Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 listopada 2001 r.

Porządek dzienny posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przewidywał wybór zastępców przewodniczącego komisji.

W dyskusji senator Henryk Stokłosa zaproponował na to stanowisko kandydaturę senatora Lesława Podkańskiego. Senator Grzegorz Niski zarekomendował senatora Józefa Dziemdzielę.

W głosowaniu tajnym, które przeprowadziła komisja w składzie senatorowie: Janusz Konieczny, G. Niski i H. Stokłosa, za wyborem zgłoszonych kandydatów opowiedziano się jednomyślnie, 7 głosami.

Po dokonaniu wyboru dwóch zastępców przewodniczącego komisji senatorowie przystąpili do dyskusji nad planem pracy.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury dokonała wyboru zastępcy przewodniczącego komisji.

W dyskusji przewodniczący komisji senator Marian Noga zaproponował na to stanowisko kandydaturę senatora Jerzego Suchańskiego. Następnie odbyło się głosowanie tajne, które przeprowadzili senatorowie: Czesława Christowa, Kazimierz Drożdż i Grzegorz Lipowski. Za wyborem senatora J. Suchańskiego głosowało 9 senatorów, a 1 osoba wstrzymała się od głosu.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzono ustawę o gwarancjach Skarbu Państwa dla przewoźników lotniczych.

Przyjęcie ustawy sejmowej rekomendował komisji - w imieniu rządu - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Piłat. Przyjęta przez Sejm ustawa przedłuża gwarancje dla przewoźników lotniczych do 30 czerwca 2002 roku. Gwarancje ubezpieczeniowe na miliard dolarów mają dotyczyć szkód związanych z ryzykiem wojennym i aktami terroru w wysokości powyżej 50 mln dolarów.

Zgodnie z ustawą gwarancje mają obejmować wszystkich krajowych przewoźników. Warunkiem ich otrzymania będzie zgoda ministra finansów. Jeśli rząd nie przedłużyłby gwarancji do końca listopada br., Polskie Linie Lotnicze LOT musiałyby wydać ponad 10 mln dolarów, aby wykupić ubezpieczenia, co pogorszyłoby i tak nie najlepszą sytuację finansową firmy.

Podczas dyskusji rozpatrywana ustawa nie wzbudziła kontrowersji. Następnie w głosowaniu komisja opowiedziała się za jej przyjęciem bez poprawek. Postanowiono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator M. Noga.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą dokonano wyboru dwóch zastępców przewodniczącego komisji.

W dyskusji przewodniczący komisji senator Tadeusz Rzemykowski zgłosił kandydatury senatorów Olgi Krzyżanowskiej i Zbigniewa Kruszewskiego. Senator O. Krzyżanowska zrezygnowała z kandydowania i zaproponowała na zastępcę przewodniczącego komisji senator Jadwigę Sagatowską.

W głosowaniu tajnym. przeprowadzonym przez komisję w składzie senatorowie: Jolanta Popiołek, Franciszek Bachleda-Księdzularz i Grzegorz Lato, komisja opowiedziała się za wyborem zgłoszonych kandydatów.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Spraw zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności.

Podczas posiedzenia przeprowadzono pierwsze czytanie uchwały w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.

W imieniu wnioskodawcy projektu, Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, projekt przedstawiła senator Genowefa Grabowska.

W uchwale stwierdzono, że popierając cele Unii Międzyparlamentarnej, organizacji międzynarodowej skupiającej przedstawicieli suwerennych państw i działającej od 1889 r. jako forum międzyparlamentarne na rzecz pokoju, demokracji i współpracy między narodami oraz umacniania instytucji przedstawicielskich, Senat RP wyraża wolę utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej i jej udziału w pracach Unii Międzyparlamentarnej.

Uchwała stwierdza ponadto, że członkami Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej są wszyscy senatorowie Senatu V kadencji.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie postulowanego projektu. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży na posiedzeniu plenarnym senator G. Grabowska.

28 listopada 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.

Senatorowie wysłuchali wiceministrów edukacji narodowej i sportu Włodzimierza Paszyńskiego i Tadeusza Sławeckiego oraz posła sprawozdawcy Krzysztofa Baszczyńskiego. zapoznali się ponadto z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Wiceminister T. Sławecki poinformował, ze nowelizacja była konsultowana ze środowiskami samorządowymi na spotkaniu ze Związkiem Powiatów Polskich.

Zgodnie z przyjętą przez Sejm nowelizacją, szkołami ponadgimnazjalnymi będą: trzyletnie licea ogólnokształcące, trzyletnie licea profilowane, czteroletnie technika (z maturą po trzeciej klasie) oraz dwu-trzyletnie zasadnicze szkoły zawodowe, które umożliwią podjęcie dalszej nauki w liceum lub technikum uzupełniającym.

Kształcenie w liceach profilowanych będzie się odbywało w czternastu profilach ogólnozawodowych, sprawdzonych wcześniej w liceach technicznych. Technika kształcić będą bardziej wąsko profilowo niż licea profilowane. Znajdzie w nich miejsce m.in. kształcenie w zawodach unikatowych (np. pszczelarstwo, wikliniarstwo, budowa fortepianów). W liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych i technikach obowiązywać ma ta sama podstawa kształcenia ogólnego. Zgodnie z uchwaloną w sierpniu br. ustawą czyszczącą, szkołami ponadgimnazjalnymi miały być: trzyletnie licea profilowane (pięcioprofilowe: jeden profil proakademicki, cztery profile prozawodowe) oraz dwuletnie szkoły zawodowe.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. Postanowiono, że sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator Zbigniew Gołąbek.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu dokonano wyboru zastępców przewodniczącego komisji.

W dyskusji zgłoszono trzy kandydatury. Senatora Kazimierza Drożdża rekomendował na to stanowisko senator Adam Gierek. Kandydaturę senator Ireny Kurzępy zgłosiła senator Czesława Christowa. Powołanie na stanowisko zastępcy przewodniczącego senator Grażyny Staniszewskiej zaproponował senator Edmund Wittbrodt.

W głosowaniu tajnym, przeprowadzonym przez senatorów: Jolantę Popiołek, Janusza Koniecznego i Grzegorza Lato, kandydaturę senatora K. Drożdża poparło 15 senatorów, 1 osoba była przeciw. Za wyborem senator I. Kurzępy opowiedziało się 13 senatorów, przeciw były 2 osoby. Senator Grażyna Staniszewska uzyskała 3 głosy poparcia, przeciw tej kandydaturze głosowało 4 senatorów.

Wobec wyników głosowania na zastępców przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu wybrano senatorów I. Kurzępę i K. Drozdża.

W drugim punkcie porządku dziennego komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.

Senatorowie wysłuchali reprezentujących rząd wiceministrów edukacji narodowej i sportu Włodzimierza Paszyńskiego i Tadeusza Sławeckiego. Wyjaśnienia odnośnie do profilów zawodowych w szkołach ponadgimnazjalnych przedstawiła dyrektor Departamentu Edukacji dla Rynku Pracy Halina Cieślak.

W dyskusji senator E. Wittbrodt zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy sejmowej. Zdaniem senatora, uchwalona przez Sejm nowelizacja nie rozszerza - jak uzasadnia ministerstwo edukacji - lecz zawęża ofertę edukacyjną.

Zgłoszony wniosek poparła senator G. Staniszewska. W jej opinii, profil szkolnictwa zawodowego wpływa na bezrobocie absolwentów. Senator podkreśliła ponadto, że zmiana struktury szkół następuje zbyt późno - w trakcie roku szkolnego poprzedzającego uruchomienie szkół ponadgimnazjalnych.

Odmienny pogląd przedstawił senator Witold Gładkowski. Jego zdaniem, pracy dla absolwentów nie ma nie dlatego, że nie ma fachowców, lecz dlatego, że nie ma pracy niezależnie od wykształcenia. Jak stwierdził senator, problemu bezrobocia wśród absolwentów nie uda się rozwiązać, przeprowadzając zmiany w dziedzinie edukacji, ale gospodarki.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu poparła wniosek o przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego wraz z projektem podstawowego aktu wykonawczego. Akceptacji nie uzyskał wniosek o odrzucenie nowelizacji.

Ustalono, że przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek zarekomenduje Izbie senator I. Kurzępa.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie spotkali się z dyrektorem Instytutu Biotechnologii i Antybiotyków Piotrem Borowiczem oraz prof. Tadeuszem Twardowskim z Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu w sprawie ustawy o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.

Naukowcy przedstawili niespójności oraz niebezpieczeństwa wypływające z omawianej ustawy. Ich zdaniem ustawa wymaga wprowadzenia do niej zmian. Propozycje korekt przedstawiono parlamentarzystom oraz odpowiednim agendom rządowym.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu przyjęła do wiadomości przekazane informacje i zobowiązała się wspierać postulowane działania naprawcze.

* * *

Senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu spotkali się z ministrem kultury Andrzejem Celińskim. W posiedzeniu wzięła także udział sekretarz stanu w tym resorcie Aleksandra Jakubowska.

Kierownictwo Ministerstwa Kultury przedstawiło syntetyczną informację dotyczącą trudności w realizacji części 24 budżetu w bieżącym roku oraz założeń na przyszły rok.

Minister A. Celiński stwierdził, że dla Ministerstwa Kultury rok 2002 stanie się czasem przetrwania. Zapowiedział, że finansowane będą zadania i projekty kulturalne, a nie - jak dotychczas - placówki i instytucje. Jego zdaniem, obecny budżet ministerstwa jest mniej więcej o 1/3 mniejszy od poprzedniego. Na kondycję resortu wpłynął, zdaniem A. Celińskiego, nieprzewidziany brak środków w grudniu 2000 r., drastyczne ograniczenia zasileń finansowych, wprowadzone przez ministra finansów od lipca do końca br. oraz mniejsze niż zakładano dochody w instytucjach kultury. Tak drastyczne ograniczenie środków w br. powoduje katastrofalną sytuację finansową w wielu podległych ministerstwu jednostkach budżetowych, instytucjach kultury i szkołach wyższych.

"Gdy przychodzi czas cięć budżetowych, nakazem moralnym jest analiza ponoszonych kosztów. Unikam krytyki poprzedników, ale w ministerstwie, które przejęliśmy, nigdy nie było monitoringu i kontroli wydatków. Aby położyć temu kres, ujawniamy w Internecie podstawy naszych decyzji finansowych oraz procedury obowiązujące ubiegających się o dofinansowanie z puli ministerialnej. Jawność jest podstawowym obowiązkiem zarządzających publicznymi finansami" - stwierdził minister A. Celiński.

W opinii szefa resortu kultury, ochrona szkolnictwa artystycznego, edukacji kulturalnej i dbanie o rozwój twórczości to podstawowe zadania ministerstwa. "Uważamy, że państwo powinno wspierać młodych, dobrze zapowiadających się twórców, dofinansowywać debiutanckie filmy fabularne, dokumentalne i krótkometrażowe. Uznani artyści są w stanie przyciągnąć sponsorów i w ten sposób odciążyć państwo" - mówił A. Celiński.

W związku z tym, mają zostać zmienione zasady przyznawania dotacji. Finansowane będą zadania i projekty, a nie - jak dotychczas - placówki i instytucje. Nagradzane będą zaradność i sukces: dotację dostanie ten, kto wykazał się przedsiębiorczością i zebrał już część potrzebnej kwoty.

A. Celiński podkreślił, że nieprzypadkowo celem jego pierwszej podróży jako ministra kultury były Sejny, miejsce prężnego działania fundacji zajmującej się promowaniem otwartego myślenia, tolerancji i działaniem na rzecz pojednania polsko-litewskiego.

W dyskusji o potrzebie promocji kultury mówił wicemarszałek Kazimierz Kutz. Senator Dorota Kempka zwróciła uwagę na znaczenie edukacji kulturalnej. Poruszono także kontrowersje wokół polskiej prywatnej ekspozycji na brukselskich targach "Europalia".

W drugiej części posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu senatorowie zobowiązali się złożyć swoje propozycje do planu pracy komisji w V kadencji. Proponowane wstępnie tematy dotyczyły m.in. nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, wstępnego przejrzenia budżetu na 2002 rok, zagadnień sponsoringu i wspierania kultury przez biznes czy ochrony zabytków niszczejących lub wywożonych z Ziem Zachodnich.

* * *

Senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz innych ustaw.

Podstawowe założenia ustawy sejmowej przedstawiła wiceminister finansów Halina Wasilewska-Trenkner. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Sejm zamroził na tegorocznym poziomie wynagrodzenia osób objętych ustawą o tzw. erce i obniżył podstawę naliczania płac zarządu Narodowego Banku Polskiego i członków Rady Polityki Pieniężnej. Teraz ma być ona taka sama jak dla innych zajmujących kierownicze stanowiska w administracji państwowej. W tym roku było to 1608 zł. Dla prezesa i wiceprezesa NBP i członków RPP podstawą bazową było do tej pory średnie wynagrodzenie w sektorze bankowym, czyli 3400 zł. W związku ze zmianą podstawy wynagrodzenia prezydent będzie musiał wydać nowe rozporządzenie w tej sprawie, w którym określi wielkość mnożnika kwoty bazowej.

W dyskusji rozpatrywana ustawa nie wzbudziła kontrowersji i w głosowaniu, na wniosek senator Genowefy Ferenc, Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysłuchano informacji na temat stanu przekształceń własnościowych w przedsiębiorstwach należących do Skarbu Państwa związanych z rolnictwem (w sektorze cukrowniczym, mięsnym i rolno-spożywczym).

Sprawozdanie przedstawili reprezentanci Ministerstwa Skarbu Państwa: wiceminister Piotr Czyżewski i Barbara Dębska. Informacja dotyczyła m.in. realizacji przyjętej przez resort strategii restrukturyzacji i prywatyzacji sektora cukrowniczego, opartej na koncepcji uwzględniającej istnienie naturalnych regionów buraka cukrowego i koncentracji cukrowni na ich obszarze. Został on przyjęty w trzech spółkach cukrowych: lubelsko-małopolskiej, mazowiecko-kujawskiej oraz poznańsko-pomorskiej.

Przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa mówili także o działaniach podjętych w związku z ustawą z 21 czerwca br. o regulacji rynku cukru. W celu umożliwienia sprawnego rozpoczęcia procesu utworzenia Krajowej Spółki Cukrowej w resorcie uruchomiono prace nad przygotowaniem nowelizacji ustawy. Został on przekazany 21 listopada br. do uzgodnień międzyresortowych.

Jeśli chodzi o sektor przetwórstwa mięsa, jest on obecnie prawie całkowicie sprywatyzowany. Udział przedsiębiorstw państwowych wynosi mniej niż 5% i będzie się zmniejszał. W prywatyzacji tego sektora zastosowano wszystkie ścieżki przekształceń własnościowych, ale dla jego obecnej struktury podstawowe znaczenie miało wejście kilku spółek na giełdę papierów wartościowych oraz udział inwestorów strategicznych, głównie krajowych. Znacząco wzrosła rola inwestorów zagranicznych i spodziewane są dalsze inwestycje zagraniczne w tym sektorze. Nakłady inwestycyjne w przemyśle mięsnym wynoszą około 150 mln USD rocznie.

Po wysłuchaniu informacji Ministerstwa Skarbu Państwa senatorowie zwracali uwagę na brak informacji na temat przekształceń własnościowych w sektorze maszyn rolniczych oraz nawozów mineralnych.

29 listopada 2001 r.

Gościem Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej był Pierre Chevalier, przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Izby Reprezentantów Belgii, kraju, który w tym półroczu przewodniczy Unii Europejskiej. Spotkanie poświęcone było udziałowi Polski w debacie w sprawie przyszłego kształtu Unii.

P. Chevalier, który podróżuje po wszystkich krajach kandydujących do UE, przygotowuje raport dotyczący oczekiwań ich obywateli wobec przyszłej UE. Raport ma stanowić podstawę prac zwołanej na luty 2002 r. unijnej konwencji, która będzie przygotowywać kolejną Konferencję Międzyrządową Unii w 2004 roku. Mają w niej uczestniczyć również trzej przedstawiciele Polski, w tym przedstawiciel polskiego parlamentu.

P. Chevalier interesował się sposobem przeprowadzenia w naszym kraju debaty na temat przyszłego kształtu UE oraz polskim spojrzeniem na rolę parlamentów narodowych w strukturach europejskich Zdaniem przewodniczącego, zainteresowanie problematyką przyszłości Unii jest znacznie żywsze w tych krajach niż w krajach "15".

Odnosząc się do problemu federalizmu, P. Chevalier stwierdził, że jest on procesem, a nie zamkniętą formą. Uwzględniając różnice kulturowe i gospodarcze, należy się zastanowić, o jaki federalizm chodzi. W opinii przewodniczącego, federalizm jest formą poszukiwania równowagi, możliwości pogodzenia interesów poszczególnych członków każdej federacji z interesami wspólnymi.

W dyskusji senatorowie uznali jednak, że na federalny kształt Europy trzeba będzie jeszcze poczekać.

Dyskusja dotyczyła czterech tematów ustalonych podczas unijnego szczytu w Nicei: podziału kompetencji między wspólnotę i kraje członkowskie UE; statusu prawnego Karty Praw Podstawowych, która została przyjęta w Nicei jako dokument prawnie niewiążący; uproszczenia unijnych traktatów, żeby przybliżyć je obywatelom Wspólnoty oraz roli parlamentów narodowych w strukturze przyszłej Europy.

W opinii senatorów, jednym z problemów, który powinien zostać pilnie rozstrzygnięty, jest problem pogodzenia skuteczności działania poszerzonej UE z jej demokratyzacją. Podkreślano również specyfikę Polski - kraju, który przez stulecia pozbawiony był państwowości i niełatwo mu godzić się na ograniczanie swej suwerenności.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wnioski: senatora Wojciecha Pawłowskiego o odwołanie go z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz o powołanie go do składu Komisji Emigracji i Polaków za Granicą; senatora Józefa Dziemdzieli o powołanie go do składu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła przedłożyć Senatowi na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu projekt uchwały zgodnie z wnioskami senatorów. Na sprawozdawcę wniosku podczas obrad plenarnych powołano senatora Gerarda Czaję.

30 listopada 2001 r.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem poselskim. Senatorowie wysłuchali posła sprawozdawcy Zbigniewa Janowskiego. Zapoznali się ze stanowiskiem rządu, w imieniu którego wystąpił wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Wiesław Szczepański. Wyjaśnień udzielała ponadto dyrektor Departamentu Gospodarki Przestrzennej w tym urzędzie Dagmara Mliczyńska-Hajda.

Komisja wysłuchała również uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Sejm, nowelizując ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym, zdecydował, że uchwalone przed 1995 rokiem miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego będą obowiązywać nadal. Dzięki temu gminy będą miały rok więcej (czyli do końca 2002 r.) na sporządzenie nowych planów. Gminy, które do końca przyszłego roku uchwalą studium uwarunkowań i kierunków rozwoju gminy i przystąpią do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania, będą mogły plan ten uchwalić do końca 2003 r.

Na wniosek senatora Mariana Nogi komisja postanowiła w głosowaniu przyjąć jedną poprawkę do nowelizacji sejmowej, dotyczącą zakresu ustawy. Zaproponowano wprowadzenie pojęcia "kierunki zagospodarowania przestrzennego" zamiast "kierunków rozwoju gminy".

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury w sprawie nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym wybrano senatora Włodzimierza Łęckiego.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrywali uchwaloną przez Sejm na 6. posiedzeniu, 29 listopada br., ustawę o ratyfikacji Umowy o powołaniu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego.

Senatorowie wysłuchali dyrektora Piotra Kaszuby i Stanisława Bijaka z Departamentu Prawno-Traktatowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Ustawa upoważnia prezydenta do ratyfikacji umowy sporządzonej 9 czerwca 2000 roku w Sztirzinie pod Pragą i podpisanej przez premierów Polski, Czech, Węgier i Słowacji. Każdy z krajów zobowiązał się do wpłaty na fundusz 250 tysięcy euro.

Celem funduszu jest finansowanie wspólnych projektów w dziedzinie kultury, badań naukowych, wymiany młodzieży i współpracy przygranicznej.

Siedzibą funduszu jest Bratysława, a organami zarządzającymi Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych i Rada Ambasadorów.

Fundusz może być rozwiązany tylko na podstawie jednomyślnej decyzji założycieli.

Potrzeba powołania funduszu nabrała szczególnego znaczenia wobec toczącej się dyskusji wokół rozszerzenia Unii Europejskiej. Wykazanie przez kraje członkowskie Grupy Wyszehradzkiej zdolności efektywnej współpracy sprzyja realizacji ich aspiracji do członkostwa we Wspólnocie Europejskiej.

W dyskusji senatorowie uznali za słuszne ratyfikowanie umowy. Wyrażali zdziwienie, że prace nad tym trwały tak długo.

Na wniosek przewodniczącej komisji senator Genowefy Grabowskiej zdecydowano w głosowaniu o zaproponowaniu Izbie przyjęcia bez poprawek ustawy o ratyfikacji Umowy o powołaniu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi senator Bogdan Podgórski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment