Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Komisja przyjęła w tej sprawie następującą opinię skierowaną do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:
"Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na posiedzeniu w dniu 20 lutego 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 r. (druk nr 67) w następujących częściach budżetu państwa:
Plan finansowy środków specjalnych z dopłat do gier liczbowych (zał. 3).
Po wysłuchaniu informacji i dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu, kierownictwa powyższych urzędów i jednostek centralnych oraz po przeprowadzeniu dyskusji Komisja przedstawia następujące stanowisko:
Komisja wnosi, by prace nad ustawą budżetową na następny rok w pierwszej kolejności obejmowały prace zabezpieczające odpowiednie finansowanie części budżetu dotyczącego: oświaty, nauki i szkolnictwa wyższego, a także kultury fizycznej i sportu".
Odbyło się posiedzenie zamknięte Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Z udziałem przedstawicieli zainteresowanych instytucji senatorowie r
ozpatrywali ustawę budżetowej na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.* * *
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich. W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Komisja przyjęła dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych następującą opinię:
"Na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2002 r. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła, podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2002 w częściach dotyczących: Krajowego Biura Wyborczego, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Kancelarii Senatu RP.
W wyniku dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje ustawę budżetową w częściach dotyczących: Krajowego Biura Wyborczego, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie proponując poprawek.
Odnośnie budżetu kancelarii Senatu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich proponuje następującą poprawkę do ustawy budżetowej na rok 2002:
Podczas posiedzenia powołano senatora Andrzeja Spychalskiego na sprawozdawcę opinii komisji w tej sprawie na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, 28 lutego br.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
W przyjętej 15 lutego br. nowelizacji Sejm zdecydował, że będzie możliwe obniżanie uposażeń posłów i senatorów nie tylko za nieobecność na posiedzeniach izb lub ich organów, ale też za uniemożliwianie prowadzenia obrad poprzez rażące naruszenie regulaminu. Przyjęta nowelizacja ma umożliwić zmiany regulaminowe, zakładające m.in. obniżanie uposażeń i diet parlamentarzystów za niestosowanie się do poleceń marszałka danej Izby. Byłoby wtedy możliwe obniżanie uposażeń i diet posłów i senatorów również za uniemożliwianie prowadzenia obrad.
W dyskusji senator Zygmunt Cybulski zaproponował wykreślenie z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora możliwości obniżania uposażeń parlamentarzystów za "rażące naruszenie regulaminu". W głosowaniu wniosek ten uzyskał poparcie większości Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Komisja zaproponowała jedynie możliwość obniżania diet.
Komisja uznała, że proponowana ustawa otwiera w skrajnych wypadkach możliwość pozbawienia posła i senatora zawodowego części uposażenia i całej diety. Natomiast parlamentarzyście niezawodowemu groziłaby kara tylko utraty diety, bo uposażenia zazwyczaj nie dostaje. W opinii senatorów, oznaczałoby to nierówne traktowanie parlamentarzystów zawodowych i niezawodowych.
Postanowiono, że stanowisko Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w sprawie nowelizacji ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora przedstawi Izbie senator Z. Cybulski.
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii stwierdzono:
"Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2002 r. po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2002, w częściach:
2) nr 83 - Rezerwy celowe - w zakresie pozycji 5,
3) nr 23 - Integracja Europejska
4) nr 83 - Rezerwy celowe - w zakresie pozycji 4,
5) środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał. nr 3,
w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest Urząd Komitetu Integracji Europejskie
postanowiła nie wnosić do nich poprawek.
Jednocześnie komisja zwraca uwagę, że w ustawie budżetowej na rok 2002 zmniejszona została znacznie kwota przeznaczona na integrację europejską, w tym na informowanie społeczeństwa o Unii Europejskiej. Wobec wyzwań związanych z procesem integracji europejskiej i rolą polityki informacyjnej w tym zakresie, komisja widzi pilną potrzebę takiego dokonywania wydatków z budżetu, aby sprawy informacji europejskiej zyskały należny priorytet".
Na sprawozdawcę opinii, komisja powołała senatora Bogusława Mąsiora.
Podczas posiedzenia komisja przeprowadziła także dyskusję na temat ewentualnych zmian Regulaminu Senatu RP w części dotyczącej przedmiotowego zakresu działania komisji.
Senatorowie postanowili nie wnosić żadnych poprawek, o czym powiadomiono przewodniczącego Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.
Na zakończenie posiedzenia komisji wysłuchano informacji o służbowych wyjazdach zagranicznych senatorów.
* * *
Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska wysłuchali informacji dotyczącej wdrażania przepisów prawnych zawartych w ustawach uchwalonych w poprzedniej kadencji oraz stanu prac nad aktami wykonawczymi. Szczegółową informację na ten temat przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Janusz Śleziak. Zwrócił on uwagę, że niektóre z niedawno uchwalonych aktów dotyczących ochrony środowiska będą wymagały nowelizacji m.in. ze względu na zawarte w nich błędy, jak i na zmieniające się prawo europejskie w tym zakresie (np. nowa dyrektywa wodna)
Dyrektor Andrzej Głowacki z Najwyższej Izby Kontroli jako często skomplikowane ocenił prace nad rozporządzeniami i aktami wykonawczymi do nowych ustaw ze względu na konieczność uzgodnień międzyresortowych. Przepisy dotyczące ochrony środowiska znajdują się także, oprócz Ministerstwa Środowiska, w gestii Ministerstwa Gospodarki czy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dobrze byłoby, gdyby Komisja Ochrony Środowiska poświęciła swój czas na omówienie pakietu aktów wykonawczych przygotowywanych właśnie przez te resorty.
Podsumowując dyskusję, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński zapowiedział podjęcie przez senatorów tego tematu. Zwrócił także uwagę na konieczność podejmowania akcji informacyjnych na temat wprowadzonych nowych rozporządzeń i aktów wykonawczych do ustaw dotyczących ochrony środowiska. Senator podjął ponadto sygnalizowaną przez wiceministra A. Śleziaka propozycję utworzenia parlamentarnego zespołu do spraw zrównoważonego rozwoju.
Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska przyjęto także opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych dotyczącą ustawy budżetowej na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii stwierdzono:
"OPINIA
Komisji Ochrony Środowiska Senatu RP z dnia 21.02.2002 r.
dla
Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych
w sprawie uchwalonej przez Sejm RP w dniu 15 lutego 2002 roku ustawy budżetowej
/ druk senacki 67 / w częściach dotyczących:
/ Zał. Nr 3 według kompetencji Komisji/
/Zał. Nr 5 według kompetencji Komisji/
zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
/ Zał. Nr 9 według kompetencji Komisji/
/Zał. Nr 11 według kompetencji Komisji/
Komisja Ochrony Środowiska na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w zakresie w/ wym części , przypisanych Komisji zgodnie z pismem Marszałka Senatu RP z dnia 19 lutego b.r. Po rozpatrzeniu objaśnień przedstawionych w nadesłanych materiałach, wysłuchaniu opinii resortów i ekspertów
Komisja wnosi o przyjęcie poprawek do ustawy w cz. 22, 68, zał. Nr 6 /zał . A/.
UZASADNIENIE:
ad. 1.
W toku debaty nad ustawą budżetową w części dotyczącej Ministerstwa Środowiska senatorowie wnieśli propozycję wprowadzenia poprawki w zał.nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe skreślić poz. 77 budowa stopnia wodnego Ciechocinek - Nieszawa a wskazaną w wydatkach majątkowych kwotę 1mln. zł. przeznaczyć na wydatki bieżące jednostek budżetowych w poz. 4
- koszty integracji z Unią Europejską, współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi i zobowiązań wobec Komisji Europejskiej z tytułu realizowanych programów. Decyzja taka została podjęta, ponieważ zgodnie z uchwałą Sejmu RP budowa stopnia wodnego Ciechocinek - Nieszawa zakładała komercyjny charakter finansowania tej inwestycji i ograniczenie środków publicznych do niezbędnego minimum.Zapis w przedłożeniu sejmowym spowodował protesty śr
odowisk naukowych i organizacji ekologicznych.Odnośnie pozostałych zapisów budżetu resortu środowiska członkowie Komisji wyrazili zaniepokojenie skromnymi zasobami finansowymi, które mogą spowodować zagrożenia dla funkcjonowania tak ważnych obiektów jak np. melioracje, budowle hydrotechniczne i Parki Narodowe. Mając jednak na uwadze trudną sytuację gospodarczą kraju i wyrażając nadzieję na możliwość wykorzystania środków pomocowych Komisja zaakceptowała przedłożone zapisy ustawy budżetowej w tej części.
ad. 2.
Po wysłuchaniu wyjaśnień i opinii do budżetu Państwowej Agencji Atomistyki , Komisja zaproponowała wprowadzenie poprawki w załączniku nr 2 w części 68 - w rozdziale 15004 Zadania w zakresie bezpiecznego wykorzystania energii atomowej, zwiększa się Dotacje i subwencje o kwotę 2.000 tys. zł, - źródłem pokrycia jest zmniejszenie w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki w rozdziale 75064- współpraca naukowo-techniczna z zagranicą, wydatków bieżących jednostek budżetowych o 2 mln zł. Decyzja taka został
a podjęta w celu uzupełnienia środków na bezpieczeństwo radiologiczne kraju. Pokrycie wydatków na bezpieczeństwo kosztem współpracy naukowo-technicznej spowoduje zaspokojenie przynajmniej jednego strategicznego celu, natomiast znaczny niedobór środków finansowych na składki członkowskie dla organizacji, do których należy Polska i tak wymaga ich renegocjacji, a nawet rozważenia zachowania przynależności do niektórych z nich.ad 3.
Rozpatrując plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Komisja wysłuchała informacji Prezesa Zarządu, z której wynika, że przychody
Funduszu i wydatki znacznie różnią się od tych, jak szacowano we wrześniu 2001 roku /druk senacki 67/. Stan funduszu na początek 2002 roku planowany w wysokości
4.675.353 tys. zł. w rzeczywistości wyniósł 4.538.823 zł., a przychody z tytułu opłat i kar
za korzystanie ze środowiska przewidywane na 462.000 tys. zł. wyniosły 392.629 tys. zł,
wydatki bieżące własne przewidywane na 107.800 tys. zł. wyniosły 215.364 tys. zł.
W celu realizacji planu obniżenia kosztów funkcjonowania Funduszu zaproponowano
m.in. obniżenie wydatków bieżących własnych o 13.800 tys. zł. do kwoty 109.500 tys. zł.
W celu zwiększenia finansowania ochrony środowiska w formie dotacji inwestycyjnych zwiększono łączną kwotę planowanych dotacji o 70.000 tys. zł. / tj. do kwoty 650.000 tys. zł/ przy zwiększeniu dotacji inwestycyjnych o 90.000 tys. zł. oraz zmniejszeniu dotacji nieinwestycyjnych o 20.000 tys. zł.
Analizując kolejne pozycje planu finansowego dokonano istotnych zmian w zapisach, które
Prezes w imieniu Zarządu i przy akceptacji obecnego na posiedzeniu Ministra Środowiska przedstawił na posiedzeniu jako propozycję zmiany planu finansowego NFOSiGW.
Całość zawarte w p. 3 zał . A
.Członkowie Komisji, po wysłuchaniu uzasadnienia, większością głosów przyjęli proponowane zmiany w planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej.
Dwóch członków Komisji natomiast zaakceptowało zmianę z zastrzeżeniem, aby koszty likwidacji wyrobisk i rekultywacji terenów po kopalniach siarki w Zagłębiu Staszowsko- Tarnobrzeskim sfinansowane ze środków NFOŚiGW pozostały na poziomie 96 mln. zł, tak jak zaproponowano w przedłożeniu sejmowym / a nie jak w nowej propozycji NFOSiGW
w kwocie 73, 5 mln zł./.
Komisja upoważniła do przedstawienia stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki
i Finansów Publicznych senatora Adama Graczyńskiego.
ZAŁĄCZNIK A
Po zapoznaniu się z zapisami ustawy budżetowej na rok 2002 Komisja proponuje następujące poprawki:
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki w rozdziale 75064 Współpraca naukowo-techniczna z zagranicą, wydatków bieżących jednostek budżetowych o 2.000 tys. zł.
"PLAN FINANSOWY NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA
I GOSPODARKI WODNEJ
Poz. |
Treść |
Paragrafy |
Przewidywane wykonanie |
Projekt planu na 2002 r. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
I |
Stan funduszu na początek roku |
x |
4 445 886 |
4 538 823 |
1 2 3 4 |
w tym: w tym: z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów
|
x x x x x |
180 554 125 225 3 958 895 3 828 742 -63 154 |
86 921 64 028 4 124 885 4 116 777 -50 306 |
II |
Przychody |
x |
947 361 |
785 000 |
1 |
Dotacje z budżetu państwa |
x |
0 |
0 |
2 |
Dotacje z innych funduszy |
x |
0 |
0 |
3 3.1 3.2 |
Składki i opłaty
|
069 |
519 243 382 920 126 614 |
518 000 393 000 125 000 |
4 |
Przelewy redystrybucyjne |
296 |
0 |
0 |
5 |
Pozostałe przychody w tym: Przychody z odsetek od pożyczek i kredytów |
x x |
437 827 363 460 |
267 000 242 000 |
III |
Wydatki |
x |
859 858 |
767 010 |
1 1.1 1.2 |
Dotacje na realizację zadań bieżących |
x 2440 2450 |
178 779 |
180 000 150 000 30 000 |
2 |
Transfery na rzecz ludności |
0 |
0 |
|
3 3.1 3.2 3.3 |
Wydatki bieżące (własne) Wynagrodzenia Pochodne od wynagrodzeń Pozostałe w tym: Koszty finansowe |
4010-4100 4110-4120 x x |
216 135 25 723 3 540 186 872 174 522 |
109 500 25 900 3 600 80 000 66 700 |
4 4.1 4.2 4.3 4.3.1 4.3.2 |
Wydatki inwestycyjne w tym na roboty likwidacyjne i rekultywacyjne terenów górnictwa siarki w Tarnobrzeskim, Staszewskim i Lubaczewskim Zagłębiu Siarkowym |
x 6110 6120 x 6260 6270 |
464 944 1 043 4 391 459 510 |
477 510 4 660 2 850 470 000 320 000 150 000 73 500 |
5 |
Przelewy redystrybucyjne |
2960 |
0 |
0 |
IV |
Stan funduszu na koniec roku |
x |
4 538 823 |
4 564 323 |
1 2 3 4 |
w tym: w tym: z tytułu udzielonych pożyczek i kredytów
|
x x x x x |
86 921 64 028 4 124 885 4 116 777 -50 306 |
30 000 25 000 4 289 550 4 272 450 -53 200 |
*)
WydatkiNa swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, przyjęła następującą opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:
"Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego na posiedzeniu w dniach 21-22 lutego 2002 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2002 r. w zakresie:
1) Urząd Ochrony Państwa (cz. 52)
2) Obrona Narodowa (cz. 29):
3) Sprawy wewnętrzne (cz. 42):
Ad. 1
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po rozpatrzeniu budżetu Urzędu Ochrony Państwa wnosi o przyjęcie cz. 52 bez poprawek. Przyjęty przez Sejm budżet UOP (399 804 tys. zł), podobnie jak inne budżety, został obarczony skutkami blokady wydatków w poprzednim roku. Wprowadzone w Sejmie poprawki do projektu budżetu UOP dają szansę, przy bardzo oszczędnym sposobie gospodarowania środkami finansowymi Urzędu, wypełnienia zobowiązań Polski wynikających z ak
cesu Polski do NATO oraz budowy systemu bezpieczeństwa przed groźbą terroryzmu oraz innych ustawowo nałożonych na UOP zadań.Ad. 2
Po rozpatrzeniu części 29 "Obrona narodowa", części 85 (budżet wojewodów ogółem) dział 752 oraz części 83 (rezerwy celowe) Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego stwierdza że, poziom wydatków MON w 2002 r. został w sposób znaczący obciążony skutkami blokady wydatków w ubiegłym roku. W przypadku budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej zmniejszenie wydatków wyniosło
około 7% planu. Oznacza to obniżenie udziału wydatków budżetowych MON w PKB z planowanych 1,93 % do 1,92 %.Na podstawie analizy możliwości finansowych Ministerstwa Obrony Narodowej Komisja uważa, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa udział polskich kontyngentów poza granicami kraju winien być sfinansowany z rezerwy ogólnej budżetu państwa oraz innych źródeł jak np. zwiększenie dopłaty z zysku z
NBP. Dotyczy to udziału polskich kontyngentów w zwalczaniu międzynarodowego terroryzmu oraz przedłużenia pobytu polskiego kontyngentu w byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii.Zważywszy na kryzys finansów publicznych, finansowanie sił zbrojnych w 2002 r. będzie dalece niższe od zakładanego w programie przebudowy i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006. Stąd też Komisja popiera propozycje weryfikacji założeń i urealnienie warunków finansowa
nia tego programu w następnym cyklu planowania, tj. na lata 2003-2008.Za niepokojące w opinii Komisji należy uznać ograniczenie prawie o 60 % dotacji dla Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w części dotyczącej inwestycji mieszkaniowych przy niezmienionym poziomie dotacji na wydatki bieżące WAM, w szczególności na wypłatę ekwiwalentów za rezygnację z kwatery stałej, zwrotów kosztów poniesionych przez żołnierzy na wynajem mieszkań oraz wypłaty równoważników mieszkaniowych. Komisja wyraża poparcie dla koncepcji
dofinansowania budownictwa mieszkaniowego ze środków pozyskanych przez MON z Agencji Mienia Wojskowego.Ponadto, Komisja zwraca uwagę na niekorzystne następstwa wynikające ze znacznego ograniczenia (o 23 %) wydatków na zakup paliw, remonty budynków i budowli oraz zakupy materiałów i wyposażenia, przyjmując takie działania jako doraźne w 2002 r. Ograniczanie tych wydatków w następnych latach grozi obniżeniem poziomu szkolenia wojska.
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego uznaje także za słuszne podkreślić, że realizacja zobowiązań sojuszniczych wynikających z Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych dla Rzeczypospolitej Polskiej, stanowić powinna najwyższy priorytet w planowaniu działalności Ministerstwa Obrony Narodowej.
Po rozpatrzeniu rezerw celowych przeznaczonych na finansowanie zadań z zakresu obronności państwa (poz. 30, 41, 63, 66), Komisja pozytywnie ocenia wydzielenie w budżecie środków na realizację programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe", skierowanie środków z prywatyzacji przemysłowego potencjału obronnego na wsparcie restrukturyzacji przemysłu obronnego oraz modernizację techniczną sił zbrojnych, a także odtworzenie środków łączności w związku z przekazaniem przez MON częstotliwości dla operatorów UMTS.
Jednocześnie Komisja wskazuje na potrzebę wyodrębnienia dotacji dla przedsiębiorstw, dla których organem nadzorującym jest minister obrony narodowej na poziomie 10 % środków ujętych w rezerwie celowej na utrzymanie mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym (poz. 41).
Biorąc pod uwagę konieczność zabezpieczenia w pierwszej kolejności w Wojskach Lotniczych i Obrony Powietrznej potrzeb remontowych statków powietrznych (Mig 29, Su-22) wydzielonych do Sił Reagowania, Komisja wnioskuje o dokonanie zmiany w części 29 "Obrona narodowa" w dziale 752 "Obrona narodowa" w rozdziale 75202 "WLOP", polegającej na zmniejszeniu grupy wydatków majątkowych (§ 606) o kwotę 54.600 tys. zł w zakresie zakupu uzbrojenia i sprzętu (awionika do samolotów, sprzęt inżynieryjno-przeładunkowy, rozpoznania radioelektronicznego, łączności i dowodzenia, zakup części zamiennych itp.), które planuje się sfinansować z wpływów Agencji Mienia Wojskowego przy jednoczesnym zwiększeniu grupy wydatków bieżących - § 427 o kwotę 43.600 tys. zł i § 430 - o kwotę 11.000 tys. zł.
Analiza budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, w dziale 851 "Ochrona zdrowia" w rozdziale 85195 "Pozostała działalność" wskazuje, iż Minister Obrony Narodowej poza nakładami na inwestycję w CSK WAM nie może wykonywać przysługujących mu uprawnień dotyczących dotowania Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. W ocenie Komisji powyższa sytuacja pogłębi i tak bardzo trudną sytuację finansową tych SP ZOZ, które dodatkowo z uwagi na dekapitalizację posiadanego sprzętu i brak dotacji na jego odtworzenie stają się coraz mniej konkurencyjne na rynku usług zdrowotnych.
W celu maksymalnego ograniczenia dodatkowych, zbędnych kosztów funkcjonowania Sił Zbrojnych, Komisja wnosi o rozważenie, w przypadkach w których jest to możliwe, przyśpieszenia procesu przekazywania przedszkoli finansowanych z budżetu MON do jednostek samorządu terytorialnego.
Komisja akceptuje budżet resortu obrony narodowej na 2002 r., uznając go za korzystny w wyniku widocznego ukierunkowania wydatków na modernizację techniczną Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Ad. 3
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Państwa po rozpatrzeniu części 42, części 85 w dz. 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa oraz części 83 - rezerwy celowe - poz.10, 35, 61 ustawy budżetowej na 2002 rok stwierdza, że wydatki w części 42 - sprawy wewnętrzne wynoszą 5.539.879 tys. zł i wzrastają nominalnie o 2,7% a realnie o 1,7%, dochody budżetowe części 42 - sprawy wewnętr
zne wyniosą 20.606 tys. zł i będą o 38,6% większe w porównaniu do dochodów uzyskanych w 2001 r.Wydatki w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa (łącznie w częściach 42 i 85) wynoszą 7.396.216 tys. zł i są wyższe nominalnie o 0,2%, a realnie mniej o 3,7%, łącznie z rezerwami celowymi wynoszą 1.707.241 tys. zł i są nominalnie wyższe o 0,6% , a realnie niższe o 3,7%.
Komisja wyraża zaniepokojenie faktem ustalenia nakładów finansowych na Policję na poziomie nie pozwalającym realizację powierzonych zadań, szczególną obawę budzi brak wystarczających środków na sfinansowanie zakupów rzeczowych dla komend powiatowych i miejskich Policji. Wydatki na Policję w 2002 r. wynoszą 5.194.576 tys. zł (łącznie w częściach 42 i 85), co oznacza nomin
alny spadek o 0,2%, a realny 0 4,5 %. Sytuacja taka ma miejsce w województwach, w których wojewodowie znacząco zmniejszyli dotacje w toku korekty ustawy budżetowej w listopadzie 2001 r. Problem niedofinansowania Policji w istocie sprowadza się do relacji między wydatkami o charakterze osobowym i majątkowym. W strukturze wydatków Policji dominują wydatki o charakterze osobowym i stanowi to ~ 90% całości wydatków, ograniczeniu mogły więc ulec wyłącznie wydatki rzeczowe. Największe cięcia wydatków Policji nastąpiły w województwach: dolnośląskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, pomorskim i śląskim. Przeznaczone w ustawie budżetowej środki na komendy powiatowe nie wystarczą - pomimo podjętych działań racjonalizujących - na zakupy materiałów pędnych, bieżącej obsługi pojazdów itp.Budżetowe wydatki Państwowej Straży Pożarnej w 2002 roku wynoszą 1.305.991 tys. zł i są nominalnie wyższe o 0,9 %, a realnie niższe niż o 3,5 % w porównaniu do roku ubiegłego. Niepełna realizacja wydatków na skutek blokady wydatków w listopadzie 2001 r. doprowadziła do powstania zobowiązań, które na koniec 2001 r. wynoszą 33.082 tys. zł . i obciążają budżet roku 2002 . Prowadzi to do zagrożenia realizacji nałożonych na PSP zadań. Sytuację tę dodatkowo komplikują zadania i wydatki związ
ane z powołaniem nowych powiatów.Wydatki Straży Granicznej wyniosą w 2002 roku 706.753 tys. zł, co oznacza wzrost nominalny o 0,9%, a realny spadek o 3,5%. Efektem blokady wydatków w listopadzie 2002 r. jest powstanie znacznych zobowiązań przeniesionych do opłacenia w 2002 r. Sytuacja taka zmusza formację do działań racjonalizujących lub wręcz weryfikujących wydatki w 2002 r. W 2002 roku zostanie oddanych 5 nowych strażnic na granicy wschodniej w ramach "uszczelnienia granicy wschodniej". Będą to strażni
ce w obrębie Oddziałów Straży Granicznej: Podlaskiego, Nadburzańskiego i Bieszczadzkiego. Pełna obsada tych strażnic powinna wynosić 550 funkcjonariuszy i 50 pracowników cywilnych. Środki na ten cel szacowane są na kwotę 24.900 tys. zł. Należy tu podkreślić, że uszczelnienie granicy wschodniej to jedno z ważniejszych zadań stawianych Polsce w drodze do spełnienia wymogów Unii Europejskiej.W grupie wydatków na Obronę Cywilną i Biuro Ochrony Rządu - formacji w których służy najmniejsza liczba funkcjonariuszy bądź też żołnierzy, zatrudnia się także niewielką liczbę pracowników cywilnych - podkreślić należy wzrost zarówno nominalny, jak i realny przyznanych środków budżetowych, który wynosi:
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zwraca również uwagę na niedofinansowanie w poz. 35 p.n w części 83 - rezerwy celowe w zakresie "wydatków związanych z wymianą dokumentów" w grupie "wydatki bieżące jednostek budżetowych". Przewiduje się, że w 2002 roku zostanie wydanych minimum 2 mln sztuk dowodów osobistych i 2 mln sztuk paszportów. Na zakup tej ilości blankietów potrzebne są środki w wysokości 100 000 tys. zł. Pozostawienie środków na ten cel w obecnej wysokości 89.500 tys. zł. spowoduje, że w tym roku nie zostanie zakupiona niezbędna liczby blankietów, co skutkować będzie wstrzymaniem personalizacji dowodów i paszportów.
Zwiększenie omawianej rezerwy celowej spowoduje jednocześnie zwiększenie dochodów budżetowych państwa ogółem 24.500 tys. zł (część 85 - budżety wojewodów ogółem , dział 750 - administracja publiczna).
Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po dokonaniu wnikliwej analizy środków budżetowych w zakresie rozpatrywanych części budżetowych postanowiła wprowadzić następujące poprawki:
I.
w załączniku nr 2 w częśc
i 29 Obrona narodowa w rozdziale 75202 Wojska Lotnicze:a) zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 54.600 tys. zł,
b) zmniejsza się wydatki majątkowe o 54.600 tys. zł;
II.
a) w załączniku nr 2:
b) w załączniku nr 11 w części 42 Sprawy wewnętrzne w dziale 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zwiększa się wynagrodzenia o 7.323 tys. zł oraz zatrudnienie o 200 dodatkowych etatów funkcjonariuszy;
III.
1) w art. 1 zwiększa się kwotę dochodów i wydatków budżetu państwa o 24.500 tys. zł;
2) w zał. nr 1 w dziale 750 - Administracja publiczna zwiększa się dochody budżetu państwa o łączną kwotę 24.500 tys. zł, w tym:
a) w części 85/02 Województwo dolnośląskie o 2.303 tys. zł,
b) w części 85/04 Województwo kujawsko-pomorskie o 1.127 tys. zł,
c) w części 85/06 Województwo lubelskie o 1.103 tys. zł,
d) w części 85/08 Województwo lubuskie 49 tys. zł,
e) w części 85/10 Województwo łódzkie o 1.323 tys. zł,
f) w części 85/12 Województwo małopolskie o 2.376 tys. zł,
g) w części 85/14 Województwo mazowieckie o 2.990 tys. zł,
h) w części 85/16 Województwo opolskie o 980 tys. zł,
i) w części 85/18 Województwo podkarpackie o 1.592 tys. zł,
j) w części 85/20 Województwo podlaskie o 759 tys. zł,
k) w części 85/22 Województwo pomorskie o 1.543 tys. zł,
l) w części 85/24 Województwo śląskie o 3.578 tys. zł,
ł) w części 85/26 Województwo świętokrzyskie o 808 tys. zł,
m) w części 85/28 Województwo warmińsko-mazurskie o 833 tys. zł,
n) w części 85/30 Województwo wielkopolskie o 1.862 tys. zł,
o) w części 85/22 Województwo zachodniopomorskie o 1.274 tys. zł;
3) w załączniku nr 2:
a) w części 42 Sprawy wewnętrzne w rozdziale 75402 - Komenda Główna Policji zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 9.000 tys. zł,
b) w części 83 Rezerwy celowe w poz. 35 - wydatki związane z wymianą dokumentów osobistych, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 10.500 tys. zł
c) zwiększa się dotacje i subwencje w rozdziale 75411 - Komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej o łączną kwotę 5.000 tys. zł, w tym:
IV.
1) w art. 1 zwiększa się dochody i wydatki budżetu państwa o 32.000 tys. zł;
2) w zał. 1 w części 19 w poz. 9 Wpłaty NBP zwiększa się dochody o 32.000 tys. zł;
3) w zał. 2 w części 29 Obron
a narodowa:a) w rozdziale 75201 - Wojska Lądowe zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 4.600 tys. zł oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych o 25.900 tys. zł,
b) w rozdziale 74211 - Pozostałe jednostki wojskowe zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 700 tys. zł oraz wydatki bieżące jednostek budżetowych o 800 tys. zł;".
* * *
Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o ustroju miasta stołecznego Warszawy.
Ustawa sejmowa stanowi, że Warszawa będzie jedną gminą na prawach powiatu, podzieloną na 17 dzielnic. Przyjęta przez Sejm ustawa oznacza całkowitą zmianę struktury administracyjnej miasta. Zlikwidowane zostaną dotychczasowe gminy, w tym największa - gmina Centrum, które zostaną przekształcone w dzielnice. Warszawa ma być podzielona na 17 dzielnic (10 aktualnych gmin i 7 dzielnic gminy Centrum): Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz. Rada Warszawy będzie jednak miała prawo łączyć lub dzielić dzielnice. Wchodzące od niedawna w skład powiatu warszawskiego gminy Wesoła i Sulejówek wrócą do powiatu mińskiego. Pozostawienie dwóch z pięciu szczebli stołecznego samorządu sprawi, że w Warszawie będzie o około 300 radnych mniej. Obecnie jest ich 787.
Podczas posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji wysłuchała posła sprawozdawcy Roberta Smolenia, przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Finansów, przewodniczącego Stowarzyszenia "Metropolia Warszawska" senatora Andrzeja Wielowieyskiego oraz wiceprezydenta Warszawy Jacka Zdrojewskiego. Ponadto senatorowie zapoznali się z opinią Biura Leg
islacyjnego Kancelarii Senatu. Prawnik Piotr Świątecki stwierdził, że wiele przepisów omawianej ustawy sformułowanych jest zbyt ogólnikowo. Niejasno zostały w ustawie określone kompetencje przyszłych dzielnic i może dojść do sytuacji, w której pewne dzielnice będą miały więcej uprawnień niż inne. Niejasne są też zapisy dotyczące roli rad dzielnic w planowaniu finansowym (czy radni będą mieli wpływ na zagospodarowanie środków, czy też nie), a także sprawy przekształceń własnościowych przedsiębiorstw komunalnych.W opinii wskazano na szereg błędów, np. zapis mówiący o tym, że do zadań przyszłych dzielnic należy eksploatacja placówek oświaty uznano za niewłaściwy (trudno mówić o eksploatowaniu nauczycieli). Z tą opinią zgodzili się senatorowie i w przyjętym stanowisku zaproponowali wykreślenie tego zapisu. Komisja podzieliła również opinię senackich prawników w sprawie niekonstytucyjności artykułu odbierającego likwidowanym gminom warszawskim prawo do rozporządzania mieniem o wartości ponad 200 tys. zł. Zapropon
owano jego wykreślenie.Wątpliwości wzbudził także zapis stanowiący, że członkowie zarządu - poza burmistrzem - są wybierani jawnie, a odwoływani w sposób tajny. Zastrzeżenia odnosiły się do zmiany przez ustawę granic powiatu, polegającej na tym, że Sulejówek i Wesoła (od stycznia br. w powiecie warszawskim) należeć będą do powiatu mińskiego. Zmiana granic powiatu jest przecież kompetencją rządu.
Ponadto zwrócono uwagę na artykuł, który rozwiązywał umowy o pracę z wszystkimi pracownikami samorządowymi. Komisja zdecydowała się naprawić pomyłkę, ograniczając przepis tylko do pracowników urzędów, których jest około 7 tys. Przepis ten nie będzie dotyczył znacznie większej grupy pracowników oświaty, komunikacji miejskiej, wodociągów czy MPO.
Ostatecznie w przyjętym stanowisku Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 15 poprawek. Na
sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Zbigniewa Zychowicza.W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowano następujące poprawki:
"
W załączniku nr 2:* * *
Odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Polskim Rejestrze Statków.
Senatorowie wysłuchali Elżbiety Nibisz, dyrektora Departamentu Nadzoru i Prywatyzacji w Ministerstwie Skarbu Państwa i wiceministra Infrastruktury Marka Szymońskiego. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Celem uchwalonej przez Sejm 15 lutego br. ustawy jest modyfikacja obowiązujących zasad zbycia przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa akcji Polskiego Rejestru Statków Spółka Akcyjna (PRS SA) w trybie pierwszej oferty skierowanej imiennie do zakładów ubezpieczeń, banków oraz przedsiębiorców, których dotyczy działalność tej spółki. Modyfikacja ta dotyczy trzech zasadniczych kwestii.
Po pierwsze, ustawa nowelizująca wprowadza obowiązek przeprowadzenia przed zbyciem akcji analizy dotyczącej ustalenia rodzaju powiązań PRS SA z wyżej wymienionymi podmiotami.
Po drugie, sześciomiesięczny termin na zbycie akcji, liczony od dnia dokonania komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego Polski Rejestr Statków (PRS), zastąpiono terminem dwunastomiesięcznym od daty tego zdarzenia.
Po trzecie, od zasady przewidującej, że zbycie wszelkich akcji PRS SA następuje po cenie ich nabycia i wymaga zgody PRS SA, ustanowiono wyjątek, wedle którego nie dotyczy to akcji zbywanych przez Skarb Państwa w trybie pierwszej oferty.
W głosowaniu Komisja Infrastruktury i Skarbu Państwa postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji ustawy o Polskim Rejestrze Statków. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Czesława Christowa.
Podczas swojego posiedzenia komisja rozpatrzyła także ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii sporządzonej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:
"Komisja na posiedzeniu w dniu 22 lutego 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 (druk senacki nr 67) w zakresie:
Ponadto Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła zgodnie ze swoimi kompetencjami następujące części ustawy budżetowej:
"Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2002 roku" - rozdział VIII uzasadnienia projektu ustawy budżetowej.
Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych resortów w tym: Ministerstwa Skarbu Państwa, Urzędu Regulacji Telekomunikacji, Głównego Inspektoratu Kolejnictwa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Finansów, przyjęła zgodnie ze swoim przedmiotowym zakresem działania - ustawę budżetową na rok 2002 wraz z dwoma wnioskami.
Opinię Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury na posiedzeniu Komisji Gospodarki
i Finansów Publicznych przedstawi senator Marian Noga.
PROPOZYCJE POPRAWEK KOMISJI SKARBU PAŃSTWA I INFRASTRUKTURY DO USTAWY BUDŻETOWEJ
NA ROK 2002
1) W załączniku nr 2 w części 21 - Gospodarka morska:
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie obsługi długu publicznego o kwotę 9.000 tys. złotych w załączniku nr 2 w części 79 - Obsługa długu krajowego w dziale 757 w rozdziale 75703 w poz. 3 - Obsługa krajowych skarbowych papierów wartościowych.
2) W załączniku nr 2 w części 71 - Główny Inspektorat Kolejnictwa w dziale 750 w rozdziale 75001 w poz. 3 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1.000 tys. zł.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie wydatków o kwotę 1.000 tys. zł w załączniku nr 5 "1. Środki specjalne" w części 19 w poz. 2 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe".
Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w zakresie dotyczącym działania komisji i zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu opinię tę przekazano Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. W opinii stwierdzono:
"Komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 (druk nr 67) w następującym zakresie:
1) Zdrowie (część nr 46),
2) Budżety wojewodów ogółem (część nr 85 ) w zakresie działu 851 - Ochrona zdrowia,
3) Rezerwy celowe (część nr 83 ) w zakresie pozycji 11, 18, 29, 48, 60
4) Środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane (zał. Nr 3), w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw zdrowia,
5) Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych (część nr 63)
6) Praca (część nr 31)
7) Zabezpieczenie społeczne
(część nr 44)8) Budżety wojewodów ogółem (część nr 85 ) w zakresie działu 853 - Opieka społeczna,
9) Rezerwy celowe (część nr 83 ) w zakresie pozycji 11, 12, 14, 22, 23, 45, 46, 51, 52, 60
10) Środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane (zał. nr 3), w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw pracy,
11) Plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Zał. Nr 6)
12) Krajowy Urząd Pracy (część nr 57)
13) Plan finansowy Funduszu Pracy (Zał. Nr 6)
14) Państwowa Inspekcja Pracy (część nr 12)
15) Rzecznik Praw Dziecka (część nr 14)
16) Plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Os. Niepełnosprawnych (Zał. Nr 6)
17) Zakład Ubezpieczeń Społecznych (część nr 73)
- wydatki z zał. Nr 2,
18) Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Zał. Nr 6)
19) Plan finansowy Funduszu Alimentacyjnego (Zał. Nr 6)
20) Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi (część nr 62)
21) Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (część nr 72)
- wydatki z zał. Nr 2,
22) Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego (KRUS) (Zał. Nr 6)
23) Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji (KRUS) (Zał. Nr 6)
24) Plan finansowy Funduszu Administracyjnego (KRUS) (Zał. Nr 6)
Komisja po zapoznaniu się z uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 15 lutego 2002 r. ustawą budżetową na rok 2002 oraz po dyskusji pozytywnie opiniuje rozpatrywaną ustawę i wnosi o wprowadzenie następujących poprawek:
1) w art. 47:
"...) zwiększenie dotacji dla Funduszu Pracy do kwoty 30.000 tys. zł,",
- w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
zwiększenie dotacji dla Funduszu Pracy z przeznaczeniem na koszty szkolenia |
68a |
30 000 |
30 000 |
2) w art. 47:
a) w pkt 1 liczbę "100.000" zastępuje się liczbą "75.000",
b) dodaje się
pkt 1a w brzmieniu:"1a) finansowanie wysokospecjalistycznych procedur medycznych do kwoty 25.000 tys. zł.,",
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
finansowanie wysokospecjalis-tycznych procedur medycznych |
69a |
25 000 |
25 000 |
3) w załączniku nr 2:
4) w załączniku nr 2 w części 46 Zdrowie:
5) w załączniku nr 2 w części 63 Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące o 794 tys. zł,
6) w załączniku nr 2, w części 83 - Rezerwy celowe, treść poz. 12 otrzymuje brzmienie:
"zasiłki z pomocy społecznej, w tym wyprawka szkolna";
7) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
ośrodki wsparcia dla osób chorych psychicznie |
78 |
2 000 |
1 000 |
1 000 |
8) w załączniku nr 6 w tabeli Plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w części III. Wydatki:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
- programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, służące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osoby dorosłe dzieci i młodzież |
8 623
8 134 489 |
16 764
13 763 3 001 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
- programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, służące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osoby dorosłe dzieci i młodzież |
59 070
40 096 18 974 |
54 472
36 976 17 496 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
- umorzenia pożyczek |
5 353 |
5 777 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2.3 |
Programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, służące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osoby dorosłe dzieci i młodzież |
3 030 |
46 086
31 568 14 518 |
7 600
7 127 473 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
2.4 |
Umorzenia pożyczek |
8 268 |
9 534 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
- programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, służące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osoby dorosłe dzieci i młodzież |
12 206
12 206 |
8 445
7 814 631 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
- programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, służące rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej osoby dorosłe dzieci i młodzież |
3 613
3 198 415 |
8 629
8 107 522 |
Do przedstawienia opinii Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zostali upoważnieni senatorowie: Marek Balicki, Zdzisława Janowska oraz Alicja
Stradomska".* * *
Na posiedzeniu, z udziałem przedstawicieli zainteresowanych instytucji, Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przystąpiła do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: część 19 - Budżet, Finanse Publiczne i Instytucje Finansowe; część 78 - Obsługa Zadłużenia Zagranicznego; część 79 - Obsługa Długu Krajowego; Zał. nr 4 - Część 98 - Przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej; zał. nr 7 - Wykaz inwestycji wieloletnich w 2002 r.; część 81 - Rezerwa Ogólna; część 20 - Gospodarka; część 40 - Turystyka; część 60 - Wyższy Urząd Górniczy; część 50 - Urząd Regulacji Energetyki; część 07 - Najwyższa Izba Kontroli; część 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd; część 47 - Rządowe Centrum Studiów Strategicznych; część 48 - Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń; część 59 - Główny Urząd Ceł; część 70 - Generalny Inspektorat Celny; część 53 - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz część 58 - Główny Urząd Statystyczny.
W dyskusji senatorowie zgłosili propozycje poprawek do omawianych części budżetu. Postanowiono, że komisja odbędzie w tej sprawie kolejne posiedzenie 28 lutego br.
* * *
Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyli ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Opinię w tej sprawie przesłano do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:
"Komisja Ustawodawstwa i Praworządności w dniach 29 i 30 stycznia 2002 r. wstępnie rozpatrywała wybrane części projektu ustawy budżetowej, a następnie w dniu 26 lutego br. opiniowała następujące części ustawy budżetowej:
część 01 - Kancelaria Prezydenta - rozdział 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa,
część 04 - Sąd Najwyższy,
część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,
część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,
część 06 - Trybunał Konstytucyjny,
część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,
część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,
część 37 - Sprawiedliwość,
część 54 - Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych,
zał. nr 6 - plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów.
Komisja - po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami, wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji - jednogłośnie przyjęła wnioski o wprowadzenie następujących poprawek:
Źródłem pokrycia jest zwiększenie dochodów niepodatkowych, wpłat z zysku NBP o kwotę 1.369 tys. zł w załączniku nr 1 - "Dochody budżetu państwa w 2002 r. Zestawienie ogółem".
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie wydatków majątkowych o kwotę 2.000 tys. zł w załączniku nr 2 w części 24 - Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego w dziale 921 w rozdziale 92117 w poz. 36 - Archiwa.
Źródłem pokrycia jest zmniejszenie dotacji i subwencji o kwotę 3.000 tys. zł w załączniku nr 2 części 83 w poz. 12 - zasiłki z pomocy społecznej.
Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaopiniowała pozytywnie".
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.
W przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii stwierdzono:
"Komisja Emigracji i Polaków za Granicą na posiedzeniu w dniu 26 lutego 2002 r. rozpatrzyła ustawę budżetową państwa na rok 2002 w części 03, dział 751, rozdział 75195, dotyczącej Kancelarii Senatu - Pozostała działalność (Opieka nad Polonią i Polakami za granicą).
Komisja przyjęła ustawę budżetową państwa na rok 2002 w wyżej wymienionych punktach bez poprawek.
W pracach nad budżetem państwa na rok 2002 komisję reprezentować będzie senator Władysław Bułka".
* * *
Odbyło się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, podczas którego senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Gośćmi komisji byli wiceminister kultury Aleksandra Jakubowska i poseł sprawozdawca Jan Byra. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana nowela jest efektem prac ustawodawczych nad dwoma projektami, rządowym oraz zgłoszonym przez sejmową Komisję Kultury i Środków Przekazu. Jak podkreślali projektodawcy, zmiana ustawy jest realizacją postulatów organizatorów instytucji kultury, którzy wielokrotnie występowali z propozycjami przekształcenia ustawowych regulacji.
Przedmiotem omawianej ustawy jest nowelizacja w zakresie trzech zagadnień związanych z ustawowymi unormowaniami dotyczącymi zasad funkcjonowania instytucji kultury.
Pierwszym problemem objętym nowelizacją jest sposób powoływania i odwoływania zastępców dyrektorów w instytucjach kulturalnych. Jak wynika z uzasadnienia przedstawionego przez projektodawców, obowiązujące przepisy stwarzały problemy interpretacyjne dotyczące podmiotu uprawnionego do powoływania zastępców dyrektora w instytucji kultury. Uchwalon
a przez Sejm ustawa zmieniająca stanowi, że sposób i tryb powoływania i odwoływania zastępców dyrektora określa statut instytucji kultury nadawany przez jej organizatora. Jeżeli statut instytucji kultury będzie przewidywał stanowisko zastępcy dyrektora, to równocześnie określi sposób i tryb jego powoływania i odwoływania.Drugą zmianą dokonaną przez ustawodawcę jest stworzenie podstaw prawnych do przekazywania instytucji kultury między jednostkami samorządu terytorialnego. Dotychczas prawo przekazywania instytucji kultury przysługiwało wyłącznie ministrowi lub kierownikowi urzędu centralnego. Według projektodawców wprowadzona regulacja jest zgodna z postulatami jednostek samorządowych i ma prowadzić do poprawy sytuacji finansowej jednostek kultury.
Podstawowym celem omawianej nowelizacji jest dostosowanie organizacji czasu pracy pracowników instytucji kultury do specyfiki funkcjonowania tych jednostek.
W tym celu do dotychczasowego tekstu ustawy został dodany nowy rozdział: "Czas pracy w instytucjach kultury". Zgodnie z zawartymi w nim przepisami do pracowników instytucji kultury stosuje się przepisy Kodeksu pracy, ale z istotnymi odstępstwami. Szczególne uregulowania mają stworzyć możliwość elastycznego rozliczania czasu pracy, czemu stały na przeszkodzie przepisy prawa pracy wprowadzone ustawą z dnia 1 marca 2001 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy. Wprowadzony wówczas pięciodniowy tydzień pracy, przy utrzymaniu trzymiesięcznego okresu rozliczeniowego, nie odpowiadał systemowi i specyfice organizacji czasu pracy w instytucjach kultury, który charakteryzuje się zróżnicowanym rytmem pracy w ciągu roku kalendarzowego. Nowe przepisy wprowadzone do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej pozwalają na wydłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy pracowników instytucji kultury, nie może on jednak przekraczać 12 miesięcy. Pozwoli to na ustalenie rozkładów czasu pracy (na okresy nie krótsze niż 2 tygodnie) dostosowanych do rzeczywistych potrzeb prowadzonej działalności. Podobnym celom służy przepis, który dopuszcza stosowanie przerywanego czasu pracy, według ustalonego rozkładu. Równocześnie z wprowadzoną regulacją ustawodawca dopuszcza stosowanie tzw. równoważnego czasu pracy. Przepisy szczególne umożliwiają również komasowanie dni wolnych od pracy z urlopem wypoczynkowym.
W wyniku wyczerpującej dyskusji do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek. W przyjętym w głosowaniu stanowisku Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 zmian o charakterze redakcyjnym. Ustalono, że sprawozdanie komisji przedstawi Izbie senator Krystyna Doktorowicz.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrzono ustawę budżetową na 2002 rok w zakresie dotyczącym kultury oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
W skierowanej do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii stwierdzono:
"Komisja Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu w dniu 26 lutego rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 (druk nr
67) w zakresie:Po wysłuchaniu informacji i uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu i reprezentantów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz po przeprowadzeniu dyskusji komisja mając świadomość krytycznego stanu finansów państwa postanowiła nie zgłaszać wniosków do ustawy budżetowej w rozpatrywanych częściach i zaakceptowała przedkładane w ustawie budżetowej na rok 2002 środki finansowe.
Jednocześnie senatorowie zwrócili uwagę, że dalsze ograniczenia środków finansowych na kulturę (m.in. na biblioteki i Muzeum Narodowe) może doprowadzić do degradacji intelektualnej dużych warstw społecznych. Uznając rok bieżący za ostatni z ograniczeniem budżetu na kulturę apeluje o przekazanie na tę właśnie strefę zwiększonych środków w najbliższych latach.
Ze zrozumieniem Komisja przyjęła ograniczony budżet KRRiTV ubolewając jednocześnie nad zredukowaniem środków finansowych przeznaczonych na monitoring".
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę budżetowej na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: część 32 - Rolnictwo, część 33 - Rozwój Wsi, część 35 - Rynki Rolne, część 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Zał. nr 6 - Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, Zał. nr 6 - Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS, Zał. nr 6 - Plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS oraz Zał. nr 6 - Plan finansowy Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.
Senatorowie przyjęli opinię w tej sprawie, którą przekazano Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:
"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z ustawą budżetową na 2002 r.
w zakresie rolnictwa i jego otoczenia stwierdza, że środki przeznaczone w budżecie nie gwarantują poprawy sytuacji ekonomicznej wsi i rolnictwa a zapaść finansów państwa powoduje, iż jest to kolejny od 1997 roku budżet zmniejszania nakładów w tym zakresie. Z
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponuje następujące poprawki:
1) w art. 45 w ust. 3 wyrazy "do dnia 31 stycznia 2002 r" zastępuje się wyrazami "do dnia 30 kwietnia 2002 r";
2) art. 47 otrzymuje brzmienie:
"Art. 47. W przypadku uzyskania do końca trzeciego kwartału 2002 roku dodatkowej kwoty d
ochodów z podatku od towarów i usług do wysokości 625.000 tys. zł ponad kwotę 41.700.000 tys. zł upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do uruchomienia rezerwy celowej na:1. wsparcie realizacji trzeciego etapu reformy oświaty, w tym na podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli do kwoty 350.000 tys. zł,
2. zwiększenie dotacji dla Agencji Rynku Rolnego do kwoty 100.000 tys. zł,
3. budowę i modernizację dróg krajowych do kwoty 91.000 tys. zł,
4. program rozwoju sieci autostrad do kwoty 75.000 tys. zł,
w wysokości proporcjonalnej do wymienionych kwot.";
3) po art. 50 dodaje się art. 50a w brzmieniu:
"Art. 50a. Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do dokonania, w porozumieniu z właściwymi dysponentami, z dniem 1 kwietnia 2002 r przeniesienia wydatków budżetowych z likwidowanych rozdziałów - Inspekcja Nasienna i Inspekcja Ochrony Roślin - do nowego rozdziału Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.";
4) w załączniku nr 2, w części 32 - Rolnictwo, w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo
zwiększa się wydatki w rozdziale 01095 - Pozostała działalność, w kolumnach 6 i 7
o kwotę 4.000 tys. zł.
zmniejsza się wydatki w rozdziale 01000 - Integracja z Unią Europejską, w kolumnach 6 i 7 o kwotę 4.000 tys. zł.
Uzupełnia się w załączniku nr 9 - Wykaz jednostek, dla których zaplan
owano dotacje podmiotowe w 2002 r:w części 32 - Rolnictwo, w kolumnie 7
zwiększa się dotacje o 4.000 tys. zł
oraz dodaje się:
5) w części 32 - Rolnictwo, w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo, w rozdziale 01018 - Rolnictwo ekologiczne
zwiększa się wydatki o kwotę 6.000 tys. zł
zmniejsza się wydatki w części 79 - Obsługa długu krajowego, w dziale 757 - Obsługa długu publicznego, w rozdziale 75703 - Obsługa krajowych skarbowych papierów wartościowych o kwotę 6.000 tys. zł;
6) w załączniku nr 2, w części 83 - Rezerwy celowe, w dziale 758 - Różne rozliczenia, w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, w pozycji 27 - zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym na działania związane z ochroną przed zagrożeniem wystąpienia gąbczastej encefalopatii bydła (BSE), w kolumnie 7 - dotacje i subwencje
zmniejsza się wydatki
o kwotę 45.960 tys. złoraz w kolumnie 9 - wydatki bieżące jednostek budżetowych
dodaje się kwotę
45.960 tys. zł;7) w załączniku nr 2, w części 85 - Budżety wojewodów ogółem, w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo, w rozdziale 01008 - Budowa i utrzymanie urządzeń melioracji
wodnych, w kolumnie 6 i 7zwiększa się kwotę wydatków o 11.000 tys. zł,
ponadto w rozdziale 01009 - Spółki wodne
zwiększa się wydatki o 3.000 tys. zł
zmniejsza się wydatki
- w części 83 - Rezerwy celowe, w dziale 758 - Różne rozliczenia, w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe, w poz. 53 - wybory...o kwotę 11.000 tys. zł.
oraz
- w części 85 - Budżety wojewodów ogółem, w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo, w rozdziale 01000 - Integracja z Unią Europejską o kwotę 3.000 tys. zł".
Posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych poświęcone było rozpatrzeniu opinii komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2002. Z udziałem przedstawicieli komisji senatorowie zapoznali się z opiniami: Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Ochrony Środowiska, Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.
Stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na rok 2002 komisja przyjmie na następnym posiedzeniu, 1 marca 2002 r..
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment