu 31 marca 2005 roku na spotkaniu z Radą Rozwoju Nauki i Technologii oraz wyniki prac tej Rady Komisja uznaje, że w budżecie państwa na 2006 rok bezwzględnie konieczne jest zwiększenie środków w części 28 - Nauka co najmniej o 1 mld zł. Powinno to zainicjować realny proces pozytywnych zmian w zakresie finansowania nauki, zwiększenia efektów badań naukowych i w konsekwencji dochodzenie do założeń Strategii Lizbońskiej.

Poziom nakładów ogółem na naukę z budżetu państwa w 2006 roku, jaki wynika z wariantu rozwojowego założeń Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006, powinien wynosić 0,6% PKB. Kwota odpowiadająca temu wskaźnikowi jest znacznie wyższa niż postulowana przez Komisję. Zatem postulat Komisji jest wyjątkowo oszczędny, co wynika ze zrozumienia przez ograniczonych możliwości budżetu państwa.

Zrealizowanie dezyderatu Komisji powinno zapoczątkować dawno oczekiwane i zapowiadane przez Rząd zmiany w zakresie finansowania nauki oraz nowych zadań wynikających z założeń polityki naukowej i naukowo-technicznej naszego Państwa na okres do 2020 roku. Powinien więc być on w pełni uwzględniony w przygotowywanym budżecie państwa na 2006 rok.

Treść niniejszego dezyderatu została opracowana na wspólnym posiedzeniu z udziałem Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu RP".

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II.

W imieniu grupy senatorów, wnioskodawców projektu, inicjatywę przedstawił i uzasadnił senator Sławomir Izdebski.

Celem rozpatrywanego projektu było ustanowienie 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II. Jak stwierdzono w uzasadnieniu, tego dnia 1978 roku Karol Wojtyła został wybrany na papieża. Pontyfikat Jana Pawła II zmienił bieg dziejów świata w każdym jego wymiarze. Ustanowienie takiego dnia będzie wyrazem dumy, że tego wielkiego humanistę, człowieka o głębokiej wiedzy i wielkiej kulturze, ukształtowała polska tradycja. Jan Paweł II podejmował inicjatywy ułatwiające rozwiązywanie konfliktów społecznych, politycznych i międzynarodowych. Był człowiekiem pokoju i nadziei. Wskazywał całemu światu i każdej wspólnocie, wszystkim ludziom i każdemu człowiekowi, jak życie czynić bardziej ludzkim. Nauczał nas, jak trwając we własnej wierze, obdarzać szacunkiem i miłością innych.

W opinii wnioskodawców, ustanowienie 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II będzie aktem wdzięczności za jego trud i ofiarność włożoną w odnowę świata. Dla nas, Polaków, będzie to dzień, w którym w zadumie i refleksji powrócimy do nauk papieża.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Ustawodawstwa i Praworządności wprowadziła jedną poprawkę do przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy i wniosła o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu ustawy o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II oraz projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment