Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


Z prac komisji senackich

19 lutego 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zapoznano się z planem działania Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w 2004 roku w zakresie:

- ograniczania ubóstwa i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,

- promocji zatrudnienia,

- realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich w ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006.

Wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Marek Szczepański przedstawiając wynegocjowany w Unią Europejską Sektorowy Program Operacyjny na lata 2004- 2006, stwierdził, że wynika z niego, iż w pierwszych latach po akcesji Polska będzie miała do wykorzystania ponad 2 mld euro.

Pierwsze projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dotyczące promocji tworzenia nowych miejsc pracy uzyskają akceptację już w marcu br.

Pieniądze na te projekty będą przekazywane od dnia akcesji Polski do UE. Ustawa budżetowa na 2004 r. zagwarantowała środki finansowe na współfinansowanie programów. Środki budżetowe w wysokości 1,5 mld zł będą pochodzić z Funduszu Pracy, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Obecny na posiedzeniu komisji wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Cezary Miżejewski zapowiedział, że do końca pierwszego kwartału tego roku powstanie narodowa strategia przeciwdziałania bezrobociu, zakładająca m.in. tworzenie nowych miejsc pracy w spółdzielczości, organizacjach pozarządowych i fundacjach.

"Strategia ma na celu połączenie działań rynkowych ze społecznymi. Przewiduje także stworzenie miejsc pracy poprzez rozbudowę usług opiekuńczych. Społeczeństwo polskie starzeje się; wzrost liczby ludzi w wieku emerytalnym oznacza w najbliższych latach zwiększenie popytu na usługi opiekuńcze - podkreślił wiceminister C. Miżejewski.

Jednym z rozważanych przez rząd rozwiązań jest wprowadzenie ubezpieczeń opiekuńczych, podobnych do rozwiązań niemieckich. Może to oznaczać utworzenie ponad 100 tys. nowych miejsc pracy w ciągu kilku lat.

Minister nie podał bliższych informacji. Dodał, iż Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi analizy na temat wprowadzenia tego ubezpieczenia w Polsce.

25 lutego 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywała ustawę o organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych.

Z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie sejmowej zapoznała senatorów wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk. Wysłuchano także opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa umożliwia wsparcie finansowe z unijnych środków dla producentów niektórych owoców i warzyw. Jej celem jest stworzenie ram organizacyjno-prawnych funkcjonowania rynku przetworów owocowych i warzywnych po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, a także umożliwienie sprawnego i zgodnego z przepisami unijnymi działania systemu płatności dla producentów owoców i warzyw przeznaczonych dla przetwórstwa. Przedmiotowa ustawa zastąpi ustawę z 27 lipca 2002 r. o tym samym tytule. Konieczność uchwalenia nowej ustawy wynikła z dużej liczby zmian, które muszą być dokonane w dotychczasowej ustawie w celu pełnego dostosowania krajowego porządku prawnego do wymagań prawnych Unii Europejskiej.

Projekt ustawy został przygotowany przez posłów, a rząd wyraził poparcie dla tej inicjatywy.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Tadeusza Bartosa.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego, które wskazało m.in. na rozbieżności co do niektórych zapisów istniejące między resortem rolnictwa i Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej. W związku ze wskazanymi rozbieżnościami komisja postanowiła podjąć decyzję w sprawie rozpatrywanej ustawy po uzyskaniu opinii obu resortów. Postanowiono, że kolejne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 1 marca br.

Uchwalona przez Sejm ustawa dostosowuje przepisy o ARR do prawa UE. Wdrożenie tych przepisów jest warunkiem korzystania przez Polskę ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

Agencja Rynku Rolnego będzie pełnić funkcję agencji płatniczej. Agencja będzie prowadzić w ramach Wspólnej Polityki Rolnej działania na rynkach: zbóż, mięsa, mleka i przetworów mlecznych, cukru, skrobi, suszu paszowego, lnu i konopi przeznaczonych na włókno, surowca tytoniowego, wina, owoców i warzyw, oliwy z oliwek i jedwabników. Działania te będą dotyczyły m.in. interwencyjnych zakupów, przechowywania i sprzedaży zbóż, mięsa, przetworów mlecznych i cukru oraz dopłat do prywatnego przechowywania mięsa i produktów mlecznych.

Ponadto w ustawie zamieszczono przepisy dotyczące zakresu i sposobu przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców uczestniczących we Wspólnej Polityce Rolnej.

Wprowadzono przepisy regulujące organizację ARR. Będzie ona podlegać ministrowi rolnictwa, natomiast sprawy finansowe będą należały do ministra finansów.

Ustawa przewiduje, że agencja może zbywać posiadane wierzytelności, o ile wierzytelność powstała przed 1 maja 2004 r.

W związku ze wskazanymi rozbieżnościami komisja postanowiła podjąć decyzję w sprawie rozpatrywanej ustawy po uzyskaniu opinii obu resortów. Ustalono, że kolejne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 1 marca br.

Następnie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiła do rozpatrywania ustawy o rybołówstwie.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka, a także opinii biura legislacyjnego.

Sejm uchwalił ustawę regulującą nadawanie uprawnień do wykonywania rybołówstwa oraz kontroli nad nadawaniem uprawnień i obrotem produktami rybołówstwa. Zakłada ona, że rybołówstwo może być wykonywane przy użyciu statków o polskiej przynależności oraz statków o obcej przynależności, wykonujących działalność na polskich obszarach morskich.

Ustawa zakłada, że uprawnienia administracji morskiej nie zmienią się zasadniczo. Po wejściu w życie ustawy będzie obowiązywać taka sama jak dotychczas opłata skarbowa za licencję połowową, ale licencja będzie wydawana na czas nieokreślony.

Podobnie jak w krajach UE nie będzie pobierana opłata za specjalne zezwolenie połowowe. Dotychczas opłaty za te zezwolenia stanowiły przychód środka specjalnego.

Natomiast armatorzy statków rybackich, którzy nie posiadają przekaźników satelitarnych (blue box), będą musieli je zainstalować. Koszt zainstalowania takiego przekaźnika wynosi ok. 8 tys. zł, ale 60% poniesionych kosztów będzie refundowane ze środków UE.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o rybołówstwie. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mariana Kozłowskiego.

W sprawach różnych senatorowie omówili przygotowania do najbliższych posiedzeń komisji: konferencji poświęconej rybołówstwu, posiedzenia wyjazdowego w województwie kieleckim oraz posiedzenia seminaryjnego na temat sytuacji na rynku cukru w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej.

* * *

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS). Opinie o ustawie sejmowej przedstawili wiceminister środowiska Tomasz Podgajniak, Wiesława Bogutyn z Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz Jerzy Kędzierski z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto dysponowano opinią o ustawie sporządzoną przez dr. Zbigniewa Bukowskiego z Centrum Prawa Ekologicznego we Wrocławiu.

Opiniowana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego i dostosowuje polskie ustawodawstwo w dziedzinie ochrony środowiska do wymogów prawa wspólnotowego, jakie wynikają z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 761/2001 z 19 marca 2001 roku w sprawie umożliwiania dobrowolnego uczestnictwa organizacji we wspólnotowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS). Celem EMAS jest promowanie poprawy zarządzania aspektami środowiskowymi działalności "organizacji" rozumianych jako ogół podmiotów działających w szeroko pojętym obrocie. System został oparty na zasadzie dobrowolności oraz otwartości dla wszystkich podmiotów, które spełniają przewidziane w rozporządzeniu nr 761/2001 kryteria.

Ustawa określa podmioty tworzące krajowy system ekozarządzania i audytu, wyznacza organy odpowiedzialne za rejestrację organizacji w ramach EMAS, za rejestrację weryfikatorów środowiskowych oraz za prowadzenie akredytacji tych weryfikatorów.

Ponadto opiniowany akt prawny zawiera zmiany do dwóch obowiązujących ustaw - prawa ochrony środowiska oraz o systemie oceny zgodności.

W dyskusji, a następnie głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła przychylić się do sugestii zawartych w opinii biura legislacyjnego i zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS). Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Janusz Bargieł.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo atomowe i niektórych innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister środowiska T. Podgajniak, Arkadiusz Sikora z Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz prezes Jerzy Niewodniczański i dyrektor generalny Janusz Włodarski z Państwowej Agencji Atomistyki. Swoje uwagi zgłosiło także biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu przede wszystkim pełną implementację odpowiednich dyrektyw unijnych. Ponadto wprowadzono zmiany, których konieczność wynikała z praktycznego stosowania ustawy.

W nowelizacji wprowadzono m.in. nowy słowniczek pojęć, objęto systemem uzyskania zezwoleń wzbogacanie izotopowe, wyeliminowano wielkość energii promieniowania jako kryterium podziału kompetencji w zakresie wydawania zezwoleń. Wprowadzono także nowy rozdział 3a dotyczący stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych; dotychczas problematykę tą regulował uchylony nowelizacją art. 15 ustawy. W ustawie sejmowej przewidziano ponadto powołanie komisji do spraw procedur i audytów klinicznych zewnętrznych oraz utworzenie przez ministra właściwego do spraw zdrowia Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, działającego w formie zakładu budżetowego, zmodyfikowano wykaz rodzajów działalności, na jakie może być udzielona dotacja, oraz obniżono opłatę uzyskiwaną przez gminę, na której zlokalizowane jest Krajowe Składowisko Odpadów Promieniotwórczych.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Adama Gierka.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec dotyczącego zmian i uzupełnień Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji, podpisanej w Warszawie dnia 10 listopada 1989 r., sporządzonego w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Z rozwiązaniami przyjętymi w przedmiotowym protokole zapoznał senatorów wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Kaszuba. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W uzasadnieniu ustawy stwierdzono m.in., że prowadzone przeciwko Polsce postępowania arbitrażowe z powództwa niemieckiej spółki ujawniło wady prawne i językowe przedmiotowej umowy, uniemożliwiające jednolitą interpretację jej przepisów.

Podstawowa rozbieżność dotyczyła kwestii rozstrzygania sporów między inwestorem a państwem przyjmującym, a także zasad ustalenia odszkodowania z tytułu wywłaszczenia inwestycji. Po uzgodnieniach ze stroną niemiecką przyjęto rozwiązanie stosowane w większości tego rodzaju umów, aby w wypadku sporów wynikających ze stosowania umowy, inwestor otrzymał prawo swobodnego wyboru między sądem powszechnym a arbitrażem międzynarodowym. Zważywszy na istniejącą w Niemczech możliwość przedłożenia sporu arbitrażowi międzynarodowemu po rozstrzygnięciu sprawy przez sąd powszechny, w protokole przewidziano również taką ewentualność, pod warunkiem że dopuszcza ją prawo wewnętrzne drugiej strony.

W protokole wprowadzono ponadto, w odniesieniu do odszkodowania, instytucję "wartości rynkowej inwestycji" oraz sprecyzowano, jakie spory podlegają rozstrzyganiu między inwestorem jednej ze stron a drugą stroną.

Wejście w życie protokołu nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa ani nie będzie się wiązało z koniecznością dokonania zmian w ustawodawstwie krajowym.

W głosowaniu senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Jak ustalono, sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Władysław Mańkut.

Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz o zmianie innych ustaw.

Wysłuchano informacji wiceministra finansów Igora Chalupca oraz zastępcy przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy Aleksandra Chłopeckiego. Zapoznano się także z szeregiem uwag szczegółowych biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej, do poszczególnych dyrektyw z zakresu rynku kapitałowego. Proponowane zmiany wzmacniają m.in. pozycję KPWiG w zakresie nadzoru nad notowanymi spółkami (możliwość żądania wszelkich informacji od spółek publicznych, możliwość przeprowadzania kontroli w siedzibie emitenta), zwiększają jej uprawnienia w zakresie nadzoru sprawowanego nad podmiotami prowadzącymi działalność maklerską na terytorium RP, uściślają już obecnie funkcjonujące pojęcia, wcześniej niezdefiniowane.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 28 poprawek nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Mieczysława Mietłę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o podatku od towarów i usług.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili m.in. minister finansów Andrzej Raczko i podsekretarz stanu w tym resorcie Elżbieta Mucha oraz senackie biuro legislacyjne, a także prezes Związku Pracodawców-Producentów materiałów dla Budownictwa Ryszard Kowalski, Tomasz Uchman z Business Centre Club, prezes Kongresu Budownictwa Polskiego Roman Nowicki, prezes Polskiej Federacji Produkcji Żywności Andrzej Blikle, Krzysztof Sachs z ERNEST & YOUNG, Marian Zygielewicz i Radosław Ignatowicz ze Związku Banków Polskich.

Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie projektów rządowego i poselskiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister finansów. Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej i stanowi nowe, kompleksowe uregulowanie zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Potrzeba taka powstała na skutek licznych (32) nowelizacji obowiązującej obecnie ustawy z 8 stycznia 1993 r., przez co ustawa stała się nieczytelna. Sytuacja ta mogłaby się jeszcze pogorszyć przy wdrażaniu rozporządzeń i dyrektyw UE. Ponadto dla zapewnienia przejrzystości przepisów konieczne stało się rozdzielenie dwóch kwestii, które dotychczas były regulowane jednym aktem prawnym dotyczącym podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego (ustawa o podatku akcyzowym została już rozpatrzona przez Senat).

Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada m.in. możliwość odliczania VAT przy zakupie samochodów osobowych, zwolnienie podatkowe dla korzystania z Internetu oraz umów o dzieło i umów-zlecenia, wprowadzenie 7-proc. stawki dla artykułów dziecięcych i towarów sprzedawanych na cele ochrony przeciwpożarowej. Posłowie zdecydowali również o usunięciu z projektu ustawy definicji "budownictwa społecznego" co do zasady objętego 7-proc. podatkiem VAT, uznającej za takie całość budownictwa mieszkaniowego.

Sejm zdecydował, że zwolnione z podatku będą usługi dostępu do sieci Internet świadczone na rzecz uczniów, studentów, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli, placówek oświatowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych i placówek naukowych PAN. Zwolniona z VAT będzie także usługa "na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy" do Internetu dla użytkowników indywidualnych. Sejm zwolnił też z podatku VAT przychody z osobistej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej.

Projekt rządowy zakładał, że każda osoba, która zawiera umowy-zlecenia lub umowy o dzieło w tym zakresie, będzie musiała płacić VAT, jeżeli jej roczne obroty z tego tytułu przekroczą równowartość 10 tys. euro.

Posłowie zdecydowali również o opodatkowaniu 7-proc. stawką towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Zgodnie z poselską poprawką z preferencyjnej stawki mogłoby korzystać 35 grup towarów, m.in. radiotelefony, zestawy komputerowe i oprogramowanie, sprzęt ochrony osobistej, pojazdy i samochody specjalistyczne oraz wyposażenie samochodów sanitarnych.

W trakcie prac nad ustawą Ministerstwo Finansów opowiadało się przeciwko jej wprowadzeniu, wskazując, że może ona stworzyć duże pole do nadużyć.

Ponadto zaproponowano wprowadzenie 7-proc. stawkę na wyroby sztuki ludowej, rękodzieła oraz rzemiosła ludowego i artystycznego.

W kwestii sposobu rozliczania VAT przy zakupie samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej Sejm przyjął poprawkę, która znosi w ustawie ograniczenia dotyczące odliczania podatku VAT przy zakupie aut osobowych. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami nie można odliczać VAT przy kupowaniu samochodów osobowych. Jest to możliwe tylko wówczas, gdy auto ma homologację ciężarówki. Dotyczy to również pojazdów "z kratką", czyli samochodów osobowych o odpowiednio zwiększonej ładowności (powyżej 500 kg) i oddzielonej kratą części załadunkowej.

W opinii ministra finansów A. Raczki, część zmian przyjętych przez Sejm niesie poważne konsekwencje dla budżetu, jest także sprzeczna z prawem Unii Europejskiej. Chodzi m.in. o wprowadzenie 7-proc. stawki VAT na artykuły dziecięce i zniesienie barier w odliczaniu VAT przy zakupie samochodów osobowych.

W dyskusji zgłoszono szereg propozycji poprawek. Ustalono, że Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych będzie kontynuować prace nad ustawą o podatku od towarów i usług na posiedzeniu 1 marca br.

26 lutego 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o pomocy społecznej.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie zmian do ustawy sejmowej. Najważniejsze poprawki rekomendowane przez senatorów dotyczyły stworzenia listy z przewidywanym terminem oczekiwania na miejsce w domu pomocy społecznej i możliwość wykonywania zawodu pracownika socjalnego po kierunku studiów "nauka o rodzinie". Ustalono, że w imieniu komisji proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Krystyna Sienkiewicz.

Ustawa, uchwalona przez Sejm 18 lutego br.,. wprowadza trzy zasiłki z pomocy społecznej: stały, celowy i okresowy, reguluje m.in. zasady organizacji pomocy społecznej i wymagania stawiane pracownikom socjalnym.

W dyskusji Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia poparła wpisanie na listę kierunków studiów upoważniających do wykonywania zawodu pracownika socjalnego kierunku "nauka o rodzinie". Na liście znajdowały się dotychczas: pedagogika, politologia, psychologia i socjologia. Wniosek mniejszości w tej sprawie odrzucił Sejm.

Przedstawiciele rządu, obecni na posiedzeniu komisji, zaproponowali opracowanie społecznej listy osób oczekujących na miejsce w domu pomocy społecznej z przewidywanym czasem oczekiwania na miejsce w takiej placówce. Zdaniem dyrektor Departamentu Pomocy Społecznej w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Krystyny Wyrwickiej, tworzenie takiego rejestru wraz z zaznaczeniem czasu oczekiwania jest zasadne, bo - jak powiedziała - gdyby czas oczekiwania wynosił np. 20 lat, to znaczy, że gmina powinna zrobić coś w tym kierunku.

Krystyna Wujek z Naczelnej Izby Pielęgniarskiej apelowała o dołączenie do zakresu usług świadczonych przez domy pomocy społecznej także usług pielęgniarskich, zwłaszcza w zakładach, gdzie są obłożnie chorzy. Zdaniem przedstawicieli rządu, kwestia zapisu świadczeń pielęgniarskich - to zakres ustawy o Narodowym Funduszu Zdrowia, a nie ustawy o pomocy społecznej.

Kryterium dochodowe dla otrzymywania wsparcia z pomocy społecznej ustalono na 461 zł w gospodarstwach jednoosobowych i 316 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych. Zgodnie z ustawą, wysokość zasiłku wypłacanego z pomocy społecznej będzie weryfikowana co 3 lata.

Zasiłek okresowy przysługuje ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność lub bezrobocie. Przyjęto, że w 2004 roku z zasiłku tego będzie korzystać 1,7 mln rodzin, a w roku 2008 (ze względu na wprowadzenie m.in. kontraktu socjalnego, zatrudnienia socjalnego) około 1,25 mln rodzin.

Ustawa utrzymuje dotychczasowy zasiłek celowy (stanowiący zadanie własne gminy) jako świadczenie jednorazowe. Kryteria uprawniające do jego otrzymywania są takie, jak w wypadku zasiłku stałego i okresowego.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec dotyczącego zmian i uzupełnień Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji, podpisanej w Warszawie dnia 10 listopada 1989 r., sporządzonego w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat ustawy sejmowej przekazanych przez wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotra Kaszubę oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Halinę Gołębicką. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Grabowską.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania całego pakietu ustaw związanych z dostosowaniem polskiego prawa do ustawodawstwa Unii Europejskiej. Pierwszą z rozpatrywanych regulacji była ustawa o podatku od towarów i usług. Ministerstwo Finansów reprezentowała wiceminister Elżbieta Mucha. Wysłuchano także uwag szczegółowych biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do omawianej ustawy, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego. Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o podatku od towarów i usług przedstawi Izbie senator Zygmunt Cybulski.

Kolejnym rozpatrywanym aktem była ustawa o zmianie ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz o zmianie innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister finansów Igor Chalupec oraz zastępca przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Aleksander Chłopecki i wicedyrektor Departamentu Prawnego w tej instytucji Tomasz Drągowski. Wysłuchano także uwag biura legislacyjnego.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Kontrowersji nie wzbudziła ustawa o zmianie ustawy - Prawo pocztowe. Po wysłuchaniu informacji wiceministra infrastruktury Wojciecha Hałki i zapoznaniu się z opinią z biura legislacyjnego w głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji sejmowej. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator B. Mąsior.

Podczas posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zdecydowała również o przyjęciu bez poprawek ustawy o rybołówstwie. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator Janusz Lorenz.

O rozwiązaniach przyjętych w ustawie sejmowej mówił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk. Opinię przedstawiło także biuro legislacyjne.

Senatorowie rozpatrzyli ponadto ustawę o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych. Informacje na temat ustawy sejmowej przekazała wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.

W dyskusji ustawa nie wywołała kontrowersji i w głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Janusza Bargieła.

Następnie Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Wysłuchano informacji podsekretarza stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej

W tej części posiedzenia wziął udział marszałek Longin Pastusiak, który postulował w swoim wystąpieniu przyjęcie poprawek zmierzających do przyznania Senatowi niemal takich samych uprawnień w zakresie opiniowania projektów unijnych aktów prawnych oraz stanowisk rządu, jakie przyznaje posłom ustawa o współpracy rządu z parlamentem w sprawach związanych z członkostwem Polski w UE. Zmiany zmierzające w tym kierunku zaproponowano także w opinii senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zarekomendować Izbie przyjęcie 2 poprawek, zbieżnych z propozycjami zgłaszanymi w dyskusji, a także z poprawkami przyjętymi przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności. Jak ustalono, ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Genowefa Grabowska.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks wykroczeń. W tym punkcie porządku dziennego posiedzenia zapoznano się z opiniami wiceministra sprawiedliwości Marka Sadowskiego oraz przedstawiciela biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Zgodnie z decyzją komisji zarekomenduje je Izbie senator Władysław Mańkut.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrywali także ustawę o krajowym systemie eko-zarządzania i audytu (EMAS). W tym punkcie porządku dziennego informacje na temat ustawy przekazali wiceminister środowiska Tomasz Podgajniak oraz dyrektor Departamentu Polityki Ekologicznej w tym resorcie Marek Sobiecki. Opinię o ustawie sejmowej przekazało ponadto biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja poparła wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora W. Mańkuta.

Kolejnym rozpatrzonym aktem była ustawa o pomocy społecznej. Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Cezarego Miżejewskiego. Zapoznali się także z opinią biura legislacyjnego. W głosowaniu zdecydowano o zarekomendowaniu Senatowi przyjęcia bez poprawek ustawy sejmowej. Jak ustalono, sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Dorota Simonides.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo atomowe i niektórych innych ustaw.

Po wysłuchaniu wystąpienia prezesa Państwowej Agencji Atomistyki Jerzego Niewodniczańskiego oraz uwag senackiego biura legislacyjnego w głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Litwińca.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili marszałek Longin Pastusiak, podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras, a także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek. Zmierzają one do przyznania Senatowi niemal takich samych uprawnień w zakresie opiniowania projektów unijnych aktów prawnych oraz stanowisk rządu, jakie przyznaje posłom ustawa o współpracy rządu z parlamentem w sprawach związanych z członkostwem Polski w UE.

Jak stwierdził w dyskusji marszałek L. Pastusiak, "jeżeli poprawki Senatu nie zostaną przyjęte, zaskarżymy ustawę do Trybunału Konstytucyjnego".

Komisja Ustawodawstwa i Praworządności poparła dwie poprawki. Pierwsza przewiduje, że komisje europejskie, zarówno sejmowa, jak i senacka, mogą w określonych terminach wyrazić opinie o projekcie aktu prawnego UE. Według ustawy uchwalonej przez Sejm, opinię wyrażać miałaby jedynie komisja sejmowa, ale odpowiednia komisja senacka mogłaby przekazać Radzie Ministrów swe stanowisko.

Druga poprawka senatorów zobowiązuje rząd do zasięgnięcia opinii nie tylko sejmowej, ale też senackiej komisji na temat stanowiska, jakie zamierza zająć podczas prac w Radzie UE.

W opinii marszałka L. Pastusiaka, opiniowanie projektów aktów prawnych UE i stanowisk rządu nie wynika z funkcji kontrolnej nad rządem, która na podstawie konstytucji przysługuje tylko Sejmowi, ale jest początkiem procesu tworzenia prawa, a tu Senat ma odpowiednie konstytucyjne kompetencje.

Podstawą stanowiska Rady Ministrów powinna być jednak opinia odpowiedniej komisji Sejmu, a nie Senatu - tej zasady nie chce zmieniać Komisja Ustawodawstwa i Praworządności. Nie zaproponowano również zmiany przepisu, który wynika z funkcji kontrolnej Sejmu nad rządem i który zobowiązuje rząd do przedstawienia komisji Sejmu przyczyn ewentualnych rozbieżności między stanowiskiem przedstawionym przez rząd w Radzie UE a opinią sejmowej komisji.

Zdaniem marszałka Senatu, przyznanie Senatowi uprawnień, jakich się domaga w proponowanych poprawkach, stanowiłoby "minimum przyzwoitości". Propozycje te nie są - jak zapewnił - próbą podniesienia rangi Senatu, ale wynikają z opinii konstytucjonalistów.

Marszałek L. Pastusiak poinformował, że uzgodnił z marszałkiem Sejmu Markiem Borowskim, iż posiedzenia komisji europejskich - sejmowej i senackiej - będą wspólne, co ułatwi i przyśpieszy prace.

Na ostatnim posiedzeniu Sejmu posłowie podjęli uchwałę o zmianie regulaminu Sejmu, która określa kształt i rolę przyszłej komisji ds. Unii Europejskiej. Będzie złożona z 46 posłów i będzie proporcjonalnie odzwierciedlać układ sił w Sejmie. Komisja ta będzie mogła wypowiadać się w imieniu całego Sejmu.

Podobnie będzie wyglądać zapewne senacka komisja europejska; obecnie sprawami UE w Senacie zajmuje się komisja spraw zagranicznych i integracji europejskiej. Prace nad nowelizacją regulaminu Senatu rozpoczną się dopiero po przyjęciu ostatecznej wersji ustawy o współpracy rządu z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Polski w UE. Senat zajmie się nią w przyszłym tygodniu.

Ustalono, że sprawozdanie dotyczące stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności w sprawie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej złoży senator Andrzej Jaeschke.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks wykroczeń.

Z rozwiązaniami przyjętymi w nowelizacji sejmowej zapoznała senatorów dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Mik. Senatorowie wysłuchali także opinii eksperta komisji prof. Andrzeja Murzynowskiego oraz senackiego biura legislacyjnego.

Nowelizując przepisy kodeksu karnego, Sejm wprowadził regulacje dotyczące europejskiego nakazu aresztowania i przekazania osoby ściganej na podstawie tego nakazu.

Nakaz aresztowania ma być procedurą, na podstawie której Polska mogłaby domagać się od każdego kraju UE wydania poszukiwanego u nas listem gończym przestępcy. Każdy kraj UE - na zasadzie wzajemności - mógłby domagać się od Polski wydania mu obywatela UE, także Polaka, jeśli popełnił tam przestępstwo.

Europejski nakaz to nowa instytucja, która wywołała pewne kontrowersje wśród prawników i polityków. W opinii prof. A. Murzynowskiego, projektowane rozwiązania są słuszne i zasługują na poparcie. Zmierzają bowiem do dostosowania polskiego prawa do standardów prawnych UE, a ponadto uwzględniają potrzeby praktyki w zwalczaniu nowych lub nasilających się rodzajów przestępczości oraz metod ich dokonywania. W związku z tym ekspert komisji zgłosił uwagi szczegółowe dotyczące propozycji zmian przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Wprowadzenie tego typu zmian postulowało także Ministerstwo Sprawiedliwości i biuro legislacyjne.

Przedstawiciel biura legislacyjnego, ustosunkowując się do kontrowersji wokół kwestii, czy przekazanie obywatela polskiego organom wymiaru sprawiedliwości innego państwa członkowskiego Unii nie będzie pozostawało w sprzeczności z normą zawartą w art. 55 ust. 1 Konstytucji RP przypomniał, że stanowiska zajmowane w tej sprawie prezentują dwie przeciwstawne opinie, z których jedna stanowi, że odejście od bezwzględnego zakazu wydawania obywateli polskich wymaga zmiany konstytucji, druga zaś, posługując się wykładnią funkcjonalną i rozszerzającą, dopuszcza takie unormowanie (przekazania obywatela) bez konieczności zmiany ustawy zasadniczej.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz ustawy - Kodeks wykroczeń 16 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Teresę Liszcz.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo pocztowe.

Senatorowie wysłuchali opinii o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Wojciech Hałka oraz przedstawiciele Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty oraz Poczty Polskiej. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Opiniowana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego i dokonuje transpozycji postanowień dyrektywy 2002/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 10 czerwca 2002 roku zmieniającej dyrektywę 97/67/WE w zakresie dalszego otwarcia na konkurencję wspólnotowych usług pocztowych; ponadto usuwa z ustawy - Prawo pocztowe przepisy niezgodne z postanowieniami dyrektywy 97/67/WE.

Najistotniejsze zmiany zawarte w opiniowanym akcie prawnym to:

- określenie terminu kolejnego etapu liberalizacji rynku pocztowego, zgodnie z postanowieniami Traktatu Akcesyjnego - od dnia 1 stycznia 2006 roku granica wagowa obszaru zastrzeżonego zostanie obniżona do 50 g, natomiast cenowa do 2,5 - krotności opłaty (art. 1 pkt 2 lit. b i c oraz art. 2);

- zobowiązanie operatora publicznego (Poczty Polskiej) do terminowego doręczania przesyłek listowych przyjętych do przemieszczenia i doręczenia w ramach powszechnej usługi pocztowej oraz umożliwienie konsumentom wnoszenia skarg z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłek listowych (art. 1 pkt 3);

- wprowadzenie zasad stosowania przez operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe taryfy specjalnej; operator, przy ustalaniu taryf specjalnych dla nadawców przesyłek masowych lub wykonujących samodzielnie część spośród wszystkich czynności związanych z usługą pocztową, powinien stosować jednolite i równe kryteria zarówno co do opłat, jak i warunków związanych z umową (art. 1 pkt 4);

- zakaz subsydiowania powszechnych usług pocztowych, które nie są usługami zastrzeżonymi, z przychodów z usług zastrzeżonych (zakaz tzw. subsydiowania krzyżowego); wyjątkiem są wypadki, gdy subsydiowanie jest dokonywane w rozmiarze niezbędnym do wywiązania się operatora publicznego z nałożonego na niego obowiązku w zakresie powszechnych usług pocztowych w obszarach konkurencji (art. 1 pkt 5);

- wyłączenie z obszaru usług zastrzeżonych przekazu pocztowego; zgodnie z dyrektywą 97/67/WE zamknięty katalog usług zastrzeżonych obejmuje wyłącznie następujące działania: przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek z korespondencją, zarówno za pomocą usługi przyspieszonego doręczenia, jak i zwykłej w ramach limitów cenowych i wagowych (art. 1 pkt 2 lit. a).

W przyjętym stanowisku Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji prawa pocztowego, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kazimierza Drożdża.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment