Spis oświadczeń, oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 1999-08-10

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek nr AG/043/267/99/IV z dnia 23 czerwca 1999 r., przy którym przesłane zostało oświadczenie Pana Senatora Mariana Żenkiewicza złożone na 37 posiedzeniu Senatu RP dotyczące KGHM Polska Miedź S.A., przedkładam następujące wyjaśnienie:

Jako Minister nadzorujący majątek Skarbu Państwa mam obowiązek zbadać przedstawione przez Pana Senatora zarzuty. Jednakże forma takiego badania musi być oparta o zakres kompetencji, który w polskim systemie prawnym przyznany jest akcjonariuszowi spółki akcyjnej. Kodeks handlowy wyraźnie w tym zakresie rozgranicza kompetencje organów spółki i jasno zakazuje wzajemnego substytuowania. Na gruncie prawa minister jako akcjonariusz spółki, chociażby większościowy, może jedynie postulować do swoich przedstawicieli w Radzie Nadzorczej o zbadanie określonych spraw spółki i wyrażenie opinii.

Artykuł w "Rzeczpospolitej" Nr 110 z dnia 13.05.1999 r., na który powołuje się Pan Senator w swoim oświadczeniu, w sposób charakterystyczny dla działalności dziennikarskiej, przedstawiał niepełną, a co za tym idzie zniekształconą informację, sugerując nierzetelne działanie Zarządu i niejasną rolę pośredników.

Nowo powołany prezes Zarządu Spółki nie skrytykował decyzji poprzedniego Zarządu o inwestowaniu w Kongo. Podobnie Rada Nadzorcza spółki nie uznała tej inwestycji jako błędnej, dostrzegając jej strategiczne znaczenie. Potwierdziła to decyzja Zarządu KGHM o podpisaniu z rządem Republiki Zambii oraz Zambia Consolidated Cooper Mines listu intencyjnego odnośnie nabycia przez KGHM aktywów pracującego oddziału Mufulira.

Inwestorzy zagraniczni, którzy dysponują znacznym pakietem akcji KGHM również nie mieli wątpliwości, że zakup i eksploatacja złóż miedzi i kobaltu w Kongo będzie dla KGHM korzystnym przedsięwzięciem.

Niejasność co do formy działania byłego Zarządu w związku z inwestycją w Kongo była powodem poparcia zamierzeń Rady Nadzorczej związanych ze zmianami personalnymi w zarządzie Spółki.

Do udzielenia rzetelnej odpowiedzi na tak postawione przez Pana Senatora pytania należałoby zapoznać się z zawartymi kontraktami in extenso, a to ze względu na obowiązek przestrzegania tajemnicy handlowej i dobro Spółki nie jest możliwe. Ocena efektów dla polskiej gospodarki zakupu złóż w Afryce przez KGHM Polska Miedź S.A. musi być bardzo ogólnikowa z założenia. KGHM jest spółką prawa handlowego a nie zakładem budżetowym. Ponoszone przez nią ryzyko handlowe nie jest wprost absorbowane przez budżet Państwa. Analiza stanu finansów spółki nie pozwala na wysunięcie twierdzenia, że inwestycja w Kongo załamała gospodarkę Spółki, która przez swoją upadłość zmieni sytuację ekonomiczną regionu i per saldo wpłynie na gospodarkę państwową. Oceniając stopień dopuszczalnego ryzyka handlowego zawsze jest się narażonym na arbitralność zastosowanych kryteriów. Nie jest zatem możliwe uwzględnienie wszystkich czynników ryzyka. Ze stwierdzeniem, że przyjęte w chwili podpisywania kontraktów założenia nie były właściwe należy poczekać na wynik kontroli przeprowadzonej przez nowy Zarząd. Ocenę poprawności zastosowanych procedur prawnych może dokonać tylko ten organ Spółki, który ma dostęp do kompletnej dokumentacji projektu. Minister Skarbu Państwa samodzielnie nie może przeprowadzić takiej weryfikacji. Zważywszy na wynikające stąd ograniczenia liczę, że powyższą odpowiedź uzna Pan Senator za wyczerpującą.

Z poważaniem
MINISTER
z upoważnienia
Sekretarz Stanu
Alicja Kornasiewicz


Spis oświadczeń, oświadczenie