Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

5 maja 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Stanisław Huskowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Janusz Bargieł.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Chronowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Informacja w trybie art. 8 ustawy

Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator A. Chronowski.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Mieczysław Mietła.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator S. Huskowski.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Krzysztof Jurgiel.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych.

Założenia i uzasadnienie nowelizacji, która stanowiła przedłożenie rządowe, przedstawił wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa miała na celu umożliwienie przyznawania zapomóg osobom najbliższym - w razie śmierci lub zaginięcia żołnierza, podczas wykonywania zadań służbowych. Ponadto ustawa usuwa błąd polegający na niewłaściwym powołaniu ustawy.

Ustawa stanowiła, że małżonkowie, dzieci i rodzice tragicznie zmarłych lub zaginionych żołnierzy będą mogli otrzymać zapomogę z tego tytułu. Zapomoga byłaby jednorazowa i dotyczyłaby rodzin żołnierzy, którzy zginęli w kraju i za granicą.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego opowiedziała się za zaproponowaniem Senatowi wprowadzenia do ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych 2 poprawek, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego. Ustalono, ze podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Grzegorz Niski.

10 maja 2005 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ochrony Środowiska w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw.

Na temat rozwiązań przyjętych w sejmowej nowelizacji wysłuchano opinii dyrektor Departamentu Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska Iwony Kozy oraz dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Ewy Ostojskiej, a także Marii Pokory z Najwyższej Izby Kontroli. Szczegółowe uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Komisja dysponowała także opinią dr. hab. Jerzego Rotki z Uniwersytetu Opolskiego.

Uchwalona przez Sejm ustawa miała na celu dostosowanie krajowego porządku prawnego do prawa wspólnotowego, a ponadto wprowadzała do prawa wodnego zmiany wynikające z praktycznego stosowania przepisów ustawy. W noweli dokonano szczegółowej transpozycji Ramowej Dyrektywy Wodnej Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2000 r. oraz ustanowiono mechanizmy umożliwiające stosowanie rozporządzenia Rady z 4 czerwca 1970 r. wprowadzającego system księgowy dla wydatków na infrastrukturę w transporcie kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej.

Znowelizowana przez Sejm ustawa stanowiła m.in., że wody, jako integralna część środowiska oraz siedliska dla zwierząt i roślin, podlegają ochronie niezależnie od tego, czyją stanowią własność.

Nowelizacja, zgodnie z prawem europejskim, wprowadziła w Polsce podział według dwóch głównych dorzeczy - Odry i Wisły oraz dorzeczy małych rzek, które w całości nie płyną przez Polskę.

Ponadto w nowelizacji zmieniono definicje m.in. wód płynących i stojących, cieków naturalnych i gruntów pokrytych wodami oraz ścieków. Utrzymano zasadę, że grunty pokryte wodami płynącymi - rzekami i jeziorami z przepływem wód, pozostają własnością Skarbu Państwa i nie mogą być sprzedawane.

W dyskusji senator Włodzimierz Łęcki zwrócił uwagę na zapisy zawarte w pkt 39 nowelizacji. Dotyczyły one poddawania budowli piętrzących wodę, stanowiących własność Skarbu Państwa, okresowym badaniom oraz ocenom stanu technicznego i bezpieczeństwa, wykonywanym przez wskazane w ustawie instytucje: Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (w wypadku budowli stale piętrzących wodę) oraz ośrodek technicznej kontroli wałów przeciwpowodziowych Instytutu Melioracji i Użytków Zielonych (w wypadku budowli okresowo piętrzących wodę). W opinii senatora, taki zapis zaprzeczał zasadzie wolnej konkurencji. Przyjętego zapisu bronili przedstawiciele resortu środowiska.

Ponadto w dyskusji zwracano uwagę na zapisy dotyczące chowu i hodowli ryb.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkunastu poprawek do rozpatrywanej nowelizacji prawa wodnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora W. Łęckiego.

11 maja 2005 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o ustanowieniu programu wieloletniego "Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010".

Przyjęcie rozpatrywanej ustawy sejmowej w imieniu rządu rekomendował senatorom wiceminister zdrowia Janusz Opolski. W posiedzeniu wzięli także udział przedstawiciele Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe: dyrektor Janusz Roguski i szef medyczny Robert Gałązkowski. Ponadto komisja wysłuchała opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy o finansach publicznych programy wieloletnie, jeżeli przewidywane koszty realizacji przekraczają 100 mln zł, ustanawiane są na mocy ustawy. Opiniowana ustawa dotyczyła programu wymiany śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010. Przewidywane koszty tego programu wyniosą 454,15 mln zł.

Program będzie finansowany z budżetu państwa, w ramach limitów wydatków określonych w załączniku do ustawy budżetowej na dany rok i będzie realizowany przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

W opinii senackiego biura legislacyjnego, ustawa nie wzbudziła zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym z wyjątkiem dodania obok nazwy firmy i siedziby Lotniczego Pogotowia Ratunkowego jego adresu. Jak stwierdzono, oznaczenie w postaci firmy i nazwy siedziby jest wystarczającym wyróżnikiem spośród wszystkich samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej. Zmiana adresu lub chociażby zmiana nazwy ulicy, przy której ma siedzibę Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, wstrzyma realizację programu do czasu odpowiedniej nowelizacji opiniowanej ustawy. W związku z tym zaproponowano poprawkę dotyczącą skreślenia adresu zawartego w ustawie: <<w art. 1 w ust. 2 oraz w art. 3 w ust. 4 skreśla się wyrazy "przy ulicy Księżycowej 5">>.

Rekomendując przyjęcie ustawy, przedstawiciele Lotniczego Pogotowia Ratunkowego podkreślali, że wymiana śmigłowców spowoduje zakup maszyn o lepszych parametrach technicznych, co w zasadniczy sposób usprawni funkcjonowanie pogotowia. Będzie możliwy znacznie szybszy dolot do miejsca wypadku (w ciągu 20 minut) na 80% obszaru kraju. W dalszej perspektywie takim działaniem pogotowia zostanie objęty cały kraj.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała za zaproponowaniem Senatowi przyjęcia ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010" wraz z jedną poprawką, sugerowaną przez senackie biuro legislacyjne. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Franciszek Bobrowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat rozwiązań przyjętych w sejmowej nowelizacji oraz ich uzasadnienia, przedstawionych przez zastępcę głównego inspektora pracy Tomasza Gdowskiego. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja została uchwalona na podstawie projektu sejmowej Komisji do spraw Kontroli Państwowej i miała na celu usprawnienie postępowania kontrolnego w wypadku zakładów pracy posiadających terenowe jednostki organizacyjne. Zgodnie z dotychczas obowiązującą ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy inspektorzy pracy działali w ramach terytorialnej właściwości i mogli kierować do pracodawców zgodnie z tą właściwością przysługujące im środki prawne. Wyjątkiem była sytuacja, gdy zakład pracy posiadał wydzielone terenowe jednostki organizacyjne. Wówczas inspektor pracy wydawał nakazy osobie kierującej tą jednostką, ale tylko wtedy, gdy usunięcie naruszeń prawa pracy nie wymagało decyzji pracodawcy lub nie można było inaczej usunąć grożącego pracownikom niebezpieczeństwa. W pozostałych wypadkach, jeżeli siedziba pracodawcy (centrala) znajdowała się na terenie innego inspektoratu, inspektor pracy nie mógł zastosować środków prawnych bezpośrednio wobec pracodawcy. Powodowało to konieczność przekazania sprawy właściwemu inspektorowi, co znacznie wydłużało procedurę.

Rozpatrywana nowelizacja wprowadza zasadę, zgodnie z którą w wypadku pracodawcy posiadającego terenowe jednostki organizacyjne, inspektor pracy kieruje nakazy, sprzeciwy i wystąpienia do pracodawcy bez względu na swoją właściwość terytorialną. Wyjątkiem pozostałaby sytuacja, gdy ze względu na ochronę życia lub zdrowia pracowników albo brak potrzeby wydania przez pracodawcę decyzji inspektor pracy kierowałby decyzję (nakaz) do osoby kierującej terenową jednostką organizacyjną.

Jak podkreślano w dyskusji nowela sejmowa usprawni postępowanie kontrolne, a co za tym idzie - wzmocni przestrzeganie praw pracowników. Przyczyni się także do bardziej skutecznego wykonywania zadań ustawowych Państwowej Inspekcji Pracy.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Zapisy zawarte w noweli uchwalonej z przedłożenia rządowego rekomendował zastępca głównego inspektora sanitarnego Seweryn Jurgielaniec. Opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło także senackie biuro legislacyjne.

Celem rozpatrywanej nowelizacji było uregulowanie kwestii dotyczących ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez państwowych inspektorów sanitarnych, ich zastępców oraz pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonujących czynności kontrolne.

W odniesieniu do państwowych inspektorów sanitarnych oraz ich zastępców nowelizacja przewiduje zastosowanie przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.

Ograniczenie prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonujących czynności kontrolne ma polegać na zakazie prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania taką działalnością lub bycia przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności albo wykonywania dodatkowych zajęć zarobkowych, które mogłoby pozostawać w sprzeczności z obowiązkami pracownika lub wywołać podejrzenia o jego stronniczość lub interesowność. Wyżej wymienione działania nie wykazujące takich cech mogą być podejmowane za zgodą właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

Zgodnie z przepisem przejściowym nowelizacji pracownik Państwowej Inspekcji Sanitarnej zatrudniony w stacji sanitarno-epidemiologicznej, który w dniu wejścia w życie ustawy prowadzi działalność gospodarczą, zarządza taką działalnością, jest przedstawicielem czy pełnomocnikiem w jej prowadzeniu lub wykonuje dodatkowe zajęcie zarobkowe, obowiązany jest o wystąpienie w ciągu 30 dni do właściwego państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wyrażenie stosownej zgody. W razie jej nieuzyskania ma 3 miesiące na zaprzestanie wykonywania zajęć objętych wnioskiem o wyrażenie zgody. Niewystąpienie w terminie o wyrażenie stosownej zgody lub niewykonanie obowiązku zaprzestania wykonywania niedozwolonych zajęć skutkuje rozwiązaniem z pracownikiem umowy o pracę za wypowiedzeniem.

Senatorowie zapoznali się ze stanowiskiem Sekcji Krajowej Pracowników Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych NSZZ "Solidarność", w którym stwierdzono, że proponowane w nowelizacji zmiany ograniczają uprawnienia pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych. Zaproponowano w związku z tym wprowadzenie zmiany stwierdzającej, że pracownik PIS wykonujący w imieniu właściwego państwowego inspektora sanitarnego czynności kontrolne w zakresie określonym w upoważnieniu nie może prowadzić działalności gospodarczej, zarządzać taką działalnością czy być przedstawicielem lub pełnomocnikiem albo wykonywać dodatkowych zajęć zarobkowych, jeśli pozostaje to w sprzeczności z jego obowiązkami służbowymi lub może wywoływać podejrzenia o jego stronniczość lub interesowność. W opinii pomysłodawców, wyeliminowałoby to sytuacje mogące budzić wątpliwości co do bezstronności pracowników PIS w trakcie wykonywania czynności służbowych, a równocześnie w niewielkim stopniu ograniczyło ich swobody obywatelskie.

Proponowana zmiana nie uzyskała jednak akceptacji Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za zaproponowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Jak ustalono, w imieniu komisji stanowisko to przedstawi Izbie senator Mirosław Lubiński.

Do wypracowanego stanowiska zgłoszono wniosek mniejszości, na którego sprawozdawcę wybrano senator Zdzisławę Janowską.

* * *

Posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Opinie na temat ustawy sejmowej przedstawili wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosław Król oraz Norbert Jeziolowicz ze Związku Banków Polskich.

Opiniowana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego i dostosowuje regulacje krajowe do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/65/WE z 23 września 2002 roku dotyczącej sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość oraz zmieniającej dyrektywę Rady 90/619/EWG oraz dyrektywy 97/7/WE i 98/27/WE. W tym celu ustawa nowelizuje przepisy rozdziału 2a ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny; rozdział ten zawiera szczególne przepisy o umowach zawieranych na odległość dotyczących usług finansowych.

Zmiany polegają na wprowadzeniu nowych obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców - poinformowanie o: skutkach wypowiedzenia umowy (w tym o karach umownych), sądzie właściwym dla rozstrzygania sporów związanych z wykonywaniem umowy oraz pobieraniu od konsumenta oświadczenia o poddaniu się egzekucji, stanowiącego podstawę do wystawienia przez bank bankowego tytułu egzekucyjnego.

Ponadto opiniowana ustawa wskazuje, że obowiązek informacyjny odnosi się wyłącznie do umów ramowych (np. umowy rachunku bankowego, umowy karty płatniczej, umowy o nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym), a nie dotyczy poszczególnych czynności (np. przelewów, płatności kartą, nabywania i zbywania kolejnych jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym).

Kolejne zmiany dotyczą warunków odstąpienia od umowy - precyzują zasady obliczania terminu, w którym konsument może odstąpić od umowy o czynności ubezpieczeniowe oraz przesądzają, że odstąpienie od umowy dotyczącej usługi finansowej powoduje automatyczne odstąpienie także od kolejnych umów zawartych na odległość, gdy są one świadczone zarówno przez przedsiębiorcę, jak i inny podmiot, jeżeli łączy go z przedsiębiorcą porozumienie.

Ponieważ ustawa nie budziła zastrzeżeń, w głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ustanowieniu programu wieloletniego "Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005-2010".

Po zapoznaniu się z opiniami na temat ustawy sejmowej Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do jej tekstu jednej poprawki, zbieżnej z sugestią biura legislacyjnego i analogicznej do zmiany zaproponowanej przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Franciszka Bobrowskiego.

12 maja 2005 r.

Porządek posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności obejmował trzy punkty:

W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście i eksperci komisji: ks. Mirosław Kosek - przedstawiciel ks. biskupa Piotra Libery, sekretarza Konferencji Episkopatu Polski, Anna Bogucka - członek Zarządu Głównego Związku Kynologicznego w Polsce, Joanna Kosińska - przewodnicząca Polskiego Klubu Pasa Rasowego, Tomasz Kosiński - wiceprzewodniczący Polskiego Klubu Pasa Rasowego, Liza Kodym-Flanagan - prezes Polskiej Ligi Ochrony Zwierząt, Marcin Wereszczyński - zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Lech Gardocki - pierwszy prezes Sądu Najwyższego, Walerian Sanetra - prezes Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego.

W pierwszym punkcie porządku obrad przedstawiciel wnioskodawców senator Sławomir Izdebski zaprezentował uzasadnienie projektu ustawy. Senator przypomniał rolę Ojca Świętego Jana Pawła II w przemianach, jakie dokonały się w historii Polski i świata, a także wskazał na społeczną potrzebę oddania hołdu Janowi Pawłowi II .

Odpowiadając na pytanie o stanowisko Episkopatu Polski w sprawie rozpatrywanej inicjatywy, ks. Mirosław Kosek stwierdził, że jeszcze nie ma stanowiska Episkopatu, gdyż sprawa ta nie była rozpatrywana. Senatorowie przypomnieli wniesioną przed dwoma laty, a odrzuconą przez Senat, inicjatywę ustawodawczą o ustanowieniu 16 października Dniem Ojca Świętego Jana Pawła II i opowiedzieli się za poszerzeniem przepisów rozpatrywanej regulacji o wskazania, jakim celom i działaniom ten dzień ma być poświęcony. Otwartą pozostała kwestia, czy dzień ten ma być dniem wolnym od pracy. Przyjęcie takiej koncepcji wymagałoby szerszych konsultacji i zmian w dotychczasowych przepisach regulujących ten problem.

W toku dyskusji senatorowie opowiedzieli się za wstrzymaniem dalszych prac nad rozpatrywaną inicjatywą ustawodawczą do czasu otrzymania wypowiedzi Episkopatu w kwestii ustanowienia 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II. Wskazano, że pod rozwagę można wziąć także kilka innych dat związanych z pontyfikatem Ojca Św., jak 2 czerwca - data pierwszej pielgrzymki do Polski czy 2 kwietnia - data śmierci Jana Pawła II, która - zgodnie z wiarą chrześcijańską - jest datą jego narodzin dla nieba.

W głosowaniu członkowie komisji jednomyślnie zdecydowali o odroczeniu dalszych obrad nad rozpatrywaną inicjatywą ustawodawczą. Przewodnicząca komisji senator Teresa Liszcz zapowiedziała pisemne wystąpienie do Episkopatu Polski o wyrażenie opinii w sprawie projektu ustawy o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II.

W drugim punkcie porządku posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.

Potrzebę nowelizacji tej ustawy omówił przedstawiciel rządu dyrektor M. Wereszczyński. Dyskusja skupiła się m.in. wokół kwestii związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ludzi i zwierząt, nieadekwatnych - zdaniem niektórych senatorów - dla tych celów obowiązków nakładanych na posiadaczy i hodowców psów ras uznawanych za agresywne, niedookreśloności przesłanki "pies w typie rasy uznawanej za agresywną", braku nadzoru instytucjonalnego nad hodowlami psów agresywnych, a także ograniczania roli szerszego spektrum organizacji pozarządowych.

Po dyskusji, w wyniku głosowania, komisja postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie poprawek do ustawy. Postanowiono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Teresa Liszcz.

W kolejnym punkcie porządku obrad pierwszy prezes Sądu Najwyższego L. Gardocki przedstawił informację ilościową dotyczącą spraw, które wpłynęły i Sąd Najwyższy je rozpoznał (ze szczególnym uwzględnieniem spraw kasacyjnych). Prezes omówił także działania Izby Cywilnej, Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych, Izby Karnej oraz Izby Wojskowej, podając przykładowe rozstrzygnięcia dotyczące spraw o szczególnej wadze.

Podczas dyskusji senatorowie prosili o wyjaśnienie m.in. takich kwestii, jak kryterium "nieuzasadnionej zwłoki" w przewlekłym postępowaniu sądowym, opłaty za złożenie skargi, zwiększenia wpływy spraw związanych z kasacją w kpc, wpływy do Strasburga skarg na Sąd Najwyższy, w tym na "przedsąd", odrzucenia dwóch kasacji wniesionych w sprawach o zbrodnie sądowe. Odpowiedzi na te pytania udzielił prezes L. Gardocki.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady o ochronie zasobów rybnych w wodach Morza Bałtyckiego, cieśnin Bełt i Sund, poprzez zastosowanie środków technicznych i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1434/98 (COM(2005) 086) (Proposal for a Council regulation for the conservation of fishery resources through technical measures in the Baltic Sea, the Belts and the Sound and amending Regulation (EC) No 1434/98 (COM(2005)086), sygnatura Rady UE 7354/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.

W ustawodawstwie unijnym przepisy dotyczące ochrony zasobów rybnych w wodach Morza Bałtyckiego, cieśnin Bełt i Sund poprzez zastosowanie środków technicznych, zawierają rozporządzenia Rady (WE) nr 88/98, 1434/98, 812/2004, określające m.in. okresy i obszary, w których zabronione jest prowadzenie połowów, minimalne rozmiary ryb, wielkość przyłowu, a także narzędzia połowowe (minimalny rozmiar oczek, narzędzia dołączane do sieci) oraz inne warunki związane z prowadzeniem połowów na wodach Wspólnoty.

Przepisy te były ustalane na podstawie zasad opracowywanych przez Międzynarodową Komisję Rybołówstwa Morza Bałtyckiego (IBSFC) - jako organizację zarządzającą zasobami rybnymi Morza Bałtyckiego.

W związku z potrzebą scalenia w jednym akcie prawnym przepisów związanych z kontrolą zasobów na wskazanym obszarze przygotowano propozycję opiniowanego rozporządzenia. Celem projektu jest m.in. zwiększenie praktycznej kontroli przestrzegania przepisów, odejście od szczegółowych zasad dotyczących przyłowów na rzecz koncentracji na rybołówstwie ukierunkowanym, stopniowe wycofywanie pławnic, określenie długoterminowych sposobów zarządzania, zdefiniowanie obszarów i okresów zamkniętych dla prowadzenia połowów poszczególnych gatunków, przygotowanie działań na rzecz odbudowy zasobów węgorza europejskiego, wprowadzanie technicznych zmian narzędzi połowowych.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska popiera kontynuację prac nad projektem rozporządzenia Rady w sprawie zachowania zasobów połowowych w wodach Morza Bałtyckiego, cieśnin Bełt i Sund poprzez zastosowanie środków technicznych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1434/98.

Rząd poinformuje, że z uwagi na zróżnicowanie i objęcie przepisami szerokiego wachlarza tematycznego konieczne jest przeprowadzenie szeregu konsultacji i dogłębnej analizy projektu w celu przygotowania jego ostatecznej wersji. Dalsze prace nad projektem powinny uwzględniać zbadanie aspektów prawno-społeczno-gospodarczych i finansowych, pozwalających na ocenę skutków związanych z wejściem w życie opiniowanego rozporządzenia.

Rząd poinformuje, również, że:

  1. W 2004 r. worek o oczkach obróconych o 90º został pozytywnie oceniony przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES), a następnie rezolucją XXXI Międzynarodowej Komisji Rybołówstwa Morza Bałtyckiego (IBSFC). Warunkiem dopuszczenia do używania powyższego typu worka jest wpisanie go bezpośrednio do rozporządzenia Rady 1434/98. Wtedy worek z oknem "BACOMA" nie będzie jedynym dopuszczonym do ukierunkowanych połowów dorsza. Zdaniem Polski, zapis, że jedynym narzędziem trałowym do połowów dorszy są włoki trałowe z workami typu "BACOMA", jest wprowadzaniem "monopolu" w świetle sytuacji, kiedy ICES przedstawiło opinię, iż Polska konstrukcja worka o oczkach odwróconych o 90º jest narzędziem o właściwej selektywności.
  2. Z uwagi na brak pełnej dokumentacji naukowej i bardzo niską liczbę przyłowu waleni w polskich obszarach morskich Polska złożyła wniosek o ustanowienie trwałej derogacji w odniesieniu do przepisów rozporządzenia 812/2004 z  26 kwietnia 2004 r., ustanawiającego środki dotyczące przypadkowych połowów waleni w rybołówstwie oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) Nr 88/98. Polska uważa, ze nie ma żadnych potwierdzonych informacji, iż pławnice łososiowe są narzędziami szczególnie zagrażającymi morświnom. Zgodnie ze stanowiskiem ASCOBANS wszystkie narzędzia oplątujące, a więc również nety dorszowe, mogą powodować śmiertelne przyłowy. Jednakże redukcja narzędzi dotyczy wyłącznie pławnic łososiowych, bez wprowadzenia nawet małego zmniejszenia ilości netów dorszowych, pomimo stwierdzenia szkodliwości ich stosowania. Utrzymanie programu redukcji pławnic łososiowych wynikające z rozporządzenia 812/2004 spowoduje zanik w Polsce tradycyjnego rybołówstwa łososiowego, tym samym spowoduje utratę pewnej liczby miejsc pracy (szacuje się, że może to dotyczyć ok. 60 statków rybackich) i wzrost presji w połowach dorsza, ponieważ część rybaków odchodzących z rybołówstwa łososiowego przeniesie się do segmentu rybołówstwa dorszowego. Zdaniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, projekt rozporządzenia wymaga dopracowania.
  3. Polska, ze względu na ukształtowanie linii brzegowej, nie może wprowadzić do rybołówstwa łososiowego kratek - trapnets - co jest możliwe w państwach o wybrzeżu klifowym.

  4. Przepisy artykułu 13 wymagają wprowadzenia nowego dziennika połowowego dla statków używających pławnic bądź zmiany obecnie obowiązującego dziennika, co związane jest z wydaniem nowego aktu wykonawczego. W chwili obecnej trudno jest określić czas potrzebny na jego przygotowanie.
  5. Niezbędne jest dodanie artykułu dotyczącego stosowania innych narzędzi biernych (passive gear), jak haki i liny (m.in. takle), czyli sprzęt do połowów łososi, troci i dorszy. Wprowadzenie takiego przepisu jest uzasadnione, gdyż stosowanie tego typu narzędzi jest przywołane w artykule 16 paragraf 2b (ii) opiniowanego projektu.
  6. Niezrozumiały jest zapis dotyczący okresu ochronnego storni i gładzicy, który wyznaczono na 1.02.-15.05. Obecnie okres przypada na 15.02.-15.05. Ponadto z punktu widzenia praktyki rybackiej należy ustalić wspólny wymiar ochronny dla storni i gładzicy - 23 cm. Przyjęcie przepisu w obecnym brzmieniu grozi wytępieniem storni i karami dla polskich rybaków za notoryczne poławianie niewymiarowej gładzicy. Zdaniem MRiRW, różnicowanie wymiaru ochronnego storni i gładzicy jest propozycją trudną do wykonania, ponieważ nie ma możliwości prowadzenia odrębnych połowów każdego z tych gatunków. Wprowadzenie wydłużonego o 2 tygodnie okresu ochronnego storni i gładzicy (art. 21) spowoduje zwiększenie o ten sam okres przerwy w prowadzeniu połowów storni i gładzicy, co spowoduje trudną do oszacowania utratę przychodów z działalności połowowej.
  7. W artykule 2 są dwie definicje terminu "strengthening bag", w punktach (g) i (s) oraz w Artykule 3 brak jest jasnej definicji terminu "target species". Ponadto niejasna jest informacja w tabelach aneksów II i III.

W opinii rządu, wejście w życie opiniowanego projektu rozporządzenia może spowodować konieczność dokonania zmian w prawie krajowym, tj. przygotowania rozporządzenia dotyczącego nowego wzoru licencji dla armatorów, którzy prowadzili połowy pławnicami.

W chwili obecnej nie można dokonać oceny skutków społeczno-gospodarczych oraz finansowych z uwagi na brak wyznaczników, które posłużyłyby za podstawę do dokonania powyższej oceny, a także z uwagi na to, że istnieje możliwość wpisania do przepisów Wspólnoty worka o oczkach odwróconych o 90º, który został pozytywnie oceniony przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES) jako narzędzie o podobnej do worka typu "BACOMA", a nawet lepszej selektywności. Sytuacja ta spowoduje, że worek typu "BACOMA" nie będzie jedynym narzędziem do połowów dorszy. Ponadto redukcja pławnic łososiowych spowoduje utratę miejsc pracy dla około 60 rybaków i ich rodzin. Trudny jest do określenia sposób pomocy oraz kwota potrzebna na zabezpieczenie środków dla dalszej egzystencji tych osób. Pewna grupa rybaków może zostać zmotywowana do podjęcia decyzji o złomowaniu statków. Inna grupa może przejść do segmentu dorszowego, co z kolei może zwiększyć presję w połowach tego gatunku. Obecnie nie można oszacować liczby przekwalifikowanych rybaków. Redukcja pławnic spowoduje również upadek tradycyjnego rybołówstwa łososiowego, kultywowanego zwłaszcza na Kaszubach.

Ponadto ASCOBANS uznał, że większość małych ssaków ginie w sieciach oplątujących. Została podjęta decyzja wyłącznie w sprawie redukcji pławnic, gdyż narzędzia te mogą zostać zastąpione przez "trap nety", w państwach o linii brzegowej typu klifowego. Niestety, polskie wybrzeże nie ma miejsc osłoniętych. Ponadto Komisja Europejska nie podjęła żadnych działań, które zmierzałyby do ograniczenia ilości net dorszowych, pomimo faktu, że strona polska podnosiła ten problem podczas spotkań komisji. Sytuacja ta wskazuje, że przy ograniczeniu pławnic nie kierowano się wszystkimi obiektywnymi warunkami.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii stwierdzono, że popiera ona wniosek dotyczący rozporządzenia Rady UE z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

Wniosek dotyczący Rozporządzenia Rady zmieniającego Rozporządzenie (WE, Euratom) No 2728/94 ustanawiającego Fundusz Gwarancyjny dla operacji zewnętrznych (Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC, Euratom) No 2728/94 establishing a Guarantee Fund for external actions), sygnatura Rady UE 7872/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 77/388/EWG w odniesieniu do niektórych środków w celu uproszczenia procedury obciążania podatkiem od wartości dodanej i pomocy w zapobieganiu uchylaniu się od płacenia podatków i unikaniu zobowiązań podatkowych i uchylającej niektóre decyzje przyznające odstępstwa (Proposal for a COUNCIL DIRECTIVE amending Directive 77/388/EEC as regards certain measures to simplify the procedure for charging value added tax and to assist in countering tax evasion and avoidance, and repealing certain Decisions granting derogations), sygnatura Rady UE 7426/05.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Chronowski.

Komisja nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie reprezentowania Wspólnoty Europejskiej i zajmowania przez nią stanowiska na szczeblu międzynarodowym w kontekście Unii Gospodarczej i Walutowej (Proposal for a Council Decision on the representation and position taking of the Community at international level in the context of Economic and Monetary Union) COM 637.

Resort wiodący: ministerstwo Finansów.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Grzegorz Lipowski.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

Wniosek dotyczący rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sporządzania kwartalnych rachunków niefinansowych według sektorów instytucjonalnych (Proposal for a REGULATION (EC) OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on the compilation of quarterly non-financial accounts by institutional sector), sygnatura Rady UE 16269/03.

Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Stanisław Huskowski.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

Wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej państwa członkowskie do ratyfikowania lub przystąpienia, w interesie Wspólnoty Europejskiej, do konwencji haskiej z 1996 roku o jurysdykcji, prawie właściwym, uznawaniu, wykonywaniu oraz o współpracy w zakresie odpowiedzialności rodzicielskiej i środków ochrony dzieci (Proposal for a Council Decision authorising the Member States to ratify, or accede to, in the interest of the European Community, the Convention on Jurisdiction, Applicable Law, Recognition, Enforcement and Cooperation in respect of Parental Responsibility and Measures for the Protection of Children (the 1996 Hague Convention), sygnatura Rady UE 10868/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.

Komisja zapoznała się z informacją rządu na ten temat.

Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemu REACH (rejestracji, ewaluacji, autoryzacji i ograniczeń dotyczących substancji chemicznych), ustanowienia Europejskiej Agencji do spraw Chemikaliów oraz zmiany Dyrektywy Nr 1999/45.WE i Rozporządzenia (WE) (dotyczącego trwałych organicznych substancji trujących) (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH), establishing a European Chemicals Agency and amending Directive 1999/45/EC and Regulation (EC) (on Persistent Organic Pollutants) Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający Dyrektywę Rady Nr 67/548/EWG w celu dostosowania jej do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, ewaluacji, autoryzacji i ograniczeń dotyczących substancji chemicznych (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 67/548/EEC in order to adapt it to Regulation (EC) of the European Parliament and of the Council concerning the registration, evaluation, authorisation and restriction of chemicals), sygnatura Rady UE 15409/03.

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.

Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt A. Cybulski.

Celem projektowanego rozporządzenia opiniowanego przez Komisję Spraw Unii Europejskiej jest zagwarantowanie swobodnego obrotu substancjami chemicznymi na rynku wewnętrznym UE, oparte na zasadzie, iż do producentów, importerów i dalszych użytkowników należy zapewnienie, że produkcja, wprowadzenie do obrotu, import albo stosowanie tych substancji nie wpływa szkodliwie na zdrowie ludzi lub na środowisko.

Projekt pakietu REACH został przyjęty przez Komisję Europejską 29 października 2003 r., a następnie przekazany Radzie UE oraz Parlamentowi Europejskiemu. Projekt został formalnie przekazany Polsce przez Sekretariat Generalny Rady UE 28 listopada 2003 r., a więc przed datą wejścia w życie ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Od listopada 2003 r. w Radzie UE prowadzone są intensywne prace nad projektem. Dotychczas był on siedmiokrotnie przedmiotem dyskusji w ramach różnych formacji Rady UE. Prace te koordynowane są przez Radę UE ds. Konkurencyjności przy wsparciu specjalnie powołanej grupy roboczej ad hoc ds. produktów chemicznych.

Kolejna dyskusja nad projektem rozporządzenia odbędzie się podczas posiedzenia Rady UE ds. Konkurencyjności 6 czerwca br. oraz Rady UE ds. Środowiska 26 czerwca br.

Głównymi kwestiami poruszanymi na forum UE w zakresie pakietu REACH są m.in.: rola Europejskiej Agencji ds. Chemikaliów, mechanizm zaproponowany przez delegacje węgierską i brytyjską - jedna substancja, jedna rejestracja, substancje w wyrobach, oraz propozycja niderlandzka dotycząca hierarchizacji w procesie rejestracji.

Na początku stycznia br. odbyło się spotkanie grupy wysokiego szczebla. Uczestniczyli w nim m.in. przedstawiciele prezydencji luksemburskiej, KE, a także Wielkiej Brytanii, która przejmie przewodnictwo w UE w drugiej połowie br. Ustalono, że jednym z celów prezydencji brytyjskiej będzie polityczna zgoda dotycząca systemu REACH.

Na temat pakietu REACH w Parlamencie Europejskim 19 stycznia br. odbyło się publiczne przesłuchanie połączonych komisji: ds. Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności, ds. Przemysłu, Badań i Energii oraz ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów.

Na spotkaniu komisarz G. Verheugen poinformował, że projekt rozporządzenia w sprawie REACH został przekazany do Parlamentu Europejskiego i ewentualnie po 1. czytaniu (które rozpocznie się na przełomie października i listopada br.) komisja przedstawi sugestie zmian, uwzględniające m.in. propozycje wypracowane na forum Rady UE. Ponadto KE otwarta jest na uwagi i sugestie do projektu. Z zainteresowaniem odnosi się również do idei brytyjskiej "jedna substancja, jedna rejestracja".

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że wyniki dotychczasowych prac nad systemem REACH wskazują na potrzebę ponownej i kompleksowej oceny praktycznego funkcjonowania tego systemu ze szczególnym uwzględnieniem jego skutków dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz głównych odbiorców substancji chemicznych, jego kompatybilności z rozwiązaniami przygotowywanymi w ramach WTO (GHS) oraz wpływu na konkurencyjność europejskiego przemysłu chemicznego wobec wiodących producentów chemikaliów spoza UE.

W uzasadnieniu projektu stanowiska rządu zwrócono uwagę, że dotychczasowe prace nad systemem REACH wykazały, iż istnieje potrzeba uproszczenia procedur i wprowadzenia bardziej przyjaznych przemysłowi mechanizmów, redukcji kosztów (szczególnie rejestracji substancji), redukcji biurokracji, modyfikacji systemu, tak aby był on bardziej efektywny ekonomicznie i nie stwarzał barier dla małych i średnich przedsiębiorstw, opracowania rozwiązań w ramach REACH zwiększających korzyści wynikające z jego wprowadzenia, a także zmniejszenia obciążeń dla dalszych użytkowników przemysłu chemicznego (m.in. bariery techniczne, personalne).

W opinii rządu, obawy budzą możliwości praktycznego funkcjonowania systemu REACH oraz konieczności ponoszenia bardzo wysokich kosztów jego wdrożenia. Istnieje zagrożenie dla konkurencyjności sektora chemicznego, a przez to ograniczenie możliwości realizacji założeń Strategii Lizbońskiej.

Ponadto stwierdzono, ze system REACH jest ciągle przedmiotem intensywnych negocjacji i analiz. Obecnie trudno określić, jaki będzie jego finalny kształt, a tym samym przeprowadzenie oceny jego skutków (prawnych, społecznych, gospodarczych i finansowych) jest jedynie szacunkowe.

Podkreślono również, ze Polska, podobnie jak inne państwa, które z dniem 1 maja 2004 r. przystąpiły do UE, nie były objęte przeprowadzoną w 2003 r. oceną skutków tego systemu dla przemysłu chemicznego. Obecnie trwają odpowiednie badania dla Polski, a ich zakończenie planowane jest w pierwszej połowie br. Ostateczne stanowisko w tej sprawie będzie mogło być zaprezentowane po uzyskaniu wyników powyższej oceny.

W obecnej wersji wprowadzenie w życie systemu REACH jest przewidziane na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, czyli legislacji działającej bezpośrednio we wszystkich MS. Może jednak zaistnieć potrzeba korekty istniejących regulacji prawnych oraz przyjęcia rozporządzeń wykonawczych, wdrażających procedury związane z funkcjonowaniem systemu REACH. Będzie to jednak możliwe do oceny po zakończeniu negocjacji nad ostatecznym kształtem systemu REACH.

Oceniając skutki społeczne wprowadzenia opiniowanego rozporządzenia, przypomniano, że we wstępnej ocenie skutków wprowadzenia REACH wykonanej w 2003 roku szacowano, iż wejście w życie tego systemu w zaproponowanym kształcie może spowodować znaczną utratę miejsc pracy w Polsce (wynikało to z dużej "wrażliwości" analizowanej grupy przedsiębiorstw). Pogłębiona analiza wskazuje, że w wypadku zamykania nierentownych instalacji w dużych przedsiębiorstwach chemicznych może dochodzić do obniżenia zatrudnienia do 3%, natomiast istnieje prawdopodobieństwo znacznych ograniczeń zatrudnienia w małych przedsiębiorstwach (nawet do 30%), które nie będą w stanie udźwignąć obciążeń wynikających z wprowadzenia systemu REACH. Z drugiej strony, przedsiębiorstwa takie (w szczególności małe i średnie) mogą łatwiej i szybciej zmienić profil swojej produkcji lub charakter działalności i w ten sposób zmniejszyć takie zagrożenie.

W ocenie skutków gospodarczych zwrócono uwagę, że jednym z podstawowych czynników skutecznego konkurowania na rynku jest innowacyjność firmy. W perspektywie krótkoterminowej wpływ wprowadzenia systemu REACH na innowacyjność może być, zdaniem polskiego rządu, niekorzystny. W szczególności koszty ogólne związane z REACH mogą spowodować okresowe ograniczenie możliwości badawczo-rozwojowych. W dłuższej perspektywie szansą firm jest podjęcie produkcji nowych wyrobów. Efektem wprowadzenia w życie REACH będzie zwiększenie możliwości pojawienia się nowych substancji na rynku europejskim. Stworzy to nowe możliwości dla średnich i małych przedsiębiorstw, które zazwyczaj są firmami elastycznymi, potrafiącymi "zagospodarowywać" nisze rynkowe.

W 2003 roku oszacowano koszty wpływu systemu REACH na polski przemysł chemiczny na kwotę 340-600 mln euro. Wielkość ta wynika z przyjętych dla potrzeb powyższej analizy szacunkowych kosztów, które znacząco uległy obniżeniu w 2004 roku, szczególnie dla substancji chemicznych o niskim tonażu (1-10 ton/rok).

Na podstawie analizy przeprowadzonej w 2004 roku oszacowano, że koszty bezpośrednie wprowadzenia systemu REACH dla polskiego przemysłu chemicznego i dalszych użytkowników wyniosą 344 - 416 milionów euro.

Według założonych scenariuszy:

W poszczególnych scenariuszach należy uwzględnić:

Pogorszenie pozycji konkurencyjnej przemysłu chemicznego może pociągnąć za sobą negatywne konsekwencje finansowe - zmniejszenie wpływów podatkowych oraz zwiększenie bezrobocia.

Wdrożenie systemu REACH spowoduje również wydatki, które będą pokrywane z budżetu państwa, związane z nałożeniem dodatkowych zadań oraz zwiększeniem zatrudnienia w takich jednostkach, jak: Biuro ds. Substancji i Preparatów Chemicznych, Inspekcja Sanitarna, służby celne, Inspekcja Ochrony Środowiska, Inspekcja Handlowa czy Inspekcja Pracy.

Szacowane koszty (wydatki roczne) to około 10 mln euro. Przewiduje się, że wejście w życie rozporządzenia pakietu REACH może nastąpić najwcześniej w 2007 roku.

Po zapoznaniu się z informacją rządu na temat opiniowanego rozporządzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła opinię, w której stwierdzono, że na obecnym etapie prac proponowane rozporządzenie w przedłożonej postaci nie jest do przyjęcia. W opinii komisji, dalszego opracowania, wymagają: sposób rejestracji, zawiłość procedur, koszty przeprowadzania testów, zagrożenia dla funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw, zagrożenia wzrostu bezrobocia związanego ze zmianami produkcji, pogorszenie konkurencyjności przemysłu chemicznego, a także rozrost instytucji zajmujących się rejestracją i kontrolą środków chemicznych.

W przyjętej opinii stwierdzono, że Komisja Spraw Unii Europejskiej uważa, iż rząd powinien dalej wnikliwie pracować nad rozporządzeniem pod kątem interesów naszej gospodarki.

13 maja 2005 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.

Na temat rozwiązań przyjętych w noweli sejmowej wypowiadał się w imieniu rządu wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak, głos zabierał także wicedyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Marcin Wereszczyński. W posiedzeniu wzięli też udział przedstawiciele Polskiego Związku Kynologicznego, Polskiej Ligi Ochrony Zwierząt oraz Oświatowej Organizacji Ochrony Zwierząt. Uwagi do sejmowej nowelizacji zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa nakłada na właścicieli psów obowiązek stałego nadzoru nad zwierzęciem. Określa m.in. warunki, na których psy mogą przebywać w miejscach publicznych. Powraca do kwestii hodowli i posiadania psów zaliczonych do tzw. ras agresywnych. Zgodnie z proponowanymi zmianami posiadanie takich zwierząt będzie wymagało uzyskania odpowiedniego zezwolenia, którego otrzymanie będzie uwarunkowane okazaniem określonych w ustawie zaświadczeń z komendy powiatowej Policji oraz lekarza psychologa. Ponadto w nowelizacji na właścicieli psów zaliczonych do ras agresywnych nałożono obowiązek poddania ich szkoleniu "na posłuszeństwo" oraz posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przez psa.

W dyskusji wątpliwości wzbudziła m.in. kwestia definicji psa nierasowego.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 13 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Aleksandrę Koszadę.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment