Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senat
u RP" nr 77):Warszawa, 2001.02.01
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Odpowiadając na przesłane przy piśmie Nr AG/043/496/2000/IV z dnia 05.01.2001 r. oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego na 72 posiedzeniu Senatu RP w dniu 22.12.2000 r. w sprawie wsparcia modernizacji dwóch przejazdów kolejowych usytuowanych w rejonie Sędziszowa, na linii kolejowej Warszawa - Kraków i Linii Hutniczo-Siarkowej, w ciągu drogi powiatowej Krzcięcice - Wojciechowic
e - Trzciniec, uprzejmie informuję.Żądanie władz lokalnych przekwalifikowania obu przejazdów z kategorii D do kategorii C, tj. z przejazdów bez rogatek, półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej na przejazdy z samoczynną sygnalizacją świetlną, ze względu na występujące lub sezonowo złe warunki widoczności, na podstawie art. 16 rozporządzenia Ministra T i GM z dnia 26 lutego 1996 r. w spawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich u
sytuowanie (Dz.U. Nr 33, poz. 144), zdaniem zarządu PKP SA nie ma merytorycznego uzasadnienia.Ze względu na spadek przewozów kolejowych spadło średniodobowe natężenie ruchu kolejowego, zmalał iloczyn ruchu i przez to nastąpiło przekwalifikowanie drogi Krzcięcice - Wojciechowice z drogi wojewódzkiej na powiatową. Oba tragiczne wypadki, o których mowa w piśmie Burmistrza Sędziszowa powstały z winy użytkowników dróg, a w tym z września 1997 r. stwierdzono nietrzeźwość kierowcy samochodu.
Pomimo wykonanej przez przedsiębiorstwo PKP dokumentacji projektowej modernizacji omawianych przejazdów oraz opracowanym zestawieniem kosztów z podziałem zakresu rzeczowego i finansowego do realizacji przez PKP i władze lokalne, Zarząd PKP SA nie widzi możliwości wprowadzenia tego zadania do planu inwestycyjnego w 2001 r. Istnieje długa lista potrzeb w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach, których PKP nie może zrealizować ze względu na brak środków inwestycyjnych.
Na sieci PKP na liniach o prędkościach rozkładowych 120 km/h i większych zostało wprowadzonych wiele ograniczeń prędkości pociągów ze względu na złe warunki widoczności, i właśnie te przejazdy wg PKP SA w miarę możliwości będą realizowane w pierwszej kolejności.
Biorąc jednak pod uwagę fakt wykonania części robót staraniem i na koszt władz lokalnych dla podwyższenia bezpieczeństwa, Zarząd PKP SA polecił dyrekcji infrastruktury Kolejowej w Warszawie wykonanie dodatkowego osygnalizowania i wzmocnienia oświetlenia omawianych przejazdów oraz wyszukanie pochodzących z odzysku z modernizowanych przejazdów i zabudowanie na omawianych przejazdach urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Sprawy te zostały przekazane Burmistrzowi Sędziszowa w piśmie Zarządu PKP SA z dnia 12.01.2001 r.
Na zakończenie pragnę poinformować Pana Senatora, że Ministerstwo T i GM nie ma możliwości finansowego wsparcia tego zadania.
w/z MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Krzysztof J. Tchórzewski