Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 października 2003 r.

W dniach 16 i 17 października 2003 r. w województwie mazowieckim odbyło posiedzenie wyjazdowe Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Pierwszego dnia obrad w cukrowni Sokołów Podlaski senatorowie zapoznali się z problemami cukrownictwa w Polsce.

Problemy cukrownictwa i jego restrukturyzacji, a także zamierzenia i dążenia tej gałęzi przemysłu przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Józef Woźniakowski.

Następnie dyrektor oddziału Cukrowni Sokołów Podlaski Halina Żebrowska omówiła problemy występujące w polskim cukrownictwie na przykładzie swojego zakładu.

Polska, podobnie jak Unia Europejska, odnotowuje nadwyżkę produkcji cukru nad spożyciem. Zmienna w poszczególnych latach wielkość tej nadwyżki i sposób jej zagospodarowania mają istotny wpływ na kondycję branży. Szacuje się, że nadwyżka wynosi obecnie około 270-300 tys. ton cukru, co stanowi mniej więcej 19,5% limitu krajowego (50,6% limitu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.). Istniejąca nadwyżka wynika m.in. z papierowego eksportu z lat ubiegłych, importu, obecności substytutów wypierających cukier oraz z ogólnie nie najlepszej koniunktury gospodarczej.

Dostawcami cukru są polskie cukrownie oraz importerzy. Ponadto w sezonach o niskiej produkcji cukru i niedoborze podaży w stosunku do popytu może być organizowana przez Agencję Rynku Rolnego interwencyjna sprzedaż cukru ze zgromadzonych w poprzednich latach zapasów.

Obserwuje się spadek spożycia cukru w gospodarstwach domowych. Cukier wykorzystywany jest natomiast w wielu branżach przetwórstwa spożywczego, przy produkcji wyrobów cukierniczych, ciastkarskich, owocowo-warzywnych, lodów, niektórych koncentratów spożywczych, wina i piwa. Poziom produkcji tych wyrobów w ostatnich latach nieznacznie wzrasta, zwiększa się także produkcja napojów bezalkoholowych, odżywek dla dzieci i wielu innych przetworów zawierających cukier.

Procesy przekształceń własnościowych w przemyśle cukrowniczym przebiegały niezwykle wolno. Obecna struktura branży ukształtowała się po roku 1995 w wyniku wchodzenia inwestorów zagranicznych do już sprywatyzowanych przedsiębiorstw, udziału inwestorów zagranicznych w podwyższaniu kapitałów zagrożonych finansowo cukrowni państwowych, realizowanej po 1998 roku tzw. prywatyzacji regionalnej, utworzenia w 2002 roku Krajowej Spółki Cukrowej SA, a także sfinalizowania w br., po procesie sądowym, sprzedaży Śląskiej Spółki Cukrowej SA.

Jeśli chodzi o przedsięwzięcia restrukturyzacyjne Krajowej Spółki Cukrowej SA, 30 września br. zakończył się I etap inkorporacji 23 spółek zależnych KSC SA i zmiany struktury organizacyjnej z holdingu w koncern. Inkorporacja jest wstępem do przystąpienia KSC SA do procesu restrukturyzacji. Wymusi ona efekty ekonomiczne oraz stworzy podstawy do sprawnej realizacji celów strategicznych koncernu. Korzyści wynikające z połączenia to m.in.: praktyczne zlikwidowanie groźby upadłości poszczególnych cukrowni, zwiększenie możliwości centralizacji takich funkcji jak zaopatrzenie, zbyt, marketing, finansowanie bieżącej działalności, prowadzenie jednolitej polityki inwestycyjnej oraz logistyka, a także możliwość osiągnięcia bezpośrednich oszczędności z tytułu ograniczenia wydatków w 27 oddziałach m.in. poprzez likwidację rad nadzorczych i zarządów oraz ograniczenie lub likwidację niektórych służb.

W biurze powiatowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Sokołowie Podlaskim odbyła się kolejna część posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, poświęcona przygotowaniu biur powiatowych agencji do realizacji zadań Wspólnej Polityki Rolnej.

Rozpatrywane zagadnienia przedstawili i omówili dyrektor oddziału regionalnego ARiMR Jan Aust, a także Radosław Wojtczok z ARiMR. Obecna struktura ARiMR uwzględnia zadania projektowe i wdrożeniowe systemu IACS, jednocześnie pozwala agencji pełnić funkcję agencji płatniczej dla programu SAPARD oraz funkcje dystrybucyjne dla pomocowych środków krajowych.

20 sierpnia 2003 r. rada agencji pozytywnie zaopiniowała projekt nowej struktury organizacyjnej agencji pozwalającej na realizację wszystkich zadań postawionych tej instytucji w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej.

Zgodnie z obowiązującym harmonogramem wdrożenie struktury organizacyjnej ARiMR planowane było do końca września br. Ze względu na zgłoszone przez audytorów UE uwagi (misja przeglądowa miała miejsce w dniach 10-12 września br.) postanowiono jednak skonfrontować wdrożenie nowej struktury z uwagami, jakie zostaną przekazane stronie polskiej w oficjalnym raporcie z misji.

Działania, na jakich skupia się ARiMR, przygotowując sieć swoich biur powiatowych do wykonywania zadań wynikających z realizacji Wspólnej Polityki Rolnej, można podzielić na następujące grupy: pozyskanie i zaadaptowanie lokali, zatrudnienie personelu stałego oraz pracowników sezonowych, przeszkolenie odpowiedniej kadry.

Ponadto planuje się działania informacyjno-promocyjne dla rolników (od 15 października 2003 r.) w postaci spotkań, na których prowadzony będzie instruktaż wypełniania wniosków. Spotkania będą prowadzone przez pracowników oddziałów regionalnych i biur powiatowych ARiMR wspólnie z innymi organizacjami i bankami działającymi w obszarze rolnictwa.

Podczas pobytu w Sokołowie Podlaskim senatorowie odbyli wizyty studialne w lokalnych zakładach mięsnych. Następnie dyskutowano o stanie polskiego przemysłu mięsnego w przededniu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Wiceprezes Zarządu ds. Handlu i Marketingu Sokołów SA Mieczysław Walkowiak zapoznał senatorów z działalnością firmy. Jest ona największą firmą mięsną notowaną na warszawskiej giełdzie. O pozycji i możliwościach firmy decyduje silne wsparcie kapitałowe inwestorów strategicznych (szwedzkich, niemieckich i Europejskiego Banku Rozwoju) i ich doświadczenie. Ułatwia to spółce dostęp do najnowocześniejszych technologii i rozwiązań organizacyjnych. Wszystkie zakłady grupy produkują pod stałym nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej oraz wykorzystują system kontroli HACCP. Sokołów SA otrzymał certyfikat Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001 oraz pierwszy w branży spożywczej w Polsce - certyfikat AQAP, wymagany od dostawców żywności dla wojsk NATO. W celu poprawy jakości produktów utworzono centrum rozwoju produktu, do zadań którego należy nie tylko opracowywanie technologii nowych produktów, ale także ocena i poprawa walorów smakowych, również zgodnie z opinią klientów.

Sytuację w polskim przemyśle mięsnym omówił główny lekarz weterynarii Piotr Kołodziej. Jak stwierdził, zakłady mięsne reprezentują jedną z tych branż, która podlegała i nadal podlega procesowi dostosowywania do standardów wymaganych w Unii Europejskiej. Stan zaawansowania procesu modernizacji tych zakładów w skali kraju jest różny.

Podczas posiedzenia senatorowie odwiedzili także zakłady Polmos Siedlce, gdzie dyskutowano o problemie przekształceń własnościowych w przemyśle spirytusowym na przykładzie tej firmy. Wprowadzenie do tematu przedstawił dyrektor produkcji Waldemar Durakiewicz.

Stwierdzono m.in., że w przyszłości - niezależnie od prywatyzacji branży - należy oczekiwać postępującej dywersyfikacji spożycia oraz większej interncjonalizacji rynku. Oznacza to wzrost spożycia alkoholi importowanych, co powinno być jednak rekompensowane wzrostem eksportu polskich wyrobów spirytusowych. Znaczny wzrost eksportu jest jednak możliwy tylko poprzez włączenie polskich marek alkoholi w struktury dystrybucyjne i promocyjne dużych koncernów.

W drugim dniu posiedzenia wyjazdowego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyła wizytę studialną w Spółdzielni Mleczarskiej w Siedlcach. Dyskutowano o stanie i potrzebach spółdzielczości mleczarskiej w procesie przygotowawczym do spełnienia warunków sanitarnych i weterynaryjnych.

Wprowadzenie do opisu sytuacji w polskim mleczarstwie przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk. Na ten temat oraz o szansach finansowania zadań restrukturyzacji w zakresie szczególnych warunków weterynaryjnych i sanitarnych, a także możliwościach pozyskiwania środków finansowych i funduszy w ramach polskich programów oraz programów Unii Europejskiej mówił główny lekarz weterynarii P. Kołodziej.

Po tej części posiedzenia senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi złożyli wizytę w laboratorium badania jakości mleka. Następnie wystąpił wojewódzki lekarz weterynarii w Siedlcach Ireneusz Michaś, który ustosunkował się do dyskutowanych wcześniej problemów polskiego mleczarstwa, również w kontekście akcesji Polski do Unii Europejskiej. W jego opinii, jednym z poważniejszym problemów tej branży jest obecnie niedostateczne wyposażenie laboratoriów badających mleko, co powoduje, że wyniki ich badań mogą być kwestionowane. Bardzo istotną częścią restrukturyzacji sektora mleczarskiego jest stale zmniejszająca się liczba gospodarstw mlecznych.

W dyskusji wzięli także udział przedstawiciele samorządu i służb weterynaryjnych. Jednym z tematów omawianych podczas posiedzenia była realizacja wspólnych zadań wynikających z polskiej polityki rolnej w zakresie wdrażania programu IACS.

17 października 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Policji.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak, zastępca komendanta głównego Policji Zbigniew Chwaliński, dyrektor Departamentu Prawnego w MSWiA Zbigniew Wrona, dyrektor Biura Prawnego Komendy Głównej Policji Zbigniew Krasnodębski, a także przedstawiciele Związku Zawodowego Policjantów. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja postanowiła jednogłośnie zaproponować Senatowi wprowadzenie 18 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej.

Postulowane zmiany można podzielić na dwie grupy: jedna poprawka dotyczy dofinansowywania Policji, pozostałe są związane z problemem postępowań dyscyplinarnych.

Komisja zaproponowała m.in. zmianę zapisu w art. 1 pkt 2 lit. A ust. 3. Uznano, że zapis przyjęty przez Sejm pomijał instytucje państwowe, ubezpieczeniowe i banki. Po dyskusji uzupełniono to w poprawce, która stanowiła, że jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.

Ustalono, że stanowisko Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zarekomenduje Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator Maria Berny.

21 października 2003 r.

Tematem posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego było 50 lat udziału Polski w misjach pokojowych i humanitarnych.

Senatorowie wysłuchali obszernych relacji na ten temat, przedstawionych przez wiceministra spraw wewnętrznych Sławomira Dąbrowę, wiceministra obrony narodowej Andrzeja Towpika oraz zastępcę kierownika Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jerzego Kozłowskiego. Głos zabrał także Tadeusz Cepak ze Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych ONZ.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła uchwałę w sprawie 50. rocznicy udziału Polaków w międzynarodowych misjach pokojowych. W uchwale stwierdzono:

"Od 50 lat Polacy - żołnierze, dyplomaci, policjanci i pracownicy cywilni różnych zawodów - uczestniczą w misjach międzynarodowych o bezprecedensowym znaczeniu w historii ludzkości - w misjach pokojowych i humanitarnych. Wyjątkowe znaczenie współczesnych misji wyraża się w dążeniu międzynarodowej społeczności do przeciwstawienia i pokonania tego, co w człowieku jest najgorsze, przy pomocy tego, co w nim jest najlepsze, do odparcia przemocy przez tolerancję, siły przez rozsądek i przeciwstawienie wojnie - pokoju.

W ciągu pięćdziesięciolecia mandatu - zadania misji stały się bardziej złożone, treść zadań została rozszerzona: od rozdzielenia stron konfliktu do wymuszania pokoju, od monitoringu przerwania ognia do rozbrojenia i utrzymania pokoju oraz wprowadzania demokratycznych rozwiązań.

Od 30 lat w misjach (pokojowych) międzynarodowych uczestniczą zwarte oddziały Wojska Polskiego, a od 10 lat kontyngenty Polskiej Policji. Polacy brali udział w 52 różnorodnych misjach, w 36 krajach na trzech kontynentach świata pod auspicjami ONZ, OBWE, UE i NATO. Pełniąc tę niebezpieczną i odpowiedzialną służbę, przyczyniali się do umocnienia wiarygodności i prestiżu Polski na arenie międzynarodowej.

Ten wysiłek nie zawsze kończył wojny, ale zawsze stwarzał możliwość zakończenia konfliktu i stabilizacji sytuacji w rejonie napięć. Polacy zapisywali więc nowe karty chwały oręża polskiego, piękne karty powojennej historii Polski, powiększali grono ambasadorów naszej Ojczyzny.

Z okazji - doniosłego jubileuszu - 50. Rocznicy udziału Polaków w misjach pokojowych - Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego Senatu RP wyraża ich uczestnikom najwyższe uznanie i głęboką wdzięczność za działanie na rzecz pokoju światowego. Równocześnie składa hołd tym, którzy poza granicami Ojczyzny za pokój i bezpieczeństwo innych zapłacili cenę najwyższą - cenę własnego życia lub doznali trwałego uszczerbku na zdrowiu.

Senacka Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego wyraża przekonanie, że Polacy będą nadal wnosić znaczący wkład w łagodzenie konfliktów w interesie światowego pokoju, czerpiąc z bogatego doświadczenia swoich poprzedników".

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska omawiano działalność Międzyresortowego Zespołu ds. Współpracy Przemysłu Drzewnego i Lasów Państwowych, a także stan przemysłu drzewnego w Polsce i perspektywy na przyszłość.

Senatorowie wysłuchali wystąpień głównego inspektora ochrony środowiska Krzysztofa Zaręby, dyrektora generalnego Lasów Państwowych Janusza Dawidziuka oraz przedstawicieli Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego: wiceprezydentów Marka Kubiaka i Bogdana Niemczyka oraz dyrektora biura Bogdana Czemki.

W wyniku dyskusji Komisja Ochrony Środowiska postanowiła przyjąć opinię w sprawie gospodarowania surowcem drzewnym w Polsce. W opinii stwierdzono:

"21 października br. Komisja Ochrony Środowiska zajmowała się zagadnieniem współpracy przemysłu drzewnego i Lasów Państwowych w Polsce.

Przemysł drzewny, jako sfera działalności ściśle związanej z ochroną lasów, od dawna znajduje się w centrum zainteresowania komisji. Po raz pierwszy komisja wypowiedziała się na ten temat w stanowisku przyjętym 10 sierpnia 2000 r., a następnie 25 marca 2002 r.

We wszystkich opiniach komisji zwracano uwagę na problemy społeczne, jakie pociąga za sobą obecna, coraz trudniejsza, sytuacja w przemyśle drzewnym, a zwłaszcza sytuacja polskich tartaków. W perspektywie wzmożonej konkurencji i braku pewności zaopatrzenia w drewno do produkcji, zwłaszcza małe tartaki, obawiają się nakładów na kosztowne remonty i modernizacje. Zaniechanie inwestycji pogorszy w przyszłości ich konkurencyjność i zmniejszy szansę przetrwania na rynku. W tej sytuacji komisja konsekwentnie, w ślad za poprzednio przyjmowanymi opiniami, popiera potrzebę ścisłej współpracy przemysłu drzewnego i Lasów Państwowych i stwierdza, że konieczna jest:

- dalsza współpraca przedstawicieli przemysłu i lasów w ramach międzyresortowego zespołu ds. współpracy przemysłu drzewnego i Lasów Państwowych, w celu ochrony delikatnego rynku krajowego i miejsc pracy,

- zabezpieczenie surowcowe dla przedsiębiorstw poprzez zawieranie umów wieloletnich między odbiorcami i dostawcami,

- rozważenie wzrostu pozyskiwania drewna ze względu na perspektywy wzrostu zapotrzebowania na wyroby z drewna,

- rozważenie możliwości wykorzystania funduszy unijnych w procesie restrukturyzacji

Senacka Komisja deklaruje współpracę na tym polu z zainteresowanymi stronami.

Powyższą opinię komisja kieruje do:

- prezesa Rady Ministrów,

- ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej,

- ministra środowiska,

- ministra finansów,

- ministra rolnictwa i rozwoju wsi,

- Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

- Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych,

- Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego".

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła sprawozdanie o stanie ochrony języka polskiego, sporządzone przez Radę Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk.

Zgodnie z ustawą z 7 października 1999 roku o języku polskim, Rada Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk jest organem opiniodawczo-doradczym w sprawie używania języka polskiego. Ma prawo wyrażać opinie dotyczące używania języka polskiego w działalności publicznej, a także ustalać zasady ortografii i interpunkcji języka polskiego.

Ze sprawozdania wynika m.in., że język w mediach staje się mniej wulgarny, daleko jednak do osiągnięcia zadowalającego stanu.

Językoznawcy zauważyli, że "najskuteczniej przed wulgaryzacją broni się radio, zwłaszcza publiczne". Wulgaryzmy pojawiają się w programach muzycznych - tekstach piosenek niektórych nurtów, np. rapie, hip hopie, hard rocku, programach z udziałem polityków, programach typu talk-show, w komercyjnych radiostacjach, np. Radiu Tok FM. Mniej odporne na wulgaryzmy są programy telewizyjne.

Nowym zjawiskiem jest wulgarność w Internecie, zauważalna zwłaszcza podczas rozmów prowadzonych w ramach tzw. czatów.

Badacze języka polskiego uważają, że występowanie wulgaryzmów związane jest z obserwowaną od dwunastu lat tendencją do upodobnienia się języka mediów do języka słyszanego na co dzień.

"Jeśli praca nad ochroną języka polskiego nie ma pójść na marne, lecz przeciwnie, zaowocować widoczną poprawą stanu polszczyzny publicznej, problem musi zyskać zainteresowanie najwyższych instytucji państwowych, być przez nie dostrzegany i doceniany" - napisano w podsumowaniu sprawozdania, które było efektem monitoringu prowadzonego w latach 2000-2002.

Przyjmując rozpatrywane sprawozdanie, komisja stwierdziła potrzebę zorganizowania na forum Senatu debaty o języku polskim, zintensyfikowania przez Radę Języka Polskiego monitoringu posługiwania się językiem polskim. Zamierza również zwrócić się do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Ministerstwa Kultury oraz Polskiej Akademii Nauk o zwiększenie środków na działanie rady.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych nie wniosła poprawek do znowelizowanej w połowie października ustawy o finansach publicznych, która ma ułatwić samorządom korzystanie ze środków unijnych.

Zgodnie z ustawą, minister finansów będzie mógł udzielać samorządom pożyczek na realizację zadań współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej.

Obecna na posiedzeniu komisji wiceminister finansów Halina Wasilewska-Trenkner wyjaśniała, że chodzi o pożyczki, które będą udzielane z budżetu państwa przyszłym beneficjentom środków unijnych. Należą do nich m.in. rolnicy, którzy będą otrzymywać dopłaty w ramach wspólnej polityki rolnej.

"Te dopłaty najpierw płaci państwo członkowskie, a potem są one refundowane z UE. Zgodnie z istniejącymi ustaleniami, Polska powinna zacząć wypłacać dopłaty bezpośrednie nie wcześniej niż 1 grudnia 2004 roku, a będziemy mogli je płacić do 30 kwietnia 2005 roku i w tym czasie Unia będzie nam refundowała wypłacone kwoty" - powiedziała H. Wasilewska-Trenkner.

Według Ministerstwa Finansów, proponowane zapisy nie wpływają na zmianę deficytu sektora finansów publicznych.

Na zakończenie posiedzenia ustalono, że przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o finansach publicznych zarekomenduje Izbie senator Jerzy Markowski.

22 października 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone przez Zespół Finansów Polonijnych:

Wnioski o zlecenie zadań programowych:

1) (nr wniosku 293) wniosek Regionalnej Rady Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Częstochowie - Polonijna Gwiazdka na sportowo - 30 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek, przyznając na ten cel 24 000 zł.

2) (nr wniosku 314) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Nadbużańska" - VII Międzynarodowy Turniej Szachowy im. Bohaterów Akcji "V2" w Sarnakach - 10 340 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek, przyznając na ten cel 9000 zł.

3) (nr wniosku 328) wniosek Fundacji Kresowej "Semper Fidelis" - letnie kolonie zdrowotne dla dzieci z Kresów Wschodnich (refundacja) - 25 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając na ten cel 14 500 zł.

4) (nr wniosku 330) wniosek Fundacji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie - "Rota", kwartalnik dla Polonii i Polaków poza granicami RP, nr 1, 2 (49/50) 2003 i 3, 4 (51/52) 2003 - 93 950 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przyznała wnioskowaną kwotę
93 950 zł.

5) (nr wniosku 331) wniosek Stowarzyszenia "Parafiada" - Poznaj kraj swoich ojców - obóz integracyjny dla dzieci polskich z Białorusi, Litwy, Ukrainy i Rosji oraz dzieci z Polski - 100 000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przyznała na ten cel 80 000 zł.

6) (nr wniosku 329) wniosek Fundacji "Oświata Polska za Granicą" - dofinansowanie IV Europejskiego Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych Reckinghausen 2003 - 92 365 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7) (nr wniosku 326) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - IV Europejski Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych - Recklinghausen 2003 - 51 724 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając postulowaną kwotę
51 724 zł

8) (nr wniosku 315) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - II Polonijne Spotkania Literacko-Artystyczne "Iwonicz Zdrój-Krosno" - 20 047 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

9) (nr wniosku 316) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program pomocy charytatywnej - Organizacja pobytów rehabilitacyjnych i sanatoryjnych - organizacja dwóch turnusów sanatoryjnych dla 80 dzieci z Białorusi i Ukrainy - 76 041 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przyznała na ten cel 64 842 zł.

10) (nr wniosku 317) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program pomocy charytatywnej - organizacja pobytów rehabilitacyjnych i sanatoryjnych - turnus rehabilitacyjny dla polskich kombatantów z Ukrainy - 39 627 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przyznała na ten cel 35 368 zł.

11) (nr wniosku 327) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - VII mini-festiwal dziecięcy "Razem we Wspólnej Europie" - 5287 zł.
Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie na i przyznała na ten cel wnioskowaną kwotę 5287 zł.

12) (nr wniosku 332) wniosek Fundacji "Wszystko dla dzieci" - Dajmy uśmiech - Turnus rehabilitacyjny dla dzieci polskiego pochodzenia zagrożonych chorobami popromiennymi - 69 820 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przyznała na ten cel 50 140 zł.

Wnioski o zlecenie zadań o charakterze inwestycyjnym, realizowane przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska"

Komisja zaopiniowała pozytywnie prośbę Stowarzyszenia "Wspólnota Polska":

1. o przesunięcie kwoty 256 908 zł z zadania pod nazwą Rozbudowa i adaptacja Szkoły Podstawowej w Wesołówce na Litwie na zadanie Rozbudowa i remont Szkoły Polskiej w Suderwii na Litwie;

2. o zmianę zakresów rzeczowych zleconego zadania o charakterze inwestycyjnym pn.: Remont Szkoły Średniej w Turgielach na Litwie.

W drugim punkcie porządku dziennego Komisja Emigracji i Polaków za Granicą zatwierdziła plan wyjazdów inspekcyjnych planowanych zadań inwestycyjnych na rok 2004. Z każdego wyjazdu zostanie przedstawione pisemne sprawozdanie. Wyjazdy odbędą się na Litwę, Białoruś, Ukrainę, do Czech, Sankt Petersburga oraz Brześcia. Wezmą w nich udział przedstawiciele Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", konsulatów oraz Biura Prawno-Organizacyjnego Kancelarii Senatu.

23 października 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Założenia i rozwiązania przyjęte w ustawie przedstawił senator Andrzej Spychalski, upoważniony przez komisję do pilotowania toku prac parlamentarnych nad omawianą ustawą.

Ustalono, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjmie stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy o dochodach samorządu terytorialnego po ostatecznym uchwaleniu jej przez Sejm, na posiedzeniu komisji 30 października br.

28 października 2003 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i stwarza podstawy prawne dla funkcjonowania publicznej służby krwi w resorcie obrony narodowej i resorcie spraw wewnętrznych. Podczas posiedzenia stanowisko rządu prezentował wiceminister zdrowia Wiktor Masłowski. Obecni byli także poseł sprawozdawca Maria Potęba, prezes Polskiego Czerwonego Krzyża Aleksander Małachowski oraz Halina Rajska z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Zgodnie z sejmową nowelizacją, na bazie jednostek organizacyjnych, których organem założycielskim jest minister obrony narodowej lub minister właściwy do spraw wewnętrznych - powstaną Wojskowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa oraz Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa utworzone przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (Centrum MSWiA). Wojskowe Centrum i Centrum MSWiA będą samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej dofinansowanymi z budżetu państwa, z części pozostających w dyspozycji właściwych ministrów, w zakresie realizacji zadań określonych w ustawie.

Pozostałymi jednostkami organizacyjnymi publicznej służby krwi będą instytut naukowo-badawczy, funkcjonujący w formie jednostki badawczo-rozwojowej oraz regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa, działające jako samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i tworzone przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Do zadań instytutu będzie należało przeprowadzanie, nie rzadziej niż raz na dwa lata, kontroli spełniania przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi wymagań niezbędnych do realizacji ich zadań.

W ustawie wprowadzono zasadę, że pobieranie krwi i oddzielanie jej składników będzie dopuszczalne wyłącznie przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi po uzyskaniu akredytacji. Udzielenie akredytacji, odmowa udzielenia akredytacji oraz jej cofnięcie następuje w drodze decyzji administracyjnej, wydawanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia na wniosek jednostki.

Zmienione zostaną także zasady ustalania opłat za krew i jej składniki, wydawane przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi. Wysokość opłat będzie corocznie określał minister właściwy do spraw zdrowia w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii instytutu.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Wojciecha Pawłowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów, podpisanej w Warszawie dnia 26 marca 2003 r.

Założenia przedmiotowej umowy przedstawił senatorom wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Umowa ma na celu uregulowanie możliwości transferu świadczeń oraz zapewnienie możliwości koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego układających się stron. Przekazywanie świadczeń emerytalno-rentowych z Królestwa Niderlandów do Polski stało się niemożliwe w związku ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2000 r. w Królestwie Niderlandów oraz brakiem umowy dwustronnej z Polską dotyczącej realizacji świadczeń. W stanie prawnym dotyczącym osób uprawnionych do świadczeń emerytalno-rentowych w Polsce a zamieszkałych w Holandii możliwe jest natomiast otrzymywanie świadczeń emerytalno-rentowych jedynie za pośrednictwem osoby uprawnionej do ich odbioru w kraju lub na rachunek bankowy w Polsce.

Umowa dotyczy świadczeń: z tytułu choroby i macierzyństwa, z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, emerytalno-rentowych oraz zasiłków rodzinnych i zasiłków dla bezrobotnych.

Umowa jest standardową umową realizującą zasady:

- równego traktowania (przy stosowaniu przepisów jednej strony, obywatele drugiej są tak samo traktowani jak obywatele pierwszej strony),

- jedności stosowanego ustawodawstwa (osoby objęte zakresem umowy, podlegają wyłącznie przepisom ustawodawstwa jednego państwa, przy czym jest określone, które ustawodawstwo jest właściwe),

- zachowania praw nabytych (sumuje się wszelkie okresy ubezpieczenia niezbędnych do nabycia lub zachowania prawa do świadczeń społecznych oraz obliczania ich wymiaru),

- swobodnego eksportu świadczeń (prawa nabyte do świadczeń takich, jak z tytułu inwalidztwa, starości, wypadku przy pracy i choroby zawodowej pozostaje niezależne od miejsca zamieszkania osoby uprawnionej).

Umowa zapewnia swobodny transfer i wzajemny transfer świadczeń do miejsca zamieszkania uprawnionego podmiotu, dając ochronę prawną praw do świadczeń oraz ich wypłacanej wysokości, niezależnie od zamieszkiwania w drugim państwie.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia opowiedziała się za ratyfikacją przez prezydenta RP umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Alicja Stradomska.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Stanowisko rządu w tej sprawie przedstawił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej K. Pater. Wysłuchano także opinii sekretarza naczelnej Izby Lekarskiej Krzysztofa Makucha oraz uwag biura legislacyjnego.

Nowelizacja stanowiła przedłożenie rządowe. Głównym celem wprowadzonych zmian jest dostosowanie kodeksu pracy do uregulowań unijnych, ponadto ustawa zmierza do usprawnienia obowiązujących regulacji oraz zapewnienia zgodności przepisów kodeksu pracy z wymaganiami Konstytucji RP.

Wprowadzone zmiany nakładają m.in. obowiązek potwierdzenia na piśmie przez pracodawcę warunków zawarcia umowy (jeżeli nie została zawarta w formie pisemnej) najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy (dotychczas pracodawca miał na to 7 dni), eliminują uregulowanie, na mocy którego traci się prawo do wynagrodzenia za pierwszy dzień niezdolności do pracy, trwającej dłużej niż 6 dni, zwiększają minimalny wymiar urlopu wypoczynkowego z 18 do 20 dni, określają prawo pracownika do co najmniej 11 godzinnego nieprzerwanego dobowego wypoczynku, dodają do kodeksu uregulowanie dotyczące "weekendowego" systemu pracy, a także zawierają przepisy antydyskryminacyjne w zatrudnieniu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem sejmowej nowelizacji kodeksu pracy wraz z poprawkami zbieżnymi z zaproponowanymi w dyskusji przez resort pracy oraz biuro legislacyjne. Ogółem zaproponowano wprowadzenie 9 zmian. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia w tej sprawie wybrano senatora Franciszka Bobrowskiego.

* * *

W siedzibie Muzeum Techniki w Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, poświęcone kondycji tej placówki oraz stanowi zabytków przemysłowych w Polsce i ich ochronie.

W dyskusji podkreślano, że ze względu na zmniejszające się dotacje państwa na działalność tej placówki zagrożone jest jej istnienie.

Roczny koszt utrzymania muzeum wynosi około 3 mln zł. Na jego funkcjonowanie brakuje rocznie około 1 mln zł. W 1998 roku dotacja państwa wynosiła prawie 2 mln złotych, w tym roku około 1 mln. Z postulowanej przez muzeum dodatkowej kwoty 300 tys. wkrótce zostanie mu przekazane 200 tys. zł.

Senatorowie zwracali uwagę na konieczność utrzymania dotychczasowej roli Muzeum Techniki, podkreślali wartość zgromadzonych zbiorów.

W ubiegłym roku muzeum odwiedziło ponad 120 tys. osób, z zajęć edukacyjnych skorzystało ponad 50 tys. uczniów.

Podczas posiedzenia Jan Kołodziejski z Ministerstwa Nauki i Informatyzacji poinformował, że istnieje projekt, żeby od 2004 roku przenieść finansowanie działalności badawczej Muzeum Techniki z Ministerstwa Skarbu do Ministerstwa Nauki i Informatyzacji.

Uczestnicy posiedzenia wystąpili z projektem powołania Narodowego Muzeum Techniki, w miejsce dotychczasowego Muzeum Techniki. Ta inicjatywa ma podkreślić jego ogromną rolę dla polskiego muzealnictwa technicznego.

Muzeum Techniki Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie to największa w Polsce placówka muzealnictwa technicznego. Jej tradycje sięgają 1875 roku, gdy w Warszawie powołano pierwsze muzeum typu technicznego.

Senatorowie dyskutowali również o sytuacji polskich zabytków przemysłowych. Zauważono, że dla ich ochrony konieczne jest zaangażowanie środków państwowych, samorządowych, a przede wszystkim prywatnych. Uznano, że zabytki te mogą być ważnym elementem w rozwoju lokalnym.

Dr Julian Kołodziej z Polskiego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego zaapelował o stworzenie "narodowej strategii ochrony dziedzictwa przemysłowego". Objęłaby ona całokształt działań w tej dziedzinie oraz zabezpieczyła przed niszczeniem zabytki przemysłowe. Komitet postuluje utworzenie międzyresortowego zespołu do prac nad strategią pod kierunkiem Ministerstwa Kultury.

Polski Komitet Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego powołano w lipcu 1999 roku. Zajmuje się ochroną, dokumentacją, konserwacją i badaniami dziedzictwa przemysłowego. Należy do Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego TICCIH, utworzonego w 1978 roku w Sztokholmie.

Komisja Kultury i Środków Przekazu zobowiązała się do opracowania wniosków w sprawie dofinansowania Muzeum Techniki i przedłożenia ich resortom edukacji i kultury.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

W pierwszej części obrad rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kirgiskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 19 listopada 1998 r.

Z rozwiązaniami przyjętymi w przedmiotowej ustawie zapoznali senatorów wiceminister finansów Elżbieta Mucha oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ Piotr Ogonowski. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Jak poinformowano, umowa jest pierwszą tego rodzaju w stosunkach polsko-kirgiskich, a jej zawarcie sprzyjać będzie wymianie dóbr, kapitałów i osób między państwami - stronami. Ma ona stworzyć nową sytuację prawną, w której dochód osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze jednego państwa, a osiągany na obszarze drugiego państwa, będzie w wielu wypadkach opodatkowany tylko w jednym państwie zamiast w obydwu, jak miało to miejsce dotychczas. Szczegółowe postanowienia umowy określają, które podmioty, w jakim zakresie i na jakich zasadach będą opodatkowane w jednym lub drugim państwie.

W umowie zawarto klauzulę równego traktowania. Stanowi ona, że obywatele państwa - strony nie będą poddani w drugim państwie opodatkowaniu ani związanym z nim obowiązkom innym lub bardziej uciążliwym niż opodatkowanie lub związane z nim obowiązki, którym są lub mogą być poddani w tych samych okolicznościach obywatele drugiego państwa - strony.

Umowa określa także procedury wymiany informacji między administracjami podatkowymi obu państw w celu zapobiegania unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania.

Wejście w życie umowy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa ani nie będzie się wiązało z koniecznością dokonania zmian w ustawodawstwie krajowym.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poparła ustawę sejmową i postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Andrzeja Wielowieyskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów, podpisanej w Warszawie dnia 26 marca 2003 r.

Po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztofa Patera i wicedyrektora P. Ogonowskiego oraz po zapoznaniu się z pozytywną opinią biura legislacyjnego komisja w wyniku głosowania postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Władysław Mańkut.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o nowym połączeniu polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi I/58 oraz o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, sporządzonej w Katowicach dnia 25 sierpnia 2001 r.

Ustalenia przyjęte w przedmiotowej umowie omówił wiceminister infrastruktury Witold Górski. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Celem przedmiotowej umowy międzynarodowej jest ustanowienie podstaw prawnych połączenia polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi I/58 oraz budowy nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina. W związku z tym reguluje ona obowiązki państw-stron, mające służyć realizacji tego przedsięwzięcia.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Wielowieyskiego.

Kolejną rozpatrywaną ustawą była ustawa o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej.

Po wysłuchaniu informacji wiceministra infrastruktury W. Górskiego oraz opinii biura legislacyjnego komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora W. Mańkuta.

Celem ustawy jest dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej w zakresie regulacji rynku usług przewozowych w żegludze śródlądowej, w wypadkach powstania zakłóceń na tym rynku. Opiniowana ustawa dostosowuje przepisy Prawa przewozowego oraz ustawy o żegludze śródlądowej do dyrektywy Rady nr 96/75/WE z dnia 19 listopada 1996 roku w sprawie systemów czarterowania i określania stawek przewozowych w krajowej i międzynarodowej żegludze śródlądowej we Wspólnocie.

Zmiany zawarte w opiniowanej ustawie mają umożliwić wprowadzenie, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw transportu, ograniczeń w obrocie usługami przewozowymi w żegludze śródlądowej, wydawaniu pozwoleń na przewóz oraz korzystaniu z wydanych pozwoleń. Wprowadzenie tych ograniczeń będzie możliwe jedynie w wypadku wystąpienia poważnych zakłóceń na rynku usług przewozowych w żegludze śródlądowej oraz w wyniku decyzji Komisji Europejskiej.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym.

Informację na temat rozpatrywanej ustawy, która była projektem rządowym, przedstawił wiceminister infrastruktury W. Górski. Uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja stanowi akt prawny, wobec którego Rada Ministrów zadeklarowała, że ma on na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej. Ustawa w szczególności wprowadza nowe regulacje prawne w zakresie wykonywania międzynarodowego transportu drogowego oraz statuuje obowiązek uzyskiwania tzw. świadectwa kierowcy.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem do rozpatrywanej ustawy sejmowej poprawek o charakterze legislacyjnym, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego, które w większości uzyskały poparcie resortu infrastruktury, odpowiedzialnego za rozpatrywany projekt. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator A. Wielowieyski.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ze zmianami wprowadzonymi przez rozpatrywaną nowelizację zapoznała senatorów dyrektor Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Eugenia Gienieczko.

Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Wynika z konieczności dostosowania obowiązujących przepisów prawa pracy zarówno do zapisów Konstytucji RP, jak również do prawa Wspólnot Europejskich. Zaproponowane zmiany dotyczą m.in. takich kwestii, jak zakaz dyskryminacji w zatrudnieniu, obowiązek informowania pracowników o warunkach zatrudnienia, czas pracy, urlopy wypoczynkowe oraz ochrona pracy dzieci.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 3 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Proponowane zmiany miały charakter legislacyjny. Na ich sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

29 października 2003 r.

Odbyło się kolejne posiedzenie seminaryjne Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zorganizowane wspólnie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Posiedzenie było poświęcone perspektywom pozarolniczej aktywizacji gospodarczej obszarów wiejskich w Polsce.

Senatorowie wysłuchali wystąpienia podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Krystyny Gurbiel, która szczegółowo omówiła programy rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich. Jak stwierdziła, resort gospodarki oferuje szereg instrumentów mających na celu rozwój przedsiębiorczości. Programy wspierające małe i średnie przedsiębiorstwa są realizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Z jej inicjatywy utworzono na terenie całego kraju ponad 150 punktów konsultacyjno-doradczych, w których można uzyskać bezpłatne usługi doradcze z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej oraz dowiedzieć się o dostępnych formach pomocy. Na te cele przeznaczone są zarówno środki krajowe, jak i pochodzące z programów UE.

Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej jest ponadto odpowiedzialne za nadzór nad realizacją dwóch komponentów Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich: komponentu A "Mikropożyczki" oraz podkomponentu B1 Programu Reorientacji/Przekwalifikowań.

O możliwościach wsparcia przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozwoju działalności pozarolniczej na obszarach wiejskich przed i po akcesji do Unii Europejskiej mówił prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Wojciech Pomajda.

Prezes agencji omówił w swoim wystąpieniu działania tego typu przed akcesją zarówno w ramach pomocy krajowej, jak i instrumentarium Programu SAPARD. W jego opinii, przystąpienie do UE stwarza ogromną szansę na intensyfikację tego typu działań, jednocześnie stawiając ogromne wyzwania, przede wszystkim w sferze absorpcji tak dużego strumienia środków finansowych. Wieś i rolnictwo stanowią bowiem szczególnie istotne obszary integracji Polski z UE. Wynika to z priorytetowego traktowania ich przez Unię oraz z ogromnych potrzeb rozwojowych tych obszarów naszym kraju. Jednym z głównych problemów na obszarach wiejskich w Polsce jest pogłębiające się bezrobocie. Jednocześnie postępujący proces modernizacji rolnictwa powoduje zmniejszanie się zapotrzebowania na siłę roboczą. Proces ten ulegnie zapewne przyspieszeniu po akcesji i spowoduje polaryzację obszarową gospodarstw. W tej sytuacji konieczne jest wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy oraz źródeł uzyskiwania dochodów przez rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Senatorowie wysłuchali także wystąpienia wiceprezesa Zarządu Banku Gospodarki Żywnościowej Henryka Antosiaka, poświęconego dostępności mieszkańców polskiej wsi do oferty bankowej. Jak stwierdził wiceprezes, bank w swojej strategii w zakresie bankowości instytucjonalnej ma na celu utrzymanie wiodącej pozycji w obsłudze sektora rolno-spożywczego oraz uzyskanie znaczącej roli w finansowaniu infrastruktury regionalnej. Bank oferuje również coraz szerszą ofertę bankowości detalicznej, z której mogą korzystać mieszkańcy dużych miast, a także terenów, na których nie ma rozbudowanej sieci placówek BGŻ (usługa TeleIntegrum).

Kolejnym prelegentem był prof. Marek Kłodziński, dyrektor Instytutu Rozwoju Wsi PAN. Jego wystąpienie było poświęcone rozwojowi przedsiębiorczości wiejskiej w Polsce w warunkach integracji z Unią Europejską.

Profesor zwrócił m.in. uwagę na występujące w Polsce ogromne zróżnicowanie między poszczególnymi regionami i gminami w zakresie rozwoju przedsiębiorczości. Jak stwierdził, najlepsza sytuacja jest w Wielkopolsce i na Ziemiach Zachodnich, trzecie miejsce zajmuje Galicja, a ostatnie Kongresówka. Nadal widoczne są granice zaborów. Można jednak obserwować pojawiające się zmiany na mapie gmin, niezależne od położenia i zasobów naturalnych czy posiadanego majątku. Okazuje się, że sposób zarządzania nawet niewielkimi środkami i aktywność mieszkańców decydują o sukcesie. Od aktywności społeczności lokalnych w coraz większym stopniu zależy sytuacja poszczególnych gmin i ich dobrobyt. Szczególne znaczenie mają tu wykształcenie, oraz czynniki subiektywne, takie jak orientacja na przedsiębiorczość czy skłonność do współdziałania w realizacji zbiorowych przedsięwzięć.

W swoim wystąpieniu prof. M. Kłodziński zwrócił uwagę na rolę władz lokalnych i wiejskich szkół w rozwoju przedsiębiorczości, na ubogą sieć aktywnych organizacji lokalnych typu obywatelskiego i zbyt słabo ukształtowaną grupę autentycznych liderów przedsiębiorczości wiejskiej. W jego opinii, pesymizm i wiejska bieda stanowią jeden z hamulców rozwoju przedsiębiorczości.

Ponadto dyrektor Instytutu Rozwoju Wsi PAN omówił zagadnienia dotyczące drobnych przedsiębiorstw jako czynnika rozwoju gospodarczego terenów wiejskich.

Podczas posiedzenia dyskutowano także o roli i zadaniach bankowości spółdzielczej w restrukturyzacji rolnictwa i terenów wiejskich. Omówiono również zagadnienia związane z funkcjonowaniem przedsiębiorczości wiejskiej w krajach Unii Europejskiej.

Krajowy koordynator Globalnego Funduszu Środowiska UNDP Przemysław CZAJKOWSKI przedstawił informację na temat małych agrorafinerii jako szansy aktywizacji polskiej wsi.

Senatorowie zapoznali się także z projektem "BIOENERGIA", realizowanym w Parzęcinie.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiono powołać zespół w celu przygotowania wniosków płynących z dyskusji. W jego skład weszli senator Janusz Lorenz, prof. P. Czajkowski oraz przedstawiciele Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, BGŻ, Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o opłatach w sprawach karnych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, którą przedstawił wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski. Zaproponowane zmiany omawiał także poseł sprawozdawca Adam Markiewicz. Zapoznano się ponadto z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona na podstawie projektu poselskiego. Zasadniczym celem przedłożenia jest podwyższenie poziomu opłat w sprawach karnych oraz dostosowanie przepisów ustawy do rozwiązań przyjętych w nowym Kodeksie karnym, Kodeksie postępowania karnego i Kodeksie karnym wykonawczym.

Potrzeba zmiany wysokości opłat wynika z faktu ich niepodwyższania od 1997 r. oraz znacznego odbiegania od poziomu pozostałych kosztów procesu. Jak podnosili projektodawcy, nie bez znaczenia jest również to, że zbyt niskie opłaty naruszają powagę wymiaru sprawiedliwości i powodują, że koszty postępowania karnego w całości obciążają Skarb Państwa.

W wypadku zmian wprowadzonych do art. 15, dotyczących opłat uiszczanych przed wniesieniem wniosku lub prośby, ustawodawca nie zaproponował ich znacznego podwyższenia, aby nie ograniczać w ten sposób uprawnienia skazanych do składania zawartych w przepisie wniosków np. o odroczenie wykonania kary czy o warunkowe przedterminowe zwolnienie.

W głosowaniu komisja Ustawodawstwa i Praworządności poparła zmiany o charakterze legislacyjnym i doprecyzowującym zapisy ustawy sejmowej. Proponowane zmiany były zbieżne z uwagami biura legislacyjnego i uzyskały poparcie resortu sprawiedliwości. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Roberta Smoktunowicza.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W tej części posiedzenia udział wzięli i przedstawiali swoje opinie m.in. posłanka Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Pater oraz Bożena Lenart, Janina Suzdorf, Eugenia Gienieczko i Jerzy Kowalski z tego resortu, wicedyrektor Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy Anna Tomczyk, członek Prezydium Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" Ewa Tomaszewska, Krystyna Zużewicz z Forum Związków Zawodowych oraz przedstawiciele Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Senatorowie zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Po zapoznaniu się z krótką informacją na temat kierunku zmian przyjętych w sejmowej nowelizacji, wynikających przede wszystkim z potrzeby dostosowania polskiego prawa pracy do ustawodawstwa unijnego w tym zakresie, senatorowie przystąpili do wnikliwej dyskusji nad kolejnymi zapisami ustawy. W trakcie dyskusji zgłoszono szereg propozycji zmian do ustawy sejmowej. Wprowadzenie poprawek postulowali senatorowie Anna Kurska, Teresa Liszcz i Zbigniew Romaszewski.

Podczas posiedzenia senatorowie szczegółowo przedyskutowali, a także przegłosowali częściowo zmiany do działu VI, poświęconego czasowi pracy. Na tym posiedzenie przerwano i postanowiono kontynuować obrady następnego dnia, 30 października br.

30 października 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o nowym połączeniu polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi I/58 oraz o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, sporządzonej w Katowicach dnia 25 sierpnia 2001 r.

Senatorowie wysłuchali informacji o ustaleniach przyjętych w przedmiotowej umowie. Udzielił ich wiceminister infrastruktury Witold Górski. Pozytywną opinię o ustawie sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Kazimierz Drożdż.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej.

Opiniowana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego. Cele i uzasadnienie nowelizacji przedstawił senatorom wiceminister infrastruktury W. Górski. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Celem ustawy jest dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej w zakresie regulacji rynku usług przewozowych w żegludze śródlądowej w razie powstania zakłóceń na tym rynku.

W wyniku głosowania komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora K. Drożdża.

Ponadto Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Była to kolejna ustawa dostosowawcza, uchwalona przez Sejm z przedłożenia rządowego.

Rozwiązania przyjęte w nowelizacji omówił podczas posiedzenia wiceminister Andrzej Piłat. Uwagi szczegółowe przedstawiło biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że przyjęte przez komisję zmiany zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Lipowski.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu i Infrastruktury rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Wprowadzenie do tematyki ustawy przedstawił senatorom wiceminister infrastruktury A. Piłat. Wysłuchano także uwag biura legislacyjnego.

W kolejnych głosowaniach komisja poparła 24 poprawki. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Włodzimierz Łęcki. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator G. Lipowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.

Senatorowie dyskutowali, a następnie głosowali nad zmianami zaproponowanymi do kolejnych rozdziałów nowelizacji sejmowej. Powrócili także do przegłosowania poprawek zgłoszonych poprzedniego dnia.

Na zakończenie posiedzenia komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 29 poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży senator Teresa Liszcz. Do wypracowanego stanowiska zgłoszono 9 wniosków mniejszości, których sprawozdawcami będą senator Anna Kurska, T. Liszcz i Zbigniew Romaszewski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceminister finansów Elżbiety Muchy na temat rozwiązań przyjętych w ustawie sejmowej. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja przewiduje istotne zmiany w zakresie ulg podatkowych (np. darowizny, ulga uczniowska), wprowadza możliwość wyboru przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą opodatkowania z zastosowaniem jednolitej 19-procentowej stawki podatkowej, likwiduje 30 tytułów zwolnień przedmiotowych.

Posłowie zdecydowali, że z jednolitego 19-proc. podatku nie będą mogły korzystać osoby świadczące usługi na rzecz dotychczasowego zakładu pracy. Pozostali będą mieli taką możliwość. Ma to ograniczyć przechodzenie na tzw. samozatrudnienie (czyli przejście z etatu na własną działalność gospodarczą). Sejm zaakceptował też poprawkę odbierającą prawa nabyte do ulg podatnikom rozliczającym się według 19-proc. stawki liniowej.

Zdecydowano również o likwidacji ulgi remontowej. Będzie można z niej korzystać tylko na podstawie praw nabytych. Jednak osoby, które będą chciały przejść na jednolity 19-proc. podatek PIT, stracą i to prawo.

Sejm zdecydował, że w przyszłym roku nie będzie waloryzacji progów podatkowych. Będzie trójstopniowa (19-, 30-, 40-proc.) skala podatkowa dla rozliczających się z podatku PIT.

Podatnicy będą mogli skorzystać z progresywnej skali podatkowej. Zakłada ona, że podstawa opodatkowania dla podatku PIT dla zarabiających do 37 tys. 024 zł ma wynieść 19 proc. minus kwota zmniejszająca podatek, 530 zł 08 gr. W drugim przedziale podatkowym znajdą się osoby zarabiające od 37 tys. 024 zł do 74 tys. 048 zł - podatek ma wynieść 6 tys. 504 zł 48 gr plus 30% nadwyżki ponad 37 tys. 024 zł. W trzecim przedziale, dla osób o dochodach powyżej 74 tys. 048 zł, podatek ma wynieść 17 tys. 611 zł 68 gr plus 40% nadwyżki ponad 74 tys. 048 zł.

Sejm zdecydował również, że 19-proc. podatek od zysków z inwestycji kapitałowych będzie obowiązywał od stycznia 2004 roku.

W dyskusji senatorowie zgłosili ponad 30 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Propozycje zmian zgłosili senatorowie Zdzisława Janowska, Jerzy Markowski i Mieczysław Mietła.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 28 poprawek do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jedna ze zmian zmierzała do przesunięcia o rok (1 stycznia 2005) wprowadzenia podatku od dochodów z giełdy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora M. Mietłę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra finansów. Podczas posiedzenia proponowane rozwiązania omówiła i uzasadniła wiceminister finansów E. Mucha. Swoją opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Proponowane przepisy mają przede wszystkim charakter porządkowy i uściślający. Ponadto zaproponowano nowe regulacje, mające na celu dostosowanie do projektowanych zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów w sprawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie, w jakim zmiany te dotyczą osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osiągających przychody z tytułu najmu.

W głosowaniu komisja zdecydowała o wprowadzeniu 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Władysława Mańkuta.

Następnie Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przystąpiła do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniony został minister finansów. Podczas posiedzenia przyjęte w ustawie rozwiązania przedstawiła i uzasadniła wiceminister finansów E. Mucha. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Nowelizacja sejmowa zmierza m.in. do uproszczenia systemu podatkowego poprzez likwidację niektórych zwolnień od podatku dochodowego i odliczeń od podstawy opodatkowania, ujednolicenia stawki podatku od dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ze stawką w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kapitałów pieniężnych, jak również do dostosowania przepisów podatkowych do norm UE.

W dyskusji propozycje wprowadzenia ponad 20 poprawek do ustawy sejmowej zgłosili senatorowie: Z. Janowska, J. Markowski i M. Mietła. W zestawieniu głosowanych poprawek uwzględniono także sugestie biura legislacyjnego. W kolejnych głosowaniach komisja poparła 20 spośród proponowanych w dyskusji zmian. Ustalono, że stanowisko komisji podczas posiedzenia plenarnego złoży w imieniu komisji senator M. Mietła.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono także ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stanowisko rządu w tej sprawie przedstawił wiceminister finansów Jacek Uczkiewicz. Wysłuchano także opinii biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Zaproponowane w niej rozwiązania zmierzają do dalszej decentralizacji zadań i środków publicznych, a tym samym zwiększenia udziału samorządów w dysponowaniu środkami publicznymi, zwiększenia ekonomicznej odpowiedzialności jednostek poprzez zwiększenie udziału dochodów własnych w ogólnych środkach finansowych oraz do mocniejszego związania sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego z koniunkturą gospodarki państwa.

W głosowaniu komisja zdecydowała o zaproponowaniu Senatowi wprowadzenia 7 poprawek do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Tadeusza Wnuka.

Podczas posiedzenia nie zgłoszono zastrzeżeń do ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kirgiskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 19 listopada 1998 r.

W głosowaniu, po wysłuchaniu wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ Piotra Ogonowskiego, senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Andrzej Wielowieyski.

Senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyli także ustawę o zmianie ustawy o giełdach towarowych oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra finansów. W związku z tym senatorowie wysłuchali informacji wicedyrektora Departamentu Instytucji Finansowych w Ministerstwie Finansów Bartosza Drabikowskiego. Zapoznali się również z opinią biura legislacyjnego.

Celem ustawy jest rozszerzenie rodzajów towarów giełdowych, liberalizacja niektórych wymogów, w tym organizacyjno-finansowych (na rynku kasowym), oraz rozszerzenie kręgu podmiotów, które mogą być stronami transakcji giełdowej.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 7 poprawek do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw.

Ustawę, która była projektem rządowym, przedstawiła wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Małgorzata Okońska-Zaremba. Wysłuchano ponadto opinii biura legislacyjnego.

Projekt wprowadza zmiany dotyczące m.in. wymogów rejestracyjnych związanych z przedsiębiorcami będącymi osobami fizycznymi podejmującymi działalność gospodarczą.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 13 poprawek do nowelizacji sejmowej. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator G. Ferenc. Zgłoszono także dwa wnioski mniejszości, których sprawozdawcą będzie senator Z. Janowska.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja zdecydowała zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek. Ustalono, że sprawozdawcą komisji na posiedzeniu Izby będzie senator Andrzej Spychalski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment