Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu
Z prac komisji senackich
Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niektórych innych ustaw.
Zapisy ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Leszek Ciećwierz. Ponadto na temat nowelizacji wypowiadali się główny inspektor ochrony danych osobowych Ewa Kulesza oraz przedstawiciele Agencji Wywiadu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Związku Banków Polskich, Narodowego Banku Polskiego. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana nowelizacja zakłada m.in. dopuszczenie do informacji niejawnych obywateli obcych państw, jeżeli taki obowiązek wynika "na zasadzie wzajemności" z umów międzynarodowych, oraz zawężenie definicji tajemnic: służbowej i państwowej.
Ponadto osoba ubiegająca się o tzw. poświadczenie bezpieczeństwa (dostęp do informacji niejawnych) będzie musiała w ankiecie bezpieczeństwa osobowego odpowiedzieć także na pytanie, czy była współpracownikiem służb specjalnych PRL. Jest to powrót do zapisu istniejącego w ustawie przed jej nowelizacją.
Nowelizacja zawęża też definicje tajemnicy służbowej i państwowej. Zgodnie z nią "tajemnicą państwową jest informacja określona w wykazie rodzajów informacji (dołączonym jako załącznik do nowelizacji), której nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa".
Zgodnie z rozpatrywaną ustawą sejmową, tajemnicę służbową stanowią "informacje nie będące tajemnicą państwową, uzyskane w związku z czynnościami służbowymi, których ujawnienie może spowodować zagrożenie dla porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa albo interesów międzynarodowych państwa, a także informacje podlegające ochronie na podstawie umów międzynarodowych". Ponadto kontrola ochrony informacji niejawnych w Sejmie lub Senacie (prowadzona np. przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego) będzie mogła nastąpić jedynie po uzgodnieniu jej z marszałkami. Uzgodnień takich ma dokonywać premier i to on w drodze rozporządzenia ma określić tryb przygotowania i prowadzenia takiej kontroli.
Istotna zmianą, którą nowelizacja wprowadza do obowiązującej ustawy, jest także to, że do procedur prowadzonych na podstawie ustawy o ochronie informacji niejawnych (np. wydawania poświadczenia bezpieczeństwa) stosowany będzie kodeks postępowania administracyjnego. Oznacza to m.in., że organy państwowe, odmawiając dostępu do informacji niejawnych lub cofając zgodę, będą musiały przedstawić osobie, której to dotyczy, uzasadnienie swojej decyzji (chyba, że taka informacja spowoduje istotne zagrożenie dla interesów państwa, wtedy jednak muszą przedstawić dokumentacje instytucjom odwoławczym).
W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej s
prawie wybrano senatora Wiesława Pietrzaka.* * *
Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego
oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, poświęcone roli Ochotniczych Straży Pożarnych w społeczno-gospodarczym rozwoju polskiej wsi.Posiedzenie zorganizowano w związku z obchodami 200. rocznicy działalności pierwszych Ochotniczych Straży Pożarnych na ziemiach polskich. Wzięli w nim udział zaproszeni goście, m.in. Andrzej Brachmański
- sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Waldemar Pawlak - prezes Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP, Teofil Jankowski - komendant główny Państwowej Straży Pożarnej.Posiedzenie otworzył marszałek Longin Pastusiak:
Z ogromną przyjemnością witam
wszystkich bardzo serdecznie w budynku Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.Dzisiejsze seminarium nt. "Roli Ochotniczych Straży Pożarnych w społeczno-gospodarczym rozwoju wsi polskiej", jest spotkaniem szczególnym, tak jak szczególna jest rola pożarnictwa polskiego w historii ruchu społecznego.
Ta szczególna rola straży pożarnej w Polsce wyraża się m.in. w wysokim poziomie akceptacji społecznej. Bowiem chyba żadna organizacja nie cieszy się tak powszechnym zaufaniem i poparciem obywateli.
Straż pożarna w naszym kraju to jedna z nielicznych organizacji, która od 2. połowy XIX wieku istnieje nieprzerwanie. Niezależnie od zawirowań historycznych i ustrojowych.
Ochotnicze straże ogniowe zawsze były i nadal są siłą konsolidującą społeczności lokalne.
W przeszłości, w czasach zaborów, pod osłoną legalnej działalności o charakterze stowarzyszenia chroniącego przed klęskami pożarów, organizacje te prowadziły często działalność patriotyczno-niepodległościową. Współcześnie są zorganizowaną formą życia społecznego w s
połecznościach lokalnych, szczególnie wiejskich, a także miejscem kształtowania samorządnego współdziałania na tych terenach.To właśnie na terenach wiejskich działają głównie Ochotnicze Straże Pożarne. I jak nazwa wskazuje, są ochotniczymi, dobrowolnymi stowarzyszeniami społecznymi. Niosą pomoc nie tylko w czasie pożarów, ale także w czasie różnorodnych zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska i klęskami oraz niebezpiecznymi zdarzeniami, które występują na danym terenie. Działają intensywnie
i niezwykle wszechstronnie w swoich środowiskach lokalnych. Są swoistą szkołą wychowania obywatelskiego, współpracy i współodpowiedzialności.Jak wiemy, członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych są również organizatorami i twórcami wielu imprez związanych z upowszechnianiem sportu, kultury ludowej i oświaty.
Nie jest tu dziś moim zadaniem szczegółowa charakterystyka działań Ochotniczych Straży Pożarnych na obszarach wiejskich.
Jestem przekonany, że dzisiejsze seminarium przyczyni się nie tylko do lepszego poznania historii rozwoju pożarnictwa na ziemiach polskich, ale także będzie swoistym wyrazem wdzięczności i uznania dla poświęcenia i odwagi członków służb pożarniczych.
Chociaż brać strażacka jest niezbędna i niezastąpiona, to życzę, aby było jak najmniej wydarzeń, do których jej przedstawiciele musieliby być wzywani. Co absolutnie nie oznacza, że życzę bezczynności!
Strażakom składam wyrazy uznania za niezwykłą, pełną odwagi i poświecenia pracę oraz życzę wszystkiego dobrego.
Wyrażam uznanie dla organizatorów seminarium, a wszystkim Uczestnikom życzę wszelkiej pomyślności oraz zrealizowania wielu twórczych wniosków z dzisiejszego spotkania.
Podczas posiedzenia o roli Ochotniczych Straży Pożarnych w życiu kulturalno-gospodarczym polskiej wsi mówili Leonarda Bogdan, kierownik działu Programowego Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, oraz dr Władysław Tabasz z Komisji Historycznej Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.
St. bryg. Wojciech Kubicki z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej przedstawił zadania Ochotniczych Straży Pożarnych w systemie bezpieczeństwa kraju.
W trakcie posiedzenia odbyły się koncerty orkiestr dętych z OSP Szadek, pow. Zduńska Wola, oraz OSP Łubnice, pow. Wieruszów.
Z okazji posiedzenia w gmachu Senatu otwarto wystawę "Dwa wieki Ochotniczych Straży Pożarnych w służbie Polsce".
Komisja Spraw Unii Europejskiej oraz Komisja Spraw Zagranicznych zebrały się na wspólnym posiedzeniu.
Podczas obrad dokonano podsumowania prezydencji holenderskiej w Unii Europejskiej. Związane z tym kwestie przedstawił w swym wystąpieniu Jan Edward Craanen, ambasador Królestwa Holandii w Polsce.
Zagadnienia dotyczące polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji holenderskiej omówił Jarosław Pietras, sekretarz stanu, szef Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.
* * *
Na swym posiedzeniu zebrała się
Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego.Zapisy rozpatrywanej ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister finansów Andrzej Jacaszek. Senatorowie wysłuchali także informacji przekazanych przez dyrektora Departamentu Instytucji Finansowych Bartosza Drabikowskiego oraz zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Uchwalona przez Sejm ustawa stanowi akt prawny, wobec którego Rada Ministrów zadeklarowała, iż ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej poprzez transpozycję do polskiego ustawodawstwa postanowień dyrektywy 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16 grudnia 2002 r. w sprawie nadzoru uzupełniającego nad instytucjami kr
edytowymi, przedsiębiorstwami ubezpieczeniowymi i firmami inwestycyjnymi w konglomeracie finansowym oraz w sprawie zmian w dyrektyw Rady 73/239/EWG, 79/267/EWG, 92/49/EWG, 92/96/EWG, 93/6/EWG i 93/22/EWG oraz dyrektywy 98/78/WE i 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Ustawa określa, z jednej strony, zasady sprawowania tego nadzoru przez krajowe organy nadzoru, tj. Komisję Nadzoru Bankowego, Komisję Papierów Wartościowych i Giełd oraz Komisję Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, z drugiej zaś - zasady współpracy tych organów z zagranicznymi organami nadzoru w zakresie sprawowania nadzoru uzupełniającego.Przedstawiciel biura legislacyjnego w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na zasady techniki legislacyjnej. Jak stwierdził transpozycja do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2002/87 jest z całą pewnością aktem o skomplikowanym charakterze, gdyż dyrektywa ta - mająca wybitnie specjalistyczny charakter - posługuje się nierzadko bardzo ogólnymi sformułowaniami, których konkretyzacja powinna nastąpić w stosownych aktach normatywnych państw człon
kowskich. Dokonując implementacji postanowień dyrektyw do krajowego porządku prawnego, należy więc mieć na względzie, że prawidłowe wdrożenie dyrektywy powinno być dokonane w sposób uwzględniający kulturę prawną i terminologię ustawodawstwa państwa dokonującego procesu dostosowawczego, przy czym ważniejsze jest oddanie sensu i ducha dyrektywy niż przywołanie jej dosłownego brzmienia. Niestety, niektóre przepisy ustawy nie czynią zadość przywołanej regule. Jej projektodawca, a następnie ustawodawca sejmowy stanęli na stanowisku, że dla powodzenia transpozycji należy zastosować podobną technikę legislacyjną, jaką posługuje się dyrektywa 2002/87. W opinii senackiego biura legislacyjnego, nie zawsze wychodzi to przepisom opiniowanej ustawy na dobre - wierne stosowanie specjalistycznych, a zarazem ogólnych sformułowań normatywnych stwarza pozorne wrażenie profesjonalności jej przepisów. De facto tak dokonany zabieg legislacyjny budzi niejednokrotnie wątpliwości zarówno co do prawidłowości dokonanej implementacji, jak również dostatecznej precyzji, komunikatywności i adekwatności poszczególnych przepisów ustawy. Warto przy tym dodać, iż wspomniane wzorce "dobrego prawa" powinny być szczególnie starannie realizowane przy konstruowaniu przepisów prawnych, przyznających określonym podmiotom uprawnienia o charakterze władczym w stosunku do innych podmiotów.W zaprezentowanych następnie uwagach szczegółowych biuro legislacyjne starało się zarówno wyszczególnić przepisy, których konstrukcja budzi wątpliwości o charakterze legislacyjnym, jak również zaproponować stosowne propozycje zmian. W niektórych jednak wypadkach byłoby to możliwe jedynie wtedy, gdyby ustawodawca uznał za stosowne merytoryczne rozwinięcie ogólnych sformułowań, dokonując tym samym wyboru koncepcji w zak
resie uregulowania określonej problematyki.W głosowaniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilkudziesięciu poprawek do ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego, w większości zbieżnych z sugestiami senackiego biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator Tadeusz Wnuk.
Tematem drugiej części posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych była rola systemu bankowego w rozwoju sektora przedsiębiorstw.
Senatorowie i przedstawiciele sektora bankowego dyskutowali o problemie dostępności kredytów dla polskich przedsiębiorstw. Dyskusja miała służyć przygotowaniu przez komisję dezyderatu o sytuacji sektora bankowego i dostępności kredytów dla przedsiębiorstw; dezyderat ma być przekazy rządowi.
Najtrudniejszy dostęp do kredytów bankowych mają małe i średnie firmy. Banki postulują o rozwiązania prawne, wprowadzające tzw. historie kredytowe, które ułatwiłyby przyznawanie kredytów - to wniosek z przeprowadzonej dyskusji na temat dostępności kredytów.
Podczas posiedzenia wiceprzewodnicząca komisji senator Genowefa Ferenc przedstawiała bankowcom docierające do członków komisji skargi przedsiębiorców. W opinii senator, przedsiębiorcy skarżą się na to, że małe i średnie firmy mają utrudniony dostęp do kredytów, a niektóre sektory gospodarki są uznawane przez banki za sektory podwyższonego ryzyka, co powoduje, że fi
rmy w nich działające nie mają szans na uzyskanie kredytów.Senator G. Ferenc stwierdziła, że przedsiębiorcy narzekają także na zbyt wysokie koszty obsługi kredytów. "Przedsiębiorcy wskazują, że zbyt wysokie opłaty obniżają konkurencyjność nie tylko małych czy średnich firm, ale także zajmują znaczące pozycje w budżetach dużych firm" - zaznaczyła.
Zdaniem prezesa banku Pekao SA Jana Krzysztofa Bieleckiego, obecnie problem z dostępnością do kredytu mają małe i średnie firmy, których "oczekiwania są często większe niż możliwości". Zwrócił uwagę, że na rynku bankowym jest duża walka o klienta i "pod drzwiami dobrze prosperujących przedsiębiorstw ustawiają się kolejki instytucji finansowych i oferują lepsze warunki niż te firmy uzyskałyby w zachodnioeuropejskich
bankach".Obecni na posiedzeniu przedstawiciele banków podkreślali, że w Polsce nadal bardzo wysoki jest współczynnik tzw. złych długów (kredytów, które nie są spłacane lub spłacane są z opóźnieniem). Według danych Związku Banków Polskich, w grudniu 2004 r. współczynnik ten w Polsce sięgał prawie 15%, podczas gdy w krajach "starej" UE wynosił 3%.
"To porównanie pokazuje, jaką polska gospodarka musi przejść drogę i dlaczego banki tak restrykcyjnie podchodzą do udzielania kredytów" - powiedział prezes Związku
Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz.Przedstawił także listę działań, które ułatwiłyby bankom skuteczną ocenę ryzyka udzielania kredytu. Na pierwszym miejscu postawił zmianę przepisów, zezwalającą na przetwarzanie danych klientów, których rachunki zostały zamknięte. Zdaniem prezesa K. Pietraszkiewicza, ma to pozwolić na tworzenie historii kredytowej, która po zdolności kredytowej jest drugim najważniejszym warunkiem przyznania przedsiębiorcy kredytu.
"W USA studenci zaciągają podczas studiów swoje pierwsze kredyty, choć ich nie potrzebują, po to, by później być wiarygodnym partnerem dla sektora bankowego" - dodał prezes Związku Banków Polskich.
Dodał, że banki potrzebują elektronicznego dostępu do informacji gromadzonych w rejestrach publicznych, co mogłoby przyspieszyć rozpatrywanie wniosków kredytowych.
W opinii szefa ZBP, dostęp do takich rejestrów jest niezbędny, w warunkach gdy po Polsce krąży ponad 1,7 mln czystych blankietów różnych dowodów tożsamości, a w rejestrach ZBP i Biura Informacji Kredytowej jest blisko 2 mln firm i osób fizycznych, które zwlekają dłużej niż 90 dni ze spłatą kredytu.
* * *
Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych spotkali się z delegacją Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu Republiki Litwy, na czele z przewodniczącym Justinasem Karosasem.
Tematem spotkania były perspektywy rozwoju dwustronnych stosunków polsko-litewskich po przystąpieniu do Unii Europejskiej w kontekście członkostwa obu krajów, współpraca obu krajów z Ukrainą, stosunki z sąsiadami - krajami powstałymi po rozpadzie Związku Radzieckiego oraz kwestia pisowni polskich nazwisk na Litwie.
W czasie spotkania ustalono, że jeszcze w marcu w Wilnie spotkają się szefowie komisji spraw zagranicznych parlamentów Polski, Litwy i Ukrainy, aby ustalić szczegóły pierwszej sesji polsko-litewsko-ukraińskiego zgromadzenia parlamentarnego, która miałaby się odbyć na Ukrainie w kwietniu br.
Polskich senatorów interesowała sprawa pisowni nazwisk Polaków mieszkających na Litwie. Przewodniczący J. Karosas przyznał, że problem ten "okazuje się trudny do rozwiązania". Zaznaczył, że ta kwestia wymaga "bardzo uważnego i delikatnego postępowania" i oczekuje, że uda się ten problem "szybko zlikwidować".
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca br. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:
- Wnioski nierozpatrywane:
- w trybie art. 8 ustawy - sygnatura Rady UE 9332/04, 5199/04, 5202/04
- w trybie art. 6 ust. 4 ustawy - sygnatura Rady UE 6394/05
Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie przystąpienia Wspólnoty do Regulaminu nr 55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie wymagań technicznych odnośnie mechanicznych urządzeń sprzęgających w zespołach pojazdów (
Proposal for a Council Decision on the accession of the Community to United Nations Economic Commission for Europe Regulation No 55 on uniform provisions concerning the approval of mechanical coupling components of combinations of vehicles) (COM (2005) 019), sygnatura Rady UE 6158/05.Resort wiodący: Ministerstwo I
nfrastruktury.Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator
Grzegorz Lipowski.Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego listy postępowań związanych z niewypłacalnością, postępowań upadłościowych i zarządców w aneksach A, B i C do rozporządzenia (WE) nr 1346/2000 o postępowaniach związanych z niewypłacalnością
(Proposal for a Council Regulation amending the lists of insolvency proceedings, winding-up proceedings and liquidators in Annexes A, B and C to Regulation (EC) No 1346/2000 on insolvency proceedings) (COM (2004) 827), sygnatura Rady UE 5330/05.Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie)
: Andrzej Chronowski.Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania i tymczasowego stosowania protokołu do Układu Eurośródziemnomorskiego między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z jednej strony, i Królestwa Maroka z drugiej, w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estonii, Republiki Cypru, Republiki Węgier, Republiki Łotwy, Republiki Litwy, Republiki Malty, Rzeczypospolitej
Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowacji (Proposal for a COUNCIL DECISION on the signature and provisional application of a Protocol to the Euro-Mediterranean Agreement between the European Community and its Member States, of the one part, and the Kingdom of Morocco, of the other part, to take account of the accession of the Czech Republic, the Republic of Estonia, the Republic of Cyprus, the Republic of Hungary, the Republic of Latvia, the Republic of Lithuania, the Republic of Malta, the Republic of Poland, the Republic of Slovenia, and the Slovak Republic to the European Union). (b) Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia protokołu do Układu Eurośródziemnomorskiego między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z jednej strony, i Królestwa Maroka z drugiej, w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estonii, Republiki Cypru, Republiki Węgier, Republiki Łotwy, Republiki Litwy, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowacji (Proposal for a COUNCIL DECISION on the conclusion of a Protocol to the Euro-Mediterranean Agreement between the European Community and its Member States, of the one part, and the Kingdom of Morocco, of the other part, to take account of the accession of the Czech Republic, the Republic of Estonia, the Republic of Cyprus, the Republic of Hungary, the Republic of Latvia, the Republic of Lithuania, the Republic of Malta, the Republic of Poland, the Republic of Slovenia, and the Slovak Republic to the European Union) (COM (2004) 848), sygnatura Rady UE 5445/05.Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.
Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
Informacja w trybie art. 8 ustawy
- Wniosek dotyczący rozporządzenie Rady zmieniające rozporządzenie (WE) nr 539/2001 w kwestii mechanizmu wzajemności (COM(2004) 437), sygnatura Rady UE 11375/04.
Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawi
e): senator Krzysztof Jurgiel.Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący Decyzji Ramowej Rady w sprawie zwalczania rasizmu i ksenofobii
(Proposal for a Council Framework Decision on combating racism and xenophobia) (COM (2001) 664 final), sygnatura Rady UE 14904/01.Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiające wspólnotowy kodeks celny
(Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Council Regulation (EEC) no 2913/92 establishing the Community Customs Code) COM (2003) 452-3, sygnatura Rady UE 11837/03.Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2003/49/WE o wspólnym systemie opodatkowania stosowanym do odsetek i należności licencyjnych w rozliczeniach między stowarzyszonymi spółkami różnych Państw Członkowskich (Proposal for a Council Directive amending Directive 2003/49/EC on a common system of taxation applicable to interest and royalty payments made between associated companies of different Member States) (COM (2003) 841), sygnatura Rady UE 5061/04.
Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Stanisław Huskowski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie niektórych gazów cieplarnianych zawierających fluor (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on certain fluorinated greenhouse gases) (COM (2003) 492), sygnatura Rady UE 12179/03.
Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie gospodarowania odpadami z przemysłu wydobywczego
(Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the management of waste from the extractive industries) (COM (2003) 319), sygnatura Rady UE 10143/03.Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Janusz Bargieł.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący projektu decyzji Rady zmieniającej Część V Wspólnych Instrukcji Konsularnych oraz Część I Wspólnego Podręcznika
(Draft Council Decision amending Part V of the Common Consular Istructions and Part I of the Common Manual), sygnatura Rady UE 5572/04.Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady o ustanowieniu zasad rządzących tzw. małym ruchem granicznym na zewnętrznych lądowych granicach Państw Członkowskich (
Proposal for a Council Regulation on the establishment of a regime of local border traffic at the external borders of the Member States) Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady o ustanowieniu zasad rządzących tzw. małym ruchem granicznym na tymczasowych zewnętrznych lądowych granicach między Państwami Członkowskimi (Proposal for a Council Regulation on the establishment of a regime of local border traffic at the temporary land borders between Member States) COM (2003)502-1, COM (2003) 502-2, sygnatura Rady UE 12161/03.Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Henry
k Dzido.Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej wieloletni program Wspólnoty stwarzający zasoby cyfrowe w Europie bardziej dostępne, użyteczne i możliwe do wykorzystania
(Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council establishing a multiannual Community programme to make digital content in Europe more accessible, usable and exploitable) (COM(2004) 096), sygnatura Rady UE 6431/04.Resort wiodący: Ministerstwo Nauki i Informatyzacji.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator
Edmund Wittbrodt.Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół Finansów Polonijnych:
I. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie - odłożone na posiedzeniu Prezydium Senatu 18 lutego br.:
A. Pomoc oświacie polonijnej i polskiej poza granicami poprzez wspieranie i promocję nauczania języka polskiego, wspieranie aktywności sportowej wśród Polonii i Polaków za granicą, rozwijanie form pobytów edukacyjnych w Polsce dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie, a także kontynuacja programu pomocy st
ypendialnej dla młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w krajach zamieszkania1. (nr wniosku 199) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: program "Ex Libris Polonia"- na kwotę 1 589 695 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 1 400 000 zł.
2. (nr wniosku 184) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc katedrom polonistyki i lektoratom języka polskiego - na kwotę 517 700 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 250 000 zł.
3. (nr wniosku 185) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc katedrom polonistyki i lektoratom języka polskiego - zakup środków trwałych - na kwotę 40 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 40 000 zł.
4. (nr wniosku 186) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: opieka nad szkolnictwem polonijnym - na kwotę 644 600 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 350 000 zł.
5. (nr wniosku 187) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: opieka nad szkolnictwem polonijnym - zakup środków trwałych - na kwotę 37 700 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 37 700 zł.
6. (nr wniosku 30) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program pomocy oświatowej poza granicami kraju dla wszystkich poziomów nauczania języka polskiego - na kwotę 8 344 364 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 6 000 000 zł.
B. Promocja kultury polskiej we współpracy z mediami polonijnymi i polonijnymi instytucjami kultury poprzez prezentację polskiej sztuki w środowiskach polskich na Wschodzie i polonijnych w świecie oraz promowanie dorobku artystycznego przedstawicieli tych środowisk w kraju
7. (nr wniosku 48) Oficyna Wydawnicza Kucharski - Toruń w Wielkiej Nieszawce: wydanie 4. i 5. tomu pięciotomowej "Encyklopedii polskiej emigracji i Polonii" - na kwotę 100 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 100 000 zł.
8. (nr wniosku 188) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie i integrowanie polskich środowisk twórczych i artystycznych - na kwotę 886 800 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 600 000 zł.
9. (nr wniosku 189) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie i integrowanie polskich środowisk twórczych i artystycznych - zakup środków trwałych - na kwotę 69 700 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 69 700 zł
10. (nr wniosku 90) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: program wspierania polskiej kultury poza granicami kraju - na kwotę 3 981 067 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 3 000 000 zł.
C. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju i dokumentowanie dokonań przedstawicieli środowisk polonijnych w nauce, sztuce, życiu gospodarczym i politycznym krajów osiedlenia
11. (nr wniosku 190) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: dokumentowanie śladów polskości na Wschodzie - na kwotę 610 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 500 000 zł.
12. (nr wniosku 128) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: promocja spraw polonijnych - na kwotę 1 062 003 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 500 000 zł.
D. Wspieranie działań na rzecz wzrostu prestiżu polskiej grupy etnicznej w krajach zamieszkania poprzez współpracę i wspieranie działalności organizacji polskich i polonijnych za granicą, w tym głównie działalności programowej organizacji młodzieżowych i harcerstwa
13. (nr wniosku 191) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie aktywności obywatelskiej Polaków na Wschodzie w środowiskach lokalnych, samorządowych
i organizacjach społecznych - na kwotę 508 650 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 300 000 zł.
14. (nr wniosku 192) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie aktywności obywatelskiej Polaków na Wschodzie w środowiskach lokalnych, samorządowych
i organizacjach społecznych - zakup środków trwałych - na kwotę 45 450 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 45 450 zł.
E. Wspieranie działalności mediów polonijnych w świecie
15. (nr wniosku 196) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie prasy polskiej na Wschodzie - zakup środków trwałych - na kwotę 100 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 100 000 zł.
16. (nr wniosku 197) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: pomoc polskim redakcjom radiowym i telewizyjnym - zakup środków trwałych - na kwotę 70 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 70 000 zł.
F. Działania na rzecz intensyfikacji współpracy gospodarczej ze środowiskami polonijnymi i polskimi w świecie
17. (nr wniosku 193) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie aktywności gospodarczej Polaków na Wschodzie - na kwotę 402 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 200 000 zł.
18. (nr wniosku 194) Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: wspieranie aktywności gospodarczej Polaków na Wschodzie - zakup środków trwałych - na kwotę 60 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 60 000 zł.
G. Wnioski inwestycyjne
19. (nr wniosku 19) Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: współfinansowanie remontu Domu Dziecka w Podbrodziu, na Litwie - na kwotę 270 053 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 270 053 zł.
II Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie:
A. Pomoc oświacie polonijnej i polskiej poza granicami poprzez wspieranie i promocję nauczania języka polskiego, wspieranie aktywności sportowej wśród Polonii i Polaków za granicą, rozwijanie form pobytów edukacyjnych w Polsce dla wyróżniających się uczniów szkół polonijnych i polskich na Wschodzie, a także kontynuacja programu pomocy stypendialnej dla młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w krajach zamieszkania
1. (nr wniosku 6) Stowarzyszenie Rozwoju i Promocji Skoczowa "Mała Ojczyzna" w Skoczowie:
Letnia Szkoła Języka Polskiego dla dzieci z Bukowiny - na kwotę 15 295 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 8 055 zł.
2. (nr wniosku 12) Stowarzyszenie Przyjaciół Polaków na Wschodzie w Tarnobrzegu: organizacja pobytu o charakterze poznawczo-wypoczynkowym dla dzieci polskich z Ukrainy i Białorusi - na kwotę 18 400 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 16 200 zł.
3. (nr wniosku 15) Fundacja "Wszystko dla Dzieci" w Warszawie: Nadbużańska Kraina - bogactwo kultur i narodów. Kolonie letnie dla dzieci polskiego pochodzenia ze Wschodu - na kwotę 90 480 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 62 370 zł.
4. (nr wniosku 22) Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży "Promyk" w Puławach: wiosenne spotkania rodaków "Puławy - Kijów" - na kwotę 25 650 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 18 650 zł.
5. (nr wniosku 30) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: zaopatrzenie polskich dzieci na terenie Republiki Białoruś uczących się języka polskiego, historii i kultury Polski w niezbędne pomoce do nauki - część I - na kwotę 20 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.
6. (nr wniosku 42/z) Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem w Warszawie: organizacja czterech turnusów sanatoryjno-rehabilitacyjnych dla chorych i niepełnosprawnych dzieci polskich z Białorusi, Litwy i Ukrainy połączonych z edukacją na temat leczenia i profilaktyki - na kwotę 163 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 67 200 zł.
7. (nr wniosku 62) Fundacja Wspierania Nauczania Języka Polskiego za Granicą w Długiej Szlacheckiej: wystawa fotograficzna "Nasze lekcje polskiego" - na kwotę 104 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
8. (nr wniosku 69) Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego w Warszawie: organizacja letniego wypoczynku dzieci i młodzieży polonijnej - na kwotę 39 800 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 30 000 zł.
9. (nr wniosku 89) Fundacja "Wszystko dla Dzieci" w Warszawie: Dajmy uśmiech - letnie kolonie zdrowotne dla dzieci polskiego pochodzenia ze Wschodu - na kwotę 106 870 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
10. (nr wniosku 90) Fundacja "Wszystko dla Dzieci" w Warszawie: wakacyjny kurs języka polskiego - na kwotę 97 960 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 62 370 zł.
11. (nr wniosku 120) Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej w Warszawie: pomoc wychowawczo-metodyczna dla harcerek, harcerzy, instruktorek i instruktorów Związku Harcerstwa Polskiego na Litwie i Harcerstwa Polskiego na Ukrainie i Białorusi - na kwotę 36 495 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 21 495 zł.
12. (nr wniosku 128) Związek Harcerstwa Polskiego w Warszawie: zimowisko dla dzieci i młodzieży polonijnej z Wołynia na Ukrainie - na kwotę 15 400 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 14 400 zł.
13. (nr wniosku 161) Stowarzyszenie Współpracy Polska-Wschód w Warszawie: wypoczynek zimowy dla dzieci i młodzieży polonijnej z Białorusi, Litwy, Rosji i Ukrainy
- na kwotę 28 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
14. (nr wniosku 169) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: program "Absolwent" - na kwotę 154 166 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 143 988 zł.
B. Promocja kultury polskiej we współpracy z mediami polonijnymi i polonijnymi instytucjami kultury poprzez prezentację polskiej sztuki w środowiskach polskich na Wschodzie i polonijnych w świecie oraz promowanie dorobku artystycznego przedstawicieli tych środowisk w kraju
15. (nr wniosku 19) Żagańskie Stowarzyszenie Muzyczne w Żaganiu: muzyka jako pomost w integracji młodzieży i element łączący narody - na kwotę18 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 15 600 zł.
16. (nr wniosku 33) Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego w Warszawie: organizacja nagrania fonicznego "Pieśń ojczysta" oraz wydanie albumu zawierającego najpiękniejsze polskie pieśni patriotyczne - na kwotę 58 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
17. (nr wniosku 51) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: koncerty polskich dziecięcych zespołów artystycznych na terenie Republiki Białoruś - na kwotę 7500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 7 500 zł.
18. (nr wniosku 57) Towarzystwo im. Marii Konopnickiej w Górach Mokrych: VII Polonijne Warsztaty Artystyczne - na kwotę 45 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 26 000 zł.
19. (nr wniosku 121) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: sfinansowanie uszycia kompletu strojów polskich dla Zespołu Pieśni i Tańca "Wileńszczyzna" - na kwotę
49 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
20. (nr wniosku 122) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie organizacji XVII Międzynarodowego Festiwalu Kultury Polskiej na Litwie "Kwiaty Polskie 2005" - na kwotę 194 000 zł.
Komisja postanowiła odłożyć rozpatrzenie tego wniosku.
21. (nr wniosku 124) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie spektakli wyjazdowych w sezonie 2005 "Salonu Muzyki i Poezji" Polsko-Kanadyjskiego Towarzystwa Muzycznego z Toronto - na kwotę 43 300 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 40 000 zł.
C. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju i dokumentowanie dokonań przedstawicieli środowisk polonijnych w nauce, sztuce, życiu gospodarczym i politycznym krajów osiedlenia
22. (nr wniosku 11) Wschodnia Fundacja Kultury "Akcent" w Lublinie: kontynuacja projektu "Polacy za granicą - polskie rodowody, polskie znaki zapytania" - na kwotę 77 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 35 000 zł.
23. (nr wniosku 76) Fundacja "Archiwum Fotograficzne Tułaczy" w Warszawie: wydanie w wersji cyfrowej albumów pt. "Tułacze dzieci" i "Polska szkoła na tułaczych szlakach" - na kwotę 158 940 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
24. (nr wniosku 123) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: dofinansowanie kosztów utrzymania lokalu "Biblioteki Polskiej" w Brukseli w 2005 roku - na kwotę 39 500 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 38 500 zł.
25. (nr wniosku 170) Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: program "Ocalmy od zapomnienia" - na kwotę 78 472 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 46 601 zł.
D. Wspieranie działań na rzecz wzrostu prestiżu polskiej grupy etnicznej w krajach zamieszkania poprzez współpracę i wspieranie działalności organizacji polskich i polonijnych za granicą, w tym głównie działalności programowej organizacji młodzieżowych i harcerstwa
26. (nr wniosku 126) Fundacja "Oświata Polska za Granicą" w Warszawie: zakup sprzętu audio i wideo oraz urządzeń do laminowania materiałów edukacyjnych dla Organizacji "Polonia" w Abakanie, Minusińsku i Sajanogorsku w Republice Chakasji (Południowa Syberia) - na kwotę 5600 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
E. Działania na rzecz intensyfikacji współpracy gospodarczej ze środowiskami polonijnymi i polskimi w świecie
27. (nr wniosku 159) Stowarzyszenie Współpracy "Polska-Wschód" w Warszawie: szkolenie dla działaczy polonijnych ze Wschodu na temat: "Jak robić biznes z Polską" - na kwotę 26 250 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
F. Pomoc socjalna i rzeczowa dla środowisk polskich na Wschodzie, a w szczególności udzielanie zapomóg losowych oraz pomocy charytatywne
j i medycznej28. (nr wniosku 25) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: pomoc socjalna osobom polskiego pochodzenia z Białorusi - studiującym na uczelniach w województwie podlaskim - na kwotę 30 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 30 000 zł.
29. (nr wniosku 27) Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego w Warszawie: zorganizowanie i przekazanie paczek żywnościowych dla rodzin polskich na Ukrainie przed świętami wielkanocnymi 2005 r. - na kwotę 17 000 zł
.Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 17 000 zł.
30. (nr wniosku 29) Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: pomoc humanitarna dla dzieci polskiego pochodzenia z rodzin wielodzietnych i ubogich, dzieci niepełnosprawnych, sierot i półsierot - część I - na kwotę 20 000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 20 000 zł.
31. (nr wniosku 118) Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych w Warszawie: pomoc charytatywna dla dzieci i młodzieży z Podbrodzia, na Litwie, oraz ze Lwowa, Rokitna i Sarn, na Ukrainie - na kwotę 6000 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, na kwotę 6000 zł.
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:
- Wnioski nierozpatrywane:
- w trybie art. 8 ustawy - sygnatura Rady UE 5982/04, 7190/04,
- w trybie art. 6 ust.4 ustawy - sygnatura Rady UE 5956/05, 6364/05.
Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
- Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 dotyczące statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów
i warunków życia (EU-SILC)
Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.
Komisja Spraw Europejskich nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
Informacja w trybie art. 8 ustawy
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/88/WE dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy
COM(2004) 607, sygnatura Rady UE 12683/04.Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie):
senator Janusz Bargieł.Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy ustalające eko-projektowe wymogi dotyczące produktów wykorzystujących energię i zmieniającej dyrektywę Rady 92/42/EWG (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on establishing a framework for the setting of Eco-design requirements for Energy-Using Products and amending Council Directive 92/42/EEC) COM (2003) 453, sygnatura Rady UE 12082/03.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Krzysztof Jurgiel.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
* * *
Członkowie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności,
senatorowie: Teresa Liszcz, Andrzej Jaeschke, Gerard Czaja i Aleksandra Koszada, spotkali się z delegacją Komisji Legislacji i Sprawiedliwości Zgromadzenia Narodowego Republiki Korei.Podczas spotkania senatorowie wymienili uwagi m.in. na temat zakresu działania komisji obu parlamentów i il
ości pracy, a także wpływu partii większościowych na realizację programu rządowego, zaplecza organizacyjnego parlamentarzystów, możliwości korzystania z ekspertyz.* * *
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia w pierwszym punkcie porządku posiedzenia rozpatrzyła ustawę o rekompensacie przysługującej w związku z odstąpieniem w roku 2002 od waloryzacji świadczeń pieniężnych przysługujących: żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach wydobywania rud uranu i batalionach budowlanych oraz osobom deportowa
nym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.Ustawę rekomendowała senatorom Alina Wiśniewska, dyrektor Departamentu Świadczeń Socjalnych w Ministerstwie Polityki Społecznej.
Wicedyrektor Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych ZUS Halina Wolińska, w imieniu prezesa, wystąpiła o wprowadzenie poprawek mających na celu przesunięcie o dwa miesiące terminu wejścia ustawy w życie.
Po dyskusji senatorowie postanowili rekomendować Izbie wprowadzenie sześciu poprawek do ustawy, zmieniających termin wejścia jej w życie.
Sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Franciszek Bobrowski.
W kolejnym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła ustawę o ochronie wypłaty wynagrodzenia za pracę pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Ustawę, będącą projektem poselskim, przedstawił senatorom poseł sprawozdawca Stanisław Piosik.
Stronę rządową reprezentowała Wacława Wojtala, podsekre
tarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.Podczas dyskusji wskazywano, z jednej strony, na wysuwany w opiniach i ekspertyzach zarzut niekonstytucyjności rozwiązań ustawy. Z drugiej strony, zwracano uwagę, że ustawa w przedstawionym kształcie jest jednak konieczna, ponieważ ograniczy zajmowanie przez komorników pensji pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Po dyskusji, mimo kontrowersyjności zapisów ustawy, przewagą jednego głosu komisja zdecydowała rekomendować Izbie przyjęcie ustawy b
ez poprawek.Na sprawozdawcę komisji w tej sprawie wybrano senatora Mirosława Lubińskiego.
Podczas posiedzenia Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła także ustawę o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. W tej części posiedzenia wzięła udział Iwona Hickiewicz, dyrektor Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy.
Ustawę, będącą projektem poselskim, przedstawił poseł sprawozdawca Jacek Kasprzyk.
Po dyskusji członkowie komisji postanowili rekomendować Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Alicja Stradomska.
* * *
Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej na wspólnym posiedzeniu rozpatrzyły ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście, m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Informatyki Włodzimierz Marciński oraz przedstawiciele resortu sprawiedliwości i NBP.
Ustawę rekomendował komisji poseł sprawozdawca Antoni Kobielusz. Ma ona na celu ujednolicenie i standaryzację używanych przez podmioty publiczne systemów teleinformatycznych, prowadzonych rejestrów publicznych i dokonywania wymiany informacji w formie elektronicznej.
Po dyskusji komisje postanowiły wnieść o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Na sprawozdawcę stanowiska komisji na posiedzeniu plenarnym Izby wyznaczono senatora Mariana Żenkiewicza.
* * *
Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o żegludze śródlądowej.
W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z podsekretarzem stanu w tym resorcie Mieczysławem Wilczyńskim.
Rozpatrywana ustawa została uchwalona na 97. posiedzeniu Sejmu, 18 lutego br. Jest ona wypadkową przedłożenia sejmowej Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, która przygotowała projekt inicjatywy ustawodawczej zgodnie z propozycjami przekazywanymi przez Polską Konfederację Sportu, polskie związki sportowe, Trybunał Arbitrażowy do spraw Sportu przy Polskim Komitecie Olimpijskim, organizacje pozarządowe kultury fizycznej i sportu oraz działaczy sportowych.
Po dyskusji członkowie komisji postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie dwunastu poprawek do ustawy.
Sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator Witold Gładkowski.
* * *
Porządek posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zawierał trzy punkty: rozpatrzenie ustawy o ochronie wypłaty wynagrodzenia za pracę pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej; rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu; rozpatrzenie In
formacji Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o działalności Instytutu Pamięci Narodowej w okresie 1 lipca 2003 r.- 30 czerwca 2004 r.W posiedzeniu komisji wzięli udział zaproszeni goście: Wacława Wojtala - podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia, Elżbieta Jazgarska - dyrektor Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji w Ministerstwie Zdrowia, Joanna Rosińska - główny specjalista w Departamencie Prawnym Ministerstwa Zdrowia, Dagmara Korbasińska - zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, Jan Bołonkowski - zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości, Stanisław Piosik - poseł na Sejm RP, Bernardetta Gronek - dyrektor Biura Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Leon Kieres - prezes Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Grzegorz Ciecierski - zastępca
prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krzysztof Zając - dyrektor Biura Prawnego Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Władysław Bułhak - zastępca dyrektora Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Bohdan Marciniak - dyrektor generalny Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Paweł Machcewicz - dyrektor Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Witold Kulesza - zastępca prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.Przebieg prac nad rozpatrywaną w pierwszym punkcie porządku posiedzenia ustawą o ochronie wypłaty wynagrodzenia za pracę pracowników samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej zreferował poseł
sprawozdawca S. Piosik.Przedstawicielka resortu zdrowia wiceminister W. Wojtala uzasadniła potrzebę wprowadzenia ustawy epizodycznej, która - do czasu uchwalenia całościowej regulacji - ochroni wynagrodzenia osób zatrudnionych w samodzielnych zakładach o
pieki zdrowotnej.Przedstawiciel resortu sprawiedliwości wicedyrektor J. Bołonkowski przedstawił szereg wad legislacyjnych rozpatrywanej ustawy, a szczególnie podkreślił niekonstytucyjność przyjętych rozwiązań.
Krytyczną opinię o rozpatrywanej ustawie przedstawiło również Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, a także ekspert dr Ryszard Balicki z Katedry Prawa Konstytucyjnego Uniwersytetu Wrocławskiego.
W czasie dyskusji niektórzy senatorowie, mimo zastrzeżeń co do konstytucyjności ustawy, opowiadali się za pilną potrzebą rozwiązania istniejącego problemu służby zdrowia, inni zaś wyrażali pogląd o niedopuszczalności przyjmowania niekonstytucyjnej ustawy.
Po dyskusji i głosowaniach komisja postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie sześciu poprawek do ustaw
y.Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator Teresa Liszcz.
Następnie Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiła do drugiego punktu porządku obrad - rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
Prezes instytutu prof. L. Kieres uzasadnił pilną potrzebę nowelizacji ustawy o IPN i omówił zakres zmian.
Po dyskusji, w wyniku głosowania, komisja jednomyślnie zaakceptowała wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.
Sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Anna Kurska.
W ostatnim punkcie porządku posiedzenia prezes L. Kieres omówił najważniejsze prace poszczególnych pionów IPN:
- Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (przeprowadzone śledztwa w sprawach zbrodni nazistowskich, komunistycznych, w sprawach innych zbrodni wojennych oraz zbrodni przeciwko ludzkości),
- archiwizacji i udostępniania dokumentów (ok. 80 km zasobu archiwalnego, udostępnianie dokumentów osobom pokrzywdzonym przez działanie organów bezpieczeństwa, a także dla postępowań przed innymi organami, jak Rzecznik Interesu Publicznego, Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Fundacja "Polsko-
- edukacyjnego i badawczego: badania ogólnopolskie (według planu zatwierdzonego przez Kolegium IPN), konferencje, wystawy i konkursy historyczne, wydawane serie książkowe.
Po przeprowadzeniu dyskusji przewodnicząca senator T. Liszcz w imieniu całej komisji złożyła na ręce prezesa IPN podziękowania dla instytutu za dokonaną ogromną pracę w okresie tej kadencji i zaapelowała do prof. L. Kieresa o kandydowanie na następna kadencję.
Prezes IPN prof. L. Kieres podziękował komisji za zrozumienie zadań instytutu i za wsparcie, jakiego doświadczał ze strony komisji.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na swym posiedzeniu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych.
W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście - podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzej Kowalski, prezes Agencji Rynku Rolnego Roman Wenerski, zastępca prezesa ARR Mariusz Lipiński, przedstawiciel resortu finansów Cezary Dziuban.
Uchwalona 4 marca br. ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów, wypracowana przez Sejm na podstawie projektu rządowego, ma na celu wdrożenie nowych regulacji unijnych dotyczących rynku mleka oraz doprecyzowanie funkcjonujących już w prawie krajowym rozwiązań w tym zakresie.
Do najważniejszych regulacji należą: zmiana zasad określania referencyjnej zawartości tłuszczu w mleku dla producentów rozpoczynających produkcję; zmiana terminu składania wniosku o dokonanie konwersji indywidualnej ilości referencyjnej; zmiany w przepisach dotyczących warunków uzyskania statusu podmiotu skupującego, podstaw wykreślenia z rejestru oraz kar pieniężnych za nieprzestrzeganie obowiązków nałożonych ustawą; określenie podstaw cofnięcia dostawcy bezpośredniemu indywidualnej ilości referencyjnej.
Ponadto nowela wprowadza zmiany w niektórych regulacjach, wynikające z doświadczeń Agencji Rynku Rolnego, oraz zmiany o charakterze doprecyzowującym.
Nowelizacja rozszerza zakres działania Agencji Rynku Rolnego o wydawanie zezwoleń na wykorzystanie kazeiny i kazeinianów do produkcji serów.
Podczas dyskusji na posiedzeniu komisji uwag do ustawy nie zgłaszał resort rolnictwa, Agencja Rynku Rolnego, a także przedstawiciele związków branżowych ani przedstawiciel ministra finansów.
Senatorowie przyjęli z zadowoleniem utrzymanie przez Sejm Funduszu Promocji Mleka. Część posłów chciała likwidacji tego funduszu, twierdząc, że dotychczas nie spełniał on swojego zadania, tj. promowania mleka i wyrobów mleczarskich.
Po dyskusji komisja postanowiła rekomendować Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek.
Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Sławomira Izdebskiego.
Ponadto komisja, w wyniku głosowania, zaakceptowała przyjęte na poprzednim posiedzeniu stanowisko w sprawie perspektyw uprawy buraka cukrowego w Polsce oraz programu wykorzystania potencjału produkcyjnego wygaszanych państwowych cukrowni:
"Warszawa, 16 lutego 2005 r.
STANOWISKO
Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP podjęte na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2005 r. w sprawie perspektyw uprawy buraka cukrowego w Polsce oraz programu wykorzystania potencjału produkcyjnego wygaszanych państwowych cukrowni.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z informacją przedstawioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Skarbu Państwa, Prezesa Krajowej Spółki Cukrowej oraz po uwzględnieniu przebiegu dyskusji z udziałem przedstawicieli polskiej nauki, organizacji rolniczych, w tym plantatorów buraków cukrowych, a także producentów cukru w
yraża swą satysfakcję z tytułu poprawy sytuacji ekonomicznej polskich plantatorów buraka cukrowego oraz kondycji finansowej funkcjonujących dziś cukrowni.Analizując założenia reformy rynku cukru w Unii Europejskiej, komisja akceptuje aktualne działania negocjacyjne przedstawicieli Rządu RP w zakresie utrzymania dotychczasowych kwot produkcyjnych, ograniczenia ich transferów między poszczególnymi krajami Wspólnoty, a także utrzymywania obecnego poziomu dochodów w polskim sektorze cukrowym. Jednak biorąc po
d uwagę postępujący wzrost wydajności w produkcji cukru, szczególnie w nowych krajach członkowskich, konkurencję izoglukozy czy taniego cukru z trzciny cukrowej, a także perspektywy rozszerzenia Unii Europejskiej o nowe państwa o dużym potencjale rolniczym czy postępującą globalną liberalizację handlu artykułami spożywczymi, w tym cukru, komisja uznaje za stosowne:1. kontynuować wspólnie z innymi państwami - producentami cukru w Unii Europejskiej - negocjacje na rzecz ewolucyjnego trybu reformy rynku cukru z kompensatami dla plantatorów w przypadku potencjalnego obniżenia ich dochodów,
2. poszukiwanie alternatywnych koncepcji użytkowania gruntów rolnych wyłączanych z upraw buraka cukrowego przy współpracy z władzami poszczególnych województw, powiatów oraz organizacji plantatorów i przedsiębiorców.
Jednocześnie komisja wyraża swą dezaprobatę wobec braku kompleksowej strategii wykorzystania potencjału produkcyjnego wygaszanych cukrowni w tym zakresie. Widzimy potrzebę aktywniejszych działań Krajowej Spółki Cukrowej przy wsparciu Ministerstwa Skarbu Państwa i innych resortów odpowiedzialnych za produkcję rolną i rynek pracy przy ścisłym współdziałaniu z władzami regionalnymi oraz wykorzystaniu środków pomocowych w ramach restrukturyzacji tzw. obszarów post
przemysłowych.Komisja postuluje także do Ministra Finansów o stałe obniżenie akcyzy dla producentów paliw z dodatkiem biokomponentów, by tworzyć finansowe bodźce dla produkcji biopaliw w kraju z uwzględnieniem rodzimych surowców i naszego potencjału pro
dukcyjnego.Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP"
* * *
W Muzeum Narodowym w Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu
.W posiedzeniu wzięli udział m.in.: Maciej Klimczak - podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury, Franciszek Cemka - dyrektor Departamentu Dziedzictwa Narodowego w Ministerstwie Kultury, Ferdynand Ruszczyc - dyrektor Muzeum Narodowego, Zina Jarmoszuk - zastępca dyrektora Narodowego Centrum Kultury, Małgorzata Winter z Działu Promocji Kultury Narodowego Centr
um Kultury.Stan realizacji programu "Znaki czasu" przedstawiła wicedyrektor Z. Jarmoszuk.
Narodowy Program Kultury "Znaki czasu" powstał jako reakcja na wieloletnie zaniedbania w zakresie kolekcjonowania sztuki współczesnej w Polsce, które doprowadziły do zerwania dialogu społecznego oraz osłabienia kulturowej więzi międzypokoleniowej. Główną ideą programu jest przywrócenie i ożywienie relacji "współczesny artysta - jego dzieło - obywatel". Główne założenia programu to:- stworzenie reprezentatywnej kolekcji sztuki współczesnej przy wykorzystaniu powstających kolekcji regionalnych,
- promocja polskiej sztuki współczesnej,
- przywrócenie tradycji mecenatu artystycznego,
- zaangażowanie wielu grup społecznych w działania na rzecz kultury i sztuki,
- uczynienie ze sztuki narzędzia dialogu społecznego i elementu rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
Bardzo ważnym elementem programu jest także długofalowe działanie na rzecz przygotowania odbiorców kultury, a zwłaszcza sztuki współczesnej. Dlatego dbałość o wymiar edukacyjny i społeczny działań podejmowanych w programie będzie stale akcentowana.
Inicjatorem i krajowym koordynatorem programu jest Narodowe Centrum Kultury.
Wicedyrektor Z. Jarmoszuk przedstawiła powstałe w terenie ośrodki, które - wspierane finansowo przez lokalne samorządy - będą zajmować się realizacją programu.
Podczas dyskusji senatorowie zgłaszali m.in. zastrzeżenia co do sposobu finansowania ośrodków, wskazując, że samorządy nie mogą się podejmować tego zadania.
W dalszej części posiedzenia dyrekcja Muzeum Narodowego przedstawiła informację na temat zgromadzonych w magazynach muzeum zbiorów dzieł sztuki współczesnej.
Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła ustawę o dopłatach do umów na budowę niektórych typów statków morskich.
Ustawa zakłada wprowadzenie tymczasowego mechanizmu ochronnego dla polskich stoczni w formie dopłat na budowę niektórych typów statków morskich. Dopłaty do kontraktów będą udzielane polskim stoczniom ze środków budżetu państwa i mają się odbywać na analogicznych zasadach, jak stosowane w krajach Piętnastki Unii Europejskiej.
Rada UE rozporządzeniem nr 1177/2002 z 27 czerwca 2002 r. wprowadziła "Tymczasowy Mechanizm Ochronny" dla przemysłu stoczniowego w związku z niewypełnieniem przez Koreę Południową zobowiązań podjętych w 2000 r., wskutek czego stocznie UE doznały poważnego uszczerbku. "Tymczasowy Mechanizm Ochronny" ma na celu wyrównanie tych szkód.
Uczestniczący w posiedzeniu komisji dyrektor Departamentu Polityki Przemysłowej Ministerstwa Gospodarki i Pracy Tomasz Bryzek poinformował, że zgodnie z ustawą będzie możliwe zastosowanie dopłaty - w wysokości maksymalnie 6% wartości kontraktu, zawartego do 31 marca br. - na budowę 4 typów statków.
Organem udzielającym dopłat będzie minister gospodarki i pracy. Dopłaty w poszczególnych latach będą udzielane w miarę możliwości budżetowych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.
Łączne zapotrzebowanie na dopłaty wynosi 110 mln zł w roku bieżącym, 150 mln zł w roku 2006 i 115 mln zł w roku 2007. W sumie dopłaty będą dotyczyć 40 statków budowanych w polskich stoczniach.
Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych po dyskusji jednogłośnie postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.
Sprawozdanie komisji w tej sprawie na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Mieczysław Mietła.
* * *
Porządek posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska obejmował trzy punkty: rozpatrzenie ustawy o ustanowieniu wieloletniego programu: "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba na lata 2005-2010"; rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków; rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o odpadach.
W posiedzeniu komisji wzięli udział zaproszeni goście, m.in. Andrzej Skowroński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, Anna Ilczuk z resortu finansów, Eżbieta Szyszko, dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, Włodzimierz Bilski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji D
róg Krajowych i Autostrad, Cezary Zaremba, naczelnik Departamentu Administracji Publicznej w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, Jan Olszewski i Tomasz Majewski - eksperci Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Antoni Tokarczuk, dyrektor Izby Gospodarczej "Wodociągi Polskie", Piotr Litwa, wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego.W pierwszym punkcie porządku posiedzenia komisja przystąpiła do rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010". Projekt ustawy wniosła sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Zmierza on do zapewnienia środków finansowych niezbędnych do ukończenia budowy Zbiornika Wodnego Świnna
Poręba i budowli towarzyszących.W myśl art. 2 ustawy ukończenie inwestycji zapewni ochronę przeciwpowodziową i ochronę środowiska na terenie południowo-zachodniej części województwa małopolskiego oraz ukształtuje zasoby wodne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania systemu ochrony przeciwpowodziowej. Ukończenie tej inwestycji istotne jest również z punktu widzenia rozwoju gospodarczego województwa małopolskiego.
Ustawodawca przewidział, że program będzie realizowany w latach 2006-2010 i obejmie cztery zadania: zbiornik, przebudowę dróg, przebudowę kolei oraz ochronę zlewni zbiornika. Ustawa stanowi, że łączne nakłady z budżetu państwa na finansowanie programu nie będą mogły przekroczyć kwoty 1068 mln zł.
Nadzór nad realizacją programu powierza się ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej. Minister został zobowiązany także do przedkładania Radzie Ministrów i Sejmowi rocznych informacji o realizacji zadań wynikających z programu w roku poprzednim oraz harmonogramu prac na rok następny.
Podczas dyskusji nad ustawą wskazywano na konieczność wprowadzenia zmian i poprawek w jej zapisach. Głosowanie nad poprawkami odłożono do następnego posiedzenia komisji.
W drugim punkcie porządku obrad komisja przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Nowelizacja uchwalona przez Sejm została przygotowana na podstawie projektu rządowego. Oprócz zmian porządkujących i doprecyzowujących rozwiązania ustawowe nowelizacja wprowadza kilka nowych, istotnych rozwiązań:
- wprowadza wymóg formy pisemnej przy zawieraniu umów o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków,
- modyfikuje definicję "przyłącza kanalizacyjnego", przewidując, iż w razie braku studzienki kanalizacyjnej za przyłącze uznaje się odcinek przewodu łączącego instalację kanalizacyjną w budynku odbiorcy nieruchomości do granicy nieruchomości gruntowej,
- zmienia definicję "wody przeznaczonej do spożycia dla ludzi" zarówno w rozpatrywanej ustawie, jak i w ustawie - Prawo wodne, dostosowując ją do definicji zawartej w Dyrektywie Rady 98/83/WE z 3 listopada 1998 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
- dodaje przepis zobowiązujący przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne do prowadzenia regularnej wewnętrznej kontroli jakości wody,
- zobowiązuje do uregulowania w umowie o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, będących w posiadaniu odbiorcy usług,
- zobowiązuje właściciela lub zarządcę budynku wielolokalowego do rozliczania różnic pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego i wodomierzy w poszczególnych lokalach oraz uiszczania należności wynikających z tych różnic w razie zawierania indywidualnych umów o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków w budynkach wielolokalowych z osobami korzystającymi z tych lokali,
- stanowi, iż obowiązek udostępnienia zastępczego punktu poboru wody przez przedsiębiorstwo powstaje wyłącznie wówczas, gdy przyczyną odcięcia dostaw wody było nieuiszczenie należności za dwa pełne okresy obrachunkowe,
- zobowiązuje do zróżnicowania w czasie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, implementując w ten sposób postanowienia Dyrektywy Rady 76/464/EWG z 4 maja 1976 r. w sprawie zanieczyszczenia spowodowanego przez niektóre niebezpieczne substancje odprowadzane do środowiska wodnego Wspólnoty,
- przewiduje, iż sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza ma określać regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, uchwalany przez radę gminy,
- rozbudowuje procedurę zatwierdzania taryf przez organy gminy.
Po dyskusji członkowie komisji zaproponowali wprowadzenie poprawek do ustawy. Głosowanie nad proponowanymi zmianami odłożono do następnego posiedzenia komisji.
W ostatnim punkcie porządku posiedzenia komisja przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o odpadach. Ustawa ta zmierza do wprowadzenia do porządku prawnego zmian wynikających z praktycznego stosowania nowelizowanych przepisów, a ponadto dokonuje transpozycji do prawa polskiego wymagań zawartych w dyrektywie Rady 1999/31/WE z 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów oraz dyrektywie Rady 2003/33/WE z 19 grudnia 2002 r., ustanawiającej kryteria i procedury przyjęcia odpadów na składowiska na podstawie art. 16 i załącznika II dyrektywy 1999/31/WE.
Nowela wprowadza do ustawy - Prawo geologiczne i górnicze dział IIIa "Składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych" określający zasadnicze wymagania dla składowania odpadów w górotworze, typy składowisk podziemnych i katalog odpadów dopuszczonych do składowania oraz odpadów, których składowanie w ten sposób jest zakazane. Przedsiębiorca składujący odpady w górotworze jest obowiązany zatrudniać osobę posiadającą kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
Do pozostałych zmian zaproponowanych w ustawie należą:
- doprecyzowanie katalogu czynności, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo geologiczne i górnicze,
- zmodyfikowanie definicji zawartych w ustawie - Prawo geologiczne i górnicze i zdefiniowanie określeń "ujęcie wód podziemnych", "informacja geologiczna" oraz "wykorzystanie ciepła ziemi",
- ujednolicenie trybu uzgadniania koncesji na wydobywanie kopalin leczniczych z odpowiednią procedurą uzgadniania koncesji na wydobywanie kopalin podstawowych,
- zobowiązanie organu wydającego koncesję do określenia w koncesji na działalność w zakresie składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, zabezpieczenia roszczeń mogących powstać na skutek prowadzenia tej działalności,
- ustanowienie obowiązku dołączania do wniosku o udzielenie koncesji przyjętej dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej,
- wskazanie, że projekty prac geologicznych wykonywanych w celu wykorzystania ciepła ziemi nie wymagają zatwierdzenia przez organ administracji geologicznej z jednoczesnym zagwarantowaniem organowi prawa do wniesienia sprzeciwu,
- wprowadzenie zasady, że rozporządzanie prawem do informacji geologicznej będzie następowało w drodze umowy za wynagrodzeniem, oraz rozszerzenie katalogu wypadków, w których informacja geologiczna jest udostępniana nieodpłatnie,
- ustalenie, iż decyzje organów nadzoru górniczego potwierdzające, że przedsiębiorcy trudniący się szkoleniem pracowników zakładu górniczego spełniają warunki do prowadzenia szkoleń, będą wydawane na 5 lat.
Po dyskusji zaproponowano wprowadzenie zmian w ustawie. Głosowanie nad nimi odłożono do następnego posiedzenia komisji.
* * *
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach i ustawy o udzielaniu cudzoziemco
m ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw.W posiedzeniu wzięli udział zaproszeni goście z Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców: Piotr Stachańczyk - prezes urzędu, Robert Baran - dyrektor Departamentu Legalizacji i Wykazu Cudzoziemców, Bożena Sadowska - p.o. dyrektora Biura Prawnego Urzędu.
Po dyskusji, w której zgłoszono szereg zastrzeżeń do zapisów ustawy, postanowiono kontynuować pracę nad ustawą na jednym z kolejnych posiedzeń komisji.
* * *
Komisja Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisja Ustawodawstwa i Praworządności na wspólnym posiedzeniu przeprowadziły pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie uczczenia pamięci wielkiego Polaka Stanisława Staszica.
Po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu komisje wprowadziły do niego poprawki i postanowiły wnieść o przyjęcie przez Senat jednolitego, następującego projektu uchwały:
<<W dwieście pięćdziesiątą rocznicę urodzin Stanisława Staszica Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża najwyższy szacunek i cześć dla tego wybitnego Polaka - księdza, filozofa, działacza politycznego i oświatowego oraz wybitnego geologa i geografa.
Stanisław Staszic był profesorem Akademii Zamojskiej, autorem wielu prac naukowych, w tym prekursorskiego dzieła z zakresu polskiej geologii "O ziemiorodztwie Karpatów i innych gór i równin Polski". Zasłużył się wielce dla nauki polskiej poprzez utworzenie w 1800 roku Towarzystwa Przyjaciół Nauk i będąc jego najczynniejszym i najhojniejszym członkiem.
Organizował wiele placówek naukowych, w tym Szkołę Akademiczno - Górniczą w Kielcach, Uniwersytet Warszawski, Instytut Agronomiczny na Marymoncie, Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych a także Hrubieszowskie Towarzystwo Rolnicze. Przez całe życie był wierny swojemu hasłu - "być narodowi użytecznym". Cały swój majątek przekazał na cele publiczne.
Niech pamięć o Jego osiągnięciach trwa i będzie wzorem dla przyszłych pokoleń.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.
Sprawozdanie komisji w sprawie projektu uchwały na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Tadeusz Rzemykowski.
* * *
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego
, Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisja Ustawodawstwa i Praworządności na wspólnym posiedzeniu przeprowadziły pierwsze czytanie projektu uchwały w sprawie utworzenia Centralnego Szpitala Weteranów w Łodzi.W posiedzeniu komisji wzięli udział zaproszeni goście, m.in. Janusz Opolski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Michał Kamiński - zastępca prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, Jan Turski - kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Marian Brocki - przewodniczący Wojskowej Rady Lekarskiej, płk Krzysztof Komorowski - dyrektor Wojskowego Biura Historycznego, prof. Andrzej Lewiński - rektor Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Władysław Matkowski - prezes Stowarzyszenia Polskich Kombatantów w Kraju, Józef Lelito - prezes Zarządu Wojewódzkiego w Łodzi Związku Byłych Żołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy WP, Tadeusz Mi
chalski - prezes Zarządu Okręgu Łódzkiego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej.Projekt uchwały został wniesiony przez grupę senatorów.
Komisje na wspólnym posiedzeniu, zgodnie z art. 80 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu, po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu wprowadziły do niego poprawkę i postanowiły wnieść o przyjęcie przez Senat jednolitego, następującego projektu uchwały:
<<Zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, przepisami ustawy dotyczącej uprawnień kombatanckich, a przede wszystkim zgodnie tradycją i nakazem moralnym, w naszym kraju szczególny szacunek należy się wszystkim tym, którzy z poświęceniem i zaangażowaniem walczyli o wolną i niepodległą Polskę.
Poza malejącą już grupą kombatantów i weteranów II wojny światowej, w Polsce żyją tysiące uczestników innych konfliktów zbrojnych oraz misji pokojowych i stabilizacyjnych. Ich leczenie, będące procesem długotrwałym i wieloprofilowym, wymaga wysokospecjalistycznej wiedzy, opartej o doświadczenie z zakresu medycyny wojskowej.
Senat Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się zatem do Rządu polskiego o utworzenie Centralnego Szpitala Weteranów w Łodzi na bazie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego nr 2 im. Wojskowej Akademii Medycznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz - w porozumie
niu z Narodowym Funduszem Zdrowia - o alokację środków na realizację jego zadań, czyli udzielanie świadczeń medycznych na rzecz kombatantów i weteranów.Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.
Postanowiono, że projekt uchwały na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Krystyna Sienkiewicz.
* * *
Komisja Ustawodawstwa i Praworządności
oraz Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego na wspólnym posiedzeniu przeprowadziły pierwsze czytanie projektu uchwały w sześćdziesiątą rocznicę walk o Wał Pomorski.W posiedzeniu komisji wziął udział płk dr Krzysztof Komorowski, dyrektor Wojskowego Biura Historycznego.
Komisje po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu wprowadziły do niego poprawki i postanowiły wnieść o przyjęcie przez Senat jednolitego, następującego projektu uchwały:
<<W bieżącym roku mija 60 rocznica krwawych zmagań Wojska Polskiego walczącego wraz z Armią Radziecką o przełamanie umocnień Wału Pomorskiego. To jedna z najkrwawszych bitew II wojny światowej jaka została stoczona na Pomorzu Zachodnim. Zadecydowała ona w znacznej mierze o otwarciu drogi do operacji berlińskiej, a w konsekwencji skróceniu II wojny światowej w Europie.
O zaciętości zmagań świadczą liczne żołnierskie cmentarze na trasie tych heroicznych walk w Wałczu, Szczecinku, Czaplinku i Kołobrzegu. W bojach o przełamanie Wału Pomorskiego zginęło 3130 żołnierzy polskich, 2767 było rannych a 3715 zaginionych.
Walki na Wale Pomorskim, na którego umocnieniach zorganizowany był wyjątkowo silny opór wojsk niemieckich, to jedna z najtrudniejszych batalii jakie przyszło stoczyć żołnierzom I Armii Wojska Polskiego i zarazem jedna ze znaczących kampanii zbrojnych na drodze do obalania hitlerowskiego totalitaryzmu.
Bohaterom tych walk, bohaterom tamtych dni jesteśmy winni pamięć, cześć i szacunek. Dlatego dziś, w przededniu 60 rocznicy zakończenia II wojny światowej, naszym obywatelskim i patriotycznym obowiązkiem jest przypomnienie żołnierskiego czynu zbrojnego na ziemiach, które stały się nieodłączną częścią Państwa Polskiego.
Szczególnie nam senatorom RP godzi się przypominać o tych faktach historycznych. Niech pamięć o Bohaterach tamtego czasu trwa, Oni zaś pozostaną wzorem patriotyzmu dla kolejnych pokoleń Polaków.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej "Monitor Polski">>.
Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie projektu uchwały na posiedzeniu plenarnym Izby przedstawi senator Gerard Czaja.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu