Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie


80. posiedzenie Senatu RP

26 kwietnia 2001 r.

Oświadczenie

Oświadczenie złożone
przez senatora Zbigniewa Zychow
icza

Oświadczenie skierowane do ministra spraw wewnętrznych i administracji Marka Biernackiego

Szanowny Panie Ministrze!

Pragnę złożyć na Pana ręce oświadczenie senatorskie następującej treści:

Uregulowany w art. 18 ust. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi tryb cofania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych budzi poważne wątpliwości i nastręcza w wiele trudności stosowaniu.

Zgodnie z art. 18 ust. 7 ustawy, możliwe jest cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w przypadku nieprzestrzegania zawartych w ustawie zasad obrotu napojami alkoholowymi, a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym, a także w przypadku powtarzającego się w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną placówkę. W obu przypadkach cofnięcie zezwolenia wymaga zasięgnięcia opinii właściwej komisji rady gminy. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że późniejsza decyzja wójta, burmistrza czy prezydenta o cofnięciu albo nie zezwolenia na sprzedaż jest powieleniem opinii komisji rady gminy.

W orzecznictwie NSA, jakie powstało na gruncie tego uregulowania, panuje zgoda co do tego, że właściwa komisja rady gminy, wydając opinię w sprawie cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, powinna czynić to zgodnie z art. 106 kodeksu postępowania administracyjnego, co oznacza, że opinia przybrać powinna formę postanowienia, na które przysługuje stronie zażalenie.

W ten sposób komisja rady gminy, która nie jest organem i nie ma uprawnień do rozstrzygania spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, staje się poprzez art. 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uczestnikiem postępowania, zobowiązanym do stosowania wszystkich zasad postępowania administracyjnego, a także przeprowadzania w razie potrzeby dowodów, przesłuchiwania świadków itp. Konieczność sprostania wymogom kpa przy wydawaniu opinii powoduje praktycznie paraliż pracy jednej z komisji rady gminy, gdyż zamiast zajmować się sprawami związanymi z tworzonym prawem lokalnym, musi ona rozpatrywać wnioski o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu z zachowaniem wszystkich rygorów kpa.

W większości przypadków komisja nie jest również w stanie właściwie ocenić faktycznych i prawnych okoliczności sprawy, z którą wiąże się wydawana opinia. Materiały przygotowywane przez pracowników urzędów gmin praktycznie nie pozwalają na stwierdzenie, że sprzedaż alkoholu w określonym miejscu spowodowała zakłócenie porządku publicznego w jego najbliższej okolicy, a jedynie czynią taką ewentualność prawdopodobną. W każdym z takich przypadków należałoby przeprowadzić szczegółowe postępowanie dowodowe. W przeciwnym razie samorządowe kolegium odwoławcze ma podstawy do uwzględnienia zażalenia strony. Powoduje to dalsze przedłużenie postępowania i angażuje członków komisji rady gminy w pracę mającą niewiele wspólnego z wykonywaniem mandatu radnego.

Art. 18 ust. 7 ustawy stanowi, że opinię wydaje właściwa komisja rady gminy. Oznacza to, że obowiązków tych nie może przejąć na siebie gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych, gdyż nie jest komisją rady gminy.

Opisane wyżej okoliczności sprawiają, że należy uznać tryb określony w art. 18 ust. 7 za błędny i rozważyć ewentualność nowelizacji ustawy z 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w przedstawionym zakresie.

Z poważaniem
Zbigniew Zychowicz


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie